はじめによんでください

フレデリック・ジェイムソン

Fredric Jameson, 1934-2024


池田光穂

☆ フレドリック・ラフ・ジェイムスン(1934年4月14日 - 2024年9月22日)は、アメリカの文学評論家、哲学者、マルクス主義の政治理論家である。彼は現代の文化動向、特にポストモダンと資本主義に関する分 析で最もよく知られている。ジェイムソンの最も有名な著書には、『ポストモダニズム、あるいは後期資本主義の文化論理』(1991年)[7]や『政治的無 意識』(1981年)などがある。 ジェイムソンはデューク大学比較文学のクヌート・シュミット・ニールセン教授、ロマンス研究(フランス語)教授、批判理論研究所所長を務めた。[8] 2012年には、米国現代語協会(Modern Language Association)から第6回生涯功績賞(Award for Lifetime Scholarly Achievement)が授与された。[9]

Fredric Ruff Jameson (April 14, 1934 – September 22, 2024) was an American literary critic, philosopher and Marxist political theorist.[6] He was best known for his analysis of contemporary cultural trends, particularly his analysis of postmodernity and capitalism. Jameson's best-known books include Postmodernism, or, The Cultural Logic of Late Capitalism (1991)[7] and The Political Unconscious (1981).

Jameson was the Knut Schmidt Nielsen Professor of Comparative Literature, Professor of Romance Studies (French), and Director of the Institute for Critical Theory at Duke University.[8] In 2012, the Modern Language Association gave Jameson its sixth Award for Lifetime Scholarly Achievement.[9]
フレドリック・ラフ・ジェイムスン(1934年4月14日 - 2024年9月22日)は、アメリカの文学評論家、哲学者、マルクス主義の政治理論家である。彼は現代の文化動向、特にポストモダンと資本主義に関する分 析で最もよく知られている。ジェイムソンの最も有名な著書には、『ポストモダニズム、あるいは後期資本主義の文化論理』(1991年)[7]や『政治的無 意識』(1981年)などがある。

ジェイムソンはデューク大学比較文学のクヌート・シュミット・ニールセン教授、ロマンス研究(フランス語)教授、批判理論研究所所長を務めた。[8] 2012年には、米国現代語協会(Modern Language Association)から第6回生涯功績賞(Award for Lifetime Scholarly Achievement)が授与された。[9]
Life and works
Fredric Ruff Jameson was born in Cleveland, Ohio, on April 14, 1934.[10][11] He was the only child of Frank S. Jameson (c.1890–?), a New York-born medical doctor with his own private practice, and Bernice née Ruff (c.1904–1966), a Michigan-born Barnard College graduate who did not work.[12][13][14] Both his parents had non-wage income over $50 in 1939 (about USD$1130 in 2024)).[12][15] By April 1935 he moved with his parents to Gloucester City, New Jersey,[12] and by 1949 the family occupied a house in the nearby middle-class suburb of Haddon Heights, New Jersey.[13] He graduated from Moorestown Friends School in 1950.[16]

He completed a BA in French with highest honors at Haverford College,[17] where he was elected to the Phi Beta Kappa society in his junior year.[18] His professors at Haverford included Wayne Booth,[19] to whom A Singular Modernity (2002) is dedicated. After graduation in 1954 he briefly traveled to Europe, studying at Aix-en-Provence, Munich, and Berlin, where he learned of new developments in continental philosophy, including the rise of structuralism. He returned to America the following year to study at Yale University under Erich Auerbach in pursuit of a PhD, which was awarded in 1959 for a dissertation on The Origins of Sartre's Style.[20][21]
生涯と作品
フレデリック・ラフ・ジェイムソンは1934年4月14日、オハイオ州クリーブランドで生まれた。[10][11] 彼は、ニューヨーク生まれで個人開業医のフランク・S・ジェイムソン(1890年頃-?)と、 1904年-1966年)は、ミシガン州生まれでバーナード・カレッジを卒業したが、働いていなかった。[12][13][14] 両親とも1939年には50ドルを超える非賃金収入があった(2024年現在の米ドルで約1130ドル)。[12][1 1935年4月までに両親とともにニュージャージー州のグロスターシティに移り住み[12]、1949年にはニュージャージー州ハドンハイツの近郊にある 中流階級の住宅街の一軒家に一家で住んでいた[13]。1950年にムーアズタウン・フレンズ・スクールを卒業した[16]。

ハーバード大学ではフランス語学の学士号を最高栄誉で取得した。[17] 3年生の時にはファイ・ベータ・カッパに選出されている。[18] ハーバード大学の教授にはウェイン・ブースがおり、[19] 著書『A Singular Modernity』(2002年)は彼に捧げられている。1954年の卒業後、彼は短期間ヨーロッパを旅行し、エクス・アン・プロヴァンス、ミュンヘ ン、ベルリンで学んだ。そこで彼は構造主義の台頭を含む大陸哲学の新たな展開について学んだ。翌年、彼はアメリカに戻り、エール大学でエーリッヒ・アウエ ルバッハのもとで博士号取得を目指して研究を続けた。1959年には『サルトルの文体論』に関する論文で博士号を取得した。[20][21]
Career summary
From 1959 to 1967 he taught French and Comparative Literature at Harvard University.[3]

He was employed by the University of California, San Diego from 1967[note 1] to 1976, where he worked alongside Herbert Marcuse[2] and was the initial doctoral advisor for Kim Stanley Robinson's thesis on Philip K. Dick.[3] He taught classes on Marxist literary criticism, the Frankfurt School, the French novel and poetry, and Sartre.[2] He was then hired by Yale University through Paul de Man[23] in 1976, and by the University of California, Santa Cruz in 1983.[3]

In 1985 he joined Duke University as Professor of Literature and Professor of Romance Studies. He established the literary studies program at Duke and held the William A. Lane Professorship of Comparative Literature, renamed in 2013, as Knut Schmidt Nielsen Distinguished Professorship of Comparative Literature.[24]

In 1985 he was elected to the American Academy of Arts and Sciences.[25]

Early works
Auerbach would prove to be a lasting influence on Jameson's thought. This was already apparent in Jameson's doctoral dissertation, published in 1961 as Sartre: The Origins of a Style. Auerbach's concerns were rooted in the German philological tradition; his works on the history of style analyzed literary form within social history. Jameson would follow in these steps, examining the articulation of poetry, history, philology, and philosophy in the works of Jean-Paul Sartre, who was the subject of his dissertation.[10]

Jameson's work focused on the relation between the style of Sartre's writings and the political and ethical positions of his existentialist philosophy. The occasional Marxian aspects of Sartre's work were glossed over in this book; Jameson would return to them in the following decade.[26]

Jameson's dissertation, though it drew on a long tradition of European cultural analysis, differed markedly from the prevailing trends of Anglo-American academia (which were empiricism and logical positivism in philosophy and linguistics, and New Critical formalism in literary criticism). It nevertheless earned Jameson a position at Harvard University.[10]
経歴の概要
1959年から1967年までハーバード大学でフランス語と比較文学を教えた。[3]

1967年から1976年までカリフォルニア大学サンディエゴ校に勤務し、ハーバート・マルクーゼとともに働いた。[2]また、キム・スタンリー・ロビン ソンのフィリップ・K・ディックに関する論文の最初の博士課程指導教員でもあった。[3] マルクス主義文学批評、フランクフルト学派、フランス小説と詩、サルトルに関するクラスを担当した。[2] 1976年にポール・ド・マンを通じてイェール大学に採用され[23]、1983年にはカリフォルニア大学サンタクルーズ校にも採用された。[3]

1985年にはデューク大学文学部およびロマンス研究科の教授に就任した。デューク大学で文学研究プログラムを立ち上げ、2013年にクヌート・シュミット・ニールセン比較文学特別教授職と改名されるまでは、ウィリアム・A・レーン比較文学教授職を務めた。

1985年にはアメリカ芸術科学アカデミーの会員に選出された。

初期の作品
オーウェルは、ジェイムソンの思想に長きにわたって影響を与え続けることになる。これは、1961年に『サルトル:スタイルの起源』として出版されたジェ イムソンの博士論文ですでに明らかであった。オーエルバッハの関心はドイツの文献学の伝統に根ざしており、彼の様式史に関する著作では、社会史における文 学形式が分析されていた。ジェイムソンは、この流れを踏襲し、博士論文の主題であったジャン=ポール・サルトルの著作における詩、歴史、文献学、哲学の表 現を検証した。

ジェイムソンの研究は、サルトルの著作のスタイルと、実存主義哲学の政治的・倫理的立場との関係に焦点を当てた。サルトルの著作に時折見られるマルクス主義的な側面は、この本ではあまり触れられていないが、ジェイムソンは次の10年で再びこのテーマに戻ることになる。

ジェイムソンの論文は、ヨーロッパの文化分析の長い伝統を踏まえてはいるものの、英米の学術界の主流(哲学や言語学における経験論や論理実証主義、文学批 評における新形式主義)とは著しく異なっていた。しかし、この論文により、ジェイムソンはハーバード大学の職を得たのである。[10]
Research into Marxism
His interest in Sartre led Jameson to intense study of Marxist literary theory. Even though Karl Marx was becoming an important influence in American social science, partly through the influence of the many European intellectuals who had sought refuge from the Second World War in the United States, such as Theodor Adorno, the literary and critical work of the Western Marxists was still largely unknown in American academia in the late-1950s and early-1960s.[27]

Jameson's shift toward Marxism was also driven by his increasing political connection with the New Left and pacifist movements, as well as by the Cuban Revolution, which Jameson took as a sign that "Marxism was alive and well as a collective movement and a culturally productive force".[28] His research focused on critical theory: thinkers of, and influenced by, the Frankfurt School, such as Kenneth Burke, György Lukács, Ernst Bloch, Theodor Adorno, Walter Benjamin, Herbert Marcuse, Louis Althusser, and Sartre, who viewed cultural criticism as an integral feature of Marxist theory. In 1969, Jameson co-founded the Marxist Literary Group with a number of his graduate students at the University of California, San Diego.[29]

While the Orthodox Marxist view of ideology held that the cultural "superstructure" was completely determined by the economic "base", the Western Marxists critically analyzed culture as a historical and social phenomenon alongside economic production and distribution or political power relationships. They held that culture must be studied using the Hegelian concept of immanent critique: the theory that adequate description and criticism of a philosophical or cultural text must be carried out in the same terms that text itself employs, in order to develop its internal inconsistencies in a manner that allows intellectual advancement. Marx highlighted immanent critique in his early writings, derived from Hegel's development of a new form of dialectical thinking that would attempt, as Jameson comments, "to lift itself mightily up by its own bootstraps".[30]
マルクス主義の研究
サルトルへの関心から、ジェイムソンはマルクス主義の文学理論の徹底的な研究に没頭した。第二次世界大戦から逃れてアメリカに亡命した多くのヨーロッパの 知識人、例えばテオドール・アドルノの影響もあり、カール・マルクスはアメリカの社会科学において重要な影響力を持ち始めていたが、1950年代後半から 1960年代前半のアメリカの学術界では、西洋のマルクス主義者の文学や批評の仕事はまだほとんど知られていなかった。

ジェイムソンのマルクス主義への転向は、ニューレフトや平和運動との政治的なつながりが強まったこと、またキューバ革命が「マルクス主義は集団運動とし て、また文化的に生産的な力として健在である」という兆しであるとジェイムソンが受け止めたことによるものでもある。[28] 彼の研究は 批判理論に焦点を当てた。ケネス・バーク、ジョルジュ・ルカーチ、エルンスト・ブロッホ、テオドール・アドルノ、ヴァルター・ベンヤミン、ハーバート・マ ルクーゼ、ルイ・アルチュセール、サルトルといったフランクフルト学派の思想家たち、および彼らに影響を受けた思想家たちは、文化批判をマルクス主義理論 の不可欠な特徴と捉えていた。1969年、ジェイムソンはカリフォルニア大学サンディエゴ校の大学院生たちとともにマルクス主義文学グループを共同設立し た。

正統派マルクス主義のイデオロギー観では、文化の「上部構造」は経済の「下部構造」によって完全に決定されるとされていたが、西洋のマルクス主義者たち は、文化を経済生産や流通、あるいは政治権力関係と並ぶ歴史的・社会的現象として批判的に分析した。彼らは、ヘーゲル的な内在的批判という概念を用いて文 化を研究すべきであると主張した。すなわち、哲学や文化的なテキストの適切な記述や批判は、そのテキスト自体が用いているのと同じ用語を用いて行われなけ ればならないという理論である。そうすることで、知的進歩を可能にするような形で、そのテキストの内部矛盾を明らかにすることができる。マルクスは初期の 著作で内在的批判を強調したが、それはヘーゲルが展開した弁証法的思考の新しい形から派生したものであり、ジェイムソンが言うように、「自力で力強く立ち 上がる」ことを試みるものだった。[30]
Narrative and history
History came to play an increasingly central role in Jameson's interpretation of both the reading (consumption) and writing (production) of literary texts. Jameson marked his full-fledged commitment to Hegelian-Marxist philosophy with the publication of The Political Unconscious: Narrative as a Socially Symbolic Act, the opening slogan of which is "always historicize" (1981).[10] The Political Unconscious takes as its object not the literary text itself, but rather the interpretive frameworks by which it is now constructed. As Jonathan Culler has observed, The Political Unconscious emerged as an alternative method to interpret literary narratives.[31]

The book's argument emphasized history as the "ultimate horizon" of literary and cultural analysis. It borrowed notions from the structuralist tradition and from Raymond Williams's work in cultural studies, and joined them to a largely Marxist view of labor (whether blue-collar or intellectual) as the focal point of analysis. Jameson's readings exploited both the explicit formal and thematic choices of the writer and the unconscious framework guiding these. Artistic choices that were ordinarily viewed in purely aesthetic terms were recast in terms of historical literary practices and norms, in an attempt to develop a systematic inventory of the constraints they imposed on the artist as an individual creative subject. To further this meta-commentary, Jameson described the ideologeme, or "the smallest intelligible unit of the essentially antagonistic collective discourses of social classes", the smallest legible residue of the real-life, ongoing struggles occurring between social classes.[32][note 2]

Jameson's establishment of history as the only pertinent factor in this analysis, which derived the categories governing artistic production from their historical framework, was paired with a bold theoretical claim. His book claimed to establish Marxian literary criticism, centered in the notion of an artistic mode of production, as the most all-inclusive and comprehensive theoretical framework for understanding literature.[34] According to Vincent B. Leitch, the publication of The Political Unconscious "rendered Jameson the leading Marxist literary critic in America."[35]
物語と歴史
ジェイムソンは、文学テキストの読解(消費)と執筆(生産)の両方において、歴史がますます中心的な役割を果たすようになったと解釈した。ジェイムソンは 『政治的無意識:物語は社会的象徴行為である』(1981年)の出版により、ヘーゲル・マルクス主義哲学への本格的な傾倒を明らかにした。この本の冒頭の スローガンは「常に歴史化せよ」である。[10] 『政治的無意識』は文学テクストそのものではなく、その解釈の枠組みを考察の対象としている。ジョナサン・カルーアが指摘しているように、『政治的無意 識』は文学的物語を解釈する代替的な方法として登場した。

この本の主張は、文学および文化分析の「究極の地平」として歴史を強調した。この本は、構造主義の伝統とレイモンド・ウィリアムズの文化研究の著作から概 念を借用し、労働(肉体労働であれ知的労働であれ)を分析の中心に据えるというマルクス主義的な見解と結びつけた。ジェイムソンの解釈は、作家の明示的な 形式や主題の選択、およびそれらを導く無意識の枠組みの両方を活用した。通常は純粋に美的な観点から捉えられる芸術的な選択は、歴史的な文学的慣習や規範 という観点から再解釈され、芸術家という創造的な主体に課せられる制約の体系的な目録を開発する試みが行われた。このメタ論評をさらに推し進めるために、 ジェイムソンはイデオロギーの最小単位、すなわち「本質的に敵対的な社会階級の集合的言説の最小の理解可能な単位」を説明し、社会階級間で現在進行中の現 実の闘争の最小の読み取り可能な痕跡であるとした。[32][注2]

この分析において唯一の関連要因として歴史を確立し、芸術的生産を支配するカテゴリーをその歴史的枠組みから導き出したジェイムソンの主張は、大胆な理論 的主張と組み合わされていた。彼の著書は、芸術的生産様式の概念を中心としたマルクス主義的文学批評を、文学を理解するための最も包括的で総合的な理論的 枠組みとして確立したと主張している。[34] ヴィンセント・B・ライトによると、『政治的無意識』の出版により、「ジェイムソンはアメリカにおけるマルクス主義的文学批評の第一人者となった」とい う。[35]
Analysis of postmodernism
Main article: Postmodernism, or, the Cultural Logic of Late Capitalism
Background
It is Jameson’s contribution to a conception and analysis of postmodernism that has had the most impact in its breadth and reach.[36] At the time of his death in 2024, it was generally recognized that he was the preeminent critic of postmodernism.[37] Jameson’s contention was that postmodernism is the cultural expression of our own current period of Late capitalism.[38][39] Postmodernism represents the form of an enormous cultural expansion into an economy of spectacle and style, rather than the production of goods.[40][37]

Jameson developed this form of analysis during a time when “an art-historical debate had wondered for several years whether our age had moved beyond modern art and on to ‘postmodern’ art”.[36] Jameson joined in on the debate in 1984 with his article titled "Postmodernism, or, the Cultural Logic of Late Capitalism" that was first published in the journal New Left Review.[41] He later expanded the article into a book, which he published in 1991.

Jameson’s argument
Jameson’s argument centered around his assertion that the various phenomena of the postmodern had been, or could have been, understood successfully within a modernist framework.[37] This differed from the most prominent views of the postmodern condition that existed at that time. In Jameson’s view, postmodernity's merging of all discourse into an undifferentiated whole was the result of the colonization of the cultural sphere—which had retained at least partial autonomy during the prior modernist era—by a newly organized corporate capitalism.[42][note 3]

Following Adorno and Horkheimer's analysis of the culture industry, Jameson discussed this phenomenon in his critical discussion of architecture, film, narrative, and visual arts, as well as in his strictly philosophical work.[42] For Jameson, postmodernism, as a form of mass-culture driven by capitalism, pervades every aspect of our daily lives.[36]

Key concepts
Two of Jameson's best-known claims from Postmodernism, or, the Cultural Logic of Late Capitalism are that post-modernity is characterized by "pastiche" and a "crisis in historicity".[43] And since postmodernism —as was mentioned above —represents the form of an enormous cultural expansion into an economy of spectacle and style, rather than the production of goods,[40] Jameson argued that parody (which implies a moral judgment or a comparison with societal norms) was replaced by pastiche (collage and other forms of juxtaposition without a normative grounding).[43] Jameson recognized that modernism frequently "quotes" from different cultures and historical periods, but he argues that postmodern cultural texts indiscriminately cannibalize these elements, erasing any sense of critical or historical distance, resulting in pure pastiche.[44]

Relatedly, Jameson argues that the postmodern era suffers from a crisis in historicity: "there no longer does seem to be any organic relationship between the [...] history we learn from schoolbooks and the lived experience of the current, multinational, high-rise, stagflated city of the newspapers and of our own everyday life".[45]

Jameson's analysis of postmodernism attempts to view it as historically grounded; he therefore explicitly rejects any moralistic opposition to postmodernity as a cultural phenomenon. Instead, Jameson insists upon a Hegelian immanent critique that would "think the cultural evolution of late capitalism dialectically, as catastrophe and progress all together".[46][36]

Other concepts
Some of Jameson's other well-known concepts and philosophical contributions —not mentioned in the preceding section or tangential to his critique of postmodernism— include the concepts of "cognitive mapping"[47] (adapted from Kevin A. Lynch; a form of class consciousness mediated by popular culture that corresponds to the era of capitalist globalization[48]), the "vanishing mediator",[49] totality as conspiracy,[50] "alternate modernity"[51] (the postcolonial notion of distinct regional pathways of capitalism, linked to the political project of BRICS[52]), and antagonism as the principle of totalisation.[53]
ポストモダニズムの分析
詳細は「ポストモダニズム、または後期資本主義の文化論」を参照
背景
ポストモダニズムの概念と分析に対するジェイムソンの貢献は、その広範性と影響力において最も大きな影響を与えた。[36] 2024年に死去した時点で、彼はポストモダニズムの卓越した批評家であると一般的に認識されていた。[37 ジェイムソンの主張は、ポストモダニズムは後期資本主義の現代における文化的な表現であるというものだった。[38][39] ポストモダニズムは、商品の生産よりもむしろ、スペクタクルとスタイルの経済への巨大な文化的拡大の形を表している。[40][37]

ジェイムソンは、この分析方法を「美術史の議論が、我々の時代が近代美術を越え、ポストモダン美術に移行したかどうかについて数年間議論していた」時期に 発展させた。[36] ジェイムソンは1984年に 1984年に「ポストモダニズム、あるいは後期資本主義の文化論理」と題する論文を雑誌『ニュー・レフト・レビュー』に発表し、この議論に参加した。 [41] その後、この論文を1991年に書籍として出版した。

ジェイムソンの主張
ジェイムソンの主張の中心は、ポストモダンの諸現象は、モダニズムの枠組みの中で理解することが可能である、あるいは、すでに理解されていたという主張で あった。[37] これは、当時存在していたポストモダン状況に関する最も著名な見解とは異なっていた。ジェイムソンの見解では、ポストモダンの時代におけるあらゆる言説の 未分化な全体への融合は、少なくともモダニズム時代には部分的には自律性を保っていた文化領域が、新たに組織化された企業資本主義によって植民地化された 結果である。

アドルノとホルクハイマーによる文化産業の分析に続き、ジェイムソンは、建築、映画、物語、視覚芸術に関する批判的な議論の中で、また厳密に哲学的な著作 においても、この現象について論じている。[42] ジェイムソンにとってポストモダニズムは、資本主義によって推進される大衆文化の一形態であり、私たちの日常生活のあらゆる側面に浸透している。[36]

主要概念
ポストモダニズム、あるいは後期資本主義の文化論』の中でジェイムソンが主張したことで最もよく知られているのは、ポストモダンは「パストゥーシュ(パス ティーシュ)」と「歴史性の危機」によって特徴づけられるというものである。[43] また、ポストモダニズムは、前述の通り、商品の生産よりもむしろスペクタクルとスタイルの経済への巨大な文化的拡大の形を表しているため、ジェイムソン は、 パロディ(道徳的判断や社会規範との比較を暗示する)が、パストゥーシュ(コラージュやその他の規範的根拠のない並置の形式)に取って代わられたと主張し た。[43] ジェイムソンは、モダニズムが異なる文化や時代から「引用」を頻繁に行うことを認識していたが、ポストモダンの文化的なテキストは、これらの要素を無差別 に食い物にし、批判的または歴史的な距離感を一切排除し、純粋なパストゥーシュを生み出すと主張した。[44]

関連して、ジェイムソンはポストモダン時代は歴史性の危機に苦しんでいると主張している。「もはや、教科書で学ぶ歴史と、多国籍で高層ビルが立ち並び、ス タグフレーションに陥っている現在の都市での生活体験、新聞や私たちの日常生活との間に有機的な関係は存在しないように思える」[45]。

ポストモダニズムに関するジェイムソンの分析は、それを歴史的に根拠づけられたものとして捉えようとするものであり、したがって、文化現象としてのポスト モダンに対する道徳的な反対意見を明確に否定している。その代わりに、ジェイムソンは「後期資本主義の文化進化を、カタストロフィと進歩を同時に内包する 弁証法的なものとして考える」ヘーゲル的な内在的批判を主張している。[46][36]

その他の概念
ジェイムソンのその他の著名な概念や哲学的な貢献には、前節で言及されていないものやポストモダニズム批判と直接関係のないものもある。例えば、「認知地 図」(ケビン・A・リンチの理論を応用したもの。大衆文化によって媒介される階級意識の形態であり、資本主義のグローバル化時代に対応するもの グローバリゼーションの時代に対応する大衆文化によって媒介される階級意識の形態[48]、「消えゆく仲介者」[49]、「全体としての陰謀」[50]、 「オルタナティブな近代」[51](BRICSの政治的プロジェクトと関連する、資本主義の地域ごとの独自の経路に関するポストコロニアルの概念 [52])、および「全体化の原理としての対立」[53]などである。
Later work
Several of Jameson’s later works, along with Postmodernism, are part of what he called both a "sequence" and "project" entitled The Poetics of Social Forms.[36] This project attempts, in Sara Danius's words, to "provide a general history of aesthetic forms, at the same time seeking to show how this history can be read in tandem with a history of social and economic formations".[54] While the individual works are formally named on the flyleaf of Inventions of a Present, its more nuanced structure—six volumes comprising seven publications grouped into three subdivisions—can be gleaned from mentions in the books themselves.[note 4]

Archaeologies of the Future is a study of utopia and science fiction that was launched at Monash University in Melbourne, Australia. The Antinomies of Realism won the 2014 Truman Capote Award for Literary Criticism.[60]

Alongside this project, Jameson published three related studies of dialectical theory: Valences of the Dialectic (2009), which includes Jameson's critical responses to Slavoj Žižek, Gilles Deleuze, and other contemporary theorists; The Hegel Variations (2010), a commentary on Hegel's Phenomenology of Spirit; and Representing Capital: A Reading of Volume One (2011), an analysis of Marx's Das Kapital.[61][62][63][64]

An overview of Jameson's work, Fredric Jameson: Live Theory, by Ian Buchanan, was published in 2007.

後年の作品
ポストモダニズムとともに、ジェイムソンの後年の作品のいくつかは、彼が「連続」および「プロジェクト」と呼ぶ『社会形態の詩学』の一部である。[36] このプロジェクトは、サラ・ダニウスの言葉を借りれば、「美的形態の一般的な歴史を提供すると同時に、 この歴史が社会経済的構造の歴史と併せてどのように読み取れるかを示そうとしている」[54]。個々の作品は『Inventions of a Present』の奥付に正式名称が記載されているが、より微妙な構造、すなわち、7つの出版物から成る6つの巻が3つの小部門にグループ分けされている ことは、書籍自体の言及から読み取ることができる。[注4]

『Archaeologies of the Future』は、オーストラリアのメルボルンにあるモナシュ大学で開始されたユートピアとSFの研究である。『The Antinomies of Realism』は、2014年のトルーマン・カポーティ賞(文学批評部門)を受賞した。

このプロジェクトと並行して、ジェイムソンは弁証法理論に関する3つの関連研究を発表した。『弁証法の価数』(2009年)は、スラヴォイ・ジジェク、ジ ル・ドゥルーズ、その他の現代の理論家に対するジェイムソンの批判的反応を含んでいる。『ヘーゲル変奏曲』(2010年)は、ヘーゲルの『精神現象学』に 関する論評であり、『資本論: マルクスの『資本論』の分析である『資本論:第1巻の読解』(2011年)などがある。[61][62][63][64]

イアン・ブキャナンによるジェイムソンの著作の概説『フレドリック・ジェイムソン:ライブ・セオリー』は2007年に出版された。

Personal life and death
Jameson was married to Susan Willis, and had three daughters.[10] He died at his home in Killingworth, Connecticut, on September 22, 2024, at the age of 90.[10][65]

Recognition, influence, and legacy
MLA awards and honors
The Modern Language Association (MLA) recognized Jameson throughout his career. In 1971, Jameson earned the MLA’s William Riley Parker Prize.[9] Twenty years later, it awarded him its 1991 James Russell Lowell Prize for Postmodernism, or, The Cultural Logic of Late Capitalism.[66]

The latter has remained a landmark publication in its field since it was published in 1991,[67] and is still Duke University Press’s all-time bestseller (as of 2024).[68] Jameson was again recognized by the MLA, this time in 2012, with its MLA Lifetime Achievement Award.[68]

Holberg International Memorial Prize
In 2008, Jameson was awarded the annual Holberg International Memorial Prize in recognition of his career-long research "on the relation between social formations and cultural forms".[69] The prize, which was worth 4.6 million kr (approximately $648,000), was presented to Jameson by Tora Aasland, Norwegian Minister of Education and Research, in Bergen, Norway, on November 26, 2008.[70]

Lyman Tower Sargent Distinguished Scholar Award
In 2009, Jameson was awarded the Lyman Tower Sargent Distinguished Scholar Award by the North American Society for Utopian Studies.[67] Jameson was given credit for his ”significant role in introducing to an English reading audience the rich theorizations of Utopia found in German critical theory, in works written by Walter Benjamin, Herbert Marcuse, and most significantly, Ernst Bloch.” It was also noted that “the question of Utopia is central to all of Jameson’s work.”[67]

Influence in China
Jameson has had an influence on the theorization of the postmodern in China. In mid-1985, shortly after the beginning of the cultural fever (early 1985 to the 1989 Tiananmen Square massacre)—a period in Chinese intellectual history characterized in part by intense interest in Western critical theory, literary theory, and related disciplines[71]—Jameson discussed the idea of postmodernism in China in lectures at Peking University and the newly founded Shenzhen University.[72][73][note 5]

In 1987, Jameson published a book entitled Postmodernism and Cultural Theories.[note 6] Although the Chinese intelligentsia's engagement with postmodernism would not begin in earnest until the nineties, Postmodernism and Cultural Theories was to become a keystone text in that engagement; as scholar Wang Ning writes, its influence on Chinese thinkers would be impossible to overestimate.[73][note 7][note 8]

This debate over postmodernism, in part fueled by Jameson, was at its most intense from 1994 to 1997, carried on by Chinese intellectuals both inside and outside the mainland; particularly important contributions came from Zhao Yiheng in London, Xu Ben in the United States, and Zhang Xudong, also in the United States, who had gone on to study under Jameson as a doctoral student at Duke.[72]

Legacy
In 2011, Rey Chow, then chair of Duke University's literature program, reflected on Jameson's career on the occasion of presenting him with a lifetime achievement award:

One would be hard put to find a humanities scholar who is more widely visible and more frequently cited across the disciplines, and who has sustained national and international critical attention for a more extended period of time than Fred Jameson[9]

Robert T. Tally Jr.'s review for Jacobin of the 2024 work Inventions of a Present: The Novel in Its Crisis of Globalization described Jameson as:

at the height of his powers, carving out his novel alternative ... [and that] ... for over five decades, Fredric Jameson has been the leading Marxist literary and cultural critic in the United States, if not the world[75]

A memorial piece published by the editorial team of the Marxist journal Historical Materialism: Research in Critical Marxist Theory described Jameson as an "intellectual giant" responsible for an "enduring legacy that has inspired generations of thinkers, activists and scholars".[6] They praised Jameson for his "militant commitment to a materialist reading of moments of struggle and revolt, utopia and liberation in cultural texts."[6]

Another memorial essay in The Nation observed that Jameson has emerged as a figure who "not only amassed one of the most impressive bodies of work within his field but who also was, fundamentally, someone who believed in criticism as a discourse, between teacher and pupil, between the work and the public".[37]
私生活と死
ジェイムソンはスーザン・ウィリスと結婚しており、3人の娘がいた。[10] 2024年9月22日、コネチカット州キリングワースの自宅にて90歳で死去した。[10][65]

評価、影響、遺産
MLAの賞と栄誉
ジェイムソンは、そのキャリアを通じて、現代語協会(MLA)から評価されていた。1971年には、ジェイムソンはMLAのウィリアム・ライリー・パー カー賞を受賞した。[9] 20年後、1991年には『ポストモダニズム、あるいは後期資本主義の文化論』でジェイムズ・ラッセル・ロウェル賞を受賞した。[66]

後者は1991年の出版以来、その分野における画期的な出版物であり続けている。[67] また、現在でもデューク大学出版局の歴代ベストセラーである(2024年現在)。[68] ジェイムソンは2012年にもMLAから再び評価され、MLA生涯功労賞を受賞した。[68]

ホルベルグ国際記念賞
2008年には、ジェイムソンは「社会構造と文化形態の関係」に関する長年の研究が評価され、ホルベルグ国際記念賞を受賞した。(約64万8000ドル) の賞金は、2008年11月26日にノルウェーのベルゲンで、ノルウェー教育研究大臣のトラ・アスランドからジェイムソンに授与された。[70]

ライマン・タワー・サージェント特別研究賞
2009年、ジェイムソンは北米ユートピア学会からライマン・タワー・サージェント特別研究賞を授与された。[67] ジェイムソンは「英語圏の読者に対して、ドイツの批判理論、とりわけヴァルター・ベンヤミン、ヘルベルト・マルクーゼ、そして最も重要なのはエルンスト・ ブロッホの著作に見られるユートピアの豊かな理論化を紹介した重要な役割」を評価された。また、「ユートピアの問題は、ジェイムソンのすべての作品の中心 にある」という指摘もなされている。[67]

中国における影響
ジェイムソンは、中国のポストモダンの理論化に影響を与えている。1985年半ば、文化熱の始まり(1985年初頭から1989年の天安門事件)から間も ない時期に、ジェイムソンは北京大学と新設の深セン大学での講義で、中国におけるポストモダニズムの概念について論じた。[72][73][注5]

1987年、ジェイムソンは『ポストモダニズムと文化理論』という本を出版した。注6)中国知識人のポストモダニズムへの関与は90年代まで本格的に始ま らなかったが、『ポストモダニズムと文化理論』は、その関与における要となるテキストとなった。学者のワン・ニンが書いているように、この本が中国思想家 に与えた影響は過大評価できないほどである。注7)注8)

ポストモダニズムをめぐるこの論争は、ジェイムソンによって煽られた面もあるが、1994年から1997年にかけて最も激しくなり、中国本土内外の知識人 によって続けられた。特に重要な貢献をしたのは、ロンドン在住の趙一恒、米国在住の徐本、同じく米国在住の張旭東で、張旭東はデューク大学の博士課程の学 生としてジェイムソンの指導を受けていた。

遺産
2011年、デューク大学文学部の学部長であったレイ・チャウは、ジェイムソンに生涯功労賞を授与するにあたり、彼の経歴を振り返った。

ジェイムソンほど、学問分野を超えて広く知られ、頻繁に引用され、また、これほど長期にわたって国内外の批評家の注目を集め続けた人文科学の学者は他にいないだろう。

2024年の作品『Inventions of a Present: The Novel in Its Crisis of Globalization』に対する『Jacobin』誌へのロバート・T・タリー・ジュニアの書評では、ジェイムソンを次のように評している。

「絶頂期にあるジェイムソンは、新たな選択肢を切り開いている...」[そして、]...「フレドリック・ジェイムソンは、50年以上にわたり、米国、いや世界でも有数のマルクス主義的文学・文化評論家であった」[75]

マルクス主義の学術誌『Historical Materialism: Research in Critical Marxist Theory』の編集チームが発表した追悼記事では、ジェイムソンを「知的巨人」と表現し、「思想家、活動家、学者の世代にインスピレーションを与え続け る不朽の遺産」を残した人物と評している。[6] また、同誌はジェイムソンを「文化的なテキストにおける闘争と反乱、ユートピアと解放の瞬間を唯物論的に読み解くことに献身した」人物と称賛している。 [6]

『ザ・ネイション』誌に掲載された追悼エッセイでは、ジェイムソンは「自身の分野において最も印象的な作品群を蓄積した人物であるだけでなく、根本的には、教師と生徒の間、作品と大衆の間における、言説としての批評を信じる人物」として登場したと指摘している。[37]
Publications
Books
Sartre: The Origins of a Style. New Haven: Yale University Press. 1961.[76]
Marxism and Form: Twentieth Century Dialectical Theories of Literature. Princeton: Princeton University Press. 1971.[76]
The Prison-House of Language: A Critical Account of Structuralism and Russian Formalism. Princeton: Princeton University Press. 1972.[76][note 9]
Fables of Aggression: Wyndham Lewis, the Modernist as Fascist. Berkeley: University of California Press. 1979. Reissued: Verso, 2008.[76]
The Political Unconscious: Narrative as a Socially Symbolic Act. Ithaca, N.Y.: Cornell University Press. 1981.[76]
Postmodernism and Cultural Theories (Chinese: 后现代主义与文化理论; pinyin: Hòuxiàndàizhǔyì yǔ wénhuà lǐlùn). Tr. Tang Xiaobing. Xi'an: Shaanxi Normal University Press. 1987.[72]
The Ideologies of Theory. Essays 1971–1986. Vol. 1: Situations of Theory. Minneapolis: University of Minnesota Press. 1988.[76] (anthology)
The Ideologies of Theory. Essays 1971–1986. Vol. 2: The Syntax of History. Minneapolis: University of Minnesota Press. 1988.[76] (anthology)
Nationalism, Colonialism, and Literature. (with Terry Eagleton and Edward Said) Derry: Field Day, 1988.[note 10]
Late Marxism: Adorno, or, The Persistence of the Dialectic. London & New York: Verso. 1990.[76]
Signatures of the Visible. New York & London: Routledge. 1990.[76]
Postmodernism, or, the Cultural Logic of Late Capitalism. Durham, NC: Duke University Press. 1991.[76]ISBN 978-0-8223-1090-7 | OCLC 21330492
The Geopolitical Aesthetic: Cinema and Space in the World System. Bloomington: Indiana University Press. 1992.[76]
The Seeds of Time. The Wellek Library lectures at the University of California, Irvine. New York: Columbia University Press. 1994.[76]
Brecht and Method. London & New York: Verso. 1998.[76] Reissued: 2011.
The Cultural Turn: Selected Writings on the Postmodern, 1983–1998. London & New York: Verso. 1998.[76] Reissued: 2009. (anthology)
The Jameson Reader. Ed. Michael Hardt and Kathi Weeks. Oxford: Blackwell. 2000. ISBN 978-0631202707
A Singular Modernity: Essay on the Ontology of the Present. London & New York: Verso. 2002. ISBN 978-1781680223 (anthology)
Archaeologies of the Future: The Desire Called Utopia and Other Science Fictions. London & New York: Verso. 2005. OCLC 84151429 (semi-anthology)
The Modernist Papers. London & New York Verso. 2007.OCLC 939861416
Jameson on Jameson: Conversations on Cultural Marxism. Ed. Ian Buchanan. Durham, NC: Duke University Press. 2007. OCLC 271177918
The Ideologies of Theory. London & New York: Verso. 2009. (anthology; altered one-volume re-edition, with additional essays) OCLC 181140234
Valences of the Dialectic. London & New York: Verso. 2009. OCLC 698450477
The Hegel Variations: On the Phenomenology of Spirit. London & New York: Verso. 2010. OCLC 540161683
Representing 'Capital': A Commentary on Volume One. London & New York: Verso. 2011. OCLC 601107882
The Antinomies of Realism. London & New York: Verso. 2013. OCLC 881655258
The Ancients and the Postmoderns: On the Historicity of Forms. London & New York: Verso. 2015. OCLC 957133404
(with others) An American Utopia: Dual Power and the Universal Army. Ed. Slavoj Žižek. London and New York: Verso. 2016. OCLC 950611265
Raymond Chandler: The Detections of Totality. London and New York: Verso. 2016. OCLC 920966657
Allegory and Ideology. London and New York: Verso. 2019. OCLC 1040191215
The Benjamin Files. London and New York: Verso. 2020. OCLC 1155482542
Mimesis, Expression, Construction: Fredric Jameson's Seminar on Aesthetic Theory. Ed. Octavian Esanu. London: Repeater. 2024 OCLC 1423132299
Inventions of a Present: The Novel in its Crisis of Globalization. London and New York: Verso. 2024 OCLC 1416967709
The Years of Theory: Postwar French Thought to the Present. Ed. Carson Welch. London and New York: Verso. 2024 OCLC 1450560539
Selected articles
— (1969–1970), "Walter Benjamin, or Nostalgia", Salmagundi, 10–11 (10/11): 52–68, JSTOR 40546514
— (1972), "The Great American Hunter, or, Ideological Content in the Novel", College English, 34 (2): 180–197, doi:10.2307/375277, JSTOR 375277
— (1976), "On Goffman's Frame Analysis", Theory and Society, 3 (1): 119–133, doi:10.1007/BF00158482, JSTOR 656942
— (2002), "The Dialectics of Disaster" (PDF), South Atlantic Quarterly, 101 (2): 297–304, doi:10.1215/00382876-101-2-297, archived from the original (PDF) on September 29, 2024 (reprinted in Dissent from the Homeland: Essays after September 11, ed. Frank Lentricchia and Stanley Hauerwas, Durham, NC: Duke University Press, 2003, pp. 55–62)
— (2004), "Politics of Utopia", New Left Review, II/25: 35–56
— (2009), "War and Representation", PMLA, 124 (5): 1532–1547, doi:10.1632/pmla.2009.124.5.1532
— (2016), "Badiou and the French Tradition" (PDF), New Left Review, II/102: 99–117
出版物
書籍
サルトル:スタイルの起源。ニューヘイブン:イェール大学出版。1961年。[76]
マルクス主義と形式:20世紀の文学における弁証法的理論。プリンストン:プリンストン大学出版。1971年。[76]
言語の牢獄:構造主義とロシア・フォルマリズムに関する批判的考察。プリンストン:プリンストン大学出版。1972年。[76][注9]
『侵略の寓話:ウィンダム・ルイス、ファシストとしてのモダニスト』バークレー:カリフォルニア大学出版局、1979年。再版:Verso、2008年。
『政治的無意識:社会的象徴行為としての物語』ニューヨーク州イサカ:コーネル大学出版局、1981年。
ポストモダニズムと文化理論(中国語:后现代主义与文化理论、ピン音:Hòuxiàndàizhǔyì yǔ wénhuà lǐlùn)。唐小兵訳。西安:陝西師範大学出版。1987年[72]
理論のイデオロギー。エッセイ1971-1986。第1巻:理論の状況。ミネアポリス:ミネソタ大学出版。1988年。[76](アンソロジー)
理論のイデオロギー。エッセイ1971-1986。第2巻:歴史のシンタックス。ミネアポリス:ミネソタ大学出版。1988年。[76](アンソロジー)
ナショナリズム、植民地主義、そして文学。(テリー・イーグルトン、エドワード・サイードとの共著)デリー:フィールド・デイ、1988年。[注10]
晩期マルクス主義:アドルノ、あるいは弁証法の持続。ロンドン&ニューヨーク:ヴァーソ。1990年。[76]
可視の署名。ニューヨーク&ロンドン:ルートレッジ。1990年。[76]
ポストモダニズム、または後期資本主義の文化論理。ノースカロライナ州ダーラム:デューク大学出版。1991年。ISBN 978-0-8223-1090-7|OCLC 21330492
地政学的美学:世界システムにおける映画と空間。ブルーミントン:インディアナ大学出版。1992年。
『時の種子』。カリフォルニア大学アーバイン校ウェレック・ライブラリー講義。ニューヨーク:コロンビア大学出版局。1994年。
『ブレヒトと方法』。ロンドンおよびニューヨーク:ヴァーソ。1998年。
『文化の転回:ポストモダンに関する選集、1983年~1998年』ロンドン&ニューヨーク:Verso. 1998年[76] 再版:2009年。(アンソロジー)
『ジェイムソン・リーダー』編:マイケル・ハート、キャシー・ウィークス。オックスフォード:Blackwell. 2000年。ISBN 978-0631202707
『特異な近代:現代の存在論に関するエッセイ』ロンドン&ニューヨーク:Verso. 2002. ISBN 978-1781680223(アンソロジー)
『未来の考古学:ユートピアという欲望とその他のSF』ロンドン&ニューヨーク:Verso. 2005. OCLC 84151429(セミ・アンソロジー)
『モダニストの論文集』ロンドン&ニューヨーク:ヴァーソ。2007年。OCLC 939861416
ジェイムソンによるジェイムソン:文化マルクス主義についての対話。編:イアン・ブキャナン。ノースカロライナ州ダーラム:デューク大学出版。2007年。OCLC 271177918
『理論のイデオロギー』。ロンドン&ニューヨーク:Verso。2009年。(アンソロジー、追加のエッセイを加えた改訂版の一巻)OCLC 181140234
『弁証法の価数』。ロンドン&ニューヨーク:Verso。2009年。OCLC 698450477
『ヘーゲル変奏曲:精神現象学について』ロンドン&ニューヨーク:Verso. 2010. OCLC 540161683
『資本』第1巻の解説』ロンドン&ニューヨーク:Verso. 2011. OCLC 601107882
リアリズムのアンチノミー。ロンドン&ニューヨーク:ヴァーソ。2013年。OCLC 881655258
古代人とポストモダン人:形式の歴史性について。ロンドン&ニューヨーク:ヴァーソ。2015年。OCLC 957133404
(他者との共著)『アメリカン・ユートピア:二重権力と普遍的軍隊』スラヴォイ・ジジェク編。ロンドンおよびニューヨーク:Verso。2016年。OCLC 950611265
レイモンド・チャンドラー:トータリティの探知』ロンドンおよびニューヨーク:Verso。2016年。OCLC 920966657
『寓話とイデオロギー』ロンドンおよびニューヨーク:Verso. 2019. OCLC 1040191215
『ベンジャミン・ファイル』ロンドンおよびニューヨーク:Verso. 2020. OCLC 1155482542
ミメーシス、表現、構築:フレドリック・ジェイムソンの美学理論セミナー。編:オクタヴィアン・エサヌ。ロンドン:リピーター。2024年。OCLC 1423132299
現在における発明:グローバル化の危機にある小説。ロンドンおよびニューヨーク:ヴァーソ。2024年。OCLC 1416967709
『理論の時代:戦後フランス思想から現在まで』 カーソン・ウェルチ編。ロンドンおよびニューヨーク:Verso。2024年。OCLC 1450560539
論文
— (1969–1970), 「ウォルター・ベンヤミン、あるいは郷愁」、『サルマグンディ』10–11 (10/11): 52–68, JSTOR 40546514
— (1972), 「The Great American Hunter, or, Ideological Content in the Novel」, College English, 34 (2): 180–197, doi:10.2307/375277, JSTOR 375277
— (1976), 「On Goffman's Frame Analysis」, Theory and Society, 3 (1): 119–133, doi:10.1007/BF00158482, JSTOR 656942
— (2002), 「The Dialectics of Disaster」 (PDF), South Atlantic Quarterly, 101 (2): 297–304, doi:10.1215/00382876-101-2-297, archived from the original (PDF) on September 29, 2024 (reprinted in Dissent from the Homeland: エッセイ・アフター・セプテンバー11、編者フランク・レントリッチアとスタンリー・ハウエルバス、ノースカロライナ州ダーラム:デューク大学出版、 2003年、55-62ページ)
— (2004), 「Politics of Utopia」, New Left Review, II/25: 35–56
— (2009), 「War and Representation」, PMLA, 124 (5): 1532–1547, doi:10.1632/pmla.2009.124.5.1532
— (2016), 「Badiou and the French Tradition」 (PDF), New Left Review, II/102: 99–117
Dialectic
Dialectical materialism
Mark Fisher
Hegel
Late capitalism
Literary realism
Marxist theorists
Literary theory
Marx
Marxism
Modernism
Political consciousness
Postmodernism
Psychoanalytic sociology
Utopia
弁証法
弁証法的唯物論
マーク・フィッシャー
ヘーゲル
後期資本主義
文学的リアリズム
マルクス主義理論家
文学理論
マルクス
マルクス主義
モダニズム
政治的意識
ポストモダニズム
精神分析的社会学
ユートピア
https://en.wikipedia.org/wiki/Fredric_Jameson

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