かならずよんで ね!

C.フォン フューラー=ハイメンドルフ

Christoph von Fürer-Haimendorf, 1909

池田光穂

★C.フォン フューラー・ハイメンドルフChristoph von Fürer-Haimendorf または Christopher von Fürer-Haimendorf FRAI、1909年6月22日 - 1995年6月11日)は、オーストリアの民族学者、ロンドンの東洋アフリカ研究学院の教授であった。インドとネパールの民族学者であるベティ・バーナル ドと結婚し、インド東北部、現在のテランガーナ州中部、ネパールで40年間部族文化を研究した。

Christoph von Fürer-Haimendorf or Christopher von Fürer-Haimendorf FRAI (22 June 1909 – 11 June 1995) was an Austrian ethnologist and professor at the School of Oriental and African Studies at London. He spent forty years studying tribal cultures in Northeast India, in the central region of what is now the state of Telangana and in Nepal.[1] He was married to British ethnologist of India and Nepal, Betty Barnardo.
Christoph von Fürer-Haimendorf または Christopher von Fürer-Haimendorf FRAI、1909年6月22日 - 1995年6月11日)は、オーストリアの民族学者、ロンドンの東洋アフリカ研究学院の教授であった。インドとネパールの民族学者であるベティ・バーナル ドと結婚し、インド東北部、現在のテランガーナ州中部、ネパールで40年間部族文化を研究した[1]。
Biography
Christoph von Fürer-Haimendorf was born in an Austrian aristocratic family. Very early he developed an interest in Indian culture, having read Rabindranath Tagore as a young man.

He studied anthropology and archaeology in Vienna and there he was most influenced by Robert von Heine-Geldern. He wrote his thesis on the tribal social organization of the peoples of Assam and northwestern Burma (Staat und Gesellschaft bei den Völkern Assams und des nordwestlichen Birmas)[2] and in later years was inspired by John Henry Hutton, a fellow researcher of the tribal communities in that region.[3][1]

After his thesis, von Fürer-Haimendorf moved to London in order to establish contact with the main anthropologists of his time, such as Bronislaw Malinowski. By 1936 he traveled to India, where he worked among the Naga people and established good friendships among the local administrators of the British Raj. After five months and great effort, he succeeded in learning the local language and was able to do without an interpreter. From then onwards, von Fürer-Haimendorf would insist that it was of the utmost importance for an ethnologist or ethnographer to learn well the language of the people who were the subject of the fieldwork in order to be competent in his or her studies.[4]

In 1938, von Fürer-Haimendorf married Betty Barnardo, a colleague. At the time he only made a brief visit to Europe and returned to India, so that at the outbreak of World War II he found himself in British territory holding a Third Reich passport. He was arrested by the colonial authorities, but with a great degree of politeness and sadness, for they were good friends of his. Thus he was confined to Hyderabad State in South India. As time went by von Fürer-Haimendorf earned the trust of the local authorities, who could see that he had no Nazi sympathies. He was then able to do some of his best fieldwork ever while living among the Chenchu, Bhil, Reddi[5] and the Raj Gond Adivasi of present-day interior Telangana.

Thanks to friendly government officers, which included fellow ethnologist Verrier Elwin, von Fürer-Haimendorf was able to obtain a post as Special Officer and Assistant Political Officer to the North East Frontier Agency, so he could move back to Northeast India. He studied the Apatanis in 1944–45, when there were tensions in the area owing to the Japanese conquest of Burma.

When the war was over von Fürer-Haimendorf was named Advisor for Tribes and Backward Classes to the Nizam's Government of Hyderabad and returned to the South where he continued to do ethnographic fieldwork while he was engaged as government officer. In 1953, when the Kingdom of Nepal opened to the outside world, von Fürer-Haimendorf did not want to lose the opportunity to visit the then little-known country and became the first foreigner who was able to do research among the peoples of Nepal.

Christoph von Fürer-Haimendorf lived his old age in London, where he became professor of anthropology at the School of Oriental and African Studies. In 1987, following the death of his wife, his health suffered a decline from which he did not recover. He died on 11 June 1995 and was buried in London.[4]


バイオグラフィー
クリストフ・フォン・フューラーハイメンドルフは、オーストリアの貴族の家に生まれた。若い頃からラビンドラナート・タゴールを読み、早くからインド文化に関心を抱いていた。

ウィーンで人類学と考古学を学び、そこでロベルト・フォン・ハイネ=ゲルダーンの影響を最も強く受けることになる。アッサム地方とビルマ北西部の民族の社 会組織に関する論文(Staat und Gesellschaft bei den Völkern Assams und des nordwestlichen Birmas)を執筆し[2]、後年、その地域の部族社会の研究仲間であるジョン・ヘンリー・ハットンに影響を受ける[3][1]。

論文執筆後、フォン・フューラー=ハイメンドルフはロンドンに移り、ブロニスワフ・マリノフスキーなど当時の主な人類学者と接触するようになる。1936 年にはインドに渡り、ナガ民族のもとで働き、イギリス領ラージの地方行政官と親交を深めた。そして、5ヵ月間の努力の末に、現地の言葉を習得し、通訳なし で行動できるようになった。これ以降、フォン・フューラー=ハイメンドルフは、民族学者や民族誌学者にとって、自分の研究で有能であるためには、フィール ドワークの対象である人々の言語をよく学ぶことが最も重要であると主張するようになる[4]。

1938年、フォン・フューラー=ハイメンドルフは同僚であったベティ・バーナルドと結婚する。当 時、彼はヨーロッパに短期間滞在しただけでインドに戻ったため、第二次世界大戦勃発時には第三帝国のパスポートを持ったままイギリス領にいることが判明し た。彼は植民地当局に逮捕されたが、彼らは彼の親友であったため、非常に丁重に、そして悲しげに対応してくれた。こうして彼は、南インドのハイデラバード 州に幽閉されることになった。時が経つにつれて、フォンフューラーハイメンドルフは地元当局の信頼を得るようになり、彼がナチスに共感していないことを見 抜くことができるようになった。そして、現在のテランガナ州内陸部のチェンチュ、ビィル、レディ[5]、ラージ・ゴンドといったアディバシに住みながら、 彼にとってこれまでで最高のフィールドワークを行うことができた

フォン・フューラー=ハイメンドルフは、同じ民族学者のヴェリエ・エルウィンを含む友好的な政府高官のおかげで、北東辺境局の特別官および政治官補のポス トを得ることができ、北東インドに戻ることができるようになった。1944年から45年にかけて、彼はアパタニ族を調査したが、当時は日本軍のビルマ征服 のため、この地域には緊張が漂っていた。

戦争が終わると、フォン・フューラー=ハイメンドルフはハイデラバードのニザム政府の部族・後進層担当顧問に任命され、南部に戻り、政府職員として従事し ながら民族誌のフィールドワークを継続した。1953年、ネパール王国が開国すると、フォン・フューラー=ハイメンドルフは、当時まだあまり知られていな かったこの国を訪れる機会を失いたくなく、ネパールの人々の間で調査をすることができた最初の外国人になった。

老後はロンドンで過ごし、東洋アフリカ研究学院の人類学教授に就任した。1987年、妻の死後、健康状態が悪化し、その後回復することはなかった。1995年6月11日に死去し、ロンドンにて埋葬された[4]。


Von Fürer-Haimendorf published 3,650 pages of ethnographic notes and took more than 10,000 photographs.[6] He also shot a total of over 100 hours of 16 mm documentary films, giving a glimpse on the way of life of certain little-known cultures that were poised to change irreversibly.

Published writings:
The Naked Nagas (1939)
The Chenchus (1943)
The Reddis of the Bison Hills (1945)
The Raj Gonds of Adilibad (1948)
The Apatanis and their neighbours (1962)
Morals and merit (1967)[7]
The Sherpas of Nepal (1964)
The Bagoria Bhil (1964)[8]
The Konyak Nagas (1969)
Return to the naked Nagas: an anthropologist's view of Nagaland 1936–1970 (1976)
Tribes of India: The Struggle for Survival (1982)[9]
Films:
The Men Who Hunted Heads (1970)
The land of the Gurkhas (1957)
The land of Dolpo (1962)

The papers and photographs of Christoph von Fürer-Haimendorf are held by SOAS Archives. In 2010, more than 14,000 of these images were digitised and are available online here.

https://en.wikipedia.org/wiki/Christoph_von_F%C3%BCrer-Haimendorf

Betty von Fürer-Haimendorf

Betty von Fürer-Haimendorf (1911 – 11 January 1987), born Elizabeth Barnardo, was a British ethnologist in India and Nepal. She was married to Austrian ethnologist Christoph von Fürer-Haimendorf. Elizabeth Barnardo was born in Darbhanga, British India,[1] one of the five children of Col. Frederick "Barnie" Barnardo and Violet Barnardo, of Bexhill. Her father, also born in British India, was a physician with the Indian Medical Service,[2] nephew of Irish philanthropist Thomas John Barnardo, and dean of a medical school in Calcutta before 1921.[3] Her mother died by suicide in 1942. In girlhood, Betty Barnardo was close to Patience Gray, who became a noted food writer. The two young women traveled together in central Europe in 1937.[4] Barnardo, who had trained as a nurse,[5] worked closely with her husband on documenting the tribal cultures of northern India and Nepal.[6] "No Himalayan pass was too high for her, no field site too remote," recalled a colleague in a 1987 obituary.[7] She compiled the three-volume An anthropological bibliography of South Asia (1958).[8] With her husband, she co-wrote The Reddis of the Bison hills: A study in acculturation (1945),[9] The Raj Gonds of Adilabad: A peasant culture of the Deccan (1948), and The Gonds of Andhra Pradesh: Tradition and change in an Indian tribe (1979),[10] Her diaries became an important source of her husband's 1990 memoir, Life Among Indian Tribes: the Autobiography of an Anthropologist.[11] In 1938, Elizabeth Barnardo married Christoph von Fürer-Haimendorf. They had a son, Nicholas, born in 1946. She died in 1987, in Hyderabad.[7] The couple's papers are archived at the School of Oriental and African Studies (SOAS) at the University of London.[12]
https://de.wikipedia.org/wiki/Christoph_von_F%C3%BCrer-Haimendorf
ベ ティ・フォン・フューラー=ハイメンドルフ(1911年 - 1987年1月11日)は、エリザベス・バーナードとして生まれ、インドとネパールの民族学者として活躍したイギリス人です。オーストリアの民族学者クリ ストフ・フォン・フューラー=ハイメンドルフと結婚した。 エリザベス・バーナルドは、イギリス領インドのダルバンガで、ベクスヒルのフレデリック・" バーニー"・バーナルド大佐とヴァイオレット・バーナルドの5人の子供のうちの1人として生まれた[1]。父親も英領インド出身で、インド医療サービスの 医師であり[2]、アイルランドの慈善家トーマス・ジョン・バーナルドの甥で、1921年までカルカッタの医学校の学長を務めていた[3]。少女時代のベ ティ・バーナルドは、著名なフードライターとなったペイシェンス・グレイと親交があった。看護師としての訓練を受けたバーナルドは[5]、夫と共に北イン ドとネパールの部族文化を記録するために密接に働いていた[6]。A study in acculturation (1945), [9] The Raj Gonds of Adilabad: A peasant culture of the Deccan (1948), The Gonds of Andhra Pradesh: 伝統と変化 in an Indian tribe』(1979年)[10] 彼女の日記は、1990年の夫の回想録『Life Among Indian Tribes: the Autobiography of an Anthropologist』の重要な資料となった。 1938年にエリザベス・バーナードはクリストフ・フォン・フューラーハイメンドルフと結婚した。1946年に息子のニコラスが生まれる。1987年にハ イデラバードで死去[7]。夫妻の遺品はロンドン大学の東洋アフリカ研究学院(SOAS)に保管されている[12]。
Harry Verrier Holman Elwin (29 August 1902 – 22 February 1964)[1] was a British-born Indian anthropologist, ethnologist and tribal activist, who began his career in India as a Christian missionary. He first abandoned the clergy, to work with Mahatma Gandhi and the Indian National Congress, then converted to Hinduism in 1935 after staying in a Gandhian ashram,[2] and split with the nationalists over what he felt was an overhasty process of transformation and assimilation for the tribals. Verrier Elwin is best known for his early work with the Baigas and Gonds of Orissa and Madhya Pradesh in central India, and he married a 13 year old member of one of the communities he studied. He later also worked on the tribals of several North East Indian states especially North-East Frontier Agency (NEFA) and settled in Shillong, the hill capital of Meghalaya.[3]

In time he became an authority on Indian tribal lifestyle and culture, particularly on the Gondi people.[2] He served as the Deputy Director of the Anthropological Survey of India upon its formation in 1945.[4] Post-independence, he took up Indian citizenship.[3] Prime Minister Jawaharlal Nehru appointed him as an adviser on tribal affairs for north-eastern India, and later he was Anthropological Adviser to the Government of NEFA (now Arunachal Pradesh.[5] His philosophy towards the north-east was partially responsible in its disconnect from the modern world.[6]

The Government of India awarded him the third highest civilian honour of the Padma Bhushan in 1961.[7] His autobiography, The Tribal World of Verrier Elwin won him the 1965 Sahitya Akademi Award in English Language, given by the Sahitya Akademi, India's National Academy of Letters.[8]
Harry Verrier Holman Elwin, 1902年8月29日 - 1964年2月22日)[1]は、イギリス生まれのインドの人類学者、民族学者、部族活動家であり、キリスト教の宣教師としてインドでキャリアをスタート させた。マハトマ・ガンジーとインド国民会議に協力するために聖職を捨て、ガンジーのアシュラムに滞在した後1935年にヒンドゥー教に改宗し[2]、部 族に対する過度な変革・同化のプロセスを感じて民族主義者と分裂した。ヴェリエ・エルウィンは、中央インドのオリッサ州とマディヤ・プラデーシュ州のバイ ガ族とゴンド族に関する初期の研究でよく知られており、彼は研究対象のコミュニティの1つである13歳のメンバーと結婚しています。その後、インド北東部 のいくつかの州、特に北東辺境局(NEFA)の部族についても研究し、メガラヤ州の丘陵地の首都シロンに居を構えた[3]。

1945年にインド人類学調査が設立されると、その副所長を務めた[4]。 独立後は、インド国籍を取得した[3]。 [3] ネルー首相は彼を北東インドの部族問題顧問に任命し、後に彼はNEFA(現アルナーチャル・プラデーシュ州)政府の人類学顧問となった[5]。彼の北東に 対する哲学は、その現代世界からの断絶に一部責任があった[6]。

1961年にインド政府から文民として3番目に高い栄誉であるパドマ・ブーシャンを授与された[7]。 自伝『The Tribal World of Verrier Elwin』でインドの国立文学アカデミーであるサヒティア・アカデミーから1965年に英語部門でサヒティストアカデミー賞を授与された[8]。
Harry Verrier Holman Elwin was born on 29 August 1902 in Dover. He is the son of Edmund Henry Elwin, Bishop of Sierra Leone. He was educated at Dean Close School and Merton College, Oxford,[1] where he received his degrees of BA First Class in English Language and Literature, MA, and DSc. He also remained the President of Oxford Inter-Collegiate Christian Union (OICCU) in 1925. He had a nice career at Oxford, where he took a Double First in English and in Theology, before being ordained a priest in the Church of England. He came to India in 1927, to join a small sect, the Christa Seva Sangh of Poona, which hoped to 'indigenise' Christianity.[citation needed]
ハ リー・ヴェリエ・ホルマン・エルウィンは1902年8月29日、ドーバーで生まれた。シエラレオネの司教であるエドマンド・ヘンリー・エルウィンの息子で ある。ディーン・クローズ・スクールとオックスフォード大学マートン・カレッジで教育を受け[1]、英語と文学の学士一級、修士、博士号を取得した。ま た、1925年にはオックスフォード大学間キリスト教連合会(OICCU)の会長も務めた。オックスフォード大学では、英語と神学のダブルファーストを取 得し、イングランド国教会の司祭に叙階されるなど、素晴らしいキャリアを積んだ。1927年にインドに渡り、プーナのクリスタ・セヴァ・サングというキリ スト教の「土着化」を目指す小さな宗派に参加した[citation needed]。
 1926, he was appointed Vice-Principal of Wycliffe Hall, Oxford and in the following year he became a lecturer at Merton College, Oxford. He went to India in 1927 as a missionary. Over the years, he was influenced by the philosophies of Mahatma Gandhi and Rabindranath Tagore. He quickly threw in his lot with the Congress, winning Gandhi's affection and becoming a camp follower and occasional cheerleader to the popular movement against British rule. Seeking fuller immersion in the toil, the sufferings, the poverty of India, he resolved to make his home among the Gonds. He first joined Christian Service Society in Pune. The first time he visited the central India, now the states of Madhya Pradesh, Chhattisgarh, and parts of eastern Maharashtra, was with an Indian from Pune, Shamrao Hivale. For the first time, he visited a remote village in the forests of Mandla district. Hivale and he were to spend some twenty years in Central India, living with and fighting for tribal rights. Their studies on the tribes are some of the earliest anthropological studies in the country. In January 1954, Elwin became the first foreigner to be accepted as an Indian citizen. In the same year, he was appointed anthropological adviser to the Indian Government, with the special reference to the hill tribes of the north east. Moving to Shillong, he served for a decade as a leading missionary of what he liked to call 'Mr Nehru's Gospel for tribes'. He died in 1964, a greatly esteemed public figure in his adopted land, the recipient of the Padma Bhushan and countless other medals and rewards. He participated in the Indian independence movement, and in 1930 Gandhi said he regarded Elwin as a son.[9]

He came out with numerous works on various tribal groups in India, the best acclaimed being those on Maria and Baigas.

After India attained independence in 1947, he was asked by Nehru to find solutions to the problems that emerged among the tribal peoples living in the far northeastern corner of India, the North East Frontier Agency (NEFA). He was also a Fellow of the Indian National Science Academy.[10] Elwin entered into an agreement which prohibited the entry of Sadhus into Nagaland with Nehru.[11]

The historian Ramachandra Guha's biography Savaging the Civilized: Verrier Elwin, His Tribals, and India (1999) brought renewed attention in India to Elwin's life and career.
  1926年、オックスフォードのウィクリフ・ホールの副校長に任命され、翌年にはオックスフォードのマートン・カレッジの講師に就任した。1927年、宣 教師としてインドに赴いた。マハトマ・ガンジーやラビンドラナート・タゴールの思想に影響を受けた。ガンジーの愛情を受け、イギリス支配に反対する民衆運 動のキャンプ・フォロワーとなり、時にはチアリーダーにもなった。インドの労苦、苦悩、貧困にもっと浸ろうと、彼はゴンド族の間に住まいを構えることを決 意した。プネーにあるキリスト教奉仕会に入会した。プネー出身のインド人シャムラオ・ヒバレと初めて中央インド(現在のマディヤ・プラデーシュ州、チャッ ティスガル州、マハラシュトラ州東部の一部)を訪問した。プネー出身のインド人、シャムラオ・ヒヴァレ(Shamrao Hivale)である。ヒバレと彼は、その後約20年間、中央インドで部族とともに暮らし、部族の権利のために闘うことになる。彼らの部族に関する研究 は、この国で最も早い時期に行われた人類学的研究の一部である。1954年1月、エルウィンは外国人として初めてインド国民として受け入れられた。同年、 インド政府の人類学顧問に任命され、特に北東部の山岳部族を担当することになった。シロンに移り、「ネルー氏による部族のための福音書」と呼ぶべきものの 主要な宣教師として10年間奉仕した。1964年、彼はパドマ・ブーシャンをはじめ、数え切れないほどの勲章や褒賞を受け、生まれ故郷のインドで非常に尊 敬される公人となり、この世を去った。インド独立運動にも参加し、1930年にガンジーはエルウィンを息子のように思っていると語っている[9]。

インドのさまざまな部族集団に関する数多くの著作を発表し、中でもマリアとバイーガに関する著作は高く評価されている[10]。

1947年にインドが独立すると、ネルーからインドの最北東端、北東辺境局(NEFA)に住む部族民の間に生じた問題の解決策を見出すよう依頼された。ま たインド国立科学アカデミーのフェローでもあった[10]。 エルウィンはネルーとナガランドへのサドゥーの入国を禁止する協定を結んだ[11]。

歴史家ラマチャンドラ・グハの伝記『Savaging the Civilized: Verrier Elwin, His Tribals, and India (1999) は、エルウィンの人生とキャリアにインドで再び注目を集めるきっかけとなった。
On Ghotul
Verrier Elwin wrote – "The message of the ghotul – that youth must be served, that freedom and happiness are more to be treasured than any material gain, that friendliness and sympathy, hospitality and unity are of the first importance, and above all that human love – and its physical expression – is beautiful, clean and precious, is typically Indian."[12]

Personal life
Elwin married a Raj Gond tribal girl called Kosi who was a student at his school at Raythwar (Raithwar) in Dindori district in Madhya Pradesh on 4 April 1940. They had one son, Jawaharlal (Kumar), born in 1941. Elwin had an ex-parte divorce in 1949, at the Calcutta High Court, writing in his autobiography, "I cannot even now look back on this period of my life without a deep sense of pain and failure" [13] In 2006, Kosi was still living in a hut in Raythwar, their son Kumar having died. Kosi's second son, Vijay, also died young.[14] Elwin remarried a woman called Lila, belonging to the Pardhan Gond tribe in nearby Patangarh, moving with her to Shillong in the early 1950s. They had three sons, Wasant, Nakul and Ashok.[15] Elwin died in Delhi on 22 February 1964 after a heart attack.[16][17] His widow Lila died in Mumbai in 2013, aged about 80, shortly after the demise of their eldest son, Wasant.[18] His marriage to Lila connected Verrier to Jangarh Singh Shyam, the Gond artist.[19]
ゴトゥールについて
ヴェリエ・エルウィンは、「ゴトゥルのメッセージ-青春は奉仕されなければならない、自由と幸福はどんな物質的利益よりも大切にされるべきである、親しみ と同情、もてなしと団結がまず重要であり、何よりも人間の愛とその肉体的表現が美しく、清潔で貴重であることは、インドらしい」と記している[12]。

私生活
1940年4月4日、エルウィンはマディヤ・プラデーシュ州ディンドリ県レイスワル(レイスワル)の学校の生徒だったラージ・ゴンド族の少女コシと結婚し た。二人の間には、1941年に生まれた息子ジャワハルラル(クマール)が一人いた。エルウィンは1949年にカルカッタ高等裁判所にて一方的に離婚し、 自伝の中で「私は今でも深い痛みと失敗の感覚なしに人生のこの時期を振り返ることはできない」と書いている[13]。2006年、コージはまだレイスワー ルの小屋に住んでおり、息子のクマールは亡くなっていた。エルウィンはパタンガール近郊のパルダン・ゴンド族に属するリラという女性と再婚し、1950年 代初頭に彼女とともにシロンに移り住んだ[14]。二人はワサント、ナクル、アショクの3人の息子をもうけた[15]。 エルウィンは1964年2月22日に心臓発作でデリーで亡くなった[16][17]。未亡人のリラは2013年にムンバイで、長男ワサントの死後すぐに 80歳前後で亡くなった[18]。 リラとの結婚はベリエとゴンドの芸術家のジャンガルシンシャムとを結びつけるものだった[19]。


Works
Christian Dhyana. Society for Promoting Christian Knowledge, 1930.
The Dawn of Indian Freedom, with Jack Copley Winslow. G. Allen & Unwin, 1931.
Gandhi: the Dawn of Indian Freedom, with John Copley Winslow. Fleming H. Revell company, 1934..
Truth about India: can we get it?. G. Allen & Unwin, 1932.
Mahatma Gandhi: sketches in pen, pencil and brush, with Kanu Desai. Golden Vista Press, 1932.
Songs of the Forest: the folk poetry of the Gonds. with Shamrao Hivale. London: G. Allen & Unwin, 1935.
Leaves from the Jungle: Life in a Gond Village. John Murray Publishers Ltd, 1936.
The Agaria. H. Milford, Oxford University Press, 1942.
The Aboriginals. H. Milford, Oxford University Press, 1944.
Folk-songs of the Maikal Hills. with Shamrao Hivale. H. Milford, Oxford University Press, 1944.
Folk-songs of Chhattisgarh. G. Cumberlege, Oxford University Press, 1946.
The Muria and their Ghotul. Oxford University Press, 1947.
Myths of Middle India, Indian Branch, Oxford University Press, 1949.
Bondo Highlander. Oxford University Press, 1950.
Maria Murder and Suicide, Oxford University Press, 1950.
The Tribal Art of Middle India: a personal record. Indian Branch, Oxford University Press, 1951.
Tribal Myths of Orissa. Indian Branch, Oxford University Press, 1954.
The Religion of an Indian Tribe. Oxford University Press, 1955.
Myths of the North-east Frontier of India, Volume 1. North-East Frontier Agency, 1958.
India's North-east Frontier in the Nineteenth Century. Oxford University Press, 1959.
The Art of the North-east Frontier of India, Volume 1. Pub. North-East Frontier Agency, 1959.
The Fisher-Girl and the Crab
A Philosophy for NEFA. S. Roy on behalf of the North-East Frontier Agency (NEFA), 1960.
A New Deal for Tribal India. Abridgement of the tenth Report of the Commissioner for Scheduled Castes and Scheduled Tribes for the year 1960–61. Ministry of Home Affairs, 1963.
When the World was Young: folk-tales from India's hills and forests. Publication Div., Ministry of Information & Broadcasting, Govt. of India, 1961.
The Tribal World of Verrier Elwin: An Autobiography. Oxford University Press, 1964.
Religious and Cultural Aspects of Khadi. Sarvodaya Prachuralaya, 1964.
Democracy in NEFA.. North-East Frontier Agency, 1965.
Folk Paintings of India. Inter-national Cultural Centre, 1967.
The Kingdom of the Young, Oxford University Press, 1968.
The Nagas in the Nineteenth Century. Oxford University Press, 1969.
A New Book of Tribal Fiction. North-East Frontier Agency, 1970.
Folk-tales of Mahakoshal. Arno Press, 1980.
The Baiga. Gian Pub. House, 1986.
Verrier Elwin, Philanthropologist: Selected Writings, Ed. Nari Rustomji. North-Eastern Hill Univ. Publications; Oxford University Press, 2002, ISBN 0-19-565801-9.


https://en.wikipedia.org/wiki/Verrier_Elwin


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