はじめによんでください

  凍結保存された先住民の身体部分

Frozen body parts of indigenous people

池田光穂

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Postcolonial scholars have long considered how the colonial past comes to bear o present, whether through deliberate preservation or dogged persistence of coloni tions. The history and management of present-day collections of indigenous bio mens has motivated us to reflect on these temporal dynamics as they pertain t practices of technoscience. In particular, incorporating postcolonial and STS critiq time with theories of co-production provides new conceptual resources for grap with the ethical challenges that accompany the dispersal of the body across spa time in the name of knowledge. Figuring the unfolding consequences of this dispersal in terms of 'mutation' fo our awareness on the counterintuitive and the unexpected. It is a means of ackno ing the generative and unintended potential of efforts to study human beings, a human species, through its parts. It draws attention to how multiple contexts and cales - evolutionary, human, and microbial to name just a few - are torqued as imbricated through technologies of freezing and practices of thawing (Adams e 2009; Asdal, 2012; Bowker, 2005; Schräder, 2010). We have proposed 'abduction production' as a method for identifying mutations and their unfolding and unex effects across time. The mutating f not only for ge commented, Iike the miner's atmosphere; and reflects the rise and fall in our democratic faith. While 'disappearing' indigenous populations were once considered the canaries in the coal mine of a decaying planet, in postcolonial settler states the treatment of indigenous communities has become as a litmus test for a humane society.


 Within biomedicine, indigenous biospecimens are increasingly the crucibles in which ethical practice is deter- mined. For example, the recent sequencing of the first 'Australian Aboriginal' genome is raising novel questions about the reuse of preserved biospecimens. The sample - hair, not blood - was sourced from a Cambridge museum that had held it for 88 years after it was collected from an unknown Aboriginal man at a railway station. The researchers' decision to seek approval from an indigenous organization generated much debate among scientists (Calloway, 2011; Rasmussen et al., 2011). Similarly, the Havasupai case has led to proposals for new standards in informed consent (Mello and Wolf, 2010). It is likely that ethical occlusions and innovations will continue to flow from the bio- medical use of indigenous body parts frozen in the past and thawed in the present, neces- sitating an abductive approach to co-production. The temporal reconfigurations enabled through cryopreservation are reconfiguring technoscience in ways never imagined by the prolific collectors of the mid-20th century. It remains to be seen whether the mutations indigenous body parts tend to induce will be lethal to smooth workings of global science, as some scientists fear,12 or whether genomics will benefit from the hybrid vigor pro- moted through collaboration with indigenous stakeholders and epistemologies. At this point, the effects of using indigenous body parts in the present are largely unknown. The articles in this special issue provide an array of tools to chart a course for genomics and postcolonial STS take as the status of indigenous body parts continues to mutatte.
ポストコロニアル学者たちは、植民地化の過去が、意図的な保存や植民地 化のしつこい持続を通じて、現在にどのような影響を及ぼすかを長い間考察してきた。現代の先住民の生物試料コレクションの歴史と管理は、テクノサイエンス の実践に関連するこれらの時間的ダイナミクスについて考察する動機を与えてくれた。特に、ポストコロニアルとSTS批判を共産生産の理論と組み合わせるこ とで、知識の名のもとに時空を超えて身体が拡散することに伴う倫理的課題に対処するための新たな概念的資源が得られる。この拡散がもたらす展開を、直感に 反するものや予期せぬものに対する私たちの意識の「変異」という観点から考える。これは、人間、あるいは人類という存在を、その構成要素を通じて研究しよ うとする取り組みの、創造的かつ意図せざる潜在的可能性を認識するための手段である。進化、人間、微生物など、いくつか例を挙げただけでも、凍結技術と解 凍の実践によって、いかに多様な文脈や規模が重なり合うようにねじ曲げられるかに注目が集まっている(Adams e 2009; Asdal, 2012; Bowker, 2005; Schräder, 2010)。私たちは、変異とその展開、および時間経過による影響を特定する方法として、「アブダクション・プロダクション」を提案している。変異は、地 質学だけでなく、鉱夫の雰囲気のように、私たちの民主主義への信頼の浮き沈みを反映している。かつて「消滅」しつつあった先住民は、衰退する惑星の炭鉱に おけるカナリアとみなされていたが、ポストコロニアルの入植国家においては、先住民コミュニティの扱いは、人道的な社会であるかどうかのリトマス試験紙と なっている。

生体医学の分野では、先住民由来の生物試料は、倫理的な実践が決定されるるるつぼとなりつつある。例えば、最近行われた「オーストラリアのアボリジニ」の ゲノムの配列決定は、保存された生物試料の再利用に関する新たな問題を提起している。サンプルは血液ではなく毛髪で、アボリジニの男性が鉄道駅で採取され た後、88年間保管されていたケンブリッジ博物館の資料から入手された。先住民の組織から承認を得るという研究者の決定は、科学者の間で多くの議論を巻き 起こした(Calloway, 2011; Rasmussen et al., 2011)。同様に、ハヴァスパイ族の事例は、インフォームド・コンセントに関する新たな基準の提案につながった(Mello and Wolf, 2010)。 過去に凍結され、現在解凍された先住民の身体部位の生物医学的利用から、倫理的な問題や革新が今後も生み出され続ける可能性が高い。冷凍保存によって可能 になった一時的な再構成は、20世紀半ばの多作な収集家たちが想像もしなかった方法でテクノサイエンスを再構成している。先住民の身体部位が引き起こす変 異が、一部の科学者が懸念するように、グローバルな科学の円滑な運営にとって致命的となるのか、あるいは、ゲノミクスが先住民の利害関係者や認識論との協 力によって促進されるハイブリッドの強勢から恩恵を受けるのかは、まだわからない。現時点では、先住民の身体部位を現在使用することの影響はほとんど分 かっていない。本特集号の論文は、先住民の身体部位の状態が変異し続ける中で、ゲノム学とポストコロニアル科学技術社会論が取るべき道筋を示すためのさま ざまなツールを提供する。
Indigenous body parts, mutating temporalities, and the half-lives of postcolonial technoscience
Emma Kowal, Joanna Radin, Jenny Reardon
Social Studies of Science, Vol. 43, No. 4, Special Issue: Indigenous Body Parts and Postcolonial Technoscience (August 2013), pp. 465-483 (19 pages)

Biological samples collected from indigenous communities from the mid-20th century for scientific study and preserved in freezers of the Global North have been at the center of a number controversies. This essay explores why the problem of indigenous biospecimens has returned critical attention frequently over the past two decades, and why and how Science and Technology Studies should attend to this problem. We propose that mutation - the variously advantageous, deleterious, or neutral mechanism of biological change - can provide a conceptual and analogical resource for reckoning with unexpected problems created by the persistence of frozen indigenous biospecimens. Mutations transcend dichotomies of premodern/modern, pro-science/science, and north/south, inviting us to focus on entanglements and interdependencies. Freezing biospecimens induces mutations in indigenous populations, in the scientists who collected stored such specimens, and in the specimens themselves. The jumbling of timescales introduced by practices of freezing generates new ethical problems: problems that become ever more as the supposed immortality of frozen samples meets the mortality of the scientists who maintain them. More broadly, we propose that an 'abductive' approach to Science and Technology Studies theories of co-production can direct attention alignment of social and technical orders. Attending to indigenous body parts, collected in one time and place colonial dimensions of scientific practice in our global ethical action. Finally, we outline the articles in this to postcolonial Science and Technology Studies, a field ethical and temporal dilemmas of reckoning for the present.
20世紀半ばから科学的調査のために先住民コミュニティから収集され、 北半球の冷凍庫で保存されてきた生物学的サンプルは、数々の論争の的となってきた。本稿では、先住民由来の生物学的サンプルの問題が過去20年間にわたっ て繰り返し重大な注目を集めてきた理由、そして科学技術研究がこの問題に注目すべき理由と方法を考察する。私たちは、生物学的変化の有利、有害、または中 立的なさまざまなメカニズムである突然変異が、冷凍保存された先住民の生物学的標本がもたらす予期せぬ問題に対処するための概念的および類推的なリソース を提供できると提案する。突然変異は、前近代/近代、科学賛成派/科学派、北/南という二項対立を超越し、私たちが複雑に絡み合った相互依存関係に注目す るよう促す。生物試料を冷凍保存することは、土着の集団、そのような試料を収集し保存した科学者、そして試料自体に変異を誘発する。冷凍保存という行為が もたらす時間軸の混乱は、新たな倫理的問題を生み出す。すなわち、冷凍保存された試料の「不死」と、それを維持する科学者の「死」という想定が、ますます 深刻な問題を引き起こすのである。さらに広く言えば、科学技術研究における「帰納的」アプローチは、共同生産理論に社会的および技術的秩序の一致に注目す るよう促すことができる。ある特定の時間と場所で収集された土着の身体部位に注目することは、グローバルな倫理的行動における科学実践の植民地主義的側面 を明らかにする。最後に、ポストコロニアル科学技術研究における倫理的および時間的ジレンマについて、本論文の概要を述べる。














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