はじめによんでください

C. L. R. ジェームズ

C. L. R. James, 1901-1989


池田光穂

☆ シリル・リオネル・ロバート・ジェームズ(Cyril Lionel Robert James、1901年1月4日 - 1989年5月31日)は、 ペンネームJ.R.ジョンソンで執筆することもあるトリニダード・トバゴの歴史家、ジャーナリスト、トロツキスト活動家、マルクス主義の作家である。彼の 作品は、さまざまな理論的、社会的、歴史的観点において影響力を持っている。彼の作品はマルクス主義の定番であり、ポストコロニアル文学における先駆的か つ影響力のある声として知られている。ジェームズは、1937年に共産主義インターナショナルの歴史を概説した著作『世界革命』を執筆し、トロツキストのサークルで議論を巻き起こした。また、 1938年にはハイチ革命について『ブラック・ジャコバンズ』を執筆した。ある文学評論家は彼を「反スターリニストの弁証法主義者」と評しているが、ジェイムズは独学主義者として、また時折の劇作や小説で知られ、熱心なス ポーツマンとしても知られていた。1934年の戯曲『トゥーサン・ルーヴェルチュール』の上演は、英国において黒人劇作家による作品に黒人プロ俳優が出演 した初めての機会となった。1936年に発表した著書『Minty Alley』は、西インド諸島の黒人作家による初めての小説として英国で出版された。 ジェームズはクリケットに関する著作でも有名であり、1963年に発表した著書『Beyond a Boundary』は、彼自身が「クリケットの回想録でも自伝でもない」と表現しているが、 クリケットに関する単一の書籍としては最高傑作であり、スポーツに関する書籍としても最高傑作であると一般的に評価されている。

Cyril Lionel Robert James (4 January 1901 – 31 May 1989),[1] who sometimes wrote under the pen-name J. R. Johnson, was a Trinidadian historian, journalist, Trotskyist activist and Marxist writer. His works are influential in various theoretical, social, and historiographical contexts. His work is a staple of Marxism, and he figures as a pioneering and influential voice in postcolonial literature.[2] A tireless political activist, James is the author of the 1937 work World Revolution outlining the history of the Communist International, which stirred debate in Trotskyist circles, and in 1938 he wrote on the Haitian Revolution, The Black Jacobins.[3]

Characterised by one literary critic as an "anti-Stalinist dialectician",[4] James was known for his autodidactism, for his occasional playwriting and fiction, and as an avid sportsman. The performance of his 1934 play Toussaint Louverture was the first time black professional actors featured in a production written by a black playwright in the UK. His 1936 book Minty Alley was the first novel by a black West Indian to be published in Britain.[5] He is also famed as a writer on cricket, and his 1963 book Beyond a Boundary, which he himself described as "neither cricket reminiscences nor autobiography",[6] is commonly named as the best single book on cricket, and even the best book about sports ever written.[7]


シリル・リオネル・ロバート・ ジェームズ(Cyril Lionel Robert James、1901年1月4日 - 1989年5月31日)は、[1] ペンネームJ.R.ジョンソンで執筆することもあるトリニダード・トバゴの歴史家、ジャーナリスト、トロツキスト活動家、マルクス主義の作家である。彼の 作品は、さまざまな理論的、社会的、歴史的観点において影響力を持っている。彼の作品はマルクス主義の定番であり、ポストコロニアル文学における先駆的か つ影響力のある声として知られている。[2] ジェームズは、1937年に共産主義インターナショナルの歴史を概説した著作『世界革命』を執筆し、トロツキストのサークルで議論を巻き起こした。また、 1938年にはハイチ革命について『ブラック・ジャコバンズ』を執筆した。[3]

ある文学評論家は彼を「反スターリニストの弁証法主義者」と評しているが[4]、ジェイムズは独学主義者として、また時折の劇作や小説で知られ、熱心なス ポーツマンとしても知られていた。1934年の戯曲『トゥーサン・ルーヴェルチュール』の上演は、英国において黒人劇作家による作品に黒人プロ俳優が出演 した初めての機会となった。1936年に発表した著書『Minty Alley』は、西インド諸島の黒人作家による初めての小説として英国で出版された。[5] ジェームズはクリケットに関する著作でも有名であり、1963年に発表した著書『Beyond a Boundary』は、彼自身が「クリケットの回想録でも自伝でもない」と表現しているが、[6] クリケットに関する単一の書籍としては最高傑作であり、スポーツに関する書籍としても最高傑作であると一般的に評価されている。[7]

Biography
Early life in Trinidad
Born in 1901 in Tunapuna, Trinidad, then a British Crown colony, C. L. R. James was the first child of Ida Elizabeth James (née Rudder)[8] and Robert Alexander James, a schoolteacher.[9]

In 1910, James won a scholarship to Queen's Royal College (QRC), the island's oldest non-Catholic secondary school, in Port of Spain, where he became a club cricketer and distinguished himself as an athlete (he held the Trinidad high-jump record at 5 feet 9 inches (175 cm) from 1918 to 1922), as well as beginning to write fiction.[10] After graduating in 1918 from QRC, he worked there as a teacher of English and History in the 1920s;[10] among those he taught was the young Eric Williams, who became the first Prime Minister of Trinidad and Tobago.

Together with Ralph de Boissière, Albert Gomes and Alfred Mendes, James was a member of the anticolonialist "Beacon Group", a circle of writers associated with The Beacon magazine, in which he published a series of short stories.[11] His short story "La Divina Pastora" was published in October 1927 in the Saturday Review of Literature,[12][13] and was widely reprinted.[14]

British years
In 1932, James left Trinidad for the small town of Nelson in Lancashire, England, at the invitation of his friend, West Indian cricketer Learie Constantine, who needed his help writing his autobiography Cricket and I (published in 1933).[15] James had brought with him to England the manuscript of his first full-length non-fiction work, partly based on his interviews with the Trinidad labour leader Arthur Andrew Cipriani, which was published with financial assistance from Constantine in 1932.[16][17]

During this time, James took a job as cricket correspondent with The Manchester Guardian.[15] In 1933, he moved to London. The following year, he joined a Trotskyist group that met to talk for hours in his rented room. Louise Cripps, one of its members, recalled: "We felt our work could contribute to the time when we would see Socialism spreading."

James had begun to campaign for the independence of the West Indies while in Trinidad. An abridged version of his Life of Captain Cipriani was issued by Leonard and Virginia Woolf's Hogarth Press in 1933 as the pamphlet The Case for West-Indian Self Government.[18] He became a champion of Pan-Africanism, and was named Chair of the International African Friends of Abyssinia, later renamed the International African Friends of Ethiopia (IAFE)[19] – a group formed in 1935 in response to the Italian fascist invasion of Ethiopia (the Second Italo-Ethiopian War). Leading members included Amy Ashwood Garvey, Jomo Kenyatta and Chris Braithwaite.

When the IAFE was transformed into the International African Service Bureau in 1937, James edited its newsletter, Africa and the World, and its journal, International African Opinion. The Bureau was led by his childhood friend George Padmore, who became a driving force for socialist Pan-Africanism for several decades. Both Padmore and James wrote for the New Leader, published by the Independent Labour Party (ILP), which James had joined in 1934 (when Fenner Brockway was its General Secretary).[20]


James in 1938
In 1934, James wrote a three-act play about the Haitian revolutionary Toussaint Louverture (entitled Toussaint Louverture: The Story of the Only Successful Slave Revolt in History), which was staged in London's West End in 1936 and starred Paul Robeson, Orlando Martins, Robert Adams and Harry Andrews.[21][22] The play had been presumed lost until the rediscovery of a draft copy in 2005, the play has now gone on to be adapted into a graphic novel by Nic Watts and Sakina Karimjee.[23] In 1967, James went on to write a second play about the Haitian Revolution, The Black Jacobins, which became the first production from Talawa Theatre Company in 1986, coinciding with the overthrow of Jean-Claude Duvalier.[24] 1936 also saw Secker & Warburg in London publish James's novel, Minty Alley, which he had brought with him in manuscript form from Trinidad.[15] (Fenner Brockway had introduced him to Fredric Warburg, co-owner of the press.)[25] It was the first novel to be published by a black Caribbean author in the UK.[26]

Amid his frenetic political activity, James wrote what are perhaps his best known works of non-fiction: World Revolution (1937), a history of the rise and fall of the Communist International, which was critically praised by Leon Trotsky, George Orwell, E. H. Carr and Fenner Brockway;[27] and The Black Jacobins: Toussaint L'Ouverture and the San Domingo Revolution (1938), a widely acclaimed history of the Haitian Revolution, which was later seen as a seminal text in the study of the African diaspora. James went to Paris to research this work, where he met Haitian military historian Alfred Auguste Nemours. In a new foreword to the 1980 Allison & Busby edition of The Black Jacobins, James recalled that "Nemours used coffee cups and books in Paris cafés to bring to life the military skills of revolutionary Haitians."[28]

In 1936, James and his Trotskyist Marxist Group left the ILP to form an open party. In 1938, this new group took part in several mergers to form the Revolutionary Socialist League (RSL). The RSL was a highly factionalised organisation.

Speaking tour in the United States
At the urging of Trotsky and James P. Cannon, in October 1938, James was invited to tour the United States by the leadership of the Socialist Workers' Party (SWP), then the US section of the Fourth International, to facilitate its work among black workers.[29] Following several meetings in New York, which garnered "enthusiastic praise for his oratorical ability and capacity for analysis of world events," James kicked off his national speaking tour on 6 January 1939 in Philadelphia.[30] He gave lectures in cities including New Haven,[31] Youngstown, Rochester, and Boston,[32] before finishing the tour with two lectures in Los Angeles and another in Pasadena in March 1939.[33] He spoke on topics such as "Twilight of the British Empire" and "The Negro and World Imperialism".[33]

Constance Webb, who later became James' second wife, attended one of his 1939 lectures in Los Angeles and reflected on it in her memoir, writing: "I had already heard speeches by two great orators, Winston Churchill and Franklin Delano Roosevelt. Now I was hearing a third. The three men were masters of the English language, a skill that gave them extraordinary power."[34]

James's relationship with Louise Cripps Samoiloff had broken up after her second abortion, so that intimate tie no longer bound him to England.[35]

経歴
トリニダードでの幼少期
1901年に、当時イギリスの植民地であったトリニダードのトゥナプナで生まれたC. L. R. ジェームズは、イーダ・エリザベス・ジェームズ(旧姓ラダー)[8]と、教師のロバート・アレクサンダー・ジェームズの第一子であった。

1910年、ジェームズはポートオブスペインにあるトリニダード島最古の非カトリック系中等教育学校であるクイーンズ・ロイヤル・カレッジ(QRC)の奨 学金を獲得し、同校でクラブ・クリケットの選手となり、アスリートとして頭角を現した(1918年から1922年まで、彼はトリニダード島の高跳び記録 (5フィート9インチ(175cm))を保持していた 1918年から1922年にかけてはトリニダード島の高跳び記録(5フィート9インチ(175cm))を保持していた)。また、小説の執筆も始めた。 [10] 1918年にQRCを卒業後、1920年代には同校で英語と歴史の教師として勤務した。[10] 教え子の中には、後にトリニダード・トバゴの初代首相となる若きエリック・ウィリアムズがいた。

ラルフ・ド・ボワシエール、アルバート・ゴメス、アルフレッド・メンデスとともに、ジェイムズは反植民地主義者の「ビーコン・グループ」のメンバーであっ た。このグループは雑誌『ビーコン』と関連する作家たちのサークルであり、ジェイムズはそこで短編小説のシリーズを発表した。[11] 彼の短編小説「ラ・ディヴィナ・パストーラ」は1927年10月に『サタデー・レビュー・オブ・リテラチャー』誌に掲載され、[12][13] 広く再版された。[14]

英国時代
1932年、ジェームズは西インド諸島のクリケット選手である友人リアリー・コンスタンチーヌの招待を受け、トリニダードを離れ、英国ランカシャー州のネ ルソンという小さな町に移り住んだ。コンスタンチーヌは自伝『クリケットと私』(1933年出版)の執筆を手伝ってほしいと考えていたのだ。 ジェームスは、トリニダードの労働運動指導者アーサー・アンドリュー・シプリアーニとのインタビューを基にした初のノンフィクション作品の原稿をイギリス に持ち込んでおり、1932年にコンスタンチーヌの資金援助を受けて出版された。[16][17]

この間、ジェームズはマンチェスター・ガーディアンのクリケット通信員として働いた。[15] 1933年にはロンドンに移った。翌年、彼はトロツキストのグループに参加し、そのグループは彼の借りた部屋で何時間も話し合いを行った。そのメンバーの 一人であるルイーズ・クリップスは、「私たちは、社会主義が広がる時代に貢献できると感じていた」と回想している。

ジェームズはトリニダード在住中に西インド諸島の独立を求める運動を始めていた。1933年には、レナード・ウルフとヴァージニア・ウルフのホガース・プ レス社から『シプリアーニ大尉の生涯』の要約版が『西インド諸島の自治を求める訴え』というパンフレットとして発行された。[18] 彼は汎アフリカ主義の擁護者となり、 国際アビシニア友好協会(後に国際エチオピア友好協会(IAFE)と改称)の会長に就任した。同協会は、1935年にイタリアのファシストによるエチオピ ア侵攻(第二次伊エチオピア戦争)を受けて結成された団体である。主要メンバーには、エイミー・アシュウッド・ガーヴィー、ジョモ・ケニヤッタ、クリス・ ブレイトウェイトなどがいた。

1937年にIAFEが国際アフリカ奉仕局(International African Service Bureau)に改組された際には、ジェームズは機関誌『アフリカと世界』と学術誌『国際アフリカ・オピニオン』の編集を担当した。同局は、ジェームズの 幼なじみジョージ・パドモアが率いており、彼は数十年にわたって社会主義的パン・アフリカニズムの推進力となった。パドモアとジェームズは、1934年に フェナー・ブルックウェイが書記長を務めていた独立労働党(ILP)が発行する『ニュー・リーダー』誌にも寄稿していた。


1938年のジェームズ
1934年、ジェームズはハイチの革命家トゥーサン・ルーヴェルチュールを題材にした3幕の戯曲を執筆した(『トゥーサン・ルーヴェルチュール: 史上唯一成功した奴隷反乱の物語)と題されたこの作品は、1936年にロンドンのウェストエンドで上演され、ポール・ロブスン、オーランド・マーティン ス、ロバート・アダムス、ハリー・アンドリュースが主演した。[21][22] この作品は2005年に草稿が再発見されるまで紛失したものと見なされていたが、現在では ニコラス・ワッツとサキーナ・カリムジーによってグラフィック・ノベル化された。[23] 1967年、ジェームズはハイチ革命を題材にした2作目の戯曲『ブラック・ジャコバンズ』を書き、1986年にタラワ劇団によって初演された。この初演 は、ジャン=クロード・デュヴァリエの失脚と時を同じくしていた。[24] 1936年には また、ロンドンの証券会社セッカー・アンド・ウォーバーグが、トリニダードから原稿の形で持ち込まれたジェイムズの小説『Minty Alley』を出版した。(フェナー・ブロックウェイが、同社の共同経営者フレデリック・ウォーバーグにジェイムズを紹介した。)[25] これは、英国で出版されたカリブ海出身の黒人作家による初の小説であった。[26]

ジェイムズは、熱狂的な政治活動のさなか、おそらく最もよく知られているノンフィクション作品である『世界革命』(1937年)を執筆した。これはコミン テルンの興亡の歴史を描いたもので、レオン・トロツキー、ジョージ・オーウェル、E. H. カール、フェナー・ブロックウェイから高い評価を受けた。また、『ブラック・ジャコバンズ: トウサン・ルーヴェルチュールとサン・ドミンゴ革命』(1938年)は、広く賞賛されたハイチ革命の歴史であり、後にアフリカ系ディアスポラ研究における 重要な文献とみなされるようになった。ジェイムズはこの作品の研究のためにパリを訪れ、そこでハイチの軍事史家アルフレッド・オーギュスト・ネムールと出 会った。1980年のアリソン&バスビー版『ブラック・ジャコバンズ』の序文で、ジェイムズは「ネムールはパリのカフェでコーヒーカップや本を使 い、革命期のハイチ人の軍事技術を生き生きと描き出した」と回想している。

1936年、ジェイムズとトロツキスト・マルクス主義グループはILPを離党し、オープンな政党を結成した。1938年、この新しいグループは何度かの合併を経て革命的社会主義連盟(RSL)を結成した。RSLは極めて派閥化された組織であった。

米国での講演旅行
トロツキーとジェイムズ・P・キャノンの強い勧めにより、1938年10月、ジェイムズは、当時第四インターナショナルの米国支部であった社会労働党 (SWP)の指導部から、黒人労働者への働きかけを促進するために米国を巡回するよう招待された。[29] ニューヨークでの数回の会合の後、「彼の演説能力と世界情勢の分析能力に対する熱狂的な賞賛」を集めたジェイムズは、 1939年1月6日にフィラデルフィアで全国講演ツアーを開始した。[30] ニューヘイブン、[31] ヤングスタウン、ロチェスター、ボストン[32] などの都市で講演を行い、1939年3月にロサンゼルスで2回、パサデナで1回の講演を行い、ツアーを終えた。[33] ジェイムズは「大英帝国の黄昏」や「黒人と世界帝国主義」などのテーマについて講演した。[33]

後にジェームズの2番目の妻となるコンスタンス・ウェブは、1939年のロサンゼルスでの講演会に出席し、その時の感想を回顧録にこう記している。「私は すでに、2人の偉大な演説家、ウィンストン・チャーチルとフランクリン・デラノ・ルーズベルトの演説を聞いていた。そして今、3人目の演説を聞くことに なった。この3人は英語の達人であり、そのスキルが彼らに並外れた力を与えていた。」[34]

ルイーズ・クリップス・サモイロフとの関係は、彼女の2度目の中絶の後、破局を迎えていたため、もはや彼をイギリスに縛り付けるような親密な関係ではなくなっていた。[35]

In April 1939, James visited Trotsky in Coyoacán, Mexico. James stayed there about a month and also met Diego Rivera and Frida Kahlo, before returning to the United States in May 1939.[36] A key topic that James and Trotsky discussed was the "Negro Question". Parts of their conversation were transcribed, with James sometimes referred to by his pen-name, J. R. Johnson.[37] Whereas Trotsky saw the Trotskyist Party as providing leadership to the black community, in the general manner that the Bolsheviks provided guidance to ethnic minorities in Russia, James suggested that the self-organised struggle of African Americans would precipitate a much broader radical social movement.[38]

U.S. and the Johnson–Forest Tendency
James stayed in the United States until he was deported in 1953. By 1940, he had begun to doubt Trotsky's view of the Soviet Union as a degenerated workers' state. He left the SWP along with Max Shachtman, who formed the Workers' Party (WP). Within the WP, James formed the Johnson–Forest Tendency with Raya Dunayevskaya (his pseudonym was Johnson and Dunayevskaya's was Forest) and Grace Lee (later Grace Lee Boggs) to spread their views within the new party.

As "J. R. Johnson", James wrote the column "The Negro Question" for Socialist Appeal (later renamed The Militant), and was also a columnist for Labor Action.[39]

While within the WP, the views of the Johnson–Forest Tendency underwent considerable development. By the end of the Second World War, they had definitively rejected Trotsky's theory of Russia as a degenerated workers' state. Instead, they classified it as state capitalist, a political evolution shared by other Trotskyists of their generation, most notably Tony Cliff. Unlike Cliff, the Johnson–Forest Tendency was focusing increasingly on the liberation movements of oppressed minorities, a theoretical development already visible in James's thought in his 1939 discussions with Trotsky. Such liberation struggles came to take centre stage for the Johnson–Forest Tendency.

After the Second World War, the WP witnessed a downturn in revolutionary sentiment. The Tendency, on the other hand, was encouraged by the prospects for revolutionary change for oppressed peoples. After a few short months as an independent group, during which they published a great deal of material, in 1947, the Johnson–Forest Tendency joined the SWP, which it regarded as more proletarian than the WP.

James still described himself as a Leninist despite his rejection of Vladimir Lenin's conception of the vanguard role of the revolutionary party. He argued for socialists to support the emerging black nationalist movements. By 1949, James rejected the idea of a vanguard party. This led the Johnson–Forest Tendency to leave the Trotskyist movement and rename itself the Correspondence Publishing Committee.[citation needed]

In 1955 after James had left for Britain, about half the membership of the Committee withdrew, under the leadership of Raya Dunayevskaya, to form a separate tendency of Marxist humanism and found the organisation News and Letters Committees. Whether Dunayevskaya's faction had constituted a majority or a minority in the Correspondence Publishing Committee remains a matter of dispute. Historian Kent Worcester says that Dunayevskaya's supporters formed a majority, but Martin Glaberman says in New Politics that the faction loyal to James had a majority.[40]

The Committee split again in 1962, as Grace Lee Boggs and James Boggs, two key activists, left to pursue a more Third Worldist approach. The remaining Johnsonites, including leading member Martin Glaberman, reconstituted themselves as Facing Reality. James advised the group from Great Britain until it dissolved in 1970, against his urging.[41]

James's writings were also influential in the development of Autonomist Marxism as a current within Marxist thought. He himself saw his life's work as developing the theory and practice of Leninism.[citation needed]

Return to Britain
In 1953, James was forced to leave the US under threat of deportation for having overstayed his visa. In his attempt to remain in America, he wrote a study of Herman Melville, Mariners, Renegades and Castaways: The Story of Herman Melville and the World We Live In, and had copies of the privately published work sent to every member of the Senate. He wrote the book while being detained at the immigration station on Ellis Island. In an impassioned letter to his old friend George Padmore, James said that in Mariners he was using Moby-Dick as a parable for the anti-communism sweeping the United States, a consequence, he thought, of Americans' uncritical faith in capitalism.[42]

Returning to Britain, James appeared to Padmore and his partner Dorothy Pizer to be a man adrift. After James started reporting on cricket for the Manchester Guardian, Padmore wrote to American novelist Richard Wright: "That will take him out of his ivory tower and making his paper revolution...."[43] Grace Lee Boggs, a colleague from the Detroit group, came to London in 1954 to work with James, but she too, saw him "at loose ends, trying to find his way after fifteen years out of the country."[44]

In 1957, James travelled to Ghana for the celebration of its independence from British rule in March that year. He had met Ghana's new head of state, Kwame Nkrumah, in the United States when Nkrumah was studying there and sent him on to work with George Padmore in London after the Second World War; Padmore was by this point a close Nkrumah advisor and had written The Gold Coast Revolution (1953). In correspondence sent from Ghana in 1957, James told American friends that Nkrumah thought he too ought to write a book on the Convention People's Party, which under Nkrumah's leadership had brought the country to independence. The book shows how the party's strategies could be used to build a new African future. James invited Grace Lee Boggs, his colleague from Detroit, to join in the work, though in the end, James wrote Nkrumah and the Ghana Revolution on his own. The book was not published until 1977, years after Nkrumah's overthrow, exile and subsequent death.[45][46]
1939 年4月、ジェイムズはメキシコのコヨアカンにあるトロツキーを訪問した。ジェイムズは約1か月間滞在し、ディエゴ・リベラとフリーダ・カーロにも会った 後、1939年5月にアメリカ合衆国に戻った。[36] ジェイムズとトロツキーが議論した主要なテーマは「黒人問題」であった。彼らの会話の一部は書き起こされ、ジェームズは時にペンネームのJ.R.ジョンソ ンとして言及されている。[37] トロツキーはトロツキスト党が黒人社会に指導力を提供していると考えていたが、それはボリシェヴィキがロシアの少数民族に指導力を提供していたのと同様の 一般的な方法であった。一方、ジェームズは、アフリカ系アメリカ人の自主的な闘争が、より幅広い急進的な社会運動を引き起こすだろうと示唆した。[38]

米国とジョンソン=フォレスト派
ジェイムズは1953年に国外追放されるまで米国に滞在した。1940年までに、彼はトロツキーのソビエト連邦を退廃した労働者国家とみなす見解に疑いを 抱くようになっていた。彼はマックス・シャクトマンとともにSWPを離党し、シャクトマンは労働党(WP)を結成した。WP内で、ジェームズはラヤ・ダ ニューエフスカヤ(彼の偽名はジョンソン、ダニューエフスカヤの偽名はフォレスト)とグレース・リー(後のグレース・リー・ボッグズ)とともにジョンソン =フォレスト潮流を結成し、彼らの見解を新しい党の中で広めることにした。

J.R.ジョンソン」として、ジェイムズは『社会主義アピール』(後に『ザ・ミリタント』と改称)に「黒人問題」というコラムを執筆し、また『労働アクション』にもコラムニストとして寄稿していた。

WPに在籍している間、ジョンソン=フォレスト派の見解は大幅に発展した。第二次世界大戦の終結までに、彼らはトロツキーのロシア論を退廃した労働者国家 として明確に否定した。代わりに、彼らはそれを国家資本主義として分類し、この政治的進化は同世代の他のトロツキスト、特にトニー・クリフによって共有さ れていた。クリフとは異なり、ジョンソン=フォレスト・テンドンシーは抑圧された少数民族の解放運動にますます焦点を当てており、この理論的発展は、 1939年のジェームズとトロツキーの議論においてすでにジェームズの思想に現れていた。このような解放闘争は、ジョンソン=フォレスト・テンドンシーに とって中心的な課題となった。

第二次世界大戦後、WPでは革命的な感情が衰退した。一方、傾向派は抑圧された人々にとっての革命的変化の可能性に勇気づけられた。独立したグループとし て数ヶ月間活動し、その間に多くの資料を出版した後、1947年に傾向派はWPよりもプロレタリア的であると見なされていたSWPに合流した。

ジェイムズは、ウラジーミル・レーニンの革命政党の先鋒としての役割という概念を否定していたにもかかわらず、依然として自らをレーニン主義者と称してい た。彼は、社会主義者が台頭しつつあった黒人ナショナリズム運動を支援すべきだと主張した。1949 年までに、ジェイムズは先鋒政党という考えを否定した。これにより、ジョンソン=フォレスト・テンデンシーはトロツキスト運動から離脱し、名称を「通信出 版委員会」と改称した。

1955年、ジェームズが英国に去った後、ラヤ・ダネーエフスカヤの指導の下、委員会の会員の約半数が脱退し、マルクス主義ヒューマニズムの別の傾向を形 成し、ニュース・アンド・レターズ委員会という組織を創設した。ダネーエフスカヤ派が通信出版委員会で多数派を形成していたのか少数派であったのかについ ては、依然として論争の的となっている。歴史家のケント・ウスターは、ドゥナイェフスカヤの支持者が多数派を形成したと述べているが、マーティン・グラ バーマンは『ニュー・ポリティクス』誌で、ジェームズに忠実な派閥が多数派であったと述べている。

1962年には、主要な活動家であったグレース・リー・ボッグズとジェームズ・ボッグズの2人が、より第三世界主義的なアプローチを追求するために離党 し、委員会は再び分裂した。主要メンバーのマーティン・グラバーマンを含む残りのジョンソニストたちは、フェイシング・リアリティとして再結成した。 ジェームズは、1970年にグループが解散するまで、英国から助言を与えたが、彼は解散を強く望んでいた。

ジェームズの著作は、マルクス主義思想の一潮流としてのオートノミスト・マルクス主義の発展にも影響を与えた。 彼自身は、レーニン主義の理論と実践を発展させることをライフワークと考えていた。

英国に戻る
1953年、ジェームズはビザの期限切れにより国外追放の脅威にさらされ、米国を去らざるを得なかった。米国に留まろうと試みた彼は、ハーマン・メルヴィ ルの研究『船乗り、裏切り者、漂流者:ハーマン・メルヴィルの物語と我々が生きる世界』を執筆し、その非公開出版のコピーを上院の全議員に送った。この本 は、エリス島の移民局に拘留されている間に執筆された。ジェイムズは旧友ジョージ・パドモアに宛てた熱のこもった手紙の中で、『マリナーズ』では『白鯨』 をアメリカを席巻する反共主義のたとえ話として用いたと述べている。これは、アメリカ人が資本主義を無批判に信仰していることの結果であると彼は考えてい た。[42]

イギリスに戻ったジェイムズは、パドモアとパートナーのドロシー・パイザーには、漂流する男のように見えた。ジェイムズがマンチェスター・ガーディアン紙 でクリケットの報道を始めた後、パドモアはアメリカの小説家リチャード・ライトに宛てて「これで彼は象牙の塔から出て、新聞に革命を起こすだろう」と書い た。[43] デトロイト・グループの同僚であったグレース・リー・ボッグスは、1954年にロンドンに来てジェイムズと仕事をしたが、彼女もまた「行き詰まり、国外に 出て15年が経ち、自分の道を見つけようとしている」彼を見た。[44]

1957年、ジェームズは同年3月の英国統治からの独立を祝うガーナを訪問した。彼はガーナの新しい国家元首クワメ・エンクルマを、同氏が米国留学中に米 国で会っており、第二次世界大戦後にロンドンでジョージ・パドモアと仕事をするように彼を推薦していた。この時点でパドモアはエンクルマの親しいアドバイ ザーであり、『ゴールドコースト革命』(1953年)を執筆していた。1957年にガーナから送られた手紙の中で、ジェームズはアメリカの友人たちに、ク ワメ・エンクルマが、エンクルマの指導の下で独立を勝ち取ったコンベンション人民党に関する本を書くべきだと考えていると伝えた。この本は、同党の戦略が どのようにして新しいアフリカの未来を築くために利用できるかを示している。ジェームズはデトロイト時代の同僚グレース・リー・ボッグズを共同執筆者に 誘ったが、結局はジェームズが単独で執筆した。この本は、クマシ政権が打倒され、クマシが亡命し、その後に死亡してから何年も経った1977年になってよ うやく出版された。[45][46]
In 1958 James went back to Trinidad, where he edited The Nation newspaper for the pro-independence People's National Movement (PNM) party. He also became active again in the Pan-African movement. He believed that the Ghana revolution greatly encouraged the anticolonialist revolutionary struggle.

James also advocated the West Indies Federation.[47] It was over this issue that he fell out with the PNM leadership. He returned to Great Britain, where he joined Calvin C. Hernton, Obi Egbuna and others on the faculty of the Antiuniversity of London,[48][49] which had been set up by a group of left-wing thinkers led by American academic Joseph Berke.[50] In 1968 James was invited to the US, where he taught at the University of the District of Columbia (formerly Federal City College), leaving for Trinidad in 1980.[1]

Ultimately returning in 1981 to Britain,[1] where Allison & Busby had in the mid-1970s begun a programme of reissuing his work, beginning with a volume of selected writings,[51] James spent his last years in Brixton, London.[52] In the 1980s, he was awarded an Honorary Doctorate from South Bank Polytechnic (later to become London South Bank University) for his body of socio-political work, including that relating to race and sport.

James died in London from a chest infection on 19 May 1989, aged 88.[1] His funeral took place on Monday, 12 June in Trinidad, where he was buried at Tunapuna Cemetery.[53][54] A state memorial service was held for him at the National Stadium, Port of Spain, on 28 June 1989.[55]
1958 年、ジェームズはトリニダードに戻り、独立派の人民国民運動(PNM)党の機関紙『ザ・ネーション』の編集に携わった。また、パン・アフリカニズム運動に も再び積極的に参加するようになった。彼は、ガーナ革命が植民地主義に反対する革命闘争を大いに鼓舞したと信じていた。

ジェームズは西インド諸島連邦の提唱者でもあった。[47] この問題をめぐって、彼は人民国民運動(PNM)の指導部と対立した。彼は英国に戻り、カルヴィン・C・ハーントン、オビ・エグブナ、その他のメンバーと ともにロンドン反大学(Antiuniversity of London)の教員となった。同大学は、 。1968年、ジェームズは米国に招かれ、コロンビア特別区大学(旧連邦シティ・カレッジ)で教鞭をとり、1980年にトリニダードへ移住した。

最終的に1981年に英国に戻り[1]、1970年代半ばにAllison & Busby社が彼の作品の再版プログラムを開始し、選集から始まった[51]。ジェームズは晩年をロンドン・ブリクストンの地で過ごした[52]。ロンド ンのブリクストンで過ごした。[52] 1980年代には、人種やスポーツに関する社会政治的な作品の数々により、サウス・バンク・ポリテクニック(後にロンドン・サウス・バンク大学となる)か ら名誉博士号を授与された。

ジェームズは1989年5月19日、ロンドンで胸の感染症により88歳で死去した。[1] 葬儀はトリニダードで6月12日(月)に行われ、トゥナプナ墓地に埋葬された。[53][54] 1989年6月28日には、ポートオブスペインのナショナルスタジアムで国葬が執り行われた。[55]
Personal life
James married his first wife, Juanita Young, in Trinidad in 1929, but his move three years later to Britain led to their estrangement. He met his second wife, Constance Webb (1918–2005), an American model, actress and author, after he moved to the US in 1938; she wrote of having first heard him speak in the spring of 1939 at a meeting in California.[56] James and Webb married in 1946 and their son, C. L. R. James Jr, familiarly known as Nobbie,[57] was born in 1949.[58] Separated forcibly in 1952, by James's arrest and detention on Ellis Island, the couple divorced in 1953, when James was deported to Britain, while Webb remained in New York with Nobbie.[58] A collection of James's letters to Webb was posthumously published as Special Delivery: The Letters of C.L.R. James to Constance Webb, 1939–1948, edited and introduced by Anna Grimshaw (Oxford, UK; Cambridge, MA: Blackwell Publishers, 1996).[59] Stories written by James for his son were published in 2006 as The Nobbie Stories for Children and Adults, edited and introduced by Constance Webb.[60]

In 1956, James married Selma Weinstein (née Deitch), who had been a young member of the Johnson–Forest Tendency;[61] they remained close political colleagues for more than 25 years, but divorced in 1980. She is best known as one of the founders of the International Wages for Housework Campaign.

Legacy and recognition
In the 1970s and 1980s, a number of titles by James were published by Allison & Busby (co-founder Margaret Busby's father had attended Queen's Royal College with James),[62] including four volumes of selected writings published during his lifetime "that looked to bring together the best of James' writing and introduce him to a new audience":[63] The Future in the Present (1977), Spheres of Existence (1980), At the Rendezvous of Victory (1984), and Cricket (1986).
In his honour, the Nello James Centre, in Whalley Range, Manchester, was bought with funds donated by Vanessa Redgrave and bequeathed to the community in the 1970s.[64]
In 1976, Mike Dibb directed a film about James entitled Beyond a Boundary for the BBC Television series Omnibus.[65] In 1984, Dibb also made a film for Channel 4 television entitled C. L. R. James in Conversation with Stuart Hall.[66]
In 1983, a 60-minute film, Talking History (directed by H. O. Nazareth), featuring James in dialogue with the historian E. P. Thompson, was made by Penumbra Productions,[67] a small independent production company newly established in London, whose members included Horace Ové, H. O. Nazareth,[68] Margaret Busby, Farrukh Dhondy, Mustapha Matura, Michael Abbensetts, and Lindsay Barrett.[69] Penumbra Productions also filmed a series of six of James's lectures, shown on Channel 4 television. The topics were: William Shakespeare; cricket; American society; Solidarity in Poland; the Caribbean; and Africa.[70]
The C. L. R. James Institute was founded with James's blessing by Jim Murray in 1983. Based in New York, and affiliated to the Centre for African Studies at Cambridge University, it has been run by Ralph Dumain since Murray's death in 2003.[71]
A public library in the London Borough of Hackney is named in his honour. There was a C. L. R. James Week of ceremonies in March 1985,[72] and his widow, Selma James, attended a reception there to mark its 20th anniversary. The Hackney London Borough Council had intended to drop the name of the library as part of a new development in Dalston Square in 2010, but after protests from Selma James and local and international campaigners,[73] the council promised that the library would after all retain the name of C. L. R. James. A council statement said: "As part of the new library, there will be a permanent exhibition to chronicle his life and works and an annual event in his memory, and we are pleased to report the state-of-the-art education room will also be named after this influential figure."[74][75] The new Dalston C. L. R. James Library was officially opened on 28 February 2012.[76] The library is housed in Collins Tower, named for Sir Collins a co-founder of The Four Aces Club that was demolished to make way for the site.[77] At the launch there on 2 March 2012 of a permanent exhibition dedicated to James's life and legacy, Selma James spoke.[76][78]
In 1986, the first play produced by Talawa Theatre Company was The Black Jacobins by James,[24] staged at the Riverside Studios.[79]
In August 1996, BBC Radio 4 broadcast a five-part abridgement (by Margaret Busby) of James's Beyond a Boundary, read by Trevor McDonald and produced by Pam Fraser Solomon.[51][80]
A dramatisation[81] of Minty Alley, by Margaret Busby (produced by Pam Fraser Solomon, with a cast that included Doña Croll, Angela Wynter, Martina Laird, Nina Wadia, Julian Francis, Geff Francis, Vivienne Rochester and Burt Caesar), was first broadcast on BBC Radio 4 on 12 June 1998,[82][83][84] winning a Commission for Racial Equality (CRE) "Race in the Media Award" in 1999.[85]
In 2002, James was the subject chosen by Darcus Howe, his nephew, in an episode of the BBC Radio 4 biography series Great Lives, presented by Humphrey Carpenter.[86]
In 2004, English Heritage unveiled a blue plaque in Brixton, London,[52] at 165 Railton Road (a building that housed the offices of Darcus Howe's Race Today Collective), inscribed: "C. L. R. JAMES 1901–1989 West Indian Writer and Political Activist lived and died here".[87][88][89]
A conference to mark the 50th anniversary of the publication of Beyond a Boundary was held at the University of Glasgow in May 2013.[90][91]
James is the subject of the 2016 feature-length documentary film Every Cook Can Govern: Documenting the life, impact & works of CLR James, made by WORLDwrite.[92][93]
James appeared briefly in Steve McQueen's 2020 film Mangrove, part of the Small Axe strand, portrayed by Derek Griffiths.[94]
On 17 March 2023, a blue plaque was unveiled in Southwick, West Sussex, to mark the house where in 1937 James wrote The Black Jacobins, at an address on Old Shoreham Road discovered by historian Christian Hogsbjerg from a letter that had been intercepted by Special Branch.[95][96]
私生活
ジェームズは1929年にトリニダードで最初の妻フアニータ・ヤングと結婚したが、3年後の英国への移住により夫婦仲は疎遠になった。1938年にアメリ カに移住した後に、2人目の妻となるコンスタンス・ウェブ(1918年 - 2005年)と出会った。彼女は、1939年の春にカリフォルニア州での集会で初めてジェームズの話を聞いたと書いている。[56] ジェームズとウェブは1946年に結婚し、息子のC. L. R. ジェームズ・ジュニア( 愛称はノビー(Nobbie)[57]で、1949年に誕生した[58]。1952年にジェームズがエリス島で逮捕・拘留されたことにより強制的に別居 し、1953年にジェームズが英国に強制送還された際に離婚した。ウェッブはニューヨークにノビーと残った[58]。ウェッブ宛のジェームズの手紙集は死 後に出版された。編集および序文はアンナ・グリムショー(Anna Grimshaw)著、英国オックスフォードおよび米国マサチューセッツ州ケンブリッジ:Blackwell Publishers、1996年)として出版された。[59] ジェームズが息子のために書いた物語は、コンスタンス・ウェッブ編集および序文の『子供と大人のためのノビー物語』(The Nobbie Stories for Children and Adults)として2006年に出版された。[60]

1956年、ジェームズはジョンソン=フォレスト派の若手メンバーであったセルマ・ワインスタイン(旧姓:デイチ)と結婚した。[61] 2人は25年以上にわたって親しい政治的同志であり続けたが、1980年に離婚した。彼女は家事労働の国際賃金キャンペーンの創設者の一人として最もよく 知られている。

遺産と評価
1970年代と1980年代には、ジェームズの著作の多くがアリソン・アンド・バスビー社から出版された(共同設立者のマーガレット・バスビーの父親は、 ジェームズと同じクイーンズ・ロイヤル・カレッジの出身であった)[62]。これには、ジェームズの存命中に出版された4巻の選集「 ジェームズの著作の最良の部分をまとめ、新たな読者層に紹介する」ことを目的としたもので、次の4作品が含まれる。『The Future in the Present』(1977年)、『Spheres of Existence』(1980年)、『At the Rendezvous of Victory』(1984年)、『Cricket』(1986年)。
彼の功績を称え、マンチェスターのワリー・レンジにあるネロ・ジェームズ・センターは、1970年代にヴァネッサ・レッドグレイヴが寄付した資金で購入され、地域社会に遺贈された。
1976年には、マイク・ディブがBBCテレビのシリーズ番組『オムニバス』のためにジェームズの伝記映画『ビヨンド・ア・バウンダリー』を監督した。 [65] 1984年には、ディブがチャンネル4テレビのために『C. L. R. ジェームズ、スチュアート・ホールとの対話』を制作した。[66]
1983年には、ジェームズが歴史家のE. P. トンプソンと対談する60分の映画『Talking History』(監督:H. O. ナザレス)が、ロンドンで新たに設立された小規模な独立系制作会社、ペナムブラ・プロダクションズ(メンバーにはホレス・オーヴェ、H. O. ナザレス、マーガレット・バスビー、ファルーク・ドンディ、ムスタファ・マチュラ、マイケル・アベンセッツ、リンゼイ・バレットなどがいた)によって制作 された。オヴェ、H. O. ナザレス、[68] マーガレット・バスビー、ファルーク・ドンディ、ムスタファ・マチュラ、マイケル・アベンセッツ、リンゼイ・バレットなどがいた。[69] ペナムブラ・プロダクションは、ジェームズの6回にわたる一連の講義も撮影し、チャンネル4で放映された。テーマは、ウィリアム・シェイクスピア、クリ ケット、アメリカ社会、ポーランドの連帯、カリブ海、アフリカであった。[70]
C. L. R. James Instituteは、ジム・マレーの支援により、1983年にジェームズの賛同を得て設立された。ニューヨークに拠点を置き、ケンブリッジ大学アフリカ 研究センターと提携している。2003年のマレーの死後は、ラルフ・デュメインが運営している。
ロンドン・ハックニー区の公共図書館は、彼の名誉を称えて名付けられた。1985年3月にはC. L. R. ジェームズ週間として一連の式典が開催され[72]、20周年記念レセプションには彼の未亡人であるセルマ・ジェームズが出席した。ロンドン・ハックニー 区議会は2010年のダルストンスクエアの再開発の一環として、この図書館の名称を変更するつもりであったが、セルマ・ジェームズや地元および国際的な運 動家からの抗議を受けて[73]、議会は結局、この図書館はC. L. R. ジェームズの名称を維持することを約束した。「新しい図書館の一部として、彼の生涯と作品を記録する常設展示と、彼の功績を称える年次イベントが開催され る予定である。また、最新設備を備えた教育室も、この影響力のある人物の名にちなんで命名されることを嬉しく思う」と、議会は声明を発表した。[74] [75] 新しいダルストンのC. L. R. ジェームズ図書館は、2012年2月28日に正式にオープンした 。この図書館は、この場所に建設されるために取り壊されたフォー・エース・クラブの共同創設者であるサー・コリンズにちなんで名付けられたコリンズ・タ ワーに収容されている。[77] 2012年3月2日、ジェームズの生涯と遺産をテーマにした常設展示のオープニングセレモニーが行われ、セルマ・ジェームズがスピーチを行った。[76] [78]
1986年、タラワ劇団が初めて制作した演劇はジェームズの『ブラック・ジャコバンズ』で、リバーサイド・スタジオで上演された。
1996年8月、BBCラジオ4は、マーガレット・バスビーによるジェームズの『境界を越えて』の5部構成の要約を、トレヴァー・マクドナルドの朗読で放送した。制作はパム・フレイザー・ソロモン。
マーガレット・バスビーによるミンティ・アリーのドラマ化[81](パム・フレイザー・ソロモン制作、出演:ドナ・クロール、アンジェラ・ウィンター、マ ルティナ・レアード、ニーナ・ワディア、ジュリアン・フランシス、ジェフ・フランシス、ヴィヴィアン・ロチェスター、バート・ 1998年6月12日にBBCラジオ4で初めて放送され[82][83][84]、1999年に人種平等委員会(CRE)の「メディアにおける人種賞」を 受賞した[85]。
2002年、ジェームズは、ハンプリー・カーペンターが司会を務めるBBCラジオ4の伝記シリーズ「偉大な生涯」のエピソードで、甥のダラス・ハウによって取り上げられた[86]。
2004年には、イングリッシュ・ヘリテッジがロンドン・ブリクストンのレイトン・ロード165番地(ダラス・ハウの「レイストゥデイ・コレクティブ」の 事務所が入っていた建物)にブルー・プラークを設置した。「西インド諸島出身の作家であり政治活動家であったC. L. R. ジェイムズは、1901年から1989年の間、この地に住み、この地で亡くなった」と刻まれている。
2013年5月にはグラスゴー大学で『境界を越えて』出版50周年を記念する会議が開催された。[90][91]
ジェームズは、2016年の長編ドキュメンタリー映画『Every Cook Can Govern: Documenting the life, impact & works of CLR James』の主題となっている。この映画はWORLDwriteによって制作された。[92][93]
ジェームズは、スティーヴ・マックイーン監督の2020年の映画『マングローブ』に少しだけ登場している。この映画は『スモール・アックス』シリーズの一部であり、デレク・グリフィスが演じている。
2023年3月17日、1937年にジェームズが『ブラック・ジャコバンズ』を執筆した家を記念して、サウスウィック(ウェスト・サセックス)にブルー・ プラークが設置された。この家は、旧ショアハム・ロードにある住所で、歴史家のクリスチャン・ホグスビェアが、特別捜査課が傍受した手紙から発見したもの である。[95][96]
Archives
Collections of C. L. R. James papers are held at the University of the West Indies Alma Jordan Library, St Augustine, Trinidad,[97][98] and at Columbia University Libraries.[99]

Duke University Press publish the series "The C. L. R. James Archives", edited by Robert A. Hill, literary executor of the estate of C. L. R. James, producing new editions of books by James, as well as scholarly explorations of his oeuvre.[100]

Writings on cricket
See also: Beyond a Boundary
He is widely known as a writer on cricket, especially for his autobiographical 1963 book, Beyond a Boundary, which he himself described as "neither cricket reminiscences nor autobiography".[6] It is considered a seminal work on the game, and is often named as the best single book on cricket (or even the best book on any sport) ever written.[7] John Arlott called it "so outstanding as to compel any reviewer to check his adjectives several times before he describes it and, since he is likely to be dealing in superlatives, to measure them carefully to avoid over-praise – which this book does not need ... in the opinion of the reviewer, it is the finest book written about the game of cricket."[101] A conference to mark the 50th anniversary of its first publication was held 10–11 May 2013.[90][102]

The book's key question, frequently quoted by modern journalists and essayists, is inspired by a line in Rudyard Kipling's poem "English Flag" – "What do they know of England who only England know?" James asks in the Preface: "What do they know of cricket who only cricket know?" Acknowledging that "To answer involves ideas as well as facts", James uses this challenge as the basis for describing cricket in an historical and social context, the strong influence cricket had on his life, and how it meshed with his role in politics and his understanding of issues of class and race.[citation needed]

While editor of The Nation, he led the successful campaign in 1960 to have Frank Worrell appointed the first black captain of the West Indies cricket team. James believed that the relationship between players and the public was a prominent reason behind the West Indies' achieving so much with so little.[103]
アーカイブ
C. L. R. ジェームズの論文のコレクションは、西インド諸島大学アルマ・ジョーダン図書館(トリニダード、セントオーガスティン)とコロンビア大学図書館に所蔵されている。

デューク大学出版局は、C. L. R. ジェームズの遺産の文学的執行者であるロバート・A・ヒルが編集する「C. L. R. ジェームズ・アーカイブ」シリーズを刊行しており、ジェームズの著作の新装版や、彼の作品の学術的な研究書も出版している。[100]

クリケットに関する著作
参照:ビヨンド・ア・バウンダリー
彼はクリケットに関する作家として広く知られており、特に1963年の自伝『ビヨンド・ア・バウンダリー』は、彼自身が「クリケットの回想録でも自伝でも ない」と表現している。[6] この作品はクリケットに関する画期的な作品とみなされており、クリケットに関する最高の単行本(あるいはあらゆるスポーツに関する最高の単行本)としてし ばしば挙げられている。[7] ジョン・アロットは「この本はあまりにも傑出しているため、批評家はそれを評論する前に、自分の形容詞を何度も確認しなければならない。。ジョン・アロッ トは「この本は、クリケットについて書かれた本の中で最も素晴らしい本である。」と評している。[101] 2013年5月10日と11日には、初版刊行50周年を記念する会議が開催された。[90][102]

この本の主要な問いは、現代のジャーナリストやエッセイストが頻繁に引用しているが、ラドヤード・キップリングの詩「イングランドの旗」の一節から着想を 得たものである。「イングランドについて、イングランド人だけが知っていることを、彼らは知っているだろうか?」ジェームズは序文で問いかける。「クリ ケットについて、クリケットだけを知っている人々が何を知っているというのか?」と問いかけている。「この問いに答えるには、事実だけでなく考え方も必要 だ」と認めた上で、ジェームズはこの課題を基に、歴史的・社会的背景におけるクリケット、クリケットが彼の人生に与えた強い影響、そしてクリケットが彼の 政治的役割や階級・人種問題に対する理解とどのように結びついたかを説明している。

ザ・ネーション誌の編集者であった彼は、1960年にフランク・ウォレルを西インド諸島クリケットチーム初の黒人キャプテンに任命するキャンペーンを成功 に導いた。ジェームズは、選手と観客の関係が、西インド諸島が少ないリソースで多くの成果を上げた主な理由であると考えていた。[103]
Selected bibliography
Letters from London (series of essays written in 1932). Signal Books (2003).
The Life of Captain Cipriani: An Account of British Government in the West Indies. Nelson, Lancs.: Cartmel & Co. (1932).
The Case for West-Indian Self-Government. London: Hogarth Press (1933). Reprinted, New York: University Place Bookshop (1967); Detroit: Facing Reality Publishing Co. (1967).
Minty Alley. London: Secker & Warburg (1936). New edition, London & Port of Spain: New Beacon Books (1971).
Toussaint Louverture: The story of the only successful slave revolt in history (play written in 1934). Produced by Peter Godfrey at the Westminster Theatre, London (1936). Durham, NC: Duke University Press (2013).
World Revolution, 1917–1936: The Rise and Fall of the Communist International. London: Secker & Warburg (1937). New edition, with introduction by Christian Høgsbjerg, Durham, NC: Duke University Press (2017), ISBN 978-0-8223-6308-8.
A History of Negro Revolt. Fact monograph no. 18, London (1938). Revised as A History of Pan-African Revolt. Washington: Drum and Spear Press (1969). A History of Negro Revolt, London: Creation for Liberation, ISBN 978-0947716035 (1985). As A History of Pan-African Revolt, with an Introduction by Robin D. G. Kelley, PM Press (2012).[104]
The Black Jacobins: Toussaint L'Ouverture and the San Domingo Revolution. London: Secker & Warburg (1938). Revised edition, New York: Vintage Books/Random House (1963). ISBN 0-679-72467-2. Index starts at p. 419. Library of Congress Card Number: 63-15043. New British edition with foreword, London: Allison & Busby (1980).
Why Negroes should oppose the war (as "J. R. Johnson"). New York: Pioneer Publishers for the Socialist Workers Party and the Young People's Socialist League – Fourth International (1939).
"My Friends": A Fireside Chat on the War (as "Native Son"). New York: Workers Party (1940).
The Invading Socialist Society (with F. Forest and Ria Stone). New York: Johnson Forest Tendency (1947). Reprinted with new preface, Detroit: Bewick/Ed (1972).
Notes on Dialectics: Hegel, Marx and Lenin (Link only goes to the last half of Part 2 from the 1980 edition) (1948). New edition with Introduction, London: Allison & Busby (1980); Westport, Conn.: Lawrence Hill Books (1980).
Notes on American Civilisation. Typescript [1950], published as American Civilization, Oxford: Blackwell (1992).
State Capitalism and World Revolution (1950). New edition, with foreword by James and introduction by Paul Buhle, Chicago: Charles H. Kerr (1986).
Mariners, Renegades and Castaways: The Story of Herman Melville and the World We Live In. New York: privately printed (1953). Detroit: Bewick/Ed, (1978). London: Allison & Busby (1984).
"Every Cook Can Govern: A Study of Democracy in Ancient Greece, Its Meaning for Today". Correspondence, Vol. 2, No. 12 (June 1956). Detroit: Bewick/Ed (1992).
Facing Reality (with Cornelius Castoriadis and Grace Lee Boggs), Detroit: Correspondence (1958). New edition, with a new Introduction by John H. Bracey, Bewick Editions (1974).
Modern Politics (A series of lectures given at the Trinidad Public Library, in its Adult Education Programme). Port of Spain: PNM Publishing Co. (1960).
A Convention Appraisal: Dr. Eric Williams: first premier of Trinidad & Tobago: a biographical sketch. Port of Spain, Trinidad: PNM Publishing Co. (1960).
Party Politics in the West Indies. San Juan, Port of Spain: Vedic Enterprises (1962).
Marxism and the intellectuals. Detroit: Facing Reality Publishing Committee (1962).
Beyond a Boundary. London: Stanley Paul/Hutchinson (1963). New edition, London: Serpent's Tail (1983); New York: Pantheon (1984).
Kas-kas; interviews with three Caribbean writers in Texas. George Lamming, C. L. R. James [and] Wilson Harris. Austin, TX: African and Afro-American Research Institute, University of Texas at Austin (1972).
Not For Sale (with Michael Manley). San Francisco: Editorial Consultants (1976).
The Future in the Present, Selected Writings, vol. 1. London: Allison & Busby (1977);[63] Westport, Conn.: Lawrence Hill Books (1977).
Nkrumah and the Ghana Revolution. London: Allison & Busby (1977); Westport, Conn.: Lawrence Hill Books (1977). Duke University Press, 2022, with Introduction by Leslie James.[105]
Spheres of Existence, Selected Writings, vol. 2. London: Allison & Busby (1980); Westport, Conn.: Lawrence Hill Books (1980).
Walter Rodney and the Question of Power (text of talk at memorial symposium entitled "Walter Rodney, Revolutionary and Scholar: A Tribute", at the University of California, 30 January 1981). London: Race Today Publications (1983).
80th Birthday Lectures (Margaret Busby and Darcus Howe, eds). London: Race Today Publications (1984).
At the Rendezvous of Victory, Selected Writings, vol. 3. London: Allison & Busby (1984).
Cricket (selected writings, ed. Anna Grimshaw). London: Allison & Busby (1986); distributed in the United States by Schocken Books (1986). As A Majestic Innings: Writings on Cricket, new edition, London: Aurum Press (2006).
Anna Grimshaw (ed.), The C.L.R. James Reader. Oxford: Blackwell (1992).
Scott McLemee (ed.), C.L.R. James on the Negro Question. University Press of Mississippi (1996).
"Lectures on the Black Jacobins". Small Axe, 8 (2000): 65–112. Print.
"They Showed the Way to Labor Emancipation: On Karl Marx and the 75th Anniversary of the Paris Commune". Originally published pseudonymously in the 18 March 1946 issue of Labor Action, newspaper of the Workers' Party of the United States; reprinted in Revolutionary History, 21 December 2008.
"Negroes and Bolshevism". Originally published pseudonymously in Labor Action, 7 April 1947; reprinted in Revolutionary History, 21 December 2008.
David Austin (ed.), You Don't Play With Revolution: The Montreal Lectures of C.L.R. James – Book Excerpt | Revolution by the Book You Don't Play With Revolution: The Montreal Lectures of CLR James. AK Press (2009).
参考文献
ロンドンからの手紙(1932年に執筆されたエッセイのシリーズ)。Signal Books(2003年)。
シプリアーニ大尉の生涯:西インド諸島における英国政府の記録。ネルソン、ランカシャー:Cartmel & Co.(1932年)。
西インド諸島の自治を求める訴え。ロンドン:Hogarth Press(1933年)。再版、ニューヨーク:University Place Bookshop(1967年)、デトロイト:Facing Reality Publishing Co.(1967年)。
Minty Alley。ロンドン:Secker & Warburg(1936年)。新装版、ロンドンおよびポート・オブ・スペイン:New Beacon Books(1971年)。
トウサン・ルーヴェルチュール:歴史上唯一成功した奴隷反乱の物語(1934年に書かれた戯曲)。ピーター・ゴドフリー演出、ロンドンのウェストミンスター・シアターで上演(1936年)。ノースカロライナ州ダーラム:デューク大学出版(2013年)。
『世界革命、1917年~1936年:コミンテルンの興亡』ロンドン:セッカー・アンド・ウォーバーグ(1937年)。新版、クリスチャン・ホイスビェア による序文付き、ノースカロライナ州ダーラム:デューク大学出版(2017年)、ISBN 978-0-8223-6308-8。
『黒人反乱の歴史』。ファクト・モノグラフ第18号、ロンドン(1938年)。改訂版として『全アフリカ反乱の歴史』。ワシントン:ドラム・アンド・スピ ア・プレス(1969年)。『黒人反乱の歴史』、ロンドン:クリエイション・フォー・リベレーション、ISBN 978-0947716035(1985年)。『全アフリカ蜂起史』として、ロビン・D・G・ケリーによる序文付き、PM Press (2012年) [104]
『ブラック・ジャコバンズ:トゥーサン・ルーヴェルチュールとサン・ドミンゴ革命』。ロンドン:セッカー・アンド・ウォーバーグ (1938年)。改訂版、ニューヨーク:ヴィンテージ・ブックス/ランダムハウス (1963年)。ISBN 0-679-72467-2。索引は419ページから始まる。 米国議会図書館カード番号:63-15043。 新しい英国版(序文付き)、ロンドン:Allison & Busby (1980)。
「なぜ黒人は戦争に反対すべきか」(「J. R. ジョンソン」名義)。 ニューヨーク:Pioneer Publishers(社会主義労働者党および第四インターナショナル青年社会主義同盟向け) (1939)。
「マイ・フレンズ」:戦争に関する炉辺談話(「ネイティヴ・サン」名義)。ニューヨーク:労働者党(1940年)。
侵略する社会主義社会(F. フォレスト、リア・ストーンとの共著)。ニューヨーク:ジョンソン・フォレスト・テンドレンシー(1947年)。改訂版序文付き、デトロイト:ビウィック/エド(1972年)。
『弁証法についての覚書:ヘーゲル、マルクス、レーニン』(1980年版のパート2の後半部分のみへのリンク) (1948)。 序文付き新版、ロンドン:Allison & Busby (1980); コネチカット州ウェストポート:Lawrence Hill Books (1980)。
『アメリカ文明についての覚書』。 タイプ原稿 [1950]、『アメリカ文明』として出版、オックスフォード:Blackwell (1992)。
『国家資本主義と世界革命』(1950年)。新装版、ジェイムズによる序文とポール・ビューレによる序文付き、シカゴ:チャールズ・H・カー(1986年)。
『海の男たち、裏切り者、漂流者:ハーマン・メルヴィルと我々の生きる世界についての物語』。ニューヨーク:個人出版(1953年)。デトロイト:Bewick/Ed、(1978年)。ロンドン:Allison & Busby(1984年)。
「すべての料理人は統治できる:古代ギリシャにおける民主主義の研究、そして現代におけるその意味」『Correspondence』第2巻第12号(1956年6月)。デトロイト:Bewick/Ed(1992年)。
『現実に向き合う』(コーネリアス・カストリアディス、グレース・リー・ボゴスとの共著)、デトロイト:Correspondence(1958年)。新装版、ジョン・H・ブレイシーによる新序文付き、Bewick Editions(1974年)。
現代政治(トリニダード公共図書館の成人教育プログラムにおける一連の講義)。ポート・オブ・スペイン:PNM出版(1960年)。
大会評価:エリック・ウィリアムズ博士:トリニダード・トバゴ初の首相:伝記概略。ポート・オブ・スペイン、トリニダード:PNM出版(1960年)。
西インド諸島の政党政治。サンファン、ポート・オブ・スペイン:ヴェーディック・エンタープライズ(1962年)。
マルクス主義と知識人。デトロイト:Facing Reality出版委員会(1962年)。
境界を越えて。ロンドン:Stanley Paul/Hutchinson(1963年)。新装版、ロンドン:Serpent's Tail(1983年)、ニューヨーク:Pantheon(1984年)。
Kas-kas; interviews with three Caribbean writers in Texas. George Lamming, C. L. R. James [and] Wilson Harris.
Not For Sale (with Michael Manley). San Francisco: Editorial Consultants (1976).
The Future in the Present, Selected Writings, vol. 1. London: Allison & Busby (1977);[63] Westport, Conn.: Lawrence Hill Books (1977).
Nkrumah and the Ghana Revolution. London: Allison & Busby (1977); Westport, Conn.: Lawrence Hill Books (1977). デューク大学出版、2022年、レスリー・ジェームズによる序文付き。[105]
Spheres of Existence, Selected Writings, vol. 2. London: Allison & Busby (1980); Westport, Conn.: Lawrence Hill Books (1980).
ウォルター・ロドニーと権力の問題(1981年1月30日、カリフォルニア大学で開催された追悼シンポジウム「ウォルター・ロドニー、革命家にして学者:トリビュート」での講演のテキスト)。ロンドン:Race Today Publications(1983年)。
80歳の誕生日記念講演(マーガレット・バスビーとダークス・ハウエ編)。ロンドン:Race Today Publications(1984年)。
勝利のランデブーにて、選集第3巻。ロンドン:Allison & Busby(1984年)。
クリケット(選集、アンナ・グリムショー編)。ロンドン:Allison & Busby(1986年)、米国ではSchocken Books(1986年)より販売。壮麗なインニングスとして:クリケットに関する著作、新版。ロンドン:Aurum Press(2006年)。
アンナ・グリムショー(編)、『C.L.R. ジェームズ読本』。オックスフォード:ブラックウェル(1992年)。
スコット・マクレミー(編)、『C.L.R. ジェームズの黒人問題』。ミシシッピ大学出版(1996年)。
「ブラック・ジャコバンズについての講義」。『スモール・アクス』第8号(2000年):65-112ページ。印刷物。
「彼らは労働解放への道を示した:カール・マルクスとパリ・コミューン75周年に寄せて」は、1946年3月18日付の『労働行動』誌(米国労働者党の機関紙)に匿名で掲載されたものを再掲。
「黒人とボルシェビズム」 1947年4月7日発行の『労働行動』誌に匿名で掲載された論文。2008年12月21日発行の『革命の歴史』誌に再掲。
デビッド・オースティン(編)『革命を遊ぶな:C.L.R.ジェームズのモントリオール講演』-書籍抜粋
革命を遊ぶな:CLRジェームズのモントリオール講演』 AKプレス(2009年)
https://en.wikipedia.org/wiki/C._L._R._James











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