江 文也
Chiang Wen-yeh, Bunya KOU, 江文也(こう・ぶんや),
1910-1983
Chiang in the 1930s
☆ 江文也(1910年6月11日 - 1983年10月24日)は、台湾出身の作曲家。主に日本、後に中国で活躍した。台北の大道城で生まれ、北京で死去した。西欧では中国名の読み方で知られ ていることが多いが、彼の名前を構成する3つの漢字は日本語では「こうぶんや」と読み、そのため西欧では「コ・ブンヤ」とも呼ばれている。彼の作曲作品 は、ピアノ曲から合唱曲、管弦楽作品まで多岐にわたり、伝統的な中国、台湾、日本の音楽要素と現代的な影響を融合させた。彼の生涯を囲む政治的混乱のた め、生涯の後半にはほとんど忘れ去られてしまった。しかし、死後、彼の作品は東アジアだけでなく西洋でも新たな評価を受けるようになってきている。
Chiang
Wen-yeh or Jiang Wenye (Chinese: 江文也; pinyin: Jiāng Wényě; June 11,
1910 – October 24, 1983) was a Taiwanese composer, active mainly in
Japan and later in China. He was born in Da Dao cheng, Taipei, and died
in Beijing. While often known in the West by renditions of his Chinese
name, the three Chinese characters that form his name are pronounced Kō
Bunya (こう ぶんや) in Japanese, and thus he is also known as Koh Bunya in
the West. In his compositions, which range from for piano to choral and
orchestral works, he merged elements of traditional Chinese, Taiwanese,
and Japanese music with modernist influences. Due to the political
turmoil surrounding his life, he came to be largely forgotten during
the latter part of his life. After his death, however, his work has
started to gain new recognition in East Asia as well as in the West. |
江
文也(1910年6月11日 -
1983年10月24日)は、台湾出身の作曲家。主に日本、後に中国で活躍した。台北の大道城で生まれ、北京で死去した。西欧では中国名の読み方で知られ
ていることが多いが、彼の名前を構成する3つの漢字は日本語では「こうぶんや」と読み、そのため西欧では「コ・ブンヤ」とも呼ばれている。彼の作曲作品
は、ピアノ曲から合唱曲、管弦楽作品まで多岐にわたり、伝統的な中国、台湾、日本の音楽要素と現代的な影響を融合させた。彼の生涯を囲む政治的混乱のた
め、生涯の後半にはほとんど忘れ去られてしまった。しかし、死後、彼の作品は東アジアだけでなく西洋でも新たな評価を受けるようになってきている。 |
Biography Chiang was born in 1910 to Chinese parents in Tamsui, Taiwan – a Japanese territory at the time, and so his nationality was Japanese from birth. He is of Yongding, Fujian Hakka ancestry. In 1923, he went to Ueda, a small town in the prefecture of Nagano, Japan, to attend secondary school. He later proceeded to the Tokyo Engineering and Commerce Advanced School (presently Musashi Institute of Technology) where his major was electrical engineering. At the same time, he also started to attend evening classes at the Tokyo Music School (today part of the Tokyo National University of Fine Arts and Music). Initially, he was active as a singer, and in 1932, discovered by his choir leader, he became a baritone singer for the Columbia Record Company. A few years later he would become a member of the Opera Company led by one of Japan's foremost opera singers, Yoshie Fujiwara. In 1933, he married his first wife, a Japanese woman. Around this time, he also started studying composition under prominent composers Kosaku Yamada and Kunihiko Hashimoto. Soon he started to earn laurels as a composer himself, and a breakthrough came in 1936 when he submitted the orchestral work Formosan Dance to the art competition of the Berlin Summer Olympics, which was honourably mentioned.[1] Alexander Tcherepnin who was visiting China and Japan at the time recognized Chiang's talent and published his works in Europe, the United States, and China. In 1938, in the midst of the Second Sino-Japanese War, Chiang was appointed professor of musical arts at the Teacher's College in Beijing, which was then under Japanese control. The Japanese government considered him a valuable tool to gain the appeal of the general public of both nations. In the ensuing years, he commuted between Beijing and Tokyo, where his family still resided. During this time, he was one of the most frequently played composers in Japan. However, that was to change as the Japanese surrender in 1945 deprived him of his Japanese nationality; he became a composer of the People's Republic of China, and his name soon vanished from the Japanese music scene. In Communist China, Chiang's cultural and political bonds to Japan and his aesthetic affinity with European modernism led him to be regarded as a traitor and a bourgeois. In order not to be expunged, he was forced to recast his style of composition to comply with the more moderate taste of the party. Events such as the Anti-Rightist Movement in the 1950s and early 1960s, and the Cultural Revolution launched in 1966 made him a political target. Some of his compositions, including three symphonies with opus numbers, seem to have disappeared in the midst of these charges. In 1978 his honor was finally restored. By that time, however, he was afflicted with disease, and he died in Beijing in 1983. |
略歴 1910年、台湾の淡水(当時は日本領)で中国人の両親の間に生まれ、出生時は日本国籍だった。福建省永定出身の客家系。1923年、長野県上田市にある 中学校に入学。その後、東京工商業高等専門学校(現在の武蔵工業大学)に進学し、電気工学を専攻した。同時に、東京音楽学校(現在の東京芸術大学)の夜間 部にも通い始めた。 当初は歌手として活動し、1932年に合唱団の指揮者に発見され、コロンビアレコードのバリトン歌手となった。数年後、日本を代表するオペラ歌手の一人で ある藤原芳子率いるオペラ団のメンバーとなった。1933年に最初の妻である日本人女性と結婚した。この頃から、著名な作曲家である山田公作、橋本邦彦に 作曲を師事。まもなく作曲家としても頭角を現し、1936年にベルリンオリンピックの芸術コンクールにオーケストラ作品「Formosan Dance」を出品し、佳作を受賞してブレイクした。当時、中国と日本を訪れていたアレクサンダー・チェレプニンは、蒋の才能を認め、彼の作品をヨーロッ パ、アメリカ、中国で出版した。 1938年、日中戦争の真っ只中、蒋は、当時日本の支配下にあった北京の師範学校音楽科教授に任命された。日本政府は、彼を両国の国民に親しみをもっても らうための貴重な人材とみなした。その後、彼は家族が残っていた東京と北京を往復する生活を送った。この間、彼は日本で最も多く演奏される作曲家の一人 だった。しかし、1945年の日本の降伏により日本国籍を剥奪され、中華人民共和国の作曲家となり、日本の音楽界からその名はすぐに消えた。 共産主義中国では、日本との文化的・政治的結びつき、そしてヨーロッパのモダニズムとの美的親和性から、チェンは反逆者、ブルジョアとみなされた。抹殺さ れないため、彼は党のより穏健な趣味に合わせるため、作曲スタイルを改めることを余儀なくされた。1950年代から1960年代初頭の反右派運動や、 1966年に始まった文化大革命により、彼は政治的標的となった。彼の作品の一部、特に作品番号付きの3つの交響曲は、これらの弾圧の渦中で消失したよう だ。 1978年にようやく名誉が回復されたが、その頃には病気で、1983年に北京で死去した。 |
Renewed interest Following his exoneration, Chiang is today gradually being rediscovered by a new generation of East Asians including audiences in Taiwan, mainland China, Hong Kong, and Japan. Chiang Wen-yeh was a theme of the 2003 Japanese film Café Lumière directed by Taiwanese director Hou Hsiao-hsien, which tells the story of a young Japanese woman doing research on the composer. His work is featured on the soundtrack, and his Japanese wife and daughter make appearances as themselves. |
再評価 無罪判決を受けて、チェンは現在、台湾、中国本土、香港、日本を含む東アジアの新しい世代によって徐々に再評価されている。 チャン・ウェンイエは、2003年に台湾の監督ホウ・シャオシェンが監督した日本映画『カフェ・ルミエール』のテーマとなった。この映画は、作曲家につい て研究する若い日本人女性を描いた作品で、彼の作品がサウンドトラックに採用され、彼の日本人妻と娘が本人役で出演している。 |
Compositions Formosa Dance Opus 1 Five Sketches (1935) 4 Seiban Songs (1936) 3 Dances for Piano Opus 7 16 Bagatelles Opus 8 Ceremony sontata for Flute and Piano Opus 17 The Peking Myriorama Opus 22 The Princess Shian-Fei Opus 34 Piano Sonata No. 3 "Jiangnan Scenery" Opus 39 12 Poems on Folk Festivals Opus 53 Piano Sonata No. 4 "Carnival Days" Opus 54 Capriccio "The Fisherman's Boat Song" Opus 56 Violin sontata "Hymns for Spring" Opus 59 Symphonia Lucis Universalis (1943) The song of Ali Mountain A Confucian Ceremony Taiwan Dances "Hometown Festival" (Suite) "Guluo River" (Symphonic Poem) Symphonic Poem "Drowned in the Miluo River" Piano Trio "High Up in Taiwanese Mountain" |
作曲 フォルモサ・ダンス 作品1 5つのスケッチ (1935) 4つの清盤歌 (1936) ピアノのための3つの舞曲 作品7 16の小品 作品8 フルートとピアノのためのセレモニー・ソナタ 作品17 北京のミリオラマ 作品22 シアン・フェイ姫 作品34 ピアノソナタ第3番「江南の風景」作品39 12の民謡に基づく詩作品53 ピアノソナタ第4番「カーニバルの日々」作品54 カプリッチオ「漁師の舟歌」作品56 ヴァイオリンソナタ「春の賛歌」作品59 シンフォニア・ルキス・ユニバーサルリス(1943 アリ山の歌 孔子の儀式 台湾の舞踊 「故郷の祭り」(組曲 「グーロ川」(交響詩 交響詩「ミロ川に溺れる ピアノ三重奏曲「台湾の山の高み」 |
Katayama,
Motohide (2001). Biography in the booklet of audio CD Jiang Wen-Ye
(1910–1983) Piano Works in Japan, J.Y. Song (performer), New York, NY:
Pro Piano Records. Yu, Yuzhi (1994). "Composer Jiang Wenye" in Modern and Contemporary Chinese Musicians' Biographies, Wei Tingge (ed.) Volume 2, pp. 98–110, Shenyang, China: Spring Wind Cultural Press. Translation by Elaine Chew, retrieved from https://web.archive.org/web/20060209180244/http://www-rcf.usc.edu/~echew/projects/ChineseMusic/composers/jiang_wenye.html, on February 27, 2008. Taiwanese (Japanese/Chinese) Musician "Chiang Wen-yeh" (Taipei Music) Han Cheung (29 July 2018). "Taiwan in Time: Wrong times for a great talent". Taipei Times. Retrieved 29 July 2018. |
片山元秀(2001)。オーディオ CD『Jiang Wen-Ye (1910–1983) Piano Works in Japan』(演奏:J.Y. Song、ニューヨーク、Pro Piano Records)のブックレットに掲載の伝記。 于, 裕志 (1994). 「作曲家江文野」『現代と近代の中国音楽家伝記』魏廷革(編)第2巻, pp. 98–110, 瀋陽, 中国: 春風文化出版社. 翻訳:Elaine Chew、https://web.archive.org/web/20060209180244/http://www- rcf.usc.edu/~echew/projects/ChineseMusic/composers/jiang_wenye.html から2008年2月27日に取得。 台湾(日本語/中国語)の音楽家「江文耶」(台北音楽 ハン・チョン(2018年7月29日)。「台湾の時代:偉大な才能にとって不適切な時代」。台北タイムズ。2018年7月29日に取得。 |
https://en.wikipedia.org/wiki/Chiang_Wen-yeh |
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江 文也(こう ぶんや)は、台湾出身の作曲家、声楽家。本名は江文彬。 |
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経歴 台湾で生まれ、4歳で一族とともに廈門に移住。13歳で長野県上田市に本土留学して旧制上田中学校(現長野県上田高等学校)へ入学。この頃、恩師スコット と出会って音楽を学ぶ。その後、武蔵高等工科学校(新制武蔵工業大学(現東京都市大学))電気科で学ぶ一方、東京音楽学校夜間校で声楽を学ぶ。合唱団の指 導者に見出されて1932年、コロムビアレコードのバリトン歌手となる。この頃から山田耕筰、橋本國彦に作曲を学ぶ。そして同年、第一回音楽コンクール声 楽部門入選(翌年も同部門2位に入賞)。翌1933年3月、乃ぶ夫人と結婚。JOAK(東京放送局)に出演して「タンホイザー」、「ボエーム」などを歌っ た。「肉弾三勇士の歌」などの戦時歌謡や『第二生蕃歌曲集』の自作自演などの録音が残されている。 1936年のベルリンオリンピックの芸術競技に管弦楽曲「台湾の舞曲」を出品。当時は「3位入賞」と報じられたが、実際には選外佳作という扱いだった。 1937年に応募したワインガルトナー賞(選考発表は1939年)では二等賞を受賞している[2] その後も中国、台湾、日本の音楽語法とモダニズムを融合したピアノ曲、声楽曲、交響曲などを発表した。 1938年、彼は大陸に渡って北京師範大学音楽系教授として作曲と声楽を教え、家族の住む日本と中国を往復する日が続いた。1945年8月15日の日本降 伏以降、彼は日本国籍を失い、家族を残した日本に戻ることができなくなった。蒋介石の国民党政権下では「文化漢奸」として10ヶ月拘禁されたが、米軍クラ ブのジャズバンドの指揮をして糊口をしのぐことができた。この頃、現地の女性と再婚。1947年に北京の中央音楽学院教授に就任。1949年の中華人民共 和国成立後、1950年からは天津中央音楽院教授に就任。しかし、1957年からの反右派闘争、そして1966年からの文化大革命で「日本帝国主義の手 先」と糾弾され、地位を剥奪された上、大半の作品の自筆譜やピアノなどを焼かれ、下放労働に送られた。その間も密かに作曲を続け、文革終結後の1978年 に名誉回復されたが、既に病魔に蝕まれていた江は1983年に北京で死去した。 中国に残って以降、江の名は日本の音楽界から忘れ去られていたが、名誉回復以降、香港、台湾、そして中国での再評価・録音が増え、日本でも徐々にその名が 知られるようになって来た。1999年には伝記本『まぼろしの五線譜 江文也という『日本人』』(井田敏著、白水社)が出版されたが、中国側の遺族の扱いをめぐって日本側の遺族が抗議した上、東京の江家に保管されていた銅製 のベルリンオリンピック参加メダルを第3位用の銅メダルと誤認して記述したことから、現在は絶版になっている。 2004年に江文也をテーマにした映画『珈琲時光』が公開され、彼のピアノ曲が取り上げられるとともに、日本側の乃ぶ夫人と娘が出演している。 |
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著書 『上代支那正楽考』1942年初版(三省堂), 2008年復刻(平凡社東洋文庫774 校注・解説:坂田進一/解説・片山杜秀 ISBN 978-4-582-80774-5) 『北京銘』(1942年 青梧堂) 『大同石仏頌』(1942年 青梧堂) |
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主要作品 管弦楽曲 南の島に拠る交響的スケッチ(1934年) 盆踊りの主題による交響組曲(1935年) 台湾舞曲 Op.1(1936年)…ピアノ版もあり。 白鷺への幻想Op.2…ピアノ版もあり。 お縁日の露天見物Op.5 室内管弦楽曲「南方紀行」Op.13 北京に寄する五つの交響的断片Op.14 俗謡に基づく交響的エチュード(1937年) フーガ的序曲(1937年) 田園詩曲(1938年)「国民詩曲のひとつとしてJOAKによる委嘱により作曲。 映画音楽『南京』(1938年) 映画音楽『北京』(1938年) 映画音楽『東洋平和の道』(1938年) 故都素描(北京點點)(1939年) 孔廟大成楽章(1940年) バレエ音楽『香妃』(1940年) 東亜民族進行曲(吹奏楽、合唱付吹奏楽、管弦楽、合唱付管弦楽版等あり)…南京国民政府行政院宣伝部制定楽曲 交響曲第1番(1940年) バレエ音楽『東亜の歌』(1940年)…皇紀二千六百年奉祝バレエ三部作のうちの一つ 米英撃滅大行進曲『明けゆく世界』(1943年) 映画音楽『熱風』(1943年) 藍碧の空に鳴り響く鳩笛に(1943年) 世紀の神話に寄せる頌歌(1943年)…映画音楽『あの旗を撃て』のために 交響曲第2番『北京』(1943年) 管弦樂一宇同光(1943) 木管と管弦楽のための詩曲(1943年) 孫悟空と牛魔王 紀念屈原交響詩『汨羅沈流』(1953年) 交響曲第3番(1957年)…詞:謝雪江 弦楽のための小交響曲(1951年) 交響曲第四番『鄭成功による台湾解放三百周年を祝して』(1962年) 阿里山的歌聲(1980年代)…遺作。 声楽曲 第一生蕃歌曲集Op.6…ソプラノと室内管弦楽版あり 第二生蕃歌曲集Op.10(1936年)…詞:佐伯孝夫(バリトンと室内管弦楽版あり) 『生蕃四歌曲集』(1936年)(チェレプニン・コレクション No.15) 『瀬音』(管弦楽伴奏合唱曲)(1936年)…詞:島崎藤村 森永製菓社歌 室内楽曲 祭典ソナタ(ピアノ、フルート)(1910年) 生蕃トリオ チェロとピアノのための第一ソナタOp.15 ピアノ曲 小スケッチOp.3-1 譚詩曲Op.3-2 5つのスケッチ(千曲川のスケッチ) Op.4 (1934年)(チェレプニン・コレクション No.16) 城内の夜(1935年頃) 3つの舞曲op.7(1935年頃) バガテル Op.8(1935年頃) 一人と六人op.12-1(1935年頃) 五月の組曲(1935年頃) 人形芝居 (1935年頃) オペラ タイヤルの恋Op.9(未完成) |
オペラ出演 1934年6月7・8日『ラ・ボエーム』ショナール(日比谷公会堂、9月17・18日大阪朝日会館、9月21日名古屋市公会堂、9月27・28日京都南座)[3] 1935年12月24-26日『トスカ』堂守(新橋演舞場)[4] いずれも藤原義江との共演であった。 参考 江文也 (zh) 脚注 ^ 井田 1999, p. 195. ^ 日本音楽紹介のため創設、十九人に栄誉『東京日日新聞』(昭和14年1月25日夕刊)『昭和ニュース事典第7巻 昭和14年-昭和16年』本編p798 昭和ニュース事典編纂委員会 毎日コミュニケーションズ刊 1994年 ^ 増井 2003, p. 222. ^ 増井 2003, p. 230. |
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リ ンク
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