ライラ・アブ=ルゴドとその家族
the Abu-Lughod family
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☆ ライラ・アブ=ルゴド[あるいはアブ=ルゴッド](Lila Abu-Lughod, b.1952)は、父親イブラヒム・アブ=ルゴド[あるいはアブ= ルゴッド](Ibrahim Abu-Lughod, 1929-2001) と母親ジャネット・リップマン・アブ=ルゴド[あるいはアブ=ルゴッド](Janet Lippman Abu-Lughod, 1928-2013)の娘である。3人とも、著名なアメリカ系パレスチナ人の知識人であるが、存命は、ライラのみである。ライラ、イブラヒム、ジャネット の順にバイオグラフィーを解説する。
Lila Abu-Lughod
(Arabic: ليلى أبو لغد) (born 1952) is a Palestinian-American
anthropologist. She is the Joseph L. Buttenweiser Professor of Social
Science in the Department of Anthropology at Columbia University in New
York City. She specializes in ethnographic research in the Arab world,
and her seven books cover topics including sentiment and poetry,
nationalism and media, gender politics and the politics of memory. https://en.wikipedia.org/wiki/Lila_Abu-Lughod |
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ライラ・ライラ・アブ=ルゴド[あるいはアブ=ルゴッド](アラビア語:ليلى أبو
لغد)(1952年生まれ)はパレスチナ系アメリカ人の人類学者。ニューヨークのコロンビア大学人類学部社会科学ジョセフ・L・ブッテンワイザー教授。
専門はアラブ世界における民族誌的研究。7冊の著書は、感情と詩、ナショナリズムとメディア、ジェンダー政治、記憶の政治学などを扱っている。 |
Early life and education Abu-Lughod's father was the prominent Palestinian academic Ibrahim Abu-Lughod. Her mother, Janet L. Abu-Lughod, née Lippman, was a leading American urban sociologist of Jewish background[1].[2] She graduated from Carleton College in 1974, and obtained her PhD from Harvard University in 1984.[3] https://en.wikipedia.org/wiki/Lila_Abu-Lughod |
生い立ちと教育 父親は著名なパレスチナ人学者イブラヒム・アブ=ルゴード。1974年にカールトン大学を卒業し、1984年にハーバード大学で博士号を取得した[3]。 |
Career Abu-Lughod's body of work is grounded in long-term ethnographic research in Egypt, and is especially concerned with the intersections of culture and power, as well as gender and women's rights in the Middle East.[4] Between the late 1970s and the mid-1980s, while she was still a graduate student, Abu-Lughod spent time living with the Bedouin Awlad 'Ali tribe in Egypt.[3] She stayed with the head of the community, and lived in his household alongside his large family for a cumulative two years.[5] Her first two books, Veiled Sentiments: Honor and Poetry in a Bedouin Society and Writing Women's Worlds, are based on this fieldwork. Both books draw on her experiences living with the Bedouin women and her research into their poetry and storytelling.[3] She explores the way that ghinnawas, songs in a poetic form that she compares to haiku and the blues, express the cultural "patterning" of the society, especially with regard to the relations between women and men.[5] Abu-Lughod has described a reading group that she attended while teaching at Williams College – its other members included Catharine A. MacKinnon, Adrienne Rich, and Wendy Brown – as a formative engagement with the field of women's studies and a major influence on these early books.[6] Abu-Lughod spent time as a scholar at the Institute for Advanced Study, with Judith Butler, Evelyn Fox Keller, and Donna Haraway. She also taught at New York University, where she worked on a project, funded by a Ford Foundation grant, intended to promote a more international focus in women's studies.[6] Her 2013 book, Do Muslim Women Need Saving? investigates the image of Muslim women in Western society. It is based on her 2002 article of the same name, published in American Anthropologist.[7] The text examines post-9/11 discussions on the Middle East, Islam, women's rights, and media. Abu-Lughod gathers examples of the Western narrative of the "abused" Muslim women who need to be saved.[8] Abu-Lughod further explains how the narrative of saving Muslim women has been used as a way to justify military interventions in Muslim countries. She deftly questions the motives of feminists who feel that Muslim women should be saved from the Taliban all the while injustices occur in their own countries. She argues that Muslim women, like women of other faiths and backgrounds, need to be viewed within their own historical, social, and ideological contexts.[9] Abu-Lughod's article and subsequent book on the topic have been compared to Edward Said and Orientalism[citation needed]. Abu-Lughod serves on the advisory boards of multiple academic journals, including Signs: Journal of Women in Culture and Society[10] and Diaspora: A Journal of Transnational Studies.[11] https://en.wikipedia.org/wiki/Lila_Abu-Lughod |
経歴 アブ=ルゴッドの一連の仕事は、エジプトにおける長期的な民族誌的調査に基づいており、特に中東におけるジェンダーと女性の権利だけでなく、文化と権力の 相互作用に関心を寄せている[4]。 1970年代後半から1980年代半ばにかけて、彼女がまだ大学院生であった頃、アブ=ルゴッドはエジプトのベドウィンであるアワラド・アリ族と生活を共 にした[3]: Veiled Sentiments: Honor and Poetry in a Bedouin Society』と『Writing Women's Worlds』は、このフィールドワークに基づいている。俳句やブルースになぞらえた詩的形式の歌であるギンナワが、この社会の文化的な「パターン」、特 に女性と男性の関係を表現していることを探求している[3]。 [5] アブ=ルーゴッドは、ウィリアムズ・カレッジで教鞭をとっていたときに参加した読書会(他のメンバーにはキャサリン・A・マッキノン、アドリアン・リッ チ、ウェンディ・ブラウンらがいた)について、女性学の分野との形成的な関わりであり、これらの初期の著作に大きな影響を与えたと述べている[6]。 ジュディス・バトラー、エヴリン・フォックス・ケラー、ドナ・ハラウェ イらと高等研究所で研究者として過ごした。また、ニューヨーク大学でも教鞭をとり、フォード財団の助成金を得て、女性学のより国際的な焦点を促進すること を目的としたプロジェクトに取り組んだ[6]。 2013年の著書『Do Muslim Women Need Saving? (邦訳『ム スリム女性に救援は必要か』) この本は、2002年にAmerican Anthropologist誌に掲載された同名の論文に基づいている[7]。本文では、中東、イスラム教、女性の権利、メディアに関する9.11以降の 議論を検証している。アブ=ルゴッドは、救われるべき「虐待された」イスラム女性という西洋の物語の例を集めている[8]。さらにアブ=ルゴッドは、イス ラム女性を救うという物語が、イスラム諸国への軍事介入を正当化する方法としていかに使われてきたかを説明している。彼女は、自分たちの国で不公正が起き ている間中、ムスリム女性はタリバンから救われるべきだと感じているフェミニストたちの動機に巧みに疑問を投げかけている。彼女は、ムスリム女性も他の信 仰や背景を持つ女性と同様に、それぞれの歴史的、社会的、イデオロギー的文脈の中で見る必要があると主張している[9]。このテーマに関するアブ=ルー ゴッドの論文とその後の著書は、エドワード・サイードやオリエンタリズム[要出典]と比較されている。 アブ=ルゴッドは、『サインズ』を含む複数の学術誌の諮問委員を務めている: Journal of Women in Culture and Society[10]やDiaspora: A Journal of Transnational Studies[11]を含む。 |
Awards and honors In 2001, Abu-Lughod delivered the Lewis Henry Morgan Lecture at the University of Rochester, considered by many to be the most important annual lecture series in the field of anthropology.[12] She was named a Carnegie Scholar in 2007 to research the topic: "Do Muslim Women Have Rights? The Ethics and Politics of Muslim Women's Rights in an International Field." She has held research fellowships from the National Endowment for the Humanities, the Guggenheim Foundation, Fulbright, and the Mellon Foundation, among others. An article from Veiled Sentiments received the Stirling Award for Contributions to Psychological Anthropology. Writing Women's Worlds received the Victor Turner Award.[13] Carleton College awarded her an honorary doctorate in 2006.[citation needed] Abu-Lughod is a supporter of the Boycott Divestment Sanctions movement. She is married to Timothy Mitchell.[citation needed] https://en.wikipedia.org/wiki/Lila_Abu-Lughod |
受賞歴 2001年、アブ=ルーゴッドはロチェスター大学でルイス・ヘンリー・モーガン講義を行い、人類学分野で最も重要な年次講義シリーズと多くの人に考えられ ている[12]: 「ムスリム女性に権利はあるのか?国際的な分野におけるムスリム女性の権利の倫理と政治"。全米人文科学基金、グッゲンハイム財団、フルブライト、メロン 財団などから研究奨学金を得ている。 Veiled Sentiments』の論文が、心理人類学への貢献に対してスターリング賞を受賞。Writing Women's Worlds』ではヴィクター・ターナー賞を受賞[13]。2006年にはカールトン大学から名誉博士号を授与された[要出典]。 アブ=ルゴッドはボイコット・ディベストメント・サンクション運動の支持者である。ティモシー・ミッチェルと結婚している[要出典]。 |
Postcolonialism Subaltern Orientalism Imagined geographies |
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https://en.wikipedia.org/wiki/Lila_Abu-Lughod |
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Ibrahim
Abu-Lughod (Arabic: إبراهيم أبو لغد, February 15, 1929 – May 23, 2001)
was a Palestinian (later American) academic, characterised by Edward
Said as "Palestine's foremost academic and intellectual"[1] and by
Rashid Khalidi as one of the first Arab-American scholars to have a
really serious effect on the way the Middle East is portrayed in
political science and in America".[2] His student Deborah J. Gerner
wrote that he "took on the challenge of interpreting U.S. politics and
society for the Palestinian community as well as eloquently
articulating Palestinian aspirations to the rest of the world."[3] https://en.wikipedia.org/wiki/Ibrahim_Abu-Lughod |
★イブラヒーム・アブ=ルゴード(アラビア語: エドワード・サイード(Edward
Said)は「パレスチナ随一の学者であり知識人」[1]、ラシード・ハリディ(Rashid
Khalidi)は「政治学やアメリカにおける中東の描かれ方に大きな影響を与えた最初のアラブ系アメリカ人学者の一人」[2]と評した。
[2]彼の教え子であるデボラJ.ガーナーは、彼が「パレスチナ人コミュニティのために米国の政治と社会を解釈するという挑戦を引き受けただけでなく、パ
レスチナの願望を世界の他の国々に対して雄弁に語った」と書いている[3]。 |
Abu-Lughod
was born and raised in Jaffa, a port city in what was then British
Mandate Palestine.[4] His father was a metal manufacturer. From his
student days, he was involved in the Palestinian struggle; he
demonstrated against the British and "skirmished" with local Zionist
settlers.[5] He completed high school in March 1948, after which he
volunteered to work for the National Committee in Jaffa to discourage
residents from leaving the city in the face of what Jamal R. Nassar
describes as "Zionist assaults." His own family left only weeks later,
on April 23 of the same year. Active in the resistance, he remained
behind a bit longer, but on May 3, 1948, he left on the Belgian ship,
Prince Alexander, "the last" ship out of Jaffa, headed to Beirut.[1][6] Exile From Beirut (and, briefly, Nablus), he soon headed as a refugee to the United States, where he received his B.A. from the University of Illinois (1951), and a Ph.D. in Middle East studies from Princeton University (1957). Then he spent three years as a field expert in Egypt for UNESCO, where he directed the social science research department. He would later hold several United Nations consultancies.[1][3][6][7] https://en.wikipedia.org/wiki/Ibrahim_Abu-Lughod |
アブ=ルゴッドは、当時のイギリス
委任統治領パレスチナの港町ヤッファで生まれ育った。父親は冶金師だった。学生時代からパレスチナの闘争に参加し、英国に反対するデモを行ったり、地元の
シオニスト入植者と "小競り合い "をしたりした。 1948年3月に高校を卒業し、その後、ジャマール・R・ナサール(Jamal R.
Nassar)が言うところの "シオニストの襲撃
"に直面した住民の退去を阻止するため、ヤッファの国民委員会に志願して働いた。彼自身の家族は、わずか数週間後の同年4月23日に町を離れた。レジスタ
ンス活動に積極的に参加した彼は、もう少し残っていたが、1948年5月3日、ヤッファからベイルートへ向かう「最後の」ベルギー船プリンス・アレキサン
ダー号で出発した。 亡命 ベイルート(と短期間ナブルス)からすぐに難民として米国に向かい、イリノイ大学で学士号(1951年)を、プリンストン大学で中東研究の博士号 (1957年)を取得した。その後、ユネスコの現地専門家としてエジプトに3年間滞在し、社会科学調査部門を指揮した。その後、国連のコンサルタントも務 める[1][3][6][7]。 |
Academia Returning to North America, he entered a career in academia, serving on the faculties of Smith College (Northampton, Massachusetts) and McGill University, (Montreal) before settling in 1967 at Northwestern University (Evanston, Illinois), where he would remain for 34 years as a professor of political science (and department chair 1985–1988), eventually serving as Director of Graduate Studies and founding Northwestern's Institute of African Studies. During this time he founded the Association of Arab-American University Graduates (1968) and the journal Arab Studies Quarterly (1978), held two more UNESCO posts, one in Beirut and one in Paris.[5] He became a U.S. citizen in 1975. According to Edward Said, Abu-Lughod established a reputation as "the leading Arab academic activist in North America", with "an encyclopaedic knowledge - of the third world, Arab culture, history and language, and the western tradition of rationalism and humane understanding…"[8] According to Kenneth Janda, "his course on the politics of the Middle East regularly attracted many Jewish students, some of whom enrolled to monitor his lectures. Invariably, they left the class professing admiration for Ibrahim's knowledge and even-handedness in dealing with the difficult political issues in the region."[9] Noted as an orator, he spoke often on behalf of the Palestinian cause, had a strong interest in other liberation movements, and traveled extensively in the Arab world, Asia and Africa.[1] https://en.wikipedia.org/wiki/Ibrahim_Abu-Lughod |
アカデミズム 北米に戻り、スミス・カレッジ(マサチューセッツ州ノーサンプトン)とマギル大学(モントリオール)で教鞭をとった後、1967年にノースウェスタン大学 (イリノイ州エバンストン)に定住し、政治学教授(1985年から1988年まで学部長)として34年間在籍した。この間、アラブ系アメリカ人大学卒業生 協会(Association of Arab-American University Graduates)(1968年)と季刊アラブ研究誌(Arab Studies Quarterly)(1978年)を創刊し、ベイルートとパリの2カ所でユネスコのポストに就いた[5]。エドワード・サイードによれば、アブ=ルゴッ ドは「第三世界、アラブの文化、歴史、言語、そして合理主義と人道的理解の西洋の伝統に関する百科全書的な知識」を持ち、「北米を代表するアラブの学術活 動家」としての名声を確立した。 ケネス・ジャンダによれば、「中東政治に関する彼の講義には、定期的に多くのユダヤ人学生が集まり、そのうちの何人かは彼の講義をモニターするために入学 した。彼は演説家として知られ、パレスチナの大義のためにしばしば演説し、他の解放運動にも強い関心を持ち、アラブ世界、アジア、アフリカを広く旅した。 |
Statesman In 1977, he was elected to the Palestine National Council (PNC); he remained on the council until 1991. His work under the auspices of UNESCO to establish a Palestine national open university in Beirut was cut short by the 1982 Lebanon War (in which Israel invaded Lebanon after repeated attacks and counter-attacks between the Palestine Liberation Organization (PLO) operating in southern Lebanon and the IDF that had caused civilian casualties on both sides of the border); he returned to Northwestern. With Edward Said, he met in April 1988 with United States Secretary of State George Shultz. Said would write in his obituary for Abu-Lughod, "We told him that the Palestinian people were prepared to coexist with Israel if their self-determination was insured by a Middle East peace plan. What was needed was a mode of sharing and coexistence between two national communities in historic Palestine."[1] Final Years In 1991, having resigned from the PNC, his American citizenship allowed him to return to his homeland for the first time since 1948. During the last decade of his life he was a professor and vice-president of Bir Zeit University on the West Bank, where the university credit him with being "a pioneering champion" in establishing the faculty of graduate studies. "Palestinian society today needs a higher level of competence and specialization which is achievable only through education at the graduate level," he wrote. "We cannot depend on the achievements of other societies; we Palestinians need to generate our own specialists on the ground." During this time he was also founder of the Independent Commission for Citizens' Rights, the Centre for Curricular Reform, and the Qattan Cultural Centre in Ramallah.[6][7][10] Deborah J. Gerner writes that "…he was critical of the ossification of the Palestinian bureaucracy that he observed in the years following the Oslo accords and deeply troubled by the autocratic elements within the government. Yet he never gave up working for a free, independent, and democratic Palestine." He died of a lung disease in Ramallah, aged 72, and was buried in the family plot in Jaffa. Bir Zeit University honored him posthumously, naming the Ibrahim Abu-Lughod Institute of International Studies after him.[1][3][6][7] Family Abu-Lughod married Janet Abu Lughod (née Lippman) in 1951; the marriage ended in a 1991 divorce. He was survived by three daughters, Lila, Mariam, and Deena, his son Jawad, and six grandchildren.[11] https://en.wikipedia.org/wiki/Ibrahim_Abu-Lughod |
政治家 1977年、パレスチナ国民評議会(PNC)に選出され、1991年まで同評議会に在籍した。1982年のレバノン戦争(レバノン南部で活動するパレスチ ナ解放機構(PLO)とイスラエル国防軍との間で攻撃と反撃が繰り返され、国境を挟んだ両側で民間人に死傷者が出たため、イスラエルがレバノンに侵攻し た)により、ユネスコの後援の下、ベイルートにパレスチナの国立公開大学を設立するための活動は中断され、ノースウェスタン大学に戻る。1988年4月、 エドワード・サイードとともに、ジョージ・シュルツ米国務長官と会談。サイードはアブ=リュホドの追悼文の中で、「中東和平計画によって自決が保証される のであれば、パレスチナの人々はイスラエルと共存する用意があると伝えた。必要なのは、歴史的パレスチナにおける2つの民族共同体の共有と共存の様式だっ た」[1]。 晩年 1991年、PNCを辞職した彼は、アメリカ市民権を得て、1948年以来初めて祖国に戻ることができた。人生の最後の10年間は、ヨルダン川西岸にある ビル・ツァイト大学の教授兼副学長を務め、同大学は彼を大学院学部の設立における「先駆的な支持者」として評価している。「今日のパレスチナ社会は、大学 院レベルの教育によってのみ達成可能な、より高度な能力と専門性を必要としている。「私たちパレスチナ人は、現地で自分たちの専門家を生み出す必要がある のです」。この間、彼は市民の権利のための独立委員会、カリキュラム改革センター、ラマラのカッタン文化センターの創設者でもあった[6][7] [10]。 デボラ・J・ゲルナーは、「オスロ合意後の数年間に彼が観察したパレスチナ官僚制の骨抜きに批判的で、政府内の独裁的な要素に深く悩まされていた。しか し、彼は自由で独立した民主的なパレスチナのために働くことを決してあきらめなかった」。彼は肺病のためラマラで72歳で亡くなり、ヤッファの家族の墓地 に埋葬された。ビル・ツァイト大学は死後、彼にちなんでイブラヒム・アブ・ルゴード国際研究所を設立し、彼を称えた[1][3][6][7]。 家族 アブ=ルホドは1951年にジャネット・アブ・ルホド(旧姓リップマン)と結婚したが、1991年に離婚。3人の娘、リラ、マリアム、ディーナ、息子の ジャワド、6人の孫がいる[11]。 |
Works This is a very partial list of Abu-Lughod's extensive writings and does not include a considerable number of journal articles. Books authored by Abu-Lughod. The Arab Rediscovery Of Europe: A Study in Cultural Encounters (1963) The Evolution of the Meaning of Nationalism (1963) The transformation of the Egyptian elite : prelude to the 'Urabi Revolt (1967) Articles authored by Abu-Lughod. International news in the Arabic press: a comparative content analysis. Public Opinion Quarterly 26(4): 600-612. (1962) The Mass Media and Egyptian Village Life. Social Forces 42: 97-103. (1963) Educating a community in exile: The Palestinian experience. Journal of Palestine Studies 2(3): 94-111. (1973) Unconventional Violence and International Politics [with Nicholas N. Kittrie and Alan F. Sewell]. The American Journal of International Law 67(5): 100-111. (1973) The meaning of Beirut, 1982. Race & Class 24(4): 345-359. (1983) America's Palestine Policy. Arab Studies Quarterly 12(1/2): 191-201. (1990) Works edited by Abu-Lughod. The Arab-Israeli Confrontation of 1967: An Arab Perspective (1970) The Transformation Of Palestine (1972) Settler regimes in Africa and the Arab world : the illusion of endurance (1974) African themes / Northwestern University studies in honor of Gwendolen M.Carter. (1975) Palestinian Rights: Affirmation and Denial (1982) The Landscape of Palestine: Equivocal Poetry (1999) https://en.wikipedia.org/wiki/Ibrahim_Abu-Lughod |
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https://en.wikipedia.org/wiki/Ibrahim_Abu-Lughod | |
Janet Lippman
Abu-Lughod
(August 3, 1928 – December 14, 2013) was an American sociologist who
made major contributions to world-systems theory and urban
sociology.[1][2] Early life Raised in Newark, New Jersey, United States, she attended Weequahic High School,[3] where she was influenced by the works of Lewis Mumford about urbanization.[4] https://en.wikipedia.org/wiki/Janet_Abu-Lughod |
★ジャネット・リップマン・アブ=ルゴッド(Janet
Lippman Abu-Lughod、1928年8月3日 -
2013年12月14日)は、世界システム論と都市社会学に大きな貢献をしたアメリカの社会学者である[1][2]。 生い立ち アメリカ合衆国のニュージャージー州ニューアークで育ち、ウィークアヒック高校に通い[3]、そこで都市化に関するルイス・マンフォードの著作に影響を受 ける[4]。 |
Academia The 13th century world-system. Map based on Janet Abu-Lughod's work. Janet Abu-Lughod held graduate degrees from the University of Chicago and University of Massachusetts Amherst. Her teaching career began at the University of Illinois, took her to the American University in Cairo, Smith College, and Northwestern University, where she taught for twenty years and directed several urban studies programmes. In 1950-1952 Abu-Lughod was a director of research for the American Society of Planning Officials, in 1954-1957 – research associate at the University of Pennsylvania, consultant and author for the American Council to Improve Our Neighborhoods.[5] In 1987 she accepted a professorship in sociology and historical studies at the Graduate Faculty of the New School for Social Research, from which she retired as professor emerita in 1998.[6] Upon retirement she held visiting short-term teaching appointments at Bosphorous University in Istanbul and on the International Honors Program at the University of Cairo.[5] She published over a hundred articles and thirteen books dealing with urban sociology, the history and dynamics of the World System, and Middle Eastern cities, including an urban history of Cairo that is still considered one of the classic works on that city: Cairo: 1001 Years of the City Victorious. In 1976 she was awarded a John Guggenheim Memorial Fellowship for Sociology.[7] Abu-Lughod received over a dozen prestigious national government fellowships and grants to research in the areas of demography, urban sociology, urban planning, economic and social development, world systems, and urbanization in the United States, the Middle East and the Third World.[5] She was especially well known for her monograph Before European Hegemony: The World System A.D. 1250-1350 wherein she argued that a pre-modern world system extending across Eurasia existed in the 13th century, prior to the formation of the modern world-system identified by Immanuel Wallerstein. Among a variety of factors, Abu-Lughod emphasized the role of Champagne fairs, the Mongol Empire, the Mamluk Sultanate, and the history of the Indian subcontinent in shaping this previous world system. In addition, she argued that the "rise of the West," beginning with the intrusion of armed Portuguese ships into the relatively peaceful trade networks of the Indian Ocean in the 16th century, was not a result of features internal to Europe, but was made possible by a collapse in the previous world system.[8] Abu-Lughod in her works approaches the social and economic development of global cities with the commitment to seeing and acting on possibilities for constructive social change. The span of her works goes from micro-level studies of territoriality and social change, to the analysis of the diffusion of global cities in the Western and Arab world, to historical studies of medieval cities.[5] She published several well-received works on American cities including New York, Chicago, Los Angeles: America's Global Cities[9] and Race, Space, and Riots in Chicago, New York, and Los Angeles.[10] https://en.wikipedia.org/wiki/Janet_Abu-Lughod |
アカデミア 13世紀の世界システム。Janet Abu-Lughodの研究に基づく地図。 シカゴ大学およびマサチューセッツ大学アマースト校大学院修了。イリノイ大学で教職に就き、カイロ・アメリカン大学、スミス・カレッジ、ノースウェスタン 大学で20年間教鞭をとり、いくつかの都市研究プログラムを指導した。1950年から1952年にかけては米国計画関係者協会(American Society of Planning Officials)の研究部長を務め、1954年から1957年にはペンシルバニア大学の研究員、米国隣人改善協議会(American Council to Improve Our Neighborhoods)のコンサルタントおよび執筆者を務めた[5]。1987年にはニュースクール社会調査大学院の社会学および歴史学の教授職を 引き受け、1998年に名誉教授として退官した。 [退職後は、イスタンブールのボスポラス大学とカイロ大学の国際優等生プログラムにおいて、短期間の客員教授を務めた[5]。都市社会学、世界システムの 歴史と力学、中東の都市を扱った100以上の論文と13冊の本を出版し、その中にはカイロの都市史が含まれ、現在でもカイロに関する古典的著作のひとつと みなされている: カイロ:勝利の都市1001年』(Cairo: 1001 Years of the City Victorious)など。 1976年、彼女はジョン・グッゲンハイム・メモリア ル・フェローシップ(社会学賞)を授与された[7]。アブ=ルゴッドは、人口学、 都市社会学、都市計画、経済・社会開発、世界システム、米 国、中東、第三世界における都市化の分野で研究するため に、政府から10以上の権威あるフェローシップや助成金を受 け取っている[5]。 特に単行本『Before European Hegemony(ヨーロッパ覇権以前)』で知られる: そこでは、イマニュエル・ウォーラーステインによって特定された近代的世界システムが形成される以前の13世紀に、ユーラシア大陸に広がる前近代的世界シ ステムが存在していたと主張した。様々な要因の中で、アブ=ルゴッドは、シャンパーニュの見本市、モンゴル帝国、マムルーク朝スルタン、インド亜大陸の歴 史が、この以前の世界システムの形成に果たした役割を強調した。さらに彼女は、16世紀にインド洋の比較的平和な貿易ネットワークに武装したポルトガル船 が侵入したことに始まる「西洋の台頭」は、ヨーロッパ内部の特徴によるものではなく、以前の世界システムの崩壊によって可能になったものであると主張した [8]。 アブ=ルゴッドは、建設的な社会変革の可能性を見いだし、行動するというコミットメントをもって、グローバル都市の社会的・経済的発展に取り組んでいる。 彼女の著作は、地域性と社会変化に関するミクロレベルの研究から、西洋とアラブ世界におけるグローバル都市の拡散の分析、中世都市の歴史的研究まで多岐に わたる[5]。 ニューヨーク、シカゴ、ロサンゼルスなど、アメリカの都市に関する著作を出版し、高い評価を得ている: America's Global Cities』[9]、『Race, Space, and Riots in Chicago, New York, and Los Angeles』[10]などがある。 |
Personal life She was married in 1951–1991 to Ibrahim Abu-Lughod. They had four children; Lila, Mariam, Deena, and Jawad.[11] Janet's family background is Jewish.[12] She died aged 85 in New York City on December 14, 2013.[1] Works Cairo: 1001 Years of the City Victorious. Princeton University Press. 1971. pp. 284. ISBN 978-0-691-03085-2. Rabat, Urban Apartheid in Morocco. Princeton Studies on the Near East. Princeton University Press. 1981. p. 374. ISBN 978-0-691-10098-2. Before European Hegemony: The World System A.D. 1250-1350. USA: Oxford University Press. 1991. pp. 464. ISBN 978-0-19-506774-3. Changing Cities: Urban Sociology. Harpercollins College Div. 1991. p. 441. ISBN 978-0-06-040138-2. New York, Chicago, Los Angeles: America's Global Cities. University of Minnesota Press. 2000. p. 580. ISBN 978-0-8166-3336-4. Race, Space, and Riots in Chicago, New York, and Los Angeles. USA: Oxford University Press. 2007. p. 360. ISBN 978-0-19-532875-2. https://en.wikipedia.org/wiki/Janet_Abu-Lughod |
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https://en.wikipedia.org/wiki/Janet_Abu-Lughod |
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リ ンク
文 献
そ の他の情報
Copyleft, CC, Mitzub'ixi Quq Chi'j, 1996-2099
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