はじめによんでください

グラフトン・エリオット・スミス

Grafton Elliot Smith, 1871-1937


池田光穂

☆ サー・グラフトン・エリオット・スミス(Sir Grafton Elliot Smith FRS FRSE FRCP、1871年8月15日 - 1937年1月1日)は、オーストラリア系イギリス人の解剖学者、エジプト学者であり、先史時代に関する超拡散主義的見解の提唱者であった。彼は、文化的 革新は一度しか起こらず、地理的に広がっていくという考えを信じた。これに基づき、彼は新大陸を含む世界中の多くの文化的・伝統的慣習の起源を、エジプト から、場合によってはアジアからもたらされたと考えるアイデアに求めた。脳解剖学の専門家である彼は、X線透視技術を用いてエジプトのミイラを研究した最 初の一人である。絶滅したヒューマノイドに関心を持ち、ピルトダウンマンの真偽をめぐる論争に巻き込まれた。

Sir Grafton Elliot Smith FRS FRSE FRCP (15 August 1871 – 1 January 1937) was an Australian-British anatomist, Egyptologist and a proponent of the hyperdiffusionist view of prehistory.[1] He believed in the idea that cultural innovations occur only once and that they spread geographically. Based on this, he traced the origins of many cultural and traditional practices across the world, including the New World, to ideas that he believed came from Egypt and in some instances from Asia. An expert on brain anatomy, he was one of the first to study Egyptian mummies using radiological techniques. He took an interest in extinct humanoids and was embroiled in controversy over the authenticity of the Piltdown Man.
サー・グラフトン・エリオット・スミス(Sir Grafton Elliot Smith FRS FRSE FRCP、1871年8月15日 - 1937年1月1日)は、オーストラリア系イギリス人の解剖学者、エジプト学者であり、先史時代に関する超拡散主義的見解の提唱者であった[1]。彼は、 文化的革新は一度しか起こらず、地理的に広がっていくという考えを信じた。これに基づき、彼は新大陸を含む世界中の多くの文化的・伝統的慣習の起源を、エ ジプトから、場合によってはアジアからもたらされたと考えるアイデアに求めた。脳解剖学の専門家である彼は、X線透視技術を用いてエジプトのミイラを研究 した最初の一人である。絶滅したヒューマノイドに関心を持ち、ピルトダウンマンの真偽をめぐる論争に巻き込まれた。
Professional career
Smith was born in Grafton, New South Wales to Stephen Sheldrick Smith who had moved to Australia from London in 1860 and Mary Jane, née Evans. He received his early education from Grafton Public School where his father was headmaster. When the family moved to Sydney in 1883 he went to Darlington Public School before joining Sydney Boys High School. He attended evening classes on physiology by Thomas Anderson Stuart and took an early interest in biology. In an autobiographical note Smith noted that Stuart had shown them the convolutions of the human brain and declared that nobody understood them fully. Smith decided at that point that he would work towards understanding them. Accordingly, he went to study medicine at the University of Sydney in 1888 and received a Doctor of Medicine in 1895, with a dissertation on the fore-brain of the monotremes) and developed an interest in the anatomy of the human brain. He received a James King travelling scholarship and went to St John's College, Cambridge, graduating BA in 1896. Afterwards he catalogued the human brain-collection of the British Museum.[2]

Smith obtained an appointment at the Cairo School of Medicine in 1900 on the suggestion of his anthropologist friend Alexander Macalister. Smith became archaeological advisor to the archaeological survey of Nubia in the wake of plans to construct the Aswan Dam which threatened to drown numerous archaeological sites. Smith conducted investigations on the brains of Egyptian mummies. He was one of the first to non-destructively use x-rays to study mummies.[3] Smith took a special interest in the pathologies indicated in ancient skeletal remains. He noted for instance that many Egyptian skulls had biparietal thinning which had been common in European aristocrats in the past. Smith hypothesized this was the result of wearing heavy wigs or headgear. From 1909 to 1919 he was Professor in anatomy in Manchester,[4] 1919–1937 he held the chair of Anatomy at the University College London. He was elected President of the Anatomical Society of Great Britain and Ireland for 1924 to 1927.[5] During World War I he took an interest in the neurology of shell shock, visiting military hospitals and serving on the British General Medical Council.[6][2]

Smith was the leading specialist on the evolution of the brain of his day.[7] Many of his ideas on the evolution of the primate brain still form the core of present scholarship. He proposed the following stages of development:

1. a smell-dominated insectivore of the jumping shrew-type
2. vision-dominated animals with an expanded cortex of tree-shrew-type
3. acutely visioned, manually dexterous mammals of tarsius-type
monkeys
4. anthropoids using their hands to use and produce tools
プロとしてのキャリア
スミスは、1860年にロンドンからオーストラリアに移住したスティーブン・シェルドリック・スミスとメアリー・ジェーン(旧姓エヴァンス)の間に ニュー・サウス・ウェールズ州グラフトンで生まれた。父親が校長を務めていたグラフトン・パブリック・スクールで幼少教育を受けた。1883年に一家がシ ドニーに移り住むと、ダーリントン・パブリック・スクールに通い、その後シドニー・ボーイズ・ハイスクールに入学した。トーマス・アンダーソン・スチュ アートによる生理学の夜間クラスに参加し、早くから生物学に関心を寄せていた。スミスは自伝的ノートの中で、スチュアートが人間の脳の凸凹を見せたとこ ろ、誰もそれを完全に理解していないと断言したと記している。スミスはその時、脳の理解に努めようと決心した。そこで、1888年にシドニー大学で医学を 学び、1895年に医学博士号を取得した(論文は単孔類の前脳に関するもの)。ジェームズ・キングの旅行奨学金を得てケンブリッジのセント・ジョンズ・カ レッジに進み、1896年に学士号を取得した。その後、大英博物館のヒト脳コレクションの目録を作成した[2]。

1900年、スミスは友人の人類学者アレクサンダー・マカリスターの勧めでカイロ医科大学に入学した。アスワン・ダムの建設計画が持ち上がり、多くの遺跡 が水没する恐れがあったため、スミスはヌビアの考古学調査の顧問となった。スミスはエジプトのミイラの脳の調査を行った。彼はミイラの研究に非破壊でX線 を使った最初の人物の一人である[3]。スミスは古代の骨格に見られる病理に特別な関心を寄せていた。例えば、彼はエジプトの頭蓋骨の多くに、かつての ヨーロッパの貴族によく見られた両頭頂部の菲薄化が見られることに注目した。スミスは、これは重いカツラやヘッドギアを着用した結果であるという仮説を立 てた。1909年から1919年までマンチェスターで解剖学の教授を務め、[4] 1919年から1937年までユニヴァーシティ・カレッジ・ロンドンで解剖学の講座を受け持った。1924年から1927年までグレートブリテンおよびア イルランド解剖学会の会長に選出された[5]。第一次世界大戦中、彼は砲弾ショックの神経学に関心を持ち、軍病院を訪問し、英国総合医学評議会の委員を務 めた[6][2]。

スミスは、当時の脳の進化に関する第一人者であった[7]。霊長類の脳の進化に関する彼のアイデアの多くは、現在でも学問の中核をなしている。彼は次のよ うな発達段階を提唱した:

1. ジャンピング・トガリネズミ型の嗅覚優位の食虫動物
2.ツリートガリネズミ型の皮質が拡大した視覚優位の動物
3.鋭い視覚を持ち、手先が器用なサル型哺乳類
サル類
4.手を使って道具を使い、生産する類人猿
Honours and awards
Smith was decorated by the Khedive of Egypt, Abbas Hilmy in 1909 with an Insignia of the Third Class of the Imperial Ottoman Order of the Osmaniah.[8] He became Fellow of the Royal Society in 1907,[1] FRCP, cross of the French Legion of Honour, and was knighted in the 1934 Birthday Honours.[9] In 1912 he received the Royal Medal of the Royal Society, in 1930 the Honorary Gold Medal of the Royal College of Surgeons, in 1936 the Huxley Memorial Medal from the Royal Anthropological Institute of Great Britain and Ireland.[2]
栄誉と賞
スミスは、1909年にエジプトのアッバス・ヒルミー首長からオスマン帝国オスマニア勲章第三級徽章を授与された[8]。1907年に王立協会フェローと なり[1]、FRCP、フランスのレジオン・ドヌール勲章を受章し、1934年の誕生日にナイトの称号を授与された[9]。 [1912年には王立協会ロイヤル・メダル、1930年には王立外科学会名誉ゴールド・メダル、1936年にはグレート・ブリテンおよびアイルランド王立 人類学研究所からハクスリー記念メダルを授与された[2]。
European hypothesis
British anthropologists Arthur Keith and Grafton Elliot Smith both supported the European origin of humankind as opposed to models of Asian and African origin.[10] In several of his works, Smith argued that Europe was the cradle of humanity, identifying a European Mediterranean race as the occupants of the original home of modern humans. His cradle was large, as he claimed the Mediterranean race had occupied the Levant, Egypt and western Europe, including the British Isles. He especially linked the Mediterranean race to the civilization of Egypt. Smith's arguments later became known as his theory of diffusionism.[11] According to Smith and William James Perry, Egypt was the source of all cultural innovations and the ultimate source of human civilization.[12]

According to Smith, "Man did not become truly erect until his brain had developed in a very particular way to make it possible for him to use his hands". That line of reasoning reinforced the European origin of human, which Smith and Keith supported, as the mostly large brained specimens such as the Cro-Magnon had been found in Europe.[13]

Hyperdiffusionism
The term 'hyperdiffusionism' seems to have been coined by the British archaeologist Glyn Daniel in his book The Idea of Prehistory (1962) with a somewhat derogatory intention. It was intended to represent extremes of diffusionism, a theme popular in early 20th century archaeology that itself has been subject to criticism. Smith believed that all megalithic phenomena, whether in Northwestern Europe, India, Japan or Mesoamerica, had originated in Ancient Egypt. "Small groups of people, moving mainly by sea, settled at certain places and there made rude imitations of the Egyptian monuments of the Pyramid Age." (Smith 1911, ix). Smith believed in a direct diffusion to Syria, Crete, East Africa, Southern Arabia and Sumer, and other areas were influenced by secondary diffusion. The Neolithic culture of Europe was derived from Egypt as well, according to Smith. He even interpreted a mummy from a Torres Strait island as definitely being indicative of an Egyptian influence.[14] The concept of hyperdiffusionism is now referred to by more neutral terms (when referring to the Americas) such as Pre-Columbian trans-oceanic contact.

Smith interpreted a small carving detail in Copán stela B as an elephant, an animal unknown in the New World. Alfred Maudslay had described the detail as being a stylized tapir. Smith argued that the carving shows an elephant with a mahout atop it. He went on to point out many Asian features in the sculpture in his book Elephants and ethnologists (1924).[15]

Egypt
Egypt held a fortunate geographical position that made contacts to western Asia and the Mediterranean possible, while being safe from invasions. The fertile soil led to ample leisure, in art and the crafts could be cultivated. Smith believed that agriculture had originated in Egypt and only later spread to Mesopotamia. "The earliest cultivators of the soil in Egypt were in fact laying the foundations not merely of agriculture and irrigation but of all the arts and craft, the social organization and religious beliefs which became an integral part of the civilization that was being built up sixty centuries ago and in later ages was diffused throughout the world." (Smith 1911, 6)


Cultural diffusion map from Egypt by Grafton Elliot Smith (1929).
Artificial irrigation led to cooperation and the development of a central government that was based on professional knowledge, a rule of hydraulic engineers. The prosperity of everybody depended on a successful administration and a strong central government (cf. Karl Wittfogel's hydraulic hypothesis). Later on, the leading engineer became a sacred king (cf. Henri Frankfort) and a god (Osiris) after death. Ritual and magic formed the germs of the first sciences, of biology and physics. The building of tombs initiated the development of architecture.

Other inventions of the Egyptians were:

Weaving
Metal working (gold and copper)
Calendar
Seagoing ships
"Art of shaving"
Wigs
Hats
Pillows
The invention of metallurgy was the most important, as it quickened the pace of invention, widened the scope of human endeavour, stimulated the advancement of arts and crafts, and awakened courage and the spirit of great adventure. The search for copper was to become the most important factor in the universal spread of civilisation. Prospectors settled in foreign countries and introduced agriculture, burial customs, and their religion as well.

At first, Smith remained vague on the reasons for the spread of Egyptian influence to places without mineral deposits like Polynesia. However, in 1915 William James Perry, a professor of comparative religion at the University of Manchester, advanced the view that the "megalith-builders" were looking for pearls and precious stones, which Smith adopted as well.

Smith did not believe that the spread of culture was necessarily connected to a certain race, in contrast to other diffusionists, like the German prehistorian Gustaf Kossinna. While he saw a racial affinity between the Egyptians and the first agriculturalists of southern Europe, both being of the "brown race," the spread of civilisation was mainly a spread of ideas, not of tribes or people.

However, in The Ancient Egyptians and their Influence Upon the Civilization of Europe, written in 1911, he clearly demonstrates a steep rise in "Asiatic traits (Armenoid, Alpine, Celtic)," within the Egyptian aristocracy, to Dynastic Egypt itself (amongst other pre-historical phenomena).

History
In the age of Colonialism, hyperdiffusionism proved attractive, as it showed how missionaries, engineers and prospectors had spread civilisation all over the earth, as the colonial nations believed that they were doing themselves.

Later on, hyperdiffusionism supplied a single simple explanation of the complex process of neolithisation that made it attractive to amateur archaeologists worldwide. It could be used to retain a Eurocentric view on history in the face of increasing evidence for impressive autochthonous development, such as in Zimbabwe (Great Zimbabwe), Polynesia (Easter Island), and Micronesia (Nan Madol on the island of Pohnpei).

Now, it is widely believed that the megalithic graves of Britain, Ireland, France, Portugal, the Netherlands, Denmark, northern Germany, and Poland are much older than the Egyptian pyramids, and the Mesoamerican pyramids are more recent and considered to be local cultural innovations.


ヨーロッパ仮説
イギリスの人類学者アーサー・キースとグラフトン・エリオット・スミスは、アジアやアフリカを起源とするモデルとは対照的に、人類の起源をヨーロッパとす る説を支持していた[10]。スミスはいくつかの著作の中で、ヨーロッパが人類発祥の地であると主張し、ヨーロッパ地中海人種が現生人類の原郷の居住者で あるとした。地中海人種がレバント、エジプト、そしてイギリス諸島を含む西ヨーロッパを占領していたと主張したのである。特に地中海人種をエジプトの文明 と結びつけていた。スミスとウィリアム・ジェームズ・ペリーによれば、エジプトはすべての文化革新の源であり、人類文明の究極の源であった[12]。

スミスによれば、「人間は、脳が非常に特殊な方法で発達し、手を使うことができるようになるまで、真に直立するようにならなかった」。クロマニヨン人のよ うな大脳の標本がヨーロッパで発見されたことから、この推論は人類のヨーロッパ起源説を補強するものであり、スミスとキースはこれを支持した[13]。

超拡散主義
超拡散主義」という用語は、イギリスの考古学者グリン・ダニエルが著書『先史の思想』(1962年)の中で、やや侮蔑的な意図で作ったようである。これ は、20世紀初頭の考古学で流行したテーマであり、それ自体も批判にさらされてきた拡散主義の極端さを表すことを意図したものである。スミスは、北西ヨー ロッパであれ、インドであれ、日本であれ、メソアメリカであれ、すべての巨石現象は古代エジプトに端を発していると考えていた。「主に海路で移動した小集 団が、ある場所に定住し、そこでピラミッド時代のエジプトの遺跡の無骨な模倣を行った」(Smith 1911, ix)。(スミス1911、ix)。スミスはシリア、クレタ、東アフリカ、南アラビア、シュメールへの直接拡散を信じ、他の地域は二次拡散によって影響を 受けたと考えた。スミスによれば、ヨーロッパの新石器文化もエジプトから派生したものである。彼は、トレス海峡の島から発掘されたミイラが、間違いなくエ ジプトの影響を受けているとさえ解釈している[14]。超拡散主義の概念は、現在では(アメリカ大陸に言及する場合)先コロンブス期の大洋横断的接触な ど、より中立的な用語で呼ばれている。

スミスは、コパンのステラBの小さな彫刻の細部を、新世界では未知の動物である象と解釈した。アルフレッド・モードスレイはこの細部を様式化された獏であ ると説明していた。スミスは、この彫刻は象の上に馬丁を乗せた象を描いていると主張した。さらに彼は、著書『Elephants and ethnologists』(1924年)の中で、彫刻に見られる多くのアジア的特徴を指摘している[15]。

エジプト
エジプトは地理的に恵まれた位置にあり、西アジアや地中海との交流が可能であった。肥沃な土壌は、芸術や工芸品の栽培に十分な余暇をもたらした。スミス は、農業はエジプトで生まれ、後にメソポタミアに広まったと考えていた。「エジプトで最初に土を耕した人々は、単に農業や灌漑の基礎を築いただけでなく、 60世紀前に築かれ、後の時代に世界中に広まった文明の不可欠な一部となった、あらゆる芸術や工芸、社会組織、宗教的信仰の基礎を築いたのである。(スミ ス1911、6)


グラフトン・エリオット・スミス(1929)によるエジプトからの文化伝播地図。
人工的な灌漑は、水利技術者のルールである専門的知識に基づく協力と中央政府の発展をもたらした。すべての人々の繁栄は、行政の成功と強力な中央政府にか かっていた(カール・ヴィトフォーゲルの水力仮説を参照)。その後、一流の技術者は神聖な王(アンリ・フランクフォール参照)となり、死後は神(オシリ ス)となった。儀式と魔術は、生物学と物理学という最初の科学の萌芽を形成した。墳墓の建設は建築の発展を促した。

エジプト人のその他の発明は以下の通りである:

機織り
金属加工(金と銅)
カレンダー
航海船
「髭剃りの技術
かつら
帽子

冶金学の発明は、発明のペースを速め、人間の努力の範囲を広げ、芸術と工芸の進歩を刺激し、勇気と大冒険の精神を目覚めさせたからである。銅の探索は、文 明の普遍的な広がりにおいて最も重要な要因となった。探鉱者たちは外国に定住し、農業、埋葬の習慣、そして宗教を伝えた。

当初、スミスはポリネシアのような鉱脈のない土地にエジプトの影響が広がった理由について曖昧なままだった。しかし1915年、マンチェスター大学の比較 宗教学教授ウィリアム・ジェームズ・ペリーが、「巨石建造者」たちは真珠や宝石を探していたという説を唱え、スミスもそれを採用した。

スミスは、ドイツの先史学者グスタフ・コシナのような他の拡散論者とは対照的に、文化の伝播が必ずしも特定の人種と結びついているとは考えていなかった。 彼は、エジプト人と南ヨーロッパの最初の農耕民の間に人種的な親近性を見出したが、どちらも「褐色人種」であり、文明の広がりは主に思想の広がりであっ て、部族や民族の広がりではなかった。

しかし、1911年に書かれた『古代エジプト人とそのヨーロッパ文明への影響』では、エジプト貴族の中に「アジア的形質(アルメノイド系、アルプス系、ケ ルト系)」が急増しており、王朝時代のエジプトにまで及んでいることがはっきりと示されている(その他にも、歴史以前の現象がある)。

歴史
植民地主義の時代、超拡散主義は、宣教師、技術者、探鉱者がいかに地球上に文明を広めたかを示し、植民地諸国が自分たちもそうしていると信じていたよう に、魅力的であることを証明した。

その後、超拡散主義は、新石器化の複雑なプロセスを単純明快に説明し、世界中のアマチュア考古学者にとって魅力的なものとなった。ジンバブエ(グレート・ ジンバブエ)、ポリネシア(イースター島)、ミクロネシア(ポンペイ島のナン・マドール)のように、自生的な発展を示す証拠が増えているにもかかわらず、 ヨーロッパ中心主義的な歴史観を維持するために利用されたのである。

現在では、イギリス、アイルランド、フランス、ポルトガル、オランダ、デンマーク、ドイツ北部、ポーランドの巨石墓はエジプトのピラミッドよりもはるかに 古く、メソアメリカのピラミッドはより新しく、その土地の文化的革新であると考えられている。

Private life
His father had migrated to New South Wales from London. He had attended a working men's college under John Ruskin and later became a teacher and headmaster in Grafton, New South Wales. His older brother (Stephen H. Smith) was later Director of Education in New South Wales; his younger brother (Stewart Arthur Smith) was Acting Professor of Anatomy at the University of Sydney.[16]

He married Kathleen Macreadie in 1902 just before moving to Cairo. During his time in London, he lived variously in Hampstead, Gower Street, and at Regent's Park. During his London years, he became a friend of W. H. R. Rivers.

Smith's youngest son, Stephen Smith, died in an accident in 1936. Smith spent his final year in a nursing home in London.

Grafton Smith died on New Year's Day 1 January 1937 at Broadstairs in Kent.[17]
私生活
父親はロンドンからニュー・サウス・ウェールズに移住した。ジョン・ラスキンの下で労働者大学に通い、後にニュー・サウス・ウェールズ州グラフトンで教師 と校長になった。兄(スティーブン・H・スミス)は後にニュー・サウス・ウェールズ州の教育局長となり、弟(スチュワート・アーサー・スミス)はシドニー 大学の解剖学教授代理となった[16]。

1902年、カイロに移る直前にキャスリーン・マクレディと結婚した。ロンドン時代には、ハムステッド、ガワー・ストリート、リージェンツ・パークに住ん だ。ロンドン時代にはW・H・R・リヴァースの友人となった。

スミスの末息子スティーブン・スミスは1936年に事故死した。スミスは晩年をロンドンの老人ホームで過ごした。

グラフトン・スミスは1937年1月1日の元旦にケント州のブロードステアーズで死去した[17]。

Hathor (fig. 18 in The Evolution of the Dragon)
Bibliography

Hathor (fig. 18 in The Evolution of the Dragon)
Warren Dawson's list of Smith's publications includes 434 publications. Among the most important are:

The Natural Subdivision of the Cerebral Hemisphere (1901).
The Primary Subdivisions of the Mammalian Cerebellum (1902).
The Ancient Egyptians and the origin of Civilization (London/New York, Harper & Brother 1911).
Catalogue of the Royal Mummies in the Museum of Cairo (Cairo 1912).
The Migrations of Early Culture (1915)
On the Significance of the geographical distribution of Mummification – a study of the migrations of peoples and the spread of certain customs and beliefs (1916).
The Evolution of the Dragon (1919)
(with T. H. Pear) Shell Shock and its Lessons (1917, 2nd edition)
Tutankhamen and the Discovery of his Tomb (1923)
Evolution of Man: Essays (1924, 2nd edition 1927)
Human History (1930)
The Diffusion of Culture (London, Watts 1933)
Elephants and Ethnologists (1924)
Serle, Percival (1949). "Smith, Grafton Elliot". Dictionary of Australian Biography. Sydney: Angus & Robertson.
A. P. Elkin/N. W. G. Macintosh, Grafton Elliot Smith, The Man and his Work (Sydney University Press 1974)
W. R. Dawson, Sir Grafton Elliot Smith: a Biographical Record by his Colleagues (London, Cape 1938)

https://en.wikipedia.org/wiki/Grafton_Elliot_Smith

Hyperdiffusionism is a pseudoarchaeological hypothesis[1] that postulates that certain historical technologies or ideas were developed by a single people or civilization and then spread to other cultures. Thus, all great civilizations to engage in what appear to be similar cultural practices, such as the construction of pyramids, derived them from a single common progenitor.[2] According to proponents of hyperdiffusion, examples of hyperdiffusion can be found in religious practices, cultural technologies, megalithic monuments, and lost ancient civilizations.

The idea of hyperdiffusionism differs from trans-cultural diffusion in several ways. One is the fact that hyperdiffusionism is usually not testable due to its pseudo-scientific nature.[3]: 255–56  Also, unlike trans-cultural diffusion, hyperdiffusionism does not use trading and cultural networks to explain the expansion of a society within a single culture; instead, hyperdiffusionists claim that all major cultural innovations and societies derive from one (usually lost) ancient civilization.[3]: 224–32  Ergo, the Tucson artifacts derive from ancient Rome, carried by the "Romans who came across the Atlantic and then overland to Arizona;" this is believed because the artifacts resembled known ancient Roman artifacts.[3]: 246  One common hyperdiffusionist hypothesis states that the similarities among disparate civilizations were inherited from the civilization of a lost continent, such as Atlantis or Lemuria, which has since sunk into the sea. Egypt is also commonly featured in hyperdiffusionist narratives, either as an intermediate civilization that inherited its culture from such a lost continent and in turn passed it on to other civilizations or as a source of hyperdiffused elements itself.
超拡散主義は擬古学的仮説[1]であり、特定の歴史的技術や思想が単一の民族や文明によって開発され、その後他の文化に広まったと仮定する。超拡散主義の支持者によれば、超拡散の例は宗教的慣習、文化技術、巨石建造物、失われた古代文明などに見られるという。

超拡散主義の考え方は、いくつかの点で文化伝播とは異なる。ひとつは、超拡散主義はその疑似科学的な性質ゆえに、通常は検証不可能であるという事実である [3]: 255-56 また、超拡散主義は、異文化拡散とは異なり、交易や文化的ネットワークを用いて単一文化圏内での社会の拡大を説明することはしない。その代わりに、超拡散 主義者は、すべての主要な文化的革新や社会は、ひとつの(通常は失われた)古代文明から派生したと主張する。 [3]: 224-32 つまり、ツーソンの出土品は古代ローマに由来し、「大西洋を渡り、アリゾナまで陸路でやってきたローマ人」によって運ばれたものである。このように考えら れるのは、出土品が既知の古代ローマの出土品に似ていたからである。エジプトもまた、そのような失われた大陸から文化を受け継ぎ、それを他の文明に伝えた 中間文明として、あるいは超拡散された要素の源そのものとして、超拡散主義者の物語によく登場する。
Some key proponents
Frank Collin, also known as Frank Joseph

Francis Joseph Collin (born November 3, 1944) is an American former political activist and Midwest coordinator with the American Nazi Party, later known as the National Socialist White People's Party. After being ousted for being partly Jewish (which he denied), in 1970, Collin founded the National Socialist Party of America. (N.S.P.A.)[4] In the late 1970s, his planned march in the predominantly Jewish suburb of Skokie, Illinois was challenged; however, the American Civil Liberties Union defended Collin's group's freedom of speech and assembly in a case that reached the United States Supreme Court to correct procedural deficiencies. Specifically, the necessity of immediate appellate review of orders restraining the exercise of First Amendment rights was strongly emphasized in National Socialist Party v. Village of Skokie, 432 U.S. 43 (1977). Afterward, the Illinois Supreme Court held that the party had a right to march and to display swastikas, despite local opposition, based on the First Amendment to the United States Constitution. Collin then offered a compromise, offering to march in Chicago's Marquette Park (where Martin Luther King had been attacked in 1966) instead of Skokie.[5][6] After Collin was convicted and sentenced in 1979 for child molestation, he lost his position in the party.[7][8]

Grafton Elliot Smith
The so-called Heliolithic Culture hypothesized by Grafton Elliot Smith includes a wide range of hyperdiffused cultural practices such as megaliths and sun worship (the name was coined by Smith himself from helios, "sun", and lith, "stone") and the similar designs and methods of the construction of such pieces are described as having a linear geographical distribution.[9] These heliolithic cultures can refer to religious customs that share distinctive practices, such as the worship of a Solar Deity. As this trope is seen in numerous belief systems, Smith believes that it is diffused from one ancient civilization.[9]: 132 

According to G. Elliot Smith, Egypt was the source of civilization for Asia, India, China, and the Pacific, and eventually, it was the source of civilization for America.[9]: 45  Smith sees Mummification as a prime example of how religious customs prove the diffusion of a single ancient culture.[9]: 21  He believes that only an advanced civilization, such as Egypt, could create such a peculiar belief, and that it then spread by way of ancient mariners.[9]: 133–34 

Early Man Distribution refers to Smith's belief that Modern Man is derived from "six well-defined types of mankind," which comprise the sources of Earth's population.[10] The six types of mankind are the Aboriginal Australians, Negroes, Mongols, and the Mediterranean, Alpine, and Nordic races.[10]: 15 

Carl Whiting Bishop

Carl Whiting Bishop in the 1930s and the 1940s produced a series of articles arguing hyperdiffusionism in explaining the expansion of technology into China. Among the scholars influenced by Bishop were Owen Lattimore, who was intrigued by Bishop's emphasis on geography as a shaping factor in Chinese civilization and his emphasis on field work rather than library research.[11]

Charles Hapgood

In Charles Hapgood's book Maps of the Ancient Sea Kings, he concludes that ancient land formations gave way to hyperdiffusionism and the diffusion "of a true culture."[12] This culture could have been more advanced than that of Egypt or Greece because it was the foundation of a worldwide culture. Hapgood also suggests that the Three-age system of archeology is irrelevant due to primitive cultures co-existing with modern societies.[12]: 193–94 

According to Hapgood, the pyramids in South America and Mexico may be indicative of cultural practices which the builders of them shared with ancient Egyptian civilization.[12]: 200  He theorized that the ancient Maya were strongly influenced by the diffusion of ancient Egyptian social and political cultures,[13] and that they became a civilized culture due to the migration of citizens from Atlantis after that island sank.[14] For example, he says "How did the Mayans achieve such precise results...the knowledge may have, of course, been derived by the Babylonians or the Egyptians".[12]: 198  It is also said that Mayan artifacts resemble those of a classical culture, possibly Greece.[2]: 147  This plays into Plato's Account of the ancient battle for Atlantis, which led to the downfall of the civilization.

Hapgood finds evidence of ancient Egyptian "expression" in the writings of Hinduism and Buddhism. He notes that in these writings there appear deities that are similar to those worshiped throughout the world. Furthermore, there are myths and creation stories that are said to have a common origin in Egypt.[12]: 204–5 

Barry Fell

Mystery Hill, or America's Stonehenge, is the site which Barry Fell refers to as the primary basis of his hypothesis that ancient Celts once populated New England.[15] Mystery Hill, Fell believes, was a place of worship for the Celts and Phoenician mariners.[15]: 91  These ancient mariners, called the Druids, are said to have populated Europe at the same time. He hypothesizes that they were the ancient settlers of North America. Also, he believes that what he describes as inscriptions on stone and tablet artifacts from this site are in an ancient language derived from common sources of the Goidelic languages.[15]: 92 

These authors describe hyperdiffusionism as the driving force behind the apparent cultural similarities and population distribution among all civilizations. Hapgood's hypothesis states that one specific civilization is responsible for similar cultural practices in all other civilizations. Smith says that religions are proof of hyperdiffusionism, as similar worship ceremonies and symbols recur in geographically separated societies. Also, Smith believes that the Earth's population is made up of six types of humans, who diffused across the Earth's continents by virtue of their skin color.[10]: 47–48  Finally, Fell asserts that ancient mariners, such as Druids and Phoenicians, traveled from Europe and comprised the early population of ancient America.
主な提案者
フランク・コリン、別名フランク・ジョセフ

フランシス・ジョセフ・コリン(1944年11月3日生まれ)はアメリカの元政治活動家で、後に国家社会主義白人党として知られるアメリカ・ナチ党の中西 部コーディネーターである。ユダヤ人であることを理由に追放された後(本人は否定)、1970年にコリンはアメリカ国家社会主義党(N.S.P.A.)を 設立した。(1970年代後半、彼が計画したユダヤ人の多いイリノイ州スコーキー郊外でのデモ行進は異議申し立てを受けたが、アメリカ自由人権協会 (American Civil Liberties Union)はコリン・グループの言論と集会の自由を擁護し、手続き上の不備を是正するために合衆国最高裁判所まで争った。具体的には、憲法修正第1条の 権利の行使を制限する命令の即時上訴審査の必要性が、国家社会主義党対スコーキー村事件(432 U.S. 43 (1977))で強く強調された。その後、イリノイ州最高裁判所は、地元の反対にもかかわらず、合衆国憲法修正第1条に基づき、同党には行進する権利と鉤 十字を掲げる権利があると判示した。その後、コリンが妥協案を提示し、スコーキーの代わりにシカゴのマーケット・パーク(1966年にマーティン・ルー サー・キング牧師が襲撃された場所)で行進することを申し出た[5][6]。1979年にコリンが児童虐待で有罪判決を受け、判決を受けた後、彼は党での 地位を失った[7][8]。

グラフトン・エリオット・スミス
グラフトン・エリオット・スミスによって仮説されたいわゆるヘリオリシック文化は、巨石や太陽崇拝(この名称はスミス自身による、helios「太陽」と lith「石」を組み合わせた造語である)などの広範囲に及ぶ超拡散文化的慣習を含み、そのような作品の類似したデザインと建設方法は、直線的な地理的分 布を持つと説明されている[9]。これらのヘリオリシック文化は、太陽神崇拝のような特徴的な慣習を共有する宗教的慣習を指すことがある。この図式は多数 の信仰体系に見られることから、スミスはそれが一つの古代文明から拡散したものだと考えている[9]: 132 

G・エリオット・スミスによれば、エジプトはアジア、インド、中国、太平洋の文明の源であり、最終的にはアメリカの文明の源となった[9]: 45 スミスはミイラ化を、宗教的習慣が一つの古代文化の拡散を証明する典型的な例と見ている: 133-34 

初期人類分布とは、現代人は地球人口の源流を構成する「明確に定義された6つのタイプの人類」に由来するというスミスの信念を指す[10]: 15 

カール・ホワイティング・ビショップ

カール・ホワイティング・ビショップは1930年代から1940年代にかけて、中国への技術進出を説明する上で超拡散主義を主張する一連の論文を発表し た。ビショップの影響を受けた学者の中にはオーウェン・ラティモアがおり、彼はビショップが中国文明の形成要因として地理を重視し、図書館での研究よりも 現地調査を重視していることに興味を持った[11]。

チャールズ・ハプグッド

チャールズ・ハプグッドの著書『Maps of the Ancient Sea Kings』では、古代の地形が超拡散主義と「真の文化の拡散」をもたらしたと結論づけている[12]。ハプグッドはまた、原始文化が現代社会と共存して いたため、考古学の三時代制は無関係であると示唆している[12]: 193-94 

ハプグッドによれば、南アメリカとメキシコにあるピラミッドは、その建造者が古代エジプト文明と共有していた文化的慣習を示している可能性があるという。 [12]: 200 彼は、古代マヤは古代エジプトの社会的・政治的文化の拡散から強い影響を受けており[13]、その島が沈んだ後にアトランティスから市民が移住したことに よって文明的な文化になったと理論化している[14]: 198 また、マヤの人工物は古典文化、おそらくギリシャのそれに似ているとも言われている[2]: 147 このことは、文明の滅亡につながったアトランティスをめぐる古代の戦いに関するプラトンの説明と符合する。

ハップグッドは、ヒンズー教や仏教の書物の中に古代エジプトの「表現」の証拠を発見した。彼は、これらの著作の中に、世界中で崇拝されている神々に似た神々が登場すると指摘する。さらに、エジプトに共通の起源があるとされる神話や創造物語もある[12]: 204-5 

バリー・フェル

ミステリー・ヒル(アメリカのストーンヘンジ)は、バリー・フェルが古代ケルト人がかつてニューイングランドに住んでいたという仮説の主な根拠としている 場所である[15]。フェルは、ミステリー・ヒルはケルト人とフェニキア人の海人たちの礼拝所であったと考えている[15]: 91。彼は、彼らが北アメリカの古代入植者であったという仮説を立てている。また彼は、この遺跡から出土した石碑や石版に刻まれた文字が、ゴイデル語の共 通語源に由来する古代言語であると考えている[15]: 92。 

これらの著者は、超拡散主義を、あらゆる文明の間に見られる文化的類似性と人口分布の原動力として説明している。ハプグッドの仮説は、ある特定の文明が他 のすべての文明における類似した文化的慣習の原因であると述べている。スミスは、宗教は超拡散主義の証拠であり、地理的に離れた社会で同じような礼拝儀式 やシンボルが繰り返されていると言う。またスミスは、地球上の人口は6種類の人類で構成されており、彼らは肌の色によって地球上の大陸に拡散したと考えて いる[10]: 47-48 最後にフェルは、ドルイド人やフェニキア人のような古代の船乗りがヨーロッパから渡航し、古代アメリカの初期人口を構成したと主張している。
Critiques

Alexander Goldenweiser

Alexander Goldenweiser in Culture: The Diffusion Controversy stated that there are reasons for believing that culture may arise independently rather than being transmitted. In addition, Goldenweiser insists that behavior is primitive and that cultural similarities may arise simply because they are reflections of adaptive traits that all human beings have evolved. Goldenweiser disagrees with the theory of hyperdiffusionism, stating that "culture is not contagious"[16]: 104  and that the data fails to support the theory.[16]: 100–106 

Stephen Williams

Stephen Williams uses the phrase "Fantastic Archaeology" to describe the archeological theories and discoveries which he defines as "fanciful archaeological interpretations".[3]: 12  These interpretations usually lack artifacts, data, and testable theories to back up the claims made.

In his chapter "Across The Sea They Came," Williams introduces a few hyperdiffusionists, their discoveries, and how they "tested" artifacts, beginning with Harold S. Gladwin who made his "fantastic" discoveries at an Arizona Pueblo site, Gila Pueblo Archaeological Foundation. Gladwin favored the diffusion theories which later influenced his methodologies for dating the artifacts at the site. This belief led him to ignore the data that was found at the Folsom site in his chronology as it made his "Man descended from Asia into the New World" theory impossible.[3]: 230  The section continues with Cyclone Covey and Thomas W. Bent, specifically their publications on the Tucson Artifacts and their theory that ancient Romans traveled to Arizona. Williams pokes fun at this theory in his book Fantastic Archaeology, and criticizes the authors for failing to explain exactly how and why these artifacts were found in Arizona, and focusing their attention instead only on the artifacts themselves and their similarities to Roman artifacts.[3]: 240  Concluding, Williams points out in the chapter how hyperdiffusionists fail to recognize solid archaeological research methods and/or ignore conflicting data and contextual evidence. They are "tailoring their finds with any similar chronology or in-depth linguistic analysis that fits into their scenarios".[3]: 255–56 

Alice Kehoe

Alice Beck Kehoe says that diffusionism is a "grossly racist ideology".[17]: 144  Although she agrees that diffusion of culture can occur through contact and trading, she disagrees with the theory that all civilization came from one superior ancient society.[17]: 148 

Kehoe explores the "independent invention" of works and techniques using the example of boats. Ancient peoples could have used their boat technology to make contact with new civilizations and exchange ideas. Moreover, the use of boats is a testable theory, which can be evaluated by recreating voyages in certain kinds of vessels, unlike hyperdiffusionism.[17]: 158  Kehoe concludes with the theory of transoceanic contact and makes clear that she is not asserting a specific theory of how and when cultures diffused and blended, but is instead offering a plausible, and testable, example of how civilizational similarities may have arisen without hyperdiffusionism, namely by independent invention and maritime contact.[17]: 169 
批判

アレクサンダー・ゴールデンヴァイザー

アレクサンダー・ゴールデンヴァイザーは『文化論』の中で次のように述べている: The Diffusion Controversy)の中で、文化は伝達されるのではなく、独自に発生する可能性があると考える理由があると述べている。さらに、ゴールデンヴァイ ザーは、行動は原始的なものであり、文化的類似性は、すべての人間が進化してきた適応的形質の反映であるために生じるのだと主張している。ゴールデンヴァ イザーは、「文化は伝染しない」[16]と述べ、超拡散主義の理論に同意していない: 104であり、データはこの説を支持していない[16]: 100 -106 

スティーヴン・ウィリアムズ

スティーヴン・ウィリアムズは「ファンタスティック考古学(Fantastic Archaeology)」という言葉を使って、考古学の理論や発見を「空想的な考古学的解釈」と定義している[3]: 12 このような解釈には通常、主張を裏付ける遺物やデータ、検証可能な理論が欠けている。

ウィリアムズは「Across The Sea They Came(海を渡って彼らはやってきた)」の章で、アリゾナ・プエブロの遺跡、ギラ・プエブロ考古学財団で「幻想的な」発見をしたハロルド・S・グラッド ウィンを筆頭に、数人の超拡散主義者とその発見、そして彼らがどのように遺物を「検証」したかを紹介している。グラッドウィンは拡散説を支持し、それが後 に遺跡の遺物の年代測定方法に影響を与えた。この信念のために、彼はフォルサム遺跡で発見されたデータを年表の中で無視することになり、それが彼の「人間 はアジアから新世界に降下した」という説を不可能なものにしてしまったのである[3]: 230 このセクションはサイクロン・コヴィーとトーマス・W・ベント、特にツーソン出土品に関する彼らの出版物と古代ローマ人がアリゾナに渡ったとする彼らの説 について続く。ウィリアムズは自身の著書『ファンタスティック考古学』の中でこの説をからかい、著者たちがこれらの遺物がアリゾナで発見された経緯や理由 を正確に説明せず、遺物そのものやローマ時代の遺物との類似点ばかりに注意を向けていることを批判している[3]: 240 最後に、ウィリアムズはこの章の中で、超拡散主義者たちがいかに確かな考古学的調査方法を認識していないか、あるいは矛盾するデータや文脈上の証拠を無視 しているかを指摘している。彼らは「自分たちのシナリオに合うような類似の年代や綿密な言語分析で、自分たちの発見物を仕立て上げている」[3]: 255-56 

アリス・ケーホー

アリス・ベック・キーホーは拡散主義を「著しく人種差別的なイデオロギー」だと言っている[17]: 144 接触や交易を通じて文化の拡散が起こりうることには同意するが、すべての文明がひとつの優れた古代社会から生まれたという説には同意しない[17]: 148 

ケーホーは、ボートを例にとって、作品や技術の「独立した発明」を探求している。古代の人々は、新しい文明と接触し、アイデアを交換するためにボートの技 術を利用した可能性がある。さらに、船の使用は検証可能な理論であり、超拡散主義とは異なり、ある種の船での航海を再現することで評価することができる [17]: 158ケーホーは大洋横断的接触説を最後に述べ、いつどのように文化が拡散し融合したかという特定の理論を主張しているのではなく、超拡散主 義によらずに文明の類似性がどのように生じたか、すなわち独自の発明と海上接触によって生じたかもしれないという、もっともらしく検証可能な例を提示して いることを明らかにしている[17]: 169 
Burrows Cave
Panbabylonism
Pre-Columbian trans-oceanic contact theories


https://en.wikipedia.org/wiki/Hyperdiffusionism

リ ンク

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