はじめによんでください

夢の解釈

The Interpretation of Dreams


池田光穂

☆ 『夢判断』(Die Traumdeutung) は、精神分析学の創始者であるジークムント・フロイトが1899年に発表した著書で、夢解釈に関する無意識の理論を紹介し、後にエディプス・コンプレック ス理論となるものを論じている。フロイトは少なくとも8回にわたってこの本を改訂し、第3版ではヴィルヘルム・ステッケルの影響を受けて、夢の象徴を非常 に文字通りに解釈する広範な章を追加した。フロイトは、この著作について「このような洞察力は、一生に一度しか訪れるものではない」と語っている。 1900年に出版されたこの本は、600部の限定版で出版されたが、8年間売れなかった。『夢判断』はその後人気を博し、フロイトの存命中に7つの改訂版 が出版された。 この本の長さや複雑さから、フロイトは『夢について』という短縮版も執筆した。原典はフロイトの最も重要な著作の一つとして広く認められている。

The Interpretation of Dreams (German: Die Traumdeutung) is an 1899 book by Sigmund Freud, the founder of psychoanalysis, in which the author introduces his theory of the unconscious with respect to dream interpretation, and discusses what would later become the theory of the Oedipus complex. Freud revised the book at least eight times and, in the third edition, added an extensive section which treated dream symbolism very literally, following the influence of Wilhelm Stekel. Freud said of this work, "Insight such as this falls to one's lot but once in a lifetime."[1]

Dated 1900, the book was first published in an edition of 600 copies, which did not sell out for eight years. The Interpretation of Dreams later gained in popularity, and seven more editions were published in Freud's lifetime.[2]

Because of the book's length and complexity, Freud also wrote an abridged version called On Dreams. The original text is widely regarded as one of Freud's most significant works.
『夢判断』(ドイツ語: Die Traumdeutung)は、精神分析学の創始者であるジークムント・フロイトが1899年に発表した著書で、夢解釈に関する無意識の理論を紹介し、後 にエディプス・コンプレックス理論となるものを論じている。フロイトは少なくとも8回にわたってこの本を改訂し、第3版ではヴィルヘルム・ステッケルの影 響を受けて、夢の象徴を非常に文字通りに解釈する広範な章を追加した。フロイトは、この著作について「このような洞察力は、一生に一度しか訪れるものでは ない」と語っている[1]。

1900年に出版されたこの本は、600部の限定版で出版されたが、8年間売れなかった。『夢判断』はその後人気を博し、フロイトの存命中に7つの改訂版 が出版された[2]。

この本の長さや複雑さから、フロイトは『夢について』という短縮版も執筆した。原典はフロイトの最も重要な著作の一つとして広く認められている。
Background

Freud spent the summer of 1895 at Schloss BelleVue[3] near Grinzing in Austria, where he began the inception of The Interpretation of Dreams. In a 1900 letter to Wilhelm Fliess, he wrote in commemoration of the place:

"Do you suppose that some day a marble tablet will be placed on the house, inscribed with these words: 'In this house on 24 July 1895, the secret of dreams was revealed to Dr. Sigm. Freud'? At the moment I see little prospect of it." — Freud in a letter to Wilhelm Fliess, June 12, 1900

While staying at Schloss Bellevue, Freud dreamed his famous dream of 'Irma's injection'.[4] He analyzed the dream as expressing an unconscious wish to be exonerated from his mishandling of the treatment of a patient in 1895.[5] In 1963, Belle Vue manor was demolished, but today a memorial plaque with just that inscription has been erected at the site by the Austrian Sigmund Freud Society.
背景

フロイトは1895年の夏、オーストリアのグリンツィング近郊にあるベルビュー城[3]で過ごし、『夢判断』の構想を練った。1900年にヴィルヘルム・フリースに宛てた手紙の中で、彼はこの場所を記念して次のように書いている。

「いつかこの家に大理石の石碑が建てられ、次のような言葉が刻まれる日が来ると思いますか?「1895年7月24日、この家で、ジークムント・フロイト博 士に夢の秘密が明らかになった」と?今のところ、その見込みはほとんどない。— 1900年6月12日、フリードリヒがヴィルヘルム・フュリースに宛てた手紙

ベルビュー城に滞在していた間、フリードリヒは「イルマの注射」という有名な夢を見た[4]。彼はこの夢を、1895年に患者を誤って治療してしまったこ とに対する 1895年に患者を誤って治療したことから解放されたいという無意識の願望を表している、と彼は分析した[5]。1963年にベルビュー荘は取り壊された が、今日、その銘文が刻まれた記念プレートが、オーストリア・ジグムント・フロイト協会によってその場所に建てられている。
Overview

Dreams, in Freud's view, are formed as the result of two mental processes. The first process involves unconscious forces that construct a wish that is expressed by the dream, and the second is the process of censorship that forcibly distorts the expression of the wish. In Freud's view, all dreams are forms of "wish fulfillment" (later in Beyond the Pleasure Principle, Freud would discuss dreams which do not appear to be wish-fulfillment). Freud states: "My presumption that dreams can be interpreted at once puts me in opposition to the ruling theory of dreams and in fact to every theory of dreams..."[6]

Freud advanced the idea that an analyst can differentiate between the manifest content and latent content of a dream. The manifest content refers to the remembered narrative that plays out in the dream itself. The latent content refers to the underlying meaning of the dream. During sleep, the unconscious condenses, displaces, and forms representations of the dream content, the latent content of which is often unrecognizable to the individual upon waking.[7]

Critics have argued that Freud's theory of dreams requires sexual interpretation. Freud, however, contested this criticism, noting that "the assertion that all dreams require a sexual interpretation, against which critics rage so incessantly, occurs nowhere in my Interpretation of Dreams. It is not to be found in any of the numerous editions of this book and is in obvious contradiction to other views expressed in it."[8] Freud stated that "[T]he interpretation of dreams is the royal road to a knowledge of the unconscious activities of the mind."[9]

Sources of dream content
Freud claimed that every dream has a connection point with an experience of the previous day. Though, the connection may be minor, as the dream content can be selected from any part of the dreamer's life.[10] He described four possible sources of dreams: a) mentally significant experiences represented directly, b) several recent and significant experiences combined into a single unity by the dream, c) one or more recent and significant experiences which are represented in the content by the mention of a contemporary but indifferent experience, and d) an internal significant experience, such as a memory or train of thought, that is invariably represented in the dream by a mention of a recent but indifferent impression.

Oftentimes people experience external stimuli, such as an alarm clock or music, being distorted and incorporated into their dreams. Freud explained that this is because "the mind is withdrawn from the external world during sleep, and it is unable to give it a correct interpretation ..."[11] He further explained that our mind wishes to continue sleeping, and therefore will try to suppress external stimuli, weave the stimuli into the dream, compel a person to wake up, or encourage them to overcome it.

Freud believed that dreams were picture-puzzles, and though they may appear nonsensical and worthless on the surface, through the process of interpretation they can form a "poetical phrase of the greatest beauty and significance."[12]

Condensation, displacement, and representation in dreams
Dreams are brief compared to the range and abundance of dream thoughts. Through condensation or compression, dream content can be presented in one dream. Oftentimes, people may recall having more than one dream in a night. Freud explained that the content of all dreams occurring on the same night represents part of the same whole.[13] He believed that separate dreams have the same meaning. Often the first dream is more distorted and the latter is more distinct. Displacement of dream content has occurred when manifest content does not resemble the actual meaning of the dream. Displacement comes through the influence of a censorship agent. Representation in dreams is the causal relation between two things. Freud argues that two persons or objects can be combined into a single representation in a dream (see Freud's dream of his uncle and Friend R).[14]

On Dreams
An abridged version called On Dreams was published in 1901 as part of Lowenfeld and Kurella's Grenzfragen des Nerven und Seelenlebens. It was re-published in 1911 in slightly larger form as a book.[15] On Dreams is also included in the 1953 edition and the second part of Freud's work on dreams, Volume Five, The Interpretation of Dreams II and On Dreams. It follows chapter seven in The Interpretation of Dreams and in this edition, is fifty-three pages in length.[16] There are thirteen chapters in total and Freud directs the reader to The Interpretation of Dreams for further reading throughout On Dreams, in particular, in the final chapter. Immediately after its publication, Freud considered On Dreams as a shortened version of The Interpretation of Dreams. The English translation of On Dreams was first published in 1914 and the second English publication in the James Strachey translation from 1952.[17] Freud investigates the subject of displacement and our inability to recognize our dreams. In chapter VI, page 659, he states: "It is the process of displacement which is chiefly responsible for our being unable to discover or recognize them in the dream-content" and he considers the issue of displacement in chapter VIII, page 671 as: "the most striking of the dream-work."[18]


概要

フロイトの考えでは、夢は2つの精神過程の結果として形成される。第1の過程は、夢によって表現される願望を構築する無意識の力であり、第2の過程は、そ の願望表現を強制的に歪める検閲のプロセスである。フロイトの考えでは、すべての夢は「願望充足」の形である(『快楽原則の彼方』の後半で、フロイトは願 望充足ではないと思われる夢について論じている)。フロイトは次のように述べている。「夢はすぐに解釈できる」という私の考えは、夢の支配的な理論と、事 実上、あらゆる夢の理論と対立することになる...[6]

フロイトは、夢分析医は夢の顕在的内容と潜在的内容を区別できるという考え方を提唱した。顕在的内容とは、夢の中で展開される、記憶された物語を指す。潜 在的内容とは、夢の根底にある意味を指す。睡眠中、無意識は夢の内容の表現を凝縮し、置き換え、形成するが、その潜在的な内容は、目覚めたときに本人が認 識できないことが多い[7]。

批評家たちは、フロイトの夢解釈理論は性的解釈を必要とする、と主張してきた。しかし、フロイトは、この批判に反論し、「すべての夢が性的解釈を必要とし ているという主張は、批評家たちが絶え間なく怒っていることに対して、私の『夢解釈』のどこにも書かれていない。この本の多数の版にも見当たらず、この本 の中で述べられている他の見解とは明らかに矛盾している」[8]。フロイトは、「夢解釈は、心の無意識の活動を知るための王道である」[9]と述べていま す。

夢の内容の源
フロイトは、すべての夢には前日の経験と関連点がある、と主張しました。ただし、夢の内容はその夢を見る人の人生の中のどの部分からでも選択できるため、 その関連性は些細なものである可能性がある[10]。彼は、夢の内容の4つの可能な源として、a) 精神的に重要な経験が直接的に表現されている、b) いくつかの最近で重要な経験が夢によって1つのまとまりにまとめられている、 、c) 1つまたは複数の最近で重要な経験が、現在の出来事ではあるが夢の中では無関心な出来事の言及によって表現される、d) 記憶や思考の流れなどの内部で重要な経験が、常に最近の出来事ではあるが夢の中では無関心な印象の言及によって表現される。

目覚まし時計や音楽などの外部からの刺激がゆがめられて夢に組み込まれることを、人はしばしば経験する。フロイトは、これは「睡眠中に心は外界から引き離 され、それを正しく解釈することができないから」だと説明した[11]。さらに、フロイトは、心は眠り続けたいと思っているため、外部からの刺激を抑制 し、刺激を夢に織り交ぜ、人を強制的に目覚めさせ、あるいはそれを克服するよう促すのだと説明した。

フロイトは夢は絵パズルのようなものだと考えており、一見無意味で無価値なもののように見えるが、解釈のプロセスを通じて「最も美しく、最も意味深い詩的なフレーズ」を形成することができると信じていた[12]。

夢における凝縮、置き換え、表現
夢は、夢想の範囲と豊富さと比較すると短いものである。凝縮や圧縮により、夢の内容は1つの夢で表現される。しばしば、人々は一晩に複数の夢を見たことを 思い出すことがある。フロイトは、同じ夜にみるすべての夢の内容は、同じ全体の一部であると説明した[13]。彼は、別々の夢は同じ意味を持っていると信 じていた。多くの場合、最初の夢はより歪んでおり、後の夢はより鮮明である。夢の内容が置き換わるのは、明白な内容が夢の実際の意味と似ていない場合であ る。置き換えは検閲者の影響によって起こる。夢における表現は、2つの事柄間の因果関係である。フロイトは、夢の中で2人の人物や物体が1つの表現に統合 されることがあると主張している(フロイトの叔父と友人Rの夢を参照)。[14]

夢について
On Dreamsという短縮版は、1901年にローウェンフェルトとクレラのGrenzfragen des Nerven und Seelenlebensの一部として出版された。1911年には、少し大きな本として再出版された[15]。『夢について』は、1953年版とフロイト の夢の著作の第2部である『夢判断II』と『夢について』にも含まれている。『夢判断』の第7章に続く内容で、この版では53ページにわたる[16]。全 13章で構成されており、フロイトは『夢判断』のさらなる読み物として『夢について』全体、特に最終章を読むよう読者に勧めている。出版直後、フロイトは 『夢について』を『夢判断』の短縮版と考えていた。『夢について』の英語版は1914年に初めて出版され、1952年にはジェームズ・ストラチーによる翻 訳で2度目の出版が行われた[17]。フロイトは、夢の内容の置き換えと、夢の内容を理解できないことについて考察している。第6章659ページで、彼は 次のように述べている。「夢の内容でそれらを発見したり認識したりできないのは、主に置き換えのプロセスが原因である」と述べ、第8章671ページで置き 換えの問題を「夢の仕事の中で最も顕著なもの」と考察している[18]。

Contents

The first edition begins:

"In the following pages, I shall demonstrate that there exists a psychological technique by which dreams may be interpreted and that upon the application of this method every dream will show itself to be a senseful psychological structure which may be introduced into an assignable place in the psychic activity of the waking state. I shall furthermore endeavor to explain the processes which give rise to the strangeness and obscurity of the dream, and to discover through them the psychic forces, which operate whether in combination or opposition, to produce the dream. This accomplished by investigation will terminate as it will reach the point where the problem of the dream meets broader problems, the solution of which must be attempted through other material."[19]

Freud begins his book in the first chapter titled "The Scientific Literature on the Problems of the Dream" by reviewing different scientific views on dream interpretation, which he finds interesting but not adequate.[20] He then makes his argument by describing a number of dreams which he claims illustrate his theory.

Much of Freud's sources for analysis are in literature. Many of his most important dreams are his own — his method is inaugurated with an analysis of his dream "Irma's injection" — but many also come from patient case studies.
目次

第1版はこう始まる。

「これから述べるように、夢は解釈できる心理的技法が存在することを証明し、この手法を適用すれば、すべての夢が意味のある心理的構造であることが明らか になり、それが覚醒状態の心理的活動の中で割り当て可能な場所に導入できることを示す。さらに、夢の奇妙さや不明瞭さをもたらすプロセスを説明し、夢を生 み出すために作用する精神的な力(それが組み合わさって作用する場合もあれば、対立して作用する場合もある)を発見することに努めるつもりである。調査に よってこれが達成されれば、夢の持つ問題がより広範な問題と交錯する地点に到達し、その解決は他の資料を通じて試みられなければならない。

フロイトは、夢解釈に関するさまざまな科学的見解をレビューし、興味深いものであるが十分ではないとする「夢の諸問題に関する科学的文献」と題された第 1 章で本書を始める[20]。その後、自身の理論を証明するとしている数々の夢について述べ、自身の主張を展開する。

フロイトの分析の多くは文献から引用されている。彼の最も重要な夢の多くは彼自身のものである。彼の方法は、彼の夢「イルマの注射」の分析から始まっている。しかし、多くの夢は患者の症例研究から引用されている。
Influence and reception

Memorial plate in commemoration of the place where Freud began The Interpretation of Dreams, near Grinzing, Austria

The Interpretation of Dreams was first published in an edition of only 600 copies, and these took eight years to sell. The work subsequently gained popularity, and seven more editions were printed in Freud's lifetime, the last in 1929.[2]

The classicist Norman O. Brown described The Interpretation of Dreams as one of the great applications and extensions of the Socratic maxim "know thyself" in Life Against Death (1959).[21] The philosopher Paul Ricœur described The Interpretation of Dreams as Freud's "first great book" in Freud and Philosophy (1965). He argued that like Freud's other works it posits a "semantics of desire".[22] The mythologist Joseph Campbell described the book as an "epochal work", noting in The Masks of God: Creative Mythology (1968) that it was "based on insights derived from years devoted to the fantasies of neurotics".[23] Max Schur, Freud's physician and friend, provided evidence in Freud: Living and Dying (1972) that the first dream that Freud analyzed, his so-called "Irma dream", was not very disguised, but actually closely portrayed a medical disaster of Emma Eckstein, one of Freud's patients.[24] The psychologist Hans Eysenck argued in Decline and Fall of the Freudian Empire (1985) that the dreams Freud cites actually disprove Freud's dream theory.[25]

The philosopher John Forrester described The Interpretation of Dreams as Freud's "masterpiece" in Dispatches from the Freud Wars (1997). He suggested that the book could be considered a form of autobiographical writing and compared it to the naturalist Charles Darwin's On the Origin of Species (1859).[26] The philosopher Dermot Moran compared the influence that The Interpretation of Dreams exerted on psychoanalysis to that which the philosopher Edmund Husserl's Logical Investigations (1900–1901) exerted on 20th-century European philosophy in his introduction to the latter work.[27]

The philosopher Mikkel Borch-Jacobsen and the psychologist Sonu Shamdasani noted in The Freud Files (2012) that the Swiss psychiatrist Eugen Bleuler wrote to Freud in October 1905 that he was convinced of the correctness of The Interpretation of Dreams as soon as he read it. They argued, however, that Freud's analysis of the dream of Irma's injection was partly based on Belgian psychologist Joseph Delboeuf's analysis of a dream in Sleep and Dreams. In their view, The Interpretation of Dreams should be placed in the context of the "introspective hypnotism" practiced by figures such as Auguste Forel, Eugen Bleuler, and Oskar Vogt. They charged Freud with selectively citing some authors on dreams (including Marie-Jean-Léon, Marquis d'Hervey de Saint Denys and Louis Ferdinand Alfred Maury), ignoring others (including Jean-Martin Charcot, Pierre Janet, and Richard von Krafft-Ebing), and systematically avoiding "citing the passages in the works of his predecessors which came closest to his own theories."[28]

E. James Lieberman and Robert Kramer wrote in an introduction to a collection of letters between Freud and the psychoanalyst Otto Rank that Rank was impressed by The Interpretation of Dreams when he read it in 1905, and was moved to write a critical reanalysis of one of Freud's own dreams. They suggested that it may have been partly this reanalysis that brought Rank to Freud's attention. They noted that it was with Rank's help that Freud published the second edition of The Interpretation of Dreams in 1909.[29] The neuropsychoanalyst Mark Blechner argued in Contemporary Psychoanalysis that even if one does not agree with Freud's theories, The Interpretation of Dreams remains a valuable record of dream texts and an analysis of the mental operations that dreams demonstrate.[30] Art historian and filmmaker Joseph Koerner drew the title of his 2019 film The Burning Child from a dream of that title, which opens Chapter 7 of Interpretation of Dreams.[31] The album packaging for the 2002 David Bowie album 'Heathen' contains an image of the book.[32]
影響と評価

フロイトが『夢判断』を書き始めた場所を記念するプレート

『夢判断』は、600部限定で出版され、8年かけて完売した。その後、この作品は人気を博し、フロイトの存命中に7つの増刷版が発行された。最後の増刷版は1929年のことである[2]。

古典学者ノーマン・O・ブラウンは、『夢判断』を『死を克服する人生』(1959年)の中で、ソクラテスの格言「汝自身を知れ」の偉大な応用と拡張の1つ であると述べている[21]。 『死を克服する人生』(1959年)の中で、ソクラテスの格言「汝自身を知れ」の偉大な応用と拡張の1つとして『夢判断』を評した。[21] 哲学者ポール・リクールは『夢判断』を『フロイトと哲学』(1965年)の中でフロイトの「最初の偉大な本」と評した。彼は、フロイトの他の著作と同様 に、この著作は「欲望のセマンティクス」を提示していると主張した[22]。神話学者のジョセフ・キャンベルは、この本を「画期的な作品」と評し、『神々 の仮面:創造的神話』(1968年)の中で、この本は「神経症の空想に長年専念して得られた洞察に基づいて」いると述べた[23]。フロイトの医師であり 友人でもあったマックス・シューアは、著書『フロイト: Freud: Living and Dying(1972)の中で、フロイトが分析した最初の夢、いわゆる「アーマ・ドリーム」は、あまり偽装されておらず、実際にはフロイトの患者の一人で あるエマ・エックスタインの医療上の惨事を正確に描写していたと論証した。心理学者ハンス・アイゼンクは、『Decline Freudian Empire (1985)の中で、フロイトが引用する夢は実際にはフロイトの夢理論を否定するものであると主張した[25]。

哲学者ジョン・フォレスターは『夢判断』をフロイトの「傑作」と評した。彼は、この本は自伝的著作の一種であると考えられるとし、自然主義者のチャール ズ・ダーウィンの『種の起源』(1859年)と比較した[26]。哲学者ダーモット・モランは、『夢判断』が精神分析学に与えた影響を、哲学者エドムン ト・フッサールの『論理学探究』(1900年~1901年)が20世紀のヨーロッパ哲学に与えた影響と比較した 後者の著作の序文で、20世紀のヨーロッパ哲学に与えた影響を比較している[27]。

哲学者ミケル・ボルク=ヤコブセンと心理学者ソヌ・シャムダサニは『The Freud Files』(2012年)の中で、スイスの精神科医ユージン・ブリューラーが1905年10月にフロイトに宛てた手紙の中で、『夢判断』を読んだ途端、 その正しさに確信を持ったと記していることを指摘している。しかし、彼らは、フロイトによるイルマの注射の夢の分析は、ベルギーの心理学者ジョセフ・デル ブーフによる『夢と夢』の夢の分析を一部基にしている、と主張した。彼らの見解では、『夢判断』は、オーギュスト・フォレル、ユージン・ブリューラー、オ スカー・ヴォクトといった人物が実践した「内観催眠」の文脈に位置づけるべきである。彼らは、フロイトが夢に関する一部の作家(マリー=ジャン=レオン、 マルキ・ド・エルヴェイ・ド・サン・ドニ、ルイ・フェルディナン・アルフレッド・モーリなど)を引用し、他の作家(ジャン=マルタン・シャルコー、ピエー ル・ジャネ、リヒャルト・フォン・クラフト=エービングなど)を無視し、さらに「自身の理論に最も近い先行者の著作の引用を意図的に避けている」と主張し た[28]。E. ジェームズ・リーバーマンとロバート・クレイマーは、フロイトと精神分析医オットー・ランクの書簡集の序文で、ランクが1905年に『夢判断』を読んだと き、感銘を受け、フロイト自身の夢について批判的な再分析を行うことを決意したと書いている。彼らは、この再分析がランクをフロイトの注目に導く一因と なった可能性があると指摘している。彼らは、1909年に『夢判断』の第2版を出版したのは、ランクの協力によるものであると指摘している[29]。神経 精神分析学者マーク・ブレクナーは『現代精神分析』の中で、たとえフロイトの理論に同意しないとしても、『夢判断』は夢のテキストの貴重な記録であり、夢 が示す精神作用の分析として と主張した[30]。美術史家であり映画監督のジョセフ・コーナーは、2019年の映画『The Burning Child』のタイトルを、夢解釈の第7章のタイトルから取った[31]。2002年に発売されたデヴィッド・ボウイのアルバム『Heathen』のアル バムジャケットには、この本の画像が使用されている[32]。
Translations

The first translation from German into English was completed by A. A. Brill, a Freudian psychoanalyst. Years later, an authorized translation by James Strachey was published. A new translation of the first edition by Joyce Crick was published in 1999. The most recent English translation by J. A. Underwood is titled “Interpreting Dreams” and was published in 2006.[33]


翻訳

ドイツ語から英語への最初の翻訳は、フロイト派の精神分析学者であるA. A. ブリルによって完成された。その後、ジェームズ・ストラチーによる公認翻訳が出版された。1999年には、ジョイス・クリックによる初版の新しい翻訳が出 版された。J. A. アンダーウッドによる最新の英語翻訳は『夢解釈』と題され、2006年に出版された[33]。
https://en.wikipedia.org/wiki/The_Interpretation_of_Dreams













リ ンク

文 献

そ の他の情報


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Mitzub'ixi Quq Chi'j