リュシアン・レヴィ=ブリュル
Lucien Lévy-Bruhl
リュシアン・レヴィ=ブリュル(Lucien Lévy-Bruhl, 1857-1939)はフランスの哲学者であり、また「未開人の思惟」について、その博学な知識を用いて考察したアーム チェア人 類学(民族学)者である。なお以下の年譜は、レヴィ=ブリュルから影響を受けた宣教師かつ民族学者のモーリス・レーナルトのものと重複している部分がある が、その場合は【Maurice Leenhardt】と記している。
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文献
雑多な情報(miscellaneous informantion)
「レヴィ=ブリュルは、野蛮人の明大は経験とは一致せず文化よって支配され、論理的実験的な観点から明らかに誤っているような信仰の力に閉 じこめられているとは言え、未開の思考は一貫しており、野蛮人は命題から必要な推測をするということを知った」——エヴァンズ=プリチャード(1935)(長島信弘訳)
"Lévy-Bruhl saw that primitive thought is coherent and that savages make valid inferences from propositions even though their propositions are not in accord with experience but are dictated by culture and contained in beliefs which are demonstrably false from a logico-experimental standpoint." - Evans-Pritchard, E. E. (1935), 'Science and Sentiment: an exposition and criticism of the writings of Pareto' ,Bulletin of the Faculty of Arts; University of Egypt, Vol. 3, Part 2, (December 1935 [Giza)., p.186
「しかし、だからといってこれは原始人の間にしか見られないということにはならない。そう主張したからこれは誤りであって私自身これに対して用 心した。世の中には絶縁体を以てへだてられた前論理的なもの、論理的なものという二つの心性があるわけではない。あるのは、同じ社会の中におよび、屡々 (しばしば)——おそらくは常に——同じ精神の中に同時に存在する異なった心的構造である」レヴィ=ブリュル「日本版序」(1928年)『未開社会の思惟 (上)』山田訳、p.7、岩波文庫、1953年
レヴィ=ブリュルへの批判(初期の仕事への)
Lévy-Bruhl’s first books on mental functions in primitive societies provoked a vigorous reply from Durkheim in his Elementary Forms of the Religious Life of 1912. Many further criticisms appeared in 1926–1927, in particular those of Larguier des Bancels, Raoul Allier, and Olivier Leroy. Lévy-Bruhl examined these objections seriously and was led to sharpen and revise his thought. As a result between 1931 and 1938 he published three further books on the same subject He now became more demanding as to the sources of his documentation, relying more frequently on the work of the best ethnographers. Also, without completely abandoning any of the basic concepts of his first analysis (mysticism, prelogical character, participation, occasionalism), he inverted their order of importance, putting mysticism ahead of the prelogical character. And, above all, he introduced a new principle of explanation that tended to dominate all the others, which he called “the affective category of the supernatural.” He still maintained, to be sure, that primitive peoples are sometimes insensitive to contradiction, but he strongly affirmed that “the fundamental structure of the human mind is the same everywhere.” Primitive men have concepts, but their knowledge is not rationally classified and organized, which leaves the field clear for “mystical preconnections” when the emotional, affective element supplements logical generalization. This colors their entire thinking, since for them ordinary experience is pervaded by mystical experience; similarly, for them the supernatural world, although different from the natural world, is not separate from it, and they pass unaware from one to the other. The prelogical is therefore explained by the mystical and this in turn by the predominance of affectivity over reason. Indeed, affectivity gives a special tonality to primitive representations, and it thus has that element of generality that makes it a category of thought.
「未開社会の精神機能に関するレヴィ=ブリュールの最初の著作は、1912年の『宗教生活の基本形態』においてデュルケムの精力的な反論を招い
た。1926年から1927年にかけては、ラ的ルギエ・デ・バンセル、ラウル・アリエール、オリヴィエ・ルロワを中心に、さらに多くの批判がなされるよう
になった。レヴィ=ブリュールは、これらの反論を真摯に検討し、自分の思想を研ぎ澄まし、修正するように導かれた。その結果、1931年から1938年に
かけて、同じテーマでさらに3冊の本を出版した。彼は、資料の出所についてより厳しくなり、最高の民族誌学者の研究に頼ることが多くなった。また、最初の
分析の基本概念(神秘主義、前論理的性格、参加(=融即)、臨時性)を完全に放棄することなく、その重要性の順序を逆転させ、神秘主義を前論理的性格より
優先させた。そして何よりも、他のすべての説明の原則を支配する傾向のある新しい説明の原則を導入し、それを「超自然の情緒的カテゴリー」と呼んだ。確か
に彼は、原始人は矛盾に対して鈍感なところがあるが、"人間の心の基本構造はどこでも同じである
"と強く主張した。原始人は概念を持っているが、その知識は合理的に分類・整理されていない。そのため、論理的な一般化を感情的・情緒的な要素で補うと、
「神秘的な前接続」の場が空くのである。同様に、超自然界は自然界とは異なるが、自然界から切り離されたものではなく、一方から他方へ無自覚に通過するも
のである。したがって、前論理的なものは神秘的なものによって説明され、このことは、理性よりも情緒的なものが優位であることによって説明される。実際、
情緒は原始的表象に特別な調子を与え、それゆえ、それを思考のカテゴリーとする一般性の要素を持っている」https://www.deepl.com/ja/translator)。
レヴィ=ブリュルへの批判(後期の仕事への)
In his last works Lévy-Bruhl reduced the study of primitive mentality entirely to an analysis of the mystic experience and the affective category of the supernatural that characterizes and explains it. He showed how this experience of the supernatural emerges mainly in the face of the unusual. He devoted other chapters to the various representations and beliefs marked by this affective category, for example, occult influences, beings and objects that bring bad or good luck, various rituals, magic, revelations as to the secret nature of things and animals, dreams, visions, the presence of the dead, and all of mythology and the techniques for participating in the mythical world.
In these books Lévy-Bruhl was also concerned with transitions
between the primitive and the modern mentalities. He found such
transitions especially in the development of prereligion into
elaborated religion, or of myth into tale and folklore; but at the same
time he emphasized more and more that both mentalities persist.
Hence the theory that at the outset seemed to postulate a principle of radical difference between the thinking of primitive and civilized peoples became more flexible. This evolution continued in the notes that Lévy-Bruhl was writing toward the end of his life and that probably would have become a book had he lived longer. These notes were collected and published after his death in a small book entitled Les carnets de Lévy-Bruhl (1949). In it he stated that he was prepared to give up the term “prelogical,” and he even questioned the specificity of the characteristics he had attributed to the primitive mentality.
「レヴィ=ブリュールは最後の著作で、未開精神の研究を、神秘的体験と、それを特徴づけ説明する超自然的な感情カテゴリーの分析に完全に還元し
ている。彼は、この超自然的な体験が、主として非日常に直面したときに出現することを示した。また、この感情カテゴリーが示すさまざまな表象や信仰、たと
えば、オカルト的な影響、不運や幸運をもたらす存在や物体、さまざまな儀式、魔法、物や動物の秘密の性質に関する啓示、夢、幻影、死者の存在、神話のすべ
て、神話の世界に参加する技術などに章を割いている。
レヴィ=ブリュールは、これらの著書の中で、未開的な精神と近代的な精神との間の移行にも関心を寄せている。彼はそのような移行を、特に前宗教から精緻な
宗教への発展、あるいは神話から物語やフォークロアへの発展の中に見つけたが、同時に彼は、どちらの精神も持続していることをますます強調するようになっ
た。
それゆえ、当初は未開人と文明人の思考に根本的な違いがあるという原理を仮定しているように見えた理論も、より柔軟なものとなっていった。この進化は、レ
ヴィ=ブリュールが晩年に書いていたノートにも現れており、彼がもっと長生きしていれば、おそらく一冊の本になっていただろう。これらのノートは、彼の死
後、『Les carnets de
Lévy-Bruhl』(1949年)という小さな本にまとめられて出版された。その中で彼は、「前論理的」という言葉をあきらめる用意があると述べ、原
始的精神に帰してきた特徴の具体性にさえ疑問を呈している」https://www.deepl.com/ja/translator)。
Source: Jean Cazeneuve, Jean Cazeneuve, International Encyclopedia of the Social Sciences
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