はじめによんでください

ルードヴィヒ・グンプロヴィッチ

Ludwig Gumplowicz, 1838-1909

池田光穂

☆ルードヴィヒ・グンプロヴィッチ(Ludwig Gumplowicz;1838 年3月9日 - 1909年8月19日)はポーランドの社会学者、法学者、歴史家、政治学者であり、グラーツ大学で憲法と行政法を教えた[1]。 グンプロヴィッチはユダヤ人の絨毯・磁器製造業者アブラハム・グンプロヴィッチの息子であった。グンプロヴィッチはドイツ語圏における社会学の創始者の一 人とみなされている。オーストリア=ハンガリー王政のもとで生活していたとき、彼は民族間の激しい反ユダヤ主義的対立を何度も目撃し、それが後年、社会的 対立や社会現象の説明に関する彼の社会学理論に影響を与えた。この3つの分野すべてにおいて、彼は論争を得意とする率直で快活な作家であった。彼は、社会 進歩の永続性に対する懐疑と、国家は統一や神の霊感ではなく、必然的な対立から生まれるという信念でよく知られていた。

Ludwig Gumplowicz (9 March 1838 – 19 August 1909) was a Polish sociologist, jurist, historian, and political scientist, who taught constitutional and administrative law at the University of Graz.[1]

Gumplowicz was the son of a Jewish carpet and porcelain manufacturer, Abraham Gumplowicz. Gumplowicz is considered to be one of the founding fathers of sociology across German-speaking countries. While living under the Austro-Hungarian monarchy, he witnessed many violent anti-Semitic conflicts between ethnic groups, which influenced his sociological theories of social conflict and explaining social phenomenas later on in life.[2] His contributions to the fields of social science, political science, and jurisprudence allowed these fields to expand under the lens of Gumplowicz's applications of sociological generalizations. In all three areas, he was a straightforward and vivacious writer who excelled in controversy. He was well known for his skepticism of the permanence of social progress and his belief that the state emerges from inevitable confrontation rather than unity or divine inspiration.
ルードヴィヒ・グンプロヴィッチ(1838年3月9日 - 1909年8月19日)はポーランドの社会学者、法学者、歴史家、政治学者であり、グラーツ大学で憲法と行政法を教えた[1]。

グンプロヴィッチはユダヤ人の絨毯・磁器製造業者アブラハム・グンプロヴィッチの息子であった。グンプロヴィッチはドイツ語圏における社会学の創始者の一 人とみなされている。オーストリア=ハンガリー王政のもとで生活していたとき、彼は民族間の激しい反ユダヤ主義的対立を何度も目撃し、それが後年、社会的 対立や社会現象の説明に関する彼の社会学理論に影響を与えた。この3つの分野すべてにおいて、彼は論争を得意とする率直で快活な作家であった。彼は、社会 進歩の永続性に対する懐疑と、国家は統一や神の霊感ではなく、必然的な対立から生まれるという信念でよく知られていた。
Personal life
Early life and heritage
As a child of a Polish family of Jewish origin, Gumplowicz grew up in a family that was part of a progressive Jewish group that advocated for a comprehensive social assimilation program for all Jews. Before the outbreak of the January Insurrection of 1863, the Gumplowicz family's home was one of the outposts of conspiracy. During the Insurrection, it had become a lodging place for vulnerable youth and a refuge for the wounded. Ludwik's father, Abraham, assisted in the insurgency's planning, and his two older brothers fought alongside him.[3] Ludwik Gumplowicz and his wife both converted to Calvinism to escape prevailing antisemitism.

Judaism was always present for Gumplowicz and his family while growing up. Therefore, the well-being of the Jewish people was essential to him. Even though his father, Abraham Gumplowicz, tried to assimilate into the community of Krakow, Jews were often seen as second-class citizens. This brought Gumplowicz many obstacles that he had to face as a Jew. He wrote several articles in which he attempted to bring attention to the issues of antisemitism and the emancipation of the Jews.

Educational life
He then went on to study at the universities of Kraków and Vienna and became a professor of public law at the University of Graz in 1875. He and his wife, Franciska, had two sons. In 1875, Gumplowicz began studying law at the Jagiellonian University in Kraków. He then went to study in Vienna for a year returning to Kraków to receive a doctoral law degree.[4] He culminated in the foundation of the first Sociological Society in Graz. In 1860, he began his journalistic career. From 1869 to 1874 he edited his own magazine the Kraj (the Country). Then in 1875, at the age of thirty-seven, he entered the University of Graz as a lecturer in the science of administration and Austrian administrative law.[5] In 1882, he became an associate professor, and in 1893 a full professor.[6] Gumplowicz then retired from academia in 1908.[5]

As a Polish intellectual, he felt a sense of imminent doom in their homeland, the strangeness of a foreign world, and then nostalgia for their homeland, and gradually became appreciated in their adopted country, though largely going unnoticed by their own compatriots.[3] By rejecting orthodox jurisprudence in favor of establishing sociology that had yet to be widely accepted in Austria and Germany, he remained an outsider and at odds with university circles after years of studying and teaching his beliefs.[4] He would frequently stress his Polish and Jewish roots, further isolating him from university circles.

私生活
生い立ちと遺産
ユダヤ系ポーランド人の家庭に生まれたグンプロヴィッチは、すべてのユダヤ人のための包括的な社会的同化プログラムを提唱する進歩的ユダヤ人グループの一 員である家族の中で育った。1863年の1月暴動が勃発する前、グンプロヴィッチ一家の家は陰謀の前哨基地のひとつだった。反乱の間、そこは弱い立場にあ る若者の宿泊所となり、負傷者の避難所となった。ルドヴィク・グンプロヴィッチと彼の妻は、反ユダヤ主義から逃れるためにカルヴァン派に改宗した。

グンプロヴィッチとその家族にとって、ユダヤ教は常に存在した。そのため、ユダヤ人の幸福は彼にとって不可欠なものだった。父のアブラハム・グンプロ ヴィッチがクラクフの共同体に同化しようとしても、ユダヤ人はしばしば二級市民とみなされた。そのため、グンプロヴィッチはユダヤ人として多くの障害に直 面することになった。グンプロヴィッチは、反ユダヤ主義やユダヤ人解放の問題に注意を向けようと、いくつかの論文を書いた。

教育生活
その後、クラクフとウィーンの大学で学び、1875年にグラーツ大学で公法学の教授となった。妻のフランシスカとの間に2人の息子がいた。1875年、グ ンプロヴィッチはクラクフのヤギェウォ大学で法律を学び始めた。その後、ウィーンで1年間学び、クラクフに戻って法学博士号を取得した[4]。グラーツで 最初の社会学会の設立に至った。1860年、ジャーナリストとしての活動を始める。1869年から1874年まで、自身の雑誌『Kraj(田舎)』を編集 した。1882年には助教授となり、1893年には正教授となった[6]。グンプロヴィッチは1908年に学界を引退した[5]。

ポーランドの知識人として、彼は祖国に差し迫った破滅感、異国の世界の異様さ、そして祖国への郷愁を感じ、同胞からはほとんど気づかれなかったが、次第に 祖国で評価されるようになった。 [正統的な法学を否定し、オーストリアやドイツではまだ広く受け入れられていなかった社会学を確立することを選んだことで、彼はアウトサイダーであり続 け、長年にわたって自分の信念を研究し、教えてきたにもかかわらず、大学界とは対立していた。

Career
Contributions
Ludwig Gumplowicz's first sociological work was Race and State(1875) which was later changed to The Sociological Idea of the State(1881), then changed to General State Law ("Allgemeines Staats- recht") (1907).[5] His other works include the Outlines of Sociology, Austrian State Law, The Race Struggle, Sociological Essays, Sociology and Politics, and others, and have been translated into other foreign languages. Gumplowicz left a huge literary legacy, with 190 works to his name, not to mention the scores of papers and reviews he wrote in Polish.
経歴
貢献
ルードヴィヒ・グンプロヴィッチの最初の社会学的著作は『人種と国家』(1875年)であり、後に『国家の社会学的理念』(1881年)と改題され、さら に『一般国家法』(1907年)と改題された[5]。グンプロヴィッチは、ポーランド語で書いた数多くの論文や評論は言うに及ばず、190もの著作を残 し、膨大な文学的遺産を残した。
Thought
Sociology of conflict
Gumplowicz became interested in the problem of suppressed ethnic groups very early, being from a Jewish family and coming from Kraków, a city of the former Polish–Lithuanian Commonwealth, which was first partitioned and later as the Free City of Kraków annexed by Austria-Hungary.[citation needed] He was a lifelong advocate of minorities in the Habsburg Empire, in particular, the Slavic speakers.[1]

After the republic of Cracow dissolved, the National Polish Independence movement was created, which the young Gumplowicz became a part of. This movement fought for the right to national self-determination of Poland. Gumplowicz was a young successful lawyer and committed to the movement. He took part in the uprising against Russia in 1863 and was an active member. During that time, he published the democratic magazine Kraj(the country) from 1869 until 1874.

Gumplowicz soon became interested in the later form of sociology of conflict, starting out from the idea of the group (then known as race). He understood race as a social and cultural, rather than a biological phenomenon. He stressed in every way the immeasurably small role of biological heredity and the decisive role of the social environment in the determination of human behavior. While attaching a positive significance to the mixing of races, he noted that pure races had already ceased to exist.[7]: 85 

State
He saw the state as an institution which served various controlling elites at different times. In analysis, he leaned towards macrosociology, predicting that if the minorities of a state became socially integrated, they would break out in war. In his 1909 publication, Der Rassenkampf (Struggle of the Races), he foresaw world war. According to Gumplowicz, a state that overlapped in scope with a country and was associated with the nation in people's imagination started to take on the role of a social agent.[3]

Division of labor

In Gumplowicz's view, every state imposes a system of labor division by force; as a consequence, social classes emerge, and conflict rises among the classes. Rather than creating laws based upon fairness, laws are decided by victories in class battles. In the same way that culture is a result of affluence, and leisure is made possible by conquering, higher civilization owes its existence to battles with those of lower classes. Gumplowicz rejected the idea that taking welfare measures or even social planning could preserve civilizations from eventual destruction, taking into account history to be a cyclical process.

Social Darwinist

During his life, he was considered a Social Darwinist, mainly because of his approach to society as an aggregate of groups struggling ruthlessly among themselves for domination.[7]: 83  Nevertheless, he did not deduce his conceptions directly from evolutionary theory and criticized those sociologists (Comte, Spencer, Lilienfeld) who employed biological analogies as an explanatory principle. At the same time, he shared the naturalistic conception of history and considered humanity a particle of the universe and nature, a particle governed by the same eternal laws as the whole.[1]

Syngenism
Gumplowicz was most known for the idea of syngenism.[8] It is a combination of moral, physical, economic, and cultural elements that have been blended in varying amounts across time and among various social groupings. Consanguinity was the primary link in the groupings, but as the world evolves, economic and mental pressures became increasingly significant.[9] Gumplowicz defines syngenism as "That phenomenon which consists in the fact that invariably in associated modes of life, definite groups of men, feeling themselves closely bound together by common interests, endeavor to function as a single element in the struggle for domination.” Human beings, according to Gumplowicz, have an inherent propensity to form communities and create a sense of unity. He called this syngenism (syngenetic). Syngenism is a term used to describe a society with a distinct culture that develops a sense of belonging as a whole, as well as a sense of brotherhood in the sense that they are of the same species.[3]
https://en.wikipedia.org/wiki/Ludwig_Gumplowicz
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Ludwig Gumplowicz (born March 9, 1838, Kraków, Republic of Kraków [now in Poland]—died Aug. 19/20, 1909, Graz, Austria) was a sociologist and legal philosopher who was known for his disbelief in the permanence of social progress and for his theory that the state originates through inevitable conflict rather than through cooperation or divine inspiration.

The son of Jewish parents, Gumplowicz studied at the universities of Kraków and Vienna and became professor of public law at the University of Graz in 1875. The Outlines of Sociology (2nd ed., 1963) is a translation of Gumplowicz’ Grundriss der Soziologie (1885). His major works were written in German except for the Polish-language System socyologii (1887).

In Gumplowicz’ view, human beings have an innate tendency to form groups and develop a feeling of unity. He called this process syngenism. Initially, conflict arises between prepolitical racial groups. When one racial group has prevailed, it forms a state that becomes an amalgam of victor and vanquished. Wars then take place between states, and the process of conquest and assimilation occurs again, on a larger scale. Finally, each state creates by coercion a system of division of labour; as a result, social classes are formed, and they also engage in conflict. Laws are determined by victory in class struggles rather than by any notion of abstract justice. Higher civilization owes its existence to warfare in that culture is a product of prosperity, and leisure is made possible by conquest. Considering history a cyclical process, Gumplowicz denied that social planning and welfare measures can save societies from ultimate collapse.

Among the leading sociologists strongly influenced by Gumplowicz were Gustav Ratzenhofer, Albion W. Small, and Franz Oppenheimer. The social scientists Émile Durkheim, León Duguit, Harold J. Laski, and others elaborated Gumplowicz’ view of political parties as interest groups.

https://www.britannica.com/biography/Ludwig-Gumplowicz#ref129758

思想
紛争の社会学
グンプロヴィッチは、ユダヤ人の家系に生まれ、旧ポーランド・リトアニア連邦の都市クラクフの出身であったことから、抑圧された民族の問題に早くから関心を抱いていた。ハプスブルク帝国の少数民族、特にスラヴ語族の擁護者であった[1]。

クラクフ共和国が解散した後、国民ポーランド独立運動が起こり、若きグンプロヴィッチはその一員となった。この運動はポーランドの国民自決権を求めて闘っ た。グンプロヴィッチは若くして弁護士として成功し、運動に参加した。1863年の対ロシア蜂起に参加し、メンバーとして活躍した。その間、1869年か ら1874年まで民主主義雑誌『Kraj(国)』を発行した。

グンプロヴィッチはやがて、集団(当時は人種として知られていた)の概念から出発した、後の紛争社会学に関心を抱くようになった。彼は人種を生物学的な現 象ではなく、社会的・文化的な現象として理解した。彼はあらゆる面で、生物学的遺伝の役割は計り知れないほど小さく、人間の行動の決定には社会的環境が決 定的な役割を果たすことを強調した。彼は人種の混合に積極的な意義を見出す一方で、純粋な人種はすでに存在しなくなっていることを指摘した[7]: 85 

国家
彼は国家を、さまざまな時代にさまざまな支配エリートに奉仕する制度とみなした。分析においてはマクロ社会学に傾倒し、国家の少数民族が社会的に統合され れば、戦争が勃発するだろうと予測した。1909年に出版した『人種闘争』(Der Rassenkampf)では、世界大戦を予見していた。グンプロヴィッチによれば、人々の想像の中で国家と重なり、国民と結びついていた国家は、社会的 主体としての役割を担い始めた[3]。

分業

グンプロヴィッチによれば、あらゆる国家は分業制度を力ずくで押しつけ、その結果、社会階級が生まれ、階級間の対立が高まる。公正さに基づいて法律が作ら れるのではなく、階級闘争の勝利によって法律が決定される。文化が豊かさの結果であり、レジャーが征服によって可能になるのと同じように、高等文明は下層 階級との戦いにその存在を負っている。グンプロヴィッチは、福祉措置や社会計画によって文明を最終的な滅亡から守ることができるという考えを否定し、歴史 は循環的なプロセスであるとした。

社会ダーウィン主義者

グンプロヴィッチはその生涯において社会ダーウィン主義者とみなされたが、その主な理由は、社会を支配をめぐって冷酷に闘争する集団の集合体としてとらえ るアプローチにあった[7]: 83 とはいえ、彼は自分の概念を進化論から直接導くことはせず、説明原理として生物学的アナロジーを用いる社会学者(コント、スペンサー、リリエンフェルド) を批判した。同時に、彼は自然主義的な歴史観を共有し、人類は宇宙と自然の粒子であり、全体と同じ永遠の法則に支配される粒子であると考えた[1]。

シンゲン主義

グンプロヴィッチはシンゲニズムの思想で最も知られている[8]。 それは道徳的、物理的、経済的、文化的要素の組み合わせであり、時代やさまざまな社会集団の間でさまざまな量が混ざり合っている。血縁関係は集団における 主要なつながりであったが、世界が進化するにつれて、経済的・精神的圧力がますます大きくなっていった。グンプロヴィッチはシングゲニズムを「関連した生活様式において必ず、共通の利害によって密接に結びついたと感じる人間の明確な集団が、支配のための闘争 において単一の要素として機能しようと努めるという事実からなる現象」と定義している。グンプロヴィッチによれば、人間にはもともと共同体を形成し、一体 感を作り出そうとする性質がある。彼はこれをシンジニズム(統合主義)と呼んだ。シンジニズムとは、同じ種族であるという意味での兄弟意識だけでなく、全 体としての帰属意識を発達させる、明確な文化を持つ社会を表すのに使われる言葉である[3]。
https://en.wikipedia.org/wiki/Ludwig_Gumplowicz
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ルードヴィヒ・グンプロヴィッチ(1838年3月9日、クラクフ共和国[現ポーランド]生まれ-1909年8月19・20日、オーストリア・グラーツ没) は社会学者、法哲学者であり、社会進歩の永続性に対する不信と、国家は協力や神の霊感によってではなく、必然的な対立によって生まれるという理論で知られ る。

ユダヤ人の両親を持つグンプロヴィッチは、クラクフとウィーンの大学で学び、1875年にグラーツ大学の公法学教授となった。社会学概論』(第2版、 1963年)は、グンプロヴィッチの『社会学概論』(Grundriss der Soziologie、1885年)の翻訳である。彼の主要な著作は、ポーランド語の『社会学体系』(System socyologii, 1887)を除いてドイツ語で書かれている。

グンプロヴィッチの考えでは、人間には生来、集団を形成し、一体感を育む傾向がある。彼はこの過程をシンゲニズムと呼んだ。最初は、政治以前の人種集団の 間に対立が生じる。ある人種集団が優勢になると、その集団は国家を形成し、勝者と敗者の融合体となる。その後、国家間で戦争が起こり、征服と同化のプロセ スが再び大規模に起こる。その結果、社会階級が形成され、彼らもまた争いを繰り広げる。法律は、抽象的な正義の概念によってではなく、階級闘争の勝利に よって決定される。文化は繁栄の産物であり、余暇は征服によって可能になるという点で、高等文明は戦争にその存在を負っている。歴史を循環的な過程と考え るガンプロヴィッチは、社会計画や福祉措置が社会を究極的な崩壊から救うことを否定した。

グンプロヴィッチの影響を強く受けた代表的な社会学者には、グスタフ・ラッツェンホーファー、アルビオン・W・スモール、フランツ・オッペンハイマーがい る。社会科学者のエミール・デュルケーム、レオン・デュギット、ハロルド・J・ラスキーなどは、利益集団としての政党についてのガンプロヴィッチの見解を 詳しく説明した。
https://www.britannica.com/biography/Ludwig-Gumplowicz#ref129758

Influences

His political beliefs and his polemic character attracted many Polish and Italian students, making his theories important in Poland, Italy, and other crown states (today Croatia, Czech Republic). But the fact that he published his works in German meant that he was also an important figure in German-speaking countries. Gustav Ratzenhofer was the most prominent of those influenced by him. Gustav Ratzenhofer was the sociologist which Gumplowicz thought most highly of.[5] Philosophers Carlo Cattaneo, Friedrich Nietzsche, and Gustav Ratenhofer were all men that Ludwig Gumplowicz had shared similar ideas. Although they were all different from one another, they shared the same goals and point of views. Their shared goal was of reevaluating social moral values. These social moral values were seen by society to be permanent and unchangeable. This was what brought these men to their shared aim of studying social norms and groups to help redefine the principles that people live by.

[10] Gumplowicz had another disciple in Manuel González Prada. Prada lived in Peru and found Grumplowicz's theories on ethnic conflict useful for understanding not only the Spanish conquest of Quechua peoples during the sixteenth century but also how the descendants of the Spanish (and other European immigrants) continued to subordinate the indigenous peoples. Most striking in this regard is González Prada’s essay "Our Indians" included in his Horas de lucha after 1924.[11] Brazilian essayist Euclides da Cunha also acknowledges Gumplowicz's influence in the preliminary note to his influential study Os Sertões (1902), an in-depth analysis of the 1895-1989 War of Canudos between Brazil's Republican government and the residents of Canudos in the backlands of Bahia.[12]

Referenced work
In his publication, The Outlines on Sociology (1899), Gumplowicz reviews the works of Comte, Spencer, Bastian, and Lippert. He also reviews the relations of economics, politics, the comparative study of law, the philosophy of history, and the history of civilization to the science of society. Many of Gumplowicz's major works are written in German.[13]

Sociologists influenced by him were Gustav Ratzenhofer, Albion W. Small, Franz Oppenheimer. The social scientists Émile Durkheim, León Duguit, Harold J. Laski, and others elaborated Gumplowicz's view of political parties as interest groups.[14] Also influenced Erazm Majewski and Mieczyslaw Szerer.[4] His theories were also highly influential among the first conflict theorists and inspired early theoretical work on the governance on multiethnic states.[15]
影響

彼の政治的信条とポレミックな性格は多くのポーランドやイタリアの学生を惹きつけ、彼の理論はポーランド、イタリア、その他の王冠国家(現在のクロアチ ア、チェコ)で重要なものとなった。しかし、彼がドイツ語で著作を発表したことは、ドイツ語圏でも重要な人物であったことを意味する。グスタフ・ラッツェ ンホーファーは、彼の影響を受けた人物の中で最も著名な人物である。グスタフ・ラッツェンホーファーは、グンプロヴィッチが最も高く評価していた社会学者 である[5]。哲学者のカルロ・カッタネオ、フリードリヒ・ニーチェ、グスタフ・ラッツェンホーファーはいずれも、ルートヴィヒ・グンプロヴィッチが同じ ような考えを共有していた人物である。彼らは皆、互いに異なってはいたが、同じ目標と視点を共有していた。彼らに共通する目標は、社会的道徳観の再評価で あった。これらの社会的道徳的価値観は、社会から永続的で変更不可能なものとみなされていた。このことが、社会規範や集団を研究し、人々が生きる原理を再 定義する手助けをするという共通の目的を彼らにもたらしたのである。

[10] グンプロヴィッチにはマヌエル・ゴンサレス・プラダというもう一人の弟子がいた。プラダはペルーに住んでおり、民族紛争に関するグンプロヴィッチの理論 が、16世紀にスペイン人がケチュア族を征服したことだけでなく、スペイン人の子孫(および他のヨーロッパからの移民)が先住民を従属させ続けたことを理 解するのに有用であることを発見した。この点で最も印象的なのは、1924年以降の『Horas de lucha』に収録されたゴンサレス・プラダのエッセイ「私たちのインディアン」である[11]。ブラジルのエッセイスト、ユークリデス・ダ・クーニャ も、ブラジル共和国政府とバイーア奥地のカヌードス住民との間で1895年から1989年にかけて起こったカヌードス戦争を詳細に分析した影響力のある研 究『Os Sertões』(1902年)の前書きで、グンプロヴィッチの影響を認めている[12]。

参考文献
グンプロヴィッチは『社会学概論』(1899年)の中で、コント、スペンサー、バスティアン、リッパートの著作をレビューしている。彼はまた、経済学、政 治学、法の比較研究、歴史哲学、文明史と社会学の関係についても論じている。グンプロヴィッチの主要著作の多くはドイツ語で書かれている[13]。

彼に影響を受けた社会学者は、グスタフ・ラッツェンホーファー、アルビオン・W・スモール、フランツ・オッペンハイマーである。また、エラズム・マジェフ スキやミェチスワフ・シェラーにも影響を与えた。彼の理論は、最初の紛争理論家の間でも大きな影響力を持ち、多民族国家の統治に関する初期の理論的研究に 影響を与えた。
Criticism

A criticism of Gumplowicz's work is that he presents a rather narrow interpretation of the nature of social phenomena. He placed a large emphasis on social groups as well as the sociological investigation of their conflict as a unit. In doing so, Gumplowicz minimized the importance of the individual and magnified the coercion and determination that is excepted by the group to the individual. This was further than other sociologists, such as Durkheim, Sighele, LeBon, or Trotter went.[16]

Critical authors like Jerzy Szacki have stated that Gumplowicz's influence was undoubtedly aided by the fact that his scholarly work took place outside of the time's major intellectual centers, as well as the fact that his more intriguing theories about his sociological method were more thoroughly developed by other theorists, such as sociologism by Durkheim and conflict theory by Marx.[3]


批判

グンプロヴィッチの著作に対する批判は、彼が社会現象の本質についてかなり狭い解釈を示していることである。グンプロヴィッチは、社会集団に大きな重点を 置くと同時に、社会集団の単位としての対立を社会学的に調査した。そうすることで、グンプロヴィッチは個人の重要性を最小化し、集団から個人に排除される 強制と決定を拡大した。これはデュルケム、シゲール、ルボン、トロッターといった他の社会学者が行ったことよりも進んでいた[16]。

Jerzy Szackiのような批評家は、グンプロヴィッチの影響力は、彼の学問的研究が当時の主要な知的中心地の外で行われたという事実や、彼の社会学的方法に関 するより興味をそそる理論が、デュルケムによる社会学主義やマルクスによる葛藤理論といった他の理論家によってより徹底的に発展していたという事実によっ て、間違いなく助けられたと述べている[3]。

Legacy
Gumplowicz defined sociology as the science of society and social laws. He devoted his life to the study of relations common to social classes and groups. He was a seeker of truth and went through many obstacles in his journey of studying social events. He goes on to write the popular quote: “No chemist would ask whether oxygen did well in uniting with hydrogen, or whether it is right in mixing with quicksilver. No astronomer would ask, whether the moon, in appearing between sun and earth is worthy of praise or blame-but no historian could be found who would consider it unjustified to judge about the "right" or "wrong" action of King X or Minister Y; who would refrain from praise or blame in the conception of any action whatever.”
遺産

グンプロヴィッチは社会学を社会と社会法則の科学と定義した。彼は社会階級や集団に共通する関係の研究に生涯を捧げた。彼は真理の探求者であり、社会的事 象を研究する旅路において多くの障害を乗り越えた。彼は、よく知られている言葉を続けて書いている: 「酸素が水素と結合してうまくいったかどうか、あるいは酸素が流石と混ざって正しいかどうかを問う化学者はいない。しかし、国王Xや大臣Yの「正しい」行 動や「間違っている」行動について判断することを不当と考える歴史家を見つけることはできない。
Death

On 19 August 1909, Ludwig Gumplowicz and his wife, Franciska, both committed suicide by poison.[17] Gumplowicz was diagnosed with cancer at the end of 1907, and his health was failing, as was Franciska's health. In a letter, he wrote "we are both thinking more of the other side (an's Jenseits denizen), and life is a burden to us." As such, they both ended their life together, ending the pain of Gumplowicz' cancer.[5] Gumplowicz's death was deeply shocking to the world. His influence as a great thinker, writer, philosopher, jurist, historian, and sociologist has changed the course of sociological history. The students of Gumplowicz often referred to him as an angel with a great soul and a magnificent thinker. In his honor, a sociological society was created in the city of Graz after his passing. Gumplowicz was highly looked up to by many philosophers and sociologists and they emphasize their appreciation for his journey of seeking the truth and ideas.


1909年8月19日、ルートヴィヒ・グンプロヴィッチとその妻フランシスカはともに服毒自殺を遂げた[17]。グンプロヴィッチは1907年末に癌と診 断され、フランシスカと同様に健康を害していた。彼は手紙の中で、「私たちは二人とも、あの世(an's Jenseits denizen)のことを考えるようになり、人生は私たちにとって重荷になっている 」と書いている。グンプロヴィッチの死は世界に大きな衝撃を与えた。偉大な思想家、作家、哲学者、法学者、歴史家、社会学者としての彼の影響は、社会学史 の流れを変えた。グンプロヴィッチの教え子たちはしばしば、彼を偉大な魂を持った天使、そして壮大な思想家と呼んだ。グンプロヴィッチに敬意を表し、彼の 死後、グラーツ市に社会学会が設立された。グンプロヴィッチは多くの哲学者や社会学者から高く尊敬され、真理と思想を探求する彼の旅への感謝を強調してい る。
Most famous publications
Grundriss Der Sociologie / The Outlines of Sociology. (1899) Translated by Frederick W. Moore. 1975, Arno Press.
Der Rassenkampf / The Race Struggle. (1883)
System Socyologii (1887) — Polish
Race and State (1875)

最も有名な出版物
Grundriss Der Sociologie(社会学概論)。(1899) フレデリック・W・ムーア訳。1975, Arno Press.
人種闘争』(Der Rassenkampf / The Race Struggle)。(1883)
社会学体系 (1887) - ポーランド語
人種と国家(1875年)
https://en.wikipedia.org/wiki/Ludwig_Gumplowicz

リ ンク

文 献

そ の他の情報

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