はじめによんでください

行動依存・行動嗜癖

Behavioral addiction

池田光穂

☆行動依存症(Behavioral addiction)、 プロセス依存症[1]、または非物質関連障害[2] は、その人物の身体的、精神的、社会的、または経済的な幸福に悪影響があるにもかかわらず、物質とは関係のない、報酬となる行動(自然報酬[3][4] と呼ばれることもある)に執着する依存症の一種である。[5] 脳の報酬系において、ΔFosBと呼ばれる遺伝子転写因子が、行動依存症と薬物依存症の両方に共通して関与する必須の要因として同定されており、これらの 依存症は同じ神経適応のセットと関連している。[3][4][6] 依存症は本来、薬物乱用を指す言葉だけど、1990年代以降、その意味は、報酬につながる行動(ギャンブル、過食、買い物など)にも拡大されている [7]。それでも、行動依存症を診断・分類する枠組みは、精神病理学の分野では依然として議論の的となっている[8][9]。

Behavioral addiction, process addiction,[1] or non-substance-related disorder[2] is a form of addiction that involves a compulsion to engage in a rewarding non-substance-related behavior – sometimes called a natural reward[3][4] – despite any negative consequences to the person's physical, mental, social or financial well-being.[5] In the brain's reward system, a gene transcription factor known as ΔFosB has been identified as a necessary common factor involved in both behavioral and drug addictions, which are associated with the same set of neural adaptations.[3][4][6]

Addiction canonically refers to substance abuse; however, the term's connotation has been expanded to include behaviors that may lead to a reward (such as gambling, eating, or shopping)[7] since the 1990s. Still, the framework to diagnose and categorize behavioral addiction is a controversial topic in the psychopathology field.[8][9]
行動依存症、プロセス依存症[1]、または非物質関連障害[2] は、その人物の身体的、精神的、社会的、または経済的な幸福に悪影響があるにもかかわらず、物質とは関係のない、報酬となる行動(自然報酬[3][4] と呼ばれることもある)に執着する依存症の一種である。[5] 脳の報酬系において、ΔFosBと呼ばれる遺伝子転写因子が、行動依存症と薬物依存症の両方に共通して関与する必須の要因として同定されており、これらの 依存症は同じ神経適応のセットと関連している。[3][4][6]

依存症は本来、薬物乱用を指す言葉だけど、1990年代以降、その意味は、報酬につながる行動(ギャンブル、過食、買い物など)にも拡大されている [7]。それでも、行動依存症を診断・分類する枠組みは、精神病理学の分野では依然として議論の的となっている[8][9]。
Psychiatric and medical classifications
Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM) recognized behavioral addictions for the first time in DSM-5 with gambling disorder, formerly pathological gambling, as the only non-substance-related disorder classified under the chapter of "Substance-Related and Addictive Disorders".[10] Internet gaming addiction was included in the appendix as a condition for further study.[11] Although "addiction" is commonly used to describe repetitive harmful behavior in nonmedical settings,[12] DSM-5 recommended the neutral term "disorder" instead of "addiction" under the clinical settings to avoid uncertain definition and potentially negative connotation.[13]

Similar to the changes in DSM-5, the eleventh revision of the International Classification of Diseases (ICD-11) introduced the category "Disorders due to substance use or addictive behaviours," based on the diagnostic framework of impaired control, repetitive harmful behavior, and continuation or escalation despite negative consequences.[14] The new sub-category "Disorders due to addictive behaviours" included gambling disorder (formerly under the habit and impulse disorders), gaming disorder (a new diagnosis), and two residual categories (other specified and unspecified) to raise attention among clinicians and the public and to facilitate further research.[14][15]

In 2019, the American Society of Addiction Medicine (ASAM) revised its definition of addiction including substance use and compulsive behaviors, stating: "addiction is a treatable, chronic medical disease involving complex interactions among brain circuits, genetics, the environment, and an individual’s life experiences."[16]

Other addictive behaviors which have received research attention but with insufficient or inconclusive evidence include pornography use disorder, compulsive buying disorder, social network use disorder, work addiction, exercise addiction, compulsive sexual behavior disorder, and food addiction.[13][17][18][19]
精神医学的および医学的分類
精神障害の診断と統計マニュアル(DSM)は、DSM-5 で初めて行動依存症を認識し、以前は病的賭博と呼ばれていた賭博障害を、「物質関連および依存性障害」の章に分類された唯一の非物質関連障害として認定し た。[10] インターネットゲーム依存症は、追加の研究対象として付録に収録された。[11] 「依存症」という用語は、医療以外の文脈で反復的な有害な行動を説明する際に一般的に使用されるが、[12] DSM-5は、臨床的文脈において「依存症」という用語の曖昧な定義や潜在的な否定的な連想を避けるため、中立的な用語「障害」を使用することを推奨し た。[13]

DSM-5 の変更と同様に、国際疾病分類の第 11 版(ICD-11)では、制御の障害、反復的な有害な行動、および悪影響にもかかわらず継続またはエスカレートするという診断の枠組みに基づいて、「物質 使用または依存性行動による障害」というカテゴリーが導入された。[14] 新しいサブカテゴリー「依存行動による障害」には、ギャンブル障害(以前は習慣と衝動の障害に分類されていた)、ゲーム障害(新たな診断)、および2つの 残余カテゴリー(特定されたその他の障害と未特定)が含まれ、臨床医と一般市民の注意を喚起し、さらなる研究を促進することを目的としている。[14] [15]

2019年、米国依存症医学協会(ASAM)は、物質使用および強迫行動を含む依存症の定義を改訂し、「依存症は、脳回路、遺伝、環境、および個人の人生経験の複雑な相互作用を伴う、治療可能な慢性疾患である」と述べた。[16]

研究の対象となっているが、証拠が不十分または不十分な他の依存症行動には、ポルノ使用障害、強迫性購買障害、ソーシャルネットワーク使用障害、仕事依存症、運動依存症、強迫性性行動障害、および食依存症が含まれる。[13][17][18][19]
Types
Exercise addiction
Main article: Exercise addiction
Exercise addiction is a state characterized by a compulsive engagement in any form of physical exercise, despite negative consequences. While regular exercise is generally a healthy activity, exercise addiction generally involves performing excessive amounts of exercise to the detriment of physical health, spending too much time exercising to the detriment of personal and professional life, and exercising regardless of physical injury.[20][21][22] It may also involve a state of dependence upon regular exercise which involves the occurrence of severe withdrawal symptoms when the individual is unable to exercise.[20] Differentiating between addictive and healthy exercise behaviors is difficult but there are key factors in determining which category a person may fall into.[23] Exercise addiction shows a high comorbidity with eating disorders.[21]

Exercise addiction is not listed as a disorder in the fourth revision of the Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-IV). This type of addiction can be classified under a behavioral addiction in which a person's behavior becomes obsessive, compulsive, and/or causes dysfunction in a person's life.[24]
種類
運動依存症
主な記事:運動依存症
運動依存症とは、悪影響があるにもかかわらず、あらゆる形態の身体運動に強迫的に従事する状態のことです。定期的な運動は一般的に健康的な活動ですが、運 動依存症は、一般的に、身体の健康を損なうほどの過度の運動、私生活や仕事に悪影響を及ぼすほどの運動に過大な時間を費やす、身体的な怪我にもかかわらず 運動を続ける、といった特徴があります。[20][21][22] また、定期的な運動に依存し、運動ができないと重度の離脱症状が現れる状態も含まれる。[20] 中毒的な運動行動と健康的な運動行動を区別することは困難ですが、その人がどちらのカテゴリーに該当するかを判断するための重要な要素があります。 [23] 運動依存症は、摂食障害との併発率が高い傾向があります。[21]
運動依存症は、精神障害の診断と統計マニュアル(DSM-IV)の第 4 版では障害として記載されていない。このタイプの依存症は、人の行動が強迫的、強迫的になり、人の生活に機能障害を引き起こす行動依存症に分類することができる。[24]
Gambling addiction
Main article: Problem gambling

Problem gambling, ludopathy[26] or ludomania is repetitive gambling behavior despite harm and negative consequences. Problem gambling may be diagnosed as a mental disorder according to DSM-5 if certain diagnostic criteria are met. Pathological gambling is a common disorder associated with social and family costs.

The DSM-5 has re-classified the condition as an addictive disorder, with those affected exhibiting many similarities to those with substance addictions. The term gambling addiction has long been used in the recovery movement.[27] Pathological gambling was long considered by the American Psychiatric Association to be an impulse-control disorder rather than an addiction.[28] However, data suggests a closer relationship between pathological gambling and substance use disorders than exists between PG and obsessive–compulsive disorder, mainly because the behaviors in problem gambling and most primary substance use disorders (i.e., those not resulting from a desire to "self-medicate" for another condition such as depression) seek to activate the brain's reward mechanisms, while the behaviors characterizing obsessive-compulsive disorder are prompted by overactive and misplaced signals from the brain's fear mechanisms.[29]

Problem gambling is an addictive behavior with a high comorbidity with alcohol problems.[30] A common tendency shared by people who have a gambling addiction is impulsivity.
ギャンブル依存症
主な記事:問題ギャンブル(PG)

問題ギャンブル、ルーダパシー[26]、またはルーダマニアとは、害や悪影響があるにもかかわらず、ギャンブルを繰り返し行う行動のことです。問題ギャン ブルは、特定の診断基準を満たした場合、DSM-5 により精神障害と診断されることがあります。病的ギャンブルは、社会や家族に多大な負担をもたらす一般的な障害です。

DSM-5では、この状態は依存症として再分類され、影響を受けた人は物質依存症の人と多くの類似点を示します。「ギャンブル依存症」という用語は、回復 運動において長年使用されてきた[27]。病的なギャンブルは、アメリカ精神医学会によって長年、依存症ではなく衝動制御障害とみなされてきた[28]。 しかし、データは、病的なギャンブルと物質使用障害との間の関係が、PGと強迫性障害との間よりも密接であることを示唆している。これは主に、問題ギャン ブルとほとんどの主要な物質使用障害(例えば、 うつ病などの他の疾患を「自己治療」するためのものではないもの)は、脳の報酬メカニズムを活性化させることを目的としているのに対し、強迫性障害を特徴 付ける行動は、脳の恐怖メカニズムからの過剰で誤った信号によって引き起こされるからです。[29]

問題ギャンブルは、アルコール依存症との併発率が高い依存性行動です。[30] ギャンブル依存症の人々に共通する傾向は、衝動性です。
Internet addiction
This section is an excerpt from Internet addiction disorder.[edit]
Internet addiction disorder (IAD), also known as problematic internet use, or pathological internet use, is a problematic compulsive use of the internet, particularly on social media, that impairs an individual's function over a prolonged period of time. Young people are at particular risk of developing internet addiction disorder,[31] with case studies highlighting students whose academic performance declines as they spend more time online.[32] Some experience health consequences from loss of sleep[33] as they stay up to continue scrolling, chatting, and gaming.[34]


The increase in Internet access in 16-19 year olds living in EU countries
Excessive Internet use is not recognized as a disorder by the American Psychiatric Association's DSM-5 or the World Health Organization's ICD-11.[35] However, gaming disorder appears in the ICD-11.[36] Controversy around the diagnosis includes whether the disorder is a separate clinical entity, or a manifestation of underlying psychiatric disorders. Definitions are not standardized or agreed upon, complicating the development of evidence-based recommendations.

Many different theoretical models have been developed and employed for many years in order to better explain predisposing factors to this disorder. Models such as the cognitive-behavioral model of pathological Internet have been used to explain IAD for more than 20 years. Newer models, such as the Interaction of Person-Affect-Cognition-Execution model, have been developed more recently and are starting to be applied in more clinical studies.[37]

In 2011 the term "Facebook addiction disorder" (FAD) emerged.[38] FAD is characterized by compulsive use of Facebook. A 2017 study investigated a correlation between excessive use and narcissism, reporting "FAD was significantly positively related to the personality trait narcissism and to negative mental health variables (depression, anxiety, and stress symptoms)".[39][40]

In 2020, the documentary The Social Dilemma, reported concerns of mental health experts and former employees of social media companies over social media's pursuit of addictive use. For example, when a user has not visited Facebook for some time, the platform varies its notifications, attempting to lure them back. It also raises concerns about the correlation between social media use and child and teen suicidality.[41]

Additionally in 2020, studies have shown that there has been an increase in the prevalence of IAD since the COVID-19 pandemic.[42] Studies highlighting the possible relationship between COVID-19 and IAD have looked at how forced isolation and its associated stress may have led to higher usage levels of the Internet.[42]

Turning off social media notifications may help reduce social media use.[43] For some users, changes in web browsing can be helpful in compensating for self-regulatory problems. For instance, a study involving 157 online learners on massive open online courses examined the impact of such an intervention. The study reported that providing support in self-regulation was associated with a reduction in time spent online, particularly on entertainment.[44]
インターネット依存症
このセクションは、インターネット依存症から抜粋したものです。
インターネット依存症(IAD)は、問題のあるインターネット利用、または病的なインターネット利用とも呼ばれ、特にソーシャルメディアにおいて、長期間 にわたって個人の機能を損なう問題のある強迫的なインターネット利用です。若者はインターネット依存症を発症するリスクが特に高く[31]、オンラインで の時間が長くなるにつれて学業成績が低下する学生を事例として取り上げた研究もあります。[32] スクロール、チャット、ゲームに没頭して夜更かしをするため、睡眠不足による健康への影響も生じている[33]。[34]


EU 諸国に住む 16~19 歳のインターネット利用の増加
過度なインターネット利用は、米国精神医学会の DSM-5 や世界保健機関(WHO)の ICD-11 では障害として認識されていません。[35] ただし、ゲーム障害はICD-11に収録されている。[36] 診断に関する議論には、この障害が独立した臨床的実体であるか、または潜在的な精神疾患の症状であるかが含まれる。定義は標準化されておらず、合意も得ら れていないため、根拠に基づく推奨事項の開発が困難になっている。

この障害の素因をよりよく説明するために、長年にわたり、さまざまな理論モデルが開発され、採用されてきた。病的なインターネットの認知行動モデルなどの モデルは、20 年以上にわたり IAD の説明に使用されてきた。最近では、人格・感情・認知・実行の相互作用モデルなどの新しいモデルが開発され、より多くの臨床研究に適用され始めている。 [37]

2011年には、「Facebook依存症(FAD)」という用語が登場した。[38] FADは、Facebookの強制的な使用を特徴とする。2017年の研究では、過度な使用とナルシシズムとの相関関係を調査し、「FADは、人格特性で あるナルシシズムおよび負の精神的健康変数(うつ病、不安、ストレス症状)と有意な正の相関関係がある」と報告している。[39][40]

2020年、ドキュメンタリー映画『The Social Dilemma』は、ソーシャルメディアの依存性追求について、メンタルヘルスの専門家やソーシャルメディア企業の元従業員たちの懸念を報告した。例え ば、ユーザーがしばらくFacebookにアクセスしていない場合、プラットフォームは通知の内容を変えて、ユーザーを再び引き戻そうとする。また、ソー シャルメディアの利用と子供や青少年の自殺傾向との相関関係についても懸念が指摘されている。[41]

さらに2020年には、COVID-19のパンデミック以降、IADの有病率が上昇していることが研究で明らかになった。[42] COVID-19とIADの関連性を指摘する研究では、強制的な隔離とそのに伴うストレスが、インターネットの利用レベルの増加につながった可能性につい て考察している。[42]

ソーシャルメディアの通知をオフにすると、ソーシャルメディアの利用を減らすことができるかもしれない。[43] 一部のユーザーにとっては、ウェブの閲覧方法を変えることが、自己規制の問題を補うのに役立つ場合がある。例えば、大規模公開オンライン講座(MOOC) の 157 人のオンライン学習者を対象とした研究では、このような介入の影響が調査された。この研究では、自己規制のサポートを提供すると、オンライン、特に娯楽に 費やす時間が減少することが報告されている。[44]
Pornography addiction
This section is an excerpt from Pornography addiction.[edit]
Pornography addiction is the scientifically controversial[45] application of an addiction model to the use of pornography.[46] Pornography use may be part of compulsive behavior, with negative consequences to one's physical, mental, social, or financial well-being. While the World Health Organization's ICD-11 (2022) has recognized compulsive sexual behaviour disorder (CSBD) as an impulse-control disorder,[47] CSBD is not an addiction,[48][49] and the American Psychiatric Association's DSM-5 and the DSM-5-TR do not classify compulsive pornography consumption as a mental disorder or a behavioral addiction.[48][50][51]

Problematic Internet pornography viewing is the viewing of Internet pornography that is problematic for an individual due to personal or social reasons, including the excessive time spent viewing pornography instead of interacting with others and the facilitation of procrastination. Individuals may report depression, social isolation, career loss, decreased productivity, or financial consequences as a result of their excessive Internet pornography viewing impeding their social lives.[52]
ポルノ依存症
このセクションは、ポルノ依存症からの抜粋です。[編集]
ポルノ依存症は、ポルノの使用に依存症モデルを適用した、科学的に議論の分かれる[45] 概念です。[46] ポルノの使用は、身体的、精神的、社会的、または経済的な健康に悪影響を及ぼす強迫的な行動の一部である可能性があります。世界保健機関(WHO)の ICD-11 (2022) は、強迫性性行動障害(CSBD)を衝動制御障害として認識しているが[47]、CSBD は依存症ではない[48][49]、また、米国精神医学会の DSM-5 および DSM-5-TR は、強迫的なポルノ消費を精神障害や行動依存症として分類していない。[48][50][51]

問題のあるインターネットポルノの閲覧とは、他人と交流する代わりにポルノの閲覧に過大な時間を費やす、先延ばし癖を助長するなどの、個人的または社会的 な理由により、個人にとって問題となるインターネットポルノの閲覧のことです。個人は、過度なインターネットポルノの閲覧が社会生活を阻害した結果、うつ 病、社会的孤立、キャリアの喪失、生産性の低下、経済的な影響などを報告する場合があります。[52]
Sexual addiction
This section is an excerpt from Sexual addiction.[edit]

Sexual addiction is a state characterized by compulsive participation or engagement in sexual activity, particularly sexual intercourse, despite negative consequences.[53] The concept is contentious;[54][55][56] as of 2023, sexual addiction is not a clinical diagnosis in either the DSM or ICD medical classifications of diseases and medical disorders, the latter of which instead classifying such behaviors as a part of compulsive sexual behaviour disorder (CSBD).[citation needed]

There is considerable debate among psychiatrists, psychologists, sexologists, and other specialists whether compulsive sexual behavior constitutes an addiction – in this instance a behavioral addiction – and therefore its classification and possible diagnosis. Animal research has established that compulsive sexual behavior arises from the same transcriptional and epigenetic mechanisms that mediate drug addiction in laboratory animals. Some argue that applying such concepts to normal behaviors such as sex can be problematic, and suggest that applying medical models such as addiction to human sexuality can serve to pathologise normal behavior and cause harm.[57]
性的依存症
このセクションは、性的依存症から抜粋したものです。[編集]

性的依存症とは、悪影響があるにもかかわらず、性的活動、特に性交に強迫的に参加または従事する状態を指します。[53] この概念は議論の的となっている[54][55][56]。2023年現在、性依存症はDSM(精神障害の診断と統計マニュアル)やICD(国際疾病分 類)の疾病および医療障害の分類において臨床診断として認められていない。後者では、このような行動は強迫性性行動障害(CSBD)の一部として分類され ている[出典必要]。

精神科医、心理学者、性科学者、その他の専門家は、強迫的な性行為が依存症(この場合、行動依存症)に該当するかどうか、したがってその分類と診断の可能 性について、激しい議論を交わしている。動物研究では、強迫性性行動が、実験動物における薬物依存を仲介する同じ転写とエピジェネティックなメカニズムか ら生じることが示されている。一部では、このような概念を性行為のような正常な行動に適用することは問題があると主張し、依存症のような医学的モデルを人 間の性行動に適用することは、正常な行動を病理化して害を及ぼす可能性があるとしている。[57]
Shopping addiction

This section is an excerpt from Shopping addiction.[edit]
Shopping addiction is characterized by an eagerness to purchase unnecessary or superfluous things and a lack of impulse control when it comes to shopping. It is a concept similar to compulsive buying disorder (oniomania), but usually has a more psychosocial perspective,[58] or is viewed as a drug-free addiction like addiction to gambling, Internet, or video games.[59] However, there is "still debate on whether other less recognized forms of impulsive behaviors, such as compulsive buying [...] can be conceptualized as addictions."[60]
買い物依存症

このセクションは、買い物依存症からの抜粋です。[編集]
買い物依存症は、不必要または過剰なものを購入したいという衝動と、買い物に関する衝動制御の欠如を特徴とする。これは強迫性購買障害(オニオマニア)と 類似した概念ですが、通常はより心理社会的視点から捉えられます[58]、またはギャンブル、インターネット、ビデオゲームへの依存症と同様の薬物依存症 ではない依存症として見なされます[59]。ただし、「強迫性購買など、他の認識されていない衝動的行動が依存症として概念化できるかどうかについては、 まだ議論がある」とされています[60]。
Video game addiction

This section is an excerpt from Video game addiction.[edit]
Video game addiction (VGA), also known as gaming disorder or internet gaming disorder, is generally defined as a behavioural addiction involving problematic, compulsive use of video games that results in significant impairment to an individual's ability to function in various life domains over a prolonged period of time. This and associated concepts have been the subject of considerable research, debate, and discussion among experts in several disciplines and has generated controversy within the medical, scientific, and gaming communities. Such disorders can be diagnosed when an individual engages in gaming activities at the cost of fulfilling daily responsibilities or pursuing other interests without regard for the negative consequences. As defined by the ICD-11, the main criterion for this disorder is a lack of self control over gaming.[61][62]

The World Health Organization (WHO) included gaming disorder in the 11th revision of its International Classification of Diseases (ICD).[63][64] The American Psychiatric Association (APA), while stating there is insufficient evidence for the inclusion of Internet gaming disorder as an officially recognized disorder in Section II of the fifth edition (DSM-5) of Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders in 2013, considered it worthy of further study.[65] The chapter on Conditions for Further Study is included in Section III.

Controversy around the diagnosis includes whether the disorder is a separate clinical entity or a manifestation of underlying psychiatric disorders. Research has approached the question from a variety of viewpoints, with no universally standardized or agreed definitions, leading to difficulties in developing evidence-based recommendations.
ビデオゲーム依存症

このセクションは、「ビデオゲーム依存症」からの抜粋です。[編集]
ビデオゲーム依存症(VGA)は、ゲーム障害またはインターネットゲーム障害とも呼ばれ、一般的に、ビデオゲームの問題のある強迫的な使用により、長期間 にわたって個人のさまざまな生活領域における機能が著しく損なわれる行動依存症と定義されています。この概念および関連概念は、さまざまな分野の専門家に よって多くの研究、議論、議論の対象となっており、医学、科学、ゲームコミュニティ内で論争を引き起こしている。このような障害は、個人が、その悪影響に 配慮することなく、日々の責任を果たすことや他の興味を追求することを犠牲にしてゲーム活動に従事する場合に診断される。ICD-11 の定義によると、この障害の主な基準は、ゲームに対する自制心の欠如である。[61][62]

世界保健機関(WHO)は、国際疾病分類(ICD)の第 11 版にゲーム障害を追加した。[63][64] アメリカ精神医学会(APA)は、2013年に発行された『精神障害の診断と統計マニュアル』第5版(DSM-5)のセクションIIにインターネットゲー ム障害を正式な障害として包含する十分な証拠がないと述べつつも、さらに研究する価値があると判断した。[65] 「さらに研究が必要な条件」の章はセクションIIIに収録されている。

診断に関する議論には、この障害が独立した臨床的実体であるか、または基礎となる精神疾患の症状であるかが含まれる。研究は多様な視点からこの問題にアプ ローチしているが、普遍的に標準化され合意された定義が存在しないため、根拠に基づく推奨事項の開発が困難となっている。
Work addiction

This section is an excerpt from Workaholic.[edit]
A workaholic is a person who works compulsively. A workaholic experiences an inability to limit the amount of time they spend on work despite negative consequences such as damage to their relationships or health.[66]

There is no generally accepted medical definition of this condition, although some forms of stress, impulse control disorder, obsessive-compulsive personality disorder, and obsessive-compulsive disorder can be work-related; ergomania is defined as "excessive devotion to work especially as a symptom of mental illness".[67][68]

The phenomenon of hustle culture, while disregarding healthy work–life balance, may exacerbate workaholism.[69][70]
仕事中毒

このセクションは、Workaholic(仕事中毒)から抜粋したものです。[編集]
仕事中毒とは、強迫的に仕事をする人のことです。仕事中毒者は、人間関係や健康への悪影響などの悪影響にもかかわらず、仕事にかける時間を制限することができない。[66]

この状態について、一般的に認められた医学的定義はないが、ストレス、衝動制御障害、強迫性人格障害、強迫性障害の一部は仕事に関連している可能性がある。エルゴマニアは、「特に精神疾患の症状として現れる、仕事への過度の献身」と定義されている。[67][68]

ハッスル文化という現象は、健康的なワークライフバランスを無視し、仕事中毒を悪化させる可能性がある。[69][70]
Treatment
Behavioral addiction is a treatable condition.[71] Treatment options include psychotherapy and psychopharmacotherapy (i.e., medications) or a combination of both. Cognitive behavioral therapy (CBT) is the most common form of psychotherapy used in treating behavioral addictions; it focuses on identifying patterns that trigger compulsive behavior and making lifestyle changes to promote healthier behaviors. Because cognitive behavioral therapy is considered a short-term therapy, the number of sessions for treatment normally ranges from five to twenty.[72] During the session, therapists will lead patients through the topics of identifying the issue, becoming aware of one's thoughts surrounding the issue, identifying any negative or false thinking, and reshaping said negative and false thinking. While CBT does not cure behavioral addiction, it does help with coping with the condition in a healthy way. Currently, there are no medications approved for treatment of behavioral addictions in general, but some medications used for treatment of drug addiction may also be beneficial with specific behavioral addictions.[73][74]

Another form of treatment is recreational therapy. A Certified Therapeutic Recreation Specialist (CTRS) uses leisure and recreation to help individuals recover from their injuries, ailments, or addictions. Therapeutic recreation can help an individual struggling with addiction to improve their self-esteem, confidence, motivation, resiliency, autonomy, enjoyment, and overall emotional state.[75][76]


治療
行動依存症は治療可能な疾患である。[71] 治療オプションには、心理療法、精神薬療法(すなわち、薬物療法)、あるいはその両方の組み合わせがある。認知行動療法(CBT)は、行動依存症の治療に 最もよく用いられる心理療法である。この療法は、強迫的な行動を引き起こすパターンを特定し、より健康的な行動を促進するためのライフスタイルの変更に焦 点を当てている。認知行動療法は短期療法とされているため、治療のセッション数は通常5回から20回程度である[72] 。セッション中、療法士は患者と共に、問題の特定、問題に関する思考の認識、否定的な思考や誤った思考の特定、そしてそれらの否定的な思考や誤った思考の 修正といったテーマを扱う。CBTは行動依存症を治癒するものではないが、健康的な方法で症状と向き合うのを助けることができる。現在、行動依存症の治療 に承認された薬はありませんが、薬物依存症の治療に用いられる一部の薬は、特定の行動依存症にも有効である可能性がある。[73][74]

もう一つの治療法は、レクリエーション療法だ。認定レクリエーション療法士(CTRS)は、余暇やレクリエーションを利用して、個人が怪我、病気、依存症 から回復するのを支援する。レクリエーション療法は、依存症に苦しむ個人が、自尊心、自信、モチベーション、回復力、自立心、楽しみ、そして全体的な感情 状態を改善するのに役立つ。[75][76]


Research

The classification and diagnostic framework of behavioral addictions under DSM-5 and ICD-11 has been a controversial subject among the clinical research field.[18] For example, this 2020 narrative review[17] considered ICD-11's guidelines to be adequate to include more behavioral addictions based on clinical relevance and empirical evidence, while this 2015 journal article questioned[77] the atheoretical and confirmatory research approaches on the accuracy of qualitative factors and criticized the lack of consideration of social elements and psychological processes.

A recent narrative review[78] in 2017 examined the existing literature for studies reporting associations between behavioral addictions (pathological gambling, problematic internet use, problematic online gaming, compulsive sexual behavior disorder, compulsive buying and exercise addiction) and psychiatric disorders. Overall, there is solid evidence for associations between behavioral addictions and mood disorder, anxiety disorder as well as substance use disorders. Associations between ADHD may be specific to problematic internet use and problematic online gaming. The authors also conclude that most of current research on the association between behavioral addictions and psychiatric disorders has several limitations: they are mostly cross-sectional, are not from representative samples, and are often based on small samples, among others. Especially more longitudinal studies are needed to establish the direction of causation, i.e. whether behavioral addictions are a cause or a consequence of psychiatric disorders.

A systematic review in 2021 investigating the correlation between autism and behavioural addiction[79] found inconclusive evidence for a general correlation. However found evidence of correlation when comorbid mental health conditions were present. Another systematic review in 2022 estimating the prevalence of behavioural addiction during the COVID-19 pandemic[80] found the prevalence to be 11.1%.


研究

DSM-5 および ICD-11 における行動依存症の分類および診断の枠組みは、臨床研究分野において議論の的となっている。[18] 例えば、2020年のこの叙述的レビュー[17]では、ICD-11のガイドラインが臨床的関連性と実証的証拠に基づいてより多くの行動依存症を含むのに 適切であると判断した一方、2015年のこの学術論文[77]では、定性的要因の正確性に関する理論的根拠のない確認的研究アプローチを疑問視し、社会的 要素や心理的過程の考慮不足を批判した。

2017年の最近の叙述的レビュー[78]は、行動依存症(病的ギャンブル、問題のあるインターネット使用、問題のあるオンラインゲーム、強迫性性行動障 害、強迫性購買、運動依存症)と精神疾患との関連性を報告した既存の文献を調査しました。全体として、行動依存症と気分障害、不安障害、および物質使用障 害との関連性に関する確固たる証拠が存在します。ADHDとの関連は、問題のあるインターネット使用と問題のあるオンラインゲームに特有である可能性があ ります。著者らはまた、行動依存症と精神疾患の関連に関する現在の研究の多くには、いくつかの限界があるとも結論付けています。具体的には、ほとんどが横 断的研究であり、代表的なサンプルからではなく、小規模なサンプルに基づいている点などが挙げられます。特に、因果関係の方向性(行動依存症が精神疾患の 原因か結果か)を確立するためには、より多くの縦断的研究が必要です。

2021 年に自閉症と行動依存症の相関関係を調査した系統的レビュー[79] では、一般的な相関関係については決定的な証拠は見つかりませんでした。しかし、精神保健上の併存疾患がある場合には相関関係があることが明らかになりま した。2022 年に COVID-19 パンデミック中の行動依存症の有病率を推定した別の系統的レビュー[80] では、有病率は 11.1% であることが明らかになりました。


Addiction and the reward system

Main articles: ΔFosB and Reward system
ΔFosB, a gene transcription factor, has been identified as playing a critical role in the development of addictive states in both behavioral addictions and drug addictions.[3][4][6] Overexpression of ΔFosB in the nucleus accumbens is necessary and sufficient for many of the neural adaptations seen in drug addiction;[3] it has been implicated in addictions to alcohol, cannabinoids, cocaine, nicotine, phenylcyclidine, and substituted amphetamines[3][81][82][83] as well as addictions to natural rewards such as sex, exercise, and food.[4][6] A recent study also demonstrated a cross-sensitization between drug reward (amphetamine) and a natural reward (sex) that was mediated by ΔFosB.[84]

One of the major areas of study is the amygdala, a brain structure which involves emotional significance and associated learning. Research shows that dopaminergic projections from the ventral tegmental area facilitate a motivational or learned association to a specific behavior.[85] Dopamine neurons take a role in the learning and sustaining of many acquired behaviors. Research specific to Parkinson's disease has led to identifying the intracellular signaling pathways that underlie the immediate actions of dopamine. The most common mechanism of dopamine is to create addictive properties along with certain behaviors.[86] There are three stages to the dopamine reward system: bursts of dopamine, triggering of behavior, and further impact to the behavior. Once electronically signaled, possibly through the behavior, dopamine neurons let out a 'burst-fire' of elements to stimulate areas along fast transmitting pathways. The behavior response then perpetuates the striated neurons to further send stimuli. The fast firing of dopamine neurons can be monitored over time by evaluating the amount of extracellular concentrations of dopamine through micro dialysis and brain imaging. This monitoring can lead to a model in which one can see the multiplicity of triggering over a period of time.[87] Once the behavior is triggered, it is hard to work away from the dopamine reward system.

Behaviors like gambling have been linked to the newfound idea of the brain's capacity to anticipate rewards. The reward system can be triggered by early detectors of the behavior, and trigger dopamine neurons to begin stimulating behaviors. But in some cases, it can lead to many issues due to error, or reward-prediction errors. These errors can act as teaching signals to create a complex behavior task over time.[87]


依存症と報酬系

主な記事:ΔFosB と報酬系
ΔFosB は、行動依存症および薬物依存症の両方において、依存状態の発症に重要な役割を果たす遺伝子転写因子として同定されている。[3][4][6] ΔFosBの腹側被蓋野における過剰発現は、薬物依存症で見られる多くの神経適応に必要かつ十分であることが示されている。[3] アルコール、カンナビノイド、コカイン、ニコチン、フェニルシクロリジン、置換アンフェタミンなどの薬物依存症[3][81][82][83] だけでなく、性行為、運動、食事などの自然報酬への依存症にも関与していることが示唆されている。[4][6] 最近の研究では、薬物報酬(アンフェタミン)と自然報酬(性行為)の間で、ΔFosBを介した交差感受性が増強されることが示された。[84]

主要な研究領域の一つは、感情的な意味合いと関連する学習に関与する脳構造である扁桃体です。研究によると、腹側被蓋野からのドーパミン神経投射は、特定 の行動への動機付けまたは学習された関連性を促進します[85]。ドーパミン神経細胞は、多くの獲得行動の学習と維持に役割を果たします。パーキンソン病 に関する研究は、ドーパミンの即時作用を裏付ける細胞内シグナル伝達経路の同定につながっています。ドーパミンの最も一般的なメカニズムは、特定の行動と 共に依存性をもたらすことです。[86] ドーパミン報酬システムには3つの段階があります:ドーパミンの放出、行動の誘発、および行動へのさらなる影響。電子的に信号が伝達されると(おそらく行 動を通じて)、ドーパミン神経細胞は高速伝達経路に沿った領域を刺激する「バースト発火」を放出します。行動反応は、さらに刺激を送信するために線条体神 経細胞を活性化します。ドーパミン神経細胞の高速発火は、マイクロダイアライシスや脳画像診断により、ドーパミンの細胞外濃度を時間経過とともに評価する ことでモニタリング可能です。このモニタリングは、一定期間にわたる複数のトリガーの多様性を観察できるモデルへとつながります。[87] 一度行動がトリガーされると、ドーパミン報酬系から離れることは困難です。

ギャンブルのような行動は、脳の報酬予測能力という新たな概念と関連付けられている。報酬システムは、行動の早期検出器によってトリガーされ、ドーパミン 神経細胞を刺激して行動を開始させる。しかし、一部のケースでは、エラーや報酬予測エラーにより、多くの問題を引き起こす可能性がある。これらのエラー は、時間をかけて複雑な行動タスクを構築するための学習信号として機能する。[87]


Addictive behavior
Addictive personality
ANKK1 § Addictive behaviors
Habit
依存症
依存性人格
ANKK1 § 依存性行動
習慣
https://en.wikipedia.org/wiki/Behavioral_addiction

リ ンク

文 献

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