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ディーター・ヘンリッヒ

Dieter Henrich, 1927-2022


池田光穂

☆ ディーター・ヘンリッヒ(1927年1月5日 - 2022年12月17日)は、ドイツの哲学者。ドイツ観念論の伝統を受け継ぐ現代思想家であり、「ドイツで最も尊敬され、最もよく引用される哲学者の一 人」と評され、「ドイツ観念論に関する広範かつ非常に革新的な研究、および主体性に関する体系的な分析は、ドイツの高度な哲学的・神学的議論に大きな影響 を与えた」[3] と評価されている。

Dieter Henrich (5 January 1927 – 17 December 2022) was a German philosopher. A contemporary thinker in the tradition of German idealism, Henrich is considered "one of the most respected and frequently cited philosophers in Germany today", whose "extensive and highly innovative studies of German Idealism and his systematic analyses of subjectivity have significantly impacted on advanced German philosophical and theological debates."[3]
ディー ター・ヘンリッヒ(1927年1月5日 - 2022年12月17日)は、ドイツの哲学者。ドイツ観念論の伝統を受け継ぐ現代思想家であり、「ドイツで最も尊敬され、最もよく引用される哲学者の一 人」と評され、「ドイツ観念論に関する広範かつ非常に革新的な研究、および主体性に関する体系的な分析は、ドイツの高度な哲学的・神学的議論に大きな影響 を与えた」[3] と評価されている。
Education and career
Henrich was born in Marburg,[4] on 5 January 1927,[5] the son of Hans Harry Henrich, who worked in survey services, and his wife Frieda née Blum. Because his three siblings died at early ages, he grew up a single child; his father died when he was eleven.[5] Henrich earned his Abitur from the humanistic Gymnasium Philippinum in Marburg in 1946.[5]

Henrich studied philosophy, history and sociology between 1946 and 1950 at Marburg, Frankfurt and Heidelberg.[5] He completed his PhD dissertation at Heidelberg in 1950 under the supervision of Hans-Georg Gadamer.[6] The thesis was Die Einheit der Wissenschaftslehre Max Webers (The unity of Max Weber's epistemology). He wrote his habilitation in 1956, titled Selbstbewusstsein und Sittlichkeit.[5] Henrich was professor at the Humboldt University of Berlin from 1960 to 1965, at the University of Heidelberg from 1965 to 1981, and at the University of Munich from 1981 to 1994, instructing generations of philosophers in standards of interpreting classical texts.[4] He was also a visiting professor at universities in the United States, such as Harvard and Columbia.[7]


教育と経歴
ヘンリッヒは、1927年1月5日にマルブルクで、測量士だったハンス・ハリー・ヘンリッヒと、その妻フリーダ(旧姓ブルム)の息子として生まれた[4] [5]。3人の兄弟は幼くして亡くなり、彼は一人っ子として育った。父親は彼が11歳のときに亡くなった。[5] ヘンリッヒは、1946年にマルブルクの人文系ギムナジウム・フィリッピヌムでアビトゥーアを取得した[5]。

ヘンリッヒは、1946年から1950年まで、マルブルク、フランクフルト、ハイデルベルクで哲学、歴史、社会学を学んだ[5]。1950年にハイデルベ ルクで、ハンス・ゲオルク・ガダマーの指導のもと、博士論文を完成させた。[6] 博士論文の題目は『マックス・ヴェーバーの科学論の統一性』だった。1956年に『自己意識と道徳性』と題したハビリテーション論文を執筆した。[5] 1960年から1965年までベルリン・フンボルト大学、1965年から1981年までハイデルベルク大学、1981年から1994年までミュンヘン大学 で教授を務め、何世代にもわたる哲学者に古典の解釈基準を教えた。また、ハーバード大学やコロンビア大学など、米国の大学でも客員教授を務めた。[7]


Philosophical work
Dieter Henrich's 1973 lecture course on German Idealism introduced contemporary currents in German philosophy to American audiences. Since then his lectures have been published as Between Kant and Hegel, which show the continuity between German idealism and contemporary philosophical attitudes.[7] Henrich introduced the idea that I-thoughts (what he also called "the epistemic self-relation" [Das wissende Selbstverhältnis]) imply a belief in the existence of a world of objects.[3]

He introduced the term Fichte's original insight[8] (Fichtes ursprüngliche Einsicht) to describe Johann Gottlieb Fichte's idea that the self must already have some prior acquaintance with itself, independent of the act of self-reflection. Henrich noted that Fichte saw the transcendental subject as a primordial selfhood[9] and identified its activity as prior to self-reflection. He also introduced the term Kantian fallacy to describe Immanuel Kant's attempt to ground the self in pure self-reflection, positing the moment of self-reflection as the original source of self-consciousness[10] (see also pre-reflective self-consciousness). His thinking was focused on the mystery of self-consciousness. He pointed out that the evidence of self-consciousness was not really self-evident, but rather obscure, possibly the manifestation of a reason concealed in the clarity of self-consciousness and eluding thought ("die offenkundige Manifestation eines Grundes, der sich in der Klarheit des Selbstbewußtseins gleichsam verbirgt und dem Denken entzieht").[11]

Henrich died on 17 December 2022 at age 95.[4][6][11][12]
哲学的著作
ディーター・ヘンリッヒの1973年のドイツ観念論に関する講義は、ドイツ哲学の現代的な潮流をアメリカの聴衆に紹介した。その後、その講義は『カントと ヘーゲル』として出版され、ドイツ観念論と現代の哲学的態度との連続性を示した。[7] ヘンリヒは、I-thoughts(彼が「認識的自己関係」[Das wissende Selbstverhältnis]とも呼んだもの)が、対象の世界の存在を信じることを意味するという考えを導入した。[3]

彼は、ヨハン・ゴットリーブ・フィヒテの「自己は、自己反省の行為とは無関係に、あらかじめ自分自身についてある程度の知識を持っている」という考えを説 明するために、「フィヒテの本来の洞察[8](Fichtes ursprüngliche Einsicht)」という用語を導入した。ヘンリッヒは、フィヒテが超越的主体を原初的な自己性[9] と見なし、その活動を自己反省に先立つものと認識していたことを指摘した。また、イマヌエル・カントが、自己を純粋な自己反省に根ざすことを試みたことを 「カントの誤謬」という用語で表現し、自己反省の瞬間を自己意識の根源と位置付けたことを指摘した[10](反射的自己意識も参照)。彼の思考は、自己意 識の謎に焦点を当てていた。彼は、自己意識の証拠は本当に自明ではなく、むしろ不明確であり、自己意識の明晰さの中に隠れて思考から逃れる理由の顕現であ る可能性があると指摘した(「die offenkundige Manifestation eines Grundes, der sich in der Klarheit des Selbstbewußtseins gleichsam verbirgt und dem Denken entzieht」)。[11]

ヘンリッヒは2022年12月17日に95歳で死去した。[4][6][11][12]
Major works
Henrich, Dieter (1952). Die Einheit der Wissenschaftslehre Max Webers (dissertation) (in German). Tübingen: J.C.B. Mohr. doi:10.11588/DIGLIT.52825. Retrieved 21 December 2022.
Hegel im Kontext. Frankfurt: Suhrkamp, 1971. ISBN 978-3-518-29538-0 OCLC 521501603
Der Grund im Bewußtsein. Untersuchungen zu Hölderlins Denken (1794/95). Stuttgart: Klett-Cotta, 1992. ISBN 3-608-91613-X (2. erw. Aufl. 2004)
The Unity of Reason: Essays on Kant's Philosophy, Harvard University Press, 1994. ISBN 0-674-92905-5
Versuch über Kunst und Leben. Subjektivität – Weltverstehen – Kunst. München: Carl Hanser, 2001. ISBN 3-446-19857-1
Fixpunkte. Abhandlungen und Essays zur Theorie der Kunst. Frankfurt: Suhrkamp, 2003. ISBN 3-518-29210-2
(with David S. Pacini) Between Kant and Hegel: Lectures on German Idealism. Harvard University Press, 2003. ISBN 0-674-00773-5
Grundlegung aus dem Ich. Untersuchungen zur Vorgeschichte des Idealismus. Tübingen – Jena 1790–1794. Frankfurt: Suhrkamp, 2004. ISBN 3-518-58384-0
Die Philosophie im Prozeß der Kultur. Frankfurt: Suhrkamp, 2006. ISBN 978-3-518-29412-3
Endlichkeit und Sammlung des Lebens, Mohr Siebeck, 2009 ISBN 978-3-16-149948-7
Furcht ist nicht in der Liebe. Philosophische Betrachtungen zu einem Satz des Evangelisten Johannes. Verlag Vittorio Klostermann [de], Frankfurt, 2022[12] ISBN 978-3-465-03418-6
主な著作
ヘンリッヒ、ディーター(1952)。マックス・ウェーバーの科学論の統一性(博士論文)(ドイツ語)。テュービンゲン:J.C.B. Mohr。doi:10.11588/DIGLIT.52825。2022年12月21日取得。
ヘーゲル・イン・コンテクスト。フランクフルト:Suhrkamp、1971年。ISBN 978-3-518-29538-0 OCLC 521501603
意識の根拠。ヘルダーリンの思想に関する研究(1794/95)。シュトゥットガルト:Klett-Cotta、1992年。ISBN 3-608-91613-X (2004年、第2版)
The Unity of Reason: Essays on Kant's Philosophy, Harvard University Press, 1994. ISBN 0-674-92905-5
芸術と人生に関する試論。主観性―世界理解―芸術。ミュンヘン:カール・ハンザー、2001年。ISBN 3-446-19857-1
固定点。芸術理論に関する論文とエッセイ。フランクフルト:スールカンプ、2003年。ISBN 3-518-29210-2
(デヴィッド・S・パチーニとの共著)『カントとヘーゲル:ドイツ観念論に関する講義』。ハーバード大学出版局、2003年。ISBN 0-674-00773-5
『自我からの基礎。観念論の先史に関する研究』。テュービンゲン – イエナ 1790–1794。フランクフルト:スールカンプ、2004年。ISBN 3-518-58384-0
文化の過程における哲学。フランクフルト:スールカンプ、2006年。ISBN 978-3-518-29412-3
『有限性と生命の集結』、Mohr Siebeck、2009年 ISBN 978-3-16-149948-7
『愛には恐れはない。福音書記者ヨハネの言葉に関する哲学的考察』。Verlag Vittorio Klostermann [de]、フランクフルト、2022年[12] ISBN 978-3-465-03418-6
Further reading
Dieter Freundlieb, Dieter Henrich and Contemporary Philosophy: The Return to Subjectivity, Ashgate Publishing, Ltd., 2003, p. 137.
Brad Prager, Aesthetic Vision and German Romanticism, Camden House, 2007, p. 8.
Paul Redding, Hegel's Hermeneutics, Cornell University Press, 1996, p. 54.
Jerrold Seigel, The Idea of the Self: Thought and Experience in Western Europe since the Seventeenth Century, Cambridge University Press, 2005, p. 366.

さらに詳しく読む
ディーター・フロイントリーブ、ディーター・ヘンリッヒ、および現代哲学:主体性への回帰、アッシュゲート出版、2003年、137ページ。
ブラッド・プレガー、美的ビジョンとドイツのロマン主義、カムデン・ハウス、2007年、8ページ。
ポール・レディング『ヘーゲルの解釈学』、コーネル大学出版局、1996年、54ページ。
ジェロルド・シーゲル『自己の概念:17世紀以降の西ヨーロッパにおける思考と経験』、ケンブリッジ大学出版局、2005年、366ページ。

https://en.wikipedia.org/wiki/Dieter_Henrich















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Copyleft, CC, Mitzub'ixi Quq Chi'j, 1996-2099

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