デイヴィッド・グレイバー
David Graeber, 1961-2020
☆ デヴィッド・ロルフ・グレイバー(/ˈɡreɪbər/、1961年2月12日 - 2020年9月2日)は、アメリカの文化人類学者、アナーキスト活動家である。経済人類学における彼の影響力のある研究、特に著書『負債:最初の5000 年』(2011年)、『Bullshit Jobs』(2018年)、『The Dawn of Everything』(2021年)や、占拠運動における主導的な役割により、彼は同時代の最も優れた人類学者および左派思想家の一人として認められる ようになった。 ニューヨークの労働者階級のユダヤ人家庭に生まれたグレイバーは、パーチェス大学とシカゴ大学で学び、シカゴ大学ではマーシャル・サリンズのもとでマダガ スカルでの民族誌学の研究を行い、1996年に博士号を取得した。1998年から2005年までイエール大学の助教授を務めていたが、大学側が論争の的と なる決定を下し、終身在職権を得る資格を得る前に契約を更新しないことを決定した。米国で別の職を得ることができなかったため、彼は英国で「亡命学者」と しての生活を送り、2008年から2013年までゴールドスミスカレッジで講師および講師補を務め、2013年からはロンドン・スクール・オブ・エコノミ クスで教授を務めている。 初期の研究では、グレイバーは価値論(『価値の人間学理論に向けて』2002年)、社会階層と政治権力(『アナーキスト人類学の断片』2004年、『可能 性』2007年、『王について』2017年)、マダガスカルの民族誌学(『失われた人々』2007年)を専門としていた。2010年代には歴史人類学に転 向し、最も有名な著書『負債:最初の5000年』(2011年)を執筆した。この本は、負債と社会制度の歴史的な関係を探求したものであり、先史時代の社 会的不平等についてのエッセイシリーズでもある。並行して、現代資本主義における官僚主義と経営主義に対する批判を展開し、『ルールズのユートピア』 (2015年)と『Bullshit Jobs』(2018年)で発表した。 2013年のエッセイで、グラバーは「従業員でさえその存在を正当化できないほど、まったく無意味で、不必要で、有害な有給雇用」の増殖を調査し、その中 で「でたらめな仕事」という概念を考案した。[4] 幼少期から急進的な左派政治に触れていたグレイバーだが、彼が直接的に活動に参加し始めたのは1990年代の世界正義運動からである。2001年のケベッ ク市における第3回米州サミット、2002年のニューヨークにおける世界経済フォーラムに対する抗議活動に参加し、後にその運動の民族誌『直接行動』 (2009年)を著した。2011年には、ウォール街を占拠せよ運動の主要人物の一人として広く知られるようになり、「私たちは99%」というスローガン を考案した人物としても知られている。その後、シリアのロジャヴァ革命、ジェレミー・コービン率いる英国労働党、エクスティンクション・レベルジョンへの 支援活動など、さまざまな活動を行っている。 デヴィッド・グレイバーは2020年9月、休暇でヴェネツィアに滞在中に急逝した。彼の最後の著書『The Dawn of Everything: A New History of Humanity』は、考古学者のデヴィッド・ウェングロウとの共著で、2021年に死後出版された。[5]
David Rolfe Graeber
(/ˈɡreɪbər/; February 12, 1961 – September 2, 2020) was an American
anthropologist and anarchist activist. His influential work in economic
anthropology, particularly his books Debt: The First 5,000 Years
(2011), Bullshit Jobs (2018), and The Dawn of Everything (2021), and
his leading role in the Occupy movement, earned him recognition as one
of the foremost anthropologists and left-wing thinkers of his
time.[1][2][3] Born in New York to a working-class Jewish family, Graeber studied at Purchase College and the University of Chicago, where he conducted ethnographic research in Madagascar under Marshall Sahlins and obtained his doctorate in 1996. He was an assistant professor at Yale University from 1998 to 2005, when the university controversially decided not to renew his contract before he was eligible for tenure. Unable to secure another position in the United States, he entered an "academic exile" in England, where he was a lecturer and reader at Goldsmiths' College from 2008 to 2013, and a professor at the London School of Economics from 2013. In his early scholarship, Graeber specialized in theories of value (Toward an Anthropological Theory of Value, 2002), social hierarchy and political power (Fragments of an Anarchist Anthropology, 2004, Possibilities, 2007, On Kings, 2017), and the ethnography of Madagascar (Lost People, 2007). In the 2010s he turned to historical anthropology, producing his best-known book, Debt: The First 5000 Years (2011), an exploration of the historical relationship between debt and social institutions, as well as a series of essays on the origins of social inequality in prehistory. In parallel, he developed critiques of bureaucracy and managerialism in contemporary capitalism, published in The Utopia of Rules (2015) and Bullshit Jobs (2018). He coined the concept of bullshit jobs in a 2013 essay that explored the proliferation of "paid employment that is so completely pointless, unnecessary, or pernicious that even the employee cannot justify its existence".[4] Although exposed to radical left politics from a young age, Graeber's direct involvement in activism began with the global justice movement of the 1990s. He attended protests against the 3rd Summit of the Americas in Quebec City in 2001 and the World Economic Forum in New York in 2002, and later wrote an ethnography of the movement, Direct Action (2009). In 2011, he became well known as one of the leading figures of Occupy Wall Street and is credited with coining the slogan "We are the 99%". His later activism included interventions in support of the Rojava revolution in Syria, the British Labour Party under Jeremy Corbyn and Extinction Rebellion. David Graeber died unexpectedly in September 2020, while on vacation in Venice. His last book, The Dawn of Everything: A New History of Humanity, co-written with archaeologist David Wengrow, was published posthumously in 2021.[5] |
デ
ヴィッド・ロルフ・グレイバー(/ˈɡreɪbər/、1961年2月12日 -
2020年9月2日)は、アメリカの文化人類学者、アナーキスト活動家である。経済人類学における彼の影響力のある研究、特に著書『負債:最初の5000
年』(2011年)、『Bullshit Jobs』(2018年)、『The Dawn of
Everything』(2021年)や、占拠運動における主導的な役割により、彼は同時代の最も優れた人類学者および左派思想家の一人として認められる
ようになった。 ニューヨークの労働者階級のユダヤ人家庭に生まれたグレイバーは、パーチェス大学とシカゴ大学で学び、シカゴ大学ではマーシャル・サリンズのもとでマダガ スカルでの民族誌学の研究を行い、1996年に博士号を取得した。1998年から2005年までイエール大学の助教授を務めていたが、大学側が論争の的と なる決定を下し、終身在職権を得る資格を得る前に契約を更新しないことを決定した。米国で別の職を得ることができなかったため、彼は英国で「亡命学者」と しての生活を送り、2008年から2013年までゴールドスミスカレッジで講師および講師補を務め、2013年からはロンドン・スクール・オブ・エコノミ クスで教授を務めている。 初期の研究では、グレイバーは価値論(『価値の人間学理論に向けて』2002年)、社会階層と政治権力(『アナーキスト人類学の断片』2004年、『可能 性』2007年、『王について』2017年)、マダガスカルの民族誌学(『失われた人々』2007年)を専門としていた。2010年代には歴史人類学に転 向し、最も有名な著書『負債:最初の5000年』(2011年)を執筆した。この本は、負債と社会制度の歴史的な関係を探求したものであり、先史時代の社 会的不平等についてのエッセイシリーズでもある。並行して、現代資本主義における官僚主義と経営主義に対する批判を展開し、『ルールズのユートピア』 (2015年)と『Bullshit Jobs』(2018年)で発表した。 2013年のエッセイで、グレイバーは「従業員でさえその存在を正当化できないほど、まったく無意味で、不必要で、有害な有給雇用」の増殖を調査し、その 中で「でたらめな仕事」という概念を考案した。[4] 幼少期から急進的な左派政治に触れていたグレイバーだが、彼が直接的に活動に参加し始めたのは1990年代の世界正義運動からである。2001年のケベッ ク市における第3回米州サミット、2002年のニューヨークにおける世界経済フォーラムに対する抗議活動に参加し、後にその運動の民族誌『直接行動』 (2009年)を著した。2011年には、ウォール街を占拠せよ運動の主要人物の一人として広く知られるようになり、「私たちは99%」というスローガン を考案した人物としても知られている。その後、シリアのロジャヴァ革命、ジェレミー・コービン率いる英国労働党、エクスティンクション・レベルジョンへの 支援活動など、さまざまな活動を行っている。 デヴィッド・グレイバーは2020年9月、休暇でヴェネツィアに滞在中に急逝した。彼の最後の著書『The Dawn of Everything: A New History of Humanity』は、考古学者のデヴィッド・ウェングロウとの共著で、2021年に死後出版された。[5] |
Early life and education Graeber's parents, who were in their forties when Graeber was born, were self-taught working-class Jewish[6] intellectuals in New York.[7] Graeber's mother, Ruth Rubinstein, had been a garment worker, and played the lead role in the 1930s musical comedy revue Pins and Needles, staged by the International Ladies' Garment Workers' Union.[7][8] Graeber's father, Kenneth, was affiliated with the Young Communist League in college, participated in the Spanish Revolution in Barcelona and fought in the Spanish Civil War.[9] He later worked as a plate stripper on offset presses.[7] Graeber grew up in Penn South, a union-sponsored housing cooperative in Chelsea, Manhattan,[10] described by Business Week magazine as "suffused with radical politics."[7] Graeber had his first experience of political activism at the age of seven, when he attended peace marches in New York's Central Park and Fire Island.[11] He was an anarchist from the age of 16, according to an interview he gave to The Village Voice in 2005.[12] Graeber graduated from Phillips Academy Andover in 1978 and received his B.A. from the State University of New York at Purchase in 1984. He received his master's degree and doctorate at the University of Chicago, where he won a Fulbright fellowship to conduct 20 months of ethnographic field research in Betafo, Madagascar, beginning in 1989.[13][14] His resulting Ph.D. thesis on magic, slavery, and politics was supervised by Marshall Sahlins and entitled The Disastrous Ordeal of 1987: Memory and Violence in Rural Madagascar.[15][16] |
幼少期と教育 グレイバーが生まれたとき40代だった両親は、ニューヨークで働く労働者階級のユダヤ人[6]のインテリであり、独学で学んだ。[7] グレイバーの母親ルース・ルビンスタインは、衣料品労働者であり、1930年代にインターナショナル・レディース・ガーメント・ワーカーズ・ユニオンが上 演したミュージカルコメディ『Pins and Needles』で主役を演じた。[7][ 8] グレイバーの父親ケネスは、大学時代には青年共産主義者同盟に所属し、バルセロナでスペイン革命に参加し、スペイン内戦にも従軍した。[9] その後、オフセット印刷機の版剥がし工として働いた。[7] グレイバーは、マンハッタンのチェルシーにある労働組合が運営する住宅組合「ペン・サウス」で育った。[10] ビジネスウィーク誌はこれを「急進的な政治思想が浸透している」と評している。[7] グレイバーは7歳の時にニューヨークのセントラルパークやファイアー島で行われた平和行進に参加し、政治活動の初体験をした。2005年に『ヴィレッジ・ヴォイス』誌のインタビューで語ったところによると、彼は16歳の時から無政府主義者であったという。 グレイバーは1978年にフィリップス・アカデミー・アンドーバーを卒業し、1984年にニューヨーク州立大学パーチェス校で学士号を取得した。シカゴ大 学で修士号と博士号を取得し、1989年から20ヶ月間、フルブライト奨学金を得てマダガスカルのベタフォで民族誌学のフィールドワークを行った。 [13][14] 魔術、奴隷制、政治に関する博士論文はマーシャル・サリンズの指導を受け、『1987年の悲惨な試練: マダガスカル農村における記憶と暴力』と題された。[15][16] |
Academic career Yale University (1998–2005) In 1998, two years after completing his PhD, Graeber became assistant professor at Yale University, then associate professor.[15] In May 2005, the Yale anthropology department decided not to renew Graeber's contract, preventing consideration for academic tenure, which was scheduled for 2008. Pointing to Graeber's anthropological scholarship, his supporters (including fellow anthropologists, former students and activists) said the decision was politically motivated. More than 4,500 people signed petitions supporting him, and anthropologists such as Marshall Sahlins, Laura Nader, Michael Taussig, and Maurice Bloch called on Yale to reverse its decision.[15] Bloch, who had been a professor of anthropology at the London School of Economics and the Collège de France, and a writer on Madagascar, praised Graeber in a letter to the university.[17] The Yale administration argued that Graeber's dismissal was in keeping with Yale's policy of granting tenure to few junior faculty. Graeber suggested that Yale's decision might have been influenced by his support of a student of his who was targeted for expulsion because of her membership in GESO, Yale's graduate student union.[15][18][19] In December 2005, Graeber agreed to leave Yale after a one-year paid sabbatical. That spring he taught two final classes: "Introduction to Cultural Anthropology" (attended by more than 200 students) and a seminar, "Direct Action and Radical Social Theory".[20] "Academic exile" and London (2005–2020) On May 25, 2006, Graeber was invited to give the Malinowski Memorial Lecture at the London School of Economics. Each year, the LSE anthropology department asks an anthropologist at a relatively early stage of their career to give the Malinowski Lecture, and only invites those considered to have made significant contributions to anthropological theory. Graeber's address was called "Beyond Power/Knowledge: an exploration of the relation of power, ignorance and stupidity".[21] It was later edited into an essay, "Dead zones of the imagination: On violence, bureaucracy and interpretive labor".[22] The same year, Graeber was asked to present the keynote address in the 100th anniversary Diamond Jubilee meetings of the Association of Social Anthropologists.[23] In April 2011, he presented the anthropology department's annual Distinguished Lecture at Berkeley,[24] and in May 2012 he delivered the second annual Marilyn Strathern Lecture at Cambridge (the first was delivered by Strathern).[25] After his dismissal from Yale, Graeber was unable to secure another position at an American university.[26][27] He applied for more than twenty, but despite a strong track record and letters of recommendation from several prominent anthropologists, never made it past the first round.[27][28] At the same time, a number of foreign universities approached him with offers.[26][28] In an article on his "academic exile" from the United States, The Chronicle of Higher Education interviewed several anthropology professors who agreed that Graeber's political activism could have played a role in his unsuccessful search, describing the field as "radical in the abstract" (in the words of Laura Nader) but intolerant of direct political action. Another factor suggested by the article was that Graeber had acquired a reputation as being personally difficult or "uncollegial", especially in light of allegations of poor conduct made by Yale during the dispute over his dismissal.[26] Graeber himself interpreted his exclusion from American academia as a direct result of his dismissal from Yale, likening it to "black-balling in a social club", and arguing that the charge of "uncollegiality" glossed a variety of other personal qualities, from his political activism to his working-class background, that marked him as a trouble-maker within the academic hierarchy.[28] Laura Nader, reflecting on Graeber's case amongst other examples of "academic silencing" in anthropology, speculated that the real reasons could have included Graeber's growing reputation as a public intellectual,[27] and his tendency to "write in English" rather than jargon.[26] From 2008 to 2013, Graeber was a lecturer and a reader at Goldsmiths College of the University of London. In 2013, he accepted a professorship at the London School of Economics.[26][29] Graeber was a founding member of the Institute for Experimental Arts in Greece. He gave a lecture with the title "How social and economic structure influences the Art World" in the International MultiMedia Poetry Festival organized by the Institute for Experimental Arts supported by the Department of Anthropology of the London School of Economics and Political Science.[30] |
学術経歴 イェール大学(1998年~2005年) 1998年、博士号取得から2年後、グレイバーはイェール大学の助教授となり、その後准教授となった。[15] 2005年5月、イェール大学人類学部はグレイバーとの契約を更新しないことを決定し、2008年に予定されていた終身在職権の検討を阻止した。グレイ バーの人類学上の功績を指摘し、彼の支持者(同僚の人類学者、元学生、活動家を含む)は、この決定は政治的な動機によるものだと述べた。4,500人以上 の人々が彼を支援する嘆願書に署名し、マーシャル・サリンズ、ローラ・ネーダー、マイケル・タウシグ、モーリス・ブロックといった人類学者たちがイェール 大学に決定の撤回を求めた。[15] ロンドン・スクール・オブ・エコノミクスとコレージュ・ド・フランスの人類学教授であり、マダガスカルに関する著作もあるブロックは、大学宛ての手紙でグ レイバーを称賛した。[17] イェール大学当局は、グレイバーの解雇は、若手教員には終身在職権を付与しないというイェール大学の政策に沿ったものであると主張した。グレイバーは、 イェール大学の大学院生組合であるGESOに所属していたために退学処分を受けようとしていた学生を支援していたことが、イェール大学の決定に影響を与え た可能性があると示唆した。[15][18][19] 2005年12月、グレイバーは1年間の有給休暇を経てイェール大学を去ることに同意した。その春、彼は「文化人類学入門」(200人以上の学生が受講)と「直接行動と急進的社会理論」の2つの最終講義を行った。 「学問亡命」とロンドン(2005年~2020年) 2006年5月25日、グレイバーはロンドン・スクール・オブ・エコノミクス(LSE)のマリノフスキー記念講演に招待された。毎年、LSE人類学部は比 較的キャリアの浅い人類学者にマリノフスキー記念講演を依頼しており、人類学理論に多大な貢献をしたとみなされた人物のみが招待される。グレイバーの講演 は「権力/知識を超えて:権力、無知、愚かさの関係の探求」と題された。[21] 後にこの講演は「想像力の死角:暴力、官僚主義、解釈労働について」という論文にまとめられた。[22] 同年、グレイバーは社会人類学会の創立100周年記念会議で基調講演を行うよう依頼された。[23] 2011年4月には 彼はバークレー校の文化人類学部で年1回の特別講義を行い[24]、2012年5月にはケンブリッジ大学で第2回マリリン・ストラザーン講義を行った(第 1回はストラザーンが担当した)[25]。 イェール大学を解雇された後、グレイバーはアメリカの大学で別の職を得ることができなかった。[26][27] 20以上の大学に応募したが、輝かしい業績と複数の著名な人類学者からの推薦状にもかかわらず、1次選考を通過することは一度もなかった。[27] [28] 同時期に、複数の海外の大学からオファーがあった。[ 26][28] 米国からの「学問亡命」に関する記事で、The Chronicle of Higher Educationは、グレイバーの政治的活動が彼の不採用に影響した可能性があることに同意した複数の人類学教授にインタビューした。その分野は「抽象 的には急進的」(ローラ・ネーダーの言葉)だが、直接的な政治行動には不寛容であると説明している。記事で指摘されたもう一つの要因は、グレイバーが個人 的に気難しく「協調性がない」という評判を得ていたこと、特に彼を解雇するにあたってイェール大学が非行を理由に挙げたことである。[26] グレイバー自身は、アメリカのアカデミズムから排除されたのはイェール大学を解雇された直接的な結果であり、それは「社交クラブにおけるブラックボール」 に例えられると解釈し、「協調性がない」という非難は、 彼の政治的活動から労働者階級の背景に至るまで、学術的ヒエラルキーの中で彼をトラブルメーカーとして特徴づける、さまざまな他の個人的資質を覆い隠すも のだったと主張した。[28] ローラ・ネーダーは、人類学における「学問の沈黙」の他の例と比較してグレイバーのケースを振り返り、真の理由は、グレイバーの知識人としての評判が高 まっていたこと、[27] 専門用語ではなく「英語で書く」傾向があったこと[26]などが考えられると推測した。 2008年から2013年まで、グレイバーはロンドン大学ゴールドスミスカレッジの講師および講師補を務めた。2013年にはロンドン・スクール・オブ・エコノミクス(LSE)の教授職に就いた。 グレイバーは、ギリシャの実験芸術研究所の創設メンバーであった。同研究所が主催し、ロンドン・スクール・オブ・エコノミクス(LSE)人類学部が後援する国際マルチメディア詩祭において、「社会経済構造がアート界に与える影響」という題目で講演を行った。[30] |
Scholarship Graeber is the author of Fragments of an Anarchist Anthropology and Toward an Anthropological Theory of Value: The False Coin of Our Own Dreams. He conducted extensive anthropological work in Madagascar, writing his doctoral thesis, The Disastrous Ordeal of 1987: Memory and Violence in Rural Madagascar, on the continuing social division between the descendants of nobles and the descendants of former slaves.[31] A book based on his dissertation, Lost People: Magic and the Legacy of Slavery in Madagascar, was published by Indiana University Press in September 2007.[32] A book of collected essays, Possibilities: Essays on Hierarchy, Rebellion, and Desire was published by AK Press in November 2007,[33] and Direct Action: An Ethnography appeared from the same press in August 2009.[34] Moreover, the aforementioned publisher printed a collection of essays by Graeber – co-edited with Stevphen Shukaitis and Erika Biddle – called Constituent Imagination: Militant Investigations/Collective Theorization (AK Press, May 2007).[35] In December 2017, Graeber and his former teacher Marshall Sahlins released a collection of essays entitled On Kings, outlining a theory, inspired by A. M. Hocart, of the origins of human sovereignty in cosmological ritual.[36] Graeber contributed essays on the Shilluk and Merina kingdoms, and a final essay that explored what he called "the constitutive war between king and people".[37] He was working on a historical work on the origins of social inequality with David Wengrow,[38] published posthumously as The Dawn of Everything. From January 2013 until June 2016, Graeber was a contributing editor at The Baffler magazine in Cambridge, Massachusetts, where he, too, participated in the public debate about futures of technology.[39] From 2011 until 2017 he was editor-at-large of the open access journal HAU: Journal of Ethnographic Theory, for which he and Giovanni da Col co-wrote the founding theoretical statement and manifesto of the school of "ethnographic theory".[40] Charles Kenny, writing in the political magazine Democracy, claimed that Graeber sought out data that "fit the narrative on the evils of neoliberalism" and challenged or criticized data which suggested otherwise.[41] Debt: The First 5000 Years Main article: Debt: The First 5000 Years Graeber's first major historical monograph was Debt: The First 5000 Years (2011).[42] Karl Schmid, writing in the Canadian Anthropology Society's journal Anthropologica, described Debt as an "unusual book" which "may be the most read public anthropology book of the 21st century" and noted that "it will be difficult for Graeber or anyone else to top this book for the attention it received due to excellent timing".[43] Schmid compared Debt to Jared Diamond's Guns, Germs, and Steel and James C. Scott's The Art of Not Being Governed for its "vast scope and implication".[43] However, Schmid expressed minor frustrations with the sheer length of the book, and the fact that Graeber raises many claims and examples which he does not go on to develop in full.[44] J. Bradford DeLong, an economic historian, criticized Debt on his blog,[45][46] alleging mistakes in the book. Graeber responded that these errors had no influence on his argument, remarking that the "biggest actual mistake DeLong managed to detect in the 544 pages of Debt, despite years of flailing away, was (iirc) that I got the number of Presidential appointees on the Federal Open Market Committee board wrong".[47] He dismissed his other criticisms as representing a divergence of interpretation, truncation of his arguments by DeLong, and mistakes in the copy editing of the book.[47] Bureaucracy, managerialism, and "bullshit jobs" Much of Graeber's later scholarship focused on the topic of "bullshit jobs", proliferated by administrative bloat and what Graeber calls "managerial feudalism". One of the points he raised in his 2013 book The Democracy Project—on the Occupy movement—is the increase in what he calls bullshit jobs, referring to forms of employment that even those holding the jobs feel should not or do not need to exist. He sees such jobs as being typically "concentrated in professional, managerial, clerical, sales, and service workers".[48] As he explained also in an article in STRIKE!: "Huge swathes of people, in Europe and North America in particular, spend their entire working lives performing tasks they secretly believe do not really need to be performed".[49] Because of the article's popularity, Graeber then wrote the book Bullshit Jobs: A Theory, published in 2018 by Simon & Schuster. Writing for The New Yorker, Nathan Heller described the resulting book as having "the virtue of being both clever and charismatic".[50] Reviewing the book for The New York Times, Alana Semuels noted that although it could be criticized for generalizations about economics "Graeber's anthropological eye and skepticism about capitalism are useful in questioning some parts of the economy that the West has come to accept as normal."[51] The Guardian gave a mixed review of Graeber's Bullshit Jobs, accusing him of having a "slightly condescending attitude" and attesting to the book's "laboured arguments", while referring to aspects of the book's thesis as "clearly right".[52] Bullshit Jobs spent four weeks in the top 20 of the Los Angeles Times' bestseller list.[53] |
奨学金 グレイバーは『Fragments of an Anarchist Anthropology』と『Toward an Anthropological Theory of Value: The False Coin of Our Own Dreams』の著者である。 マダガスカルで広範な人類学的研究を行い、貴族の子孫と元奴隷の子孫との間の継続的な社会的分裂について博士論文『The Disastrous Ordeal of 1987: Memory and Violence in Rural Madagascar』を執筆した。『魔法とマダガスカルにおける奴隷制の遺産』は、2007年9月にインディアナ大学出版局から出版された。[32] エッセイ集『可能性:階層、反逆、欲望に関するエッセイ』は、2007年11月にAKプレスから出版された。[33] また、『直接行動: エスノグラフィー』が同じ出版社から2009年8月に出版された。[34] さらに、前述の出版社は、グレイバーがスティーブン・シュカイティスとエリカ・ビドルと共同編集したエッセイ集『構成員の想像力:闘争的調査/集団理論 化』(AKプレス、2007年5月)を出版した。[35] 2017年12月、グレイバーと彼の元師であるマーシャル・サリンズは、A. M. ホカートに着想を得た、宇宙論的儀式における人間主権の起源に関する理論を概説したエッセイ集『On Kings』を出版した。[36] グレイバーは、 シルック王国とメリナ王国に関する論文、そして「王と民衆の間の構成的な戦争」と彼が呼ぶものを探究した最後の論文を寄稿した。[37] 彼はデヴィッド・ウェングロウとともに社会的不平等発生の歴史的研究に取り組んでいたが、[38] 死後、『The Dawn of Everything』として出版された。 2013年1月から2016年6月まで、グレイバーはマサチューセッツ州ケンブリッジの雑誌『The Baffler』の寄稿編集者を務め、そこでもテクノロジーの未来に関する公開討論に参加した。[39] 2011年から 彼はオープンアクセスジャーナル『HAU: Journal of Ethnographic Theory』の編集長を務め、同誌ではジョバンニ・ダ・コルとともに「エスノグラフィ理論」学派の設立に関する理論的声明およびマニフェストを共同執筆 した。[40] 政治雑誌『Democracy』に寄稿したチャールズ・ケニーは、グレイバーが「新自由主義の悪についての物語に適合する」データを捜し求め、そうでないデータを批判または疑問視していると主張した。 『負債:最初の5000年』 詳細は「負債:最初の5000年」を参照 グレイバーの最初の主要な歴史研究論文は『負債:最初の5000年』(2011年)である。 カール・シュミットは、カナダ人類学会の機関誌『Anthropologica』に寄稿し、『Debt』を「異色の書物」であり、「21世紀で最も読まれ た公共人類学の書物となる可能性がある」と評し、「グレイバーや他の誰かが、この書物の注目度を上回ることは、タイミングの良さという点で難しいだろう」 と指摘した。[43]シュミットは、『Debt』を ジャレド・ダイアモンドの『銃・病原菌・鉄』やジェイムズ・C・スコットの『統治されなかった技術』と比較し、その「広大な範囲と含蓄」を評価した。 [43] しかし、シュミットは本の長さに若干の不満を示し、グレイバーが多くの主張や例を挙げているが、それらを十分に展開していないことを指摘した。[44] 経済史家のJ・ブラッドフォード・デロングは、自身のブログで『負債』を批判し、同書に誤りがあると主張した。[45][46] これに対しグレイバーは、これらの誤りは自身の主張に影響を与えないと反論し、「デロングが『負債』の544ページから探し出した最大の誤りは、私が 大統領任命の公的役職者数を連邦公開市場委員会のボード上で間違えた」ことだったと述べている。[47] 彼は、その他の批判は解釈の相違であり、デロングによる彼の主張の切り捨てであり、本のコピー編集のミスであると退けた。[47] 官僚制、経営主義、そして「クソ仕事」 グレイバーのその後の研究の多くは、「役立たずの仕事」というトピックに焦点を当て、行政の肥大化とグレイバーが「経営的封建主義」と呼ぶものによって増 殖した。2013年の著書『The Democracy Project』で、彼は占拠運動について、役立たずの仕事と呼ばれるものの増加について論じている。役立たずの仕事とは、その仕事に就いている人々でさ え、存在すべきではない、あるいは存在する必要がないと感じている雇用形態を指す。彼は、このような仕事は「専門職、管理職、事務職、営業職、サービス業 従事者に集中している」と見ている。[48] また、STRIKE!誌の記事でも次のように説明している。「特にヨーロッパと北米では、多くの人々が、内心では本当は行う必要がないと信じながら、労働 生活のすべてを、そうした作業に費やしている」。[49] この記事が好評だったため、グレイバーはその後、2018年にサイモン・アンド・シュスター社から『Bullshit Jobs: A Theory』を出版した。ニューヨーカー誌に寄稿したネイサン・ヘラーは、この本について「賢明かつカリスマ性がある」と評した。[50] ニューヨーク・タイムズ紙の書評を担当したアラーナ・セミューエルズは、経済に関する一般論として批判される可能性はあるものの、「グレイバーの人類学的 な視点と資本主義に対する懐疑論は、西洋が正常とみなすようになった経済の一部を問いただす上で有益である」と指摘した。[5 1] ガーディアン紙は『Bullshit Jobs』に対して、グレイバーの「やや見下した態度」を非難し、その「苦しい議論」を証明しながらも、その主張の一部については「明らかに正しい」と評 価する、賛否両論の書評を掲載した。[52] 『Bullshit Jobs』はロサンゼルス・タイムズ紙のベストセラーリストで4週間トップ20入りした。[53] |
Activism In addition to his academic work, Graeber was directly and indirectly involved in political activism. He was a member of the labor union Industrial Workers of the World, protested at the World Economic Forum in New York City in 2002, supported the 2010 UK student protests,[54] and played an early role in the Occupy Wall Street movement. He was co-founder of the Anti-Capitalist Convergence.[55] Graeber became a strong advocate of the democratic confederalism of the Autonomous Administration of North and East Syria after visiting the region in 2014, often drawing parallels between it and the Spanish Revolution his father fought for in the 1930s.[56][57][58] On October 11, 2019, Graeber spoke at an Extinction Rebellion protest in Trafalgar Square[59] about the relationship between "bullshit jobs" and environmental harm, suggesting that the environmental movement should recognize these jobs in combination with unnecessary construction or infrastructure projects and planned obsolescence as significant issues.[60][61] Occupy movement In November 2011, Rolling Stone credited Graeber with giving the Occupy Wall Street movement its theme: "We are the 99 percent". Graeber wrote in The Democracy Project that the slogan "was a collective creation".[62] Rolling Stone said he helped create the first New York City General Assembly, with only 60 participants, on August 2.[63] He spent the next six weeks involved with the burgeoning movement, including facilitating general assemblies, attending working group meetings, and organizing legal and medical training and classes on nonviolent resistance. A few days after the encampment of Zuccotti Park began, he left New York for Austin, Texas.[7] Graeber argued that the Occupy Wall Street movement's lack of recognition of the legitimacy of either existing political institutions or the legal structure, its embrace of non-hierarchical consensus decision-making and of prefigurative politics made it a fundamentally anarchist project.[64] Comparing it to the Arab Spring, he claimed that Occupy Wall Street and other contemporary grassroots protests represented "the opening salvo in a wave of negotiations over the dissolution of the American Empire."[65] Writing in Al Jazeera, he noted that from the beginning the Occupy movement was about a "commitment to answer only to a moral order, not a legal one" and so held meetings without the requisite permits. Defending this early decision of the Occupy movement, he said, "as the public, we should not need permission to occupy public space".[66] Graeber tweeted in 2014 that he had been evicted from his family's home of over 50 years due to his involvement with Occupy Wall Street. He added that others associated with Occupy had received similar "administrative harassment".[67] British politics In November 2019, along with other public figures, Graeber signed a letter supporting Labour Party leader Jeremy Corbyn, calling him "a beacon of hope in the struggle against emergent far-right nationalism, xenophobia and racism in much of the democratic world" and endorsed him in the 2019 UK general election.[68] In December 2019, along with 42 other leading cultural figures, he signed a letter endorsing the Labour Party under Corbyn's leadership in the 2019 general election. The letter stated that "Labour's election manifesto under Jeremy Corbyn's leadership offers a transformative plan that prioritises the needs of people and the planet over private profit and the vested interests of a few."[69][70] Graeber, who was Jewish, also defended Corbyn from accusations of antisemitism, saying that "What actually threatens Jews, the people who actually want to kill us, are Nazis", and that the allegations represented a "weaponization" of antisemitism for political purposes.[71][6] Graeber advocated for a boycott[72] of The Guardian newspaper by fellow left-wing authors after alleging that the paper published distortions against Corbyn for years.[73] He denounced what he claimed was the weaponization of antisemitism for political purposes,[74][75] and The Guardian's alleged role in undermining Corbyn in the 2019 election, which, according to Graeber, resulted in a landslide victory for Boris Johnson and the Conservatives.[76][77][78][79] He asserted that The Guardian only publishes progressive authors in order to gain credibility with its readership, but its editorial policy is at odds with socialist politics.[80] He was a vocal critic of the Labour centrists who attacked Corbyn, stating their disdain for socialist movements was due to their previously selling-out: "If those activists were not naive, if this man was not unelectable, the centrists' entire lives had been a lie. They hadn't really accepted reality at all. They really were just sellouts."[78] |
活動 学術的な仕事に加えて、グレイバーは直接的にも間接的にも政治的な活動に関与していた。彼は労働組合「産業別労働組合世界会議」のメンバーであり、 2002年にはニューヨーク市で開催された世界経済フォーラムで抗議活動を行い、2010年の英国の学生デモを支援し、[54] ウォール街を占拠せよ運動では初期の段階から重要な役割を果たした。彼は反資本主義者連合の共同創設者でもある。[55] グレイバーは2014年にシリア北東部自治政府を訪問した後、同地域の民主的連邦主義の強力な擁護者となり、しばしば1930年代に父親が戦ったスペイン革命との類似点を指摘している。[56][57][58] 2019年10月11日、グレイバーはトラファルガー広場で行われたエクスティンクション・レベルズの抗議活動で演説し、「クソみたいな仕事」と環境破壊 の関係について語り、環境保護運動は不必要な建設やインフラプロジェクト、計画的陳腐化と組み合わせたこれらの仕事を重要な問題として認識すべきだと示唆 した。 占拠運動 2011年11月、ローリング・ストーン誌は、ウォール街を占拠する運動のテーマ「私たちは99%」を考案した人物としてグレイバーを挙げた。「我々は 99%である」というスローガンを考案した。グレイバーは『The Democracy Project』の中で、このスローガンは「集団による創造」であったと書いている。[62] ローリング・ストーン誌は、8月2日にわずか60人の参加者のみで最初のニューヨーク市総会を開催するのを手助けしたと伝えている。[63] 彼はその後6週間、拡大する運動に関わり、総会の進行、作業グループ会議への出席、非暴力抵抗に関する法的・医療的研修や授業の企画などを行った。数日 後、彼はニューヨークを離れ、テキサス州オースティンに向かった。[7] グレイバーは、ウォール街を占拠する運動が既存の政治制度や法体系の正当性を認めず、非階層的な合意に基づく意思決定や先行的政治を採用していることか ら、その運動は基本的にアナーキストのプロジェクトであると主張した。[64] また、アラブの春と比較し、ウォール街を占拠する運動や 他の現代の草の根運動は、「アメリカ帝国の崩壊をめぐる交渉の波の幕開け」を象徴していると主張した。[65] アルジャジーラに寄稿した記事で、彼は当初から占拠運動は「法的な秩序ではなく、道徳的な秩序にのみ従うという誓約」であり、そのため必要な許可なしに集 会を開いていたと指摘した。この初期のウォール街を占拠する運動の決定を擁護し、彼は「市民として、公共のスペースを占拠するのに許可は必要ないはずだ」 と述べた。[66] グレイバーは2014年に、ウォール街を占拠する運動に関与したために、50年以上住んだ実家から立ち退きを命じられたとツイートした。さらに、ウォール街を占拠する運動に関わった他の人々も同様の「行政による嫌がらせ」を受けたと付け加えた。[67] 英国の政治 2019年11月、グレイバーは他の著名人とともに、労働党党首のジェレミー・コービンを支持する書簡に署名し、彼を「民主主義世界の多くの地域で台頭す る極右ナショナリズム、外国人嫌い、人種主義との闘いにおける希望の光」と呼び、 2019年の英国総選挙で彼を支持した。[68] 2019年12月、他の42人の主要な文化人とともに、彼は2019年の総選挙でコービン率いる労働党を支持する書簡に署名した。その手紙には「ジェレ ミー・コービン率いる労働党の選挙マニフェストは、私的利益や一部の既得権益よりも、人々や地球のニーズを優先する変革的な計画を提示している」と書かれ ていた[69][70]。ユダヤ人であるグレイバーは、 また、反ユダヤ主義の非難からコービンを擁護し、「ユダヤ人を実際に脅かしているのは、実際に私たちを殺そうとしている人々であり、ナチスである」と述 べ、その主張は政治目的のための反ユダヤ主義の「武器化」であると述べた。[71][6] グレイバーは、ガーディアン紙が長年にわたりコービンに対する歪曲記事を掲載していると主張した後、左派の作家仲間に対してガーディアン紙のボイコットを 呼びかけた。[73] 彼は、政治的目的のための反ユダヤ主義の「武器化」だと主張し、ガーディアンの 2019年の選挙でコービンを貶める役割を果たしたと主張し、その結果、ボリス・ジョンソンと保守党が圧勝したとグレイバーは述べている。[76] [77][78][79] 彼はガーディアンが読者からの信頼を得るために進歩的な著者のみを掲載しているが、その編集方針は 社会主義政治とは相容れないと主張した。[80] 彼は、コービンを攻撃した労働党中道派の批判者であり、社会主義運動に対する彼らの軽蔑は、彼らが過去に妥協したことによるものだと述べた。「もしその活 動家たちが純真でなかったなら、もしこの男が当選不可能でなかったなら、中道派の人生はすべて嘘だった。彼らは現実をまったく受け入れていなかった。彼ら は本当にただの売国奴だったのだ」[78] |
Influence and reception Kate Burrell wrote, in the journal Sociology, that Graeber's work "promotes anarchist visions of social change, which are not quite believed possible by the Left, yet are lived out within social movements every day" and that his work "offers poetic insight into the daily realities of life as an activist, overtly promotes anarchism, and is a hopeful celebration of just what can be achieved by relatively small groups of committed individuals living their truth visibly."[81] Hans Steinmüller, reviewing On Kings in the Journal of the Royal Anthropological Institute, described Graeber and his co-author Marshall Sahlins as "two of the most important anthropological thinkers of our time" and considered their contribution to represent a "benchmark" for the anthropological theory of kingship.[2] As stated by Penguin Random House editor Tom Penn after Graeber's death, "David was a true radical, a pioneer in everything that he did. David's inspirational work has changed and shaped the way people understand the world... In his books, his constant, questing curiosity, his wry, sharp-eyed provoking of received nostrums shine through. So too, above all, does his unique ability to imagine a better world, borne out of his own deep and abiding humanity. We are deeply honoured to be his publisher, and we will all miss him: his kindness, his warmth, his wisdom, his friendship. His loss is incalculable, but his legacy is immense. His work and his spirit will live on."[82] |
影響と評価 ケイト・バレルは、学術誌『社会学』において、グレイバーの研究は「左派が必ずしも可能とは考えていない社会変革の無政府主義的ビジョンを推進するもので あり、しかし、社会運動のなかでは日々実践されている」ものであり、彼の研究は「活動家としての日常的な現実に対する詩的な洞察を提供し、あからさまに無 政府主義を推進し、献身的な個人の比較的小さな集団が自らの真実を明らかにしながら達成しうることをまさに祝う、希望に満ちたもの」であると述べている。 [81] ハンス・シュタインミュラーは、王制に関する論文集『王について』の中で、グレイバーと共著者のマーシャル・サリンズを「現代における最も重要な人類学思想家の2人」と評し、彼らの貢献は王制に関する人類学理論の「基準」となるものだと考えた。 グレイバーの死後、ペンギン・ランダムハウス社の編集者トム・ペンが述べたように、「デイヴィッドは真の急進主義者であり、彼が行うことすべてにおいてパ イオニアであった。デイヴィッドのインスピレーションに富んだ仕事は、人々が世界を理解する方法を変え、形作ってきた... 彼の著作では、絶え間なく続く探究心、鋭い洞察力、既成概念を刺激する皮肉な表現が際立っている。そして何よりも、彼自身の深い人間性から生まれた、より 良い世界を想像する彼の独特な能力もまた同様である。私たちは彼を出版者として迎えることを深く光栄に思うとともに、彼の優しさ、温かさ、知恵、友情を失 うことを皆が嘆いている。彼の損失は計り知れないが、彼の遺産は計り知れないほど大きい。彼の作品と精神は生き続けるだろう。」[82] |
Personal life After a relationship with anthropologist Lauren Leve,[83] Graeber later married artist Nika Dubrovsky in 2019.[84] The two collaborated on a series of books, workshops, and conversations called Anthropology for Kids[85] and on the Museum of Care, a shared space for communication and social interactions nourishing values of solidarity, care, and reciprocity. According to Graeber's website, "The main goal of the Museum of Care is to produce and maintain social relationships."[86] The concept "museum of care" was coined by Graeber and Dubrovsky in their article "The Museum of Care: imagining the world after the pandemic", originally published in Arts of the Working Class in April 2020.[87] In the article, Graeber and Dubrovsky imagine a post-pandemic future, where vast surfaces of office spaces and conservative institutions are turned into "free city universities, social centers and hotels for those in need of shelter". "We could call them 'Museums of Care' – precisely because they are spaces that do not celebrate production of any sort but rather provide the space and means for the creation of social relationships and the imagining of entirely new forms of social relations."[88] |
私生活 人類学者のローレン・レヴェとの関係の後、[83] グレイバーは2019年にアーティストのニカ・デュブロフスキーと結婚した。[84] 2人は『子供のための人類学』[85] と呼ばれる一連の書籍、ワークショップ、対談で協力し、また、連帯、思いやり、相互性の価値を育むコミュニケーションと社会的交流のための共有スペースで ある『ケアの博物館』でも協力した。グレイバーのウェブサイトによると、「ケアの博物館の主な目的は、社会的関係を構築し維持することである」[86]。 「ケアの博物館」という概念は、グレイバーとドゥブロフスキーが「ケアの博物館:パンデミック後の世界を想像する」という論文で初めて使用した造語であ り、 。同記事でグレイバーとドゥブロフスキーは、パンデミック後の未来を想像し、広大なオフィススペースや保守的な機関が「無料の都市大学、社会センター、避 難所を必要とする人々のためのホテル」に変貌する様子を描いている。「私たちはそれらを『思いやり博物館』と呼ぶことができる。なぜなら、それらはあらゆ る種類の生産を称賛するのではなく、むしろ社会的関係の創造とまったく新しい社会的関係の形の想像のための空間と手段を提供する空間だからだ。」[88] |
Death Graeber died suddenly from necrotic pancreatitis[89] on September 2, 2020, while on vacation with his wife and friends in Venice.[90] As his death occurred during the early period of the COVID-19 pandemic and instead of a funeral, his family organized an "Intergalactic Memorial Carnival" of live-streamed events that took place in October 2020.[91] Dubrovsky attributed the pancreatitis to COVID-19, pointing to his prior good health, strange symptoms they both had for months beforehand, and the connection scientists have since found between COVID-19 and pancreatitis.[92] |
死 グレイバーは2020年9月2日、妻や友人たちとヴェネツィアで休暇中に、壊死性膵炎により急死した。[90] 彼の死は新型コロナウイルス感染症のパンデミックの初期に起こったため、葬儀の代わりに、彼の家族は 2020年10月にライブ配信されたイベントが開催された。[91] ドゥブロフスキーは、膵炎を新型コロナウイルスによるものと主張し、それ以前の健康状態の良さ、数か月前から2人が経験していた奇妙な症状、そして新型コ ロナウイルスと膵炎の関連性を科学者が発見したことを指摘した。[92] |
Selected publications Main article: David Graeber bibliography Toward an Anthropological Theory of Value: The False Coin of Our Own Dreams. New York: Palgrave. 2001. ISBN 978-0-312-24044-8. Fragments of an Anarchist Anthropology. Chicago: Prickly Paradigm Press (distributed by University of Chicago Press). 2004. ISBN 978-0-9728196-4-0. Lost People: Magic and the Legacy of Slavery in Madagascar. Bloomington: Indiana University Press. 2007. ISBN 978-0-253-34910-1. Direct Action: An Ethnography. Edinburgh; Oakland: AK Press. 2009. ISBN 978-1-904859-79-6. Debt: The First 5000 Years. Brooklyn, NY: Melville House. 2011. ISBN 978-1-933633-86-2. The Democracy Project: A History, a Crisis, a Movement. New York: Spiegel & Grau. 2013. ISBN 9780812993561. The Utopia of Rules: On Technology, Stupidity, and the Secret Joys of Bureaucracy. Melville House. 2015. ISBN 978-1-61219-375-5. Bullshit Jobs: A Theory. Penguin. 2018. ISBN 978-0241263884. The Dawn of Everything: A New History of Humanity. Farrar, Straus and Giroux. 2021. ISBN 978-0-374-15735-7. Pirate Enlightenment, or the Real Libertalia. Farrar, Straus and Giroux. 2022. ISBN 978-0-374-61020-3. |
主な著書 詳細は「デヴィッド・グレイバーの著作一覧」を参照 『価値の人類学理論へ:我々の夢の偽りの硬貨』。ニューヨーク:パルグレーブ。2001年。ISBN 978-0-312-24044-8。 『アナーキスト人類学の断片』。シカゴ:Prickly Paradigm Press(シカゴ大学出版局による販売)。2004年。ISBN 978-0-9728196-4-0。 『失われた人々:マダガスカルにおける魔法と奴隷制の遺産』。ブルーミントン:インディアナ大学出版局。2007年。ISBN 978-0-253-34910-1。 『直接行動:民族誌』。エジンバラ、オークランド:AKプレス。2009年。ISBN 978-1-904859-79-6。 『負債:最初の5000年』。ニューヨーク州ブルックリン:メルヴィルハウス。2011年。ISBN 978-1-933633-86-2。 『The Democracy Project: A History, a Crisis, a Movement』ニューヨーク:Spiegel & Grau. 2013. ISBN 9780812993561. 『The Utopia of Rules: On Technology, Stupidity, and the Secret Joys of Bureaucracy』Melville House. 2015. ISBN 978-1-61219-375-5. Bullshit Jobs: A Theory. Penguin. 2018. ISBN 978-0241263884. The Dawn of Everything: A New History of Humanity. Farrar, Straus and Giroux. 2021. ISBN 978-0-374-15735-7. 海賊の啓蒙、あるいはリアル・リバタリアン。ファラール・ストラウス・アンド・ジルー。2022年。ISBN 978-0-374-61020-3。 |
https://en.wikipedia.org/wiki/David_Graeber |
リ ンク
文 献
そ の他の情報
Copyleft, CC, Mitzub'ixi Quq Chi'j, 1996-2099
☆☆