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解釈学的循環

Hermeneutischer Zirkel, Hermeneutic circle

池田光穂

04■解釈学的循環 (Hermeneutischer Zirkel, Hermeneutic circle)

"The hermeneutic circle (German: hermeneutischer Zirkel) describes the process of understanding a text hermeneutically. It refers to the idea that one's understanding of the text as a whole is established by reference to the individual parts and one's understanding of each individual part by reference to the whole. Neither the whole text nor any individual part can be understood without reference to one another, and hence, it is a circle. However, this circular character of interpretation does not make it impossible to interpret a text; rather, it stresses that the meaning of a text must be found within its cultural, historical, and literary context." - Hermeneutic circle.

解釈学的循環(ドイツ語: hermeneutischer Zirkel)とは、テキストを解釈学的に理解するプロセスを説明するものである。これは、テキスト全体に対する理解は個々の部分への言及によって、個々 の部分に対する理解は全体への言及によって確立されるという考え方のことである。テキスト全体も個々の部分も、互いに参照することなしに理解することはできず、それゆえ円環を描くことになる。しかし、このような解釈の循環的な性格は、テキストを解釈することを不可能にするものではなく、むしろ、テキストの意味は、その文化的、歴史的、文学的文脈の中で見出されなければならないことを強調するものである。

「ディルタイは、その解釈学において、全体の理解は 部分の理解に依存し、部分の理解は全体の理解に依存する、ということを指摘し、全体や部分の解釈が循環に陥ることを問題にした。/これに対し、ハイデガー はこの循環を時間性として捉え、先入見(Vorurteil)がむしろ必要不可欠であると考えた。/ガダマーは、ハイデガーの思想を発展させつつもその時 間性を排し、この循環を積極的に地平融合として理解した。すなわち、この地平融合において、元著者のテキストと解釈者のテキストはどちらが優位ということ なく融合して一体化する」と考える(ウィキ日本語より)【→ハイパーテキスト】。

引用は、ギアツからのものである。

 "It refers to the idea that one's understanding of the text as a whole is established by reference to the individual parts and one's understanding of each individual part by reference to the whole. Neither the whole text nor any individual part can be understood without reference to one another, and hence, it is a circle. However, this circular character of interpretation does not make it impossible to interpret a text; rather, it stresses that the meaning of a text must be found within its cultural, historical, and literary context."

これは、テキスト全体に対する理解は個々の部分への 言及によって、個々の部分に対する理解は全体への言及によって確立されるという考え方のことである。テキスト全体も個々の部分も、互いに参照することなし に理解することはできず、それゆえ円環を描くことになる。しかし、このような解釈の循環的な性格は、テキストを解釈することを不可能にするものではなく、 むしろ、テキストの意味は、その文化的、歴史的、文学的文脈の中で見出されなければならないことを強調するものである。

解釈学の説明

"Hermeneutics (/ˌhɜːrməˈnjuːtɪks/)[1] is the theory and methodology of interpretation,[2][3] especially the interpretation of biblical texts, wisdom literature, and philosophical texts.[4][5] Hermeneutics is more than interpretive principles or methods we resort to when immediate comprehension fails. Rather, hermeneutics is the art of understanding and of making oneself understood.[6]Hermeneutics (/ˌhɜːrməˈnjuːtɪks/)[1] is the theory and methodology of interpretation,[2][3] especially the interpretation of biblical texts, wisdom literature, and philosophical texts.[4][5] Hermeneutics is more than interpretive principles or methods we resort to when immediate comprehension fails. Rather, hermeneutics is the art of understanding and of making oneself understood.[6]/ Modern hermeneutics includes both verbal and non-verbal communication[7][8] as well as semiotics, presuppositions, and pre-understandings. Hermeneutics has been broadly applied in the humanities, especially in law, history and theology./ Hermeneutics was initially applied to the interpretation, or exegesis, of scripture, and has been later broadened to questions of general interpretation.[9] The terms hermeneutics and exegesis are sometimes (incorrectly) used interchangeably. Hermeneutics is a wider discipline which includes written, verbal, and non-verbal[7][8] communication. Exegesis focuses primarily upon the word and grammar of texts./ Hermeneutic, as a count noun in the singular, refers to some particular method of interpretation (see, in contrast, double hermeneutic)." - Hermeneutics.

解釈学(/ˌhrməɜː)[1] は解釈の理論と方法論であり、特に聖書のテキスト、知恵文学、哲学のテキストの解釈である[2][3][4] [5] 解釈学は、すぐに理解できないときに頼る解釈原理や方法以上のものです。むしろ、解釈学は理解すること、そして自分自身を理解させることの技術である [6]解釈学(/ˌhɜːrməːt_26Aks/)[1] は解釈の理論および方法であり [2] [3] 特に聖書テキスト、知恵文学、哲学的なテキストの解釈のことを指す。 [4][5]解釈学は、私たちがすぐに理解できないときに頼る解釈の原則や方法以上のものである。むしろ、解釈学は理解すること、そして自分自身を理解さ せることの技術である[6]/現代の解釈学は、言語的および非言語的コミュニケーション[7][8]、さらに記号論、前提、事前理解も含む。解釈学は人文 科学、特に法学、歴史学、神学において広く適用されてきた。解釈学は当初、聖書の解釈、すなわち釈義に適用されたが、後に解釈全般の問題に拡大された。解 釈学は、文章、言語、非言語[7][8]のコミュニケーションを含む、より広い学問分野である。解釈学は、主にテキストの単語と文法に焦点を当てています /解釈学は、単数形のカウント名詞として、解釈のいくつかの特定の方法を指します(対照的に、ダブルハーメニューティックを参照)。

【審問】このもの言いは解釈学的循環にあたるか?→「歴史修正主義なんか存在しない のです。修正され解釈が変わりつづける歴史だけが我々の歴史ですわ Hegel 3.0」

リンク

文献


Copyleft, CC, Mitzub'ixi Quq Chi'j, 1997-2099

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