チャ・チャ・チャ
Cha-cha-chá
チャ・チャ・チャの典型的なピアノ伴奏 (Orovio 1981:132)
☆ チャチャチャ(スペイン語発音:[ˌtʃa ˌʃa])は、キューバ音楽の一ジャンル。1950年代初頭にダンソンマンボ(Danzón-mambo)から発展したポピュラーなダンス音楽で、世界中で広く親しまれている。
Cha-cha-chá
(Spanish pronunciation: [ˌtʃa ˌtʃa ˈtʃa]) is a genre of Cuban music. It
has been a popular dance music which developed from the Danzón-mambo in the early 1950s, and became widely popular throughout the world. |
チャチャチャ(スペイン語発音:[ˌtʃa ˌʃa])は、キューバ音楽の一ジャンル。1950年代初頭にダンソンマンボから発展したポピュラーなダンス音楽で、世界中で広く親しまれている。 |
Origin The creation of cha-cha-chá has been traditionally attributed to Cuban composer and violinist Enrique Jorrín, who began his career playing for the charanga band Orquesta América.[2]: 130 According to the testimony of Enrique Jorrín, he composed some danzones in which musicians of the orchestra had to sing short refrains, and this style was very successful. In the danzón "Constancia", he introduced some montunos and the audience was motivated to join in singing the refrains. Jorrín also asked the members of the orchestra to sing in unison so the lyrics might be heard more clearly and achieve a greater impact in the audience. That way of singing also helped to mask the poor singing skills of the orchestra members.[citation needed] In 1948, Jorrín changed the style of a Mexican song by Guty Cárdenas, called "Nunca", composing a separate part for the trio or montuno of danzón; and in 1951 he composed a signature cha-cha-chá, "La engañadora". Jorrín noticed that most of the dancers had some trouble with highly syncopated rhythms and therefore he simplified the musical texture of his pieces, using as little syncopation as possible. The novel cha-cha-chá style was born from melodies that were very easy to dance.[2]: 130–132 Since its inception, cha-cha-chá music has had a close relationship with the dancer's steps. The name cha-cha-chá came into being with the help of the dancers at the Silver Star Club in Havana. When the dance was coupled to the rhythm of the music, it became evident that the dancer's feet were making a peculiar sound as they grazed the floor on three successive beats. Cha-cha-chá was an onomatopoeia to describe this sound.[3] |
起源 チャ・チャ・チャの創始者は、伝統的にキューバの作曲家でバイオリニストのエンリケ・ジョリンとされており、彼はチャランガバンドのオルケスタ・アメリカで演奏活動を始めた[2]: 130 エンリケ・ジョリンの証言によると、彼はオーケストラのミュージシャンが短いリフレインを歌うダンソンをいくつか作曲し、このスタイルは非常に成功した。 Constancia "では、彼はモントゥーノをいくつか導入し、聴衆もリフレインを歌うように仕向けた。また、ジョリンはオーケストラのメンバーにもユニゾンで歌うように指 示し、歌詞がよりはっきりと聴こえるようにして、聴衆に大きなインパクトを与えた。その歌い方は、オーケストラ・メンバーの歌唱力の低さを隠すのにも役 立った[要出典]。 1948年、ホリンはグティ・カルデナスのメキシコの歌「Nunca」のスタイルを変え、ダンソンのトリオまたはモントゥーノ用に別のパートを作曲した。 また、1951年には代表的なチャ・チャ・チャ「La engañadora」を作曲している。ホリンは、ダンサーの多くがシンコペーションの激しいリズムを苦手としていることに気づき、シンコペーションをで きるだけ使わないよう、音楽のテクスチュアを単純化した。踊りやすいメロディーから、斬新なチャ・チャ・チャ・スタイルが生まれた[2]: 130- 132 チャ・チャ・チャの音楽は、その誕生以来、ダンサーのステップと密接な関係にあった。チャ・チャ・チャという名前は、ハバナのシルバースター・クラブのダ ンサーたちの助けによって生まれた。音楽のリズムに合わせて踊ると、ダンサーの足が3拍続けて床をかすめるような独特の音を立てていることが明らかになっ た。チャチャチャは、この音を表す擬音だった[3]。 |
Characteristics Typical piano accompaniment to a cha-cha-chá (Orovio 1981:132) According to Odilio Urfé, cha-cha-chá was a musical genre that was based on the rhythm of danzón-mambo but with a different structural conception. It utilized elements of chotis madrileño and a monodic vocal style. After "La Engañadora", Urfé's original structure was greatly modified by Jorrín and other composers.[4] Cuban musicologist Olavo Alén emphasizes the inheritance that cha-cha-chá received from danzón. He says that actually, cha-cha-chá appears to be a derivative of danzón. It maintains a very similar structure to that of danzón, while transforming the melodic and rhythmic elements used in the composition of each of its sections. The interpretative function of the flute is retained: its role as a soloist, and the characteristics of its improvisation in danzón reappear in cha-cha-chá with hardly any alteration. The melodies of the violins alternate with those of the flute and the voices in a way that became standardized in danzón and danzonete. The principal element that differentiates cha-cha-chá from danzón is the rhythmic cell that gives its name to the genre. It is also significant that cha-cha-chá abandons the elements from son that were incorporated into the danzonete, and returns to the strict utilization of stylistic elements that arose and were developed in the context of the danzón.[5] |
特徴 チャ・チャ・チャの典型的なピアノ伴奏 (Orovio 1981:132) オディリオ・ウルフェによれば、チャ・チャ・チャは、ダンソンマンボのリズムを基礎としながらも、異なる構造的概念を持つ音楽ジャンルであった。チャ・ チャ・チャは、マドリレーニョ・チョティスの要素とモノディックなヴォーカル・スタイルを利用していた。ラ・エンガニャドーラ」以降、ウルフェのオリジナ ルの構造は、ホリンや他の作曲家によって大きく修正された[4]。 キューバの音楽学者オラヴォ・アレンは、チャチャチャがダンソンから受け継いだものを強調している。彼によれば、実際、チャチャチャはダンソンから派生し たもののようだ。チャ・チャ・チャは、各セクションの構成に使われるメロディとリズムの要素を変化させながら、ダンソンのそれと非常によく似た構造を維持 している。フルートの解釈的機能は維持されており、ソロとしての役割や、ダンソンの即興演奏の特徴は、ほとんど変更されることなくチャ・チャ・チャに再現 されている。ヴァイオリンの旋律は、フルートや声楽の旋律と交互に演奏され、それはダンソンやダンソネーテで標準化された方法である。 チャ・チャ・チャとダンソンを区別する主な要素は、このジャンルの名前の由来となったリズム・セルである。また、チャ・チャ・チャが、ダンゾネーテに取り 入れられたソンの要素を放棄し、ダンソンの文脈で生まれ発展した様式的要素を厳格に利用することに回帰したことも重要である[5]。 |
Further development According to Olavo Alén: "During the 1950s, cha-cha-chá maintained its popularity thanks to the efforts of many Cuban composers who were familiar with the technique of composing danzones and who unleashed their creativity on the cha-cha-chá", such as Rosendo Ruiz, [Jr.] ("Los Marcianos" and "Rico Vacilón"), Félix Reina ("Dime Chinita", "Como Bailan Cha-cha-chá los Mexicanos"), Richard Egües ("El Bodeguero" and "La Cantina") and Rafael Lay ("Cero Codazos, Cero Cabezazos").[6] Although the cha-cha-chá rhythm originated with Orquesta América, some scholars, including John Santos (1982), consider the Orquesta Aragón of Rafael Lay and Richard Egües, and the orchestra Fajardo y sus Estrellas of José Fajardo, to have been particularly influential in the development of cha-cha-chá. The coincidental ascendance of television and LP records in the 1950s were significant factors in the sudden international popularity of the music and dance of cha-cha-chá.[7] Cha-cha-chá was first presented to the public through the instrumental medium of charanga, a typical Cuban dance band format made up of a flute, strings, piano, bass and percussion. The popularity of cha-cha-chá also revived the popularity of this kind of orchestra.[8] |
さらなる発展 オラボ・アレンによれば、「1950年代、チャチャチャは、ダンツォーネの作曲技法に精通し、チャチャチャに創造性を発揮した多くのキューバ人作曲家たち の努力のおかげで人気を維持した」。 ロス・マルシアノス「、」リコ・バチロン「)、フェリックス・レイナ(」ディメ・チニータ「、」コモ・バイラン・チャチャ・ロス・メキシカノス「)、リ チャード・エグエス(」エル・ボデゲーロ「、」ラ・カンティーナ「)、ラファエル・レイ(」セロ・コダソス、セロ・カベサソス")などである[6]。 チャ・チャ・チャのリズムはオルケスタ・アメリカに端を発するが、ジョン・サントス(1982)を含む一部の学者は、ラファエル・レイとリチャード・エグ エスのオルケスタ・アラゴン、そしてホセ・ファハルドのオーケストラ、ファハルド・イ・サス・エストレラスがチャ・チャ・チャの発展に特に影響を与えたと 考えている。偶然にも1950年代にテレビとLPレコードが台頭したことは、チャチャチャの音楽とダンスが突如として国際的な人気を得る大きな要因となっ た[7]。 チャ・チャ・チャは、フルート、弦楽器、ピアノ、ベース、パーカッションで構成される典型的なキューバのダンス・バンドであるチャランガという楽器の媒体を通して初めて一般に紹介された。チャチャチャの人気は、この種のオーケストラの人気も復活させた[8]。 |
Cha-cha-cha (dance) |
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Discography Orquesta Enrique Jorrín; "Todo Chachachá"; Egrem CD-0044 Johnny Pacheco; "Early Rhythms"; Musical Productions MP-3162 CD Randy Carlos and his Orchestra; "Pachanga con Cha Cha Cha"; Fiesta FLPS-1313 Various orchestras; "El chachachá me encanta"; Egrem CD-0503 |
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https://en.wikipedia.org/wiki/Cha-cha-ch%C3%A1_(music) |
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リ ンク
文 献
そ の他の情報
Copyleft, CC, Mitzub'ixi Quq Chi'j, 1996-2099
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