かならずよんで ね!

イオアン・ルイス

Ioan Myrddin Lewis, or I.M. Lewis, 1930-2014

池田光穂

Ioan Myrddin Lewis FBA (January 30, 1930 – March 14, 2014),[1] popularly known as I. M. Lewis, was a professor emeritus of anthropology at the London School of Economics.
Ioan Myrddin Lewis FBA、1930年1月30日 - 2014年3月14日)は、I. M. Lewisの名で親しまれたロンドン大学経済学部人類学名誉教授[1]である。
Born in Scotland to a Welsh father and a Scottish mother, Lewis lived in Glasgow after the death of his father during his childhood.

He was educated at Glasgow High School before receiving a Bachelor of Science in Chemistry from the University of Glasgow in 1951.[1] He proceeded to St Catherine's College, Oxford, where he obtained a diploma in Anthropology in 1952 with the aid of a grant from the Nuffield Foundation, and a Bachelor of Letters in 1953. He studied under Franz Steiner and social anthropologist Sir Edward Evan Evans-Pritchard, who was himself an authority on the Nuer and Azande people of South Sudan, as a graduate student – finishing with a doctorate in 1957.[1][2]

Steiner was working on a multi-language bibliography on the Somali, Afar (Danakil), and Saho peoples, a project for the International African Institute. After his death, Lewis completed the task of bringing it to publication.[3]
ウェールズ人の父とスコットランド人の母の間に生まれたルイスは、幼少期に父を亡くし、グラスゴーに住んでいた。

グラスゴー高校を経て、1951年にグラスゴー大学で化学の理学士号を取得[1]。オックスフォード大学のセント・キャサリンズ・カレッジに進み、ナ フィールド財団の助成を受けて1952年に人類学のディプロマを取得し、1953年には文学士号を取得した。大学院ではフランツ・シュタイナーと、南スー ダンのヌア族とアザンデ族の権威である社会人類学者エドワード・エヴァンズ=プリチャード卿に師事し、1957年に博士号を取得する[1][2]。

スタイナーは、国際アフリカ研究所のプロジェクトとして、ソマリア、アファール(ダナキル)、サホの各民族に関する多言語文献目録の作成に取り組んでいた。彼の死後、ルイスがその出版を完成させた[3]。
He was renowned internationally as the foremost scholar on Somali history and culture, on which he has published numerous articles and books. Zitelmann characterized him as "the doyen of 'Somali studies'".[4]

Lewis taught at the University of Rhodesia. Returning to the United Kingdom, he lectured at Glasgow and UCL. He then proceeded to the London School of Economics and Political Science in 1969 as a professor, where he remained until his retirement in 1992.[2] "In 1969 Lewis was considered to be the youngest professor in Great Britain."[3] He was also the editor of Man (Journal of the Royal Anthropological Institute; 1959–1972), as well as the Honorary Director of the London-based International African Institute from 1982 to 1988.[3]

His academic interests in Somalia were broad, including published studies in varied fields:[5]

Somali and other oral poetry in the Horn of Africa;
clan, nation, state building and failure in Somalia and beyond;
types of Islam among the Somali and in sub-Saharan Africa;
possession cults and ecstatic religions;
last but not least taking position in general anthropology.
Lewis was not appreciated by the Somali President and Dictator Siyad Barre (1969–1990), so he and his team were prevented from conducting a planned refugee survey in Somalia on behalf of the UNHCR.
ソマリアの歴史と文化に関する研究の第一人者として国際的に知られ、数多くの論文や著書を発表している。ジテルマンは彼を「『ソマリア研究』の大御所」と評している[4]。

ローデシア大学で教鞭をとる。英国に戻り、グラスゴーとUCLで教鞭をとった。1969年当時、ルイスは英国で最も若い教授であった」[3]。また、『マ ン』(王立人類学研究所の雑誌、1959-1972)の編集者、1982年から1988年までロンドンの国際アフリカ研究所の名誉所長を務めた[3]。

ソマリアに関する彼の学術的関心は幅広く、次のような様々な分野の研究を発表している[5]。

アフリカの角におけるソマリおよびその他の口承詩。
ソマリアとその周辺における氏族、国家、国家建設と失敗。
ソマリ人およびサハラ以南のアフリカにおけるイスラム教の種類。
憑依カルトと恍惚宗教。
そして最後に、人類学全般における位置づけである。
ルイスは、ソマリアの大統領兼独裁者シヤド・バーレ(1969-1990)に嫌われ、彼とそのチームは、UNHCRのために計画されたソマリアでの難民調査を阻止された。
Books
Lewis, Ioan (1994). Peoples of the Horn of Africa (Somali, Afar and Saho): North Eastern Africa, Part I. London: Haan Associates. ISBN 9781569021040.
Lewis, Ioan (2008). Understanding Somalia and Somaliland. New York: Columbia University Press. ISBN 9780231700849.
Lewis, Ioan (2003). Ecstatic Religion: A Study of Shamanism and Spirit Possession. New York: Routleldge. ISBN 9780415301244.
Journal articles
Lewis, Ioan (1962). "Historical Aspects of Genealogies in Northern Somali Social Structure". The Journal of African History. 3 (1): 35–48. doi:10.1017/s0021853700002723. JSTOR 179798.
Lewis, Ioan (1961). "Force and Fission in Northern Somali Lineage Structure". American Anthropologist. 63 (1): 94–112. doi:10.1525/aa.1961.63.1.02a00060. JSTOR 667340.
Lewis, I. M. (1963). "Pan-Africanism and Pan-Somalism". The Journal of Modern African Studies. 1 (2): 147–161. doi:10.1017/s0022278x00001038. JSTOR 159026.
Lewis, I. M. (1958). "The Gadabuursi Somali Script". Bulletin of the School of Oriental and African Studies, University of London. 21 (1/3): 134–156. doi:10.1017/s0041977x00063278. JSTOR 610496.
Lewis, I. M. (1959). "Clanship and Contract in Northern Somaliland". Africa: Journal of the International African Institute. 29 (3): 274–293. doi:10.2307/1157617. JSTOR 1157617.
Lewis, I. M. (1967). "Recent Developments in the Somali Dispute". African Affairs. 66 (263): 104–112. doi:10.1093/oxfordjournals.afraf.a095586. JSTOR 720296.

https://en.wikipedia.org/wiki/Ioan_Lewis

◎Ecstatic religion : a study of shamanism and spirit possession, Routledge, 2003

1. Towards a Sociology of Ecstasy

2. Trance and Possession

3. Affliction and its Apotheosis

4. Strategies of Mystical Attack: Protest and its Containment

5. Possession and Public Morality -

6. Possession and Public Morality - II Other Cosmological Systems

7. Possession and Psychiatry

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