エルシー・クルーズ・パーソンズ
Elsie Clews Parsons(November 27, 1875 –
December 19, 1941)
☆ エルシー・ワーシントン・クリューズ・パーソンズ(Elsie Worthington Clews Parsons、1875年11月27日~1941年12月19日)はアメリカの人類学者、社会学者、民俗学者、フェミニストであり、アリゾナ、ニューメ キシコ、メキシコのテワ族やホピ族などのアメリカ先住民族を研究した。彼女はニュースクールの設立に貢献し、『アメリカ民俗学雑誌』(The Journal of American Folklore)の副編集長(1918年~1941年)、アメリカ民俗学会会長(1919年~1920年)、アメリカ民族学会会長(1923年 ~1925年)を務め、死の直前にはアメリカ人類学会初の女性会長(1941年)に選出された。
Elsie Worthington Clews Parsons
(November 27, 1875 – December 19, 1941) was an American anthropologist,
sociologist, folklorist, and feminist who studied Native American
tribes—such as the Tewa and Hopi—in Arizona, New Mexico, and Mexico.
She helped found The New School.[2] She was associate editor for The
Journal of American Folklore (1918–1941), president of the American
Folklore Society (1919–1920), president of the American Ethnological
Society (1923–1925), and was elected the first female president of the
American Anthropological Association (1941) right before her
death.[3][4][5] She earned her bachelor's degree from Barnard College in 1896.[6] She received her master’s degree (1897) and Ph.D. (1899) from Columbia University.[3] Every other year, the American Ethnological Society awards the Elsie Clews Parsons Prize for the best graduate student essay, in her honor.[7][8] |
エル
シー・ワーシントン・クリューズ・パーソンズ(Elsie Worthington Clews
Parsons、1875年11月27日~1941年12月19日)はアメリカの人類学者、社会学者、民俗学者、フェミニストであり、アリゾナ、ニューメ
キシコ、メキシコのテワ族やホピ族などのアメリカ先住民族を研究した。彼女はニュースクールの設立に貢献し、『アメリカ民俗学雑誌』(The
Journal of American
Folklore)の副編集長(1918年~1941年)、アメリカ民俗学会会長(1919年~1920年)、アメリカ民族学会会長(1923年
~1925年)を務め、死の直前にはアメリカ人類学会初の女性会長(1941年)に選出された[3][4][5]。 1896年にバーナード大学で学士号を取得し[6]、コロンビア大学で修士号(1897年)と博士号(1899年)を取得した[3]。 アメリカ民族学会は隔年で、彼女の功績を称え、大学院生の最優秀論文にエルシー・クリューズ・パーソンズ賞を授与している[7][8]。 |
Biography Parsons was the daughter of Henry Clews, a wealthy New York banker, and Lucy Madison Worthington. Her brother, Henry Clews Jr., was an artist. On September 1, 1900, in Newport, Rhode Island,[9] she married future three-term progressive Republican congressman Herbert Parsons, an associate and political ally of President Teddy Roosevelt.[10] When her husband was a member of Congress, she published two then-controversial books under the pseudonym John Main.[11] Parsons became interested in anthropology in 1910.[4] She believed that folklore was a key to understanding a culture and that anthropology could be a vehicle for social change.[12] Her work Pueblo Indian Religion is considered a classic; here she gathered all her previous extensive work and that of other authors.[13] It is, however, marred by intrusive and deceptive research techniques[which?].[14] She is, however, pointed to by current critical scholars[who?] as an archetypical example of an "Antimodern Feminist" thinker, known for their infatuation with Native American Indians that often manifested as a desire to preserve a "traditional" and "pure" Indian identity, irrespective of how Native Peoples themselves approached issues of modernization or cultural change[citation needed]. Scholars Sandy Grande and Margaret D. Jacobs argue that her racist and objectivizing tendencies towards indigenous peoples of the Americas are evidenced, for example, by her willingness to change her name[clarification needed] and appropriate a Hopi identity[dubious – discuss] primarily to increase her access to research sites and participants.[15][16] |
略歴 パーソンズはニューヨークの裕福な銀行家ヘンリー・クリューズとルーシー・マディソン・ワーシントンの娘。兄のヘンリー・クリューズ・ジュニアは芸術家 だった。1900年9月1日、ロードアイランド州ニューポートで、テディ・ルーズベルト大統領の同僚であり政治的盟友であった、後に共和党の進歩派下院議 員として3期務めたハーバート・パーソンズと結婚[10]。 パーソンズは1910年に人類学に興味を持つようになり[4]、民間伝承が文化を理解する鍵であり、人類学が社会変革の手段になりうると信じていた[12]。 彼女の著作である『プエブロ・インディアンの宗教』は古典とみなされており、ここには彼女のこれまでの広範な研究や他の著者の研究がすべて集められている[13]。 しかし、彼女は現在の批評的な学者たち[誰?]から「反近代フェミニスト」思想家の典型的な例として指摘されており、ネイティブ・アメリカン・インディア ンへの熱中によって知られ、それはネイティブ・インディアン自身が近代化や文化的変化の問題にどのように取り組んでいるかにかかわらず、しばしば「伝統 的」で「純粋」なインディアンのアイデンティティを維持したいという願望として現れている[要出典]。学者であるサンディ・グランデとマーガレット・D・ ジェイコブスは、アメリカ大陸の先住民に対する彼女の人種差別的で客観化する傾向は、例えば、彼女が主に研究場所や参加者へのアクセスを増やすために、自 分の名前を変え[要出典]、ホピ族のアイデンティティ[要出典]を採用しようとしたこと[要出典]によって証明されていると論じている[15][16]。 |
Feminist ideas Parsons feminist beliefs were viewed as extremely radical for her time. She was a proponent of trial marriages, divorce by mutual consent and access to reliable contraception, which she wrote about in her book The Family (1906).[17] She also wrote about the effects society had on the growth of individuals, and more precisely the effect of gender role expectations and how they stifle individual growth for both women and men. The Family (1906) was met with such back-lash she published her second book Religious Chastity (1913) under the pseudonym "John Main" as to not affect her husband, Herbert Parsons political career. Her ideas were so far ahead that only after her death did they begin to be discussed. This has led to her becoming recognized[by whom?] as one of the early pioneers of the feminist movement. Her writings and her lifestyle challenged conventional gender roles at the time and helped spark the conversation for gender equality. |
フェミニスト思想 パーソンズのフェミニストとしての信念は、当時としては極めて急進的なものであった。彼女はまた、社会が個人の成長に与える影響について、より正確には、 性別による役割分担の期待や、それが女性にとっても男性にとっても個人の成長をいかに阻害するかについて書いた。家族』(1906年)は反感を買い、彼女 は夫であるハーバート・パーソンズの政治的キャリアに影響を与えないよう、2冊目の『宗教的貞操』(1913年)を「ジョン・メイン」というペンネームで 出版した。彼女の考えはあまりに先を行っていたため、彼女の死後になって初めて議論され始めた。そのため、彼女はフェミニズム運動の初期の先駆者のひとり として認識されるようになった。彼女の著作とそのライフスタイルは、当時の従来の性別役割分担に異議を唱え、男女平等の話題の火付け役となった。 |
Works Early works of sociology The Family (1906) Religious Chastity (1913) The Old-Fashioned Woman (1913) Fear and Conventionality (1914) Parsons, Elsie Clews (1997). Fear and Conventionality. University of Chicago Press. ISBN 978-0-226-64746-3. Social Freedom (1915) Social Rule (1916) Anthropology The Social Organization of the Tewa of New Mexico (1929) Hopi and Zuni Ceremonialism (1933) Pueblo Indian Religion (1939) Ethnographies Mitla: Town of the Souls (1936) Peguche (1945) Research in folklore Folk-Lore from the Cape Verde Islands (1923) Folk-Lore of the Sea Islands, S.C. (1924) Micmac Folklore (1925) Folk-Lore of the Antilles, French and English (3v., 1933–1943) Reprints Parsons, Elsie Clews (1992). North American Indian Life: Customs and Traditions of 23 Tribes. Dover Publications (First edition, 1922). ISBN 978-0-486-27377-8. Parsons, Elsie Clews (1996). Taos Tales. Dover Publications. ISBN 978-0-486-28974-8. Parsons, Elsie Clews (1994). Tewa Tales. University of Arizona Press. ISBN 978-0-8165-1452-6. Parsons, Elsie Clews (1996). Pueblo Indian Religion. 2 vols. Introductions by Ramon Gutierrez and Pauline Turner Strong. Bison Books reprint. Lincoln and London: University of Nebraska Press. |
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リ ンク
文 献
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