はじめに かならずよんでね

反-自民族中心主義

Anti-ethnocentrism

解説:池田光穂

西洋の論理的世界にとっての民族的「他者」に対して、 西洋世界の人々とは異なった存在であり、かつ自分たちがそれらの「他者」よりも認識論的に優越する価値を有するという論理的態度のことを、反―[西欧]自 民族中心主義と呼んでみよう。ただし、以上の定義づけは、池田光穂の独自のもので、「反―自民族中心主義」という用語法すべてに、このような定義づけが通 用する保証はしない。

→(反対語)自民族[ただし西洋の]中心主義[自民族中心主義

→(類縁語)オリエンタリズム[ノー ト

文 化相対主義

この用語のアイディアは、以下のような自民族中心主義について、ピエール・クラストルの 見解からインスパイアーされたものです。あるいは、『グラマトロジーについて』(邦訳『根源の彼方に』上)においてレヴィ=ストロースを批判した、J・デ リダの緒論にも影響を受けています。

人類学研究に絶え間なくつきまとう障害、常に 力を失わぬ的、すなわち〈自民族中心主 義が認識されてから、既にかなりの時が経っている。それは、差異に対するまなざしの全てを媒介 し、差異を同一化し、終局的には消失させるものだ。こうし た態度のもつ危険を力をこめて告発するという、一種の民族学的儀礼が存在する。その意図は賞賛されるべきものであれ、だからといってその意図をもつ民族学 者自身、今度はその罠に、幾分は心安らかに、幾分かは注意力の散漫から陥らないということには、必ずしもならない

「西欧の自民族中心主義と、その「未開」の対応物との間には大きな違いがある」(クラス トル『国家に抗する社会』渡辺訳、Pp.20.白馬書房)

「自民族中心主義は思考に課される無力な拘束であるどころか、想像される以上の帰結を伴 うものなのだ。それは差異をそれ自体において、中立的なものに留めておくことができない」(同書, p.20)

「自民族中心主義はまた、非西欧社会をエグゾティックなものとする視線と結びついてい る」(同書, p.26)

Of Grammatology (French: De la grammatologie) is a 1967 book by the French philosopher Jacques Derrida. The book, originating the idea of deconstruction, proposes that throughout continental philosophy, especially as philosophers engaged with linguistic and semiotic ideas, writing has been erroneously considered as derivative from speech, making it a "fall" from the real "full presence" of speech and the independent act of writing.
『グラマトロジーについて』(フランス語: De la grammatologie)は、フランスの哲学者ジャック・デリダによる1967年の著書である。脱構築の概念を生み出したこの著書では、大陸哲学全体において、特に言語や記号論の概念に携わる哲学者たちが、文字を音声から派生したものとして誤って捉えてきたと主張している。文字は音声の真の「完全な存在」から「堕落」し、音声の独立した行為から「堕落」したものとなっている
Background

The work was initially unsuccessfully submitted by Derrida as a Doctorat de spécialité thesis (directed by Maurice de Gandillac) under the full title De la grammatologie : Essai sur la permanence de concepts platonicien, aristotélicien et scolastique de signe écrit[1] (Of Grammatology: Essay on the Permanence of Platonic, Aristotelian and Scholastic Concepts of the Written Sign).
背景

この論文は当初、デリダが専門博士論文(指導教官:モーリス・ド・ガンディヤック)として提出したが、不合格となった。論文の正式タイトルは次の通りであ る。De la grammatologie : Essai sur la permanence de concepts platonicien, aristotélicien et scolastique de signe écrit[1](「グラマトロジーについて:書かれた記号におけるプラトン的、アリストテレス的、スコラ哲学的概念の永続性に関する試論」)。
Summary

In Of Grammatology, Derrida discusses writers such as Claude Lévi-Strauss, Ferdinand de Saussure, Jean-Jacques Rousseau, Étienne Condillac, Louis Hjelmslev, Emile Benveniste, Martin Heidegger, Edmund Husserl, Roman Jakobson, Gottfried Wilhelm Leibniz, André Leroi-Gourhan, and William Warburton. In the course of the work he deconstructs the philosophies of language and the act of writing given by these authors, identifying what he calls phonocentrism, and showing the myriad aporias and ellipses to which this leads them. Derrida avoids describing what he is theorizing as a critique of the work of these thinkers, but he nevertheless calls for a new science of "grammatology" that would explore the questions that he raises about how to theorize the act of writing.[2]

Of Grammatology introduced many of the concepts which Derrida would employ in later work, especially in relation to linguistics and writing.[3]

Saussure and structuralism

The book begins with a reading of Saussure's linguistic structuralism as presented in the Course in General Linguistics, and in particular signs, which for Saussure have the two separate components of sound and meaning. These components are also called signifier (signifiant) and signified (signifié).[4]

Derrida quotes Saussure: "Language and writing are two distinct systems of signs; the second exists for the sole purpose of representing the first."[5] Highlighting the imbalanced dynamic between speech and writing that Saussure uses, Derrida instead offers the idea that written symbols are in fact legitimate signifiers on their own, and should not be considered as secondary, or derivative, relative to oral speech.[6]

Reading of Rousseau

Much of the second half of Of Grammatology consists of a sustained reading of Jean-Jacques Rousseau, especially his Essay on the Origin of Languages. Derrida analyzes Rousseau in terms of what he calls a "logic of supplementarity,"[7] according to which "the supplement is exterior, outside of the positivity to which it is super-added, alien to that which, in order to be replaced by it, must be other than it."[8] Derrida shows how Rousseau consistently appeals to the idea that a supplement comes from the outside to contaminate a supposedly pure origin (of language, in this case). This tendency manifests in many different binaries that Rousseau sets up throughout the Essay: writing supplements speech, articulation supplements accent, need supplements passion, north supplements south, etc.[9] Derrida calls these binaries a "system of oppositions that controls the entire Essay."[10] He then argues that Rousseau, without expressly declaring it, nevertheless describes how a logic of supplementarity is always already at work in the origin that it is supposed to corrupt: "This relationship of mutual and incessant supplementarity or substitution is the order of language. It is the origin of language, as it is described without being declared, in the Essay on the Origin of Languages."[11]
概要

『グラマトロジーについて』において、デリダはクロード・レヴィ=ストロース、フェルディナン・ド・ソーシュール、ジャン=ジャック・ルソー、エティエン ヌ・コンディヤック、ルイ・イエルムスレー、エミール・ベンヴェニスト、マルティン・ハイデガー、エドムント・フッサール、ロマン・ヤコブソン、ゴットフ リート・ヴィルヘルム・ライプニッツ、アンドレ・レロワ=グーラン、ウィリアム・ウォーバートンといった作家について論じている。その作業の中で、彼はこ れらの著者が提示した言語哲学と書記行為を脱構築し、彼がフォノセントリズムと呼ぶものを特定し、それが無数のアポリアと省略につながることを示した。デ リダは、これらの思想家の業績に対する批判として、自身の理論を説明することを避けているが、それでもなお、彼が提起した「書く」という行為を理論化する 方法についての疑問を探究する「グラマトロジー」という新たな科学を求めている。

『グラマトロジーについて』では、デリダが後の著作で用いることになる概念の多くが紹介されている。特に、言語学や「書く」こととの関連で紹介されている。

ソシュールと構造主義

この本は、ソシュールが『一般言語学講義』で提示した言語構造主義の解釈から始まり、特にソシュールが音と意味という2つの別個の要素を持つとした記号に ついて論じている。これらの要素は、シニフィアン(signifiant)とシニフィエ(signifié)とも呼ばれる。[4]

デリダはソシュールの言葉を引用している。「言語と文字は、それぞれ独立した記号の体系である。文字は、言語を表現するという唯一の目的のために存在す る」[5] ソシュールが用いた音声と文字の間の不均衡な力学を強調する代わりに、デリダは文字の記号が実際にはそれ自体で正当なシニフィアンであり、口頭の音声に比 べて二次的、派生的なものとみなすべきではないという考えを提示している。[6]

ルソーの読解

グラマトロジーの後半の大部分は、ジャン=ジャック・ルソー、特に『言語の起源』の持続的な読解から構成されている。デリダは、彼が「補足性の論理」と呼 ぶ観点からルソーを分析している。[7] それによると、「補足物は外部にあり、それが付加される肯定性から外にあり、それによって置き換えられるためにはそれ以外の何者かでなければならないもの とは異質である」[8]。デリダは、ルソーが常に、補足物は外部からやって来て、本来は純粋であるはずの起源(この場合、言語の起源)を汚染するという考 えに訴えていることを示している。この傾向は、ルソーが『エクリチュール』全体を通じて設定する多くの異なる二項対立に表れている。すなわち、文字は音声 に補足され、発音はアクセントに補足され、必要性は情熱に補足され、北は南に補足される、などである。[9] デリダは、これらの二項対立を「『エクリチュール』全体を支配する対立の体系」と呼んでいる。[10] そして、ルソーはそれを明示的に宣言することなく、しかしながら、本来は汚染されるはずの起源において、補足性の論理が常にすでに作用していることを描写 していると論じている。「相互補完性または代替性の絶え間ない関係は、言語の秩序である。それは宣言されることなく、『言語起源論』で説明されているよう に、言語の起源である」[11]
Publication history

Of Grammatology was first published by Les Éditions de Minuit in 1967. The English translation by Gayatri Chakravorty Spivak was first published in 1976. A revised edition of the translation was published in 1997. A further revised edition was published in January 2016.[12]
出版履歴

『グラマトロジー』は、1967年にレ・エディシオン・ド・ミニュイ社から初版が出版された。 ガヤトリ・C・スピヴァクによる英語訳は、1976年に初版が出版された。 改訂版は1997年に出版された。 さらに改訂された版は2016年1月に出版された。[12]
Reception

Of Grammatology is one of three books which Derrida published in 1967, and which served to establish his reputation. The other two were La voix et le phénomène, translated as Speech and Phenomena, and L'écriture et la différence, translated as Writing and Difference. It has been called a foundational text for deconstructive criticism.[13]

The philosopher Iain Hamilton Grant has compared Of Grammatology to the philosopher Gilles Deleuze and the psychoanalyst Félix Guattari's Anti-Oedipus (1972), the philosopher Luce Irigaray's Speculum of the Other Woman (1974), the philosopher Jean-François Lyotard's Libidinal Economy (1974), and the sociologist Jean Baudrillard's Symbolic Exchange and Death (1976), noting that like them it forms part of post-structuralism, a response to the demise of structuralism as a dominant intellectual discourse.[14]
レセプション

『グラマトロジーについて』は、1967年にデリダが発表した3冊のうちの1冊であり、彼の名声を確立するのに役立った。他の2冊は、『声と現象』と訳さ れた『声と現象』と、『書記と差異』と訳された『書記と差異』である。この本は脱構築批評の基礎となるテキストと呼ばれている。

哲学者のイアン・ハミルトン・グラントは、『グラマトロジーについて』を、哲学者のジル・ドゥルーズと精神分析家のフェリックス・ガタリの『アンチ・オイ ディプス』(1972年)、哲学者のルース・イリガライの『他者の鏡』(1974年)、哲学者のジャン=フランソワ・リオタールの『リビドー経済』 (1974年)、社会学者のジャン・ボードリヤールの『象徴交換と死』(1976年)と比較し、それらと同様にポスト構造主義の一部を形成していると指摘 している。 フランソワ・リオタールの『リビドーの経済学』(1974年)、社会学者のジャン・ボードリヤールの『象徴交換と死』(1976年)などと同様に、支配的 な知的言説としての構造主義の終焉に対するポスト構造主義の一部をなすものとして位置づけられている。[14]
Editions
De la grammatologie (Paris: Les Éditions de Minuit, 1967).
Of Grammatology (Baltimore & London: Johns Hopkins University Press, 1976, trans. Gayatri Chakravorty Spivak).
Of Grammatology (Baltimore & London: Johns Hopkins University Press, 1997, corrected edition, trans. Gayatri Chakravorty Spivak).
エディション・
ドゥ・ラ・グラマトロジー(パリ:レ・エディシオン・ドゥ・ミニユ、1967年)。
グラマトロジーについて(ボルティモア&ロンドン:ジョンズ・ホプキンス大学出版、1976年、ゲイターリ・チャクラヴォルティ・スピヴァク訳)。
グラマトロジーについて(ボルティモア&ロンドン:ジョンズ・ホプキンス大学出版、1997年、修正版、ゲイターリ・チャクラヴォルティ・スピヴァク訳)。
Différance
Logocentrism
差延
ロゴセントリズム

















リンク

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