ダン・スペルベル
Dan Sperber, b.1942
☆ ダン・スペルベル(1942年6月20日、カーニュ・シュル・メール生まれ)は、フランスの社会・認知科学者、人類学者、哲学者である。彼の最も影響力の ある研究は、認知人類学、言語的プラグマティズム、推論心理学、社会科学の哲学の分野においてである。彼は、文化進化へのアプローチとして、表象の疫学ま たは文化引力理論として知られるもの(社会の自然主義的再概念化の一部)を開発した。また、(英国の哲学者であり言語学者であるディアドレ・ウィルソン と)関連性理論、(フランスの心理学者ユーゴ・メルシエと)推論の議論理論を開発した。スペルベルは、かつてフランス国立科学研究センターの研究部長を務 め、現在はブダペストの中央ヨーロッパ大学で認知科学部および哲学部の教授を務めている。
Dan Sperber
(born 20 June 1942 in Cagnes-sur-Mer) is a French social and cognitive
scientist, anthropologist and philosopher. His most influential work
has been in the fields of cognitive anthropology, linguistic
pragmatics, psychology of reasoning, and philosophy of the social
sciences. He has developed: an approach to cultural evolution known as
the epidemiology of representations or cultural attraction theory as
part of a naturalistic reconceptualization of the social; (with British
philosopher and linguist Deirdre Wilson) relevance theory; (with French
psychologist Hugo Mercier) the argumentative theory of reasoning.
Sperber formerly Directeur de Recherche at the Centre National de la
Recherche Scientifique is Professor in the Departments of Cognitive
Science and of Philosophy at the Central European University in
Budapest. |
ダン・スペルベ
ル(1942年6月20日、カーニュ・シュル・メール生まれ)は、フランスの社会・認知科学者、人類学者、哲学者である。彼の最も影響力のある研究は、認
知人類学、言語的プラグマティズム、推論心理学、社会科学の哲学の分野においてである。彼は、文化進化へのアプローチとして、表象の疫学または文化引力理
論として知られるもの(社会の自然主義的再概念化の一部)を開発した。また、(英国の哲学者であり言語学者であるディアドレ・ウィルソンと)関連性理論、
(フランスの心理学者ユーゴ・メルシエと)推論の議論理論を開発した。スペルベルは、かつてフランス国立科学研究センターの研究部長を務め、現在はブダペ
ストの中央ヨーロッパ大学で認知科学部および哲学部の教授を務めている。 |
Background Sperber is the son of Austrian-French novelist Manès Sperber. He was born in France and raised an atheist but his parents, both non-religious Ashkenazi Jews, imparted to the young Sperber a "respect for my Rabbinic ancestors and for religious thinkers of any persuasion more generally".[1] He became interested in anthropology as a means of explaining how rational people come to hold mistaken religious beliefs about the supernatural.[2] |
背景 スペルベルはオーストリア系フランス人の小説家マネス・スペルベルの息子である。フランスで生まれ、無神論者として育ったが、両親はともに非宗教的なア シュケナジム系ユダヤ人であり、幼いスペルベルに「ラビの祖先に対する敬意と、あらゆる宗教の宗教思想家に対する敬意」を教えた。[1] 彼は、理性的な人々が超自然的なものについて誤った宗教的信念を抱くようになる理由を説明する方法として、人類学に関心を持つようになった。[2] |
Career Sperber was trained in anthropology at the Sorbonne and the University of Oxford. In 1965 he joined the Centre National de la Recherche Scientifique (CNRS) as a researcher, initially in the Laboratoire d'Études Africaines (African studies laboratory). Later he moved to the Laboratoire d'ethnologie et de sociologie comparative (Ethnology and Comparative Sociology), the Centre de Recherche en Epistémologie Appliquée and finally, from 2001, the Institut Jean Nicod.[3] Sperber's early work was on the anthropology of religion,[2] and he conducted ethnographic fieldwork among the Dorze people of Ethiopia.[4] Sperber was initially attracted to structural anthropology, having been introduced to it by Rodney Needham at Oxford.[5] He attended the seminar of Claude Lévi-Strauss, credited as the founder of structuralism, who encouraged Sperber's "untypical theoretical musings".[6] Sperber, however, soon developed a more critical attitude to structuralism[7][8] and objected to the use of interpretive ethnographic data as if it were an objective record,[9] and for its lack of explanatory power.[10] Nevertheless, Sperber has persistently defended the legacy of Lévi-Strauss' work as opening the door for naturalistic social science, and as an important precursor to cognitive anthropology.[6][11] After moving away from structuralism, Sperber sought an alternative naturalistic approach to the study of culture. His 1975 book Rethinking Symbolism,[4] outlined a theory of symbolism using concepts from the burgeoning field of cognitive psychology. It was formulated as a reply to semiological theories which were becoming widespread in anthropology through the works of Victor Turner and Clifford Geertz (which formed the basis of what come to be known as symbolic anthropology).[12][13] Sperber's later work has continued to argue for the importance of cognitive processes understood through psychology in understanding cultural phenomena and, in particular, cultural transmission. His 'epidemiology of representations'[9][10][14] is an approach to cultural evolution inspired by the field of epidemiology. It proposes that the distribution of cultural representations (ideas about the world held by multiple individuals) within a population should be explained with reference to biases in transmission (illuminated by cognitive and evolutionary psychology) and the "ecology" of the individual minds they inhabit. Sperber's approach is broadly Darwinist—it explains the macro-distribution of a trait in a population in terms of the cumulative effect micro-processes acting over time—but departs from memetics because he does not see representations as replicators except for in a few special circumstances (such as chain letters).[15] The cognitive and epidemiological approach to cultural evolution has been influential, and has been described by the philosopher Kim Sterelny as "the Paris School" contrasted to the "California School" of Rob Boyd and Peter Richerson[16][17][18] His latest work, published with cognitive scientist Hugo Mercier, has developed their argumentative theory of reasoning into a more general interactionist approach to reason.[19][20] His most influential work is arguably in linguistics and philosophy: with the British linguist and philosopher Deirdre Wilson he has developed an innovative approach to linguistic interpretation known as relevance theory which as of 2010 has become mainstream in the area of pragmatics, linguistics, artificial intelligence and cognitive psychology. He argues that cognitive processes are geared toward the maximisation of relevance, that is, a search for an optimal balance between cognitive efforts and cognitive effects. As well as his emeritus position at the CNRS, Sperber is currently professor in the departments of Cognitive Science and of Philosophy at Central European University. He is also the Director of the International Cognition and Culture Institute, a scientific discussion and research website.[21] He has been visiting professor in philosophy at Princeton (1989, 1990, 1992, 1993), the University of Michigan at Ann Arbor (1994, 1997), the University of Hong Kong (1997), the University of Chicago (2010); in anthropology at the London School of Economics (1988, 1998, 200, 2003, 2004, 2005, 2006); in linguistics at University College London (1992, 2007–2008); in communication at the Università di Bologna (1998). He is a Corresponding Fellow of the British Academy.[22] ). He has been awarded Rivers Memorial Medal, Royal Anthropological Institute, London in 1991, the Silver Medal of the CNRS in 2002 and in 2009 was awarded the inaugural Claude Lévi-Strauss Prize for excellence of French research in the humanities and social sciences.[23] His named lectures include the Malinowski Memorial Lecture, London School of Economics, 1984; the Mircea Eliade Lectures on Religion, Western Michigan University, 1992; the Henry Sweet Lecture Linguistics Association of Great Britain, 1998; the Radcliffe-Brown Lecture, British Academy, 1999; the Robert Hertz lecture, EHESS, Paris, 2005, the Lurcy Lecture, University of Chicago, 2010; (With Hugo Mercier) the Chandaria Lectures, Institute of Philosophy, University of London, 2011; the Carl Hempel Lectures, Princeton University, Department of Philosophy, 2017. |
キャリア スペルベルは、ソルボンヌ大学とオックスフォード大学で人類学を学んだ。1965年、フランス国立科学研究センター(CNRS)の研究員として、当初はア フリカ研究研究所(Laboratoire d'Études Africaines)に所属した。その後、比較民族学・比較社会学研究所(Laboratoire d'ethnologie et de sociologie comparative)、応用エピステメノロジー研究センター(Centre de Recherche en Epistémologie Appliquée)を経て、2001年からはジャン・ニコッド研究所(Institut Jean Nicod)に所属した。[3] スペルベルの初期の研究は宗教人類学に関するものであり、[2] エチオピアのドルゼ族を対象に民族誌学的フィールドワークを実施した。[4] スペルベルは当初、オックスフォード大学のロドニー・ニードハムから構造人類学を紹介され、その分野に惹きつけられた。[5] 構造主義の創始者とされるクロード・レヴィ=ストロースのセミナーに参加し、レヴィ=ストロースはスペルベルの「型破りな理論的思索」を奨励した。 しかし、スペルベルはすぐに構造主義に対してより批判的な態度をとり[7][8]、解釈的なエスノグラフィーデータをあたかも客観的な記録であるかのよう に使用することに異議を唱え[9]、また、説明力の欠如を指摘した[10]。それでもなお、スペルベルはレヴィ=ストロースの業績が自然主義的社会科学へ の扉を開き、認知人類学の重要な先駆者であったことを粘り強く擁護している。 [6][11] 構造主義から離れた後、スペルベルは文化研究における自然主義的な代替アプローチを模索した。1975年に出版された著書『象徴主義の再考』では、認知心 理学という当時勃興しつつあった分野の概念を用いて象徴主義の理論を概説している。これは、ヴィクター・ターナーやクリフォード・ギアーツの著作を通じて 人類学で広まりつつあった記号論理論への回答として策定されたものであり(これが後に象徴人類学と呼ばれるようになったものの基礎となった)[12] [13]、スペルベルの後の著作では、文化現象、特に文化伝達を理解する上で心理学を通じて理解される認知プロセスの重要性が引き続き主張されている。彼 の「表象の疫学」[9][10][14]は、疫学の分野から着想を得た文化進化論のアプローチである。このアプローチでは、ある集団内の文化的な表象(複 数の個人が持つ世界観)の分布は、伝播の偏り(認知心理学と進化心理学によって解明される)と、個々の心に宿る「生態系」を参照して説明されるべきである と提案している。スペルベルのアプローチは、集団における形質のマクロ分布を、時間経過とともに作用するミクロ過程の累積効果として説明する点で、広く ダーウィニズム的であるが、表現を複製子と見なすのは、いくつかの特別な状況(チェーンレターなど)を除いてはしないため、ミーム論とは異なる。 [15] 文化進化に対する認知学的および疫学的アプローチは影響力があり、哲学者のキム・ステレルニーは、ロブ・ボイドとピーター・リチャーズの「カリフォルニア 学派」と対比して、これを「パリ学派」と表現している。[16][17][18] 彼の最新作は、認知科学者のユーゴ・メルシエとの共著であり、推論に関する彼らの議論理論を、より一般的な理由付けの相互作用アプローチへと発展させてい る。 [19][20] 彼の最も影響力のある研究は、おそらく言語学と哲学の分野におけるものであろう。イギリスの言語学者であり哲学者であるディアドレ・ウィルソンとともに、 関連性理論として知られる言語解釈の革新的なアプローチを開発した。関連性理論は、2010年現在、語用論、言語学、人工知能、認知心理学の分野で主流と なっている。彼は、認知プロセスは関連性の最大化、すなわち認知努力と認知効果の最適なバランスを求めることに向かっていると主張している。 現在、スペルベルはフランス国立科学研究センター(CNRS)の名誉研究員であるほか、中央ヨーロッパ大学(CEU)の認知科学部および哲学部の教授を務 めている。また、科学的な議論と研究を行うウェブサイトである国際認知文化研究所の所長でもある。 [21] 彼はプリンストン大学(1989年、1990年、1992年、1993年)、ミシガン大学(1994年、1997年)、香港大学(1997年)、シカゴ大 学(2010年)で哲学の客員教授を務めた。人類学ではロンドン・スクール・オブ・エコノミクス(1988年、1998年、2000年、2003年、 2004年、2005年、2006年)、言語学ではユニバーシティ・カレッジ・ロンドン(1992年、2007年~2008年)、コミュニケーション学で はボローニャ大学(1998年)で。彼は英国学士院の通信会員である。[22] 1991年にロンドン王立人類学協会のリヴァーズ記念メダル、2002年にフランス国立科学研究センターの銀メダルを受賞し、2009年には人文科学およ び社会科学におけるフランス研究の優秀性を称えられ、初代クロード・レヴィ=ストロース賞を受賞した。 [23] 彼の名を冠した講演には、1984年のロンドン・スクール・オブ・エコノミクスにおけるマリノフスキー記念講演、1992年のウェスタン・ミシガン大学に おけるミルチャ・エリアーデ宗教講座、1998年の英国言語学会におけるヘンリー・スウィート記念講演、1999年の英国学士院におけるラドクリフ・ブラ ウン記念講演、2005年のパリ社会科学高等研究院におけるロバート・ハーツ記念講演、 2005年、シカゴ大学リュシー・レクチャー、2010年、(ヒューゴ・メルシエとの共著)ロンドン大学哲学研究所チャンドラレ・レクチャー、2011 年、プリンストン大学哲学部カール・ヘンペル・レクチャー、2017年。 |
Bibliography Le structuralisme en anthropologie (Éditions du Seuil, 1973) Rethinking Symbolism (Cambridge University Press, 1975) On Anthropological Knowledge (Cambridge University Press, 1985) (with Deirdre Wilson) Relevance. Communication and Cognition (Blackwell, 1986) (with David Premack & Ann James Premack, eds.) Causal Cognition: A multidisciplinary debate. (Oxford University Press, 1995) Explaining Culture (Blackwell, 1996) (Ed.) Metarepresentations: A multidisciplinary perspective (Oxford University Press, 2000) (With Ira Noveck, eds.) Experimental Pragmatics (Palgrave, 2004) (with Deirdre Wilson), Meaning and Relevance (Cambridge University Press, 2012) (with Hugo Mercier), The Enigma of Reason (Harvard University Press, 2017), ISBN 9780674368309 |
参考文献 『人類学における構造主義』(Éditions du Seuil、1973年) 『象徴主義の再考』(ケンブリッジ大学出版局、1975年) 『人類学的知識について』(ケンブリッジ大学出版局、1985年) (ディアドラ・ウィルソンとの共著)『関連性。コミュニケーションと認知』(Blackwell、1986年) (デビッド・プレマック、アン・ジェームズ・プレマックとの共編)『因果認知:学際的討論』(オックスフォード大学出版局、1995年) 『文化の説明』(ブラックウェル、1996年) (編著)『メタ表象:学際的視点』(オックスフォード大学出版局、2000年) (アイラ・ノヴェックとの共編)『実験的プラグマティクス』(パルグレイブ、2004年) (ディアドラ・ウィルソンとの共著)、『意味と関連性』(ケンブリッジ大学出版局、2012年) (ユーゴ・メルシエとの共著)、『理性の謎』(ハーバード大学出版局、2017年)、ISBN 9780674368309 |
Awards Prix Claude-Lévi-Strauss 2009 (Académie des Sciences Morales et Politiques, Paris – First laureate) Mind and Brain Prize 2009 (Università degli studi di Torino) Silver Medal, CNRS, 2002 Rivers Memorial Medal, Royal Anthropological Institute, London, 1991. |
受賞 2009年クロード・レヴィ=ストロース賞(パリ、アカデミー・デ・シヤンス・モラリス・エ・ポリティーク、第1回受賞者 2009年マインド・アンド・ブレイン賞(トリノ大学 2002年フランス国立科学研究センター銀メダル 1991年ロンドン王立人類学協会リバーズ記念メダル |
Scott Atran Maurice Bloch Pascal Boyer |
スコット・アトラン モーリス・ブロック パスカル・ボワイエ |
https://en.wikipedia.org/wiki/Dan_Sperber |
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リ ンク
文 献
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