フォリア
Folia
Marin Marais - Les Folies d'Espagne (on Period Instruments) -YouTube.
☆ラ・
フォリア(スペイン語)、またはフォリーズ(英語)は、フォリーズ・デ・エスパーニャ(フランス語)、ラ・フォリア(イタリア語)、フォリア(ポルトガル
語)としても知られ、ヨーロッパで最も古い音楽テーマのひとつであり、作曲の主要素材である。一般的にメロディックな楽曲である。このテーマには2つの
バージョンがあり、初期と後期のフォリアと呼ばれ、初期のものはより速い。
La Folía (Spanish), or
Follies (English), also known as folies d'Espagne (French), La Follia
(Italian), and Folia (Portuguese), is one of the oldest remembered
European musical themes, or primary material, generally melodic, of a
composition, on record. The theme exists in two versions, referred to
as early and late folias, the earlier being faster. |
ラ・フォリア(スペイン語)、またはフォリーズ(英語)は、フォリー
ズ・デ・エスパーニャ(フランス語)、ラ・フォリア(イタリア語)、フォリア(ポルトガル語)としても知られ、ヨーロッパで最も古い音楽テーマのひとつで
あり、作曲の主要素材である。一般的にメロディックな楽曲である。このテーマには2つのバージョンがあり、初期と後期のフォリアと呼ばれ、初期のものはよ
り速い。 |
History Due to its musical form, style and etymology of the name, it has been suggested that the melody arose as a dance in the mid or late fifteenth century throughout the Iberian Peninsula, either in Portugal or in the area of the old Kingdom of León, or maybe in the Kingdom of Valencia. The epithet "Folia" has several meanings in music. Western classical music features both "early Folia", which can take different shapes, and the better-known "later Folia" (also known as "Follia" with double l in Italy, "Folies d'Espagne" in France, and "Faronel [fr]'s Ground" in England). Recent research suggests that the origin of the folia framework lies in the application of a specific compositional and improvisational method to simple melodies in minor mode. Thus, the essence of the "early Folia" was not a specific theme or a fixed sequence of chords but rather a compositional-improvisational process which could generate these sequences of chords.[3] The "later Folia" is a standard chord progression (i-V-i-VII / III-VII-[i or VI]-V / i-V-i-VII / III-VII-[i or VI7]-V[4-3sus]-i) and usually features a standard or "stock" melody line, a slow sarabande in triple meter, as its initial theme. This theme generally appears at the start and end of a given "folia" composition, serving as "bookends" for a set of variations within which both the melodic line and even the meter may vary. In turn, written sets of variations on the "later Folia" may contain sections consisting of more freely structured music, even in the semblance of partial or pure improvisation (a practice which might be compared in structural concept, if very different in musical material, to the performance in twelve-bar blues and other standard chord progressions that became common in the twentieth century.) Several sources report that Jean-Baptiste Lully was the first composer to formalize the standard chord progression and melodic line.[4][5] Other sources note that the chord progression eventually associated with the "later Folia" appeared in musical sources almost a century before the first documented use of the "Folia" name. The progression emerged between the end of the 15th century and the beginning of the 16th century in vocal repertory found in both Italian ("Canzoniere di Montecassino", "Canzoniere di Perugia" and in the frottola repertoire) and Spanish sources (mainly in the "Cancionero Musical de Palacio" and, some years later, in the ensaladas repertoire). |
歴史 その音楽形式、スタイル、語源から、このメロディは15世紀中頃から後半にかけてイベリア半島全域で、ポルトガルか旧レオン王国の地域、あるいはバレンシ ア王国で踊られていたダンスとして生まれたのではないかと考えられている。 「フォリア」という名称は音楽においていくつかの意味を持つ。 西洋クラシック音楽には、さまざまな形をとる「初期フォリア」と、よりよく知られている「後期フォリア」(イタリアでは「フォリア」と表記し、フランスで は「フォリー・ド・エスパーニュ」、イギリスでは「ファローネル・グラウンド」と呼ばれる)がある。最近の研究では、フォリアの枠組みの起源は、短調のシ ンプルなメロディに特定の作曲法と即興法を適用することにあるとされている。したがって、「初期のフォリア」の本質は、特定のテーマや固定された和音進行 ではなく、むしろ、こうした和音進行を生み出す作曲的即興プロセスであった。[3] 「後期のフォリア」は、標準的なコード進行(i-V-i-VII / III-VII-[iまたはVI]-V / i-V-i-VII / III-VII-[iまたはVI7]-V[4-3sus]-i)であり、通常は、3拍子のゆっくりとしたサラバンドの旋律線が最初のテーマとして用いられ る。この主題は通常、特定の「フォリア」の冒頭と最後に現れ、旋律や拍子が変わることもある一連の変奏曲の「見出し」として機能する。また、「後期フォル リア」の変奏曲のセットには、より自由な構造の音楽で構成されたセクションが含まれている場合もあり、部分的な即興や純粋な即興のようにも見える(この手 法は、音楽素材は大きく異なるが、12小節のブルースや20世紀に一般的となったその他の標準的なコード進行の演奏と構造的な概念が似ていると言えるかも しれない)。 ジャン・バティスト・リュリが、標準的なコード進行と旋律線を初めて形式化した作曲家であると伝える資料がいくつかある。[4][5] 他の資料では、「フォリア」という名称が初めて文書に登場するほぼ1世紀前に、「後期フォリア」と関連付けられるコード進行が音楽資料に登場したと指摘し ている。この進行は、15世紀の終わりから16世紀の初めにかけて、イタリア(「カンツォニーレ・ディ・モンテカッシーノ」、「カンツォニーレ・ディ・ペ ルージャ」、フロットラ・レパートリー)とスペイン(主に「カンシオネロ・ムシカル・デ・パラシオ」、そして数年後にはエンサラダ・レパートリー)の両方 の音楽資料に見られる声楽レパートリーの中で登場した。 |
Structure Later folia variant.[6][7] Playⓘ The framework of the "Later Folia", in the key of G minor, the key that is often used for the "later Folia"; one chord per bar except for the cadential penultimate bar. The basic 16-bar chord progression:[1] Gm (i) D7 (V7) Gm (i) F (VII) Bb (III) F (VII) Gm (i) D7 (V7) Gm (i) D7 (V7) Gm (i) F (VII) Bb (III) F (VII) Gm (i) D7 (V7) Gm (i) |
構造 ラター・フォリアのバリエーション。[6][7] 演奏ⓘ ラター・フォリア」の枠組み、ト短調、この調は「ラター・フォリア」によく使われる調である。1小節につき1つのコード、ただし終止和音の2小節前を除 く。 基本となる16小節のコード進行:[1] Gm (i) D7 (V7) Gm (i) F (VII) Bb (III) F (VII) Gm (i) D7 (V7) Gm (i) D7 (V7) Gm (i) F (VII) Bb (III) F (VII) Gm (i) D7 (V7) Gm (i) |
Over the course of three
centuries, more than 150 composers have used it in their works. The
first publications of this theme date from the middle of the 16th
century, but it is probably much older. Plays of the renaissance
theatre in Portugal, including works by Gil Vicente, mention the folia
as a dance performed by shepherds or peasants. The possible Portuguese
origin was attributed by the 1577 treatise De musica libri septem by
Francisco de Salinas;[8] however, one of the oldest folías is that of
"Rodrigo Martínez", by an anonymous author, already registered in the
Cancionero de Palacio (1470-1500) in Spain, which includes numerous
songs and themes from the time of the Catholic Monarchs. Jean-Baptiste Lully, along with Philidor l'aîné[1] in 1672, Arcangelo Corelli in 1700, Marin Marais in 1701, Alessandro Scarlatti in 1710, Antonio Vivaldi in his Opus 1 No. 12 of 1705, Francesco Geminiani in his Concerto Grosso No. 12 (which was, in fact, part of a collection of direct transcriptions of Corelli's violin sonatas), George Frideric Handel in the Sarabande of his Keyboard Suite in D minor HWV 437 of 1727, and Johann Sebastian Bach in his Peasants' Cantata of 1742 are considered to highlight this "later" folia repeating theme in a brilliant way. C. P. E. Bach composed a set of 12 variations for keyboard on the tune (H.263). Antonio Salieri's 26 Variations on La Folia, for orchestra, written towards the end of his career, is one of his finest works. Henry Purcell, in: The Fairy-Queen, first played in 1692, included a tune with resemblances to the Francesco Geminiani/Arcangelo Corelli: Concerto Grosso n 12; the 12 Corelli concerts were published in 1714, although a 1681 reference exists from Georg Muffat about having heard the compositions of this "Italian Violin Orpheus" "with extreme pleasure and full of admiration." In the 19th century, the Act I ballet of Les Abencérages (1813) by Luigi Cherubini is based on the Folia, Franz Liszt included a version of the Folia in his Rhapsodie Espagnole, and Ludwig van Beethoven quoted it briefly in the second movement of his Fifth Symphony. Alfredo Casella used the theme as the basis for his Variations sur une Chaconne. La Folia once again regained composers' interest during the 1930s with Sergei Rachmaninov in his Variations on a theme by Corelli in 1931 and Manuel María Ponce and his Variations on "Spanish Folia" and Fugue for guitar. |
3世紀にわたって、150人以上の作曲家が作品でこのテーマを使用して
いる。このテーマの最初の出版は16世紀中頃だが、おそらくそれよりはるかに古い。ポルトガルのルネサンス劇では、ジル・ヴィセンテの作品を含め、羊飼い
や農民が踊るフォリアというダンスが言及されている。ポルトガルが起源である可能性については、1577年の論文『音楽に関する7冊の本』(De
musica libri septem)でフランシスコ・デ・サリナス(Francisco de
Salinas)が言及しているが[8]、最も古いフォリアのひとつは、スペインの宮廷歌集(Cancionero de
Palacio)(1470年から1500年)にすでに登録されている匿名の作者による「ロドリゴ・マルティネス(Rodrigo
Martínez)」のもので、カトリック両王の時代の数多くの歌やテーマが含まれている。 ジャン=バティスト・リュリは、1672年にフィリドール・ルネとともに、1700年にアルカンジェロ・コレッリ、1701年にマラン・マレ、1710年 にアレッサンドロ・スカルラッティ、1705年にアントニオ・ヴィヴァルディの作品1第12番、フランチェスコ・ジェミニアーニの協奏曲集第12番( 12(これは実際には、コレッリのヴァイオリン・ソナタの直接的な編曲集の一部である)、1727年のヘンデルの『D マイナー・キーボード組曲』のサラバンド、そして1742年のバッハの『農民カンタータ』は、この「後期」フォリアの繰り返しテーマを素晴らしい方法で強 調していると考えられている。C. P. E. バッハは、この曲(H.263)の12の変奏曲を作曲した。アントニオ・サリエリの「ラ・フォリアによる26の変奏曲」は、彼のキャリアの晩年に書かれた もので、彼の最高傑作のひとつである。ヘンリー・パーセルは、 1692年に初演されたヘンリー・パーセル作曲のオペラ『妖精女王』には、フランチェスコ・ジェミニアーニとアルカンジェロ・コレッリの『合奏協奏曲第 12番』に似た曲が含まれており、12曲のコレッリ協奏曲は1714年に出版されたが、1681年にはゲオルク・ムファットが「イタリアのヴァイオリンの オルフェウス」の作曲を「大きな喜びと深い感銘をもって」聞いたという記録が残っている。 19世紀には、ルイージ・ケルビーニのオペラ『アベンセラージ』(1813年)の第1幕のバレエがフォリアを基にしており、フランツ・リストは『スペイン 狂詩曲』にフォリアのバージョンを組み込み、ルートヴィヒ・ヴァン・ベートーヴェンは交響曲第5番の第2楽章に短い引用を挿入している。アルフレード・カ セッラは『シャコンヌによる変奏曲』のテーマとしてこの曲を使用した。 1930年代には、セルゲイ・ラフマニノフが1931年に作曲した『コレッリの主題による変奏曲』や、マヌエル・デ・マリア・ポンセの『スペイン風フォリ アによる変奏曲とギターのためのフーガ』によって、フォリアは再び作曲家の関心を集めることとなった。 |
The Folia melody has also
influenced Scandinavian folk music. It is said[who?] that around half
of the old Swedish tunes are based on La Folia. It is possible to
recognize a common structure in many Swedish folk tunes, and it is
similar to the Folia structure. Old folk tunes (19th century or older)
which do not have this structure often come from parts of Sweden with
little influences from upper classes or other countries.[dubious –
discuss] "Sinclairvisan" is set to the tune, as is "Välment sorgesyn",
no. 5b from Carl Michael Bellman's Songs of Fredman.[9] The final section of Force Majeure by the electronic music group Tangerine Dream is built upon the later La Follia progression, and is specifically referenced in the fifth track from their 2014 work Josephine The Mouse Singer, titled "Arcangelo Corelli's La Folia." It is also used in the Taizé chant "Laudate Dominum."[10] The main theme of Vangelis' Conquest of Paradise resembles the rhythmic paradigm of la folia intentionally. The chord progression is also used in the Britney Spears song, "Oops!... I Did It Again", 2000. The Folia is used extensively in Max Richter's 2017 album Three Worlds: Music from Woolf Works.[11] |
フォリアの旋律はスカンジナビアの民族音楽にも影響を与えた。スウェー
デンの古い楽曲の約半分はラ・フォリアに基づいていると言われている。多くのスウェーデンの民族音楽の楽曲に共通の構造が認められ、それはフォリアの構造
に似ている。この構造を持たない古い民謡(19世紀以前)は、上流階級や外国からの影響がほとんどないスウェーデンの地域から来ていることが多い。[要出
典 – 議論する]「Sinclairvisan」は、カール・ミカエル・ベルマンの『フレドマンの歌』の第5b番「Välment
sorgesyn」と同じ旋律である。 電子音楽グループ、タンジェリン・ドリームの楽曲『フォース・マジュール』の最終セクションは、ラ・フォリアの進行を基にしており、2014年の作品 『ジョセフィン・ザ・マウス・シンガー』の5曲目「Arcangelo Corelli's La Folia」で特に言及されている。また、タイゼの聖歌「ラウダテ・ドミヌム」にも使用されている。[10] ヴァンゲリスの『コンクエスト・オブ・パラダイス』のメインテーマは、ラ・フォリアのリズムパラダイムを意図的に模倣している。ブリトニー・スピアーズの 楽曲「Oops! ... I Did It Again」(2000年)でも同様のコード進行が使用されている。フォリアは、マックス・リッチャーの2017年のアルバム『スリー・ワールド:ミュー ジック・フロム・ウルフ・ワークス』でも広く使用されている。[11] |
Bergamesca Moresca Passamezzo antico Romanesca |
ベルガメスカ モレスカ 古代 ロマネスカ |
https://en.wikipedia.org/wiki/Folia |
|
リ ンク
文 献
そ の他の情報
Copyleft,
CC, Mitzub'ixi Quq Chi'j, 1996-2099