かならずよんで ね!

マルティン・ハイドリヒ

Martin Heydrich, 1889-1969

池田光穂

★ここに概要を書く(→★ いるか08モダン)(→★源ちゃん08モダン

Martin Heydrich, born 1889 in the small village Ottendorf not far from Pirna/Saxonia, was the son of the Prostestant vicar Max Ludwig Heydrich, who also served as Schatzmeister und Schriftführer der sächsischen Missionskonferenz (treasurer and secretary of the Saxonian missionary conference) and was member of the Verbandsausschusses der deutschen Missionskonferenzen (the board of the German missionary conference meeting in Herrnhut). Martin Heydrich thus grew up in the cultured environment of a well-to-do upper-middle-class family settled for generations in the vicinity of Dreden.
マルティン・ハイドリヒは、1889年、ピルナ/サクソニアにほど近い 小さな村オッテンドルフで、プロテスタント牧師のマックス・ルートヴィヒ・ハイドリヒの息子として生まれた。彼は、Schatzmeister und Schriftführer der sächsischen Missionskonferenz(サクソニア宣教会議の会計係と秘書)、Verbandsausschusses der deutschen Missionskonferenzen(ヘルンフートのドイツ宣教会議役員)を務めている。このようにマルティン・ハイドリヒは、ドレデン近辺に代々住 む裕福な上流階級の文化的な環境の中で育った。
From 1911 Martin Heydrich studied anthropology, history of art, history, philosophy and geography in Dresden, Freiburg (Breisgau), Munich, Leipzig and Edinburgh, receiving his PhD in anthropology in Leipzig in 1914. During World War I, Heydrich was trained as a pilot by the German Air Force. Sent to Turkey to the region bordering on Iraq by 1917 he was commanding a Turkish Air Force unit.
1911 年からドレスデン、フライブルク(ブライスガウ)、ミュンヘン、ライプツィヒ、エジンバラで人類学、美術史、歴史、哲学、地理学を学び、1914年にライ プツィヒで人類学の博士号を取得したマーティン・ハイドリヒ。第一次世界大戦中、ハイドリッヒはドイツ空軍でパイロットとしての訓練を受ける。1917年 にはトルコのイラクとの国境地帯に派遣され、トルコ空軍の部隊の指揮を執った。
In 1919, having returned to Germany after the end of the war Heydrich began working as an assistant at the Königlich Zoologische und Anthropologisch-Ethnographische Museen (Royal Zoological Museum and the Anthropological-Ethnographic Museum) in Dresden. In 1925, he was promoted to become the curator of the Anthropological-Ethnographic Museum. Already in 1923, he had started to cooperate with his colleague Fritz Krause in Leipzig. Krause´s plan to establish the Gesellschaft für Völkerkunde, an anthropological society to unite (and not at least influence) the scientific community of German anthropologists, corresponded with Heydrich´s intention to publish the Ethnologischer Anzeiger, an academic journal , designed to include an anthropological bibiography (völkerkundliche Bibliographie). This major project depended on a fixed number of subcribers as well as on (unremunerated) contributions from the academic community. While the first issue of the Ethnologischer Anzeiger and the first part of the anthropological bibliography (völkerkundliche Bibliographie) were published in 1928, the Gesellschaft für Völkerkunde (anthropological society) was founded in Leipzig one year later. Whereas Fritz Krause was the society´s chairman, Martin Heydrich was the editor of the Ethnologischer Anzeiger, which became the society´s mouth piece.
1919 年、終戦でドイツに戻ったハイドリッヒは、ドレスデンの王立動物学博物館と人類学・民族学博物館で助手として働き始めた。1925年、彼は人類学・地球科 学博物館の学芸員に昇進した。1923年にはすでに、ライプツィヒの同僚フリッツ・クラウゼと協力関係を築いていた。クラウスは、ドイツの人類学者の科学 的コミュニティを統合する(少なくとも影響を与えない)人類学協会Gesellschaft für Völkerkundeの設立を計画していたが、これは人類学文献目録(völkerkundliche Bibliographie)を含む学術雑誌Ethnologischer Anzeigerの発行を計画していたハイドリッヒの意図と一致している。この大きなプロジェクトは、一定数の購読者と学界からの(無報酬の)寄稿に依存 するものであった。1928年に『民族学アンザイガー』の創刊号と人類学書誌(völkerkundliche Bibliographie)の第1部が出版されると、1年後にはライプツィヒに人類学協会(Gesellschaft für Völkerkunde)が創設された。フリッツ・クラウスが会長、マルティン・ハイドリッヒが『民族学アンツァイガー』の編集者となり、この雑誌は協会 の広報誌となった。
In 1933, when the Nazis took over power in Germany, Martin Heydrich became a functionary of the Nazi-party, the NSDAP. In addition he entered the SA (Hitler´s Sturmabteilung) and started working for the Rassenpolitische Amt (Nazi party´s office of racial policy). Besides, in Klotzsche near Dresden (and today a part of the city), which by 1935 held the Dresdner Luftkriegsschule (the headquarters of the Dresden air war academy), he was promoted to the Hauptstellenleiter für Kultur (director of the head office for culture).
1933 年、ナチスがドイツで政権を握ると、マルティン・ハイドリヒはナチス党、NSDAPの幹部となった。さらに彼はSA(ヒトラーの聖職者団)に入り、 Rassenpolitische Amt(ナチ党の人種政策局)で働くようになった。さらに、1935年までにドレスデン航空士官学校の本部があったドレスデン近郊のクロッチェ(現在は市 の一部)で、Hauptstellenleiter für Kultur(文化担当本部長)に昇進した。
In 1935 Heydrich was invited to give guest lectures in Köln/Cologne, where Julius Lips´ removal, without a qualified sucessor, had left a vacuum at the Rautenstrauch-Joest-Museum and at the university. Behind the scene, negociations to install Martin Heydrich as the Rautenstrauch-Joest-Museum´s new director started in 1936. One year later in Dresden, Heydrich was promoted to deputy director of the museums (by now: Museen für Tierkunde und für Völkerkunde). His new assistant and later successor Michael Hesch, specialist on Rasse- und Siedlungsforschung (questions of race and settlement) und SS-Unterscharführer (junior squad leader of the SS) directed the museum´s departement of anthropology from 1938 onward. In 1939, Heydrich - while officially holding on to his position in Dresden – unofficially moved to Cologne, where in 1940 he was officially chosen to head the newly established department of anthropology at Cologne University and direct the Rautenstrauch-Joest-Museum of Anthropology. As during World War II, Michael Hesch, Heydrich´s successor in Dresden, mainly worked for the SS-Rasse- und Siedlungshauptamt (main office on race and settlement policies) in the German-occupied territories in Poland and Czech Republic, Martin Heydrich kept in regular contact with the Dresden museums and was asked for advice on decisions concerning internal affairs and staff etc.

1935年、ハイドリッヒはケルン に招かれ、客員講義を行った。ケルンでは、ユリウス・リップスが後任を決めずに解任され、ラウテンストラウフ=ヨースト博物館と大学に空白ができた。その 背後で、マルティン・ハイドリヒをラウテンストラウ・ヨースト博物館の新館長に任命するための交渉が1936年に開始された。1年後、ドレスデンでハイド リッヒは博物館(当時はティアークンデ博物館とヴェルケルクンデ博物館)の副館長に昇格している。彼の新しいアシスタントで後に後継者となるミヒャエル・ ヘッシュは、Rasse- und Siedlungsforschung(人種と居住の問題)の専門家でSSのUnterscharführer(上級班長)として1938年から博物館の 人類学部門を指揮することになった。1939年、ハイドリッヒは、公式にはドレスデンでの地位を維持しながら、非公式にケルンに移り、1940年にはケル ン大学に新たに設立された人類学部の学部長とラウテンストラウフ=ヨースト人類学博物館の館長に正式に選ばれた。第二次世界大戦中、ドレスデンのハイド リッヒの後任であるミヒャエル・ヘッシュは、主にポーランドとチェコのドイツ占領地のSS-Rasse- und Siedlungshauptamt(人種・定住政策に関する主要オフィス)で働いていたので、マルティン・ハイドリッヒはドレスデンの博物館と定期的に 連絡を取り、内務やスタッフ等に関する決定について助言を求められた。

With generous financial support from the kolonialwissenschaftliche Abteilung des Reichsforschungsrates (department of colonial studies of the Reich research council) Heydrich – now one of the leading exponents of Nazi German anthropology – started to develop in Cologne a new academic program for the training of government anthropologists, that is for the Reich´s future advisors on colonial policy. Furthermore , on behalf of the Cologne museum he was involved in the “appropriation” of art in eastern Europe and France.
ナ チス・ドイツの人類学の代表的人物の一人であるハイドリッヒは、帝国研究評議会の植民地研究部門(kolonialwissenschaftliche Abteilung des Reichsforschungsrates)からの多額の財政支援を受けて、ケルンで政府人類学者、すなわち帝国が将来植民地政策について助言するため の新しい学術プログラムを開発し始めた。さらに、ケルン美術館の代表として、東欧やフランスでの美術品の「流用」にも携わった。
After the end of the war and a four-year-process of denazification, Martin Heydrich was able to continue his career unabated. Even the professional assessments he delivered to the Nazi Party´s office on racial policy were swept away by the tides of the cold war. As head of the department of anthropology of Cologne University and as director of the Cologne Rautenstrauch-Joest-Museum of Anthropology Heydrich once again ranked among the leading figures of German anthropology. In 1951, he was elected vice-chairman of the Deutsche Gesellschaft für Völkerkunde (German anthropological society), taking over the chairmanship in 1954 and after 1957 acting again as a vice-chairman. In his position as head of Cologne university´s department of anthropology Heydrich retired in 1958, but kept his position at the museum until 1960. In 1969 he died decorated with the order of the Federal Republic of Germany (Bundesverdienstkreuz).
戦 争が終わり、4年間の脱ナチス化の過程を経て、マルティン・ハイドリヒはそのキャリアを衰えさせることなく継続することができた。彼がナチ党の人種政策局 に提出した専門的な評価も、冷戦の波に押し流された。ケルン大学の人類学部長として、またケルン・ラウテンストラウフ・ヨースト人類学博物館の館長とし て、ハイドリッヒは再びドイツ人類学の主要人物の一人に数えられるようになった。1951年にはドイツ人類学会の副会長に選ばれ、1954年には会長に就 任し、1957年以降は再び副会長として活動している。1958年にケルン大学人類学部長を退任したが、1960年まで博物館での職務を継続した。 1969年、ドイツ連邦共和国勲章(Bundesverdienstkreuz)を授与され、死去した。
Heydrich, Martin. „Afrikanische Ornamentik. Beiträge zur Forschung der primitiven Ornamentik und Geschichte der Forschung.“ Suppl. Vol. XXII des internationalen Archivs für Anthropologie, Leiden 1914.

Heydrich, Martin. „Völkerkunde im Geographieunterricht.“ Geographischer Anzeiger, 24 (1923), pp. 97-101.

Heydrich, Martin. „Eine völkerkundliche Bibliographie.“ Koloniale Rundschau 1924, pp. 106ff.

Heydrich, Martin. „Völkerkundliche Theorien und ihre museale Auswertung.“ Bericht über die allgemeine Versammlung der Deutschen Gesellschaft für Anthropologie in Halle 1925, pp. 52-54.

Heydrich, Martin. „Grundsätzliche Fragen völkerkundlicher Bibliographie.“ Africa, Vol.1 (1928), pp. 381-386.

Heydrich, Martin. „Ein altes afrikanisches Kulturgut.“ In: Otto Reche (Ed.). Gedächtnisschrift für den verstorbenen Direktor des Museums Professor Dr. Karl Weule, Leipzig 1929.

Heydrich, Martin. „Gegenwartsaufgaben der Völkerkundemuseen.“ Mitteilungen der Vereinigung sächsischer höherer Staatsbeamter, 8 (1929), pp. 3ff.

Heydrich, Martin. „Ursprung und Bedeutung der Roland-Säulen.“ Rolandblätter (1929), pp. 223-226.

Heydrich, Martin. „Lips, Julius: Einleitung in die Vergleichende Völkerkunde.“ Ethnologischer Anzeiger, Vol 2 (1929-1932), 1930, p. 108.

Heydrich, Martin. „La Réorganisation du Musée Ethnographique de Munich.“ Mousseion, Vol. XI, 2, Paris 1930.

Heydrich, Martin. Koreanische Landwirtschaft. Beiträge zur Völkerkunde von Korea I. Abhandlungen und Berichte der Museen für Tierkunde und Völkerkunde zu Dresden Vol. XIX, Leipzig 1930.

Heydrich, Martin. „Denkmäler einer vergangenen Kunst.“ Das schöne Sachsen No. 6 (1931), pp. 125-127.

Heydrich, Martin. „Ärzte als Entdecker und Forscher in Asien.“ Ciba-Zeitschrift No.12 (1934), pp. 1-12.

Heydrich, Martin. „Museumsfragen. Abgrenzungen und Gestaltung der Völkerkundemuseen.“ In: Gesellschaft für Völkerkunde (Ed.), Tagungsberichte der 2. Tagung 1936 in Leipzig, Leipzig 1937, pp. 181-190.

Heydrich, Martin. „Gustav Klemm und seine kulturhistorische Sammlung.“ In: Michael Hesch and Günther Spannaus (Ed.), Kultur und Rasse. Otto Reche zum 60. Geburtstag, Munic and Berlin 1939, pp. 305-316.

Heydrich, Martin. „Der heutige Stand der deutschen Völkerkunde. Schrifttumsbericht.“ Rasse. Monatsschrift der Nordischen Bewegung/Monatsschrift für den Nordischen Gedanken, 8 (1941), pp. 276-280.

Heydrich, Martin. „Die Rassen der Erde.“ Sonderdruck Spohr´s Schüler Kalender, Spohr-Verlag, Dresden 1942.

Heydrich, Martin. „Europäisierung als völkerkundliches Problem.“ Schriften des Vereins der Freunde und Förderer der Universität Köln, 5 (1942), pp. 15-31.

Heydrich, Martin. „Stand und Aufgaben der afrikanischen Kunstforschung.“ Tagungsbericht I der Beiträge zur Kolonialforschung im Auftrag des Reichsforschungsrates und der Deutschen Forschungsgemeinschaft, ed. by Günter Wolff, Berlin 1943, pp. 33-44.

Heydrich, Martin (ed.). Ethnologischer Anzeiger, Vol. I 1926-1928), Stuttgart 1928; Vol. 2 (1929-1932), Stuttgart 1932; Vol. 3 (1933 – 1939), Stuttgart 1939; Vol. 4 (1940 – 1944), Stuttgart 1944.

Heydrich, Martin. „Die Völkerkunde in Köln.“ Beiträge zur völkerkundlichen Forschung, Kölner ethnologische Mitteilungen Vol. 4, Gedenkband zum 25-jährigen Bestehen des Lehrstuhls für Völkerkunde der Universität zu Köln, ed. by Helmut Petri, Köln 1965, pp. 7-14.


Selected References
Kreide-Damani, Ingrid. „Julius Lips, Martin Heydrich und die (Deutsche) Gesellschaft für Völkerkunde.“ In: Kreide-Damani, Ingrid (ed.). Julius Lips und die Geschichte der „Völkerkunde“. With contributions by Andre Gingrich, Volker Harms, Lydia Icke-Schwalbe, Ingrid Kreide-Damani, Wolfgang Liedtke, Gudrun Meier, Udo Mischek und Dietrich Treide. Wiesbaden 2010, pp. 23- 284.
Pützstück, Lothar. „Symphonie in Moll.“ Julius und die Kölner Völkerkunde. Pfaffenweiler 1995.

Ingrid Kreide-Damani - http://www.germananthropology.com/short-portrait/martin-heydrich/228
https://www.deepl.com/ja/translator


+++

Links

リンク

文献

その他の情報

Copyleft, CC, Mitzub'ixi Quq Chi'j, 1997-2099