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エージェント

agent

池田光穂

☆ 社会学においてエージェントとは、社会構造に関与する個人のことである。しかし注目すべきは、社会学において、個人の行動に関する社会構造対個人の能力の 優劣が議論されていることである。この議論は、少なくとも部分的には、エージェントが持ちうる反射性のレベルに関するものである。 エージェンシーは、無意識的で不随意的な行動として分類されることもあれば、意図的で目標に向けられた活動(意図的行動)として分類されることもある。 エージェントは通常、自分の身体的活動とその活動が実現することを目的とした目標について、ある種の即時的な意識を持っている。目標指向型行動」では、 エージェントは自らの行動に対して一種の直接的な制御や指導を行う[1]。

★︎エージェンシー▶︎▶︎︎▶︎▶︎︎▶︎▶︎︎▶︎▶︎︎▶︎▶︎

In sociology, an agent is an individual engaging with the social structure. Notably, though, the primacy of social structure vs. individual capacity with regard to persons' actions is debated within sociology. This debate concerns, at least partly, the level of reflexivity an agent may possess.[citation needed]

Agency may either be classified as unconscious, involuntary behavior, or purposeful, goal directed activity (intentional action). An agent typically has some sort of immediate awareness of their physical activity and the goals that the activity is aimed at realizing. In 'goal directed action' an agent implements a kind of direct control or guidance over their own behavior.[1]
社会学においてエージェントとは、社会構造に関与する個人のことであ る。しかし注目すべきは、社会学において、個人の行動に関する社会構造対個人の能力の優劣が議論されていることである。この議論は、少なくとも部分的に は、エージェントが持ちうる反射性のレベルに関するものである。

エージェンシーは、無意識的で不随意的な行動として分類されることもあれば、意図的で目標に向けられた活動(意図的行動)として分類されることもある。エージェントは通常、自分の身体的活動とその活動が実現することを目的とした目標について、ある種の即時的な意識を持っている。目標指向型行動」では、 エージェントは自らの行動に対して一種の直接的な制御や指導を行う[1]。
Human agency

See also: Action (philosophy)
Agency is contrasted to objects reacting to natural forces involving only unthinking deterministic processes. In this respect, agency is subtly distinct from the concept of free will, the philosophical doctrine that our choices are not the product of causal chains, but are significantly free or undetermined. Human agency entails the claim that humans do in fact make decisions and enact them on the world. How humans come to make decisions, by free choice or other processes, is another issue.

The capacity of a human to act as an agent is personal to that human, though considerations of the outcomes flowing from particular acts of human agency for us and others can then be thought to invest a moral component into a given situation wherein an agent has acted, and thus to involve moral agency. If a situation is the consequence of human decision making, persons may be under a duty to apply value judgments to the consequences of their decisions, and held to be responsible for those decisions. Human agency entitles the observer to ask should this have occurred? in a way that would be nonsensical in circumstances lacking human decisions-makers, for example, the impact of comet Shoemaker–Levy on Jupiter.


ヒューマン・エージェンシー

こちらも参照のこと: 行為(哲学)
エージェンシーは、何も考えずに決定論的なプロセスだけを伴う自然の力に反応する物体と対比される。この点で、エージェンシーは自由意志の概念とは微妙に 異なる。自由意志とは、人間の選択は因果関係の連鎖の産物ではなく、著しく自由であるか、決定されていないという哲学的教義である。人間の主体性は、人間 が実際に意思決定を行い、それを世界に及ぼすという主張を含んでいる。人間がどのようにして意思決定を行うようになるのか、それは自由な選択であれ他の過 程であれ、別の問題である。

人間がエージェントとして行動する能力は、その人間にとって個人的なものである。しかし、私たちや他の人々にとっての人間の代理行為から生じる結果について考察することは、エージェントが 行動した特定の状況に道徳的要素を投入することであり、したがって道徳的代理性を伴うと考えることができる。ある状況が人間の意思決定の結果である場合、 人間はその意思決定の結果に価値判断を適用する義務を負い、その意思決定に対して責任を負うことになる。例えば、シューメーカー・レビー彗星の木星への衝 突のように、人間の意思決定者がいない状況では無意味なことである。

In economics
Economics stresses the purposive action of economic agents, who act to advance their subjective well-being given fundamental constraints. Thus, economic models typically begin with "an agent" maximizing some objective. In contract theory, economics also addresses the problem of agents who represent another party (the principal) potentially unfaithfully.

In psychology
The term of agency used in different fields of psychology with different meaning. It can refer to the ability of recognizing agents or attributing agency to objects based on simple perceptual cues or principles, for instance the principle of rationality,[2][3] which holds that context-sensitive, goal-directed efficient actions are the crucial characteristics of agents. This topic is thoroughly investigated by developmental and comparative psychologists to understand how an observer is able to differentiate agentive entities from inanimate objects, but it can be also related to the term of autonomous intelligent agency used in cybernetics. Agency can also imply the sense of agency, that is the feeling of being in control.

Emergent interactive agency defines Bandura's view of agencies, where human agency can be exercised through direct personal agency.[4] Bandura formulates his view of agency as a socio-cognitive one, where people are self-organizing, proactive, self-regulating, and engage in self-reflection, and are not just reactive organisms shaped and shepherded by external events. People have the power to influence their own actions to produce certain results. The capacity to exercise control over one’s thought processes, motivation, affect, and action operates through mechanisms of personal agency. Such agencies are emergent and interactive, apply perspectives of social cognition, and make causal contributions to its own motivations and actions using ‘reciprocal causation’.[5]
経済学では
経済学では、経済主体の目的行動を強調する。経済主体は、基本的な制約条件のもとで、主観的な幸福を増進するために行動する。したがって、経済モデルは通 常、何らかの目的を最大化する「エージェント」から始まる。契約理論においても、経済学は、潜在的に不誠実に他者(本人)を代表するエージェントの問題を 扱う。

心理学
エージェンシーという用語は、心理学のさまざまな分野でさまざまな意味で使われている。単純な知覚的手がかりや原理に基づいてエージェントを認識したり、 対象にエージェンシーを帰属させたりする能力を指すこともあれば、例えば、文脈に敏感で、目標に向けられた効率的な行動がエージェントの重要な特徴である とする合理性の原理[2][3]を指すこともある。このトピックは、観察者がどのようにしてエージェント的実体を無生物から区別することができるかを理解 するために、発達心理学者や比較心理学者によって徹底的に研究されているが、サイバネティクスで使用される自律知的エージェンシーという用語にも関連する ことがある。エージェンシーはまた、主体性の感覚、つまり制御されているという感覚を意味することもある。

創発的相互作用的エージェンシーは、バンデューラのエージェンシーの見方を定義しており、そこでは人間のエージェンシーは直接的な個人的エージェンシーを 通じて行使することができる[4]。バンデューラは彼のエージェンシーの見方を社会認知的なものとして定式化しており、そこでは人々は自己組織化し、主体 的で、自己調整的で、自己反省に取り組んでおり、外部の出来事によって形作られ、舵取りされるだけの反応的な生物ではない。人は自らの行動に影響を与え、 特定の結果を生み出す力を持っている。自分の思考プロセス、動機づけ、感情、行動をコントロールする能力は、個人的主体性のメカニズムを通じて働く。その ようなエージェンシーは創発的で相互作用的であり、社会的認知の観点を適用し、「相互因果関係」を用いて自身の動機づけや行動に因果的な貢献をする [5]。















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