はじめによんでください

ジャン=バティスト・ベレー

Jean-Baptiste Belley, 1746-1805

Portrait of Jean-Baptiste Belley by Anne-Louis Girodet de Roussy-Trioson, 1797

池田光穂

☆ジャ ン=バティスト・ベレー(1746年7月-1805年8月6日)は、聖ドミニコ会士でフランスの政治家である。セネガル出身で、元はフランス領西インド諸 島の植民地サン=ドマングで奴隷として働かされ、フランス第一共和政時代には、一般院議員、国民公会議員、五百人評議会議員に選出された[2]。マルスと も呼ばれた[3]。

Jean-Baptiste Belley (c. July 1746 – 6 August 1805) was a Saint Dominican and French politician. A native of Senegal and formerly enslaved in the colony of Saint-Domingue, in the French West Indies, he was an elected member of the Estates General, the National Convention, and the Council of Five Hundred during the French First Republic.[2] He was also known as Mars.[3]


ジャン=バティスト・ベレー (1746年7月-1805年8月6日)は、聖ドミニコ会士でフランスの政治家である。セネガル出身で、元はフランス領西インド諸島の植民地サン=ドマン グで奴隷として働かされ、フランス第一共和政時代には、一般院議員、国民公会議員、五百人評議会議員に選出された[2]。マルスとも呼ばれた[3]。
Life
Belley was said to have been born on 1 July 1746 or 1747 on the island of Gorée, Senegal, but the precise dates of his birth and death are uncertain. At the age of two, he was sold to slavers sailing for the French colony of Saint-Domingue. With his savings, he later bought his freedom.[3]

In 1791, Saint Dominican Creoles began the French Revolution in Saint-Domingue; they incited a slave rebellion, aimed at the overthrow of the Bourbon Regime. As their fellow revolutionaries in France thought the Declaration of the Rights of Man of 1789, they began to see that slavery would need to be abolished.[4]

In 1793, Belley was a captain of infantry, fought against the Bourbon forces of Saint-Domingue and was six times wounded. On 24 September 1793, he was one of three members (deputés) elected to the French National Convention by the northern region of Saint-Domingue, together with Jean-Baptiste Mills, of mixed race, and Louis-Pierre Dufaÿ, a European, thus becoming the first black deputy to take a seat in the convention.[4][5][6] On 3 February 1794, he spoke in a debate in the Convention when it decided unanimously to abolish slavery.[3][4][5]

However, the formal abolition of slavery did not disarm the Bourbon Government supporters, and the war continued. Although he was recognized as a full citizen of the Republic, Belley was an active spokesman for black people. When Benoît Gouly, a pro-slavery deputy from Mauritius in the Indian Ocean, called for special laws for the French colonies, Belley denounced a pressure group of colonists meeting at the Hôtel Massiac called Club de l'hôtel de Massiac[7] in a speech published under the title Le Bout d'oreille des colons, ou le système de l’Hôtel Massiac mis à jour par Gouly.[8] He succeeded for a time in maintaining the Republican principle of equality between people in France and in its colonies, whatever their colour.[5]

In a declaration of age and marital status for the representatives of Saint-Domingue in the convention, Belley says that he was born at Gorée, is forty-eight years old, has never left the territory of the republic, and has lived forty six years at Cap-Français.[6] In a 'declaration of fortune' dated at Paris on 10 Vendémiaire, Year 4 of the Republic (viz., 1 October 1795), Belley declares that from the Republic he has only his 'emoluments', that he has bought no property, and that he owns only the contents of his room.[9]

Belley remained as a Convention member until 1797, when he lost his seat.[3] He returned to Saint-Domingue with Charles Leclerc's expedition of 1802 as an officer of gendarmes, but he was arrested, sent back to France and imprisoned in the fortress of Belle Île. He was still being held prisoner there in 1805 when he wrote to Isaac Louverture, the son of Toussaint Louverture. He died later the same year.[4]


生涯
ベレーは1746年7月1日か1747年にセネガルのゴレ島で生まれたと言われているが、正確な生没年は不明である。2歳の時、フランスの植民地サン=ドマングに向けて航海していた奴隷商人に売られた。その後、貯金を元手に自由を買った[3]。

1791年、サン・ドミニカン・クレオールはサン・ドマングでフランス革命を起こし、ブルボン王朝の打倒を目指して奴隷の反乱を扇動した。フランスの革命家たちは1789年の人間の権利宣言を考え、奴隷制度を廃止する必要があると考え始めた[4]。

1793年、ベレーは歩兵大尉としてサン・ドマングのブルボン軍と戦い、6度の負傷を負った。1793年9月24日、混血のジャン=バティスト・ミルズ、 ヨーロッパ人のルイ=ピエール・デュファイとともに、サン=ドマング北部地域から選出された3人の議員(デピュテ)の1人となり、黒人として初めて国民大 会に議席を得た[4][5][6]。 1794年2月3日、奴隷制廃止を全会一致で決定した国民大会の討論で発言した[3][4][5]。

しかし、奴隷制の正式な廃止はブルボン政権支持者の武装解除にはつながらず、戦争は続いた。ベレーは共和国の正式な市民として認められたが、黒人人民の代 弁者として活躍した。インド洋のモーリシャス出身の奴隷制推進派代議士ブノワ・グーリーがフランス植民地のための特別法を求めたとき、ベレーは『Le Bout d『oreille des colons, ou le système de l』Hôtel Massiac mis à jour par Gouly』という題名で発表した演説の中で、マシアックホテルで開かれた植民地主義者の圧力団体「Club de l'hôtel de Massiac」[7]を非難した。[8]彼は一時期、フランスと植民地の人民がその肌の色に関係なく平等であるという共和主義の原則を維持することに成 功した[5]。

ベレーは、大会におけるサン=ドマング代表の年齢と婚姻関係の申告書の中で、自分はゴレで生まれ、48歳で、共和国の領土を出たことがなく、キャップ=フ ランセに46年間住んでいると述べている[6]、 1795年10月1日)、ベレーは共和国から得たものは「報酬」だけであり、財産は何も買っておらず、自分の部屋の中身しか所有していないと宣言している [9]。

1802年のシャルル・ルクレールの遠征でジャンダルムの将校としてサン=ドマングに戻ったが、逮捕されてフランスに送り返され、ベル・イルの要塞に投獄 された。1805年、トゥーサン・ルーヴェルチュールの息子であるアイザック・ルーヴェルチュールに手紙を書いたとき、彼はまだそこに囚われていた。彼は 同年末に死去した[4]。


In about 1797, Belley's portrait was painted by Anne-Louis Girodet de Roussy-Trioson, and was exhibited in Paris in 1798.[3]


1797年頃、ベレーの肖像画はアンヌ=ルイ・ジロデ・ド・ルーシー=トリオソンによって描かれ、1798年にパリで展示された[3]。
https://en.wikipedia.org/wiki/Jean-Baptiste_Belley

Portrait of Jean-Baptiste Belley is an oil on canvas portrait painting by the French artist Anne-Louis Girodet de Roussy-Trioson, from 1797. It depicts Jean-Baptiste Belley, a former slave from Saint-Domingue who was elected to serve in the National Convention following the French Revolution.[1][2] He stands beside a bust of the French abolitionist Guillaume Thomas François Raynal.[3] The composition resembles the artist's later Portrait of Chateaubriand.[4]

Description
In this painting, Girodet evokes the tensions of the period. Belley, standing, wears the uniform of a Convention member, with a tropical landscape behind him, and has a stylish relaxed pose, as favoured in many French political portraits of Revolutionary politicians. His elbow rests on a bust of the philosopher Guillaume Thomas François Raynal (1713–1796), author of A Philosophical and Political History of the Settlements and Trade of the Europeans in the East and West Indies (1770).[5] Raynal, who had just died, had been a supporter of the abolition of slavery.[6]

Provenance
It was exhibited at the Salon of 1798 at the Louvre in Paris.[7] On display in Toulon for several decades, it was acquired for the Louvre in 1828 for 3,000 Francs when it was believed to be a portrait of Toussaint Louverture. Today it is in the collection of the Palace of Versailles.[8][9]

A drawing by Girodet for the portrait in ink and black chalk is in the Art Institute of Chicago, purchased with funds from the Joseph and Helen Regenstein Foundation in 1973.[10]

Cultural references
The portrait was used for the dust cover of Christopher Bayly's book The Birth of the Modern World 1780–1914: Global Connections and Comparisons (Oxford: Blackwell, 2004).
『ジャ ン=バティスト・ベレーの肖像』は、フランスの画家アンヌ=ルイ・ジロデ・ド・ルーシー=トリオソンが1797年に描いた油彩・キャンバスの肖像画であ る。フランス革命後、国民公会議員に選出されたサン=ドマング出身の元奴隷ジャン=バティスト・ベレーを描いている[1][2]。 フランスの奴隷廃止論者ギョーム・トマ・フランソワ・レイナルの胸像の横に立っている[3]。構図は後に画家が描いた『シャトーブリアンの肖像』に似てい る[4]。

描写
この絵の中で、ジロデは当時の緊張を呼び起こしている。立ち姿のベレーは、南国の風景を背に、フランス革命期の政治家の肖像画によく見られる、リラックス したポーズをとっている。彼の肘は、『東インドと西インドにおけるヨーロッパ人の入植と貿易の哲学的・政治的歴史』(1770年)の著者である哲学者 ギョーム・トマ・フランソワ・レイナル(1713-1796年)の胸像の上に置かれている[5]。

所蔵
この作品は、1798年にパリのルーヴル美術館で開催されたサロンに出品された[7]。数十年にわたりトゥーロンで展示されていたが、1828年にトゥー サン・ルーヴェルチュールの肖像画であると信じられ、3000フランでルーヴル美術館に収蔵された。現在はヴェルサイユ宮殿に所蔵されている[8] [9]。

ジロデが墨と黒チョークで描いた肖像画は、1973年にジョセフ&ヘレン・レーゲンシュタイン財団の資金で購入され、シカゴ美術館に所蔵されている[10]。

文化的参照
この肖像画は、クリストファー・ベイリーの著書『The Birth of the Modern World 1780-1914』の表紙に使用された: Global Connections and Comparisons』(オックスフォード:ブラックウェル、2004年)の表紙に使用された。
Bibliography
Grigsby, Darcy Grimaldo. Extremities: Painting Empire in Post-revolutionary France. Yale University Press, 2002.
Palmer, Allison Lee. Historical Dictionary of Romantic Art and Architecture. Rowman & Littlefield, 2019.
Rosenblum, Robert & Janson, Horst Woldemar. 19th-Century Art. Prentice Hall, 2005.
書誌
グリグズビー、ダーシー・グリマルド。Extremities: 革命後のフランスで帝国を描く。Yale University Press, 2002.
Palmer, Allison Lee. Historical Dictionary of Romantic Art and Architecture. Rowman & Littlefield, 2019.
Rosenblum, Robert & Janson, Horst Woldemar. 19th-Century Art. Prentice Hall, 2005.
https://en.wikipedia.org/wiki/Portrait_of_Jean-Baptiste_Belley







リ ンク

文 献

そ の他の情報

CC

Copyleft, CC, Mitzub'ixi Quq Chi'j, 1996-2099