はじめによんでください

ミッシェル・ロザルド

Michelle "Shelly" Zimbalist Rosaldo (1944 in New York City – 1981)


池田光穂

☆ ミシェル・"シェリー"・ジンバリスト・ロザルド(1944年ニュー ヨーク生まれ、1981年フィリピンで死去)は、フィリピンのイロンゴット族の研究で有名な社会人類学者、言語人類学者、心理人類学者であり、女性学と ジェンダーの人類学において先駆的な役割を果たした。

Michelle "Shelly" Zimbalist Rosaldo (1944 in New York City – 1981 in Philippines[1]) was a social, linguistic, and psychological anthropologist famous for her studies of the Ilongot people in the Philippines and for her pioneering role in women's studies and the anthropology of gender.
ミシェル・"シェリー"・ジンバリスト・ロザルド(1944年ニュー ヨーク生まれ、1981年フィリピンで死去)は、フィリピンのイロンゴット族の研究で有名な社会人類学者、言語人類学者、心理人類学者であり、女性学と ジェンダーの人類学において先駆的な役割を果たした。
Life
Born in New York in 1944, Michelle Zimbalist attended Radcliffe College (Harvard College's sister school, formally merged with Harvard in 1999), where she concentrated in English literature. She spent a summer among the Maya in southern Mexico as part of a field trip arranged by Evon Z. Vogt. After receiving her AB, she began graduate study at Harvard in social anthropology.

Michelle Rosaldo and her husband, anthropologist Renato Rosaldo, both carried out their dissertation fieldwork with the Ilongot people in northern Luzon, the Philippines, during 1967–1969. Rosaldo's research focused on Ilongot concepts of emotion (an exercise in ethnopsychology, the study of local or folk concepts of mind), while her husband collected material on the history of Ilongot headhunting practices, which were dying out at the time of their research. Rosaldo received her PhD in social anthropology from Harvard in 1972. After completing their PhDs, Michelle and Renato Rosaldo were both hired at Stanford University. The couple returned again to the Ilongot in 1974 for further research, published as Knowledge and Passion (1980).

Michelle Rosaldo wrote or edited several important works in the anthropology of women and gender relations and co-founded the Program in Feminist Studies at Stanford University. In 1979 she received Stanford's Dinkelspiel Award for outstanding service to undergraduate education.

Michelle Rosaldo died from an accidental fall while conducting fieldwork in the Philippines in 1981. She was survived by her husband and their two sons.

The Michelle Z. Rosaldo Summer Field Research Grant was later established in her memory at the Department of Anthropology at Stanford University to provide funding for undergraduate students to conduct fieldwork.
生涯
1944年ニューヨーク生まれのミシェル・ジンバリストは、ラドクリフ・カレッジ(ハーバード・カレッジの姉妹校。エヴォンZ.フォクトの手配でメキシコ 南部のマヤ族を訪ね、ひと夏を過ごした。ヴォクト。学士号取得後、ハーバード大学大学院で社会人類学を専攻。

ミシェル・ロザルドと彼女の夫で人類学者のレナト・ロザルドは、ともに1967年から1969年にかけてフィリピン・ルソン島北部のイロンゴット族を対象に学 位論文のフィールドワークを行った。ロザルドの研究は、イロンゴット族の感情概念(民族心理学、つまりその土地に伝わる、あるいは民間に伝わる心の概念の研 究)に焦点を当てたものであり、夫はイロンゴット族の首狩りの歴史に関する資料を収集した。ロザルドは1972年にハーバード大学で社会人類学の博士号を取得 した。博士号取得後、ミシェルとレナートはスタンフォード大学に就職した。夫妻は1974年に再びイロンゴットに戻り、さらなる調査を行い、『知識と情 熱』(1980年)として出版した。

ミシェル・ロザルドは、女性とジェンダー関係の人類学におけるいくつかの重要な著作を執筆または編集し、スタンフォード大学のフェミニズム研究プログラム を共同設立した。1979年、学部教育への卓越した貢献に対してスタンフォード大学のディンケルスピール賞を受賞。

ミシェル・ロザルドは1981年、フィリピンでのフィールドワーク中に不慮の転落事故で死去。夫と2人の息子は彼女に先立たれた。

その後、彼女を記念して、スタンフォード大学人類学部にミシェル・Z・ロザルド夏季フィールド研究助成金が設立され、学部生がフィールドワークを行うため の資金を提供している。
Selected publications
Rosaldo, Michelle Z. (1971) Context and metaphor in Ilongot oral tradition. PhD thesis. Cambridge, MA: Harvard University Archives.
Rosaldo, Michelle Zimbalist. (1980) Knowledge and Passion: Ilongot Notions of Self and Social Life. Cambridge, UK: Cambridge University Press.
Rosaldo, Michelle Z. (1984) "Toward an anthropology of self and feeling." In Culture Theory: essays on mind, self, and emotion. R. A. Shweder and R. A. LeVine, editors. pp. 137–157. Cambridge, UK: Cambridge University Press.
Keohane, Nannerl O., Michelle Z. Rosaldo, and Barbara C. Gelpi, editors. (1982) Feminist theory: a critique of ideology. Chicago: University of Chicago Press.
Lamphere, Louise and Michelle Zimbalist Rosaldo, editors. (1974) Women, Culture, and Society. Stanford University Press. Stanford, California.
Lugo, Alejandro and Bill Maurer, editors. (2000) Gender Matters: Rereading Michelle Z. Rosaldo. Ann Arbor: University of Michigan Press.



Michelle Zimbalist Rosaldo, Associate Professor of Anthropology at Stanford University, died on 11 October 1981 in the Philippines, while she and her husband, anthropologist Renato I. Rosaldo, Jr., were preparing to do fieldwork among the Ifugao. She was walking with two Ifugao women guides along the edge of a cliff, misstepped, and fell into a river below. Although she was only 37, she leaves behind both a rich body of work and a group of colleagues and students profoundly influenced by her thinking.

Shelly Rosaldo’s work contributed to a number of anthropological subfields, including Philippine ethnography, symbolic anthropology, socio-linguistics, and the study of gender; at the same time it conveyed her commitment to transcending classification schemes rather than to fitting into them. Her book on the Ilongots of Northern Luzon, is itself a passionate argument against the use of such conventional and overlapping analytic dichotomies as denotative/connotative, literal/symbolic, cognitive/affective, and pragmatic/magical, because these dichotomies lead us to miss both the symbolic in the practical and the practical in the symbolic. As a corrective, her book offers a vivid demonstration of how to understand the ‘bond that connects habitual ways of talking about experience to the organization of that experience itself.'(1) She refused to separate talking from doing, but rather explored the ways in which talking gives form and meaning to experience, even as experience shapes the meaning of words. The ‘organization of experience’ she studied, however, was always the lived experience of specific people. She held that while speaking may always be a form of acting, the kind of act a speaker intends cannot be understood apart from cultural concepts of personhood and motives.

In her writings on gender, Shelly Rosaldo displayed her willingness to revise the answers she gave along with the questions she asked. She moved from an early interest in explaining ‘universal sexual asymmetry’, as represented by her theoretical overview in Woman, Culture and Society, the volume she edited with Louse Lamphere, to a concern for understanding differences in the ways gender is socially constructed. Her article on ‘The Use and Abuse of Anthropology: Reflections on Feminism and Cross- Cultural Understanding,’(2) argues — like her book — that concepts cannot be understood apart from experience. The task she sets for feminist anthropologists is not to document a universal, pervasive sexism or to find more compelling explanations for it, but rather to ‘provide new ways of linking the particulars of women’s lives, activities, and goals to inequalities wherever they exist.’

As her academic beneficiaries, we are grateful that at the time of her death Shelly Rosaldo had completed so many of the projects she had in hand. What we have lost are the projects she was just beginning: an examination of gender in recent Philippine novels, a study of Ifugao notions of rank, and a feminist re-thinking of nineteenth century social theory. But our loss involves more than this. Shelly Rosaldo was an intellectual provocateur whose energetic commitment pushed her colleagues and students to constantly re-examine, re-analyse, refine, and build again.

Jane F. Collier, Margery Wolf, Sylvia J. Yanagisako

1.    Michelle Z. Rosaldo. 1980. Knowledge and Passion: Ilongot Notions of Self and Social Life. Cambridge University Press, p.20.
2.    SIGNS 5 (3), Spring 1980, p. 417.

This obituary first appeared as: Collier, Jane F., Wolf, Margery and Yanagisako, Sylvia J.. 1982. 'Obituary'. RAIN, No. 48, p. 15 Reproduced with permission.
https://therai.org.uk/archives-and-manuscripts/obituaries/michelle-zimbalist-rosaldo
To cite this article:

COLLIER, JANE F., WOLF, MARGERY and YANAGISAKO, SYLVIA J.. 1982. 'Obituary'. RAIN, No. 48, p. 15 (available on-line: https://therai.org.uk/archives-and-manuscripts/obituaries/michelle-zimbalist-rosaldo).
ス タンフォード大学人類学准教授のミシェル・ジンバリスト・ロザルドは1981年10月11日、夫で人類学者のレナート・I・ロザルド・ジュニアとともにイ フガオ族でのフィールドワークの準備をしていたフィリピンで亡くなった。彼女は2人のイフガオ族の女性ガイドとともに崖っぷちを歩いていたが、足を踏み外 して下の川に転落した。彼女はまだ37歳だったが、豊かな仕事と、彼女の考え方に深い影響を受けた同僚や生徒たちを残した。

シェリー・ロザルドの研究は、フィリピン民族誌、象徴人類学、社会言語学、ジェンダー研究など、人類学の多くのサブフィールドに貢献した。ルソン島北部の イロンゴット族に関する彼女の著書は、それ自体が、否定的/意味的、文字的/記号的、認知的/感情的、語用論的/呪術的といった従来の重複した分析的二分 法の使用に反対する情熱的な主張である。その修正策として、彼女の著書は「経験について話す習慣的な方法を、その経験そのものの組織化と結びつける絆」を 理解する方法を鮮やかに示している(1)。しかし、彼女が研究した「経験の組織化」とは、常に特定の人々の生きた経験であった。彼女は、話すことは常に行 為の一形態であるかもしれないが、話し手が意図する行為の種類は、人格や動機に関する文化的概念から離れて理解することはできないとした。

ジェンダーに関する著作の中で、シェリー・ロザルドは、自分が与えた答えを、自分が問いかけた質問とともに修正する意欲を示した。彼女は、ルース・ラン フィアとともに編集した『女性・文化・社会』における理論的概観に代表されるように、「普遍的な性の非対称性」を説明することへの初期の関心から、ジェン ダーが社会的に構築される方法における差異を理解することへの関心へと移行した。彼女の論文「人類学の利用と濫用」: フェミニズムと異文化理解に関する考察」(2)は、彼女の著書と同様に、概念は経験から切り離して理解することはできないと主張している。彼女がフェミニ スト人類学者に課した課題は、普遍的に蔓延する性差別を記録することでも、それに対するより説得力のある説明を見つけることでもなく、むしろ「女性の生 活、活動、目標の特殊性を、それが存在するあらゆる場所の不平等と結びつける新たな方法を提供すること」である。

シェリー・ロザルドが亡くなった時点で、彼女が手にしていたプロジェクトの多くを完成させていたことに、彼女の学問的受益者として私たちは感謝している。 私たちが失ったのは、彼女が始めたばかりのプロジェクトである。最近のフィリピン小説におけるジェンダーの考察、イフガオ族の階級観念の研究、19世紀の 社会理論のフェミニズム的再考などである。しかし、私たちが失ったものはそれだけではない。シェリー・ロザルドは知的挑発者であり、その精力的な取り組み が、同僚や学生たちを常に再検討、再分析、洗練、そして再構築へと駆り立てたのである。

ジェーン・F・コリアー、マージョリー・ウルフ、シルヴィア・J・柳迫










リ ンク

文 献

そ の他の情報


Copyleft, CC, Mitzub'ixi Quq Chi'j, 1996-2099

Mitzub'ixi Quq Chi'j