ジョルジュ・バタイユ
Georges Albert Maurice
Victor Bataille, 1897-1962
☆ ジョルジュ・アルベール・モーリス・ヴィクトル・バタイユ(Georges Albert Maurice Victor Bataille; 1897年9月10日 - 1962年7月9日)は、哲学、文学、社会学、人類学、芸術史の分野で活躍したフランスの哲学者、知識人。エッセイ、小説、詩などを執筆し、エロティシズ ム、神秘主義、シュルレアリスム、侵犯などのテーマを探求した。彼の作品は、ポスト構造主義を含む、その後の哲学や社会理論の学派に影響を与えることにな る。
Georges Albert Maurice Victor Bataille
(/bɑːˈtaɪ/; French: [ʒɔʁʒ batɑj]; 10 September 1897 – 9 July 1962) was
a French philosopher and intellectual working in philosophy,
literature, sociology, anthropology, and history of art. His writing,
which included essays, novels, and poetry, explored such subjects as
eroticism, mysticism, surrealism, and transgression. His work would
prove influential on subsequent schools of philosophy and social
theory, including poststructuralism.[2] |
ジョ
ルジュ・アルベール・モーリス・ヴィクトル・バタイユ(/bɑˈˈ Bataille, フランス語: [ʒɔʁʒ batɑj];
1897年9月10日 -
1962年7月9日)は、哲学、文学、社会学、人類学、芸術史の分野で活躍したフランスの哲学者、知識人。エッセイ、小説、詩などを執筆し、エロティシズ
ム、神秘主義、シュルレアリスム、侵犯などのテーマを探求した。彼の作品は、ポスト構造主義を含む、その後の哲学や社会理論の学派に影響を与えることにな
る[2]。 |
Early life Georges Bataille was the son of Joseph-Aristide Bataille (b. 1851), a tax collector (later to go blind and be paralysed by neurosyphilis), and Antoinette-Aglaë Tournarde (b. 1865). Born on 10 September 1897 in Billom in the region of Auvergne, his family moved to Reims in 1898, where he was baptized.[3] He went to school in Reims and then Épernay. Although brought up without religious observance, he converted to Catholicism in 1914, and became a devout Catholic for about nine years. He considered entering the priesthood and attended a Catholic seminary briefly. However, he quit, apparently in part in order to pursue an occupation where he could eventually support his mother. He eventually renounced Christianity in the early 1920s.[4] Bataille attended the École Nationale des Chartes in Paris, graduating in February 1922. He graduated with a bachelor's thesis titled L'ordre de la chevalerie, conte en vers du xiiie siècle, avec introduction et notes. Though he is often referred to as an archivist and a librarian because of his employment at the Bibliothèque Nationale, his work there was with the medallion collections (he also published scholarly articles on numismatics). His thesis at the École des Chartes was a critical edition of the medieval poem L'Ordre de chevalerie which he produced directly by classifying the eight manuscripts from which he reconstructed the poem. After graduating he moved to the School of Advanced Spanish Studies in Madrid. As a young man, he befriended, and was much influenced by, the Russian existentialist Lev Shestov, who schooled him in the writing of Nietzsche, Dostoyevsky, and Plato as well as Shestov's own critique of reason and philosophical systematization.[citation needed] |
生い立ち ジョルジュ・バタイユは、徴税人であったジョセフ=アリスティド・バタイユ(1851年生まれ)とアントワネット=アグラエ・トゥルナール(1865年生 まれ)の息子である。1897年9月10日、オーヴェルニュ地方のビロムで生まれ、1898年に一家でランスに移り、そこで洗礼を受ける[3]。無宗教で 育ったが、1914年にカトリックに改宗し、約9年間敬虔なカトリック信者となる。司祭になることを考え、一時カトリックの神学校に通った。しかし、母親 を養えるような職業に就きたいという理由もあったようだ。最終的には1920年代初頭にキリスト教を放棄した[4]。 バタイユはパリの国立シャルト学院に入学し、1922年2月に卒業。学士論文は『L'ordre de la chevalerie, conte en vers du xiiie siècle, avec introduction et notes』(シュヴァレリー騎士団、12世紀の詩による記述、序論と注)。国立図書館に勤務していたため、アーキヴィストや司書と呼ばれることが多い が、彼の仕事はメダイユ・コレクションであった(貨幣学に関する学術論文も発表している)。シャルト大学での卒業論文は、中世の詩L'Ordre de chevalerieの批評版で、詩を再構成した8つの写本を分類して直接作成した。卒業後、マドリードの高等スペイン語学校に移る。若い頃、彼はロシア の実存主義者レフ・シェストフと親しくなり、彼から多くの影響を受けた。彼は、ニーチェ、ドストエフスキー、プラトンの著作や、シェストフ自身の理性批 判、哲学的体系化を学んだ[要出典]。 |
Career Founder of several journals and literary groups, Bataille is the author of a large and diverse body of work: readings, poems, essays on innumerable subjects (on the mysticism of economy, poetry, philosophy, the arts and eroticism). He sometimes published under pseudonyms, and some of his publications were banned.[citation needed] He was relatively ignored during his lifetime and scorned by contemporaries such as Jean-Paul Sartre as an advocate of mysticism, but after his death had considerable influence on authors such as Michel Foucault, Philippe Sollers, and Jacques Derrida, all of whom were affiliated with the journal Tel Quel. His influence is felt most explicitly in the phenomenological work of Jean-Luc Nancy, but is also significant for the work of Jean Baudrillard, the psychoanalytic theories of Jacques Lacan, Julia Kristeva, and recent anthropological work from the likes of Michael Taussig. Initially attracted to Surrealism, Bataille quickly fell out with its founder André Breton, although Bataille and the Surrealists resumed cautiously cordial relations after World War II. Bataille was a member of the extremely influential College of Sociology which included several other renegade surrealists. He was heavily influenced by Hegel, Freud, Marx, Marcel Mauss, the Marquis de Sade, Alexandre Kojève, and Friedrich Nietzsche,[5] the last of whom he defended in a notable essay against appropriation by the Nazis.[6] Fascinated by human sacrifice, he founded a secret society, Acéphale, the symbol of which was a headless man. According to legend, Bataille and the other members of Acéphale each agreed to be the sacrificial victim as an inauguration; none of them would agree to be the executioner. An indemnity was offered for an executioner, but none was found before the dissolution of Acéphale shortly before the war. The group also published an eponymous review of Nietzsche's philosophy which attempted to postulate what Derrida has called an "anti-sovereignty". Collaborators in these projects included André Masson, Pierre Klossowski, Roger Caillois, Jules Monnerot, Jean Rollin and Jean Wahl. The German philosopher and cultural critic, Walter Benjamin, described Bataille and Acéphale’s fascination with sacrifice as a “pre-fascist aestheticism”.[7] Bataille drew from diverse influences and used various modes of discourse to create his work. His novel Story of the Eye (Histoire de l'oeil), published under the pseudonym Lord Auch (literally, Lord "to the shithouse" — "auch" being short for "aux chiottes," slang for telling somebody off by sending him to the toilet), was initially read as pure pornography, while interpretation of the work has gradually matured to reveal the same considerable philosophical and emotional depth that is characteristic of other writers who have been categorized within "literature of transgression". The imagery of the novel is built upon a series of metaphors which in turn refer to philosophical constructs developed in his work: the eye, the egg, the sun, the earth, the testicle. Other famous novels include the posthumously published My Mother (which would become the basis of Christophe Honoré's film Ma Mère), The Impossible and Blue of Noon, which, with its incest, necrophilia,[8] politics, and autobiographical undertones, is a much darker treatment of contemporary historical reality. During World War II Bataille produced Summa Atheologica (the title parallels Thomas Aquinas' Summa Theologica) which comprises his works Inner Experience, Guilty, and On Nietzsche. After the war he composed The Accursed Share, which he said represented thirty years' work. The singular conception of "sovereignty" expounded there would become an important topic of discussion for Derrida, Giorgio Agamben, Jean-Luc Nancy and others. Bataille also founded the influential journal Critique. |
経歴 いくつかの雑誌と文学グループの創設者であるバタイユは、読書、詩、無数の主題(経済の神秘主義、詩、哲学、芸術、エロティシズム)に関するエッセイな ど、大規模で多様な著作を残している。生前は比較的無視され、ジャン=ポール・サルトルなど同時代の作家からは神秘主義の擁護者として軽蔑されたが、死後 はミシェル・フーコー、フィリップ・ソレール、ジャック・デリダなど、雑誌『テル・ケル』に所属していた作家に多大な影響を与えた。彼の影響は、ジャン= リュック・ナンシーの現象学的作品に最も顕著に感じられるが、ジャン・ボードリヤールの作品、ジャック・ラカンやジュリア・クリステヴァの精神分析理論、 マイケル・タウシグのような最近の人類学的作品にも多大な影響を及ぼしている。 当初シュルレアリスムに惹かれたバタイユは、すぐに創始者アンドレ・ブルトンと対立したが、第二次世界大戦後、バタイユとシュルレアリストたちは慎重に友 好的な関係を回復した。バタイユは、他のシュルレアリスムの反逆者数名を含む、非常に影響力のある社会学大学のメンバーであった。彼はヘーゲル、フロイ ト、マルクス、マルセル・モース、サド侯爵、アレクサンドル・コジェーヴ、フリードリヒ・ニーチェから多大な影響を受けており[5]、最後のニーチェはナ チスによる流用に対して注目すべきエッセイで擁護している[6]。 人身御供に魅了された彼は、秘密結社アセファールを設立し、そのシンボルは首のない男だった。伝説によると、バタイユとアセファールの他のメンバーは、就 任式として犠牲者になることに同意したが、処刑人になることには同意しなかった。処刑人に対する補償金が提供されたが、戦争直前にアセファールが解散する までに誰も見つからなかった。このグループはまた、デリダが「反主権」と呼ぶものを提起しようとしたニーチェ哲学の同名の評論を出版した。これらのプロ ジェクトの協力者には、アンドレ・マッソン、ピエール・クロソウスキー、ロジェ・カイヨワ、ジュール・モヌロー、ジャン・ロラン、ジャン・ヴァールらがい た。ドイツの哲学者であり文化批評家であるヴァルター・ベンヤミンは、バタイユとアセファールの犠牲への魅力を「ファシズム以前の美学」と評した[7]。 バタイユは様々な影響を受け、様々な言説様式を用いて作品を創作した。彼の小説『眼の物語』(Histoire de l'oeil)は、オーシュ公(Lord Auch)というペンネームで出版され、当初は純粋なポルノグラフィとして読まれていたが、作品の解釈は次第に成熟し、「背理文学」に分類される他の作家 と同じように、哲学的、感情的な深みを見せるようになった。この小説のイメージは、彼の作品の中で展開された哲学的構成要素に言及する一連の比喩の上に構 築されている。 その他の有名な小説には、死後に出版された『私の母』(クリストフ・オノレ監督の映画『Ma Mère』の原作となる)、『不可能』、『真昼の青』などがあり、近親相姦、ネクロフィリア、政治[8]、自伝的な含みを持つこの作品は、現代の歴史的現実をより暗く扱っている。 第二次世界大戦中、バタイユは『Summa Atheologica』(このタイトルはトマス・アクィナスの『Summa Theologica』と類似している)を発表し、『Inner Experience』、『Guilty』、『On Nietzsche』から構成されている。戦後、彼は『呪われた分け前』(The Accursed Share)を書き上げたが、これは30年がかりの仕事であったという。そこで説かれた「主権」という特異な概念は、デリダ、ジョルジョ・アガンベン、 ジャン=リュック・ナンシーらにとって重要な議論のテーマとなった。バタイユはまた、影響力のある雑誌『批評』を創刊した。 |
Personal life Bataille's first marriage was to actress Silvia Maklès, in 1928; they divorced in 1934, and she later married the psychoanalyst Jacques Lacan. Bataille also had an affair with Colette Peignot, who died in 1938. In 1946 Bataille married Diane de Beauharnais (author, pseudonym, Selena Warfield),[9] with whom he had a daughter. In 1955 Bataille was diagnosed with cerebral arteriosclerosis, although he was not informed at the time of the terminal nature of his illness.[10] He died seven years later, on 9 July 1962. Bataille was an atheist.[11] Themes At the crossroads of knowledge and the great ideological, philosophical and anthropological debates of his time, his work is both literary and philosophical, multiple, heterogeneous, marginal and escapes labelling: "the traditional categories, the delimitations they establish, prove inappropriate or cumbersome when one wants to account for the whole of his writings". All the more so since he went out of his way to blur the lines, as he himself declared in his last interview with Madeleine Chapsal in March 1961: "I would willingly say that what I am most proud of is having blurred the lines [...], that is to say, having associated the most turbulent and shocking way of laughing, the most scandalous, with the deepest religious spirit". This "scrambling" is all the more evident because of the multiple versions, manuscripts and typescripts of his texts, and also because he often used pseudonyms to sign certain writings (such as erotic stories): Troppmann, Lord Auch, Pierre Angélique, Louis Trente and Dianus. |
私生活 バタイユの最初の結婚は1928年、女優のシルヴィア・マクレズとのもので、1934年に離婚し、後に精神分析家のジャック・ラカンと結婚した。バタイユ はコレット・ペニョとも関係を持ったが、ペニョは1938年に死去。1946年、バタイユはディアーヌ・ド・ボーアルネ(作家、ペンネーム、セレーナ・ ウォーフィールド)と結婚し、娘をもうけた[9]。 1955年、バタイユは脳動脈硬化症と診断されるが、その時点では末期であることは知らされていなかった[10]。7年後の1962年7月9日に死去。 バタイユは無神論者であった[11]。 テーマ バタイユの作品は、文学的であると同時に哲学的であり、多義的であり、異質であり、周縁的であり、レッテル貼りを免れている: 「伝統的なカテゴリーや区切りは、彼の著作全体を説明しようとするとき、不適切であったり、面倒であったりする」。 1961年3月、マドレーヌ・チャプサルとの最後のインタビューで、彼自身が宣言しているように: 「つまり、最も乱暴で衝撃的な笑い方、最もスキャンダラスな笑い方を、最も深い宗教的精神と結びつけたことである」。この "曖昧さ "は、彼のテキストに複数のバージョン、写本、活字があること、また、彼がしばしばペンネームを使って特定の著作(エロティックな物語など)に署名してい たことから、いっそう明白になっている: トロップマン、オーシュ卿、ピエール・アンジェリーク、ルイ・トレンテ、ディアヌスなどである。 |
Key concepts Base materialism Bataille developed base materialism during the late 1920s and early 1930s as an attempt to break with mainstream materialism, which he viewed as a subtle form of idealism.[12] He argues for the concept of an active base matter that disrupts the opposition of high and low and destabilises all foundations. Inspired by Gnostic ideas, this notion of materialism defies strict definition and rationalisation. Base materialism was a major influence on Derrida's deconstruction, and both thinkers attempt to destabilise philosophical oppositions by means of an unstable "third term." Bataille's notion of materialism may also be seen as anticipating Louis Althusser's conception of aleatory materialism or "materialism of the encounter," which draws on similar atomist metaphors to sketch a world in which causality and actuality are abandoned in favor of limitless possibilities of action. The "accursed share" La Part maudite is a book written by Bataille between 1946 and 1949, when it was published by Les Éditions de Minuit. It was translated into English and published in 1991, with the title The Accursed Share. It presents a new economic theory, which Bataille calls "general economy," as distinct from the "restricted" economic perspective of most economic theory. Thus, in the theoretical introduction, Bataille writes the following: I will simply state, without waiting further, that the extension of economic growth itself requires the overturning of economic principles—the overturning of the ethics that grounds them. Changing from the perspectives of restrictive economy to those of general economy actually accomplishes a Copernican transformation: a reversal of thinking—and of ethics. If a part of wealth (subject to a rough estimate) is doomed to destruction or at least to unproductive use without any possible profit, it is logical, even inescapable, to surrender commodities without return. Henceforth, leaving aside pure and simple dissipation, analogous to the construction of the Pyramids, the possibility of pursuing growth is itself subordinated to giving: The industrial development of the entire world demands of Americans that they lucidly grasp the necessity, for an economy such as theirs, of having a margin of profitless operations. An immense industrial network cannot be managed in the same way that one changes a tire… It expresses a circuit of cosmic energy on which it depends, which it cannot limit, and whose laws it cannot ignore without consequences. Woe to those who, to the very end, insist on regulating the movement that exceeds them with the narrow mind of the mechanic who changes a tire.[13] |
主要概念 基層唯物論 バタイユは1920年代後半から1930年代前半にかけて、観念論の微妙な形態とみなす主流の唯物論と決別する試みとして、基層唯物論を展開した [12]。彼は、高次と低次の対立を破壊し、あらゆる基盤を不安定にする能動的な基層物質の概念を主張する。グノーシス主義の思想に触発されたこの唯物論 の概念は、厳密な定義や合理化を拒むものである。基層的唯物論はデリダの脱構築に大きな影響を与え、両思想家は不安定な "第三項 "によって哲学的対立を不安定にしようと試みている。バタイユの唯物論という概念は、ルイ・アルチュセールの「偶発的唯物論」あるいは「出会いの唯物論」 という概念を先取りしていると見ることもできる。この概念は、同様の原子論的メタファーを用いて、行為の無限の可能性を優先して因果性と実在性が放棄され た世界を描いている。 "呪われた分け前" La Part maudite』はバタイユが1946年から1949年にかけて書いた本で、Les Éditions de Minuitから出版された。1991年に英訳され、『The Accursed Share(呪われた分け前)』というタイトルで出版された。この本は、バタイユが「一般経済」と呼ぶ新しい経済理論を提示したもので、ほとんどの経済理 論が持つ「制限された」経済的視点とは異なるものである。その理論的序論で、バタイユは次のように書いている: 経済成長の拡大には、経済原理の転覆が必要であり、その根拠となる倫理観の転覆が必要である。制限的経済から一般的経済への転換は、実はコペルニクス的転 換を成し遂げる。富の一部(大まかな見積もりは可能)が破壊されるか、少なくとも利益を得ることなく非生産的に使用される運命にあるのであれば、見返りを 求めずに商品を放棄することは論理的であり、避けられないことでさえある。今後、ピラミッド建設に似た純粋で単純な散財はさておき、成長を追求する可能性 自体が贈与に従属することになる: 全世界の産業発展がアメリカ人に要求しているのは、彼らのような経済にとって、利益を生まない余裕を持つことの必要性を明確に把握することである。巨大な 産業ネットワークは、タイヤを交換するのと同じように管理することはできない......それは宇宙エネルギーの回路を表現しており、それに依存し、制限 することはできず、その法則を無視することはできない。最後まで、タイヤを交換する機械工のような狭い心で、自分たちを超える運動を規制しようと主張する 人々には災いがある[13]。 |
Thus,
according to Bataille's theory of consumption, the accursed share is
that excessive and non-recuperable part of any economy which is
destined to one of two modes of economic and social expenditure. This
must either be spent luxuriously and knowingly without gain in the
arts, in non-procreative sexuality, in spectacles and sumptuous
monuments, or it is obliviously destined to an outrageous and
catastrophic outpouring in war. Though the distinction is less apparent
in Hurley's English translation, Bataille introduces the neologism
"consummation" (akin to a fire's burning) to signal this excess
expenditure as distinct from "consommation" (the non-excess expenditure
more familiarly treated in theories of "restricted" economy). The notion of "excess" energy is central to Bataille's thinking. Bataille's inquiry takes the superabundance of energy, beginning from the infinite outpouring of solar energy or the surpluses produced by life's basic chemical reactions, as the norm for organisms. In other words, an organism in Bataille's general economy, unlike the rational actors of classical economy who are motivated by scarcity, normally has an "excess" of energy available to it. This extra energy can be used productively for the organism's growth or it can be lavishly expended. Bataille insists that an organism's growth or expansion always runs up against limits and becomes impossible. The wasting of this energy is "luxury." The form and role luxury assumes in a society, are characteristic of that society. "The accursed share" refers to this excess, destined for waste. Crucial to the formulation of the theory was Bataille's reflection upon the phenomenon of potlatch. It is influenced by Marcel Mauss's The Gift, as well as by Friedrich Nietzsche's On the Genealogy of Morals. |
こ
のように、バタイユの消費論によれば、呪われた分け前とは、あらゆる経済において、経済的・社会的支出の2つの様式のいずれかに運命づけられた、過剰で回
収不可能な部分のことである。それは、芸術、非生産的な性欲、見世物、豪華な記念碑などに、贅沢を承知で無益に費やされるか、あるいは、戦争という非道で
破滅的な支出に無自覚に運命づけられているかのどちらかである。ハーリーの英訳では、この区別はあまり明確ではないが、バタイユは「消費」(「制限され
た」経済理論でよりよく扱われる非過剰支出)とは異なるこの過剰支出を示すために、「消費」(火の燃焼に似ている)という新語を導入している。 過剰」エネルギーという概念は、バタイユの思考の中心をなすものである。バタイユの探求は、太陽エネルギーの無限の流出や、生命の基本的な化学反応によっ て生み出される余剰に始まる、エネルギーの過剰を生物の規範とする。言い換えれば、バタイユの一般経済における生物は、欠乏に突き動かされる古典派経済の 合理的行為者とは異なり、通常、利用可能なエネルギーの「余剰」を持っている。この余剰エネルギーは、生物の成長のために生産的に使われることもあれば、 浪費されることもある。バタイユは、生物の成長や拡大は常に限界にぶつかり、不可能になると主張する。このエネルギーの浪費が "贅沢 "である。ある社会で贅沢がどのような形をとり、どのような役割を果たすかは、その社会の特徴である。"呪われた分け前 "とは、浪費される運命にある過剰なものを指す。 バタイユは、ポトラッチという現象について考察した。この理論は、マルセル・モースの『贈与』やフリードリヒ・ニーチェの『道徳の系譜』に影響を受けている。 |
Bibliography A work-in-progress listing of Bataille's work and English translations can be found at Progressive Geographies. Complete works Georges Bataille, Œuvres complètes (Paris: Gallimard): Volume 1: Premiers écrits, 1922–1940: Histoire de l'œil - L'Anus solaire - Sacrifices - Articles Volume 2: Écrits posthumes, 1922–1940 Volume 3: Œuvres littéraires: Madame Edwarda - Le Petit - L'Archangélique - L'Impossible - La Scissiparité - L'Abbé C. - L'être indifférencié n'est rien - Le Bleu du ciel Volume 4: Œuvres littéraires posthumes: Poèmes - Le Mort - Julie - La Maison brûlée - La Tombe de Louis XXX - Divinus Deus - Ébauches Volume 5: La Somme athéologique I: L'Expérience intérieure - Méthode de méditation - Post-scriptum 1953 - Le Coupable - L'Alleluiah Volume 6: La Somme athéologique II: Sur Nietzsche - Mémorandum - Annexes Volume 7: L'économie à la mesure de l'univers - La Part maudite - La limite de l'utile (Fragments) - Théorie de la Religion - Conférences 1947-1948 - Annexes Volume 8: L'Histoire de l'érotisme - Le surréalisme au jour le jour - Conférences 1951-1953 - La Souveraineté - Annexes Volume 9: Lascaux, ou La naissance de l’art - Manet - La littérature et le mal - Annexes Volume 10: L’érotisme - Le procès de Gilles de Rais - Les larmes d’Eros Volume 11: Articles I, 1944–1949 Volume 12: Articles II, 1950–1961 Georges Bataille: Une liberté souveraine: Textes et entretiens, 2004 (articles, book reviews and interviews not included in Oeuvres Complètes, Michel Surya Ed.) Works published in French Histoire de l'oeil, 1928 (Story of the Eye) (under pseudonym of Lord Auch) L'Anus solaire, 1931 (The Solar Anus) The Notion of Expenditure, 1933 L'Amitié, 1940 (Friendship) (under pseudonym of Dianus; early version of Part One of Le Coupable) Madame Edwarda, 1941 (under pseudonym of Pierre Angélique, fictitiously dated 1937; 2nd Edition: 1945; 3rd Edition: 1956 published with preface in Bataille's name)[14] Le Petit, 1943 (under pseudonym of Louis Trente; fictitious publication date of 1934) L'expérience intérieure, 1943 (Inner Experience) L'Archangélique, 1944 (The Archangelical) Le Coupable, 1944 (Guilty) Sur Nietzsche, 1945 (On Nietzsche) Dirty, 1945 L'Orestie, 1945 (The Oresteia) Histoire de rats, 1947 (A Story of Rats) L'Alleluiah, 1947 (Alleluia: The Catechism of Dianus) Méthode de méditation, 1947 (Method of Meditation) La Haine de la Poésie, 1947 (The Hatred of Poetry; reissued in 1962 as The Impossible) La Scissiparité, 1949 (The Scission) La Part maudite, 1949 (The Accursed Share) L'Abbé C, 1950 L'expérience intérieure, 1954 (second edition of Inner Experience, followed by Method of Meditation and Post-scriptum 1953) L'Être indifférencié n'est rien, 1954 (Undifferentiated Being is Nothing) Lascaux, ou la Naissance de l'Art, 1955 Manet, 1955 Le paradoxe de l'érotisme, Nouvelle Revue Française, n°29, 1er Mai 1955. Le Bleu du ciel, 1957 (written 1935–36) (Blue of Noon) La littérature et le Mal, 1957 (Literature and Evil) L'Erotisme, 1957 (Erotism) Le Coupable, 1961 (Guilty, second, revised edition, followed by Alleluia: The Catechism of Dianus) Les larmes d'Éros, 1961 (The Tears of Eros) L'Impossible : Histoire de rats suivi de Dianus et de L'Orestie, 1962 (The Impossible) Posthumous works Ma Mère, 1966 (My Mother) Le Mort, 1967 (The Dead Man) Théorie de la Religion, 1973 (Theory of Religion) Translated works Lascaux; or, the Birth of Art, the Prehistoric Paintings, Austryn Wainhouse, 1955, Lausanne: Skira. Manet, Austryn Wainhouse and James Emmons, 1955, Editions d'Art Albert Skira. Literature and Evil, Alastair Hamilton, 1973, Calder & Boyars Ltd. Visions of Excess: Selected Writings 1927-1939, Allan Stoekl, Carl R. Lovitt, and Donald M. Leslie, Jr., 1985, University of Minnesota Press. Erotism: Death and Sensuality, Mary Dalwood, 1986, City Lights Books. Story of the Eye, Joachim Neugroschel, 1987, City Lights Books. The Accursed Share: An Essay On General Economy. Volume I: Consumption, Robert Hurley, 1988, Zone Books. The College of Sociology, 1937–39 (Bataille et al), Betsy Wing, 1988, University of Minnesota Press. Guilty, Bruce Boone, 1988, The Lapis Press. Inner Experience, Leslie Anne Boldt, 1988, State University of New York. My Mother, Madame Edwarda, The Dead Man, Austryn Wainhouse, with essays by Yukio Mishima and Ken Hollings, 1989, Marion Boyars Publishers. The Tears of Eros, Peter Connor, 1989, City Lights Books. Theory of Religion, Robert Hurley, 1989, Zone Books. The Accursed Share: Volumes II and III, Robert Hurley, 1991, Zone Books. The Impossible, Robert Hurley, 1991, City Lights Books. The Trial of Gilles de Rais, Richard Robinson, 1991, Amok Press. On Nietzsche, Bruce Boone, 1992, Paragon House. The Absence of Myth: Writings on Surrealism, Michael Richardson, 1994, Verso. Encyclopaedia Acephalica (Bataille et al), Iain White et al., 1995, Atlas Press. L'Abbé C, Philip A Facey, 2001, Marion Boyars Publishers. Blue of Noon, Harry Mathews, 2002, Marion Boyars Publishers. The Unfinished System of Nonknowledge, Stuart Kendall and Michelle Kendall, 2004, University of Minnesota Press. The Cradle of Humanity: Prehistoric Art and Culture, Stuart Kendall, Michelle Kendall, 2009, Zone Books. Divine Filth: Lost Scatology and Erotica, Mark Spitzer, 2009, Solar Books. W.C., (fragmented) novel by Georges Bataille and Antonio Contiero; edited by Transeuropa Edizioni (Massa, 9/2011), ISBN 978-88-7580-150-2; accompanied with music by Alessandra Celletti and Jaan Patterson (Bubutz Records). Collected Poems of Georges Bataille, Mark Spitzer (ed.), 1998, 1999, Dufour Editions. Hardback is titled Collected Poetry of Georges Bataille, 1998. The Sacred Conspiracy: The Internal Papers of the Secret Society of Acéphale and Lectures to the College of Sociology, with additional texts by Roger Caillois, translated by Natasha Lehrer, John Harman and Meyer Barash, Atlas, 2018. |
|
https://en.wikipedia.org/wiki/Georges_Bataille | |
リ ンク
文 献
そ の他の情報
Copyleft, CC, Mitzub'ixi Quq Chi'j, 1996-2099
☆☆