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アラン・フィンケルクロート

Alain Finkielkraut, b.1949

池田光穂

☆ アラン・リュック・フィンケルクロート(フランス語: [alɛ̃ finkɛlkʁot]、イディッシュ語: [fɪŋkiːlˈkʁaʊ̯t]、1949年6月30日生まれ)は、フランスのエッセイスト、ラジオプロデューサー、知識人である。1986年より、フ ランス文化放送で毎週放送されているトーク番組「Répliques」の司会を務めている。2014年、フランス学士院の会員に選出された。[2]

Alain Luc Finkielkraut (French: [alɛ̃ finkɛlkʁot]; Yiddish: [fɪŋkiːlˈkʁaʊ̯t]; born 30 June 1949) is a French essayist, radio producer, and public intellectual. Since 1986, he has been the host of Répliques, a talk show broadcast weekly on France Culture. He was elected a Fellow of the Académie Française in 2014.[2]
ア ラン・リュック・フィンケルクロート(フランス語: [alɛ̃ finkɛlkʁot]、イディッシュ語: [fɪŋkiːlˈkʁaʊ̯t]、1949年6月30日生まれ)は、フランスのエッセイスト、ラジオプロデューサー、知識人である。1986年より、フ ランス文化放送で毎週放送されているトーク番組「Répliques」の司会を務めている。2014年、フランス学士院の会員に選出された。[2]
Life and career
Finkielkraut is the son of a Polish Jewish manufacturer of fine leather goods who survived the Auschwitz concentration camp.[3] Finkielkraut studied modern literature at the École normale supérieure de Saint-Cloud.[4] He joined the Department of French Literature in the University of California, Berkeley as an assistant professor in 1976 and the Department of Humanities and Social Sciences in the École Polytechnique as a professor in 1989.[5][6]

At the end of the 1990s, Finkielkraut founded with Benny Lévy and Bernard-Henri Lévy an Institute on Levinassian Studies [fr] at Jerusalem. In 2010, he was involved in founding JCall, a left-wing advocacy group based in Europe to lobby the European Parliament on foreign policy issues concerning the Middle East and Israel in particular.[7]
生涯と経歴
フィンケルクロートは、アウシュビッツ強制収容所を生き延びたポーランド系ユダヤ人の高級皮革製品メーカーの息子である。[3] フィンケルクロートは、サン=クルーの高等師範学校で近代文学を学んだ。[4] 1976年にカリフォルニア大学バークレー校のフランス文学科の助教授として、1989年にはエコール・ポリテクニークの人文・社会科学科の教授として着 任した。[5][6]

1990年代の終わりに、フィンケルクロートはベニー・レヴィとベルナール=アンリ・レヴィとともに、エルサレムにレヴィ学派研究所を設立した。2010 年には、中東と特にイスラエルに関する外交政策問題について欧州議会に働きかけることを目的とした、ヨーロッパを拠点とする左派の提言団体である JCallの設立に関与した。
Works
Finkielkraut first came to public attention when he and Pascal Bruckner co-authored a number of short but controversial essays intended to question the idea that a new emancipation was underway;[citation needed] these included The New Love Disorder (Le Nouveau Désordre amoureux, 1977) and At the Corner of the Street (Au Coin de la rue, 1978), as well as The Adventure (L'aventure, 1979).[5]

Finkielkraut then began publishing singly authored works on the public's betrayal of memory and our intransigence in the presence of events that, he argued, should move the public. This reflection led Finkielkraut to address post-Holocaust Jewish identity in Europe, such as in The Imaginary Jew (Le Juif imaginaire, 1983).[8] Seeking to promote what he calls a duty of memory [fr], Finkielkraut also published The Future of a Negation: Reflexion on the Genocide Issue (Avenir d'une négation : réflexion sur la question du génocide, 1982) and later his comments on the Klaus Barbie trial, Remembering in Vain (La Mémoire vaine, 1989).[4]

Finkielkraut feels particularly indebted to Emmanuel Levinas. In The Wisdom of Love (La Sagesse de l'amour), Finkielkraut discusses this debt in terms of modernity and its mirages.[9] Finkielkraut continues his reflection on the matter in The Defeat of the Mind (La Défaite de la pensée, 1987) and The Ingratitude: Talks About Our Times (Ingratitude : conversation sur notre temps, 1999). Since the 2000s, Finkielkraut has given his opinion on a variety of topics in society, such as the Internet in The Internet, The Troubling Ecstasy (Internet, l'inquiétante extase, 2001). In the book Present Imperfect (L'Imparfait du présent, 2002), akin to a personal diary, he expresses his thoughts about various events in the world, especially the events of 11 September 2001.[citation needed]
作品
フィンケルクロートは、パスカル・ブルックナーと共著で、新しい解放が起こっているという考えを問いただすことを意図した、短いが物議を醸すいくつかの エッセイを執筆したことで、初めて世間の注目を集めた。これには、『新しい恋愛障害』(Le Nouveau Désordre amoureux、1977年)や『街角で』(Au Coin de la rue、1978年)、『冒険』(L'aventure、1979年)などが含まれる。Nouveau Désordre amoureux, 1977)や『街角にて』(Au Coin de la rue, 1978)、『冒険』(L'aventure, 1979)などがある。[5]

その後、フィンケルクロートは、人々が記憶を裏切り、動くべき出来事の前に頑なであることについて、単独執筆による作品を出版し始めた。この反省から、 フィンケルクロートは、ヨーロッパにおけるホロコースト後のユダヤ人のアイデンティティについて論じた『想像上のユダヤ人』(Le Juif imaginaire、1983年)[8]を著した。フィンケルクロートは、彼が「記憶の義務」と呼ぶものを推進しようと努め、また、『否定の未来: ジェノサイド問題についての考察(Avenir d'une négation : réflexion sur la question du génocide、1982年)を出版し、その後、クラウス・バルビー裁判についてのコメント『むなしい記憶(La Mémoire vaine、1989年)』を出版した。[4]

フィンケルクロートは特にエマニュエル・レヴィナスに負うところが大きいと感じている。『愛の知恵』の中で、フィンケルクロートは、この負債について、近 代とその幻影という観点から論じている。[9] フィンケルクロートは、『精神の敗北』(La Défaite de la pensée, 1987) や『恩知らず: 『恩知らず:現代を語る』(Ingratitude : conversation sur notre temps, 1999)で考察を続けている。2000年代以降、フィンケルクロートは、インターネットに関する『インターネット、悩ましいエクスタシー』 (Internet, l'inquiétante extase, 2001)など、社会のさまざまなトピックについて意見を述べている。また、2002年に出版された『現在形の過去』(L'Imparfait du présent)という、日記のような本では、世界のさまざまな出来事、特に2001年9月11日の出来事について、自身の考えを述べている。[要出典]
Controversies
In 1995, Finkielkraut denounced the Cannes Film Festival's jury award, saying: "In recognizing 'Underground', the Cannes jury thought it was honouring a creator with a thriving imagination. In fact, it has honoured a servile and flashy illustrator of criminal clichés. The Cannes jury ... praised a version of the most hackneyed and deceitful Serb propaganda. The devil himself could not have conceived so cruel an outrage against Bosnia, nor such a grotesque epilogue to Western incompetence and frivolity."[10] It was later revealed that Finkielkraut had not seen the film before writing his criticism.[11][12][13]

His interview published in the Haaretz magazine in November 2005 in which he gave his opinion about the 2005 French riots stirred up much controversy. Finkielkraut's remarked that the France national football team was "black, black, black, which causes sneers all over Europe" (as opposed to the expression "black-blanc-beur"—meaning "Black, White, Arab"—coined after France's win in the 1998 FIFA World Cup final to honour the African and Afro Caribbean, European, and North African origins of the players), adding that "if you point this out in France, you are thrown in jail". He also denounced African-American Muslims, claiming that there is an "Islamization of the blacks" happening in both America and France.[14] Strong polemics followed the article: MRAP and L'Humanité accused Finkielkraut of racism and many of his colleagues at the École polytechnique published a petition led by Gilles Dowek against what they described as a "colonial project in his article.[15][16][17] Emmanuel Todd wrote in 2008 that "never in France would rioters have been characterized by the color of their skin, if this anti-republican blasphemy had not been the work of an intellectual of Jewish origin, to whom the sacralization of the Shoah guarantees a surer protection than the colonial past to the young people of the suburbs".[18] Finkielkraut later apologized, claiming bad translation of his article by Haaretz.[19][20][21]

Anti-Zionist filmmaker Eyal Sivan took legal action against Finkielkraut after the Frenchman said Sivan "is, if you will, one of the actors in this particularly painful, particularly alarming reality, the Jewish anti-Semitism that rages today."[22] In 2009, Finkielkraut was criticized for his comment on the Roman Polanski sexual abuse case. Finkielkraut claimed that the 13-years-old victim was a "teenager", "not a child".[23] He was criticized for his close friendship with Croatian president Franjo Tuđman, and was accused by David Bruce MacDonald of supporting "a nation whose leader was a Holocaust revisionist, at the helm of an authoritarian government".[24] In August 2018, Finkielkraut expressed in an interview with The Times of Israel his worries for French Jews and the future of France. He stated: "The anti-Semitism we're now experiencing in France is the worst I've ever seen in my lifetime, and I'm convinced it's going to get worse".[25]

On 16 February 2019, Finkielkraut was accosted on the street by a group of yellow vest protesters in Paris when they chanced on him in Boulevard du Montparnasse.[26][27][28][29] A 36-year-old French convert to Islam was indicted after saying that Finkelkraut was "going to die".[30] Finkelkraut had previously expressed his sympathy for the yellow vest movement.[31] In April 2019, Finkelkraut stated that he had been repeatedly accosted by street protestors and told reporters: "I can no longer show my face on the street."[30] In April 2019, Sciences Po announced the cancellation of a forum where Finkielkraut was to be a speaker due to threats by "antifa" protesters. Eugénie Bastié of Le Figaro denounced the cancellation as a "gangrenous" symptom of the Americanisation of French university life.[32][30] The announcement was intended to mislead the protesters, and the lecture went on in a different location.[30] In 2022, while appearing on the French TV channel La Chaîne Info, he commented on the Duhamel scandal involving incest committed by Olivier Duhamel on his 14-year old stepson. Finkielkraut speculated that there may have been "consent" between the two parties and claimed that a 14-year-old is "not the same thing" as a "child". Within days, he was summarily fired from the French TV news network for which he was working as a commentator.[33][34]


論争
1995年、フィンケルクロートはカンヌ映画祭の審査員賞を非難し、「『アンダーグラウンド』を評価したカンヌの審査員たちは、想像力に富んだクリエイ ターを称賛したつもりだった。しかし実際には、犯罪の陳腐なステレオタイプを誇張した、卑屈で派手なイラストレーターを称賛したのだ。カンヌの審査員たち は...最も陳腐で欺瞞的なセルビアのプロパガンダを称賛した。悪魔でさえ、ボスニアに対するこれほどまでに残酷な暴挙、そして西洋の無能と軽薄さに対す るこれほどまでにグロテスクな結末を思い付くことはできなかっただろう」[10] 後に、フィンケルクロートが映画を観ずに批評を書いたことが明らかになった。[11][12][13]

2005年11月にHaaretz誌に掲載された彼のインタビューでは、2005年のフランス暴動について意見を述べ、大きな論争を巻き起こした。フィン ケルクロートは、サッカーのフランス代表チームは「黒、黒、黒で、ヨーロッパ中で嘲笑の的となっている」と述べた(「黒、白、アラブ人」を意味する「黒、 白、アラブ人」という表現とは対照的である。 1998年のFIFAワールドカップ決勝でフランスが優勝した後に、選手たちのアフリカおよびアフロカリビアン、ヨーロッパ、北アフリカの起源を称えるた めに作られた表現)と付け加え、「フランスでこれを指摘すれば、刑務所に放り込まれる」と述べた。また、アフリカ系アメリカ人のイスラム教徒を非難し、ア メリカとフランスで「黒人のイスラム化」が起こっていると主張した。[14] この記事には激しい論争が続いた。MRAPと『リュマニテ』はフィンケルクロートの人種主義を非難し、エコール・ポリテクニークの同僚の多くは、ジル・ダ ウェックが主導する「彼の記事における植民地化計画」と彼らが呼ぶものに対する嘆願書を発表した。[15][16][17] エマニュエル・トッドは2008年に「もしこの反共和主義の冒涜がユダヤ系知識人の作品でなかったならば、暴徒たちは決して肌の色によって特徴づけられる ことはなかっただろう。もしこの反共和主義の冒涜がユダヤ系知識人の手によるものでなかったならば、郊外に住む若者たちにとって、植民地支配の過去よりも ホロコーストの神聖化の方が確かな保護を保証するだろう」と述べた。[18] フィンケルクロートは後に謝罪し、ハーレツ紙の記事の翻訳が不適切であったと主張した。[19][20][21]

反シオニストの映画製作者エイヤル・シヴァンは、フィンケルクロートがシヴァンを「言ってみれば、今日猛威を振るっているユダヤ人の反ユダヤ主義という、 特に痛ましく、特に憂慮すべき現実の俳優の一人である」と発言したことを受け、同氏を告訴した。[22] 2009年、フィンケルクロートはロマン・ポランスキーの性的虐待事件に関する自身のコメントについて批判された。フィンケルクロートは、13歳の被害者 は「ティーンエイジャー」であり、「子供ではない」と主張した。[23] 彼はクロアチアの大統領フランヨ・トゥジマンとの親交を批判され、 「ホロコースト修正主義者の指導者が権威主義的政府のトップを務める国民」を支持していると非難された。[24] 2018年8月、フィンケルクロートはイスラエルのタイムズ紙とのインタビューで、フランス系ユダヤ人とフランスの将来に対する懸念を表明した。彼は次の ように述べた。「フランスで現在経験している反ユダヤ主義は、私がこれまでの人生で経験した中で最悪のものであり、さらに悪化すると確信している」 [25]

2019年2月16日、フィンケルクロートはモンパルナス大通りに偶然居合わせた際に、黄色いベスト運動の抗議者グループにパリ市内で声をかけられた。 [26][27][28][29] 36歳のフランス人イスラム教改宗者が 「フィンケルクロートは死ぬだろう」と発言したとして起訴された。[30] フィンケルクロートは以前、黄色いベスト運動に共感を示していた。[31] 2019年4月、フィンケルクロートは、街頭デモ参加者から繰り返し声をかけられたと述べ、記者団に次のように語った。「私はもはや街で顔を見せることが できない」と語った。[30] 2019年4月、政治学院は「反ファシスト」の抗議者による脅迫を理由に、フィンケルクロートが講演者となる予定であったフォーラムの中止を発表した。 『ル・フィガロ』のユジェニー・バスティエは、このキャンセルを、フランスの大学生活のアメリカ化の「壊疽」症状であると非難した。[32][30] この発表は抗議者を欺くためのもので、講演は別の場所で行われた 別の場所で行われた。[30] 2022年、フランスのテレビ局La Chaîne Infoに出演した際、彼はオリヴィエ・デュアメルが14歳の継息子と近親相姦関係にあったデュアメル事件についてコメントした。フィンケルクロートは、 当事者間に「同意」があった可能性を推測し、14歳は「子供」とは「同じではない」と主張した。数日後、彼は解説者として勤務していたフランスのテレビ ニュースネットワークから即座に解雇された。[33][34]

Bibliography
The Religion of Humanity and the Sin of the Jews, essay in Azure magazine.
Reflections on the Coming Anti-Semitism, essay in Azure magazine.
Ralentir, mots-valises !, Seuil (1979)
Le nouveau désordre amoureux, Seuil (1977)
Au coin de la rue, l'aventure, Seuil (1979)
Petit fictionnaire illustré : les mots qui manquent au dico, Seuil (1981)
Le Juif imaginaire, Seuil (1981)
L'avenir d'une négation, Seuil (1982)
La Réprobation d'Israël, Gonthier/Denoël, (1983)
La sagesse de l'amour, Gallimard (1984)
La défaite de la pensée, Gallimard (1987)
La mémoire vaine, du Crime contre l'humanité, Gallimard (1989)
Comment peut-on être Croate ?, Gallimard (1992)
L'humanité perdue, Seuil (1996)
Le mécontemporain. Charles Péguy, lecteur du monde moderne, Gallimard (1992)
L'ingratitude. Conversation sur notre temps avec Antoine Robitaille, Gallimard (1999)
Une voix vient de l'autre rive, Gallimard (2000)
Internet, l'inquiétante extase, Mille et une nuits (2001)
Penser le XXe siècle, École Polytechnique (2000)
Des hommes et des bêtes, Tricorne (2000)
L'imparfait du présent. Pièces brèves, Gallimard (2002)
Enseigner les lettres aujourd'hui, Tricorne (2003)
Les battements du monde, Pauvert (2003)
Au nom de l'Autre. Réflexions sur l'antisémitisme qui vient, Gallimard (2003)
Nous autres, modernes : quatre leçons, Ellipses (2005)
Ce que peut la littérature, Stock (2006)
Entretiens sur la laïcité, Verdier (2006)
Qu'est-ce que la France, Stock (2007)
La querelle de l'école, Stock (2007)
Philosophie et modernité, École Polytechnique (2008)
Un cœur intelligent, Stock/Flammarion (2009)
« Pour une décence commune » in Regards sur la crise. Réflexions pour comprendre la crise… et en sortir, essay contributed to a collective work edited by Antoine Mercier, Paris, Éditions Hermann, 2010.
L'explication, conversation avec Aude Lancelin, with Alain Badiou, Nouvelles Éditions Lignes, 2010.
L'interminable écriture de l'Extermination, with Finkielkraut's direction, transcriptions of TV appearances on Répliques de France Culture, Stock, 2010.
Et si l'amour durait, Stock, 2011
L'identité malheureuse, Stock, 2013
La Seule Exactitude, Stock, 2015
En terrain miné, with Élisabeth de Fontenay, Stock, 2017
À la première personne, Gallimard, 2019
L'après littérature, Stock, 2021

書誌
人類の宗教とユダヤ人の罪」『アジュール』誌エッセイ。
来るべき反ユダヤ主義についての考察、『アジュール』誌のエッセイ。
Ralentir, mots-valises !」, Seuil (1979)
恋愛の新潮流』Seuil (1977)
路地裏の冒険, Seuil (1979)
挿絵入りプチ小説:ことばがことばをよぶ』Seuil (1981)
想像の中のユダヤ人』Seuil (1981)
ある国家への旅』Seuil (1982)
イスラエルの復興』ゴンチエ/ドノエル (1983)
愛の賢者』ガリマール社 (1984)
思考の敗北』ガリマール社(1987年)
人間性に対する罪の記憶』ガリマール社(1989年)
クロアチア人であるために』ガリマール社(1992年)
失われた人間性』Seuil (1996)
現代作家。シャルル・ペギー、現代世界の語り手、ガリマール社 (1992)
恩知らず。アントワーヌ・ロビタイユとの現代についての対話、ガリマール社 (1999)
ある声は他の波から聞こえる、ガリマール社 (2000)
Internet, l'inquiétante extase』Mille et une nuits (2001)
20世紀を読み解く、エコール・ポリテクニーク (2000)
男と女、トリコル (2000)
今を生きる。ピエス・ブレーヴ』ガリマール社 (2002)
今、文字を学ぶ』Tricorne (2003)
Les battements du monde, Pauvert (2003)
Au nom de l'Autre. 来るべき反ミテミスムについての考察』ガリマール社 (2003)
現代の私たち:4つの手紙』エリップス (2005)
文学の可能性』ストック社 (2006)
ライシテの対話、ヴェルディエ (2006)
フランスとは何か』ストック社(2007年)
レコールの軋轢』ストック社 (2007)
哲学と現代、理工科大学 (2008)
アン・クール・インテリジェント』ストック/フラマリオン (2009)
「Pour une décence commune" in Regards sur la crise. Réflexions pour comprendre la crise... et en sortir(危機を理解し...そして解決するためのレフレクシオン)、アントワーヌ・メルシエ編集の集団著作に寄稿したエッセイ、パリ、エディシオ ン・エルマン、2010年。
L'explication, Aude Lancelinとの対談、アラン・バディウとの共著、Nouvelles Éditions Lignes、2010年。
L'interminable écriture de l'Extermination, with Finkielkraut's direction, transcriptions of TV appearances on Répliques de France Culture, Stock, 2010.
Et si l'amour durait, Stock, 2011.
L'identité malheureuse, ストック, 2013
La Seule Exactitude』、ストック、2015年
En terrain miné, with Élisabeth de Fontenay, Stock, 2017年
À la première personne』ガリマール、2019年
L'après littérature, ストック、2021年
https://en.wikipedia.org/wiki/Alain_Finkielkraut









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