エルネスト・ラクラウ
Ernesto Laclau,
1935-2014
Quito
(Ecuador), 16 de mayo del 2012.- Presentación del Documental
CATASTROIKA y Presentación de la Revista Debates y Combates. Interviene
el Profesor Ernesto Laclau.
Foto:
Xavier Granja Cedeño/Ministerio de Relaciones Exteriores, Comercio e
Integración.
☆
エルネスト・ラクラウ(スペイン語:[laˈklaw]、1935年10月6日 -
2014年4月13日)は、アルゼンチンの政治理論家、哲学者。ポストマルクス主義政治理論の「発明者」と評されることが多い。長年のパートナーである
シャンタル・ムフとの共同研究で知られている。
ブエノスアイレス大学哲学文学部で歴史を学び、1964年に学士号を取得し、1977年にエセックス大学で博士号を取得した。
1986年からエセックス大学で政治理論の教授を務め、イデオロギーと談話分析の大学院プログラム、および人文社会科学理論研究センターを設立し、長年に
わたってそのディレクターを務めた。彼の指導の下、イデオロギーとディスクール分析プログラムは、ポスト構造主義理論(特にソシュールとデリダの著作)、
ポスト分析的思考(ウィトゲンシュタインとリチャード・ロティ)
および精神分析(主にラカン)を基盤とした独自のディスクール分析手法を提供し、アイデンティティ、ディスクール、ヘゲモニーなどの具体的な政治現象の革
新的な分析を行ってきた。この理論的・分析的な方向性は、現在「エセックス・スクール・オブ・ディスクール分析」として知られている。[1]
ラクラウは、北米、南米、西ヨーロッパ、オーストラリア、南アフリカの数多くの大学で幅広く講義を行った。また、米国にあるサンディエゴ州立大学バッファ
ロー校とノースウェスタン大学で教職に就いた。
Ernesto Laclau
(Spanish: [laˈklaw]; 6 October 1935 – 13 April 2014) was an Argentine
political theorist and philosopher. He is often described as an
'inventor' of post-Marxist political theory. He is well known for his
collaborations with his long-term partner, Chantal Mouffe. He studied history at the University of Buenos Aires Faculty of Philosophy and Letters, graduating with a licenciatura in 1964, and received a PhD from the University of Essex in 1977. From 1986 he served as Professor of Political Theory at the University of Essex, where he founded and directed for many years the graduate programme in Ideology and Discourse Analysis, as well as the Centre for Theoretical Studies in the Humanities and the Social Sciences. Under his directorship, the Ideology and Discourse Analysis programme has provided a research framework for the development of a distinct type of discourse analysis that draws on post-structuralist theory (especially the work of Saussure, and Derrida), post-analytic thought (Wittgenstein, and Richard Rorty) and psychoanalysis (primarily the work of Lacan) to provide innovative analysis of concrete political phenomena, such as identities, discourses and hegemonies. This theoretical and analytical orientation is known today as the 'Essex School of discourse analysis'.[1] Over his career Laclau lectured extensively in many universities in North America, South America, Western Europe, Australia, and South Africa. He also held positions at SUNY Buffalo and Northwestern University, both in the US. |
エルネスト・ラクラウ(スペイン語:[laˈklaw]、1935年
10月6日 -
2014年4月13日)は、アルゼンチンの政治理論家、哲学者。ポストマルクス主義政治理論の「発明者」と評されることが多い。長年のパートナーである
シャンタル・ムフとの共同研究で知られている。 ブエノスアイレス大学哲学文学部で歴史を学び、1964年に学士号を取得し、1977年にエセックス大学で博士号を取得した。 1986年からエセックス大学で政治理論の教授を務め、イデオロギーと談話分析の大学院プログラム、および人文社会科学理論研究センターを設立し、長年に わたってそのディレクターを務めた。彼の指導の下、イデオロギーとディスクール分析プログラムは、ポスト構造主義理論(特にソシュールとデリダの著作)、 ポスト分析的思考(ウィトゲンシュタインとリチャード・ロティ) および精神分析(主にラカン)を基盤とした独自のディスクール分析手法を提供し、アイデンティティ、ディスクール、ヘゲモニーなどの具体的な政治現象の革 新的な分析を行ってきた。この理論的・分析的な方向性は、現在「エセックス・スクール・オブ・ディスクール分析」として知られている。[1] ラクラウは、北米、南米、西ヨーロッパ、オーストラリア、南アフリカの数多くの大学で幅広く講義を行った。また、米国にあるサンディエゴ州立大学バッファ ロー校とノースウェスタン大学で教職に就いた。 |
Biography Laclau studied history at the University of Buenos Aires[2] and was a member of the PSIN (Socialist Party of the National Left) until 1969, when the British historian Eric Hobsbawm supported his entrance to Oxford.[3] He had close links with Jorge Abelardo Ramos, the founder of the PSIN, although he stated in 2005 that the latter had evolved in a direction he did not appreciate.[3] In the same interview, he claimed that he came from a Yrigoyenista family, and that the Peronist politician Arturo Jauretche, a strong opponent of Justo's dictatorship during the Infamous Decade of the 1930s, was a close friend of his father.[3] In his later years, he had close ties with the Argentine Socialist Confederation (Spanish: Confederación Socialista Argentina),[4] and in Argentina he is associated with Peronism.[5] Laclau died of a heart attack in Seville in 2014.[6][7] |
略歴 ラクラウはブエノスアイレス大学で歴史学を学び[2]、1969年に英国の歴史家エリック・ホブズボームがオックスフォード大学への入学を支援するまで、 PSIN(国民左派社会党)のメンバーだった[3]。彼はPSINの創設者であるホルヘ・アベラルド・ラモスと親しい関係にあったが、2005年には、ラ モスは自分が評価できない方向に進化したと述べている。[3] 同インタビューで、彼は自身がイリゴイェニスタ派の家庭出身であり、1930年代の「恥辱の10年」にフストの独裁政権に強く反対したペロン派政治家アル トゥロ・ハレッチェが父親の親しい友人だったと述べている。[3] 晩年は、アルゼンチン社会主義連合(スペイン語:Confederación Socialista Argentina)と密接な関係にあり[4]、アルゼンチンではペロニズムと関連付けられている[5]。 ラクラウは2014年にセビリアで心臓発作により死去した[6][7]。 |
Work Laclau's early work was influenced by Althusserian Marxism and focused on issues debated within Neo-Marxist circles in the 1970s, such as the role of the state, the dynamics of capitalism, the importance of building popular movements, and the possibility of revolution. Laclau's most significant book is Hegemony and Socialist Strategy, which he co-authored with Chantal Mouffe in 1985. The position outlined in this book is usually described as post-Marxist because it rejects (a) Marxist economic determinism and (b) the view that class struggle is the most important antagonism in society. In their 2001 introduction to the second edition Laclau and Mouffe commented on this label, stating that whilst 'post-Marxist' they were also 'post-Marxist':[8] their work, though a departure from traditional Western Marxism, retained similar concerns and ideas. A key innovation in Hegemony and Socialist Strategy was Laclau and Mouffe's argument that left-wing movements need to build alliances with a wide variety of different groups if they are to be successful and establish a left-wing 'hegemony'. In the final chapter of the book, the project of "radical and plural democracy" was advocated: a democracy in which subjects accept the importance of the values of liberty and equality, but fight over what the terms mean. In Hegemony and Socialist Strategy Laclau and Mouffe also offered a constructivist account of 'discourse'. By drawing on the work of the later Wittgenstein, they argued that social entities only become meaningful through both linguistic and non-linguistic discursive articulation.[9] As such, the meaning of something is never pre-given but is, instead, constructed through social practices. In a later summary of his view, Laclau claims there is support for this broad sense of discourse in Saussure. "By discourse... I do not mean something that is essentially restricted to the areas of speech and writing, but any complex of elements in which relations play the constitutive role. This means that elements do not pre-exist the relational complex but are constituted through it. Thus 'relation' and 'objectivity' are synonymous. Saussure asserted that there are no positive terms in language, only differences — something is what it is only through its differential relations to something else."[10] Laclau subsequently used this account of discourse to re-consider the nature of identity, arguing that all political identities are discursive - even if they are experienced by individuals as 'natural' (even to the point where one's identity is not recognised as an identity). For example, though an individual may think that they are just 'born male' this is, for Laclau[citation needed] not the case: 'maleness' is a socially constructed category that has no innate meaning. In his more recent works, Laclau returned to a topic that was prevalent in his earliest writings: populism. In On Populist Reason, Laclau considered the nature of populism in political discourse, the creation of a popular hegemonic bloc such as "the people", and the importance of affect in politics. Building on his earlier work, Laclau argued that the basis of populism lies in the creation of "empty signifiers": words and ideas that express a universal idea of justice, and symbolically structure the political environment. Against those who see populism as a threat to democracy, Laclau argued that it is an essential component of it.[11] |
仕事 ラクラウの初期の著作は、アルチュセール流のマルクス主義の影響を受けており、1970年代の新マルクス主義界で議論された、国家の役割、資本主義の力 学、大衆運動の構築の重要性、革命の可能性などの問題を中心に扱っていた。ラクラウの最も重要な著書は、1985年にシャンタル・ムフと共著した『ヘゲモ ニーと社会主義戦略』だ。この本で述べられている立場は、通常、ポストマルクス主義と表現される。なぜなら、この立場は、(a)マルクス主義の経済決定 論、および(b)階級闘争が社会における最も重要な対立であるとの見解を否定しているからだ。2001年の第2版序文で、ラクラウとムフは、このレッテル について、「ポストマルクス主義者」であると同時に「ポストマルクス主義者」でもあるとコメントしている[8]。彼らの著作は、伝統的な西洋のマルクス主 義からは逸脱しているが、同様の関心事や考え方を維持しているからだ。 『ヘゲモニーと社会主義戦略』の重要な革新は、左翼運動が成功し、左翼の「ヘゲモニー」を確立するためには、さまざまな異なるグループと連合を構築する必 要があるというラクラウとムフの主張だった。この本の最終章では、「急進的で多元的な民主主義」というプロジェクトが提唱されている。これは、主体が自由 と平等の価値の重要性を受け入れるが、その用語の意味について争う民主主義だ。 『ヘゲモニーと社会主義戦略』の中で、ラクラウとムフは「言説」について構成主義的な説明もしている。彼らは、後期ウィトゲンシュタインの著作を引用し て、社会的な存在は、言語的および非言語的な言説の表現によってのみ意味を持つと主張した[9]。したがって、何かの意味はあらかじめ与えられているもの ではなく、社会的な実践を通じて構築されるものだ。後年の見解の要約で、ラクラウは、この広義の「言説」がソシュールにも支持されていると主張している。 「言説とは…本質的に言語や文字の領域に限定されたものを指すのではなく、関係が構成的な役割を果たす要素の複合体を指す。つまり、要素は関係複合体より も先に存在しているのではなく、それを通じて構成される。したがって、「関係」と「客観性」は同義語だ。ソシュールは、言語には肯定的な用語は存在せず、 差異のみが存在すると主張した。あるものは、他のものとの差異的な関係を通じてのみ、そのものとなるのだ」[10]。 ラクラウはその後、この言説の概念を用いてアイデンティティの性質を再考し、すべての政治的アイデンティティは言説的であると主張した——たとえ個人がそ れを『自然』なものとして体験していたとしても(自身のアイデンティティがアイデンティティとして認識されないほどであっても)。例えば、個人が『男性と して生まれた』と考える場合でも、ラクラウ[出典必要]によれば、それは事実ではない:『男性性』は社会的に構築されたカテゴリーであり、先天的な意味を 持たない。 最近の著作では、ラクラウは初期の著作で取り上げていた「ポピュリズム」というテーマに戻っている。『ポピュリストの理性』では、政治言説におけるポピュ リズムの性質、「人民」のような大衆的ヘゲモニーブロックの形成、政治における感情の重要性について考察している。以前の著作を基盤に、ラクラウはポピュ リズムの基盤は「空虚な記号」の創造にあると主張した。これは、普遍的な正義の理念を表現し、政治的環境を象徴的に構造化する言葉や思想を指す。ポピュリ ズムを民主主義の脅威と見なす人々に対し、ラクラウはそれが民主主義の不可欠な要素であると主張した。[11] |
Relationship with Slavoj Žižek Laclau is known for his long standing dialogue with Lacanian "arch-Marxist" Slavoj Žižek. This dates back to at least 1989, when Laclau wrote the introduction to Žižek's first book in English (The Sublime Object of Ideology). Žižek is widely recognized as responsible for Laclau's increased acceptance of Lacanian ideas and his essay "Beyond Discourse Analysis",[12] which was published in Laclau's New Reflections on the Revolutions of Our Time (1990), provided a psychoanalytic critique of Laclau's work. In 2000, Laclau, Žižek and Judith Butler published the trialogue Contingency, Hegemony, Universality, in which each responded to the others' works in a three-essay cycle. Although Žižek and Laclau noted their similarities and mutual respect, significant political and theoretical differences emerged between all three interlocutors. Following several acrimonious publications in the early 2000s, Laclau wrote in On Populist Reason (2005) that Žižek had an impractical and confused approach to politics, describing him as "waiting for the Martians".[13] Their disagreement escalated in the pages of Critical Inquiry in 2006, when in a spate of essays the two argued in an increasingly hostile manner about political action, Marxism and class struggle, Hegel, populism, and the Lacanian Real.[14][15] More recently in a 2014 interview with David Howarth, Laclau stated that his relationship with Žižek had deteriorated due to the latter adopting a "frantic ultra-Leftist stance, wrapped in a Leninism of kindergarten".[16] |
スラヴォイ・ジジェクとの関係 ラクラウは、ラカン派の「極左マルクス主義者」であるスラヴォイ・ジジェクとの長年の対話で知られている。これは少なくとも1989年に、ラクラウがジ ジェクの最初の英語著書(『イデオロギーの崇高な対象』)の序文を書いたことにさかのぼる。ジジェクは、ラクラウのラカン思想への理解を深めた人物として 広く認識されており、彼のエッセイ「ディスクール分析を超えて」[12]は、ラクラウの『私たちの時代の革命に関する新たな考察』(1990年)に収録さ れ、ラクラウの著作に対する精神分析的な批判を展開した。2000年、ラクラウ、ジジェク、ジュディス・バトラーは、3人の対談集 『Contingency, Hegemony, Universality』を出版し、3人のエッセイが3部作として収録された。ジジェクとラクラウは、お互いの類似点と相互の尊敬を指摘したが、3人の 対話者間には、政治や理論面において大きな相違が見られた。2000年代初頭のいくつかの激しい論争を経て、ラクラウは『ポピュリストの理性』(2005 年)において、ジジェクは政治に対する実践的でない混乱したアプローチを有していると批判し、彼を「火星人を待っている」と表現した。[13] 彼らの対立は2006年の『Critical Inquiry』誌の頁で激化し、一連のエッセイで、政治行動、マルクス主義と階級闘争、ヘーゲル、ポピュリズム、ラカン的現実について、ますます敵対的 な論調で議論を交わした。[14][15] 2014年のデイビッド・ハウワースとのインタビューで、ラクラウはジジェクとの関係が悪化した理由として、後者が「幼稚園レベルのレーニン主義に包まれ た、狂乱的な極左的立場」を採用したためだと述べた。[16] |
Bibliography Politics and Ideology in Marxist Theory (NLB, 1977) Laclau, Ernesto; Mouffe, Chantal (2001) [1985]. Hegemony and Socialist Strategy. London: Verso Books. ISBN 9781859843307. New Reflections on the Revolution of our Time (Verso, 1990) The Making of Political Identities (editor) (Verso, 1994) Emancipation(s) (Verso, 1996) Contingency, Hegemony, Universality (with Judith Butler and Slavoj Žižek) (Verso, 2000) On Populist Reason. Phronesis. London: Verso Books. 2005. ISBN 9781859846513. The Rhetorical Foundations of Society (Verso, 2014) |
参考文献 マルクス主義理論における政治とイデオロギー(NLB、1977年 ラクラウ、エルネスト、ムフ、シャンタル(2001年) [1985年]。ヘゲモニーと社会主義戦略。ロンドン:Verso Books。ISBN 9781859843307。 私たちの時代の革命に関する新たな考察(Verso、1990年 政治的アイデンティティの形成(編者)(ヴェルソ、1994年) 解放(ヴェルソ、1996年) 偶然性、ヘゲモニー、普遍性(ジュディス・バトラー、スラヴォイ・ジジェクと共著)(ヴェルソ、2000年) 『ポピュリストの理性。フロネシス』ロンドン:ヴェルソ・ブックス、2005年。ISBN 9781859846513。 『社会の修辞的基礎』(ヴェルソ、2014年) |
Antonio Gramsci Chantal Mouffe Essex School of discourse analysis Hegemony discursive theory Laclau-Mouffe List of deconstructionists Louis Althusser Peronism Richard JF Day Slavoj Žižek Saul Newman |
アントニオ・グラムシ シャンタル・ムフ エセックス談話分析学派 ヘゲモニー談話理論ラクラウ・ムフ 脱構築主義者一覧 ルイ・アルチュラー ペロン主義 リチャード・J・F・デイ スラヴォイ・ジジェク ソール・ニューマン |
Further reading Anna Marie Smith, Laclau and Mouffe: The Radical Democratic Imaginary, London: Routledge, 1998. David Howarth, Discourse, Milton Keynes: Open University Press, 2000. Louise Philips and Marianne Jorgensen, Discourse Analysis as Theory and Method, London: Sage, 2002. David Howarth, Aletta Norval and Yannis Stavrakakis (eds), Discourse Theory and Political Analysis, Manchester: Manchester University Press, 2002. Simon Critchley and Oliver Marchart (eds), Laclau: A Critical Reader, London: Routledge, 2004. Warren Breckman, Adventures of the Symbolic: Postmarxism and Radical Democracy, New York: Columbia University Press, 2013 David Howarth and Jacob Torfing (eds) Discourse Theory in European Politics, Houndmills: Palgrave, 2005. |
さらに詳しく読む アンナ・マリー・スミス『ラクラウとムフ:急進的民主主義の想像力』Routledge、1998年。 デビッド・ハウアート『談話』Open University Press、2000年。 ルイーズ・フィリップス、マリアンヌ・ヨルゲンセン『理論と方法としての談話分析』Sage、2002年。 デビッド・ハウアート、アレッタ・ノルヴァル、ヤニス・スタヴラカキス(編)、『ディスクール理論と政治分析』、マンチェスター:マンチェスター大学出版局、2002年。 サイモン・クリッチリー、オリバー・マーチャート(編)、『ラクラウ:批判的読本』、ロンドン:Routledge、2004年。 ウォーレン・ブレックマン『象徴の冒険:ポストマルクス主義と急進的民主主義』、ニューヨーク:コロンビア大学出版局、2013年。 デビッド・ハウアートとジェイコブ・トーフィン(編)『ヨーロッパ政治における談話理論』、ハウンドミルズ:パームグレイブ、2005年。 |
https://en.wikipedia.org/wiki/Ernesto_Laclau |
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