クワインを理解しようと悪あがきするページ
Une page pour mieux
comprendre Quine
Willard van Orman Quine, 1908-2000
- Stanford Encyclopedia of Philosophy
".... we shall sometimes speak of Quine’s account of the world as his “metaphysics”, but it is metaphysics naturalized: it is not carried out a priori, or by reflection on the nature of Being quâ Being, or anything of that sort. (Quine himself does not much use the word “metaphysics” but he does speak freely about ontology, and advances substantive ontological views.)
「クワインの世界観を「形而上学」と呼ぶこともあるが、それは自然化された形而上学だ。ア・プリオリに、あるいは存在そのものの
本質についての思索によって、あるいはそのようなものによって展開されるものではない。」
In some cases, the answers that Quine gives to such questions are, as we shall see, quite different from what unreflective common sense (or ‘intuition’) might suggest. What is Quine’s justification for relying on the idea of regimented theory, rather than on our ordinary conceptual scheme? (Cf. Strawson, 1959, Introduction.) Part of the answer here is that science is in the same line of business as ordinary knowledge but does it better. But part of the answer is the idea that “our ordinary conceptual scheme” does not pick out anything definite enough to answer metaphysical questions. Thus Quine says: “…a fenced ontology is just not implicit in ordinary language…. Ontological concern is not a correction of a lay thought and practice; it is foreign to the lay culture, though an outgrowth of it” (1981, 9).
「クワインがこうした問いに与える答えは、後で見るように、無批判な常識(あるいは「直観」)が示唆するものとかなり異なる場合
がある。クワインが、通常の概念体系ではなく統制された理論の概念に依拠する根拠は何か?(ストローソン、1959年、序文参照)その答えの一部は、科学
は通常の知識と同じ業務に従事しているが、それをより良く行っているという点にある。しかし答えの一部は、「我々の通常の概念体系」が形而上学的な疑問に
答えるのに十分な明確さを備えた対象を特定していないという考えにある。したがってクワインは言う:「…囲い込まれた存在論は、通常の言語に暗黙に含まれ
ているわけではない…。存在論的関心は、素人の思考や実践に対する修正ではない。それは素人の文化に由来するものの、その文化とは異質なものである」
Quine’s choice of first-order logic, rather than second-order logic, has been more controversial than his adoption of bivalence. One reason he gives for the decision is that every formalization of second-order logic (unlike first-order logic) is incomplete, relative to the standard semantics. A further reason is that one purpose of the canonical framework is to enable us to assess the ontology of a theory. From this point of view it is an advantage that first-order logic has no ontological presuppositions of its own. (By adopting that logic we do commit ourselves to there being some object or other, but not to the existence of any particular entity.) Here again there is a clear contrast with second-order logic, which does have ontological presuppositions. Exactly what those presuppositions are is unclear and has been debated; for Quine, this unclarity is a further reason to avoid the subject entirely.
「クワインが一階論理を二階論理ではなく選んだことは、二値性を採用したことよりも議論を呼んだ。彼がこの選択を正当化する理由
の一つは、二階論理のあらゆる形式化(一階論理とは異なり)が標準的意味論に対して不完全であることだ。さらに別の理由は、規範的枠組みの目的の一つが理
論の存在論的性質を評価できるようにすることにある。この観点から、一階論理がそれ自体で存在論的前提を持たないことは利点となる。(一階論理を採用する
ことで、我々は何かしらの対象が存在することにはコミットするが、特定の存在体の存在にはコミットしない。)ここでもまた、存在論的前提を持つ二階論理と
の明確な対比が見られる。それらの前提が具体的に何であるかは不明確であり、議論されてきた。クワインにとって、この不明確さが、この主題を完全に避ける
さらなる理由となっている。」
To the first of these questions Quine offers a straightforward answer: his ontology consists of physical objects and sets. He counts as a physical object the matter occupying any portion of space-time, however scattered the portion and however miscellaneous the occupants; such an object need not be what he calls a “body”, such as a person or a tree or a building (see 1981, 13). He briefly entertains the idea that we could manage without postulating matter at all, simply using the sets of space-time points, where these are understood as sets of quadruples of real numbers, relative to some co-ordinate system, an ontology of abstract objects only (see Quine, 1976). He seems to see no knock-down argument against this but abandons it, perhaps because the gain is too small to justify the magnitude of the departure from our ordinary views. That he is willing to consider such a view, and take it seriously, shows something about his general attitude.
「これらの疑問の最初のものに対して、クワインは率直な答えを示す。彼の存在論は物理的対象と集合から成る。彼は時空間のいかな
る部分を占める物質も物理的対象と見なす。その部分が散在していようが、占めるものが雑多であろうが関係ない。そのような対象は、彼が「物体」と呼ぶも
の、例えば人格や木や建物である必要はない(1981年、13頁参照)。彼は、物質を全く仮定せずに、単に時空間の点の集合(これらは座標系に対する実数
の四元組の集合として理解される)を用いることで事足りるという考えを、ごく短く検討している。これは抽象的対象のみの存在論である(Quine,
1976参照)。彼はこの考えに対する決定的な反論は見当たらないようだが、おそらくその利点が小さすぎて、我々の通常の見解からの逸脱の大きさを正当化
できないため、この考えを放棄している。彼がこのような見解を検討し、真剣に受け止める意思があることは、彼の一般的な姿勢について何かを示している。」
Construing attributions of belief as statements of attitudes towards sentences gives them a syntax and an ontology that Quine can accept. That does not mean, however, that the idiom “A believes that p” satisfies his physicalistic criterion, i.e. that all statements of this form correspond to (physical) facts. The matter is complicated. Quine certainly accepts that most uses of this idiom do correspond to facts. The relevant facts are neurophysiological states of the person concerned, and those states are causally connected with actions which the person performs, or would perform under certain circumstances, and which we count as manifestations of the belief, or lack of belief. (Assenting or dissenting if one were asked is one such action, but only one among a myriad.) In cases where we have evidence for or against the ascription of a belief, the evidence consists in behaviour and there is presumably one or more neurophysiological states which explain the behaviour. The person’s being in those states, although not specifiable in neurophysiological terms, is the among the physical facts in which the truth of the ascription consists. Even where there is no behaviour of the relevant kind, there may still be dispositions to behave in those ways under certain unrealized circumstances. Here the dispositions are physical states in which the truth of the ascription consists. So in most cases where we ascribe belief, there is a fact of the matter which makes the ascription true or false. (For some discussion of dispositions, see a few paragraphs hence.)
信念の帰属を文に対する態度表明として解釈すれば、クワインが受け入れられる構文論と存在論が与えられる。しかしそれは「Aはp
を信じている」という慣用句が彼の物理主義的基準、すなわちこの形式のすべての表明が(物理的)事実に相当するという基準を満たすことを意味しない。問題
は複雑だ。クワインは確かに、この表現の大半の使用が事実に対応することを認めている。関連する事実は当該人格の神経生理学的状態であり、それらの状態は
当該人格が実際に行う、あるいは特定の状況下で実行するであろう行動と因果的に結びついている。我々はそうした行動を信念の表出、あるいは信念の欠如と見
なすのだ。(尋ねられた場合に同意するか否かといった行動もその一つだが、無数の行動の一つに過ぎない。)
信念の帰属を支持する/反証する証拠がある場合、その証拠は行動に現れ、おそらくその行動を説明する神経生理学的状態が一つ以上存在する。その人格がそれ
らの状態にあること(神経生理学的用語で特定できないものの)こそが、帰属の真偽を構成する物理的事実の一つである。関連する種類の行動が存在しない場合
でも、特定の未実現の状況下でそのような行動をとる傾向が存在する可能性がある。ここでいう傾向は、帰属の真偽を構成する物理的状態である。したがって、
私たちが信念を帰属させるほとんどのケースにおいて、その帰属を真または偽とする事実が存在する。(傾向に関する議論については、数段落後に触れる。)
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「経験主義の2つのドグマ」——以下、ウィキペディアからの出典
「分析命題と総合命題とを区別できるとする論理実証主義がはらむような経験主義を批判し、個別の命題だけでは経験によった確証は得られない (確証されるのは命題体系全体である)とする確証の全体論(ホーリズム)を提唱した(参考:デュエム-クワイン・テーゼ)。『ことばと対象』ではさらにこ の立場を発展させ、有名な翻訳の不確定性テーゼを導入した」。ウィラード・ヴァン・オーマン・クワイン
デュエム-クワイン・テーゼ (Duhem-Quine thesis)
「ピエール・デュエム(Pierre Duhem, 1861-1916)は物理学理論について研究する中で、物理学的観察には実験装置についての理論などさまざまな補助仮説が必要で あるため、物理学理論のみから何らかの観察予測が導き出されることはなく、したがってそうした理論が文字通りに反証されることはないことに気づいた。一見 反証されたように見える仮説も、補助仮説のアド・ホックな修正で救うことができる。そうした反証が存在しないというのがデュエムのテーゼである。デュエム はこれを物理学に特有の問題であると考えていた。また、論理的には反証が成り立たなくとも、物理学者としてのセンスがあれば、ある観察が理論を反証するよ うな性質のものか、それとも実験装置などの不備に帰することができるものかということは分かると考えていた。これを「決定実験の不可能性」と言う……
「クワインはデュエムのテーゼを大幅に拡張した。彼は論文「経験主義の2つのドグマ」の中で、信念の検証に関する全体論を主張する。それに
よると、われわれの信念の体系は全体としてひとつの網の目をなしていて、けっして個別に外部からの刺激(観察)と相対するということがなく、常に網の目全
体として観察と向き合う。網の目から導かれる予測と観察が矛盾しても、網の目のどこかを修正すれば矛盾は解消でき、どれか特定の信念が反証されるというこ
とはない。逆に、経験による改訂の可能性を原理的に逃れている信念というものもなく、場合によっては論理学の公理なども改訂されうる。こうした全体論の帰
結として、対立する二つの理論があるとき、経験によってそのどちらかが否定されるということはなく、どんな経験に対してもどんな信念でも保持しつづけるこ
とができる。これがクワインのテーゼである。」
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その他の情報
Copyleft, CC, Mitzub'ixi Quq Chi'j, 1996-2099
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