スキゾ分析・分裂分析
Schizoanalysis
☆ス キゾ分析(またはエコソフィー、プラグマティクス、マイクロポリティクス、リゾマティクス、ノマドロジー)(フランス語:スキゾ分析; schizo- はギリシャ語の σχίζειν skhizein に由来し、「分裂する」という意味)は、哲学者ジル・ドゥルーズと精神分析医フェリックス・ガタリによって開発された理論と技法の体系で、彼らの著書『ア ンチ・オイディプス』(1972年)で初めて提唱され、続編の『千のプラトー』(1980年)で展開された。[1][2]ドゥルーズとガタリはこういう 「スキゾ分析の目的:経済的・政治的領域におけるリビドーの投資の特異性を分析し、欲望を持つ主体において、欲望が自身の抑圧を欲望させる仕組みを明らか にすること——これにより、欲望と社会的領域を結ぶ回路における死の衝動の役割が浮き彫りになる。[...] スキゾ分析は、超越的かつ唯物論的な分析である。[3]」
1. Guattari, Félix (2006) [1992]. Chaosmosis: an ethico-aesthetic paradigm. Translated by Bains, Paul; Pefanis, Julian. Power Publications. p. 127. ISBN 978-0-909952-25-9. [T]he ecosophic (or schizoanalytic) approach[.]
2. Kennedy, Barbara M. (2011). "'Memoirs of a Geisha': The Material Poesis of Temporality". Discourse. 33 (2): 203–220. doi:10.1353/dis.2011.a474424. JSTOR 23346015. Retrieved 2022-07-03. Referred to as pragmatics, micropolitics, rhizomatics, and nomadology, schizoanalysis has the potential to open up new lines of flight not merely through the more molar political spaces, but in the life-flows of molecular spaces in art, literatures, and performative aural and visual media; through the understanding of the libido as an economy of flows, not an economy of lack, loss, and the abyssal.
3.
Deleuze, Gilles; Guattari, Félix (2009) [1972]. Anti-Oedipus:
Capitalism and Schizophrenia. Translated by Hurley, Robert; Seem, Mark;
Lane R., Helen. Penguin Books. pp. 105, 109. ISBN 978-0-14-310582-4.
Schizoanalysis
(or ecosophy, pragmatics, micropolitics, rhizomatics, or nomadology)
(French: schizoanalyse; schizo- from Greek σχίζειν skhizein, meaning
"to split") is a set of theories and techniques developed by
philosopher Gilles Deleuze and psychoanalyst Félix Guattari, first
expounded in their book Anti-Oedipus (1972) and continued in their
follow-up work, A Thousand Plateaus (1980).[1][2] |
ス
キゾ分析(またはエコソフィー、プラグマティクス、マイクロポリティクス、リゾマティクス、ノマドロジー)(フランス語:スキゾ分析; schizo-
はギリシャ語の σχίζειν skhizein
に由来し、「分裂する」という意味)は、哲学者ジル・ドゥルーズと精神分析医フェリックス・ガタリによって開発された理論と技法の体系で、彼らの著書『ア
ンチ・オイディプス』(1972年)で初めて提唱され、続編の『千のプラトー』(1980年)で展開された。[1][2] |
[T]he
goal of schizoanalysis: to analyze the specific nature of the libidinal
investments in the economic and political spheres, and thereby show
how, in the subject who desires, desire can be made to desire its own
repression—whence the role of the death instinct in the circuit
connecting desire to the social sphere. [...] Schizoanalysis is at once
a transcendental and a materialist analysis.[3]— Deleuze and Guattari The practice acquired many different definitions, uses and articulations during the course of its development in collaborative work with Deleuze and individually in the work of Guattari; for instance, in Guattari's final work, Chaosmosis, he explained that "rather than moving in the direction of reductionist modifications which simplify the complex", schizoanalysis "will work towards its complexification, its processual enrichment, towards the consistency of its virtual lines of bifurcation and differentiation, in short towards its ontological heterogeneity" whereupon it could take on the same tasks expected of revolutionary ideologies and political projects. |
ス
キゾ分析の目的:経済的・政治的領域におけるリビドーの投資の特異性を分析し、欲望を持つ主体において、欲望が自身の抑圧を欲望させる仕組みを明らかにす
ること——これにより、欲望と社会的領域を結ぶ回路における死の衝動の役割が浮き彫りになる。[...]
スキゾ分析は、超越的かつ唯物論的な分析である。[3]— ドゥルーズとガタリ この実践は、ドゥルーズとの共同作業やガタリの個人作品の中で発展する過程で、さまざまな定義、用途、表現方法を獲得した。例えば、グアタリの最終著作 『カオスモシス』では、彼は「複雑さを単純化する還元主義的な改変の方向へ進むのではなく」、スキゾ分析は「その複雑化、過程的な豊かさの増大、仮想的な 分岐と分化の線の一貫性、要するにその存在論的異質性」へ向かって働き、その結果、革命的なイデオロギーや政治プロジェクトに期待される同じ任務を果たす ことができると説明している。 |
Background For broader coverage of this topic, see Materialism and Perspectivism. Schizoanalysis [...] has no other meaning: Make a rhizome.[4] — Deleuze and Guattari Schizoanalysis was developed by Guattari as an open-ended theoretical practice responding to the perceived shortcomings of French psychoanalytic practice and as the culmination of his work with institutional psychotherapy at the La Borde clinic. Guattari was regularly confronted with the use of the Oedipus complex as a starting point for analysis, and the uneven dynamic of the authority figure of the psychoanalyst in relationship to the patient. Guattari was interested in a practice that could derive, from given systems of enunciation and subjective structures, new "assemblages [agencements] of enunciation" capable of forging new coordinates of analysis, and to create unforeseen propositions and representations from the standpoint of psychosis that would yield positive conclusions to analysis. The new materialism takes from Nietzsche the notion that each body or product is a synthesis of forces, a sign or symptom of a mode of existence. Desire is never something that is missing, forbidden, or signified: desire is a power of synthesis that constructs an assemblage in order to increase its power of acting.[5] — Philip Goodchild Deleuze would later begin to break away from the framework, stating that in 1973 that "we no longer want to talk about schizoanalysis, because that would amount to protecting a particular type of escape, schizophrenic escape".[6] |
背景 このトピックについてより詳しく知りたい方は、「唯物論と視点主義」を参照してください。 「スキゾ分析」[...]には他の意味はない:根茎を作れ[4]。 — ドゥルーズとガタリ スキゾ分析は、ガタリによって、フランスの精神分析の実践の欠点に対応し、ラ・ボルデクリニックでの機関内心理療法の集大成として、開かれた理論的実践と して開発された。ガタリは、分析の出発点としてオイディプス複合体が用いられること、および精神分析家と患者との関係における権威者の不均衡な力学に、頻 繁に直面していた。ガタリは、与えられた言説のシステムと主体性から、新たな「言説の集合体(アサンブラージュ)」を導き出し、分析の新たな座標を築き、 精神病の立場から予期せぬ提案や表象を生み出し、分析に肯定的な結論をもたらす実践に興味を持っていた。 新しいマテリアリズムは、ニーチェから、各身体や製品は力の合成であり、存在のモードの兆候や症状であるという概念を借用している。欲望は、欠如している もの、禁じられたもの、または意味されるものではない:欲望は、その作用力を増大させるためにアセンブリを構築する合成の力である。[5] — フィリップ・グッドチャイルド ドゥルーズは後にこの枠組みから離脱し、1973年に「私たちはもはやスキゾ分析について語りたいとは思わない。なぜなら、それは特定の種類の逃避、すなわち統合失調症的な逃避を保護することになってしまうからだ」と述べている。[6] |
Concepts For broader coverage of this topic, see Becoming (philosophy). Schizoanalysis, then, is a form of social analysis according to abstract machines, lines of flight or deterritorialisation, regimes of signs, the stratification of molecular elements or their destratification, and planes of consistency. It maps the social unconscious according to its movements and intensities of desire. [...] so that lines of experimentation or becoming may be constructed through a reassembling of the abstract machines that lie between the strata and produce them.[5] — Philip Goodchild In the phrasing of David Burrows and Simon O'Sullivan, schizoanalysis is a project of "experiments that dissemble and dissolve the self and other configurations and modes of organisation, but that also propose that an individual is composed of a diversity of different individuations, of other durations, both organic and inorganic [...] it is schizoanalysis that reveals that a sense of self can be made and unmade".[7] Deleuze and Guattari themselves summarized schizoanalytic practice in the fourth chapter of Anti-Oedipus, "Introduction to Schizoanalysis", as prompting the questions "What are your desiring-machines, what do you put into these machines, what is the output, how does it work, what are your nonhuman sexes?". In this sense, they developed four theses of schizoanalysis: 1. Every unconscious libidinal investment is social and bears upon a socio-historical field. 2. Unconscious libidinal investments of group or desire are distinct from preconscious investments of class or interest. 3. Non-familial libidinal investments of the social field are primary in relation to familial investments. 4. Social libidinal investments are distinguished according to two poles: a paranoiac reactionary pole, and a schizoid revolutionary pole. |
概念 このトピックについてより詳しく知りたい方は、「Becoming (philosophy)」をご覧ください。 したがって、スキゾ分析とは、抽象的な機械、逃走線または脱領域化、記号体制、分子要素の層化またはその層化解除、および一貫性の平面に基づいて行われる 社会分析の一形態です。これは、欲望の動きと強さに従って、社会的無意識をマッピングするものです。[...] そうすることで、層の間に存在し、それらを生成する抽象機械の再構成を通じて、実験や生成の線構築が可能になる。[5] — Philip Goodchild デビッド・バーローズとサイモン・オサリバンによると、スキゾ分析は、「自己と他者の構成や組織化を解体し溶解する実験」であり、同時に「個人が多様な異 なる個体化、有機的・無機的な多様な持続から構成されている」と提案するプロジェクトだ。[...] スキゾ分析こそが、自己の感覚が作られ解体されることを明らかにする。[7] デリダとガタリ自身は、『アンチ・オイディプス』の第4章「スキゾ分析の序論」で、スキゾ分析の実践を「あなたの欲望機械とは何か、これらの機械に何を入 れるのか、出力は何なのか、どのように機能するのか、あなたの非人間的な性とは何か」という質問を促すものとして要約している。この意味で、彼らはスキゾ 分析の4つのテーゼを提唱した: 1. すべての無意識のリビドー的投資は社会的であり、社会歴史的領域に作用する。 2. 集団や欲望の無意識のリビドー的投資は、階級や利益の意識前の投資とは異なる。 3. 社会的領域の非家族的なリビドー的投資は、家族的な投資に対して優先的な関係にある。 4. 社会的リビドー的投資は、パラノイア的反動的極と、分裂症的革命的極の二極によって区別される。 |
Schizoanalyst Main article: Cybernetics For broader coverage of this topic, see Autopoiesis, Élan vital, and Spinozism. See also: Family therapy The schizoanalyst is a mechanic, and schizoanalysis is solely functional. [...] Analysis should deal solely [...] with the machinic arrangements grasped in the context of their molecular dispersion. [...] every partial object emits a flow [in the field of multiplicity ] [...] Partial objects are direct powers of the body without organs, and the body without organs, the raw material of the partial objects. [...] The body without organs is an immanent substance [...connecting] Spinozist [...partial-object-like] attributes [that enunciate its haecceity ][.][8][9] — Deleuze and Guattari A schizoanalyst cannot be considered a kind of deconstructionist; in Guattari's terms, they pass what is understood to be logos through a text-machine-subject having the status of a partial object to express praxis-enslavement by—in Deleuze and Guattari's French—puissance, and the experience of the process of machinic enslavement.[10][11] Schizoanalysis addresses ressentiment by leading the neurotic subject to a rhizomatic state of becoming.[12][13] Schizoanalysis uses psychosis as a figurative-philosophical diagrammatic model, creating abstract machines that go beyond a semiotic simulacrum, generating a reality not already present.[14][13] Contradistinct from the psychoanalytic axiom of lack generating the kernel at the core of the subject, schizoanalytic desiring-production of intensities decode "representational territories" by self-generating the subject-becoming-BwO as a multiplicity.[15][16] Desiring-production is a virtuality of becoming-intense, a becoming-Other.[17][18] Schizoanalysis deterritorializes-reterritorializes found assemblages through rhizomatic desiring-production.[19] |
スキゾアナリスト(スキゾ分析家/分裂分析家) 主な記事:サイバネティクス このトピックに関するより広範な情報については、オートポイエーシス、エラン・ヴィタル、スピノジズムを参照してください。 関連項目:家族療法 スキゾアナリストは機械工であり、スキゾ分析はもっぱら機能的なものです。[...] 分析は、その分子的な分散の文脈で把握された機械的な配置のみを扱うべきだ。[...] すべての部分対象は、[多性の場において] 流れを発する [...] 部分対象は、器官のない身体の直接的な力であり、器官のない身体は、部分対象の原料である。[...] 器官のない身体は、内在的な物質であり[...接続する]スピノザ的[...部分対象のような]属性[そのハエセリティを表明する][.][8][9] — ドゥルーズとガタリ スキゾアナリストは、一種の脱構築主義者とは見なせない。ガタリの用語では、彼らは、部分対象としての地位を持つテキスト・マシン・主体を通して、ロゴス と理解されているものを通過させ、ドゥルーズとガタリのフランス語でいう「プワンス(ちから)」による実践の奴隷化、および機械的奴隷化の過程の経験を表 現する。[10][11] スキゾ分析は、神経症的主体を根茎[リゾーム]状の生成の状態へと導くことで、ルサンチマンに対処する。[12][13] スキゾ分析は、精神病を比喩的・哲学的な図式モデルとして用い、記号的なシミュラクルを超えた抽象機械を創造し、既に存在しない現実を生成する。[14][13] 精神分析の「欠如が主体の中核に核を生成する」という公理と対照的に、スキゾアナリシスの強度欲望生産は、主体がBwO[=器官なき身体]として多様に自 己生成することで、「表象的領域」を解読する。[15][16] 欲望生産は、強度となる仮想性であり、他者となる過程である。[17][18] スキゾ分析は、根茎[リゾーム]状の欲望生産を通じて、既存の集合体を脱領土化・再領土化する。[19] |
Body without organs Main articles: Body without organs and Plane of immanence For broader coverage of this topic, see Psychic apparatus and Death drive. Not to be confused with Extension (metaphysics) or Human body. The body without organs is a metaphysical concept of Deleuze and Guattari's that they considered in A Thousand Plateaus to be "the only practical object of schizoanalysis". It is state of freedom that they refer to as "the unproductive, the sterile, the unengendered, the unconsumable". Bodies without organs are produced by the unconscious when desiring-production achieves its third nonproductive stage; a body without organs is "produced as a whole, but in its own particular place within the process of production, alongside the parts that it neither unifies nor totalizes." Deleuze wrote, prior to his work with Guattari, in The Logic of Sense that "a body without organs, with neither mouth nor anus, having given up all introjection or projection, and being complete, at this price", is "closed on a full depth without limits and without exteriority." |
器官なき身体 主な記事:器官なき身体および内在の平面 このトピックに関するより広範な説明については、精神装置および死の衝動を参照のこと。 拡張(形而上学)や人体と混同しないでください。 器官のない身体は、ドゥルーズとガタリが『千の平原』で「スキゾ分析の唯一の実践的対象」とみなした形而上学的な概念です。彼らはこれを「生産的でない、 不毛な、無性的な、消費できない」状態と呼んでいる。器官なき身体は、欲望の生産が第三の非生産的段階に達した際に無意識によって生成される。器官なき身 体は「全体として生成されるが、生産のプロセスにおける独自の位置に存在し、統一も総体化もしない部分と共に存在する」ものとして生成される。ドゥルーズ は、ガタリとの共同作業以前に『意味の論理』で、「口も肛門もなく、内投射や外投射をすべて放棄し、この代償として完全な、器官なき身体は、限界も外部性 もない完全な深さに閉ざされている」と書いている。 |
Four functors For broader coverage of this topic, see Functor. The four functors, or ontological dimensions, are concepts that were deployed by Guattari within a typical clinical model of the unconscious, which are laid out in the following schema:[20] 1. Fluxes: material, energetic and semiotic transformations (for instance, libido)[21] 2. Territories: finite existential subjectifications (for instance, the notion of self and the process of transference)[21] 3. Universes of reference (value): virtual incorporeal enunciative alterifications (for instance, complexes and the process of sublimation)[21] 4. Phylum (machinic): drive deterritorialization (for instance, Deleuze and Guattari's notion of breakdown as breakthrough, and the Lacanian sinthome)[22][21] The territory (first assemblage that appears by decoding) is the social field of deterritorialization and reterritorialization,[23] while the flux and phylum are the components of abstract machines. With these functors, there are four circular components that bud and form rhizomes:[24][25] 1. The generative component: the study of concrete mixed semiotics; their mixtures and variations, making a tracing of the mixed semiotics. 2. The transformational component: the study of pure semiotics; their transformations-translations and the creation of new semiotics, making the transformational map of the regimes, with their possibilities for translation and creation, for budding along the lines of the tracings. 3. The diagrammatic component: The Real as an Absolute synchronic-parallel diagram of Reality (or Nature), surpassing all regimes of signs by the merging of content and expression.[26] 4. The machinic component: the study of the assemblages that effectuate abstract machines, simultaneously semiotizing matters of expression and physicalizing matters of content, outlining the program of the assemblages that distribute everything and bring a circulation of movement with alternatives, jumps, and mutations. |
4つのファンクター このトピックについてより詳しく知りたい場合は、「ファンクター(関手)」を参照してください。 4つのファンクター、または存在論的次元は、ガタリが典型的な無意識の臨床モデルの中で展開した概念であり、以下の図式で示されています[20]。 1. フラックス:物質的、エネルギー的、記号的な変換(例えば、リビドー)[21] 2. 領域:有限的な存在的主体化(例えば、自己の概念と転移のプロセス)[21] 3. 参照の宇宙(価値):仮想的な非物質的な言説の変容(例えば、複合体と昇華のプロセス)[21] 4. フィラム(機械的):ドライブの脱領域化(例えば、ドゥルーズとガタリの「崩壊としての突破口」の概念、ラカン的なシンソーム)[22][21] 領域(解読によって最初に現れる集合体)は、脱領域化と再領域化の社会的場であり[23]、フラックスとフィラムは抽象機械の構成要素だ。これらのファンクターにより、芽生えてリゾームを形成する4つの循環的構成要素がある[24][25]。 1. 生成的構成要素:具体的な混血記号論の研究、その混血と変容、混血記号論のトレースの作成。 2. 変換的構成要素:純粋な記号論の研究;その変換・翻訳と新しい記号論の創造、レジームの変換的地図の作成、その翻訳と創造の可能性、トレースに沿った芽生えの可能性。 3. 図式的構成要素:現実(または自然)の絶対的同期並列図としての実在、内容と表現の融合によりすべての記号のレジームを超越する。[26] 4. 機械的要素:表現の事象を記号化し、内容の事象を物理化する抽象機械を実現するアセンブリの研究。すべてを分配し、代替、飛躍、変異を伴う運動の循環をもたらすアセンブリのプログラムの概要。 |
Manuel DeLanda[5] Michael Hardt[5] Antonio Negri[5] |
マヌエル・デランダ[5] マイケル・ハート[5] アントニオ・ネグリ[5] |
Nick Land British philosopher and theorist Nick Land, whose critical work and experimental texts in the 1990s frequently cited Deleuze and Guattari, wrote that "schizoanalysis shares in the delicious irresponsibility of everything anarchic, inundating and harshly impersonal."[27] In his 1992 essay "Circuitries", Land described the practice of schizoanalysis as a prescient theory, writing that it "was only possible because we are hurtling into the first globally integrated insanity: politics is obsolete. Capitalism and Schizophrenia hacked into a future that programs it down to its punctuation, connecting with the imminent inevitability of viral revolution, soft fusion."[28] Land's later work in the 1990s, associated with the Cybernetic Culture Research Unit, also further reinterpreted and developed schizoanalysis alongside cybernetics, cyberpunk aesthetics and occultism, most prominently in his 1995 essay "Meltdown": Machinic Synthesis. Deleuzoguattarian schizoanalysis comes from the future. It is already engaging with nonlinear nano-engineering runaway in 1972; differentiating molecular or neotropic machineries from molar or entropic aggregates of nonassembled particles; functional connectivity from antiproductive static. Philosophy has an affinity with despotism, due to its predilection for Platonic-fascist top-down solutions that always screw up viciously. Schizoanalysis works differently. It avoids Ideas, and sticks to diagrams: networking software for accessing bodies without organs. BwOs, machinic singularities, or tractor fields emerge through the combination of parts with (rather than into) their whole; arranging composite individuations in a virtual/actual circuit.[29] 29. Nick Land, Fanged Noumena (2011, 442). |
ニック・ランド 1990年代にデリーズとガタリを頻繁に引用した批判的著作や実験的なテキストで知られるイギリスの哲学者・理論家ニック・ランドは、「スキゾ分析(分裂 分析)は、無責任で、氾濫し、過酷に非人間的なあらゆるものの甘美な無責任さを共有している」と書いている[27]。1992年のエッセイ「サーキット リーズ」で、ランドはスキゾ分析の実践を先見の明のある理論として説明し、「それは、私たちが最初のグローバルに統合された狂気へと突進しているからこそ 可能だった。政治は時代遅れだ。資本主義と精神分裂症は、その句読点までプログラムする未来にハッキングし、ウイルス的な革命、ソフト・フュージョンの迫 り来る不可避性につながっている」と書いている。[28] 1990年代のランドの後の作品は、サイバネティック・カルチャー・リサーチ・ユニットと関連し、サイバネティクス、サイバーパンク美学、オカルティズム と並行して、スキゾ分析をさらに再解釈し発展させた。その代表作は1995年のエッセイ「メルトダウン」である。 機械的合成。ドゥルーズ=ガタリのスキゾ分析は未来から来ている。それは1972年にすでに非線形ナノエンジニアリングの暴走と対峙し、分子やネオトロ ピックな機械と、非組み立てられた粒子のモラールやエントロピックな集合体とを区別し、機能的接続性と反生産的な静止状態とを区別している。哲学は専制政 治と親和性がある。それは、常に残酷に失敗するプラトン的ファシスト的なトップダウン解決策への偏愛のためだ。スキゾ分析は異なる働きをする。それはアイデアを避け、図式に固執する:器官なき身体にアクセスするためのネットワークソフトウェア。BwOs、機械的特異点、またはトラクターフィールドは、部分と全体との組み合わせ(全体への統合ではなく)を通じて現れ、複合的な個体化を仮想/現実の回路に配置する。[29] |
Bard & Söderqvist Swedish philosophers and futurologists Alexander Bard and Jan Söderqvist build from Deleuze & Guattari's schizoanalysis in their book The Body Machines (2009), the third and final installment of The Futurica Trilogy (2000–2009) with Lacan's empty signifier re-added as an extra +1 to a properly implemented 12+1 structure – developed in collaboration with Stockholm's Royal Institute of Art – as both the empty unifier of the psyche and the dissolution of social hierarchy. The authors argue the 12+1 model is a psychoanalytic improvement to the otherwise "Kantian all too Kantian" technique of compartmentalization in psychology. As cultural examples of 12+1 are cited the hour prior to and following the twelve hours of a clock, Christ as living present and dead absent in relation to the twelve Apostles in the New Testament, and the ace card as both superior to the king and inferior to two in a playing card series. In this sense, the socially constructed +1 is nothing but a subject's passport name, understanding capitalist subjectivity as multipolar (twelve being a random number) akin to the urban intersubjectivities explored in musical theatre pieces like Puccini's La bohème and Jonathan Larson's Rent. |
バード&セーダークヴィスト スウェーデンの哲学者であり未来学者でもあるアレクサンダー・バードとヤン・セーダークヴィストは、ドゥルーズ&ガタリの「スキゾ分析」を基に、著書 『The Body Machines(2009年)』で、 ストックホルム王立芸術大学と共同で開発した、12+1 の構造に、ラカンの空虚な記号を +1 として追加したものです。これは、精神の空虚な統一要素であり、社会階層の崩壊を表しています。著者は、12+1モデルが、心理学における「カント的すぎ るカント的」な区画化技術に対する精神分析的な改善であると主張している。12+1の文化的例として、時計の12時間の前後1時間、新約聖書における12 使徒との関係で生ける現在と死んだ不在として描かれるキリスト、トランプのエースカードがキングより上位でありながら2より下位であることが挙げられてい る。この意味では、社会的に構築された「+1」は、資本主義的主体性を多極的(12はランダムな数)と捉え、プッチーニの『ラ・ボエーム』やジョナサン・ ラーソンの『レント』のようなミュージカル作品で探求された都市の相互主観性に類似した、主体の名前のパスポートに過ぎない。 |
Radical Black Aesthetic For broader coverage of this topic, see Afro-pessimism (United States). See also: Afrofuturism and Africanfuturism John Gillespie posits that writers Amiri Baraka and Frantz Fanon are schizoanalytic under the lens of critically examining racism (e.g., Black Dada Nihilismus on Dada).[30] |
過激なブラック・エステティック このトピックの詳細については、「アフロ・ペシミズム (アメリカ合衆国)」を参照してください。 関連項目:アフロフューチャリズム、アフリカフューチャリズム ジョン・ギレスピーは、作家アミリ・バラカとフランツ・ファノンは、人種主義を批判的に考察する観点から、統合失調症分析的であると主張している(例:ダダに関する「ブラック・ダダ・ニヒリズム」)。[30] |
Anti-psychiatry Body without organs Capitalism and Schizophrenia Carnivalesque Hypertext fiction Institutional psychotherapy Interdisciplinarity Line of flight Minority (philosophy) Plane of immanence Psychical nomadism |
反精神医学 器官なき身体 資本主義と統合失調症 カーニバル的 ハイパーテキスト小説 制度的精神療法 学際性 逃走線 マイノリティ(哲学) 内在性の平面 精神的な遊牧主義 |
Ian Buchanan, 'Schizoanalysis:
An Incomplete Project', in B. Dillet, I. Mackenzie & R. Porter
eds., The Edinburgh Companion to Poststructuralism, Edinburgh:
Edinburgh University Press, 2013, pp. 163–185. Deleuze, Gilles and Félix Guattari. 1972. Anti-Oedipus. Trans. Robert Hurley, Mark Seem and Helen R. Lane. London and New York: Continuum, 2004. Vol. 1 of Capitalism and Schizophrenia. 2 vols. 1972–1980. Trans. of L'Anti-Oedipe. Paris: Les Editions de Minuit. ISBN 0-8264-7695-3. ---. 1980. A Thousand Plateaus. Trans. Brian Massumi. London and New York: Continuum, 2004. Vol. 2 of Capitalism and Schizophrenia. 2 vols. 1972–1980. Trans. of Mille Plateaux. Paris: Les Editions de Minuit. ISBN 0-8264-7694-5. Guattari, Félix. 1989. Cartographies Schizoanalytiques. Paris: Editions Galilee. ---. 1992. Chaosmosis: An Ethico-Aesthetic Paradigm. Trans. Paul Bains and Julian Pefanis. Bloomington and Indianapolis: Indiana UP, 1995. Trans. of Chaosmose. Paris: Editions Galilee. ISBN 0-909952-25-6. Holland, Eugene. 1999. Deleuze and Guattari's Anti Oedipus: Introduction to Schizoanalysis. Oxford: Routledge. |
イアン・ブキャナン、「スキゾ分析:不完全なプロジェクト(統合失調症
分析:不完全なプロジェクト)」、B. ディレット、I. マッケンジー、R. ポーター編、『The Edinburgh Companion to
Poststructuralism(ポスト構造主義のエジンバラ・コンパニオン)』、エジンバラ:エジンバラ大学出版、2013年、163-185
ページ。 ドゥルーズ、ジル、フェリックス・ガタリ。1972年。『アンチ・オイディプス』ロバート・ハーレー、マーク・シーム、ヘレン・R・レーン訳。ロンドンお よびニューヨーク:Continuum、2004年。『資本主義と精神分裂』第1巻。全2巻。1972年~1980年。L'Anti-Oedipe 訳。パリ:Les Editions de Minuit。ISBN 0-8264-7695-3。 ---。1980年。『千のプラトー』。ブライアン・マサムイ訳。ロンドンおよびニューヨーク:Continuum、2004年。『資本主義と精神分裂』 第2巻。2巻。1972年~1980年。『Mille Plateaux』の翻訳。パリ:Les Editions de Minuit。ISBN 0-8264-7694-5。 ガタリ、フェリックス。1989. 『シュイゾアナリティカル・カートグラフィーズ』。パリ:Editions Galilee。 ---. 1992. 『カオスモシス:倫理的・美学的パラダイム』。ポール・ベインズ、ジュリアン・ペファニス訳。ブルーミントンおよびインディアナポリス:インディアナ大学 出版局、1995年。『Chaosmose』の翻訳。パリ:Editions Galilee。ISBN 0-909952-25-6。 Holland, Eugene. 1999. Deleuze and ガタリ's Anti Oedipus: Introduction to スキゾ分析. Oxford: Routledge. |
https://en.wikipedia.org/wiki/Schizoanalysis |
リ ンク
文 献
そ の他の情報
CC
Copyleft,
CC, Mitzub'ixi Quq Chi'j, 1996-2099