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デジタル人類学

Digital anthropology

池田光穂

☆ デジタル人類学(Digital anthropology) とは、人間とデジタル時代のテクノロジーの関係を研究する人類学である。この分野は新しいため、さまざまな名称でさまざまな強調点が存在する。テクノアン トロポロジー[1]、デジタルエスノグラフィー、サイバーアントロポロジー[2]、バーチャル・アントロポロジー[3]などである。

Digital anthropology is the anthropological study of the relationship between humans and digital-era technology. The field is new, and thus has a variety of names with a variety of emphases. These include techno-anthropology,[1] digital ethnography, cyberanthropology,[2] and virtual anthropology.[3]
デ ジタル人類学とは、人間とデジタル時代のテクノロジーの関係を研究する人類学である。この分野は新しいため、さまざまな名称でさまざまな強調点が存在す る。テクノアントロポロジー[1]、デジタルエスノグラフィー、サイバーアントロポロジー[2]、バーチャル・アントロポロジー[3]などである。
Definition and scope

Most anthropologists who use the phrase "digital anthropology" are specifically referring to online and Internet technology. The study of humans' relationship to a broader range of technology may fall under other subfields of anthropological study, such as cyborg anthropology.

The Digital Anthropology Group (DANG) is classified as an interest group in the American Anthropological Association. DANG's mission includes promoting the use of digital technology as a tool of anthropological research, encouraging anthropologists to share research using digital platforms, and outlining ways for anthropologists to study digital communities.

Cyberspace or the "virtual world" itself can serve as a "field" site for anthropologists, allowing the observation, analysis, and interpretation of the sociocultural phenomena springing up and taking place in any interactive space.

National and transnational communities, enabled by digital technology, establish a set of social norms, practices, traditions, storied history and associated collective memory,[4] migration periods, internal and external conflicts, potentially subconscious language features[5][6] and memetic dialects comparable to those of traditional, geographically confined communities. This includes the various communities built around free and open-source software, online platforms such as Facebook, Twitter/X, Instagram, 4chan and Reddit and their respective sub-sites, and politically motivated groups like Anonymous, WikiLeaks, or the Occupy movement.[7]

A number of academic anthropologists have conducted traditional ethnographies of virtual worlds, such as Bonnie Nardi's study of World of Warcraft[8] or Tom Boellstorff's study of Second Life.[9] Academic Gabriella Coleman has done ethnographic work on the Debian software community[10] and the Anonymous hacktivist network.[11] Theorist Nancy Mauro-Flude conducts ethnographic field work on computing arts and computer subcultures such as systerserver.net a part of the communities of feminist web servers[12] and the Feminist Internet network.[13] Eitan Y. Wilf[14] examines the intersection of artists' creativity and digital technology and artificial intelligence.[15] Yongming Zhou studied how in China the internet is used to participate in politics.[16] Eve M. Zucker and colleagues study the shift to digital memorialization of mass atrocities and the emergent role of artificial intelligence in these processes.[4][17] Victoria Bernal conducted ethnographic research on the themes of nationalism and citizenship among Eritreans participating in online political engagement with their homeland.[18]

Anthropological research can help designers adapt and improve technology. Australian anthropologist Genevieve Bell did extensive user experience research at Intel that informed the company's approach to its technology, users, and market.[19]


定義と範囲

「デジタル人類学」という表現を用いる人類学者の多くは、特にオンラインやインターネット技術を指している。人間とより幅広い技術との関係を研究することは、サイボーグ人類学など、人類学の他のサブ分野に該当する可能性がある。

デジタル人類学グループ(DANG)は、アメリカ人類学会の関心グループに分類されている。DANGの使命には、人類学の研究ツールとしてのデジタル技術 の利用を促進すること、人類学者がデジタルプラットフォームを使用して研究を共有することを奨励すること、人類学者がデジタルコミュニティを研究する方法 を概説することが含まれる。

サイバースペースや「仮想世界」そのものが、人類学者にとっての「フィールド」となり、あらゆるインタラクティブな空間で発生し、展開する社会文化現象の観察、分析、解釈が可能となる。

デジタル技術によって可能となった国民的および超国家的コミュニティは、一連の社会規範、慣習、伝統、歴史、関連する集合的記憶、[4] 移住の時期、内部および外部の紛争、潜在的な無意識の言語的特徴[5][6]、地理的に限定された伝統的なコミュニティに匹敵するミーム的方言を確立す る。これには、フリーおよびオープンソースソフトウェア、Facebook、Twitter/X、Instagram、4chan、Redditなどのオ ンラインプラットフォーム、およびそれぞれのサブサイト、そしてAnonymous、WikiLeaks、またはOccupy運動のような政治的な動機を 持つグループの周りに構築されたさまざまなコミュニティが含まれる。

多くの学術人類学者が、バーチャルワールドの伝統的な民族誌学的研究を行っている。例えば、ボニー・ナルディによる『World of Warcraft』の研究[8]や、トム・ベリストロフによる『Second Life』の研究[9]などである。学術研究者のガブリエラ・コールマンは、Debianソフトウェアコミュニティ[10]とアノニマス・ハクティビス ト・ネットワーク[11]の民族誌学的研究を行っている。理論家の ナンシー・マウロ=フルードは、コンピューティングアートや、フェミニストウェブサーバーのコミュニティの一部であるsisterserver.net [12]やフェミニストインターネットネットワーク[13]などのコンピュータサブカルチャーに関する民族誌的フィールドワークを行っている。イータン・ Y・ウィルフ[14]は、アーティストの創造性とデジタルテクノロジーおよび人工知能の交差点を研究している。[15] ヨンミン・ゾウは、 中国でインターネットが政治参加にどのように利用されているかを研究した。[16] イヴ・M・ザッカー(Eve M. Zucker)氏と共同研究者らは、大量虐殺のデジタル記録化への移行と、そのプロセスにおける人工知能の新たな役割について研究している。[4] [17] ビクトリア・ベルナル(Victoria Bernal)氏は、祖国とのオンライン政治参加に参加しているエリトリア人のナショナリズムと市民権をテーマに民族誌学的研究を行った。[18]

人類学的研究は、デザイナーがテクノロジーを適応させ、改善するのに役立つ。オーストラリアの人類学者ジュヌヴィエーヴ・ベルは、インテルで広範なユーザー体験研究を行い、同社のテクノロジー、ユーザー、市場に対するアプローチに情報を提供した。[19]

Methodology

Digital fieldwork

Many digital anthropologists who study online communities use traditional methods of anthropological research. They participate in online communities in order to learn about their customs and worldviews, and back their observations with private interviews, historical research, and quantitative data. Their product is an ethnography, a qualitative description of their experience and analyses.

Other anthropologists and social scientists have conducted research that emphasizes data gathered by websites and servers. However, academics often have trouble accessing user data on the same scale as social media corporations like Facebook and data mining companies like Acxiom.

In terms of method, there is a disagreement in whether it is possible to conduct research exclusively online or if research will only be complete when the subjects are studied holistically, both online and offline. Tom Boellstorff, who conducted a three-year research as an avatar in the virtual world Second Life, defends the first approach, stating that it is not just possible, but necessary to engage with subjects “in their own terms”.[20][citation needed][21] Others, such as Daniel Miller, have argued that an ethnographic research should not exclude learning about the subject's life outside the internet.[9]

Digital technology as a tool of anthropology

The American Anthropological Association offers an online guide for students using digital technology to store and share data. Data can be uploaded to digital databases to be stored, shared, and interpreted. Text and numerical analysis software can help produce metadata, while a codebook may help organize data.
方法論

デジタル・フィールドワーク

オンライン・コミュニティを研究するデジタル人類学者の多くは、人類学の伝統的な研究手法を用いている。彼らはオンライン・コミュニティに参加し、その慣 習や世界観を学び、その観察結果を個人インタビュー、歴史研究、定量的データで裏付けている。彼らの成果はエスノグラフィーであり、経験と分析の質的記述 である。

他の人類学者や社会科学者たちは、ウェブサイトやサーバーから収集したデータを重視する研究を行っている。しかし、学術関係者は、Facebookのよう なソーシャルメディア企業やアクシオムのようなデータマイニング企業と同規模のユーザーデータにアクセスする際にしばしば困難に直面する。

方法論に関しては、オンラインのみで調査を行うことが可能かどうか、あるいは調査対象をオンラインとオフラインの両方で総合的に研究しなければ完全なもの にならないかについて意見が分かれている。仮想世界セカンドライフで3年間アバターとして研究を行ったトム・ベールストルフは、前者のアプローチを支持 し、被験者と「彼ら自身の言葉で」関わることは可能であるだけでなく、必要であると主張している。[20][要出典][21] ダニエル・ミラーなどの他の人々は、民族誌学的研究では被験者のインターネット外での生活について学ぶことを除外すべきではないと主張している。[9]

人類学のツールとしてのデジタル技術

米国人類学会は、デジタル技術を使用してデータを保存・共有する学生向けのオンラインガイドを提供している。データはデジタルデータベースにアップロード して保存・共有・解釈することができる。テキストおよび数値分析ソフトウェアはメタデータの作成に役立ち、コードブックはデータの整理に役立つ。
Ethics

Online fieldwork offers new ethical challenges. According to the American Anthropological Association's ethics guidelines, anthropologists researching a community must make sure that all members of that community know they are being studied and have access to data the anthropologist produces. However, many online communities' interactions are publicly available for anyone to read, and may be preserved online for years. Digital anthropologists debate the extent to which lurking in online communities and sifting through public archives is ethical.[22]

The Association also asserts that anthropologists' ability to collect and store data at all is "a privilege", and researchers have an ethical duty to store digital data responsibly. This means protecting the identity of participants, sharing data with other anthropologists, and making backup copies of all data.[23]


倫理

オンラインでのフィールドワークは、新たな倫理的課題をもたらす。米国人類学会の倫理ガイドラインによると、コミュニティを研究する人類学者は、そのコ ミュニティの全構成員が研究対象となっていることを認識し、人類学者が作成したデータにアクセスできることを確認しなければならない。しかし、多くのオン ラインコミュニティのやりとりは誰でも閲覧可能であり、オンライン上に長期間保存される可能性もある。デジタル人類学者は、オンラインコミュニティに潜ん で公開アーカイブを調査することがどこまで倫理的であるかについて議論している。

また、協会は、人類学者がデータを収集し保存する能力そのものが「特権」であると主張しており、研究者はデジタルデータを責任を持って保存する倫理的義務 を負っている。これは、参加者の身元を保護し、データを他の人類学者と共有し、すべてのデータのバックアップコピーを作成することを意味する。[23]

Genevieve Bell
Tom Boellstorff
Gabriella Coleman
Diana E. Forsythe
Heather Horst
Mizuko Ito
Daniel Miller
Mike Wesch

ジュヌヴィエーヴ・ベル
トム・ボエルストルフ
ガブリエラ・コールマン
ダイアナ・E・フォーサイス
ヘザー・ホースト
伊藤瑞子
ダニエル・ミラー
マイク・ウェッシュ
Sociology of the Internet
List of important publications in anthropology
Digital sociology
インターネット社会学
人類学における主要な出版物のリスト
デジタル社会学
Digital sociology

The first scholarly article to have the term digital sociology in the title appeared in 2009.[3] The author reflects on the ways in which digital technologies may influence both sociological research and teaching. In 2010, 'digital sociology' was described, by Richard Neal, in terms of bridging the growing academic focus with the increasing interest from global business.[4] It was not until 2013 that the first purely academic book tackling the subject of 'digital sociology' was published.[5] The first sole-authored book entitled Digital Sociology was published in 2015,[6] and the first academic conference on "Digital Sociology" was held in New York, NY in the same year.[7]

Although the term digital sociology has not yet fully entered the cultural lexicon, sociologists have engaged in research related to the Internet since its inception. These sociologists have addressed many social issues relating to online communities, cyberspace and cyber-identities. This and similar research has attracted many different names such as cyber-sociology, the sociology of the internet, the sociology of online communities, the sociology of social media, the sociology of cyberculture, or something else again.

Digital sociology differs from these terms in that it is wider in its scope, addressing not only the Internet or cyberculture but also the impact of the other digital media and devices that have emerged since the first decade of the twenty-first century. Since the Internet has become more pervasive and linked with everyday life, references to the 'cyber' in the social sciences seems now to have been replaced by the 'digital'. 'Digital sociology' is related to other sub-disciplines such as digital humanities and digital anthropology. It is beginning to supersede and incorporate the other titles above, as well as including the newest Web 2.0 digital technologies into its purview, such as wearable technology, augmented reality, smart objects, the Internet of Things and big data.
https://en.wikipedia.org/wiki/Sociology_of_the_Internet#Digital_sociology
デジタル社会学

デジタル社会学という用語がタイトルに含まれる最初の学術論文は、2009年に発表された。[3] 著者は、デジタルテクノロジーが社会学の研究と教育の両方にどのような影響を与える可能性があるかについて考察している。2010年には、リチャード・ ニールによって、「デジタル社会学」が、高まりつつある学術的な注目と、グローバルビジネスからの高まる関心とを結びつけるものとして説明された。[4] 。2015年には『デジタル・ソシオロジー』と題する初の単著が出版され[6]、同年にはニューヨークで「デジタル・ソシオロジー」に関する初の学術会議 が開催された[7]。

デジタル社会学という用語はまだ十分に文化的な語彙として定着していないが、社会学者たちはインターネットの登場以来、インターネットに関する研究に取り 組んできた。こうした社会学者たちは、オンラインコミュニティ、サイバースペース、サイバーアイデンティティに関連する多くの社会問題に取り組んできた。 こうした研究や類似の研究は、サイバー社会学、インターネット社会学、オンラインコミュニティ社会学、ソーシャルメディア社会学、サイバーカルチャー社会 学など、さまざまな名称で呼ばれてきた。

デジタル社会学は、インターネットやサイバーカルチャーだけでなく、21世紀最初の10年間以降に登場したその他のデジタルメディアやデバイスの影響にも 言及するなど、その範囲がより広範である点で、これらの用語とは異なる。インターネットがより普及し、日常生活と密接に結びつくようになったため、社会科 学における「サイバー」という用語は、現在では「デジタル」に置き換えられつつある。「デジタル社会学」は、デジタル人文学やデジタル人類学などの他のサ ブ分野に関連している。それは、ウェアラブル技術、拡張現実、スマートオブジェクト、モノのインターネット、ビッグデータなど、最新のウェブ2.0デジタ ル技術をその領域に含めるだけでなく、上記の他の名称に取って代わって取り入れられ始めている。
https://en.wikipedia.org/wiki/Sociology_of_the_Internet#Digital_sociology
https://en.wikipedia.org/wiki/Digital_anthropology





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文 献

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