かならずよんで ね!

アナ・ティジュ

Anamaría Tijoux Merino, b.1977

池田光穂

☆アナマリア・ティジュー・メリノ(Anamaría Tijoux Merino, フランス語: [tiʒ]; 1977年6月12日生まれ)は、アナ・ティジューまたはアニタ・ティジューの芸名で知られるチリ系フランス人の歌手、ミュージシャン。1990年代後半 にヒップホップ・グループ、マキザのMCとしてラテンアメリカで有名になる。2006年、メキシコの歌姫ジュリエッタ・ベネガスとコラボした「Eres para mí」がラジオでヒットし、ラテン・ポップのメインストリームに躍り出た。ティジューはしばしば「暴力を排した繊細な事柄を探求している」と賞賛 さ れている。セカンド・ソロ・アルバム『1977』、その後『La bala』(2011年)と『Vengo』(2014年)でより 広く知られるようになり、2015年のプレミオス・パルサーで年間最優秀アーティスト賞を 受賞した。ティジューはチリ人の両親の娘で、アウグスト・ピノチェトによるチリ独裁政権下、フランスに政治亡命していた(→ヌエバ・カンシオン)(→ミッ クスリスト - アナ・ティジュ(YouTube))。

Anamaría Tijoux Merino (French: [tiʒu]; born 12 June 1977), commonly known by her stage name Ana Tijoux or Anita Tijoux, is a Chilean-French singer and musician. She became famous in Latin America as the MC of hip-hop group Makiza during the late 1990s. In 2006, she crossed over to the mainstream of Latin pop after her collaboration with Mexican songstress Julieta Venegas in the radio hit "Eres para mí". Tijoux has often been praised for "exploring sensitive matters devoid of violence."[1] She gained more widespread recognition following her second solo album, 1977, and later with La bala (2011) and Vengo (2014) which brought her a Best Artist of the year award in the 2015's Premios Pulsar. Tijoux is the daughter of Chilean parents living in political exile in France during Augusto Pinochet's dictatorship in Chile.[2] アナマリア・ティジュー・メリノ(フランス語: [tiʒ]; 1977年6月12日生まれ)は、アナ・ティジューまたはアニタ・ティジューの芸名で知られるチリ系フランス人の歌手、ミュージシャン。1990年代後半 にヒップホップ・グループ、マキザのMCとしてラテンアメリカで有名になる。2006年、メキシコの歌姫ジュリエッタ・ベネガスとコラボした「Eres para mí」がラジオでヒットし、ラテン・ポップのメインストリームに躍り出た。ティジューはしばしば「暴力を排した繊細な事柄を探求している」[1]と賞賛さ れている。セカンド・ソロ・アルバム『1977』、その後『La bala』(2011年)と『Vengo』(2014年)でより広く知られるようになり、2015年のプレミオス・パルサーで年間最優秀アーティスト賞を 受賞した。ティジューはチリ人の両親の娘で、アウグスト・ピノチェトによるチリ独裁政権下、フランスに政治亡命していた[2]。
Biography
Anamaría Tijoux Merino was born on 12 June 1977 in Lille, France. She is the daughter of two Chilean exiles who fled Chile to France after the 1973 Chilean coup d'état. Her mother is the renowned Chilean sociologist María Emilia Tijoux. In 1978, her family moved to Paris, France. It was not until 1983 that Anamaría traveled to Chile and met her grandparents and extended family who stayed in the country despite the coup.

In 1988, Tijoux met Consuelo Vergara, who taught Tijoux how to rap and sparked Tijoux's interest in hip-hop and dance. Tijoux moved to Chile after the return of civil power in 1993. In 1995, influenced by the local rap group Makul in Santiago, Chile, Tijoux formed her own group called Los Gemelos with Zaturno, another rap artist. In 1997, Tijoux became widely popular for her participation in the group Los Tetas and their first studio album release. She and Zaturno collaborated with Seo2, Cenzi, and DJ Squat to form the group Makiza.
略歴
1977年6月12日、フランスのリールで生まれる。1973年のチリのクーデター後、チリからフランスに亡命した2人の亡命者の娘である。母は著名なチ リの社会学者マリア・エミリア・ティジュー。1978年、一家はフランスのパリに移り住む。クーデターにもかかわらずチリに残った祖父母や親戚に会ったの は1983年のことだった。

1988年、ティジューはコンスエロ・ベルガラに出会い、ラップを教わり、ヒップホップとダンスに興味を持つようになる。1993年の市民権回復後、ティ ジューはチリに移住。1995年、チリのサンティアゴで地元のラップ・グループ、マクルに影響を受けたティジューは、同じくラップ・アーティストのザトゥ ルノとロス・ジェメロスという自身のグループを結成。1997年、ティジューはロス・テタスというグループに参加し、初のスタジオ・アルバムをリリースし て広く人気を得る。彼女とザトゥルノはSeo2、Cenzi、DJ Squatとコラボレートし、グループMakizaを結成。
1997-2006 Makiza

In 1997, the group released their first CD, Vida Salvaje, with great success even though it was an independent production.

In 1999, Makiza released "Aerolineas Makiza" on Sony Music Entertainment, who became interested in Chilean rap as a result of Tiro de Gracia, a bestselling Chilean rap group. Makiza's album included new and improved versions of songs from Vida Salvaje with two new songs, one of which was the hit single "La Rosa de los Vientos". This album put Makiza at the top of the Latin American hip-hop market, as their style was much more evolved than other groups at the time. The production style resembled the New York underground sound inspired by the Native Tongues, and the lyrics of Makiza lacked the overwhelming "machismo" and violence of average rap. This helped the group receive approval from a wider population.

In 2000, Makiza covered the popular song "Somos tontos, no pesados" by Los Tres. At the end of that year, the members of Makiza separated due to its members' desire to work on personal projects before their tour through neighboring countries. Tijoux specified that she would be abandoning hip-hop and her music career.

In 2003, Tijoux returned to Chile and worked on musical projects with Aluzinati, a Chilean funk band. She also recorded "Lo Que Tu Me Das" with Mexican singer Julieta Venegas for the soundtrack to the film Subterra, and appeared as a featured artist on Mexican hip-hop group Control Machete's final album Uno, dos: Bandera.

In 2004, Makiza came back together and announced a tour to promote the re-release of Vida Salvaje, which was remastered and in CD format. Tijoux and Seo2, the only musically active remaining members of the group, decided to reunite the band and work on new material. The group released its third album in 2005, Casino Royale, under the independent label Bizarre Records. The album involved various producers, rather than one producer like previous albums released, and involved a third Chilean MC, Sonido Ácido. During this time, Tijoux also voiced "Nea" in the animated series Pulentos.

In 2006, the group broke up permanently due to differences in beliefs about musical production and direction.


1997-2006年 マキザ時代(→別項(下)で追加)

1997年、初のCD『Vida Salvaje』をリリースし、自主制作ながら大成功を収める。

1999年、マキザは、チリのベストセラー・ラップ・グループ、ティロ・デ・グラシアの影響でチリ・ラップに興味を持ったソニー・ミュージックエンタテイ ンメントから『Aerolineas Makiza』をリリース。マキザのアルバムには、『ヴィダ・サルバヘ』収録曲の改良版と新曲2曲が収録され、そのうちの1曲がヒットシングル「ラ・ロ サ・デ・ロス・ヴィエントス」だった。このアルバムでマキザはラテン・アメリカン・ヒップホップ市場のトップに躍り出たが、それは彼らのスタイルが当時の 他のグループよりもはるかに進化していたからだ。そのプロダクション・スタイルは、ネイティブ・トングスにインスパイアされたニューヨークのアンダーグラ ウンド・サウンドに似ており、マキザの歌詞には、平均的なラップのような圧倒的な "マチズモ "や暴力性がなかった。これは、グループがより多くの人々から支持されるのに役立った。

2000年、マキザはロス・トレスの人気曲「Somos tontos, no pesados」をカバー。その年の暮れ、近隣諸国を回るツアーの前に個人的なプロジェクトに取り組みたいというメンバーの意向により、マキザのメンバー は解散した。ティジューは、ヒップホップと音楽活動を放棄すると明言した。

2003年、ティジューはチリに戻り、チリのファンクバンド、アルジナティと音楽プロジェクトに取り組んだ。また、映画『サブテラ』のサウンドトラックで メキシコ人歌手フリエタ・ベネガスと "Lo Que Tu Me Das "をレコーディングし、メキシコのヒップホップグループ、コントロール・マチェーテのラストアルバム『Uno, dos: Bandera)にフィーチャリング・アーティストとして参加した。

2004年、マキザは再結成し、リマスターされCD化された『Vida Salvaje』の再リリースのプロモーションツアーを発表した。グループのメンバーで唯一音楽的に活動していたティジューとセオ2は、バンドを再結成 し、新曲に取り組むことを決めた。グループは2005年、インディーズレーベルBizarre Recordsからサードアルバム『Casino Royale』をリリースした。このアルバムでは、過去にリリースされたアルバムのように1人のプロデューサーではなく、様々なプロデューサーが参加し、 3人目のチリ人MC、ソニド・アシドが参加した。この間、ティジューはアニメ『Pulentos』で "Nea "の声も担当している。

2006年、音楽制作や方向性に関する考え方の違いにより、グループは永久解散。


Solo career

In November 2006, Tijoux released her first single "Ya no fue" and debuted as a solo artist. Due to problems with "La Oreja" record label, her first album which was produced by Erasmo de la Parra and Camilo Salinas was never released. In January 2007, Tijoux collaborated again with Julieta Venegas on her song "Eres para mi" from her album Limón y sal. The two artists achieved major success in Latin America.

In September 2007, Tijoux released her first solo album under the independent label Oveja Negra, founded by the Sociedad Chilena del Derecho. The album was titled Kaos, and its first single, "Despabilate", was well accepted by the Chilean public and nominated at the Latino MTV Video Music Awards under the categories Best New Artist and Best Urban Artist. She was also nominated for Song of the Year with Julieta Venegas on their collaboration "Eres Para Mi".

On 29 June 2009, Tijoux performed at the Mexican music festival Vive Latino and continued touring across Mexico soon thereafter.

In March 2010, Tijoux released her second solo album, 1977, titled after the year she was born.[3] The album was very much a return to her rap roots, paying homage to the "golden age of hip-hop". The album was largely autobiographical, exploring themes from her own life that included the death of a close friend, experiencing creative crises, friendships, and bad luck, among others. The album marked a significant distancing from the pop music and pop collaborations Tijoux had been doing in collaboration with other artists. She rapped on this album in both Spanish and French as a raw and direct, as well as mature, MC. The album was produced by Hordatoj, Foex, and Tee of the Potoco Discos label with Habitacion del Panico. The album and single 1977 were immediate hits in the underground rap circles of Chile. The record was amongst the top 10 in 2009 for the blog WorldHipHopMarket.com and it was picked up by the United States-based Latino Alternative label Nacional Records, who released it the next year. Tijoux was invited to perform at the South by Southwest (SXSW) Music Festival in Austin, Texas. She soon began her first North American tour. On 24 May 2010 Thom Yorke, the lead singer of Radiohead, advised his listeners to listen to 1977, on a list he created of his favorite bands and songs.[4] The list also featured popular artists such as The John Coltrane Quartet Plays and Björk. Yorke introduced the song as one of his favorite ones of the summer. In 2011, the song was featured on the EA Sports video game FIFA 11. It also appears in Breaking Bad (season 4, episode 5).[5]

In September 2012, Tijoux was featured in a campaign called "30 Songs / 30 Days" to support Half the Sky: Turning Oppression into Opportunity for Women Worldwide, a multi-platform media project inspired by Nicholas Kristof and Sheryl WuDunn's book.[6] On 19 September 2011 MTV Iggy put her in the first position of his list "Best New Female Emcees Dominating Mics Everywhere".[7]

In 2014, Tijoux performed at the SXSW music festival, and based on her performance she was subsequently named "Best Rapper en Español" by Rolling Stone magazine.[8] This year Tijoux also won her first Latin Grammy for Record of the Year for the song "Universos paralelos", a collaboration with Uruguayan musician Jorge Drexler.[9]

In 2020, Tijoux's feminist-themed song "No estamos solas" was chosen as theme song for La Jauría, the first Chilean Amazon Prime Video original series, which premiered on 10 July.[10] In November 2020, Tijoux was included on the BBC's 100 Women 2020 list, highlighting her involvement "in campaigns against inequality and oppression in the world".[11]
ソロ活動

2006年11月、初のシングル "Ya no fue "をリリースし、ソロ・アーティストとしてデビュー。レーベル "ラ・オレハ "とのトラブルにより、エラスモ・デ・ラ・パラとカミーロ・サリナスがプロデュースしたファーストアルバムはリリースされなかった。2007年1月、ティ ジューはフリエタ・ベネガスのアルバム『Limón y sal』収録曲 "Eres para mi "で再び共演。2人のアーティストはラテンアメリカで大きな成功を収めた。

2007年9月、ティジューは、チレナ・デル・デーレチョ協会が設立したインディペンデント・レーベル、オヴェハ・ネグラから初のソロアルバムをリリー ス。アルバムのタイトルは『Kaos(カオス)』で、ファーストシングルの "Despabilate "はチリの大衆に受け入れられ、ラテン系MTVビデオ・ミュージック・アワードの最優秀新人賞と最優秀アーバン・アーティスト賞にノミネートされた。ま た、フリエタ・ベネガスとのコラボ曲 "Eres Para Mi "でソング・オブ・ザ・イヤーにもノミネートされた。

2009年6月29日、ティジューはメキシコの音楽フェスティバル「Vive Latino」に出演し、その後もメキシコ全土でツアーを行った。

2010年3月、ティジューは2枚目のソロアルバム『1977』をリリース。このアルバムは、彼女のラップのルーツに立ち返ったもので、「ヒップホップの 黄金時代」に敬意を表している[3]。アルバムの大部分は自伝的なもので、親友の死、創作の危機の経験、友情、不運など、彼女自身の人生からテーマを探っ ていた。このアルバムは、それまでティジューが他のアーティストとコラボレートしていたポップ・ミュージックやポップ・コラボレーションとは大きく距離を 置いたものだった。彼女はこのアルバムで、スペイン語とフランス語の両方で、生々しく直接的で、成熟したMCとしてラップを披露した。アルバムのプロ デュースは、ハビタシオン・デル・パニコとともにポトコ・ディスコス・レーベルのホルダトジ、フォエックス、ティーが担当した。アルバムとシングル 1977は、チリのアンダーグラウンド・ラップ界ですぐにヒットした。このレコードは、ブログWorldHipHopMarket.comの2009年 トップ10に入り、アメリカを拠点とするラティーノ・オルタナティブ・レーベルNacional Recordsに取り上げられ、翌年リリースされた。ティジューはテキサス州オースティンで開催されたサウス・バイ・サウスウエスト(SXSW)音楽祭に 招待され、パフォーマンスを行った。すぐに初の北米ツアーを開始した。2010年5月24日、レディオヘッドのリード・ヴォーカル、トム・ヨークは、彼が 作成したお気に入りのバンドと曲のリストで、リスナーに1977年を聴くように勧めた[4]。このリストには、ジョン・コルトレーン・カルテット・プレイ ズやビョークなどの人気アーティストも紹介されていた。ヨークはこの曲を、この夏のお気に入りの1曲として紹介した。2011年、この曲はEAスポーツの ビデオゲーム『FIFA 11』でフィーチャーされた。また、『ブレイキング・バッド』(シーズン4、エピソード5)にも登場する[5]。

2012年9月、ティジューはニコラス・クリストフとシェリル・ウーダンの著書にインスパイアされたマルチプラットフォーム・メディア・プロジェクト 「Half the Sky: Turning Oppression into Opportunity for Women Worldwide」を支援するキャンペーン「30 Songs / 30 Days」でフィーチャーされた[6]。 2011年9月19日、MTVイギーは「Best New Female Emcees Dominating Mic Everywhere(あらゆる場所でマイクを独占する最高の新人女性エムシー)」リストの1位に彼女を選んだ[7]。

2014年、ティジューはSXSW音楽祭に出演し、そのパフォーマンスによってローリング・ストーン誌から「ベスト・ラッパー・エン・エスパニョーラ」に 選ばれた[8]。この年、ティジューはウルグアイのミュージシャン、ホルヘ・ドレクスラーとのコラボ曲「Universos paralelos」で、自身初のラテン・グラミー賞レコード・オブ・ザ・イヤーを受賞した[9]。

2020年、ティジューのフェミニズムをテーマにした楽曲「No estamos solas」が、7月10日に初放送されたチリ初のAmazonプライム・ビデオ・オリジナル・シリーズ「La Jauría」のテーマソングに選ばれた[10]。 2020年11月、ティジューはBBCの「100 Women 2020」リストに選ばれ、「世界における不平等や抑圧に反対するキャンペーン」への彼女の関与を強調した[11]。
Personal life
Tijoux was born in Lille, and moved with her parents to Paris when she was 6 years old. She returned to Chile with her parents aged 14, and was given a scholarship to study at a private school for French immigrants located in Vitacura.[12] After finishing school, she entered university to study design and began working as a part-time waitress.[12]

After the 1998 debut of Makiza and the sudden fame and recognition she started to acquire, Tijoux felt overwhelmed and decided to put a halt on her musical career and return to her anonymity in France, where she started working in a variety of jobs, such as a waitress, school inspector, janitor, and pollster. A few years later she decided to come back to Chile to start her solo career as a rapper.[12]

In February 2019, Tijoux married Jon Grandcamp Jr, a French fellow musician. In June 2019, Tijoux left Chile to permanently settle in Paris, France, with Grandcamp and her two children.[12]
私生活
ティジューはリールで生まれ、6歳のときに両親とともにパリに移り住んだ。14歳で両親とともにチリに戻り、奨学金を得てビタクラにあるフランス移民のた めの私立学校で学んだ[12]。学校を卒業後、デザインを学ぶために大学に入学し、アルバイトのウェイトレスとして働き始めた[12]。

1998年にマキザがデビューし、突然の名声と知名度を獲得し始めた後、ティジューは圧倒されたように感じ、音楽活動を休止し、無名のフランスに戻ること を決意し、ウェイトレス、学校の検査官、用務員、世論調査員など様々な仕事を始めた。数年後、彼女はラッパーとしてソロ活動を始めるためにチリに戻ること を決めた[12]。

2019年2月、ティジューはフランス人のミュージシャン仲間であるジョン・グランカンプ・ジュニアと結婚。2019年6月、ティジューはチリを離れ、グ ランカンプと2人の子供とともにフランスのパリに永住した[12]。
Discography
Studio albums
Kaos (2007)
1977 (2010)
Elefant Mixtape[13] (2011)
La Bala (2011)
Vengo (2014)
Vida (2023)
Singles
"Calaveritas" (feat. Celso Piña) (2016)
"Luchín" (2016)
"Cacerolazo" (2019)
"Libertad" (2020)
"Antifa Dance" (2020)
"No estamos solas" (2020)
"Pa que" (2020)
"Rebelión de octubre" (feat. MC Millaray) (2020)
"Mal" (2021)
"Niñx" (2023)
Collaborations
"Santiago penando estás" – Después de Vivir un Siglo – Tributo a Violeta Parra (2001)
"Subdemo" – FDA
"Uno, dos: bandera" – Control Machete
"Roda Do Funk" – Funk Como Le Gusta
"Lo que tú me das" – Julieta Venegas
Eres para mí – Julieta Venegas
"Vuelve" – Julieta Venegas
"Freno de mano" – Los Tres
"La medicina" – Los Tetas
"Supervielle" – Bajofondo Tango Club
"Música para después del almuerzo – Bitman & Roban
"E.L.H.Y.L.D." – Hordatoj
"Tú y tu mirar, yo y mi canción" – Los Bunkers
"No me digas" – Sayag Jazz Machine
"Veneno" – Aerstame
"Ayer" – Hordatoj (El tintero)
"Si te preguntan" – Los Aldeanos
"Suena" – Ondatrópica produced by Will Holland & Mario Galeano (2012)[14]
"Hypnotized" – Morcheeba
"Somos Sur" – Shadia Mansour
"Sr.Cobranza 25 años" – Las Manos de Filippi
"Hit Me" – MTV Unplugged Molotov (2018)
"El extraño viaje" - Los chikos del maíz (2019)
"Lightning Over Mexico" – Tom Morello & The Bloody Beetroots (2021)
"Lluvia Frenesí" - Amanitas


Ana Tijoux on 7 March 2020 in Mexico City
https://en.wikipedia.org/wiki/Ana_Tijoux

Makiza was a Chilean hip hop group formed in 1997. The group’s music was known for its political and social criticism, with their lyrics often attacking the military dictatorship of Chile. Before breaking up in 2006, the group was one of the most successful hip hop acts in Chile.

History
In 1999, Makiza released "Aerolineas Makiza" on Sony Music Entertainment, who became interested in Chilean rap as a result of Tiro de Gracia, a bestselling Chilean rap group. Makiza's album included new and improved versions of songs from "Vida Salvaje" with two new songs, one of which was the hit single "La Rosa de los Vientos". This album put Makiza at the top of the Latin American hip-hop market, as their style was much more evolved than other groups at the time. The production style resembled the New York underground sound inspired by the Native Tongues, and the lyrics of Makiza lacked the overwhelming "machismo" and violence of average rap. This helped the group receive approval from a wider population.

In 2000, Makiza covered the popular song "Somos tontos, no pesados" by Los Tres. At the end of that year, the members of Makiza separated due to its members' desire to work on personal projects before their tour through neighboring countries. Tijoux specified that she would be abandoning hip-hop and her music career.

In 2001, Tijoux collaborated with a popular band, Barrio Santo, on "La persecución" and "La bienvenida". She returned to France shortly thereafter, until 2004, and recorded her first solo track, "Santiago Penando Estas" for the tribute album for Violeta Parra entitled "Después Vivir un Siglo", which was highly popular in both Chile and France.

In 2003, Tijoux returned to Chile and worked on musical projects with Aluzinati, a Chilean funk band. She also recorded "Lo Que Tu Me Das" with Mexican singer Julieta Venegas for the soundtrack to the film "Subterra", and appeared as a featured artist on Mexican hip-hop group Control Machete's final album "Uno, dos: Bandera".

In 2004, Makiza came back together and announced a tour to promote the re-release of Vida Salvaje, which was remastered and in CD format. Tijoux and Seo2, the only musically active remaining members of the group, decided to reunite the band and work on new material. The group released its third album in 2005, "Casino Royale", under the independent label Bizarre Records. The album involved various producers, of which the following stand out: Cenzi, Erasmo de la Parra, Dj Raff & Dj Who and involved a third Chilean MC, Sonido Ácido. During this time, Tijoux also voiced "Nea" in the animated series "Pulentos".

In 2006, the group broke up permanently due to differences in beliefs about musical production and direction.

Discography
Vida Salvaje (Independent, 2012)
Aerolíneas Makiza (Sony, 2010)
Vida Salvaje (Remasterizado) (2006)
Casino Royal (Bizarro, 2004)

https://en.wikipedia.org/wiki/Makiza
マキザは1997年に結成されたチリのヒップホップ・グループ。彼らの 音楽は政治的、社会的批判で知られ、歌詞はしばしばチリの軍事独裁政権を攻撃していた。2006年に解散するまでは、チリで最も成功したヒップホップ・グ ループのひとつだった。

歴史
1999年、チリのベストセラー・ラップ・グループ、ティロ・デ・グラシアをきっかけにチリのラップに興味を持ったマキザは、ソニー・ミュージックエンタ テインメントから『Aerolineas Makiza』をリリース。マキザのアルバムには、『Vida Salvaje』収録曲の改良版と新曲2曲が収録され、そのうちの1曲がヒットシングル "La Rosa de los Vientos "だった。このアルバムでマキザはラテン・アメリカン・ヒップホップ市場のトップに躍り出たが、それは彼らのスタイルが当時の他のグループよりもはるかに 進化していたからだ。そのプロダクション・スタイルは、ネイティブ・トングスにインスパイアされたニューヨークのアンダーグラウンド・サウンドに似てお り、マキザの歌詞には、平均的なラップのような圧倒的な "マチズモ "や暴力性がなかった。これは、グループがより多くの人々から支持されるのに役立った。

2000年、マキザはロス・トレスの人気曲「Somos tontos, no pesados」をカバー。その年の暮れ、近隣諸国を回るツアーの前に個人的なプロジェクトに取り組みたいというメンバーの意向により、マキザのメンバー は解散した。ティジューは、ヒップホップと音楽活動を放棄すると明言した。

2001年、ティジューは人気バンド、バリオ・サントと "La persecución "と "La bienvenida "で共演。その後すぐにフランスに戻り、2004年までヴィオレタ・パラのトリビュート・アルバム『Después Vivir un Siglo』に初のソロ曲 "Santiago Penando Estas "をレコーディングし、チリとフランスの両方で高い人気を得た。

2003年、ティジューはチリに戻り、チリのファンクバンド、アルジナティと音楽プロジェクトに取り組んだ。また、映画『サブテラ』のサウンドトラックで メキシコ人歌手ジュリエッタ・ベネガスと "Lo Que Tu Me Das "をレコーディングし、メキシコのヒップホップグループ、コントロール・マチェーテのラストアルバム『Uno, dos: Bandera "に参加。

2004年、マキザは再結成し、リマスターされCD化された『Vida Salvaje』の再リリースのプロモーション・ツアーを発表した。グループのメンバーで唯一音楽的に活動していたティジューとセオ2は、バンドを再結成 し、新曲に取り組むことを決めた。グループは2005年、インディーズレーベルBizarre Recordsからサードアルバム『Casino Royale』をリリース。このアルバムには様々なプロデューサーが参加しており、その中でも以下のようなプロデューサーが際立っている: Cenzi、Erasmo de la Parra、Dj Raff & Dj Who、そして3人目のチリ人MC、Sonido Ácidoが参加した。この時期、ティジューはアニメ "Pulentos "シリーズで "Nea "の声も担当した。

2006年、音楽制作や方向性に関する考え方の違いにより、グループは永久解散。

Discography
Vida Salvaje (Independent, 2012)
Aerolíneas Makiza (Sony, 2010)
Vida Salvaje (Remasterizado) (2006)
Casino Royal (Bizarro, 2004)
La historia de "Makiza" se remonta a 1997, cuando se encuentran en Santiago cuatro jóvenes con historias distintas e intereses comunes. Anita Tijoux había llegado desde Francia. Dj Squat acumulaba largas temporadas de su infancia en el continente africano. Después de criarse en Canadá, Gastón Gabarró habia aterrizado en Santiago a principios de la década. Seo2 había conocido los aspectos de la cultura Hip Hop en Suiza, desde donde había vuelto en 1992."Makiza" es el primer grupo que integra Anita, quien ha colaborado con "Los Tetas". Dj Squat ha participado junto a sus tornamesas en diversos proyectos y ha sido común verlo como músico de apoyo de bandas como "Pánico" o "Tiro de Gracia". Gastón Gabarró mantuvo durante algunos años una columna especializada en Hip Hop en la revista Extravaganza, para luego dedicarse a su pasión y componer, entre otras cosas, la música del éxito de Tiro de Gracia "El juego verdadero". Seo2 formó primero la agrupación "CFC". Una vez disuelta el grupo pasó a formar parte de "Makiza". "Makiza" funciona como un todo. Es el resultado musical de cuatro cabezas, según destaca la misma banda. "Cada uno ha hecho cosas por separado, pero no es lo mismo que con Makiza" apunta Seo2. La imaginación infinita y nunca obvia de Gastón Gabarró a la hora de armar las bases de sus canciones, el exquisito dominio técnico de las tornamesas de Dj Squat, más el carisma y calidez de Anita y Seo2, determinan el sorprendente sonido del grupo y la aguda claridad de sus mensajes.Los elementos que distinguen a "Makiza" del resto de todo el emergente universo Hip Hop sudamericano son; por una parte, los enfoques con los que abordan y entregan sus mensajes y por otra, los que tratan de transmitir a la hora de componer sus canciones. "La crítica social frontal en el hip hop es un recurso archi usado, ahora el objetivo es ser más sutiles criticar pero también entregar mensajes positivos" explica Anita. "El hip hop es una mezcla de muchas culturas y está dispuesto a recibir todo"."El hip hop es un instrumento para decir lo que uno siente, no importando su condición. Todos tienen derecho a expresarse", dice Dj Squat.Para ellos, la forma en que se dicen las cosas puede llegar a ser tan importante como el mensaje mismo. "Si uno sólo hablara de ideas sería super cerebral", dice Anita. Si se le agrega a eso un espíritu de completa conexión con la realidad que rodea a sus integrantes, es fácil advertir que "Makiza" está predestinado a romper moldes."Aerolíneas Makiza", disponible desde el 15 de noviembre de 1999, ha sido uno de los grandes álbumes de hip hop chileno. La prensa lo ha destacado como una de las revelaciones entre las bandas chilenas de este estilo. "La Rosa de los Vientos", su exitoso primer single, fue seguido por el polémico y censurado "En paro" y "La chupaya", el tercer sencillo que es acompañado por un video clip dirigido por Carlos Moena. - Enciclopedia del Rock Chileno.
マキザ "の物語は1997年、異なる歴史を持ちながら共通の興味を持つ4人の若者がサンティアゴで出会った時に遡る。アニタ・ティジューはフランスからやってき た。Dj Squatは幼少期の長い期間をアフリカ大陸で過ごした。カナダで育ったガストン・ガバロは、10年の初めにサンティアゴに上陸した。Makiza "は、"Los Tetas "とコラボレートしたアニタが結成した最初のグループである。Dj Squatは、様々なプロジェクトにターンテーブルで参加し、"Pánico "や "Tiro de Gracia "のようなバンドのサポートミュージシャンとしてよく見かける。ガストン・ガバロは、雑誌『Extravaganza』のヒップホップ専門コラムを数年間 担当した後、自身の情熱に専念するため、ティロ・デ・グラシアのヒット曲 "El juego verdadero "の作曲を手がけた。Seo2はまずグループ "CFC "を結成。グループ解散後、"Makiza "の一員となる。「マキザ」は全体として活動している。バンド本人によれば、それは4人の頭脳の音楽的成果だという。「それぞれが別々にやってきたけど、 牧座とは違う」と妹尾2。ガストン・ガバロの無限の、そして決して明白ではないイマジネーション、Dj Squatのターンテーブルの絶妙な技術的熟練、そしてアニタとSeo2のカリスマ性と温かさが、このグループの驚くべきサウンドと、彼らのメッセージの 鋭さを決定付けている。 MAKIZA "を他の新興南米ヒップホップ界と区別する要素は、一方では、彼らのメッセージへのアプローチと伝達方法であり、他方では、彼らが曲を作る際に伝えようと していることである。「ヒップホップにおける正面からの社会批判は、古くから使われてきたリソースだが、今はより繊細に、批判しつつもポジティブなメッ セージを伝えることを目的としている」とアニタは説明する。「ヒップホップは、どんな状態であろうと、自分の感じたことを表現する道具なんだ。誰にでも自 分を表現する権利がある」と語るDj Squatは、物事の言い方もメッセージそのものと同じくらい重要だと信じている。「アニタは言う。「ただアイデアを話すだけなら、それは超頭脳的なもの になるでしょう。それに加えて、メンバーを取り巻く現実との完全な結びつきの精神が加われば、『Makiza』が型にはまることを運命づけられていること が容易にわかる。 1999年11月15日から発売されている『Aerolíneas Makiza』は、チリのヒップホップ界における偉大なアルバムのひとつである。マスコミは、このスタイルのチリのバンドの中で、新発見の1枚として取り 上げている。最初のヒットシングル "La Rosa de los Vientos "に続き、物議を醸し、検閲を受けた "En paro"、カルロス・モエナが監督したビデオクリップが付いた3枚目のシングル "La chupaya "がリリースされた。
El primer libro de una de raperas más relevante de Latinoamérica, en donde confirma la fuerza de su voz y mirada.

En un trabajo de memoria e introspección, la cantante y rapera Ana Tijoux indaga en su primer libro en la configuración de su identidad, permeada por distintos países y tradiciones.

Divididos en cuatro secciones -cuatro acordes asociados a temples anímicos-, los textos autobiográficos aquí reunidos abordan temas como la amistad, el deseo, el rap, la creación, la maternidad, la injusticia o las implicancias de haber nacido en el exilio.

Con una pluma honesta, libre y tierna, la autora se vuelca hacia sí misma para recordar y pensar momentos de su experiencia que la llevaron a ser una de las voces más influyentes de la música chilena. Y de paso, Tijoux confirma una vez más la fuerza de su voz, la originalidad de su mirada.
ラテンアメリカで最も重要な女性ラッパーの一人であるアナ・ティジューの初の著書。


記憶と内省の作品において、シンガーでありラッパーでもあるアナ・ティジューは、異なる国や伝統に浸透した自身のアイデンティティの構成について、初の著書で探求している。

4つのセクションに分けられた自伝的文章は、友情、欲望、ラップ、創造、母性、不正義、亡命者として生まれたことの意味合いなどをテーマにしている。

正直で、自由で、優しい筆致で、著者は自分自身に向き合い、チリ音楽界で最も影響力のある声のひとりとなった経験の瞬間を思い出し、考える。そしてその過程で、ティジューは再び自分の声の強さ、まなざしの独創性を確認するのである。





チリの民族誌家の内藤順子先生(私信 2023.07.27)からの御教示

・2011年からの学生運動のなかで、若者のなかで、人気を博した。インティ・イリマニIntillimani )やヴィクトル・ハラVíctor Jara, 1932-1977)を聴いていた、より上の世代にも、アナ・ティジュの音楽が受けていたという。

・2011年ごろからの学生運動は、ピノチェト憲法の改正にまつわる反発から出発している。

・アナ・ティジュの両親は、ピノチェト独裁からフランスに亡命したチリ知識人である。アナ は、民政に移管後にチリに戻り、多感なティーンエイジ時代を経験した。

・チリにおけるラップは、政治的テーマに結びつくことが多いのは、それらに関連しているから であると思われる。

・2023年にピノチェト憲法の改正の国民投票がおこなわれたが、改正への支持は多数派にな らなかった。

Ana Tijoux - 1977 (Official Music Video)


Ana Tijoux - Somos Sur ft. Shadia Mansour (Official Music Video)

Ana Tijoux - Shock (Official Music Video)

Ana Tijoux - Antipatriarca (Official Music Video)

Ana Tijoux - Sacar La Voz ft. Jorge Drexler (Official Music Video)



+++

Links

リンク

文献

その他の情報

Copyleft, CC, Mitzub'ixi Quq Chi'j, 1997-2099