かならずよんで ね!

エドワード・S・カーティス

Edward Sherriff Curtis, 1868-1952

池田光穂

★この項目は、英語ウィキペディアの"Edward S. Curtis"からの翻訳であるが、次のようなコメントが付されている:"This article's lead section may be too short to adequately summarize the key points. Please consider expanding the lead to provide an accessible overview of all important aspects of the article. (August 2017)" 「この記事のリードセクションは、重要なポイントを十分に要約するには短すぎるかもしれません。記事の重要な点をすべてわかりやすく説明するために、リー ドを拡大することを検討してください」。

Edward Sherriff Curtis (February 19, 1868 – October 19, 1952) was an American photographer and ethnologist whose work focused on the American West and on Native American people.[1][2] Sometimes referred to as the "Shadow Catcher", Curtis traveled the United States to document and record the dwindling ways of life of various native tribes through photographs and audio recordings.
エドワード・シェリフ・カーティス(1868年2月19日 - 1952年10月19日)は、アメリカの写真家、民族学者で、アメリカ西部とアメリカ先住民に焦点を当てた作品を残した[1][2]。カーティスは「シャ ドウキャッチャー」と呼ばれ、アメリカ国内を旅して写真や音声記録により様々な先住民の失われつつある生活様式を記録し、記録した。
Early life

Curtis was born on February 19, 1868, on a farm near Whitewater, Wisconsin.[3][4] His father, the Reverend Asahel "Johnson" Curtis (1840–1887), was a minister, farmer, and American Civil War veteran[5] born in Ohio. His mother, Ellen Sheriff (1844–1912), was born in Pennsylvania. Curtis's siblings were Raphael (1862 – c. 1885), also called Ray; Edward, called Eddy; Eva (1870–?); and Asahel Curtis (1874–1941).[3] Weakened by his experiences in the Civil War, Johnson Curtis had difficulty in managing his farm, resulting in hardship and poverty for his family.[3]

Around 1874, the family moved from Wisconsin to Minnesota to join Johnson Curtis's father, Asahel Curtis, who ran a grocery store and was a postmaster in Le Sueur County.[3][5] Curtis left school in the sixth grade and soon built his own camera.


幼少期

1868年2月19日、ウィスコンシン州ホワイトウォーター近郊の農場で生まれた[3][4]。 父はオハイオ州出身の牧師、農民、南北戦争退役軍人[5]のアサヘル「ジョンソン」カーティス牧師(1840-1887)であった。母はエレン・シェリフ (1844-1912)、ペンシルベニア州出身。カーティスの兄弟には、レイとも呼ばれるラファエル(1862年 - 1885年頃)、エディと呼ばれるエドワード、エバ(1870年 - ?

1874年頃、一家はウィスコンシン州からミネソタ州に移り、ル・スール郡で食料品店を営み郵便局長を務めていたジョンソン・カーティスの父アサヘル・ カーティスのもとに集まった[3][5]。 カーティスは6年生で学校を辞め、すぐに自分のカメラを作っていた。
Career
Early career

In 1885, at 17, Curtis became an apprentice photographer in St. Paul, Minnesota. In 1887 the family moved to Seattle, Washington, where he purchased a new camera and became a partner with Rasmus Rothi in an existing photographic studio. Curtis paid $150 for his 50% share in the studio. After about six months, he left Rothi and formed a new partnership with Thomas Guptill. They established a new studio, Curtis and Guptill, Photographers and Photoengravers.[2][6]

In 1895, Curtis met and photographed Princess Angeline (c. 1820–1896), also known as Kickisomlo, the daughter of Chief Sealth of Seattle. This was his first portrait of a Native American. In 1898, three of Curtis's images were chosen for an exhibition sponsored by the National Photographic Society. Two were images of Princess Angeline, "The Mussel Gatherer" and "The Clam Digger". The other was of Puget Sound, entitled "Homeward", which was awarded the exhibition's grand prize and a gold medal.[7] In that same year, while photographing Mount Rainier, Curtis came upon a small group of scientists who were lost and in need of direction.[8] One of them was George Bird Grinnell, considered an "expert" on Native Americans by his peers. Curtis was appointed the official photographer of the Harriman Alaska Expedition of 1899, probably as a result of his friendship with Grinnell. Having very little formal education Curtis learned much during the lectures that were given aboard the ship each evening of the voyage.[9] Grinnell became interested in Curtis's photography and invited him to join an expedition to photograph people of the Blackfoot Confederacy in Montana in 1900.[2]
経歴
初期のキャリア

1885年、17歳のカーティスは、ミネソタ州セントポールで写真家見習いとなる。1887年、一家はワシントン州シアトルに移り、新しいカメラを購入 し、ラスマス・ロティと既存の写真スタジオの共同経営者となる。カーティスはスタジオの50%の株を150ドルで取得した。約半年後、ロティのもとを去 り、トーマス・グプティルと新たなパートナーシップを組む。1895年、シアトル酋長の娘でキキソムロとしても知られるアンジェリン王女(1820年頃- 1896年)に出会い、写真を撮影する。これが彼にとって初めてのネイティブ・アメリカンの肖像画となった。

1898年、全米写真協会主催の展覧会にカーティスの写真3点が選ばれた。2枚はアンジェリーナ王女の写真で、"The Mussel Gatherer "と "The Clam Digger "である。同年、レーニア山を撮影していたカーティスは、道に迷って困っている科学者の小集団に遭遇する[8]。 その中には、ネイティブアメリカンの専門家と言われていたジョージ・バード・グリンネルもいた。カーティスは1899年のハリマン・アラスカ探検隊の公式 写真家に任命されたが、これはおそらくグリネルとの友情の結果だったのだろう。グリネルはカーティスの写真に興味を持ち、1900年にモンタナ州のブラッ クフット族を撮影する探検に参加するように誘った[2]。
The North American Indian

In 1906, J. P. Morgan provided Curtis with $75,000 to produce a series on Native Americans.[10] This work was to be in 20 volumes with 1,500 photographs. Morgan's funds were to be disbursed over five years and were earmarked to support only fieldwork for the books, not for writing, editing, or production of the volumes. Curtis received no salary for the project,[11] which was to last more than 20 years. Under the terms of the arrangement, Morgan was to receive 25 sets and 500 original prints as repayment.

Once Curtis had secured funding for the project, he hired several employees to help him. For writing and for recording Native American languages, he hired a former journalist, William E. Myers.[11] For general assistance with logistics and fieldwork, he hired Bill Phillips, a graduate of the University of Washington and Alexander B. Upshaw a member of the Absaroke tribe (‘Crow’).[12] Frederick Webb Hodge, an anthropologist employed by the Smithsonian Institution, was hired to edit the series, based on his experience researching and documenting Native American people and culture in the southwestern United States.[11]

Eventually, 222 complete sets of photographs were published. Curtis's goal was to document Native American life, pre-colonization. He wrote in the introduction to his first volume in 1907, "The information that is to be gathered ... respecting the mode of life of one of the great races of mankind, must be collected at once or the opportunity will be lost." Curtis made over 10,000 wax cylinder recordings of Native American language and music. He took over 40,000 photographic images of members of over 80 tribes. He recorded tribal lore and history, described traditional foods, housing, garments, recreation, ceremonies, and funeral customs. He wrote biographical sketches of tribal leaders.[2][13] His work was exhibited at the Rencontres d'Arles festival in France in 1973.
北アメリカのインディアン

1906年、J・P・モルガンはカーティスにアメリカ先住民に関するシリーズを制作するために75,000ドルを提供した[10]。 この作品は20巻で1,500枚の写真を掲載する予定であった。モルガンの資金は5年に渡って支払われ、本の執筆、編集、制作ではなく、本のためのフィー ルドワークのみを支援するために用意された。カーティスは20年以上続くこのプロジェクトで給料を受け取っていない[11]。このプロジェクトは20年以 上続く予定であり、その返済としてモーガンは25セットと500枚のオリジナルプリントを受け取ることになっていた。

プロジェクトの資金を確保すると、カーティスは何人かの従業員を雇い入れた。執筆とネイティブアメリカンの言語の記録には、元ジャーナリストのウィリア ム・E・マイヤーズを雇い[11]、物流と現地調査全般の支援には、ワシントン大学を卒業したビル・フィリップスと、アブサローク族(カラス族)のメン バー、アレクサンダー・B・アップショウを雇った[12]。編集には、スミソニアン博物館勤務の人類学者フレデリック・ウェブ・ホッジが、アメリカ南西部 の先住民と文化の調査・記録経験をもとに雇われている[11]。

最終的には、222セットの写真が出版された。カーティスの目標は、植民地化される前のアメリカ先住民の生活を記録することでした。彼は1907年の第1 巻の序文で、「収集すべき情報...人類の偉大な人種の一人の生活様式に関して、一度に収集しなければ、その機会は失われてしまうだろう」と書いていま す。カーティスは、ネイティブ・アメリカンの言語と音楽を10,000以上のワックス・シリンダーで録音しています。彼は80以上の部族のメンバーを 40,000枚以上写真に撮りました。彼は部族の伝承と歴史を記録し、伝統的な食べ物、住居、衣服、レクリエーション、儀式、そして葬儀の習慣を説明しま した。部族指導者の伝記的スケッチを書いた[2][13]。


In the Land of the Head Hunters.

Curtis had been using motion picture cameras in fieldwork for The North American Indian since 1906.[11] He worked extensively with the ethnographer and British Columbia native George Hunt in 1910, which inspired his work with the Kwakiutl, but much of their collaboration remains unpublished.[14] At the end of 1912, Curtis decided to create a feature film depicting Native American life, partly as a way of improving his financial situation and partly because film technology had improved to the point where it was conceivable to create and screen films more than a few minutes long. Curtis chose the Kwakiutl tribe, of the Queen Charlotte Strait region of the Central Coast of British Columbia, Canada, for his subject. His film, In the Land of the Head Hunters, was the first feature-length film whose cast was composed entirely of Native North Americans.[15]

In the Land of the Head-Hunters premiered simultaneously at the Casino Theatre in New York and the Moore Theatre in Seattle on December 7, 1914.[15] The silent film was accompanied by a score composed by John J. Braham, a musical theater composer who had also worked with Gilbert and Sullivan. The film was praised by critics but made only $3,269.18 in its initial run.[16] It was however criticized by ethnographic community due to its lack of authenticity. The Indians were not only dressed up by the movie director himself but the plot was enriched with exaggerated elements falsifying the reality.[17]
首狩り族が住む土地で

カーティスは1906年から『The North American Indian』のフィールドワークで映画用カメラを使っていた[11]。 1910年には民俗学者でブリティッシュ・コロンビア出身のジョージ・ハントと幅広く仕事をし、それがクワキウトル族との仕事に影響を与えたが、彼らの共 同作業の多くは未発表のままである[14]。 1912年末、カーティスは経済状況を改善する方法として、また映画技術が数分以上の映画を制作し上映できるほど向上したため、ネイティブアメリカンの生 活を描写する長編映画を制作することにした。カーティスは、カナダのブリティッシュ・コロンビア州中央海岸のクイーン・シャーロット海峡に住むクワキウト ル族を被写体に選んだ。彼の映画『In the Land of the Head Hunters』は、出演者がすべて北米先住民で構成された最初の長編映画である[15]。『In the Land of the Head Hunters』は1914年12月7日にニューヨークのカジノ劇場とシアトルのムーア劇場で同時に初上映された[15]。

この無声映画には、ギルバートとサリヴァンとも仕事をしたミュージカル劇場の作曲家であるジョン・J・ブラハムが作曲した楽譜が添えられていた。この映画 は批評家に賞賛されたが、初回の興行収入は3,269.18ドルに留まった[16]。しかし、その信憑性の欠如から民族誌学会からは批判された。インディ アンは映画監督自身によって着飾られただけでなく、プロットは現実を偽る誇張された要素で強化されていた[17]。
Later years

The photographer Ella E. McBride assisted Curtis in his studio beginning in 1907 and became a friend of the family. She made an unsuccessful attempt to purchase the studio with Curtis's daughter Beth in 1916, the year of Curtis's divorce, and left to open her own studio.[18]

Around 1922, Curtis moved to Los Angeles with Beth and opened a new photo studio. To earn money he worked as an assistant cameraman for Cecil B. DeMille and was an uncredited assistant cameraman in the 1923 filming of The Ten Commandments. On October 16, 1924, Curtis sold the rights to his ethnographic motion picture In the Land of the Head-Hunters to the American Museum of Natural History. He was paid $1,500 for the master print and the original camera negative. It had cost him over $20,000 to create the film.[2]

In 1927, after returning from Alaska to Seattle with Beth, Curtis was arrested for failure to pay alimony over the preceding seven years. The total owed was $4,500, but the charges were dropped. For Christmas of 1927, the family was reunited at the home of his daughter Florence in Medford, Oregon. This was the first time since the divorce that Curtis was with all of his children at the same time, and it had been 13 years since he had seen Katherine.

In 1928, desperate for cash, Curtis sold the rights to his project to J. P. Morgan Jr. The concluding volume of The North American Indian was published in 1930. In total, about 280 sets were sold of his now completed magnum opus.

In 1930, his ex-wife, Clara, was still living in Seattle operating the photo studio with their daughter Katherine. His other daughter, Florence Curtis, was still living in Medford, Oregon, with her husband, Henry Graybill. After Clara died of heart failure in 1932,[19] his daughter Katherine moved to California to be closer to her father and Beth.[2]
後年

写真家のエラ・E・マクブライドは1907年からカーティスのスタジオを手伝い、一家の友人となる。1916年、カーティスと離婚した年にカーティスの娘 ベスと共にスタジオを買収しようとしたが失敗し、自分のスタジオを開くために去った[18]。

1922年頃、カーティスはベスと共にロサンゼルスに移り住み、新しい写真スタジオをオープンさせる。お金を稼ぐためにセシル・B・デミル監督のもとでカ メラマン助手として働き、1923年の『十戒』の撮影では無名のカメラマン助手として参加した。1924年10月16日、カーティスはアメリカ自然史博物 館に「首狩り族の土地で」という民俗学の映画の権利を売った。カーティスには、マスタープリントとカメラのオリジナルネガの代金として1,500ドルが支 払われました。この映画の制作には2万ドル以上の費用がかかっていた[2]。

1927年、アラスカからベスを連れてシアトルに戻ったカーティスは、それまでの7年間の扶養料を支払わなかったとして逮捕される。支払総額は4,500 ドルだったが、告訴は取り下げられた。1927年のクリスマスには、オレゴン州メドフォードにある娘フローレンスの家で一家は再会した。カーティスが子供 たち全員と同時に過ごすのは離婚後初めてであり、キャサリンと会うのも13年ぶりであった。

1928年、資金繰りに困ったカーティスは、自分のプロジェクトの権利をJ・P・モルガン・ジュニアに売り、1930年に『The North American Indian』の完結編が出版された。1930年、『北アメリカ・インディアン』の完結編が出版され、完成した大作は約280セット売れた。

1930年当時、前妻のクララはまだシアトルで娘のキャサリンと一緒に写真館を経営していました。もう一人の娘、フローレンス・カーティスは、夫のヘン リー・グレイビルとオレゴン州メッドフォードに住んでいた。1932年にクララが心不全で亡くなった後[19]、娘のキャサリンは父親とベスの近くに住む ためにカリフォルニアに引っ越した[2]。
Loss of rights to The North American Indian

In 1935, the Morgan estate sold the rights to The North American Indian and remaining unpublished material to the Charles E. Lauriat Company in Boston for $1,000 plus a percentage of any future royalties. This included 19 complete bound sets of The North American Indian, thousands of individual paper prints, the copper printing plates, the unbound printed pages, and the original glass-plate negatives. Lauriat bound the remaining loose printed pages and sold them with the completed sets. The remaining material remained untouched in the Lauriat basement in Boston until they were rediscovered in 1972.[2]
『北アメリカ・インディアン』の権利の喪失

1935年、モーガンの遺産は、『The North American Indian』の権利と残りの未発表資料を、ボストンのチャールズ・E・ローリアット社に1000ドルと将来のロイヤリティの一定割合で売却しました。こ れには、『The North American Indian』の製本された19冊のセット、何千枚もの紙焼きプリント、銅版画、未製本のプリントページ、オリジナルのガラス板ネガが含まれていました。 ローリアットは、残りのバラバラのページを製本し、完成したセットと一緒に販売しました。残りの資料は、1972年に再発見されるまで、ボストンのローリ アットの地下室に手つかずのまま残されていた[2]。
Personal life

Marriage and divorce

In 1892, Curtis married Clara J. Phillips (1874–1932), who was born in Pennsylvania. Her parents were from Canada. Together they had four children: Harold (1893–1988); Elizabeth M. (Beth) (1896–1973), who married Manford E. Magnuson (1895–1993); Florence (1899–1987), who married Henry Graybill (1893–?); and Katherine Shirley ("Billy") (1909–1982), who married Ray Conger Ingram (1900–1954).

In 1896, the entire family moved to a new house in Seattle. The household then included Curtis's mother, Ellen Sheriff; his sister, Eva Curtis; his brother, Asahel Curtis; Clara's sisters, Susie and Nellie Phillips; and their cousin, William.[citation needed]

During the years of work on The North American Indian, Curtis was often absent from home for most of the year, leaving Clara to manage the children and the studio by herself. After several years of estrangement, Clara filed for divorce on October 16, 1916. In 1919 she was granted the divorce and received Curtis's photographic studio and all of his original camera negatives as her part of the settlement. Curtis and his daughter Beth went to the studio and destroyed all of his original glass negatives, rather than have them become the property of his ex-wife. Clara went on to manage the Curtis studio with her sister Nellie (1880–?), who was married to Martin Lucus (1880–?). Following the divorce, the two oldest daughters, Beth and Florence, remained in Seattle, living in a boarding house separate from their mother. The youngest daughter, Katherine, lived with Clara in Charleston, Kitsap County, Washington.[2]
私生活

結婚と離婚

1892年、カーティスはペンシルベニア生まれのクララ・J・フィリップス(1874-1932)と結婚した。彼女の両親はカナダ出身である。二人の間に は4人の子供がいた。ハロルド (1893-1988) 、エリザベス・M(ベス) (1896-1973) はマンフォード・E・マグヌソン (1895-1993) と結婚し、フローレンス (1899-1987) はヘンリー・グレイビル (1893-?) と、キャサリン・シャーリー(ビリー) (1909-1982) はレイ・コンジャー・イングラム (1900-1954) と結婚している。

1896年、家族全員でシアトルの新居に引っ越した。その時の世帯にはカーティスの母エレン・シェリフ、妹エヴァ・カーティス、弟アサヒル・カーティス、 クララの妹スージーとネリー・フィリップス、そして従兄弟のウィリアムがいた[citation needed]。

北米インディアン』の制作期間中、カーティスは1年のほとんどを家にいないことが多く、クララは1人で子供たちとスタジオを管理することになった。数年間 の疎遠の後、クララは1916年10月16日に離婚を申請した。1919年に離婚が認められ、和解金としてカーティスの写真スタジオと彼のカメラのネガを すべて受け取る。カーティスは娘のベスとともにスタジオに行き、元妻の所有物となるよりはと、オリジナルのガラスネガをすべて破壊してしまった。クララは その後、マーティン・ルーカス(1880-?)と結婚していた妹のネリー(1880-?)と共にカーティスのスタジオを経営することになる。離婚後、長女 のベスとフローレンスはシアトルに残り、母親とは別の下宿に住んでいた。末娘のキャサリンは、ワシントン州キトサップ郡チャールストンでクララと暮らして いた[2]。
Death

On October 19, 1952, at the age of 84, Curtis died of a heart attack in Los Angeles, California, in the home of his daughter Beth. He was buried at Forest Lawn Memorial Park in Glendale, California. A brief obituary appeared in The New York Times on October 20, 1952:

Edward S. Curtis, internationally known authority on the history of the North American Indian, died today at the home of a daughter, Mrs. Beth Magnuson. His age was 84. Mr. Curtis devoted his life to compiling Indian history. His research was done under the patronage of the late financier, J. Pierpont Morgan. The foreward [sic] for the monumental set of Curtis books was written by President Theodore Roosevelt. Mr. Curtis was also widely known as a photographer.[1]
死去

1952年10月19日、84歳のカーティスはカリフォルニア州ロサンゼルスの娘ベスの自宅で心臓発作のため死去した。カリフォルニア州グレンデールの フォレスト・ローン・メモリアル・パークに埋葬された。1952年10月20日付のニューヨーク・タイムズ紙に簡単な追悼文が掲載された。

北米インディアンの歴史の権威として国際的に知られるエドワード・S・カーティスが、今日、娘のベス・マグヌソン夫人の自宅で死去した。享年84歳。カー ティス氏はインディアン史の編纂に生涯を捧げた。彼の研究は、故ピアーポント・モーガンという金融家の庇護のもとに行われた。この記念碑的な本の前書き は、セオドア・ルーズベルト大統領が書いた。カーティス氏は写真家としても広く知られていた[1]。
Collections of Curtis materials

Northwestern University

The entire 20 volumes of narrative text and photogravure images for each volume are online.[20][21] Each volume is accompanied by a portfolio of large photogravure plates. The online publishing was supported largely by funds from the Institute for Museum and Library Services.

Library of Congress

The Prints and Photographs Division Curtis collection consists of more than 2,400 silver-gelatin, first-generation photographic prints – some of which are sepia-toned – made from Curtis's original glass negatives. Most are 5 by 7 inches (13 cm × 18 cm) although nearly 100 are 11 by 14 inches (28 cm × 36 cm) and larger; many include the Curtis file or negative number in the lower left-hand corner of the image.

The Library of Congress acquired these images as copyright deposits from about 1900 through 1930. The dates on them are dates of registration, not the dates when the photographs were taken. About two-thirds (1,608) of these images were not published in The North American Indian and therefore offer a different glimpse into Curtis's work with indigenous cultures. The original glass plate negatives, which had been stored and nearly forgotten in the basement of the Morgan Library, in New York, were dispersed during World War II. Many others were destroyed and some were sold as junk.[6]

Charles Lauriat archive

Around 1970, David Padwa, of Santa Fe, New Mexico, went to Boston to search for Curtis's original copper plates and photogravures at the Charles E. Lauriat rare bookstore. He discovered almost 285,000 original photogravures as well as all the copper plates and purchased the entire collection which he then shared with Jack Loeffler and Karl Kernberger. They jointly disposed of the surviving Curtis material that was owned by Charles Emelius Lauriat (1874–1937). The collection was later purchased by another group of investors led by Mark Zaplin, of Santa Fe. The Zaplin Group owned the plates until 1982, when they sold them to a California group led by Kenneth Zerbe, the owner of the plates as of 2005. Other glass and nitrate negatives from this set are at the Palace of the Governors Photo Archives in Santa Fe, New Mexico).[citation needed]

Peabody Essex Museum

Charles Goddard Weld purchased 110 prints that Curtis had made for his 1905–06 exhibit and donated them to the Peabody Essex Museum, where they remain. The 14" by 17" prints are each unique and remain in pristine condition. Clark Worswick, curator of photography for the museum, describes them as:

... Curtis' most carefully selected prints of what was then his life's work ... certainly these are some of the most glorious prints ever made in the history of the photographic medium. The fact that we have this man's entire show of 1906 is one of the minor miracles of photography and museology.[22]

Indiana University

Two hundred seventy-six of the wax cylinders made by Curtis between 1907 and 1913 are held by the Archives of Traditional Music at Indiana University.[23] These include recordings of music of the following Native American groups: Clayoquot, Cowichan, Haida, Hesquiat, and Kwakiutl, in British Columbia; and Arapaho, Cheyenne, Cochiti, Crow, Klikitat, Kutenai, Nez Percé, Salish, Shoshoni, Snohomish, Wishram, Yakima, Acoma, Arikara, Hidatsa, Makah, Mandan, Paloos, Piegan, Tewa (San Ildefonso, San Juan, Tesuque, Nambé), and possibly Dakota, Clallam, Twana, Colville and Nespelim in the western United States.

University of Wyoming

Toppan Rare Books Library at the University of Wyoming in Laramie, Wyoming, holds the entire 20 volume set of narrative texts and photogravure images that make up The North American Indian. Each volume of text is accompanied by a portfolio of large photogravure plates.
カーティスコレクション(所在地と内容のリスト)
Legacy

Revival of interest

Though Curtis was largely forgotten at the time of his death, interest in his work revived and continues to this day. Casting him as a precursor in visual anthropology, Harald E.L. Prins reviewed his oeuvre in the journal American Anthropologist and noted: "Appealing to his society's infatuation with romantic primitivism, Curtis portrayed American Indians to conform to the cultural archetype of the 'vanishing Indian.' Elaborated since the 1820s, this ideological construct effectively captured the ambivalent racism of Anglo-American society, which repressed Native spirituality and traditional customs while creating cultural space for the invented Indian of romantic imagination. [Since the 1960s,] Curtis's sepia-toned photographs (in which material evidence of Western civilization has often been erased) had special appeal for this 'Red Power' movement and even helped inspire it."[24] Major exhibitions of his photographs were presented at the Morgan Library & Museum (1971),[25] the Philadelphia Museum of Art (1972),[26] and the University of California, Irvine (1976).[27] His work was also featured in several anthologies on Native American photography published in the early 1970s.[28] Original printings of The North American Indian began to fetch high prices at auction. In 1972, a complete set sold for $20,000. Five years later, another set was auctioned for $60,500.[29] The revival of interest in Curtis's work can be seen as part of the increased attention to Native American issues during this period.[citation needed]

In 2017 Curtis was inducted into the International Photography Hall of Fame and Museum.[30]
レガシー

興味の復活

カーティスの死後、その存在はほとんど忘れられていたが、彼の作品への関心は再び高まり、今日に至っている。ハラルド・E・L・プリンスは、雑誌 『American Anthropologist』において、彼を視覚人類学の先駆者として位置づけ、次のように評している。カーティスは、ロマンティックな原始主義に熱中 していた社会に訴え、アメリカン・インディアンを「消えゆくインディアン」という文化的典型に合致するように描いたのである。1820年代以降、このイデ オロギー的構造は、英米社会の両義的な人種差別を効果的にとらえ、先住民の精神性と伝統的習慣を抑圧する一方で、ロマンティックな想像の産物であるイン ディアンのための文化的空間を作り出していたのである。[1960年代以降、カーティスのセピア調の写真(西洋文明の物質的な痕跡がしばしば消去されてい る)は、この「レッド・パワー」運動にとって特別な魅力を持ち、その刺激にさえなった」[24]。彼の写真の主要展示は、モーガン図書館・美術館 (1971)、フィラデルフィア美術館(1972)、カリフォルニア大学アーバイン校(1976)で行われた[25]。 [また、1970年代初頭に出版されたネイティブアメリカンの写真に関するいくつかのアンソロジーでも彼の作品が紹介されている[28]。1972年、一 式が20,000ドルで落札された。5年後、別のセットは60,500ドルでオークションにかけられた[29]。カーティスの作品への関心の復活は、この 時期にアメリカ先住民の問題への関心が高まったことの一部と見ることができる[引用者注:必要]。

2017年、カーティスは国際写真殿堂博物館に殿堂入りした[30]。
Critical reception

A representative evaluation of The North American Indian is that of Mick Gidley, Emeritus Professor of American Literature, at Leeds University, in England, who has written a number of works related to the life of Curtis: "The North American Indian—extensively produced and issued in a severely limited edition—could not prove popular. But in recent years anthropologists and others, even when they have censured what they have assumed were Curtis' methodological assumptions or quarrelled with the text's conclusions, have begun to appreciate the value of the project's achievement: exhibitions have been mounted, anthologies of pictures have been published, and The North American Indian has increasingly been cited in the researches of others ... The North American Indian is not monolithic or merely a monument. It is alive, it speaks, if with several voices, and among those perhaps mingled voices are those of otherwise silent or muted Indian individuals."[31]

Of the full Curtis opus N. Scott Momaday wrote, "Taken as a whole, the work of Edward S. Curtis is a singular achievement. Never before have we seen the Indians of North America so close to the origins of their humanity ... Curtis' photographs comprehend indispensable images of every human being at every time in every place"[32]

In Shadow Catcher: The Life and Work of Edward S. Curtis, Laurie Lawlor revealed that "many Native Americans Curtis photographed called him Shadow Catcher. But the images he captured were far more powerful than mere shadows. The men, women, and children in The North American Indian seem as alive to us today as they did when Curtis took their pictures in the early part of the twentieth century. Curtis respected the Native Americans he encountered and was willing to learn about their culture, religion and way of life. In return the Native Americans respected and trusted him. When judged by the standards of his time, Curtis was far ahead of his contemporaries in sensitivity, tolerance, and openness to Native American cultures and ways of thinking."[33]

Theodore Roosevelt, a contemporary of Curtis's and one of his most fervent supporters, wrote the following comments in the foreword to Volume 1 of The North American Indian:

In Mr. Curtis we have both an artist and a trained observer, whose work has far more than mere accuracy, because it is truthful. ... because of his extraordinary success in making and using his opportunities, has been able to do what no other man ever has done; what, as far as we can see, no other man could do. Mr. Curtis in publishing this book is rendering a real and great service; a service not only to our own people, but to the world of scholarship everywhere.

Curtis has been praised as a gifted photographer but also criticized by some contemporary ethnologists for manipulating his images. Although the early twentieth century was a difficult time for most Native communities in America, not all natives were doomed to becoming a "vanishing race."[34] At a time when natives' rights were being denied and their treaties were unrecognized by the federal government, many natives were successfully adapting to Western society. By reinforcing the native identity as the noble savage and a tragic vanishing race, some believe Curtis deflected attention from the true plight of American natives. At the time when he was witnessing their squalid conditions on reservations first-hand, they were attempting to find their place in Western culture and adapt to their changing world.[34]

In his photogravure In a Piegan Lodge, published in The North American Indian, Curtis retouched the image to remove a clock between the two men seated on the ground.[35]

He is also known to have paid natives to pose in staged scenes or dance and partake in simulated ceremonies. His models were paid in silver dollars, beef and autographed photos. For instance, one of his first subjects, Princess Angelina, was paid a dollar a photo.[36]

Curtis paid natives to pose at a time when they lived with little dignity and enjoyed few rights and freedoms. It has been suggested that he altered and manipulated his pictures to create an ethnographic, romanticized simulation of native tribes untouched by Western society.[37]
批評家による評価

北アメリカ・インディアン』に対する代表的な評価は、カーティスの生涯に関連した著作を多数持つ、イギリス・リーズ大学名誉教授ミック・ギドリーの「『北 アメリカ・インディアン』は、広範囲にわたって制作され、極めて限定的に発行されたが、人気が出るはずもなかった」というものである。しかし近年、人類学 者やその他の人々が、カーティスの方法論上の仮定を非難したり、テキストの結論に異議を唱えたりしても、このプロジェクトの成果を評価し始めた。展覧会が 開かれ、写真集が出版され、『北米インディアン』が他の人々の研究に引用されることが多くなってきた...」。北米インディアンは、一枚岩でもなければ、 単なる記念碑でもない。それは生きており、いくつかの声とともに、そしておそらくそれらの混じり合った声の中には、そうでなければ沈黙し、あるいは沈黙し たインディアンの個人の声もある。

カーティスの全作品について、N. Scott Momadayは「全体として見れば、エドワード・S・カーティスの作品は特異な業績である」と書いている[31]。北アメリカのインディアンがこれほど までに人間の原点に近づいているのを見たことがない......。カーティスの写真は、あらゆる時代、あらゆる場所における、あらゆる人間の不可欠なイ メージを理解している」[32]。

『シャドウ・キャッチャー』(Shadow Catcher: ローリー・ローラーは『シャドウ・キャッチャー:エドワード・S・カーティスの生涯と仕事』の中で、「カーティスが撮影した多くのネイティブ・アメリカン は彼をシャドウ・キャッチャーと呼んだ」と明かしている。しかし、彼が捉えたイメージは、単なる影よりもはるかに強力なものだった。北米インディアン』に 登場する男性、女性、子どもたちは、20世紀初頭にカーティスが写真を撮ったときと同じように、今の私たちにも生きているように見える。カーティスは出 会ったネイティブ・アメリカンを尊重し、彼らの文化、宗教、生活様式について学ぼうとした。その見返りとして、ネイティブアメリカンは彼を尊敬し、信頼し ました。当時の基準で判断すると、カーティスはネイティブ・アメリカンの文化や考え方に対する感受性、寛容さ、開放性において、同時代の人々よりはるかに 先を行っていた」[33]と述べています。

カーティスと同時代に活躍し、彼の最も熱心な支持者の一人であったセオドア・ルーズベルトは、『北米インディアン』第1巻の序文で次のようなコメントを書 いている。

カーティス氏には芸術家と訓練された観察者の両方がおり、その作品は単なる正確さをはるかに超えた真実性を持っている。カーティス氏は、その機会を作り、 使うことで、他の誰にもできなかったこと、私たちが見る限り、他の誰にもできなかったことをすることができたのです。カーティス氏はこの本を出版すること で、現実的で偉大なサービスを提供しているのだ。

カーティス氏は、才能ある写真家として賞賛される一方で、現代の民族学者の中には画像を操作していると批判する人もいる。20世紀初頭はアメリカのほとん どの先住民コミュニティにとって困難な時代であったが、すべての先住民が「消えゆく民族」になる運命にあったわけではなかった[34]。先住民の権利が否 定され、彼らの条約が連邦政府によって承認されなかった時代、多くの先住民は西洋社会にうまく適応していた。カーティスは、先住民のアイデンティティを高 貴な野蛮人や悲劇的な消滅する民族として強化することで、アメリカの先住民の真の窮状から注意をそらしたと考える人もいる。彼が居留地での彼らの劣悪な状 況を直接目撃していた当時、彼らは西洋文化の中に自分たちの居場所を見つけ、変化する世界に適応しようとしていたのである[34]。

The North American Indian』に掲載されたグラビア写真『In a Piegan Lodge』で、カーティスは地面に座っている二人の男性の間にある時計を取り除くために画像をレタッチしている[35]。

彼はまた、先住民に金を払って、演出された場面でポーズを取らせたり、模擬的な儀式で踊ったり参加させたりしていたことが知られている。彼のモデルは銀 貨、牛肉、サイン入りの写真で支払われた。例えば、最初の被写体の一人であるアンジェリーナ王女は、1枚の写真に1ドルの報酬を得ていた[36]。

カーティスは、先住民が尊厳のない生活を送り、権利や自由をほとんど享受していなかった時代に、先住民に金を払ってポーズを取らせたのである。彼は、西洋 社会の手つかずの先住民の民族誌的でロマンチックなシミュレーションを作るために、写真を改変し、操作したことが示唆されている[37]。
Image gallery

Works
Books
The North American Indian. 20 volumes (1907–1930)
Volume 1 (1907): The Apache. The Jicarillas. The Navaho.
Volume 2 (1908): The Pima. The Papago. The Qahatika. The Mohave. The Yuma. The Maricopa. The Walapai. The Havasupai. The Apache-Mohave, or Yavapai.
Volume 3 (1908): The Teton Sioux. The Yanktonai. The Assiniboin.
Volume 4 (1909): The Apsaroke, or Crows. The Hidatsa.
Volume 5 (1909): The Mandan. The Arikara. The Atsina.
Volume 6 (1911): The Piegan. The Cheyenne. The Arapaho.
Volume 7 (1911): The Yakima. The Klickitat. Salishan tribes of the interior. The Kutenai.
Volume 8 (1911): The Nez Perces. Wallawalla. Umatilla. Cayuse. The Chinookan tribes.
Volume 9 (1913): The Salishan tribes of the coast. The Chimakum and the Quilliute. The Willapa.
Volume 10 (1915): The Kwakiutl.
Volume 11 (1916): The Nootka. The Haida.
Volume 12 (1922): The Hopi.
Volume 13 (1924): The Hupa. The Yurok. The Karok. The Wiyot. Tolowa and Tututni. The Shasta. The Achomawi. The Klamath.
Volume 14 (1924): The Kato. The Wailaki. The Yuki. The Pomo. The Wintun. The Maidu. The Miwok. The Yokuts.
Volume 15 (1926): Southern California Shoshoneans. The Diegueños. Plateau Shoshoneans. The Washo.
Volume 16 (1926): The Tiwa. The Keres.
Volume 17 (1926): The Tewa. The Zuñi.
Volume 18 (1928): The Chipewyan. The Western Woods Cree. The Sarsi.
Volume 19 (1930): The Indians of Oklahoma. The Wichita. The Southern Cheyenne. The Oto. The Comanche. The Peyote Cult.
Volume 20 (1930): The Alaskan Eskimo. The Nunivak. The Eskimo of Hooper Bay. The Eskimo of King Island. The Eskimo of Little Diomede Island. The Eskimo of Cape Prince of Wales. The Kotzebue Eskimo. The Noatak. The Kobuk. The Selawik.
Indian Days of the Long Ago (1914)
In the Land of the Head-Hunters (1915)
Articles
"The Rush to the Klondike Over the Mountain Pass". The Century Magazine, March 1898, pp. 692–697.
"Vanishing Indian Types: The Tribes of the Southwest". Scribner's Magazine 39:5 (May 1906): 513–529.
"Vanishing Indian Types: The Tribes of the Northwest Plains". Scribner's Magazine 39:6 (June 1906): 657–71.
"Indians of the Stone Houses". Scribner's Magazine 45:2 (1909): 161–75.
"Village Tribes of the Desert Land. Scribner's Magazine 45:3 (1909): 274–87.
Brochures
The North American Indian. (promotional brochure) (1914?)
Exhibitions
Edward Sheriff Curtis, Provinciaal Museum Hasselt (now House for Contemporary Art, Design & Architecture) in collaboration with TransArt Köln, Hasselt, Belgium, March 16, 1991 – May 5, 1991
Exposition virtuelle E. S. Curtis, collection photographique du Musée du Nouveau Monde, La Rochelle, 2012 to August 31, 2019
Rediscovering Genius: The Works of Edward S. Curtis. Depart Foundation, Los Angeles, November 18, 2016 – January 14, 2017
Light and Legacy: The Art and Techniques of Edward Curtis Western Spirit: Scottsdale's Museum of the West, Scottsdale, Arizona, October 19, 2021 – Spring 2023

In the Land of the Head Hunters
Photography by indigenous peoples of the Americas

Further reading
Cardozo, Christopher (1993). Native Nations: First Americans as Seen by Edward S. Curtis. Boston: Bullfinch Press.https://edwardcurtis.com/product/native-nations/
Curtis, Edward S (2005). The North American Indian (25th anniversary ed.). Cologne: Taschen. ISBN 9783822847725.
Curtis, Edward S.; Cardozo, Christopher (2000). Sacred Legacy: Edward S. Curtis and the North American Indian. New York: Simon & Schuster.
Davis, Barbara A (1985). Edward S. Curtis: The Life and Times of a Shadow Catcher. San Francisco: Chronicle Books.
Egan, Timothy (2012). Short Nights of the Shadow Catcher: The Epic Life and Immortal Photographs of Edward Curtis. Boston: Houghton Mifflin Harcourt. ISBN 978-0-618-96902-9.
Gidley, Mick (1998). Edward S. Curtis and the North American Indian, Incorporated. Cambridge: Cambridge University Press. ISBN 0-521-77573-6.
Gidley, Mick (2003). Edward S. Curtis and the North American Indian Project in the Field. Lincoln: University of Nebraska Press.
Makepeace, Anne (2002). Edward S. Curtis: Coming to Light (2nd ed.). Washington, D.C.: National Geographic. ISBN 9780792241614.
Scherer, Joanna Cohan (2008). Edward Sheriff Curtis. London: Phaidon.
Touchie, Roger D (2010). Edward S. Curtis Above the Medicine Line: Portraits of Aboriginal Life in the Canadian West. Toronto: Heritage House.
Zamir, Shamoon (2014). The Gift of the Face. Portraiture and Time in Edward S. Curtis's The North American Indian. Chapel Hill, NC: University of North Carolina Press.

https://en.wikipedia.org/wiki/Edward_S._Curtis

External links
Christopher Cardozo Fine Art
Library of Congress Curtis (Edward S.) Digital Collection
Northwestern University Libraries: Edward S. Curtis's The North American Indian
Smithsonian: Edward Curtis
Works by or about Edward S. Curtis at Internet Archive
Hyperallergic – A Critical Understanding of Edward Curtis’s Photos of Native American Culture
Curtis Legacy Foundation
Curtis in Seattle: Educational films about Edward Curtis' roots and legacy in the Seattle area
Beyond the Frame: Revisiting Edward S. Curtis's photographs and what it means to be Native American today


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Links

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文献

その他の情報

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