はじめによんでください

私たちがインディアンについて知っていることは全部間違いだよ

Everything we know about Indians is wrong

池田光穂

★Paul Chaat Smith, Everything You Know about Indians Is Wrong. 2009

☆ 文化批評の第一人者であるポール・チャート・スミスは、この回顧録と論評の大作である『インディアンについてあなたが知っていることはすべて間違っているね』で、「インディアン・ビジネス」における人生の矛盾を、辛口のウィットと残 酷なまでの正直さで描き出している。メリーランド州とオクラホマ州の郊外で育ったスミスは、1970年代の政治的急進主義に真っ先に飛び込み、アメリカ・ インディアン運動が機能不全と内紛に陥るまで活動した。その後、政治亡命者が選ぶ街ニューヨークで暮らし、最終的にはワシントンD.C.に新設された国立 アメリカ・インディアン博物館(「来るべき時が来た悪しきアイデア」)に学芸員として赴任した。

Paul Chaat Smith is associate curator at the National Museum of the American Indian of the Smithsonian Institution in Washington, D.C. He is the coauthor, with Robert Warrior, of Like a Hurricane: The Indian Movement from Alcatraz to Wounded Knee.

*Indian business is a business that is owned and operated by an Indian tribe or a tribal member who is licensed by the tribe.

In this sweeping work of memoir and commentary, leading cultural critic Paul Chaat Smith illustrates with dry wit and brutal honesty the contradictions of life in "the Indian business." Raised in suburban Maryland and Oklahoma, Smith dove head first into the political radicalism of the 1970s, working with the American Indian Movement until it dissolved into dysfunction and infighting. Afterward he lived in New York, the city of choice for political exiles, and eventually arrived in Washington, D.C., at the newly minted National Museum of the American Indian ("a bad idea whose time has come") as a curator.


文化批評の第一人者であるポール・ チャート・スミスは、この回顧録と論評の大作で、「インディアン・ビジネス」における人生の矛盾を、辛口のウィットと残酷なまでの正直さで描き出してい る。メリーランド州とオクラホマ州の郊外で育ったスミスは、1970年代の政治的急進主義に真っ先に飛び込み、アメリカ・インディアン運動が機能不全と内 紛に陥るまで活動した。その後、政治亡命者が選ぶ街ニューヨークで暮らし、最終的にはワシントンD.C.に新設された国立アメリカ・インディアン博物館 (「来るべき時が来た悪しきアイデア」)に学芸員として赴任した。
In his journey from fighting activist to federal employee, Smith tells us he has discovered at least two things: there is no one true representation of the American Indian experience, and even the best of intentions sometimes ends in catastrophe.


闘う活動家から連邦職員へと転身したスミスは、少なくとも次の2つのことを発見したと語る; (1)アメリカン・インディアンの経験を表すものはひとつではないこと,(2)どんなに善意であっても、時には大惨事に終わることがあること。
Everything You Know about Indians Is Wrong is a highly entertaining and, at times, searing critique of the deeply disputed role of American Indians in the United States.


『インディアンについてあなたが知っていることはすべて間違っている』は、アメリカにおけるアメリカン・インディアンの役割について深く議論された、非常に愉快で、時には痛烈な批評である。
In "A Place Called Irony," Smith whizzes through his early life, showing us the ironic pop culture signposts that marked this Native American's coming of age in suburbia: "We would order Chinese food and slap a favorite video into the machine - the Grammy Awards or a Reagan press conference - and argue about Cyndi Lauper or who should coach the Knicks."


「アイロニーと呼ばれる場所」では、スミスは彼の幼少期を駆け足で紹介し、このネイティブ・アメリカンが郊外で青春を送ったことを示す、皮肉なポップカルチャーの道標を見せてくれる:

「私たちは中華料理を注文し、グラミー賞やレーガンの記者会見など、好きなビデオをマシンにセットして、シンディ・ローパーやニックスの監督を誰にするかについて議論した」。
In "Lost in Translation," Smith explores why American Indians are so often misunderstood and misrepresented in today's media: "We're lousy television."


「ロスト・イン・トランスレーション」でスミスは、なぜアメリカン・インディアンが今日のメディアで誤解され、誤った報道をされがちなのかを探っている: 「我々は最低のテレビだ」。
In "Every Picture Tells a Story," Smith remembers his Comanche grandfather as he muses on the images of American Indians as "a half-remembered presence, both comforting and dangerous, lurking just below the surface."


「Every Picture Tells a Story(すべての絵は物語を語る)」では、スミスはコマンチ族の祖父を思い出しながら、アメリカン・インディアンのイメージは、"心地よくもあり危険 でもあり、水面下に潜む半ば記憶された存在 "である、ことを考察している。
Smith walks this tightrope between comforting and dangerous, offering unrepentant skepticism and, ultimately, empathy. "This book is called Everything You Know about Indians Is Wrong, but it's a book title, folks, not to be taken literally. Of course I don't mean everything, just most things. And 'you' really means we, as in all of us." ス ミスは、慰めと危険の綱渡りをしながら、悔いのない懐疑と、最終的には共感を与えてくれる。この本は『インディアンについてあなたが知っていることはすべ て間違っている』というタイトルだが、「これは本のタイトルであって、文字通りに受け取ってはいけない。もちろん、すべてという意味ではなく、ほとんどの ことを指している。そして "あなたたち "とは、私たち全員という意味なのです」。
https://ci.nii.ac.jp/ncid/BA90148283

In Everything You Know about Indians Is Wrong, Paul Chaat Smith pulls no punches and delivers not a few body blows. Smith’s clear and at times sardonic voice expresses everything Indians might have wanted to say but up to now didn’t feel they could. Through references to contemporary and popular touchstones he sweeps away generations of sentimentality, nostalgiz and accommodation that mark the relationship of Indians to the mainstream. We may flinch at his analyses where there are no innocents, no villains, but we cannot hide. Smith pushes the ‘minority experience’ past victimhood and infantilization to self-agency and determination.
— Lowery Stokes Sims, curator, Museum of Arts and Design

If you like the western absurdities of William Eastlake and the beautiful brutalities of Evan Connell, you're going to love the 'histo-ironics' of Paul Chaat Smith's Everything You Know about Indians Is Wrong. As for me, I'm just pissed off that I didn't write this goofy, profound, and wonderfully mean-spirited book.
— Thomas King

After reading Everything You Know about Indians is Wrong by Paul Chaat Smith, I said, ‘A clever connect!’ Wounded Knee Massacre—winning of the West! Movies, an American past time—all that Indian land stolen—all those Indians killed! Celebrating liars, thieves, killers—a literal cultural force? Just to make movies? I then re-read a passage where Smith refers to Indigenous artists at Venice Biennale: ‘This symposium won’t be measured by how many Indians are in Venice. It will be measured by something much harder to quantify. What matters is . . . whether we can build new understandings of what it means to be human in the twenty-first century. It isn’t about us talking and you listening; it’s about an engagement that moves our collective understanding forward.’ Truly, that’s what will acknowledge, validate, and confirm our Existence as Indigenous peoples. And this may even help us to rethink the word-concept of ‘Indian.’ Smith’s very articulate book is highly recommended!
— Simon J. Ortiz, author of Out There Somewhere and Woven Stone

Amusing and enlightening.
— Publishers Weekly

With acerbic wit and unflinching honesty, social critic Smith offers a collection of essays that were written over approximately a 15-year period. It is an eclectic collection that chronicles the evolution of his views on the politics of being a Native American, beginning with his obvious naivete as a committed activist within the American Indian Movement to his present employment with the federal government. No target is safe from his pointed barbs, not even himself. The explanation of how quickly his views toward the creation of the National Museum of the American Indian changed when the practicality of needing employment entered the equation is alone worth the price of the book. In addition to being an entertaining read, this book gives one much to consider as Smith challenges many of the tropes that too many authors utilize when writing about native peoples.
— Library Journal

While making sometimes heartening and at other times unsettling critical observations on conditions surrounding American Indians in historical and modern contexts, [Smith] conveys his observations in a casual, frequently funny and smart conversational form. Reading the book is almost like listening to a well seasoned, somewhat cynical old friend talking about something for which he deeply cares.
— Win Awenen Nisototung

In this rigorously insightful collection of essays written between 1992 to 2008, Smith, a wry, sharp-edged cultural critic, and associate curator for the National Museum of the American Indian, addresses the myriad ironic complexities of American Indian reality.
— Washington Post

Within Everything You Know about Indians Is Wrong . . . is a call to native artists to refuse to play the invented romantic, mythological and other clichéd roles assigned to them by others, and to demand ‘honesty in their own work and that of others that truly honors the outrageous story of our continued existence.’
— Washington Post

It’s a very entertaining read; while it does critique at times the (often) disputed role Indians have had in the U.S., it also explores with dry wit and humor how today’s media portrays ‘the noble savage.’ The book walks the line between skepticism and empathy, and at the end the reader has to admit that the book title is indeed, accurate.
— WeLoveDC.com

The book is a nice, wild ride on Smith’s stream of consciousness as he shares his stories of an aching, but thankful heart.

— Cherokee One Feather
Everything You Know about Indians Is Wrong, a satisfyingly complex book by Paul Chaat Smith, who maintains that although we are considered somehow primitive and simple we are actually oceans of terrifying complexity. And this book, too, is so complicated that I found my emotions were all mixed up. Irony, laughter, rage, weariness. A mixture—a complex character trait but as one of my character flaws is a vague obscurity I appreciated the harsh wit and intelligence in these essays. A recommendation with many stars after it.
— Louise Erdrich, Birchbark Books Blog

This book achieves a balancing act that will be the envy of Indigenous authors, myself among them. Its articulate demonstration of the utter absurdities, past and present, of the culturally embedded representations of Native Americans charms rather than alienates its (non-Indigenous) audience. . . . His expose uses razor sharp observations, clarity of language, self-deprecating authorial tone and clever juxtapositions of humour and tragedy to blunt the power to take umbrage as a dismissive response. The book makes its searing critique engaging and irrefutable.
— International Journal of Critical Indigenous Studies

His lively prose, which shifts from the scholarly to the colloquial (sometimes within the same paragraph), and his insistent engagement with and awareness of his audience make this a compelling and vibrant collection of essays that should find a broad reading audience.
— Sarita Cannon, Neomaricanist

Smith provides an engaging and direct commentary about the experiences and history of Native Americans.
— Multicultural Review

If Paul Chaat Smith ever needs another job—he’s currently a curator at the National Museum of the American Indian at the Smithsonian‚ he would make an excellent stand-up comic. Unexpectedly, his latest book, Everything You Know about Indians Is Wrong, is a funny and painful collection of essays about a deeply serious subject: the ways in which Indian stereotypes infiltrate culture, damaging Indians and Non-Indians alike.
— High Country News

It’s lucky for us that Smith, a Comache born in West Texas, refuses to shut up. His insights on film are sharp and startling.
— High Country News

Everything You Know about Indians Is Wrong is engaging, relevant, and sometimes humorous.
— Studies in American Indian Literatures

By pulling together 24 brief essays into a single publication with a singularly provocative title, culture/art/politics critic Paul Chaat Smith is inviting engagement: engagement with readers, with cultural workers, with academics and perhaps most vigorously, with our understanding of the history of the Americas.
— Socialist Studies

Smith practices what he refuses to preach: agility of the written word; anti-essentialist thinking; deadpan goofiness; and honest and disarming self-knowledge. Everything You Know about Indians is Wrong is a not-so-random collection of Smith’s essays and a call to action. Everyone should read this.
— Native Studies Review

Smith’s observations about the current and historical state of Indian representations are astute and thought provoking.
— Great Plains Quarterly

Those who enter here may not escape unchanged. That’s the covert power of the delightful Everything You Know About Indians Is Wrong. Overall it is a good-natured, if pointed, analysis of Native America and mainstream society past and present.
— Indian Country Today

If it’s possible to be scathing and gentle at the same time, Chaat Smith is. His mixture of facts, dead-on observations and commentary, and wicked but also patient, eye-rolling humor lead us on a clearer — and certainly more enjoyable — journey toward a better understanding of contemporary American Indian life.
— Chicago Reader

https://www.upress.umn.edu/book-division/books/everything-you-know-about-indians-is-wrong
ポー ル・チャート・スミスは、『Everything You Know about Indians Is Wrong(インディアンについてあなたが知っていることはすべて間違っている)』の中で、パンチもボディブローも少なくない。スミスの明瞭で時に無粋な 声は、インディアンが言いたくても言えなかったことをすべて表現している。現代的でポピュラーな試金石を参照することで、彼はインディアンと主流派との関係を示す何世代にもわたる感傷、ノスタルジー、融和を一掃する。罪も悪人もいない彼の分析に、私たちはたじろぐかもしれないが、隠れることはできない。スミスは「マイノリティの経験」を、被害者意識と幼児化から、自己主体性と決意へと押し進める
- ローリー・ストーク・シムズ(芸術デザイン博物館学芸員)

ウィリアム・イーストレイクの西部劇の不条理やエヴァン・コーネルの美しい残酷さが好きなら、ポール・チャト・スミスの『Everything You Know about Indians Is Wrong(インディアンについてあなたが知っていることはすべて間違っている)』の「歴史皮肉」を気に入るはずだ。私としては、このおふざけで、深遠 で、素晴らしく意地悪な本を書かなかったことに腹を立てているだけだ。
- トーマス・キング

ポール・チャート・スミス著『Everything You Know about Indians is Wrong(インディアンについてあなたが知っていることはすべて間違っている)』を読んだ後、私は『賢いつながりだ!』と言った。ウーンディド・ニーの 虐殺、西部の勝利!インディアンの土地はすべて盗まれ、インディアンはすべて殺された!嘘つき、泥棒、殺人者を称える、文字通りの文化力?映画を作るため だけに?このシンポジウムは、ヴェニスに何人のインディアンがいるかで評価されるものではない。このシンポジウムは、ヴェニスに何人のインディアンがいる かで評価されるものではない。重要なのは、......21世紀に人間であることの意味について、新たな理解を築けるかどうかだ。それは、私たちが話し、 あなたが聞くということではなく、私たちの集団的理解を前進させるような関わり合いなのです』。本当に、それこそが先住民としての私たちの存在を認め、検 証し、確認するものなのだ。そしてそれは、「インディアン」という言葉の概念を再考する助けにさえなるだろう。スミスの非常に明晰な著書は、強く推薦され る!
- サイモン・J・オルティス(『Out There Somewhere』『Woven Stone』著者

愉快で、啓発的だ。
- パブリッシャーズ・ウィークリー誌

辛辣なウィットと冷徹な正直さで、社会批評家スミスは約15年間に書かれたエッセイ集を提供する。アメリカ・インディアン運動の熱心な活動家としての素朴 さから始まり、連邦政府で働く現在に至るまで、ネイティブ・アメリカンであることの政治に対する彼の見解の変遷を記した、多彩なコレクションである。彼自 身でさえも、彼の鋭い辛辣な言葉から安全な対象はいない。国立アメリカ・インディアン博物館の設立に対する彼の見解が、雇用の必要性という現実的な問題に 直面したとき、いかに早く変化したかという説明だけでも、この本を買う価値がある。面白い読み物であるだけでなく、スミスが先住民について書く際に多くの 著者が利用している多くの型に挑戦していることから、本書は多くのことを考えるきっかけを与えてくれる。
- ライブラリー・ジャーナル

歴史的、現代的文脈におけるアメリカン・インディアンを取り巻く状況について、時に心強く、時に不安を煽るような批判的見解を述べながら、[スミスは]そ の見解をカジュアルで、しばしば滑稽で、スマートな会話形式で伝えている。この本を読むと、熟練した、やや皮肉屋の旧友が、彼が深く気にかけていることに ついて話しているのを聞いているような気分になる。
- ウィン アウェネン ニソトトゥン

1992年から2008年の間に書かれたこの厳しい洞察に満ちたエッセイ集で、辛辣で鋭い文化批評家であり、国立アメリカ・インディアン博物館のアソシエイト・キュレーターでもあるスミスは、アメリカン・インディアンの現実の無数の皮肉な複雑さを取り上げている。
- ワシントンポスト

Within Everything You Know about Indians Is Wrong ...(インディアンについてあなたが知っていることはすべて間違っている)』は、ネイティブ・アーティストたちに対して、他者によって彼らに割り当てられた、作り上げられたロマンチックで神話的な、その他の決まりきった役割を演じることを拒否し、「私たちが存在し続けるというとんでもない物語を真に尊重する誠実さを、自分自身と他者の作品に求める」ことを呼びかけるものである
- ワシントンポスト

本書は非常に面白い読み物である。インディアンがアメリカにおいて果たしてきた(しばしば)論争の的となる役割を批評する一方で、今日のメディアが「高貴 な野蛮人」をどのように描いているかを、乾いたウィットとユーモアを交えて探求している。本書は懐疑と共感の間を行き来し、最後には読者も本のタイトルが 確かに正確であることを認めざるを得ない。
- WeLoveDC.com

この本は、スミスの意識の流れにのって、痛むが感謝する心の物語を共有する、素敵でワイルドな乗り物である。
- チェロキー・ワン・フェザー

『インディアンについてあなたが知っていることはすべて間違っている』(原題:Everything You Know about Indians Is Wrong)は、ポール・チャート・スミスによる満足のいく複雑な本だ。そしてこの本もまた、あまりに複雑で、私の感情はすべてごちゃ混ぜになってしまっ た。皮肉、笑い、怒り、倦怠感。複雑な性格の混合物だが、私の性格の欠点のひとつは漠然とした曖昧さなので、これらのエッセイの厳しいウィットと知性を高 く評価した。星の数ほどある推薦の書である。
- ルイーズ・エルドリッチ、バーチバーク・ブックス・ブログ

本書は、先住民の作家たち(その中に私も含まれる)が羨むようなバランス感覚を実現している。 過去も現在も、文化的に埋め込まれたネイティブ・アメリカンの表象がまったく不合理であることを明確に示しており、(非先住民の)読者を疎外するのではな く、むしろ魅了する。. . . 彼の暴露は、カミソリのように鋭い観察眼、明瞭な言葉遣い、自虐的な著者口調、ユーモアと悲劇の巧みな並置を駆使し、憤慨することを否定的な反応として受 け取る力を鈍らせる。本書は、その痛烈な批評を魅力的で反論の余地のないものにしている。
- インターナショナル・ジャーナル・オブ・クリティカル・インディジナス研究

学術的なものから口語的なものまで(時には同じ段落の中で)移り変わる彼の生き生きとした散文と、読者への執拗な関わりと意識によって、この本は説得力があり活気に満ちたエッセイ集となっている。
- サリタ・キャノン、ネオマリカニスト

スミスは、ネイティブ・アメリカンの経験と歴史について、魅力的で直接的な解説をしている。
- マルチカルチュラル・レビュー

ポール・チャート・スミスは、現在スミソニアン博物館にある国立アメリカ・インディアン博物館の学芸員である。彼の最新作『Everything You Know about Indians Is Wrong(インディアンについてあなたが知っていることはすべて間違っている)』は、意外にも、インディアンのステレオタイプが文化に浸透し、インディアンにも非インディアンにもダメージを与えるという、深く深刻なテーマについての、愉快で痛快なエッセイ集である。
- ハイ・カントリー・ニュース

ウェスト・テキサス生まれのコマチェ族であるスミスが黙っていないのは幸運だ。彼の映画に対する洞察は鋭く、驚くべきものだ。
- ハイカントリー・ニュース

『インディアンについてあなたが知っていることはすべて間違っている』は魅力的で、適切で、時にユーモラスだ。
- アメリカ・インディアン文学研究

文化/芸術/政治評論家のポール・チャート・スミスは、24の簡潔なエッセイを、挑発的なタイトルの1冊の出版物にまとめることで、読者、文化関係者、学者、そしておそらく最も力強く、アメリカ大陸の歴史に対する我々の理解との関わりを促している。
- 社会主義研究

スミスは、説教を拒否することを実践している。すなわち、書き言葉の機敏さ、反本質主義的思考、おどけた態度、正直で無邪気な自己認識である。『あなたがインディアンについて知っていることはすべて間違っている』は、スミスのエッセイを集めた、無作為ではないエッセイ集であり、行動への呼びかけでもある。誰もが読むべきだ。
- ネイティブ・スタディーズ・レビュー

インディアンの表象の現在と歴史的状況についてのスミスの観察は鋭く、示唆に富んでいる。
- グレートプレーンズ・クォータリー

ここに足を踏み入れた者は、そのままでは脱出できないかもしれない。それが、この『Everything You Know About Indians Is Wrong(インディアンについてあなたが知っていることはすべて間違っている)』の隠然たる力である。全体としては、ネイティブ・アメリカと主流社会の 過去と現在について、鋭いながらも気さくな分析がなされている。
- インディアンの国の現在

辛辣であると同時に穏やかであることが可能ならば、チャート・スミスはそうである。事実、的を射た観察と解説、そして邪悪だが忍耐強く、目を剥くような ユーモアを織り交ぜたこの本は、現代アメリカ・インディアンの生活をよりよく理解するための、より明確で、より楽しい旅へと私たちを導いてくれる。
- シカゴ・リーダー


リ ンク

文 献

そ の他の情報


Copyleft, CC, Mitzub'ixi Quq Chi'j, 1996-2099

Mitzub'ixi Quq Chi'j