はじめによんでください

キリスト教のカントール

Cantor in Christianity

池田光穂

☆ キリスト教では、カントール(カントル)、女性聖歌隊員、時にはプレセ ントールやプロトプサルテス(ギリシャ語: πρωτοψάλτης, lit. ギリシャ語: ψάλτης、ローマ字表記: psaltes。 ギリシャ語: ψάλτης、ローマ字表記: psaltes, lit.)とは、教会で聖歌隊とミサや礼拝の準備を担当する主任歌手で、通常は指導者である。また、ユダヤ教改革派や古代エジプトでも同様の意味で使われ ていた。

In Christianity, the cantor, female chantress, sometimes called the precentor or the protopsaltes (Greek: πρωτοψάλτης, lit. 'first singer'; from Greek: ψάλτης, romanized: psaltes, lit. 'singer'), is the chief singer, and usually instructor, employed at a church, with responsibilities for the choir and the preparation of the Mass or worship service. The term is also used for a similar task in Reform Judaism and in Ancient Egypt.

Generally, a cantor must be competent to choose and conduct the vocals for the choir, to start any chant on demand, and to be able to identify and correct the missteps of singers placed under them. A cantor may be held accountable for the immediate rendering of the music, showing the course of the melody by movements of the hand(s) (cheironomia), similar to a conductor.
キリスト教では、カントール(カントル)、女性聖歌隊員、時にはプレセ ントールやプロトプサルテス(ギリシャ語: πρωτοψάλτης, lit. ギリシャ語: ψάλτης、ローマ字表記: psaltes。 ギリシャ語: ψάλτης、ローマ字表記: psaltes, lit.)とは、教会で聖歌隊とミサや礼拝の準備を担当する主任歌手で、通常は指導者である。また、ユダヤ教改革派や古代エジプトでも同様の意味で使われ ていた。

一般的に、カントールは、聖歌隊の声楽を選び、指揮し、要求があれば聖歌を始めることができ、また、自分の下にいる歌い手のミステイクを見抜き、修正でき る能力が必要とされる。カントールは、指揮者と同じように、手の動き(cheironomia)でメロディーの流れを示しながら、即座に音楽を表現する責 任がある。
"A Parish Cantor," comic lithograph by C. J. Traviès and Delaunois (1830s)
C.J.トラヴィエスとドローノワによるコミック・リトグラフ 「教区のカントル」(1830年代)
Western Christianity
Roman Catholicism

"A Parish Cantor," comic lithograph by C. J. Traviès and Delaunois (1830s)
Before and after the Second Vatican Council, a cantor in the Roman Catholic Church was the leading singer of the choir, a bona fide clerical role.[1]

The medieval cantor of the papal Schola Cantorum was called Prior scholae or Primicerius. In medieval cathedrals, the cantor or precentor directed the music and chant, and was also one of the ranking dignitaries of the chapter. During the 14th century in many churches, the cantor began to delegate his instruction of the singers to a master of music. After the introduction of harmonized music, some duties naturally fell to the conductor or choirmaster. Today, the cantor is a role that can be performed by a lay person. In parishes without a choir, the cantor serves to lead the responsorial singing with the congregation.

The cantor's locality in the church is most generally to the right of the choir, and directly to his left is his assistant, formerly called the succentor. A common custom for cantors was the bearing of the staff, which was the mark of his dignity and a visual representative of his sacred role inside the church. This custom still survives in some places.

Protestantism
In Protestant churches, the role of the cantor can be lay or pastoral.[2] In Northern European cities, especially in Germany, the title of Cantor or Kantor survived the Reformation, and referred to a musician who supervised the music in several principal churches, taught in the boys' secondary school, and provided music for civic functions. Johann Sebastian Bach (Thomaskantor in Leipzig) and Georg Philipp Telemann (Hamburg) were among the famous musicians employed under this system.[3]

In cathedral churches in the Anglican Communion, the precentor or head cantor is a member of the governing chapter, second in rank to the dean. His stall is opposite the dean's and the two sides of the divided choir are accordingly known as "decani" (dean's) and "cantoris" (precentor's).

Evangelical churches
In some Evangelical churches, the ministry of the worship leader or worship pastor is to direct the worship during worship service.[4][5] They also direct rehearsals with the worship team.[6] Training in worship is offered in some Bible colleges.[7]
西方キリスト教
ローマ・カトリック

C.J.トラヴィエスとドローノワによるコミックリトグラフ「教区のカントル」(1830年代)
第二バチカン公会議以前と以後、ローマカトリック教会のカントールは、聖歌隊の主要な歌手であり、聖職者の正式な役割であった[1]。

中世のローマ教皇庁スコラ・カントルムのカントルは、プリオール・スコラ(Prior scholae)またはプリミセリウス(Primicerius)と呼ばれた。中世のカテドラルでは、カントールまたはプレセントールが音楽と聖歌の指揮 を執り、チャプターの高官の一人でもあった。14世紀には、多くの教会でカントールが歌手の指導を楽長に委ねるようになった。和声音楽が導入された後は、 指揮者や合唱指揮者に任されるようになった。現在では、カントールは信徒でもできる役割である。聖歌隊のない小教区では、カントルは会衆と共に答唱をリー ドする役割を果たす。

カントールは聖歌隊の右側に位置し、その左側には助手が配置される。杖を持つことは、カントールの威厳を示すとともに、教会内での神聖な役割を視覚的に示 すものであった。この習慣は今でも残っているところがある。

プロテスタント
プロテスタント教会では、カントールの役割は信徒的なものと司牧的なものがある[2]。北ヨーロッパの都市、特にドイツでは、カントルまたはカントールと いう称号が宗教改革後も存続し、いくつかの主要な教会で音楽を監督し、男子中等学校で教え、市民行事のために音楽を提供する音楽家を指していた。ヨハン・ セバスティアン・バッハ(ライプツィヒのトマスカントール)やゲオルク・フィリップ・テレマン(ハンブルク)は、この制度の下で雇われた有名な音楽家の一 人である[3]。

英国国教会の大聖堂では、プレセントールまたはヘッドカントールは、司教座のメンバーであり、学部長に次ぐ地位にある。プレセントールの席は学部長の席と 反対側にあり、聖歌隊が二分された席は「デカニ(学部長席)」と「カントリス(プレセントール席)」と呼ばれる。

福音主義教会
一部の福音主義教会では、礼拝指導者または礼拝牧師の務めは礼拝中の礼拝を指揮することである[4][5]。 また、礼拝チームとのリハーサルを指揮することもある[6]。いくつかの聖書大学では礼拝の訓練が行われている[7]。
Precentor, painting by Štefan Straka, 1927
シュテファン・シュトラカ作「プレクレントル」1927年
Eastern Christianity

John Koukouzeles, saint and one of the most famous maistores of Psaltic Art at Constantinople, leading a choir by the cheironomic gesture of Ison (picture of a 15th-century chant manuscript at the Great Lavra Monastery, Mount Athos)

In the Eastern Orthodox, Oriental Orthodox, and Eastern Catholic Churches, a cantor, also called a chanter (Greek: ψάλτης, romanized: psaltes, lit. 'singer'; Church Slavonic: пѣвецъ, romanized: pievets), is a monk or a lay person in minor orders who chants responses and hymns in the services of the church.[8] There are several titles for the psaltes, which depend on the recognition of his capabilities as a chanter, sometimes connected with an employment, by the local or Ecumenical Patriarchate. In some smaller communities it is also possible, that the community sings within an oral tradition and without any instruction by a protopsaltes, in other Orthodox Rites, there are various hierarchical offices, which can be passed during a long career, connected with a lifelong process of learning.

Byzantine tradition
Particularly in the Byzantine tradition, the cantor in charge of doing the music for a service is referred to as the protopsaltes (Gr. Πρωτοψάλτης), a term which may also refer to an office within a diocese or whole jurisdiction (see Domestikos), but this title was not used before the 12th century.[9] The cantor or chanters sing the many hymns called for during the Divine Services and the Divine Liturgy. A chanter must be knowledgeable about the ecclesiastical modes as well as the complex structure of the services. At Constantinople the charge of a protopsaltes was prestigious and connected with Byzantine offices. In the tradition of the cathedral rite at Hagia Sophia, there was a distinction between the leader of the right choir (Domestikos) and the leader of the left choir (Lampadarios). Still during the last centuries, the usual career was to start (after serving as Protopsaltes of other cathedrals) as the "Second Domestikos of the Great Church" who assisted the first, then to proceed in the office of the teacher, and later even to the Lampadarios, who often replaced the left choir as a soloist called "monophonares" (see Kontakarion), and finally this career was sometimes continued by the promotion to the "Protopsaltes or Archon Psaltes (ἄρχοντες ψάλται) of the Great Church" of the Ecumenical Patriarchate.[10]

Vestments in Orthodox rites
In the Greek tradition, a chanter will often wear the exorason, a black outer cassock with angel-wing sleeves. The Slavic tradition—which tends more commonly to use a choir rather than a cantor—assigns no specific vestment to the chanters, unless an individual has been ordained a Reader, in which case he would wear only the inner cassock (podryasnik) and put on the sticharion when he receives Holy Communion. In the Greek tradition, the chanters are stationed at a psalterion, a chanting podium positioned to the south and sometimes also to the north side of the sanctuary. In the Slavic tradition, the chanters are similarly positioned, and the area is referred to as the kliros.
東方キリスト教

コンスタンチノープルの聖人であり、プサルテス芸術の最も有名なマイスターの一人であるヨハネ・クーコゼレス、イソンのケイロノミック・ジェスチャーによる聖歌隊の指導(アトス山、大ラヴラ修道院にある15世紀の聖歌写本の写真)

東方正教会、東方正教会、東方カトリック教会では、カンタオール(ギリシャ語: ψάλτης, ローマ字: psaltes, lit. 教会スラヴ語: пѣвецъ, ローマ字表記: pievets)とも呼ばれ、教会の礼拝で応答や賛美歌を歌う修道士または小修道会の信徒である。小規模な共同体では、口承の伝統の中で、プロトプサルテ による指導を受けずに歌うこともあるが、他の正教会では、生涯の学習過程と結びついた長いキャリアの中で継承される様々な位階職がある。

ビザンチンの伝統
特にビザンチンの伝統では、礼拝の音楽を担当するカンタオールはプロトプサルテス(Gr. Πρωτοψάλτης)と呼ばれ、教区内の役職を指すこともあるが、12世紀以前にはこの役職名は使われていなかった[9]。カンタオールまたはカンタ ウトーレは、神式祭儀や神式典礼で歌われる多くの賛美歌を歌う。詠唱者は、複雑な礼拝の構成だけでなく、教会様式にも精通していなければならない。コンス タンチノープルでは、プロトプサルテの職務は格式が高く、ビザンチンの役職と結びついていた。アヤソフィアの聖堂祭儀の伝統では、右の聖歌隊(ドメスティ コス)と左の聖歌隊(ランパダリオス)の指導者は区別されていた。最後の数世紀は、他の聖堂のプロトプサルテを務めた後、最初のドメスティコスを補佐する "大教会の第二ドメスティコス "としてスタートし、その後、教師の職を経て、ランパダリオスに至るのが一般的なキャリアであった、 その後、「モノフォナレス」(コンタカリオンを参照)と呼ばれるソリストとして左の聖歌隊に代わって活躍し、最終的にはエキュメニカル総主教庁の「大教会 のプロトプサルテスまたはプサルテス大公(ἄρχοντες ψάλται)」に昇進することもあった。 [10]

正教会の儀式における法衣
ギリシャの伝統では、詠唱者はしばしばエクソラソン(天使の羽のような袖のついた黒い外衣)を着用する。スラヴの伝統では、カンタオールよりも聖歌隊の方 が一般的であるため、聖歌隊に特定の法衣は与えられていない。ギリシャの伝統では、聖歌斉唱者は聖堂の南側、時には北側に位置する聖歌斉唱台 (psalterion)に配置される。スラブの伝統では、聖歌斉唱者は同じように配置され、その場所はクリロスと呼ばれる。
Anglican church music
Contemporary Catholic liturgical music
Gregorian chant
Mass (music)
英国国教会の教会音楽
現代カトリック典礼音楽
グレゴリオ聖歌
ミサ曲








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