On semiotic analysis of iconographic images by Boris Uspennsky
ボリス・ウスペンスキー(1937- )は、旧・ソビエトの言語学者、記号学者「言語学では類型論、ロシア語史、記号論では「モスクワ・タルトゥ学派」に属し、文学、イコンなど」に功績。
英語のウィキペディア(Boris Andreyevich Uspensky, 1937- )には、5パラグラフのあっさりとした解説しかない。
・Boris Andreyevich Uspensky (Russian: Бори́с Андре́евич Успе́нский) (born 1 March 1937, Moscow) is a Russian philologist and mythographer.
・Uspensky graduated from Moscow University in 1960. He delivered lectures in Moscow until 1982, but later moved on to work in Harvard University, Cornell University, Vienna University, and the University of Graz. Full professor of Russian literature at the Naples Eastern University, he was elected to many scholarly societies and academies of Europe.
・Uspensky worked with Yuri Lotman and was influenced by his ideas as a member of Tartu-Moscow semiotics school. His major works include Linguistic Situation in Kievan Rus and Its Importance for the Study of the Russian Literary Language, Philological Studies in the Sphere of Slavonic Antiquities, and The Principles of Structural Typology。
・Uspensky is well known in the study of icons for his work The Semiotics of the Russian Icon (John Benjamins, 1976), among others.
ボリス・アンドレーエヴィチ・ウスペンスキー(ロシア語: Бори́с Андре́евич Успе́нский)(1937年3月1日、モスクワ生まれ)は、ロシアの言語学者、神話学者。
1960年にモスクワ大学を卒業。1982年までモスクワで講義を行うが、その後、ハーバード大学、コーネル大学、ウィーン大学、グラーツ 大学で研究を行う。ナポリ東方大学でロシア文学の正教授を務め、ヨーロッパの多くの学会やアカデミーに選出された。
ユーリ・ロトマンとともに働き、タルトゥ=モスクワ記号学派の一員として彼の思想に影響を受けた。主な著作に『キエフ・ルスにおける言語学 的状況とロシア文学言語研究におけるその重要性』、『スラブ古代言語圏における言語学的研究』、『構造類型論の原理』などがある。
ウスペンスキーは、『The Semiotics of the Russian Icon』(John Benjamins,
1976)などの著作でイコン研究でもよく知られている。
最後のイコン研究は、北岡誠司より『イコンの記号学』(新時代社、1983)で出版されている。
これは、《民衆の前に示される図像は、未解読の言語(システム)で記述された何らかのテクストである》というテーゼをウスペンスキーは提示している (ウスペンスキー 1983:12-13)。
また、イコンにあらわれている図像は、通常の絵画技法(例えば遠近法)を使われながらも歪に変形(デフォルマシオン)していることに着目し、す でに先行してある伝統的表現形態(コンベンショナリティ)との対比のなかで、記号論的に刻出されるべき課題だともいう (ウスペンスキー 1983:13-15)。
イコノクラスト(聖像破壊者)とイコノデュール(聖像崇拝者)との論争(ウスペンスキー 1983:21)。
写真は Boris Uspensky より(ヨーロッパ・アカデミーより)
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