かならず 読んでください

反転学習またはセイヤー・メソッド

Flipped classroom or Thayer Method

池田光穂

はっきり言おう! Flipped classroom や flip teaching あるいは flip learning を「反転学習」とわかりにくい名称で呼び始めたやつは馬鹿者である。あるいは、それを十分に理解せずに、馬鹿の輪唱のごとく、反転学習、反転学習〜♪ と言い続けているやつは大馬鹿者である。はっきり言おう! Flipped classroom の flipped は、でんぐり返しになった状態のことを言い、flip はお好み焼きやホットケーキを「ひっくり返す」という意味なのである。したがって、教室がでんぐり 返しなった状態とは、一般に、教室という勉強するところが「でんぐり返し」の状態になり、自宅や図書館など自分の勉強しているスペースが教室になるという 意味なのである。そうして教室では、教えるのは子供たち教えられるのは先生なのだ(ただし、そのような「ごっこ」をして、子供たちを学習させる詐術的手法)。

したがって、この flipped の意味はトリッキー(=人を欺く/騙す)である。教室こそ勉強する場なのであるが、教室での勉強がどうも非効率——勉強をばりばりできる奴にはものたりな く、勉強をやる気のない奴にはそれ自体が苦痛の場になりスマホや私語にうつつを抜かす——なのに気がついた、教育学者たちが、自宅でビデオ(=既成の授業 のストリーミングやアニメや動画などを上手に使った(決して放送大学の講師のように退屈でダサくはない)映像)を観て、課題や宿題を、それこそネットの資 源を参考にしながらこなして、(これまで一方向的に教えて/教えられていた)教室では、教師やTAが個別指導に応じたり、学生どうしがお互いに教えたりし て学習をするというパターンのことをさす。

すなわち、Flipped classroom や flip teaching あるいは flip learning(セイヤー・メソッド)とは教室がでんぐり 返しなった状態とは、一般に、教室という勉強するところが「でんぐり返し」の状態になり、自宅や図書館など自分の勉強しているスペースが教室になるような教育方法である。レクチャーを聞いて 情報収集したり演習において板書して教師からみんなの前で添削を受けるような勉強は《しない》、そのかわりに、でんぐり返って、自宅でそれをやり、ノート や答え合わせは自分でやる。そして、大学の教室では、個別指導を受けたり、学生がコメントや解説をして、教授が質問をして「復習」をするような方法を、Flipped classroom や flip teaching あるいは flip learning(セイヤー・メソッド)、という。

繰り返しになるが、反 転授業は、レクチャーを聞いて 情報収集したり演習において板書して教師からみんなの前で添削を受けるような勉強は《しない》、そのかわりに、でんぐり返って、自宅でそれをやり、ノート や答え合わせは自分でやる。そして、大学の教室では、学生がコメントや解説をして、教授が質問をして「復習」をするような方法を通して、学生と教師の立場 がでんぐり返った(=本当は知の権威を教師が握ったままなので反転というのも欺瞞的な呼び方だが、ここでは偽善的に振る舞い→すばらしい)方法のことである。しかしながら、このような風景は、じつはオフィスアワーにおける個別指導や、北米 の有名一流大学のように、著名教授の授業とサンドイッチでTAによる少人数のセミナーが抱き合わせであるのに良く似ているために、反転ではないことに気づ くはずだ。でんぐり返しなのだ。

ようするに、おつむの足りているとは思えないNHKが、熱血教室と銘打って、ハーバードのセレブ教授を垂れ流した……ように。

ちなみに、今日2020年8月24日は聖バルトロメ の祝日。バルトロメは生皮を剥がれて殉教したので、その聖像に包丁をもっている(左図)。Konrad Witzの作の右隣は新約聖書でお馴染みの「奇跡の漁」のシーンですが、遠くにみえる山はモンブラン、湖はレマン湖のようです。自分の知っている風景に、 ウィツ画伯は、我有(appropriate)するわけです。セイヤーメソッドも「でんぐり返し教室」も、先行する教育法を、自らが発見した方法であるか のように我有化(appropriation)しているわけ。

この絵は、Konrad Witz, によるもの。追いかけていたグアダラハラカルテルのガジャルドらに生皮を剥がれて亡くなったDEAの職員エンリケ(キキ)・カマレナの思い出に(もちろん 僕はしらないが彼が活躍し殺害された頃にメキシコシティの土地をはじめて足を踏み入れたので)このページを捧げておこう。アメン。

+++

"A flipped classroom is an instructional strategy and a type of blended learning focused on student engagement and active learning, giving the instructor a better opportunity to deal with mixed levels, student difficulties, and differentiated learning preferences during in-class time.[Europass Teacher Academy| Flipped classroom; 2020 |url= https://www.teacheracademy.eu/course/flipped-classroom/]"- flipped classroom.

"Blended learning is an approach to education that combines online educational materials and opportunities for interaction online with traditional place-based classroom methods. It requires the physical presence of both teacher and student, with some elements of student control over time, place, path, or pace. While students still attend "brick-and-mortar" schools with a teacher present, face-to-face classroom practices are combined with computer-mediated activities regarding content and delivery. Blended learning is also used in professional development and training settings."- Blended learning.

Flipped classroom is a form of blended learning which brings an interactive engagement pedagogy to classrooms by having students learn content online, usually at home, and homework is done in class with teachers and students discussing and solving questions. Teacher interaction with students is more personalized - guidance instead of lecturing. This is also known as backwards classroom, inverted classroom, reverse teaching, and the Thayer Method. from Wikipedia, Flipped Classroom (old version)

The name of the Thayer Method cames from General Sylvanus Thayer (1785-1872), ""Colonel and Brevet Brigadier General Sylvanus Thayer (June 9, 1785 – September 7, 1872) also known as "the Father of West Point" was an early superintendent of the United States Military Academy at West Point and an early advocate of engineering education in the United States.

""[C]ourses are designed to challenge students, but also provide students the means to succeed. The Thayer Concept does not use lecture as the primary vehicle of instruction. Rather, instructors use a variety of means to answer questions proposed during class. Although students do not self-teach, the Thayer Concept does require students to assume responsibility for their academics and uses instructors as tools to enhance the learning process. This study attempts to analyze the impact of teaching methodologies on students who struggle with general chemistry. Unlike the Thayer Concept, the altered approach followed the majority of Thayer’s principles but used lecture to teach concepts and calculations. By comparing quantitative and qualitative data, this study was able to determine qualitatively that students with weak science backgrounds learn better through lecture. Quantitatively, students earned similar grades on graded events. - from Sara Hallberg's "An Alternate Approach in the Application of the Thayer Concept of Teaching" (n.d. cited pdf file of same title on internet source)

●クレジット

リンク

文献

その他の情報

-----------

For all undergraduate students!!!, you do not paste but [re]think my message. Remind Wittgenstein's phrase,

"I should not like my writing to spare other people the trouble of thinking. But, if possible, to stimulate someone to thoughts of his own," - Ludwig Wittgenstein

Copyleft, CC, Mitzub'ixi Quq Chi'j, 2015-2019