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マンボ

Mambo (music)

池田光穂

☆ マンボ(Mambo) は、1930年代後半にチャランガのアルカーニョ・イ・ス・マラビージャスによって開拓され、後にペレス・プラドによってビッグバンド・スタイルで広めら れたキューバのダンス音楽のジャンルである。その起源は、ダンソンマンボとして知られるダンソンのシンコペーション形式であり、最後の即興セクションに は、ソン・クバーノの典型的なグアジェオ(モントゥノスとしても知られる)が取り入れられている。これらのグアジェオは、ダンソンの伝統的なセクションを 演奏せず、スウィングやジャズに傾倒したビッグバンドによって演奏されたときに、このジャンルの本質となった。1940年代後半から1950年代初頭にか けて、マンボはメキシコとアメリカで "ダンス・ブーム "となり、ペレス・プラド、ティト・プエンテ、ティト・ロドリゲスなどのおかげで、マンボに関連したダンスが東海岸を席巻した。1950年代半ばには、マ ンボに代わって、同じくダンソンから派生したスローな社交ダンススタイル、チャチャチャが北米で最も人気のあるダンスジャンルとなった。それにもかかわら ず、マンボは1960年代まである程度の人気を保ち続け、デンゲのような新しい派生スタイルも登場した。

Mambo is a genre of Cuban dance music pioneered by the charanga Arcaño y sus Maravillas in the late 1930s and later popularized in the big band style by Pérez Prado. It originated as a syncopated form of the danzón, known as danzón-mambo, with a final, improvised section, which incorporated the guajeos typical of son cubano (also known as montunos). These guajeos became the essence of the genre when it was played by big bands, which did not perform the traditional sections of the danzón and instead leaned towards swing and jazz. By the late 1940s and early 1950s, mambo had become a "dance craze" in Mexico and the United States as its associated dance took over the East Coast thanks to Pérez Prado, Tito Puente, Tito Rodríguez and others. In the mid-1950s, a slower ballroom style, also derived from the danzón, cha-cha-cha, replaced mambo as the most popular dance genre in North America. Nonetheless, mambo continued to enjoy some degree of popularity into the 1960s and new derivative styles appeared, such as dengue; by the 1970s it had been largely incorporated into salsa.
マ ンボは、1930年代後半にチャランガのアルカーニョ・イ・ス・マラビージャスによって開拓され、後にペレス・プラドによってビッグバンド・スタイルで広 められたキューバのダンス音楽のジャンルである。その起源は、ダンソンマンボとして知られるダンソンのシンコペーション形式であり、最後の即興セクション には、ソン・クバーノの典型的なグアジェオ(モントゥノスとしても知られる)が取り入れられている。これらのグアジェオは、ダンソンの伝統的なセクション を演奏せず、スウィングやジャズに傾倒したビッグバンドによって演奏されたときに、このジャンルの本質となった。1940年代後半から1950年代初頭に かけて、マンボはメキシコとアメリカで "ダンス・ブーム "となり、ペレス・プラド、ティト・プエンテ、ティト・ロドリゲスなどのおかげで、マンボに関連したダンスが東海岸を席巻した。1950年代半ばには、マ ンボに代わって、同じくダンソンから派生したスローな社交ダンススタイル、チャチャチャが北米で最も人気のあるダンスジャンルとなった。それにもかかわら ず、マンボは1960年代まである程度の人気を保ち続け、デンゲのような新しい派生スタイルも登場した。
History
Origins in Cuba
Main article: Danzón-mambo
The earliest roots of mambo can be traced to the danzón de nuevo ritmo (danzón with a new rhythm), later known as danzón-mambo, made popular by the orchestra Arcaño y sus Maravillas conducted by flautist Antonio Arcaño.

Orestes López and his brother Israel López "Cachao", main composers of the Maravillas, were the first to denominate a final upbeat, improvised section of the popular Cuban danzón as a mambo. This innovation was a key step in the process of evolution of the danzón, which over the years had progressively lost its structural rigidity to the benefit of musicians and dancers alike. Prior to the danzón de nuevo ritmo, in 1910, José Urfé had first added a montuno (typical son improvised closing section) as a final part of his composition El bombín de Barreto. This was a swinging section consisting of a repeated musical phrase, which introduced some elements of the son into the danzón. During the mid-to-late 1930s, some members of the Arcaño group were saying vamos a mambear ("let's mambo") when referring to the montuno or final improvisation of the danzón.[1] It was Arcaño's cellist, Orestes López, who created the first danzón called "Mambo" (1938).[2] In this piece, some syncopated motives taken from the son style were combined with improvised flute passages.[3]

Antonio Arcaño described the mambo as follows: "Mambo is a type of syncopated montuno that possesses the rhythmic charm, informality and eloquence of the Cuban people. The pianist attacks the mambo, the flute picks it up and improvises, the violin executes rhythmic chords in double stops, the double bass inserts a tumbao, the timbalero plays the cowbell, the güiro scrapes and plays the maracas rhythm, the indispensable tumba (conga drum) reaffirms the bass tumbao and strengthens the timbal."[4]

1940-1952: "Brass" Mambo in Mexico City
Dámaso Pérez Prado, a pianist and arranger from Matanzas, Cuba, established his residence in Havana at the beginning of the 1940s and began to work at night clubs and orchestras, such as Paulina Alvarez's and Casino de La Playa. In 1949 he traveled to Mexico looking for job opportunities and achieved great success with a new style, to which he assigned a name that had been already used by Antonio Arcaño, the mambo.[5]

Perez Prado's style differed from the previous mambo concept. The new style possessed a greater influence from North-American jazz, and an expanded instrumentation consisting of four to five trumpets, four to five saxophones, double bass, drums, maracas, cowbell, congas and bongoes. This new mambo included a catchy counterpoint between the trumpets and the saxophones that induced the body to move along with the rhythm, stimulated at the end of each musical phrase by a characteristic deep throat sound expression.

Because his music was aimed at an audience that lived primarily outside Cuba, Pérez Prado used a large number of international influences, especially North-American, in his arrangements. This is evident in his arrangements of songs such as "Mambo Rock", "Patricia" and "Tequila", where he uses a triple meter U.S. "swing" rhythm fused with elements from Cuban rumba and son. Pérez Prado gained hits such as "Mambo No. 5"[6] and "Mambo No. 8" in 1950. The mambo boom peaked in the US in early 1950s, when Pérez Prado hit the American charts at number one with a cha-cha-chá version of "Cherry Pink (and Apple Blossom White)". Pérez Prado's repertoire included numerous international pieces such as "Cerezo Rosa", "María Bonita", "Tea For Two", "La Bikina", "Cuando Calienta El Sol", "Malagueña" and "En Un Pueblito Español", among many others.[7]

Prado's recordings were meant for the Latin American and U.S. latino markets, but some of his most celebrated mambos, such as "Mambo No. 5" and "Que Rico El Mambo", quickly crossed over to a wider U.S. audience.[8]

Cuban singer Beny Moré also lived in Mexico between 1945 and 1952.[9] He composed and recorded some mambos there with Mexican orchestras, especially the one led by Rafael de Paz; they recorded "Yiri Yiri Bon", "La Culebra", "Mata Siguaraya", "Solamente Una Vez" and "Bonito Y Sabroso".[9] Benny and Perez Prado recorded 28 mambo songs including "La Múcura", "Rabo Y Oreja", and "Pachito E'ché".[10] At this time Benny also recorded with the orchestra of Jesús "Chucho" Rodríguez.

Mambo in New York City: 1947-1960
Mambo arrived in 1947 and mambo music and dance became popular soon after.[11] Recording companies began to use mambo to label their records and advertisements for mambo dance lessons were in local newspapers. New York City had made mambo a transnational popular cultural phenomenon. In New York the mambo was played in a high-strung, sophisticated way that had the Palladium Ballroom, the famous Broadway dance-hall, jumping. The Ballroom soon proclaimed itself the "temple of mambo", for the city's best dancers—the Mambo Aces, Cha Cha Taps, "Killer Joe" Piro, Augie and Margo Rodriguez. Augie and Margo were still dancing 50 years later (2006) in Las Vegas.

Some of New York's biggest mambo dancers and bands of the 1950s included: Augie & Margo, Michael Terrace & Elita, Carmen Cruz & Gene Ortiz, Larry Selon & Vera Rodríguez, Mambo Aces(Anibal Vasquez and Samson Batalla), Cha Cha Taps (Carlos Arroyo and Mike Ramos), Killer Joe Piro, Paulito and Lilon, Louie Maquina, Pedro Aguilar ("Cuban Pete"), Machito, Tito Rodríguez, Jose Curbelo, Akohh, and Noro Morales.[2]
キューバの歴史
キューバでの起源
主な記事 ダンソンマンボ
マンボの最も古いルーツは、フルート奏者のアントニオ・アルカーニョが指揮するオーケストラ「アルカーニョ・イ・ス・マラビージャス」(Arcaño y sus Maravillas)が広めた「新しいリズムのマンボ」(danzón de nuevo ritmo)である。

マラビージャスの主な作曲家であるオレステス・ロペスとその弟のイスラエル・ロペス "カチャオ "は、キューバで人気のあるダンソンの最後のアップビートで即興的な部分をマンボと呼んだ最初の人物である。この革新は、ダンソンの進化の過程における重 要な一歩であった。ダンソンは、長い年月を経て徐々に構造的な硬直性を失い、音楽家にとってもダンサーにとっても有益なものとなっていた。新リトモ・ダン スに先立つ1910年、ホセ・ウルフェは、彼の作曲したEl bombín de Barretoの最後の部分に、モントゥーノ(典型的な息子の即興による終結部)を加えた。これは、繰り返される音楽フレーズからなるスイング・セクショ ンで、ダンソンの中にソンの要素を取り入れたものであった。1930年代半ばから後半にかけて、アルカーニョ・グループの何人かのメンバーは、ダンソンの モントゥーノや最後の即興演奏を指して、「マンボしようぜ(vamos a mambear)」と言っていた[1]。 マンボ」(1938年)という最初のダンソンを創作したのは、アルカーニョのチェリスト、オレステス・ロペスであった[2]。 この作品では、ソン風のシンコペーションのモチーフが、フルートの即興的なパッセージと組み合わされていた[3]。

アントニオ・アルカーニョはマンボを次のように説明している: 「マンボは、シンコペーションのモントゥーノの一種であり、キューバの人々のリズムの魅力、カジュアルさ、雄弁さを持っている。ピアニストはマンボを攻撃 し、フルートはそれを拾って即興し、ヴァイオリンはダブル・ストップでリズミックな和音を演奏し、コントラバスはトゥンバオを挿入し、ティンバロはカウベ ルを演奏し、グイロはマラカスのリズムを掻き鳴らし演奏し、不可欠なトゥンバ(コンガ・ドラム)は低音のトゥンバオを再確認し、ティンバルを強化する」 [4]。

1940-1952: メキシコ・シティの "ブラス "マンボ
キューバのマタンサス出身のピアニストで編曲家のダマソ・ペレス・プラドは、1940年代の初めにハバナに居を構え、パウリナ・アルバレスやカジノ・デ・ ラ・プラヤなどのナイトクラブやオーケストラで働き始めた。1949年、彼は仕事の機会を求めてメキシコに渡り、アントニオ・アルカーニョがすでに使って いたマンボという名前を付けた新しいスタイルで大成功を収めた[5]。

ペレス・プラドのスタイルは、以前のマンボのコンセプトとは異なっていた。新しいスタイルは、北アメリカのジャズの影響をより大きく受け、4~5本のトラ ンペット、4~5本のサクソフォン、コントラバス、ドラム、マラカス、カウベル、コンガ、ボンゴからなる楽器編成を拡大した。この新しいマンボには、トラ ンペットとサックスの間のキャッチーな対位法が含まれ、リズムに合わせて体が動くように誘導し、各音楽フレーズの最後には特徴的な深い喉の音の表現で刺激 した。

彼の音楽は主にキューバ国外に住む聴衆を対象としていたため、ペレス・プラドは編曲に国際的な、特に北米的な影響を多く取り入れた。これは、"マンボ・ ロック"、"パトリシア"、"テキーラ "といった曲のアレンジに顕著に表れている。この曲では、キューバのルンバやソンの要素を融合させた3拍子のアメリカの "スウィング "リズムを使用している。ペレス・プラドは1950年に "マンボ5番"[6]や "マンボ8番 "などのヒットを飛ばす。マンボ・ブームは1950年代初頭にアメリカでピークを迎え、ペレス・プラドは「チェリー・ピンク(とアップル・ブロッサム・ホ ワイト)」のチャチャチャ・ヴァージョンでアメリカのチャート1位を獲得した。ペレス・プラドのレパートリーには、"Cerezo Rosa"、"Maria Bonita"、"Tea For Two"、"La Bikina"、"Cuando Calienta El Sol"、"Malagueña"、"En Un Pueblito Español "など、数多くの国際的な作品があった[7]。

プラドの録音はラテンアメリカとアメリカのラテン市場向けであったが、「マンボNo.5」や「ケ・リコ・エル・マンボ」のような彼の最も有名なマンボのいくつかは、すぐにアメリカのより広い聴衆に渡った[8]。

キューバの歌手ベニー・モレも1945年から1952年の間メキシコに住んでいた[9]。彼はメキシコのオーケストラ、特にラファエル・デ・パス率いる オーケストラといくつかのマンボを作曲し、録音した。 [9] ベニーとペレス・プラドは "La Múcura"、"Rabo Y Oreja"、"Pachito E'ché "を含む28曲のマンボを録音した[10] 。

ニューヨークでのマンボ:1947年-1960年
マンボは1947年に到着し、マンボ音楽とダンスはすぐに人気を博した[11]。 レコード会社はレコードのラベルにマンボを使い始め、マンボダンスのレッスンの広告が地元の新聞に掲載された。ニューヨークはマンボを国境を越えた大衆文 化現象にした。ニューヨークでは、マンボはブロードウェイの有名なダンスホール、パラディウム・ボールルームをジャンプさせるほど、ハイテンションで洗練 された方法で演奏された。マンボ・エース、チャ・チャ・タップス、"キラー・ジョー "ピロ、オーギーとマーゴ・ロドリゲスといったこの街一番のダンサーたちのために、ボールルームはすぐに "マンボの殿堂 "を自称した。オーギーとマーゴは50年後(2006年)もラスベガスで踊っていた。

1950年代のニューヨークの大物マンボ・ダンサーとバンドには、次のようなものがあった: オーギー&マーゴ、マイケル・テラス&エリータ、カルメン・クルス&ジーン・オルティス、ラリー・セロン&ベラ・ロドリゲス、マンボ・エース(アニバル・ バスケスとサムソン・バタラ)、チャ・チャ・タップス(カルロス・アロヨとマイク・ラモス)、キラー・ジョー・ピロ、パウリート&リロン、ルイ・マキー ナ、ペドロ・アギラー("キューバン・ピート")、マチート、ティト・ロドリゲス、ホセ・クルベロ、アコー、ノロ・モラレスなどである。 [2]
Rhumba
Enrique Jorrín
Cha-cha-cha (music)
Tumbao
Pachanga
Guaracha
Merengue
ルンバ
エンリケ・ジョリン
チャチャチャ
トゥンバオ
パチャンガ
グアラチャ
メレンゲ
https://en.wikipedia.org/wiki/Mambo_(music)













リ ンク

文 献

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