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カントメトリクス

Cantometrics

池田光穂

☆ カントメトリックス(「歌の測定」)は、ジョージ・モルドックの『人間関係領域ファイル』で定義された社会組織の特徴と世界の伝統的声楽(または民謡)の要素を関連付けるために、アラン・ローマックスと研究チームが開発した手法である。その結果、表現力豊かな人間のコミュニケーションスタイルの分類体系が生まれた。ローマックスは、カントメトリクスを規範的な表現行動としての歌唱の研究と定義し、カントメトリクスは、フォークパフォーマンスのスタイルを、日常生活における共同行動の主要なパターンをモデル化した「システム維持の枠組み」として明らかにするものであると主張した。カントメトリックスに関する彼の研究は、文化との関連における人間のコミュニケーションの側面に関するさらなる比較研究を生み出すこととなった。コレオメトリックス、パルラメトリックス、フォノタクティクス(音声における母音の頻度分析)、およびミニチュージ(呼吸管理の研究)などである。カントメトリクスでは、従来の西洋音楽学における音高、リズム、ハーモニーの記述的基準に代えて、ロマックス氏と彼のチームが言語学、耳鼻科、音声療法の専門家と協議して開発した37のスタイル要因を採用している。 声楽スタイルの要素は、観察者がその有無を5段階評価で簡単に採点できるように設計されている。例えば、歌唱におけるグループの結束、オーケストラの編 成、緊張感のある声質かリラックスした声質か、息遣い、短いフレーズか長いフレーズか、ラフネス(声が擦れたり、こもったりする状態。例えば、ルイ・アー ムストロングの歌唱にみられる)、意味のある言葉に対するヴォキャブル(発声)の存在と割合、メリスマ(装飾音)などである。

Cantometrics ("song measurements") is a method developed by Alan Lomax and a team of researchers for relating elements of the world's traditional vocal music (or folk songs) to features of social organization as defined via George Murdock's Human Relations Area Files, resulting in a taxonomy of expressive human communications style. Lomax defined Cantometrics as the study of singing as normative expressive behavior and maintained that Cantometrics reveals folk performance style to be a "systems-maintaining framework" which models key patterns of co-action in everyday life. His work on Cantometrics gave rise to further comparative studies of aspects of human communication in relation to culture, including: Choreometrics, Parlametrics, Phonotactics (an analysis of vowel frequency in speech), and Minutage (a study of breath management).

Instead of the traditional Western musicological descriptive criteria of pitch, rhythm, and harmony, Cantometrics employs 37 style factors developed by Lomax and his team in consultation with specialists in linguistics, otolaryngology and voice therapy. The vocal style factors were designed to be easily rated by observers on a five-point scale according to their presence or absence. They include, for example: group cohesion in singing; orchestral organization; tense or relaxed vocal quality; breathiness; short or long phrases; rasp (vocal grating, such as associated, for example with the singing of Louis Armstrong); presence and percentage of vocables versus meaningful words); and melisma (ornamentation), to name a few.

In the early stages of his work on the Cantometrics coding system, Lomax wrote of the relationship of musical style to culture:

"Its fundamental diagnostic traits appear to be vocal quality (color, timbre, normal pitch, attack, type of melodic ornamentation, etc.) and the degree in which song is normally monodic or polyphonic. The determinative socio-psychological factors seem to be . . . the type of social organization, the pattern of erotic life, and the treatment of children.... I myself believe that the voice quality is the root [diagnostic] element. From this socio-psychological complex there seem to arise a complex of habitual musical practices which we call musical style"[1]
カントメトリックス(「歌の測定」)は、ジョージ・モルドックの『人間 関係領域ファイル』で定義された社会組織の特徴と世界の伝統的声楽(または民謡)の要素を関連付けるために、アラン・ローマックスと研究チームが開発した 手法である。その結果、表現力豊かな人間のコミュニケーションスタイルの分類体系が生まれた。ローマックスは、カントメトリクスを規範的な表現行動とし ての歌唱の研究と定義し、カントメトリクスは、フォークパフォーマンスのスタイルを、日常生活における共同行動の主要なパターンをモデル化した「シス テム維持の枠組み」として明らかにするものであると主張した。カントメトリクスに関する彼の研究は、文化との関連における人間のコミュニケーションの側面に関するさらなる比較研究を生み出すこととなった。コレオ メトリックス、パルラメトリックス、フォノタクティクス(音声における母音の頻度分析)、およびミニチュージ(呼吸管理の研究)などである。

カントメトリクスでは、従来の西洋音楽学における音高、リズム、ハーモニーの記述的基準に代えて、ロマックス氏と彼のチームが言語学、耳鼻科、音声療法 の専門家と協議して開発した37のスタイル要因を採用している。声楽スタイルの要素は、観察者がその有無を5段階評価で簡単に採点できるように設計されて いる。例えば、歌唱におけるグループの結束、オーケストラの編成、緊張感のある声質かリラックスした声質か、息遣い、短いフレーズか長いフレーズか、ラフ ネス(声が擦れたり、こもったりする状態。例えば、ルイ・アームストロングの歌唱にみられる)、意味のある言葉に対するヴォキャブル(発声)の存在と割 合、メリスマ(装飾音)などである。

カントメトリクスのコーディングシステムに関する初期の研究において、ロマックスは音楽スタイルと文化の関係について次のように述べている。

「その基本的な診断的特徴は、声質(色、音色、標準ピッチ、アタック、旋律装飾の種類など)と、歌が通常モノフォニックであるかポリフォニックであるかの 度合いであると思われる。決定的な社会心理学的要因は、社会組織のタイプ、性的な生活様式、そして子供に対する扱いであるように思われる。私自身は、声質 こそが根本的な診断要素であると信じている。この社会心理学的複合概念から、私たちが音楽スタイルと呼ぶ習慣的な音楽実践の複合概念が生じているように思 われる」[1]
History of the theory

Lomax first publicly proposed the Cantometrics project in 1959 and launched a group project in conjunction with the Anthropology Department at Columbia University to implement his vision. Early collaborators included musicologist Victor Grauer, who was the first co-creator with Lomax of the Cantometrics computer coding system. Subsequent project members included distinguished Columbia University anthropologist Conrad M. Arensberg,[2] a founder of applied anthropology; anthropologists Edwin Erickson and Barbara Ayres; and statistician Norman Berkowitz. Laban shape notation specialist Irmgard Bartenieff[3] and dancer and movement therapist Forrestine Paulay co-created the Choreometrics movement coding system, for analyzing dance, mapping the movement of the torso, hands, feet, and use of performance space. In 1968 Lomax's research team published a book, Folk Song Style and Culture, in which they stated that, "for the first time, predictable and universal relationships have been established between the expressive and communication processes, on the one hand, and social structure and culture pattern, on the other".

Gideon D'Arcangelo, a member of the Cantometrics team, described their work this way:

Using 37 criteria of observation, the Cantometrics team analyzed over 4,000 songs – around 10 representative songs from over 400 cultures. Each song profile they made was recorded on a computer punch-card and loaded onto the Columbia mainframe. A companion study of dance, Choreometrics, produced analyses of over 1,500 dance performances. Only a computer was capable of handling this enormous data set and looking for the patterns hidden within. The team, led by programmer Norman Berkowitz, developed a powerful set of statistically driven software tools to sort, separate, and group the performance data. Their analyses resulted in the first ever taxonomy of human performance style and in a series of maps showing the dis-semination of culture across the planet. These were presented to the American Association of Science (1966) and later published in the collaborative volume, Folk Song Style and Culture (1968).[4]
理論の歴史

ロマックスは1959年に初めてカントメトリクス研究・プロジェクトを公に提案し、自身の構想を実現するためにコロンビア大学人類学部と共同でグループプ ロジェクトを立ち上げた。初期の協力者には音楽学者のヴィクター・グラウアーがおり、彼はロマックスとともにカントメトリクス・コンピューター・コーディ ング・システムの最初の共同制作者となった。その後のプロジェクトのメンバーには、応用人類学の創始者である著名なコロンビア大学人類学者コンラッド・ M・アレンバーグ[2]、人類学者エドウィン・エリクソンとバーバラ・エアーズ、統計学者ノーマン・バーコウィッツなどがいた。ラバン・ノーテーションの 専門家イルマ・バーテニーフ[3]と、ダンサーでムーブメント・セラピストのフォレスティーヌ・ポーレイは、ダンスを分析し、胴体、手、足の動き、パ フォーマンス空間の使用をマッピングする「コレオメトリックス」という動きのコーディングシステムを共同開発した。1968年、ロマックスの研究チームは 『フォークソングのスタイルと文化』という本を出版し、その中で「表現とコミュニケーションのプロセスと、社会構造や文化パターンとの間に、初めて予測可 能な普遍的な関係が確立された」と述べた。

カントメトリクス研究スチームのメンバーであるギデオン・D・ダルカンジェロは、彼らの研究を次のように説明している。

37の観察基準を用いて、カントメトリクス研究のチームは400以上の文化から選ばれた10曲程度の代表的な楽曲、合計4,000曲以上を分析した。 作成された各楽曲のプロフィールは、コンピュータのパンチカードに記録され、コロンビアのメインフレームに読み込まれた。 ダンスの研究であるコレオメトリックスでは、1,500以上のダンスパフォーマンスの分析が行われた。この膨大なデータを処理し、その中に隠されたパター ンを見つけ出すことができるのはコンピュータだけだった。プログラマーのノーマン・バーコウィッツが率いるチームは、パフォーマンスデータを分類、分離、 グループ化するための強力な統計的ソフトウェアツールを開発した。彼らの分析は、人間のパフォーマンススタイルの分類法としては史上初のものとなり、ま た、地球上の文化の普及状況を示す一連の地図も作成された。これらは米国科学振興協会(1966年)で発表され、後に『フォークソングのスタイルと文化』 (1968年)という共同編集の論文集にも掲載された。[4]
Results

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The Cantometric study of song revealed strong statistical relations between song style and social norms. Alan Lomax stated that the Cantometrics analysis amply justified his original hypothesis that sexually restrictive and highly punitive societies correlated with degree of vocal tension. The tendency to sing together in groups, tonal cohesiveness, and the likelihood of polyphonic singing were all associated with fewer restrictions on women. Multipart singing occurs in societies where the sexes have a complementary relationship.

Other results included strong correlations between length of phrase and precision of articulation, and degree of ornamentation with social stratification. It was found that explicitness or the information load of song varies with the level of economic productivity of the subsistence system.

Murdock's taxonomy encoded the economic, social, and political features of more than 1,100 societies that ethnologists had studied up until that time. In many cases, these codes formed scales – for example, the one concerning the number of levels of political authority outside the local community, from 0 among hunters, to 4 for irrigation empires. Lomax and Arensberg arranged the codes into scales in order to measure the kinds of behaviors of features of culture, such as levels of production or permanence of settlement. When they added factors of expressive communication to the Murdock measures of social relations it produced a geographical taxonomy of human culture.
結果

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歌のカントメトリクス研究により、歌のスタイルと社会的規範の間に強い統計的関係があることが明らかになった。アラン・ロマックスは、カンタメトリック分 析は、性的に制限的で厳罰的な社会では声の緊張の度合いが高いという彼の当初の仮説を十分に裏付けるものであると述べた。グループで一緒に歌う傾向、音調 のまとまり、多声音楽の可能性は、すべて女性に対する制限が少ないことと関連していた。多声部歌唱は、男女が補完的な関係にある社会で発生する。

その他の結果としては、フレーズの長さと発音の正確さ、装飾の度合いと社会階層化との間に強い相関関係があることが分かった。また、歌の明瞭性や情報量は、自給自足システムの経済生産性レベルによって異なることも分かった。

マードックの分類法は、それまでに民族学者が研究した1,100以上の社会の経済、社会、政治の特徴をコード化したものである。多くの場合、これらのコー ドは尺度を形成していた。例えば、狩猟民族では0、灌漑帝国では4というように、地域社会外の政治的権限のレベル数に関するものなどである。ロマックスと アレンバーグは、生産レベルや定住の永続性といった文化の特徴や行動の種類を測定するために、これらのコードを尺度として整理した。彼らは、社会関係に関 するモルドックの尺度に表現的コミュニケーションの要素を加えることで、人間文化の地理的分類体系を作り出した。
Branching out into Choreometrics

Three chapters of Folk Song Style and Culture are devoted to Choreometrics. In chapter ten, "Dance, Style, and Culture," Lomax, Bartenieff, and Paulay describe the origin and meaning of the term: "In order to distinguish the level of this comparative study of movement from the levels where previous investigators have worked, we have given the method a freshly-coined designation, Choreometrics, meaning the measure of dance, or dance as a measure of culture.".[5] They wrote that:

Choreometrics tests the proposition that dance is the most repetitious, redundant, and formally organized system of body communication present in a culture... The dance is composed of those gestures, postures, movements, and movement qualities most characteristic and most essential to the activity of everyday, and thus crucial to cultural continuity. By treating these elements redundantly and formally, dance becomes an effective organizer of joint motor activity. Dance supplies the metronome to meter and regulates, or orders the energy and attention of groups of people, and thereby acquires the weight of general community approval. Thus dance functions to establish and renew consensus at moments when a society, without further discussion or explanation, is ready to act in concert.[6]

Bartenieff believed that dance (particularly traditional dance) was uniquely suited to Lomax's type of analysis, since movement is "not only a medium of expression but also the essence of communication. Although all dancers feel intuitively that movement communicates across culture barriers, she wrote, there have hitherto been no means for describing dance patterns so that they could be consistently compared cross-culturally:

"The task on which we collaborated with Mr. Lomax was to adapt the Laban system to the problem of comparison of movement styles cross-culturally so that the main style families would emerge from the study of this visually perceived behavior on film, as in Cantometrics they had been found by study of aurally perceived behavior."[7]
コレオメトリクスへの展開

『フォークソングのスタイルと文化』の3章はコレオメトリクスに割かれている。第10章「ダンス、スタイル、文化」では、ロマックス、バーテニエフ、ポー レイが、この用語の起源と意味について説明している。「この動きの比較研究のレベルを、過去の研究者が取り組んできたレベルと区別するために、私たちはこ の手法に新しく造語した名称、Choreometrics(コレオメトリクス)を与えた。これは、ダンスの尺度、あるいはダンスを文化の尺度として意味す るものである」と述べている。[5] 彼らは次のように書いている。

コレオメトリックスは、ダンスが文化の中で存在する身体コミュニケーションの最も反復的で冗長的、かつ形式的に組織化された体系であるという命題を検証す るものである。ダンスは、日常の活動において最も特徴的で本質的なジェスチャー、姿勢、動き、動きの性質から構成されており、それゆえ文化の継続にとって 不可欠である。これらの要素を冗長的かつ形式的に扱うことで、ダンスは共同運動活動を効果的に組織化するものとなる。ダンスはメトロノームの役割を果た し、集団のエネルギーや注意を調整し、あるいは秩序づける。それによってダンスは、社会全体からの承認を得る。このようにダンスは、社会がさらなる議論や 説明なしに一致団結して行動を起こす準備ができた瞬間に、コンセンサスを確立し、更新する機能を持つ。

バーテニエフは、動きは「表現の手段であるだけでなく、コミュニケーションの本質でもある」ため、ダンス(特に伝統舞踊)はローマックスの分析に最適であ ると考えていた。すべてのダンサーは直感的に、動きは文化の壁を越えてコミュニケーションできると感じているが、ダンスのパターンを記述し、異文化間で一 貫して比較できる手段はこれまで存在しなかった、と彼女は書いている。

「私たちがローマックス氏と協力して取り組んだ課題は、ラバンシステムを異文化間の動きのスタイル比較の問題に適応させることでした。そうすることで、カ ンソメトリックス(Cantometrics)で聴覚的に知覚された行動の研究によって発見されたように、この視覚的に知覚された行動の研究から主要なス タイルが浮かび上がるようにするためです」[7]
Films

A series of short documentary films demonstrated some of the results of the team's statistical analysis in dramatic visual terms.[8] These were: Dance & Human History (1974) (40 min.), which examined two important parameters in the Choreometric study, the dominant trace form of the movement and single/multiple articulation of the torso and relates them to geography and type of society; Palm Play (1977) (27 min.), which examines the use of the palm in dance cross culturally; Step Style (1977) (30 min.), which examines the use of the foot in dance cross culturally;[9] and The Longest Trail (1984) (59 min.), which uses Choreometric data as evidence that the Americas were populated by Siberian hunters. In 2009 all four films were included on the DVD Rhythms of Earth: The Choreometrics Films of Alan Lomax and Forrestine Paulay produced by John Melville Bishop (Media-Generation, 1974–2008), which included old and new interviews with the original participants of the study.[10] Improvisational jazz musician and composer Roswell Rudd later collaborated with Lomax and Paulay on an unpublished study called the Urban Strain that used Cantometric and Choreometric analysis to study commercially produced twentieth-century American popular music and dance.
映画

一連の短編ドキュメンタリー映画は、チームの統計分析結果の一部をドラマチックな視覚的表現で示した。[8] これらは次の通りである。「Dance & Human History (1974) (40分)」は、舞踏学における2つの重要なパラメータ、すなわち、動きの支配的な軌跡の形態と、胴体の単関節/多関節を調査し、それらを地理や社会のタ イプに関連付けている。「Palm Play (1977) (27分)」は、 ダンスにおける手のひらの使い方を文化横断的に調査した『Palm Play』(1977年)(27分)、ダンスにおける足の使い方を文化横断的に調査した『Step Style』(1977年)(30分)[9]、そして、アメリカ大陸にはシベリアの狩猟民族が移住してきたという証拠として、コレオメトリックのデータを 用いた『The Longest Trail』(1984年)(59分)などがある。2009年には、ジョン・メルヴィル・ビショップ(Media-Generation, 1974–2008)が制作したDVD『Rhythms of Earth: The Choreometrics Films of Alan Lomax and Forrestine Paulay』に、4本の映画すべてが収録された。このDVDには、研究のオリジナル参加者たちへの新旧のインタビューも含まれている。[1 0] 即興ジャズミュージシャン兼作曲家のロズウェル・ラッドは、後にロマックスとポーレイと共同で、商業的に生産された20世紀のアメリカンポピュラーミュー ジックとダンスを研究するために、カントメトリック分析とコレオメトリック分析を用いた未発表の研究『Urban Strain』に取り組んだ。
Criticisms and responses

The reaction of musicologists to Cantometrics was complex, as some critics questioned whether one could ever have enough statistics to prove anything about music and culture. One, Richard Middleton, called it an example of sociological homology.

The musical examples for Cantometrics had not been chosen randomly, however, but for their representativeness, following the scholarly guidance of specialists who had studied the regions and /or supplied the audio or film clip samples. This was done because it was found that style tends to be very repetitive, and in most instances relatively few examples captured the stable performance norms, so that in most cases, coding many examples per culture yielded little new information. Lomax and Grauer settled on about ten examples per culture for Cantometrics, which had the largest dataset. Ten examples per culture usually sufficed, although for some cultures one or more sub-styles needed to be sampled as well.

Alan Lomax himself stressed repeatedly that completeness of sampling was not the point:

The adequacy of any of these samples is . . . subject to this test: Will another sample of a similar kind taken in the same culture produce a similar performance profile? From this point of view, I believe that the majority of our samples will hold up. Even "secret" songs generally tend to be stylistically close to the more familiar music of a culture. The truth is that, with any one culture or subculture, singing is a rather standardized kind of behavior. It must be so since a main function of song is to . . . permit groups of performers to vocalize together and their listeners to share in a common experience. Cantometrics is a study of these standardized models, which describe singing rather than songs. Therefore, it is not primarily concerned with "complete" collections and descriptions, as are most scholarly endeavors, but with locating verifiable regularities and patterns. (Lomax [1968] 2000).

Victor Grauer noted that: “Cantometrics is a statistical method. Its patterns and correlations are based on multiple instances, not just one. There will always be exceptions, which is why statistical methods are generally preferable for comparative studies than the close examination of individual examples.”[11]
批判と反応
音楽学者たちのカントメトリクスに対する反応は複雑であった。音楽や文化について何かを証明するのに十分な統計が存在するのかという疑問を呈する批評家もいた。リチャード・ミドルトンは、それを社会学的な相同性の例と呼んだ。

しかし、カントメトリクスの音楽の例は、その地域を研究した専門家やオーディオまたはフィルムクリップのサンプルを提供した専門家の学術的な指導に従っ て、その地域を代表するものとしてランダムに選ばれたものではない。これは、スタイルが非常に繰り返しになりがちであり、ほとんどの事例において比較的少 数の例が安定したパフォーマンスの基準を捉えていることが分かったためである。そのため、ほとんどの事例において、文化ごとに多くの例をコーディングして も、ほとんど新しい情報は得られなかった。ロマックスとグラウアーは、最大のデータセットを持つカントメトリクスについて、文化ごとに約10の例に絞っ た。通常は文化ごとに10の例で十分であったが、一部の文化では1つ以上のサブスタイルもサンプリングする必要があった。

アラン・ロマックス自身も繰り返し強調していたが、サンプリングの完全性は重要ではない。

これらのサンプルの適切性は...このテストに左右される。同じ文化圏で同種のサンプルをもう一つ採取した場合、同様のパフォーマンス・プロファイルが得 られるか?この観点から見ると、私たちのサンプルの大半は十分通用するだろう。たとえ「秘密の歌」であっても、一般的にその文化圏でよく知られている音楽 のスタイルに近くなる傾向がある。実際、いかなる文化やサブカルチャーにおいても、歌うという行為はかなり標準化された行動である。歌の主な機能は、複数 のパフォーマーが一緒に声を出すことを可能にし、リスナーが共通の体験を共有できるようにすることであるため、そうであるに違いない。 カントメトリクスは、歌よりも歌い方を研究する学問である。 したがって、学術研究のほとんどがそうであるように、「完全な」コレクションや記述を主眼とするのではなく、検証可能な規則性やパターンを見出すことを目 的としている。 (Lomax [1968] 2000).

ビクター・グラウアーは次のように述べている。「カントメトリクスは統計的手法である。そのパターンと相関関係は、単一ではなく複数の事例に基づいてい る。常に例外は存在する。そのため、個々の事例を詳細に調査するよりも、比較研究には統計的手法が一般的に望ましいのである。」[11]
Cantometrics as an educational tool

The Cantometrics team also created a set of teaching tapes that make it easy to develop an understanding of world music and to create new song profiles. “Cantometrics helps you to break music down into its parts,” Roswell Rudd told Gideon D’Arcangelo. “You want to know how it’s put together and then you want to know where the parts came from. The Cantometrics teaching tapes are the best thing anybody can use who wants to understand world music, classical music, pop music, whatever. That teaching kit teaches you about the qualities of music – any kind of music from any culture.”[12] Alan Lomax foresaw that computers would be an ideal way to make Cantometrics analysis available not just to scholars but to people of all ages and educational backgrounds, particularly school children. With that end in view, during the 1990s he developed The Global Jukebox, an interactive multi-media computer program designed for classrooms, museums, and libraries to visually and aurally map the world's song and dance cultures, incidentally helping people understand their own roots and those of others, while teaching geography, anthropology, and tolerance through song and dance.[13] Since Alan Lomax's death in 2002, The Association for Cultural Equity, which Lomax founded, has been working to update the program, and make it widely available. In fulfillment of this project, as of March 2012 all the recordings of his Archive will be streamed online.[14]


カントメトリクスを教育ツールとして

カントメトリクスのチームは、世界の音楽への理解を深め、新しい楽曲のプロフィールを作成するのを容易にする一連の教授用テープも作成した。「カントメト リクスは音楽をその構成要素に分解するのに役立つ」とロズウェル・ラッドはギデオン・ダルカンジェロに語った。「音楽がどのように組み立てられているかを 知り、その構成要素がどこから来たのかを知りたくなる。カントメトリクスの教授用テープは、ワールドミュージック、クラシック音楽、ポップミュージックな ど、何であれ理解したいと望む人にとって最高の教材だ。その教授用キットは、あらゆる文化のあらゆる音楽の特性を教えてくれる。」[12] アラン・ローマックスは、カントメトリクスの分析を学者だけでなく、あらゆる年齢層や教育背景の人々、特に学校の子どもたちにも利用できるようにするに は、コンピュータが理想的な方法であると予見していた。その目的を念頭に、1990年代に彼は、教室や博物館、図書館で使用するインタラクティブなマルチ メディア・コンピューター・プログラム「グローバル・ジュークボックス」を開発した。このプログラムは、世界の歌や踊りの文化を視覚的・聴覚的にマッピン グし、地理や人類学、歌や踊りを通じての寛容性を教えると同時に、人々が自分や他者のルーツを理解する手助けをすることを目的としている。また、歌や踊り を通じて地理、人類学、寛容さを教えることもできる。[13] アラン・ロマックスが2002年に亡くなって以来、ロマックスが創設した文化エクイティ協会は、このプログラムを更新し、広く利用できるようにする作業を 行っている。このプロジェクトの一環として、2012年3月現在、彼のアーカイブの録音はすべてオンラインでストリーミング配信されている。[14]







リ ンク

文 献

そ の他の情報

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Copyleft, CC, Mitzub'ixi Quq Chi'j, 1996-2099

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