かならずよんで ね!

ウィリアム・シェドリック・ウィリス・ジュニア

William Shedrick Willis Jr.

池田光穂

★ウィリアム・シェドリック・ウィリス・ジュニアは1921年7月11 日、テキサス州ウェイコで生まれた。民族史学者であり、アフリカ系アメリカ人人類学の初期のパイオニアである。論文「人類学のクローゼットの中の骨格 (Skeletons in the Anthropological Closet)」を出版したことで、最もよく知られている。南メソジスト大学(SMU)では初の黒人学者として教壇に立った。SMU在学中は、アフリカ系アメリカ人 研究プログラムの設立に貢献した

William Shedrick Willis Jr. was born July 11, 1921 in Waco, Texas. He was an ethnohistorian, and an early pioneer in African American anthropology. He is best known for his publication of "Skeletons in the Anthropological Closet". He was the first Black scholar to the faculty of Southern Methodist University. While at SMU he was instrumental in the establishing of the African American Studies Program.[2][3][4][5][6]
ウィリアム・シェドリック・ウィリス・ジュニアは1921年7月11 日、テキサス州ウェイコで生まれた。民族史学者であり、アフリカ系アメリカ人人類学の初期のパイオニアである。論文「人類学のクローゼットの中の骨格 (Skeletons in the Anthropological Closet)」を出版したことで、最もよく知られている。南メソジスト大学では初の黒人学者として教壇に立った。SMU在学中は、アフリカ系アメリカ人 研究プログラムの設立に貢献した[2][3][4][5][6]。
Early life
Willis was an only child born in Waco, Texas. His family moved to Dallas, Texas when he was very young. Both of his parents were wealthy, and college educated. His father was William S. Willis Sr. He was a high school principal of a black high school. It is noted that his father resigned due to unfair treatment from the school board. After resigning from being a principal he started a construction company to build homes for poor black people. His father was a grand chancellor of the Colored Knights of Pythians of Texas. It is noted that the move to Dallas in the 20s was due in response to warnings from the Ku Klux Klan. Willis spent summers in Chicago where his family owned a home. His father passed away when he was very young. After the passing of his father Willis and his mother took a round-the-world tour.

Willis graduated from Booker T. Washington High School in Dallas, Texas in 1938. After graduating from Booker T. Washington High School he went to Howard University, in Washington, D.C. At Howard University Willis majored in history, and minored in sociology and literature. His major professor and mentor was Rayford Logan. Willis was introduced to Negro history and culture while at Howard, University. He became interested in the Black Historic Movement. While at Howard he also studied with Sterling Allen Brown, E. Franklin Frazier, Alain LeRoy Locke, Charles H. Wesley, and Ralph Bunche. In 1942 he graduated from Howard University cum laude. After graduating from Howard University Willis volunteered for the United States Coast Guard. He left the Coast Guard in 1944.
幼少期
ウィリスはテキサス州ウェイコで一人っ子として生まれた。幼少の頃、一家はテキサス州ダラスに引っ越した。両親はともに裕福で、大学教育を受けていた。父 親はウィリアム・S・ウィリス・シニアで、黒人高校の校長であった。父親は教育委員会から不当な扱いを受けて辞職したことが記されている。校長を辞めた 後、貧しい黒人のために住宅を建てる建設会社を興した。父親は、テキサス州の有色人種のピシアン騎士団の大総長であった。20年代にダラスに移ったのは、 クー・クラックス・クランからの警告に応えたためと記されている。ウィリスは、夏には家族が家を所有していたシカゴで過ごした。父親はウィリスが幼い頃に 他界している。父の死後、ウィリスは母とともに世界一周の旅に出た。

1938年、テキサス州ダラスのブッカーT.ワシントン高校を卒業。ハワード大学では、歴史学を専攻し、社会学と文学を副専攻した。主な教授は、レイ フォード・ローガン。ハワード大学在学中、ウィリスは黒人の歴史と文化に触れた。彼は、ブラック・ヒストリック・ムーブメントに関心を持つようになった。 ハワード大学では、スターリング・アレン・ブラウン、E・フランクリン・フレイジャー、アラン・ルロワ・ロック、チャールズ・H・ウェスリー、ラルフ・バ ンチにも師事している。1942年、彼はハワード大学を優秀な成績で卒業した。ハワード大学卒業後、ウィリスは米国沿岸警備隊に志願した。1944年、沿 岸警備隊を退役した。
Career
Willis attended Howard University and graduated cum laude (A.B., in 1942). In 1945, Willis began graduate study at Columbia University in New York City in political science. He later changed his focus of study to anthropology. He received his Ph.D. from Columbia University in 1955. While at Columbia University he did research on Indians of the Southeast United States. His dissertation was "Colonial Conflict and the Cherokee Indians (1710-1760)" in 1955. In addition to his research of Indians of the South East he wrote about Blacks in America, and relationships between Native Americans, Blacks, and Whites. He did research work on the history of anthropology, and racism in anthropology. He studied, and wrote about the career of Franz Boas.[7]

In 1949, Willis was awarded the John Hay Whitney Opportunity Fellowship to fund his research dissertation at Columbia, University. His dissertation was entitled Colonial Conflict and the Cherokee Indians, 1710–1760. The dissertation focused on documenting Cherokee society and culture, sociocultural change, assimilation, and adaptation in a colonial environment using a historical approach in anthropology.

His classmates while at Columbia University became noted in the field of anthropology such as; Eric Wolf, Sidney Mintz, Morton Fried, Robert F. Murphy, Elliott P. Skinner, and Marvin Harris.

From 1955 to 1964 Willis was only able to get part-time teaching at Columbia and City College of New York. He felt that the difficulty was due to the fact that employment opportunities for black scholars in white schools were minimal as were the opportunities for anthropologists in black schools. During this time he pursued his research interest in early colonial Southeastern North America publishing two articles on Indian culture patterns and Black-Indian-White relations.

The articles focused on ethnohistorical issues and were published in the journal Ethnohistory. Like his dissertation these articles established his significant abilities as an ethnohistorian. Both articles corrected the record regarding certain issues Willis felt had been misreported by ethnologists. His approach was innovative. In addition to examining the standard historical treatises, he looked for "ethnographic facts found now and then in routine documents written by busy officials and semi-literate traders" and compared these facts with the extended descriptions of more sophisticated authors (Willis 1957: 125). The scholarship was enlivened by the personal interest Willis took in the five groups he studied: Cherokee, Choctaw, Chicasaw, Creeks and Seminoles.

Willis taught part-time from 1955 to 1964 at Columbia University and City of College of in New York City part-time. During this period his research was in early colonial Southeastern North America. He published two articles that focused on ethnohistorical issues in Indian culture patterns, and Black-Indian-White relations. The five indigenous group he studied and focussed on were the; Choctaw, Chicasaw, Cherokee, Creeks and Seminoles.[8] Chicasaw,

In 1964 Willis returned to Dallas, Texas after spending many years in New York City. He accepted a teaching position at Bishop College in Dallas, Texas in the Division of Social Sciences, and in the Department of Sociology. He also accepted a position at Southern Methodist University teaching anthropology. His appointment made him the first Black scholar appointed to the faculty of Southern Methodist University. While at SMU Willis' work focused on studying African American history and culture. His works focused on the Southern Colonial Frontier.

In 1972, he resigned from Southern Methodist University in protest to racist treatment from the faculty in the Department of Anthropology. After resigning from SMU Willis continued to teach at Columbia University summer sessions until 1975.

In 1978, the Willis' moved to Philadelphia, Pennsylvania. Which was the hometown of his wife Georgine E. Upshur. While in Philadelphia Willis had access to the collections at the American Philosophical Society Library.[9] Throughout his career Willis corresponded with many other anthropologists and students in the field of anthropology. He corresponded with George M. Foster, Morton Fried, Elliott P. Skinner, Sidney Mintz, Marvin Harris, Dell Hymes, Charles H. Fairbanks, Rayford Logan, and Arthur Fauset. Rayford Logan was his lifelong mentor.[10]
経歴
1942年、ハワード大学に入学し、優秀な成績で卒業した。1945年、ニューヨークのコロンビア大学大学院で政治学を学ぶ。その後、専攻を人類学に変え た。1955年、コロンビア大学で博士号を取得した。コロンビア大学では、アメリカ南東部のインディアンについて研究した。学位論文は1955年の「植民 地紛争とチェロキー・インディアン(1710-1760年)」であった。南東部のインディアンの研究に加え、アメリカの黒人、ネイティブ・アメリカン、黒 人、白人の関係についても執筆した。また、人類学の歴史や人類学における人種差別についても研究した。彼はフランツ・ボースのキャリアについて研究し、執 筆した[7]。

1949年、ウィリスはコロンビア大学で研究するための資金として、ジョン・ヘイ・ホイットニー・オポチュニティ・フェローシップを授与される。学位論文 のタイトルは、Colonial Conflict and the Cherokee Indians, 1710-1760であった。この学位論文は、人類学の歴史的アプローチを使って、植民地環境におけるチェロキーの社会と文化、社会文化的変化、同化、適 応を記録することに焦点を当てたものであった。

コロンビア大学在学中の彼のクラスメートは、エリック・ウルフ、シドニー・ミンツ、モートン・フリード、ロバート・F・マーフィー、エリオット・P・スキ ナー、マービン・ハリスといった人類学の分野で著名になった。

1955年から1964年まで、ウィリスはコロンビア大学とシティ・カレッジ・オブ・ニューヨークで非常勤講師を務めることしかできなかった。彼は、白人 学校における黒人学者の雇用機会が、黒人学校における人類学者の雇用機会と同様に、最小限であったことが困難の原因であると感じていた。この間、彼は植民 地時代初期の北アメリカ南東部の研究に取り組み、インディアンの文化様式と黒人-インディアン-白人の関係に関する2つの論文を発表した。

この論文は、民族史的な問題に焦点を当てたもので、雑誌『Ethnohistory』に掲載された。これらの論文は、学位論文と同様、民族史家としての彼 の重要な能力を確立するものであった。どちらの論文も、ウィリスが民族学者によって誤って報告されていると感じていたある問題について、記録を修正したも のである。彼のアプローチは革新的であった。標準的な歴史書を調べるだけでなく、「忙しい役人や半文盲の商人が書いた日常的な文書の中に時折見られる民族 誌的事実」を探し、これらの事実とより洗練された著者の拡大した記述とを比較した(ウィリス1957: 125)。この研究は、ウィリスが研究対象とした5つの集団に個人的な関心を寄せていたことによって活気づいた。Cherokee、Choctaw、 Chicasaw、Creeks、Seminolesである。

ウィリスは1955年から1964年まで、ニューヨークのコロンビア大学とシティ・オブ・カレッジで非常勤講師を務めた。この間、彼の研究は初期植民地時 代の北アメリカ南東部であった。彼は、インディアンの文化パターンや黒人とインディアン、白人の関係といった民族史的な問題に焦点を当てた2つの論文を発 表している。彼が研究対象としたのは、チョクトー、チカソー、チェロキー、クリーク、セミノールの5つの先住民グループであった[8]。

1964年、ウィリスはニューヨークで長い年月を過ごした後、テキサス州ダラスに戻った。テキサス州ダラスのビショップ・カレッジの社会科学部、社会学部 で教職に就いた。また、南メソジスト大学で人類学を教える職にも就いた。この就任により、ウィリスは南メソジスト大学の教員に任命された最初の黒人研究者 となった。SMU在学中、ウィリスはアフリカ系アメリカ人の歴史と文化の研究に力を注いだ。彼の研究は、南部植民地時代の辺境に焦点を当てたものであっ た。

1972年、人類学部の教授陣の人種差別的な扱いに抗議し、南メソジスト大学を辞職した。SMUを辞めた後も、ウィリスは1975年までコロンビア大学の サマーセッションで教鞭をとっていた。

1978年、ウィリス夫妻はペンシルベニア州フィラデルフィアに引っ越した。そこは、妻のジョージン・E・アップシャーの故郷であった。フィラデルフィア では、アメリカ哲学協会図書館のコレクションを利用することができた[9]。ジョージ・M・フォスター、モートン・フリード、エリオット・P・スキナー、 シドニー・ミンツ、マーヴィン・ハリス、デル・ハイムズ、チャールズ・H・フェアバンクス、レイフォード・ローガン、アーサー・フォーセットと手紙のやり 取りをした。レイフォード・ローガンは彼の生涯の師であった[10]。
Contributions
A letter of recommendation written by Morton Fried recognized Willis' contribution to Anthropology. He is quoted in the letter of recommendation by Morton Fried as “one of the country’s authorities on the Colonial period in the Southeastern United States.” Fried also stated that Willis had “an unusually acute grasp of the historical problems (of this area) in terms of the triangle constituted by Indians, Negroes and the European settlers.” “Any thorough study of the race problem in any culture,” he concluded “requires some use of Willis’ contribution”.

Willis documented examples of patrilineal practices in Native American Southeastern North American groups that had been previously seen as matrilineal. He found 18th century materials that had been previously ignored. His hypothesis was that matrilineal institutions and patrilineal practices could co-exist.

In Willis' 1957 article "The Nation of Bread" his research approach combined the historical method and the Boasian anthropology. From this approach he stated in a letter to Charles H. Fairbanks, that the confederacies of the Creeks were "confederacies of different cultural units." Which in effect meant that the trial unit was not the nation but the town, and that each town had a different culture.[11]
貢献
モートン・フリードが書いた推薦状には、ウィリスの人類学への貢献が記されている。モートン・フリードの推薦状には、「アメリカ南東部の植民地時代に関す る国内の権威の一人」という言葉が引用されている。フリードはまた、ウィリスが「インディアン、黒人、ヨーロッパ人入植者が構成する三角形の観点から、 (この地域の)歴史的問題を異常に鋭く把握している」と述べている。「どの文化圏でも人種問題を徹底的に研究するには、ウィリスの貢献が使われる必要があ る」と結論づけている。

ウィリスは、それまで母系制とされていた北米南東部のネイティブ・アメリカンの集団に父系制の慣習があることを記録した。彼は、これまで無視されてきた 18世紀の資料を見つけた。彼の仮説は、母系制の制度と父系制の慣習は共存しうるというものであった。

ウィリスは、1957年の論文「パンの国」において、歴史的手法とボアジア人類学を組み合わせた研究アプローチをとっている。このアプローチから、彼は チャールズ・H・フェアバンクスへの手紙の中で、クリークの連合体は "異なる文化単位の連合体 "であると述べている。これは事実上、裁判の単位は国家ではなく町であり、それぞれの町は異なる文化を持っているということを意味していた[11]。
Publications
1955 - Colonial Conflict and the Cherokee Indians, 1710–1760.(Dissertation).University Microfilms, Ann Arbor (Dissertation).
1963 - Divide and rule: Red, white, & black in the southeast [12]
1957 - The Nation of Bread, Ethnohistory
1963 - Divide and Rule: Red, White, and Black in the Southeast,” Journal of Negro History, 48(3):157-176.
1972 - Skeletons in the anthropological closet
1972 - Reinventing Anthropology (co-author)
1975 - Franz Boas and the study of Black folklore
1975 - The New Ethnicity: Perspectives from Ethnology
2008 - Franz Boas and W.E.B. Du Bois at Atlanta University by Rosemary Levy Zumwalt (Author), William Shedrick Willis (Author). (The papers of William Shedrick Willis from (1921-1983)[13]

Memberships
Fellow of the American Anthropological Association
American Association for the Advancement of Science
American Society for Ethnohistory
The Society for American Archaeology
The American Association of University Professors

Quotes
We must…view anthropology from the perspectives of colored peoples, from Richard Wright’s ‘frog perspectives’ of looking upward from below. When we do this, the importance of color erupts, and the world of Edward Burnett Tylor, Franz Boas, and A.R. Radcliffe-Brown becomes articulated with the world of W.E.B. Du Bois, Richard Wright (author), and Frantz Fanon. The ‘frog perspectives’ reveal surprising insights about anthropology, and these insights are the skeletons in the anthropological closet.

—William S. Willis, Jr

"I was led into Anthropology by the appeal of the scientific antiracism of the Basin tradition".

—William S. Willis, Jr [14]

"In 1945, I began graduate study at Columbia University, first in political science and then in anthropology. I shifted to anthropology because I assumed that this discipline was the vanguard in the attack against racist thought. I tried to reconcile the concentration on North American Indians that then prevailed in anthropology with my strong interests in history and in the study of Black people by selecting Black-Indian relations in Southeastern North America as the problem for my dissertation.

_William S. Willis

(In regards to Boas) Willis wrote:

"In the first place, he soft-pedalled what the white man had done. He did not explicitly refer to the slave trade, slavery, segregation, imperialism, discrimination, exploitation, lynching. Instead, he resorted to euphemism: innocuous gloss of these events. Moreover, Boas did not advocate protest and agitation. He did not advocate immediatism. He did not advocate that Negroes should immediately agitate and protest for their rights. He did not condemn what whites had and were doing to Negroes".

-William S. Willis
引用
私たちは...有色人種の視点から、リチャード・ライトの「下から上を見る蛙の視点」から人類学を見なければならない。そうすれば、色彩の重要性が噴出 し、エドワード・バーネット・タイラー、フランツ・ボース、A・R・ラドクリフ=ブラウンの世界は、W・E・B・デュボア、リチャード・ライト(作家)、 フランツ・ファノンの世界と連動するようになるのである。カエルの視点」は人類学についての驚くべき洞察を明らかにし、これらの洞察は人類学のクローゼッ トの中の骨格となるものである。

-ウィリアム・S・ウィリス・ジュニア

"私は、ベイスンの伝統の科学的な反人種主義の魅力によって人類学に導かれました"。

-ウィリアム・S・ウィリスJr[14]氏

"1945年、私はコロンビア大学の大学院で、最初は政治学を、次に人類学を学び始めました。私が人類学に移ったのは、この学問が人種差別思想に対する攻 撃の前衛であると考えたからである。私は、当時の人類学の主流であった北米インディアンへの集中を、歴史や黒人研究への強い関心と調和させようと、北米南 東部における黒人とインディアンの関係を学位論文の問題に選んだのである。

ウィリアム・S・ウィリス

(ボアスに関して)ウィリスはこう書いている。

「そもそも、彼は白人のやったことを軽くあしらっていた。彼は、奴隷貿易、奴隷制度、人種隔離、帝国主義、差別、搾取、リンチについて明確に言及すること はなかった。その代わりに、これらの出来事を無難に言い繕う婉曲表現に頼った。さらに、ボアは抗議や扇動を支持することもなかった。即物的な行動をとるこ とを主張したわけでもない。彼は、黒人が自分たちの権利のために直ちに扇動し、抗議することを提唱しなかった。彼は、白人が黒人にしたこと、していたこと を非難しなかった」。

-ウィリアム・S・ウィリス
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