グスタフ・コッシナ
Gustaf Kossinna, 1858-1931
Portrait
of Gustaf Kossinna, 1907
☆ グスタフ・コシナ(1858年9月28日 - 1931年12月20日)は、ドイツの文献学者、考古学者であり、ベルリン大学でドイツ考古学の教授を務めた。 カール・シューハルトとともに、彼は当時最も影響力を持ったドイツの先史学者であり、集落考古学(ドイツ語: Siedlungsarchaeologie)の技法の創始者であった。ゲルマン民族とインド・ヨーロッパ民族の起源に関する彼の民族主義的な理論は、国 家社会主義のイデオロギーに影響を与えた。第二次世界大戦後は政治的に信用を失ったが、コシンの方法論的アプローチは今日に至るまで考古学に多大な影響を 与えている。[a] 第二次世界大戦後、コッシナの定住考古学理論は広く疑似科学として退けられた。しかし、近年、考古遺伝学の分野における新たな発見により、コッシナの遺産 と先史時代の移動の重要性について、再び議論が活発化している。[b][c][2][3]
Gustaf Kossinna (28
September 1858 – 20 December 1931) was a German philologist and
archaeologist who was Professor of German Archaeology at the University
of Berlin. Along with Carl Schuchhardt he was the most influential German prehistorian of his day, and was creator of the techniques of settlement archaeology (German: Siedlungsarchaeologie).[1] His nationalistic theories about the origins of the Germanic peoples and Indo-Europeans influenced aspects of National Socialist ideology. Though politically discredited after World War II, Kossinna's methodological approach has greatly influenced archaeology up to the present day.[a] In the years following World War II, Kossinna's theories of settlement archaeology were widely dismissed as pseudoscience. Recent discoveries in archaeogenetics have prompted a renewed discussion of Kossinna's legacy and the significance of migration in prehistory.[b][c][2][3] |
グスタフ・コッシナ(1858年9月28日 -
1931年12月20日)は、ドイツの文献学者、考古学者であり、ベルリン大学でドイツ考古学の教授を務めた。 カール・シューハルトとともに、彼は当時最も影響力を持ったドイツの先史学者であり、集落考古学(ドイツ語: Siedlungsarchaeologie)の技法の創始者であった。[1] ゲルマン民族とインド・ヨーロッパ民族の起源に関する彼の民族主義的な理論は、国家社会主義のイデオロギーに影響を与えた。第二次世界大戦後は政治的に信 用を失ったが、コシンの方法論的アプローチは今日に至るまで考古学に多大な影響を与えている。[a] 第二次世界大戦後、コッシナの定住考古学理論は広く疑似科学として退けられた。しかし、近年、考古遺伝学の分野における新たな発見により、コッシナの遺産 と先史時代の移動の重要性について、再び議論が活発化している。[b][c][2][3] |
Life Kossinna was a Germanized Mazur[citation needed] He was born in Tilsit, East Prussia, Kingdom of Prussia. His father was a teacher at the secondary-school level. Kossinna attended the Königliche Litthauische Provinzialschule in Tilsit. As a child he learned Latin and piano. As a university student he matriculated at a number of universities, studying classical and then Germanic philology in the universities of Göttingen, Leipzig, Berlin and Strasbourg. He also studied German history, local history and art history.[4] Kossinna was influenced greatly by Karl Müllenhoff, who encouraged him to research the origins of Indo-European and Germanic culture. He also came under the influence of Otto Tischler and Friedrich Ratzel. Kossinna obtained his doctorate at Strasbourg in 1887 in the subject of the early records of the high-Frankish language. From 1888 to 1892 he worked as a librarian. During this time Kossinna read widely and published a number of scientific papers on the ancient history of Germany.[5] In 1896 his ideas were expressed in his lecture "The Pre-Historical Origins of the Teutons in Germany". In 1902, Kossinna was appointed Professor of German Archaeology at the University of Berlin. This position was exclusively created for him.[4] While in this capacity, Kossinna began the work of systematically building up the university institute in view of improving its study and teaching of prehistoric archaeology.[4] Throughout his career, Kossinna published many books on the origins of the Germanic peoples, founding the "German Prehistory Society" to promote interest and research in the subject. He became the most famous archaeologist in the German-speaking world, and was notable for his use of archaeology to promote claims for an expanded German nation. Notably, Kossinna only conducted one excavation during his career, in 1915. The bulk of his work relied on evidence from the reports of colleagues and museum artifacts.[6] |
生涯 コッシナはドイツ化したマズール人であった[要出典]。彼はプロイセン王国東プロイセンのティルジットで生まれた。父親は中等学校の教師であった。コシナはティルジットのプロイセン王立地方学校に通った。幼少期にラテン語とピアノを学んだ。 大学生の頃にはいくつかの大学に入学し、ゲッティンゲン、ライプツィヒ、ベルリン、ストラスブールの大学で古典文献学、ゲルマン文献学を学んだ。また、ド イツ史、郷土史、美術史も学んだ。[4] コッシーナは、インド・ヨーロッパ文化とゲルマン文化の起源を研究するよう彼を奨励したカール・ミュレンホフから大きな影響を受けた。また、オットー・ ティシュラーとフリードリヒ・ラッツェルの影響も受けた。 コッシーナは1887年にストラスブールで、初期の高フランク語の記録をテーマに博士号を取得した。1888年から1892年にかけては司書として働い た。この間、コッシーナは広く読書し、ドイツの古代史に関する多くの学術論文を発表した。[5] 1896年には、彼の考えは「ドイツにおけるチュートン人の先史的起源」という講義で表現された。 1902年、コッシーナはベルリン大学でドイツ考古学の教授に任命された。この役職は、彼のために特別に創設されたものである。[4] この職に就いている間、コッシーナは先史考古学の研究と教育の改善を目的として、大学研究所を体系的に構築する作業を開始した。[4] コッシナは、そのキャリアを通じてゲルマン民族の起源に関する多くの著書を出版し、このテーマへの関心と研究を促進するために「ドイツ先史学会」を設立し た。彼はドイツ語圏で最も有名な考古学者となり、考古学を利用して拡大するドイツ国家の主張を促進することでも注目された。注目すべきは、コシナが発掘調 査を行ったのは1915年の一度きりだったということだ。彼の研究の大半は、同僚の報告や博物館の出土品からの証拠に依存していた。[6] |
Ideas Portrait of Kossinna with an example of excavated pottery Further information: Settlement archaeology, Aryanism, Nordicism, North European hypothesis, and Nazi archaeology By 1895,[4] Kossinna had developed theory that a regionally delimited ethnicity can be defined by the material culture excavated from a site (culture-historical archaeology or simply culture history theory). He wrote, "Sharply defined archaeological cultural areas correspond unquestionably with the areas of particular people or tribes". The statement is known as "Kossinna's law" and forms the basis of his "settlement-archaeology" method. Unlike modern settlement archaeology, which refers only to individual settlements or patterns of settlement, Kossinna meant to emphasise, in Arvidsson's words, that "a unified set of archaeological artifacts, a 'culture', was the sign of a unified ethnicity."[7] Kossinna's ideas have been connected to the claim that Germanic peoples constitute a national identity with a historic right to the lands they once occupied, providing an excuse for later Nazi annexations of lands in Poland and Czechoslovakia. For example, in his article "The German Ostmark, Home Territory of the Germans", Kossinna argued that Poland should be a part of the German empire. According to him, lands where artifacts had been found that he considered to be Germanic were part of ancient Germanic territory. In 1902, Kossinna identified the Proto-Indo-Europeans with the Corded Ware culture, an argument that gained in currency over the following two decades. Kossinna placed the Proto-Indo-European homeland in western central Europe, north of the alps.[8] In studying the prehistory of the Germanic peoples and ancient Indo-Europeans, Kossinna saw the key to the unwritten prehistory of Europe.[4] Kossinna emphasised a diffusionist model of culture, according to which cultural evolution occurred by a "process whereby influences, ideas and models were passed on by more advanced peoples to the less advanced with which they came into contact." He emphasised that such superiority was racial in character. Kossinna’s theories aimed to present a history of the Germanic peoples superior to that of the Roman Empire. He considered the Romans and the French as destroyers of culture as compared to the Germanic peoples. One of his best-known books was Die Deutsche Vorgeschichte - Eine Hervorragend Nationale Wissenschaft (German Prehistory: A Pre-Eminently National Discipline). It was dedicated "To the German people, as a building block in the reconstruction of the externally as well as internally disintegrated fatherland."[9] |
アイデア 出土した土器の例とともに写るコッシナの肖像 詳細情報:集落考古学、アーリア主義、北欧主義、北方ヨーロッパ仮説、ナチス考古学 1895年までに、[4] コシナは、ある地域限定の民族は、その地域から発掘された物質文化によって定義できるという理論を展開した(文化史考古学または単に文化史理論)。彼は 「考古学上の文化領域が明確に定義されると、それは疑いなく特定の民族または部族の領域と一致する」と書いた。この主張は「コシナの法則」として知られ、 彼の「集落考古学」の方法の基礎となっている。 個々の集落や集落のパターンだけを扱う現代の集落考古学とは異なり、コッシナはアルヴィドソンによると、「統一された考古学的遺物の集合体、すなわち「文 化」こそが、統一された民族の証である」と強調したかったのである。 コッシナの考えは、ゲルマン民族はかつて占領していた土地に対する歴史的権利を持つ民族であるという主張と結びつけられ、後にナチスがポーランドやチェコ スロバキアの土地を併合する口実となった。例えば、コシナは論文「ドイツのオストマルク、ドイツ人の故郷」で、ポーランドはドイツ帝国の一部であるべきだ と主張した。彼によれば、ゲルマン人によるものと見なされる人工物が発見された土地は、古代ゲルマン人の領土の一部であるという。 1902年、コッシナは印欧祖語族を紐帯文土器文化と同一視し、この主張はその後20年間にわたって広まっていった。コッシナは印欧祖語族の故郷をアルプ スの北側にある西中央ヨーロッパに位置づけた。[8]ゲルマン民族と古代インド・ヨーロッパ民族の先史時代を研究する中で、コシナはヨーロッパの未開の歴 史の鍵を見出した。[4] コッシナは文化の拡散モデルを強調し、それによれば文化の進化は「より進歩した民族が接触した、より進歩していない民族に影響、思想、モデルを伝達するプ ロセス」によって起こるとした。彼は、そのような優越性は人種的な性格のものであると強調した。コッシナの理論は、ゲルマン民族の歴史をローマ帝国の歴史 よりも優れているものとして提示することを目的としていた。彼はゲルマン民族と比較して、ローマ人とフランス人は文化の破壊者であると考えていた。彼の最 も有名な著書のひとつに、『ドイツ先史時代:卓越した民族の学問』(Die Deutsche Vorgeschichte - Eine Hervorragend Nationale Wissenschaft)がある。この本は「外見的にも内的にも崩壊した祖国の再建の礎として、ドイツ国民に捧げる」ものである。[9] |
Legacy Grave of Gustaf Kossinna in Berlin, Germany Following his death, his followers held high-profile positions under the Nazi regime, including Hans Reinerth, who held Kossinna's former chair at the University of Berlin between 1934 and 1945, and his views were incorporated into the curriculum in German schools.[6] Kossinna's ideas have been heavily criticised partly because of the political use to which they were put, but also because of inherent ambiguities in the method.[4] Problems with Kossinna's theories have been summarized by Hans Jürgen Eggers.[citation needed] Despite justified criticism of the method and its application by Kossinna, the central technique was not unique to him, but it has also developed elsewhere in Europe and the US. Kossinna occupies a key role in the emergence of prehistory as an academic discipline. His methods influenced those of V. Gordon Childe, whose associates dominated the field of archaeology for decades after World War II.[a] In the years following World War II, particularly in the 1960s and 1970s, there was a counterreaction against Kossinna's theories of settlement archaeology, and the migration was generally considered not to have been a major factor in prehistoric culture change.[10] More recently, studies of prehistoric migration through archaeogenetics have been described as marking a return of Kossinna's cultural-historical thinking,[c][b] drawing criticism from archaeologists.[11][2][3] The apparent similarity of the once outdated theories of Kossinna has been referred to as Kossinna's Smile.[11] Archaeogeneticist David Reich, who worked on a study related to the Corded Ware culture, drew criticism and lost several archaeologist collaborators when they believed that the ancient DNA results promoted ideas similar to Kossinna's. Reich subsequently explicitly rejected Kossinna's theories in order to win them back.[2] Reich noted that while Kossinna suggested a Northern European origin of the Indo-Europeans, his research rather suggested an origin on the Pontic–Caspian steppe.[10] |
遺産 ドイツ、ベルリンにあるグスタフ・コッシナの墓 彼の死後、彼の信奉者たちはナチス政権下で要職に就いた。その中には、1934年から1945年の間、ベルリン大学でコシンの前任の教授職に就いたハンス・ライネルトもおり、彼の考えはドイツの学校のカリキュラムにも取り入れられた。 コッシナの考えは、政治的に利用されたという理由からだけでなく、その方法に内在する曖昧さからも、激しい批判にさらされてきた。[4] コシナの理論の問題点は、ハンス・ユルゲン・エッガーズによってまとめられている。[要出典] コッシナによる方法とその応用に対する正当な批判にもかかわらず、その中心的な手法は彼独自のものではなく、ヨーロッパやアメリカでも同様に発展してい た。コッシナは学問分野としての先史学の誕生において重要な役割を担っている。彼の手法はV.ゴードン・チャイルドの手法にも影響を与え、チャイルドの仲 間たちは第二次世界大戦後数十年にわたって考古学の分野を支配した。 第二次世界大戦後の数年間、特に1960年代と1970年代には、コッシナの定住考古学理論に対する反動が起こり、移動は一般的に先史時代の文化変化の主 要な要因ではないと考えられていた。[10] さらに最近では、考古遺伝学による先史時代の移動に関する研究は、コシナの文化史的思考の復活を意味するものとして説明されている と評され、考古学者から批判を受けている。[11][2][3] コシナの時代遅れとなった理論の明らかな類似性は、「コシナの微笑」と呼ばれている。[11] 縄状文土器文化に関連する研究に取り組んだ考古遺伝学者のデビッド・ライヒは、古代DNAの結果がコシナの理論と類似した考え方を促進していると信じたこ とで批判を受け、複数の考古学者の協力者を失った。その後、ライヒは彼らの支持を取り戻すために、コッシナの理論を明確に否定した。[2] ライヒは、コシナがインド・ヨーロッパ人の起源を北方ヨーロッパに求めた一方で、彼の研究はむしろ、起源を黒海とカスピ海の草原に求めたと指摘した。 [10] |
Selected works Über Die Ältesten Hochfränkischen Sprachdenkmäler: Ein Beitrag zur Grammatik des Althochdeutschen, 1888 Die Indagermanische Frage, 1902 Mannus, 1909 Die Herkunft der Germanen: Zur Methode der Siedlungsarchäologie, 1911 Der Goldfund von Messingwerk bei Eberswalde und Die Goldenen Kultgefäze Der Germanen, 1913 Der Germanische Goldreichtum in Der Bronzezeit, 1913 Die Deutsche Vorgeschichte: Eine Hervorragend Nationale Wissenschaft, 1914 Das Weichselland: Ein Uralter Heimatboden Der Germanen, 1919 Die Indogermanen, Ein Abriss, 1921 Ursprung und Verbreitung der Germanen in Vor- und Frühgeschichtlicher Zeit, 1926 Germanische Kultur Im 1. Jahrtausend Nach Christus, 1932 Altgermanische Kulturhöhe: Eine Einführung in Die Deutsche Vor- und Frühgeschichte, 1937 |
主な作品 編集 最古の高地フランケン語遺跡について:古高地ドイツ語文法への貢献』1888年 インド・ゲルマン語問題』1902年 Mannus, 1909 ゲルマン民族の起源:集落考古学の方法について, 1911 エバースヴァルデ近郊のメッシングヴェルクでの黄金発見とゲルマン民族の黄金容器, 1913 青銅器時代におけるゲルマン人の金の富 1913年 ドイツ先史学:傑出した国家科学』1914年 ヴィスワの地:ゲルマン民族の古代の故郷』1919年 インド・ヨーロッパ人の概要』1921年 ゲルマン民族の起源と分布、前・初期史、1926年 キリスト後1000年のゲルマン文化』1932年 アルトゲルマン文化圏-ドイツ前・後期史の展開』1937年 |
Culture history Madison Grant Lothrop Stoddard Joseph Widney Alfred Rosenberg Hans F. K. Günther William Z. Ripley Carleton S. Coon Houston Stewart Chamberlain Harry H. Laughlin |
文化史 マディソン・グラント ロスロップ・ストッダード ジョセフ・ウィドニー アルフレッド・ローゼンバーグ ハンス・F・K・ギュンター ウィリアム・Z・リプリー カールトン・S・クーン ヒューストン・スチュワート・チェンバレン ハリー・H・ラフリン |
https://en.wikipedia.org/wiki/Gustaf_Kossinna |
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リ ンク
文 献
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