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クアトロ(楽器)

The cuatro is a family of Latin American string instruments played in Puerto Rico, Venezuela and other Latin American countries.

池田光穂

★クアトロは、プエルトリコやベネズエラなど中南米諸国で演奏されている 弦楽器の一種。スペインのギターに由来する。ヴィオラのような形をしたものもあるが、ほとんどのクアトロは小型から中型のクラシック・ギターに似ている。 プエルトリコとベネズエラでは、クアトロは世俗音楽と宗教音楽のための合奏楽器であり、パーティーや伝統的な集まりで演奏される。

The cuatro is a family of Latin American string instruments played in Puerto Rico, Venezuela and other Latin American countries. It is derived from the Spanish guitar. Although some have viola-like shapes, most cuatros resemble a small to mid-sized classical guitar. In Puerto Rico and Venezuela, the cuatro is an ensemble instrument for secular and religious music, and is played at parties and traditional gatherings.[1]

Cuatro means four in Spanish; the instrument's 15th century predecessors were the Spanish vihuela and the Portuguese cavaquinho, the latter having four strings like the cuatro.

Modern cuatros come in a variety of sizes and shapes, and number of strings. Cuatros can either have single-strings, like a guitar, or double- or triple-coursed strings like a mandolin, and vary in size from a large mandolin or small guitar, to the size of a full-size guitar. Depending on their particular stringing, cuatros are part of the guitar or mandolin subfamilies of the lute family.
クアトロは、プエルトリコやベネズエラなど中南米諸国で演奏されている 弦楽器の一種。スペインのギターに由来する。ヴィオラのような形をしたものもあるが、ほとんどのクアトロは小型から中型のクラシック・ギターに似ている。 プエルトリコとベネズエラでは、クアトロは世俗音楽と宗教音楽のための合奏楽器であり、パーティーや伝統的な集まりで演奏される[1]。

この楽器の15世紀の前身はスペインのヴィウエラ(vihuela)とポルトガルのカヴァキーニョ(cavaquinho)で、後者はクアトロのように4 本の弦を持つ。

現代のクアトロには、さまざまなサイズや形、弦の本数がある。クアトロには、ギターのように弦が1本のものから、マンドリンのように弦が2重、3重に張ら れているものまであり、サイズもマンドリンや小型ギターのような大きなものから、フルサイズのギターのようなものまでさまざまだ。弦の張り方によって、ク アトロはリュート科のギター亜科またはマンドリン亜科に属する。
Cuban Cuatro
The Cuban cuatro (cuatro Cubano, or tres cuatro) is similar to a Cuban tres, but with 4 courses of doubled strings, instead of the usual 3 courses. It is usually tuned G4 G3 — C4 C4 — E4 E4 — A4 A4 .
キューバン・クアトロ
キューバン・クアトロ(クアトロ・クバーノ、またはトレス・クアトロ)はキューバン・トレスに似ているが、通常の3コースの代わりに4コースの2重弦があ る。調弦は通常、G4 G3 - C4 C4 - E4 E4 - A4 A4 。
Puerto Rican Cuatro
The word cuatro first appears in 1828, when an activity that included stringed instruments was mentioned in a Puerto Rican newspaper. The word cuatro was used to represent the number of strings that the instrument initially had, but a 10 stringed, 5 course cuatro was made in 1887, as shown in a photograph taken in 1916. By 1922, cuatro music was being played on Puerto Rican radio stations, like "Los Jíbaros de la Radio" (1932) and "Industrias Nativas" (1934). After many years of constant rise in popularity, the Puerto Rican government approved a law in 2002 declaring that every year on November 17, the Commonwealth would celebrate "El día del Cuatro y del Cuatrista Puertorriqueño"[2] (Day of the Cuatro and Puerto Rican Cuatro Player). Only a year later, the Puerto Rican cuatro was one of three instruments that were declared the National Instruments of the Commonwealth of Puerto Rico and important symbols of Puerto Rican culture.[3]
プエルトリコのクアトロ
クアトロという言葉が初めて登場するのは1828年のことで、プエルトリコの新聞に弦楽器を含む活動が掲載された。クアトロという言葉は、当初この楽器が 持っていた弦の数を表すために使われていたが、1916年に撮影された写真にあるように、1887年に10弦5コースのクアトロが作られた。1922年ま でには、"Los Jíbaros de la Radio"(1932年)や "Industrias Nativas"(1934年)といったプエルトリコのラジオ局でクアトロの音楽が流れるようになった。長年にわたって人気が高まり続けた後、プエルトリ コ政府は2002年、毎年11月17日に連邦が「El día del Cuatro y del Cuatrista Puertorriqueño」[2](クアトロとプエルトリコのクアトロ奏者の日)を祝うことを宣言する法律を承認した。わずか1年後、プエルトリコの クアトロは、プエルトリコ連邦の国家楽器であり、プエルトリコ文化の重要なシンボルであると宣言された3つの楽器の1つとなった[3]。
The Puerto Rican cuatro is shaped more like a viola than a guitar, and is the most familiar[clarification needed] of the three instruments of the Puerto Rican orquesta jíbara (i.e., the cuatro, the tiple and the bordonua). The Puerto Rican cuatro has ten strings in five courses, tuned in fourths from low to high, with B and E in octaves and A, D, and G in unisons: B3 B2 — E4 E3 — A3 A3 — D4 D4 — G4 G4 .

The cuatro is composed of several parts that work together to formulate the distinguishable sound of the instrument:

Clavijero (pegbox): This is found at the head of the cuatro, which allows the instrument's strings to be tuned
Cejuela (nut or hueso): This is found on both ends of the cuatro, close to the head of the instrument, and in the overall body of it. It helps keep the strings in place as well as aid in the tuning process of the instrument.
Trastes (fret): There are 18 to 20 frets in a traditional Puerto Rican Cuatro.
Diapasón (diapason): Diapason is an addition of the cuatro that is placed under the frets, to allow the musician comfort to the hand and a grasp whilst he/she is playing.
Rosetas (rosette): This is a circular ornament that is present at the mouth of the instrument. Although this is allows cuatros to be distinguishable, the actual function that these serve in the instrument is for feedback prevention.
Cuerdas (string): The strings are the main element that is in charge of producing sound. By being struck with a pick, they are able to produce various sounds and variations of chords in a cuatro.
Puente (bridge): The function of the bridge is to be able to maintain the strings in the position they are supposed to be in. In the bridge there is a cejuela, which aids in this task as well.
Caja armónica (harmonic box): This is the overall body of the cuatro. It helps modify the sound produced and helps spread it to the surrounding air or environment.

Several sizes of the instrument exist, including a cuatro soprano, cuatro alto, cuatro tradicional (the standard instrument, also called cuatro tenor), and cuatro bajo (bass): All have 10 strings and are tuned in fourths. There is also a cuatro lírico (lyrical cuatro), which is about the size of the tenor, but has a deep jellybean-shaped body; a cuatro sonero, which has 15 strings in 5 courses of 3 strings each; and a seis, which is a cuatro tradicional with an added two-string course (usually a lower course), giving it a total of 12 strings in 6 courses.[4]

The Puerto Rican Cuatro is played with a pick, and the cuatrista will strike downwards on the string with the pick in order to generate the sound that the person wants to produce. The most popular technique used to play the cuatro is called tremolo, which occurs when a cuatro player continually strikes the same chord multiple times to generate a sound for a longer period of time. The tremolo is used to play longer lasting notes, like whole notes, half notes, and tied eighth notes and sixteenth notes.

Musically, the Puerto Rican cuatro, although it is used throughout the year, it is mostly heard during Christmas time ("The short history of the cuatro"). The genres of music where the cuatro's presence is really known in Plena, the Trova, the Aguinaldo and the Seis that were created in Puerto Rico. Sometimes, it is integrated in salsa and other genres of music like the waltz. Some of the aguinaldos and seises created in Puerto Rico are:

Alegre Vengo
De la Montaña Venimos
Saludos, Saludos
De Tierras Lejanas
Popurri Navideño
Caminan las Nubes
El Fuá
Seis Mapeyé
Seis Chorreao
Seis Celinés
Seis Fajardeño

Venezuelan cuatro以下省略
https://en.wikipedia.org/wiki/Cuatro_(instrument)
プエルトリコのクアトロは、ギターというよりはヴィオラに近い形をして おり、プエルトリコのオルケスタ・ジバラの3つの楽器(すなわちクアトロ、ティプル、ボルドヌア)の中で最も親しまれている[clarification needed]。プエルトリコのクアトロは5コース10弦で、低音から高音まで4分音符で調弦され、BとEはオクターブ、A、D、Gはユニゾンで調弦され る: B3 B2 - E4 E3 - A3 A3 - D4 D4 - G4 G4 。

クアトロは、いくつかのパートから構成されており、それらが一体となって、この楽器の特徴的なサウンドを形成している:

Clavijero(ペグボックス): クアトロの頭にあり、弦のチューニングを行う。
Cejuela(ナットまたはフエソ): クアトロの両端、楽器の頭に近い部分と胴体にある。弦を固定し、チューニングを助ける。
トラステス(フレット): 伝統的なプエルトリコのクアトロには18から20のフレットがある。
Diapasón(ディアパソン): ディアパソンはフレットの下に置かれるクアトロの付加物であり、演奏者が演奏中に手に馴染み、把握できるようにするためのものである。
ロゼッタ(Rosetas):ロゼッタは円形の装飾品: クアトロの楽器口にある円形の飾り。これによってクアトロを見分けることができるが、実際の役割はハウリング防止である。
クエルダ(弦): 弦は音を出すための主要な要素である。ピックで叩くことで、クアトロの様々な音や和音のバリエーションを生み出すことができる。
プエンテ(ブリッジ): ブリッジの役割は、弦をあるべき位置に保つこと。ブリッジにはセジュエラがあり、この役割も果たす。
カハ・アルモニカ(ハーモニック・ボックス): クアトロの胴体部分。発生した音を修正し、周囲の空気や環境に拡散させるのに役立つ。

クアトロ・ソプラノ、クアトロ・アルト、クアトロ・トラディシオナル(クアトロ・テナーとも呼ばれる標準的な楽器)、クアトロ・バホ(バス)など、いくつ かのサイズがある: いずれも弦は10本で、4分音符で調弦される。また、クアトロ・リコ(叙情的なクアトロ)もあり、これはテノールとほぼ同じ大きさだが、胴体が深いジェ リービーン型をしている。クアトロ・ソネーロは、3弦ずつ5コースで15弦を持ち、セイスは、クアトロ・トラディシオナルに2弦のコース(通常は低い方の コース)が追加され、6コースで合計12弦となる[4]。

プエルトリコのクアトロはピックを使って演奏され、クアトリスタが出したい音を出すためにピックで弦を下向きに叩く。クアトロを演奏する際に最もよく使わ れる奏法はトレモロと呼ばれるもので、クアトロ奏者が同じコードを何度も叩き続けることで、より長い時間音を出すことができる。トレモロは、全音符、2分 音符、タイド8分音符や16分音符など、長く続く音を演奏するために使われる。

音楽的には、プエルトリコのクアトロは一年中使われているが、クリスマスの時期に聴かれることが多い(「クアトロの短い歴史」)。クアトロの存在がよく知 られている音楽のジャンルは、プエルトリコで生まれたプレナ、トロバ、アギナルド、セイスである。サルサやワルツのような他のジャンルの音楽に組み込まれ ることもある。プエルトリコで創作されたアギナルドやセイゼスをいくつか紹介しよう:

アレグレ・ヴェンゴ
デ・ラ・モンターニャ・ヴェニモス
サルードス、サルードス
デ・ティエラス・レジャーナス
ポプリ・ナビデーニョ
カミナン・ラス・ヌベス
エル・フア
セ・マペイエ
セビリア
セリネス
ファジャルデニョ

Venezuelan cuatro以下省略
https://en.wikipedia.org/wiki/Cuatro_(instrument)


Orlando “El Mostro” Santiago-El duro del guaguanco
Orlando “El Mostro” Santiago-El duro del guaguanco


Concierto #MúsicaAbierta con los Hermanos Colón Zayas

The Puerto Rican cuatro (Spanish: cuatro puertorriqueño) is the national instrument of Puerto Rico. It belongs to the lute family of string instruments, and is guitar-like in function, but with a shape closer to that of the violin. The word cuatro means "four", which was the total number of strings of the earliest Puerto Rican instrument known by the cuatro name.[1]

The current cuatro has ten strings[1] in five courses, tuned, in fourths, from low to high B3 B2♦E4 E3♦A3 A3♦D4 D4♦G4 G4 (note that the bottom two pairs are in octaves, while the top three pairs are tuned in unison), and a scale length of 500-520 millimetres.[2]

The cuatro is the most familiar of the three instruments which make up the Puerto Rican jíbaro orchestra (the cuatro, the tiple and the bordonúa).[citation needed]

A cuatro player is called a cuatrista. This instrument has had its prominent performers like Andrés Jiménez, Edwin Colón Zayas, Yomo Toro, Iluminado Davila Medina and the maestro Maso Rivera.[citation needed]


プエルトリコのクアトロ(スペイン語:cuatro puertorriqueño)は、プエルトリコの民族楽器である。弦楽器のリュート科に属し、機能的にはギターに似ているが、形状はバイオリンに近い。 クアトロという言葉は「4」を意味し、クアトロの名で知られるプエルトリコ最古の楽器の弦の総数であった[1]。

現在のクアトロは5コース10弦[1]で、調弦は4分の1で低音から高音までB3 B2♦E4 E3♦A3 A3♦D4 D4♦G4 G4(下の2組はオクターブ、上の3組はユニゾンで調弦されているので注意)、スケール長は500~520ミリ[2]となっている。

クアトロは、プエルトリコのヒバロ・オーケストラを構成する3つの楽器(クアトロ、ティプル、ボルドヌア)の中で最も親しまれている[citation needed]。

クアトロの演奏者はクアトリスタと呼ばれる。この楽器には、アンドレス・ヒメネス、エドウィン・コロン・サヤス、ヨモ・トロ、イルミナード・ダビラ・メ ディナ、巨匠マソ・リベラなどの著名な演奏家がいる[引用者注釈]。
Very little is known about the exact origin of the cuatro. However, most experts believe that the cuatro has existed on the island in one form or another for about 400 years. The Spanish instrument that it is most closely related to is the vihuela poblana (also known as the Medieval/Renaissance guitar), which had four courses, two strings each for eight strings in total as well as the Spanish Medieval/Renaissance four-course and the Spanish laúd, particularly in the Canary Islands.[citation needed]

There was a "cuatro antiguo" which had four single strings, then eight strings in four doubled courses, and then the modern cuatro with five double courses. Despite the name, however, the origins are not clear.[citation needed]
クアトロの正確な起源については、ほとんど知られていない。しかし、ほ とんどの専門家は、クアトロは約400年前から何らかの形でこの島に存在していたと考えている。最も近い関係にあるスペインの楽器は、4コース、各2弦、 合計8弦を持つヴィウエラポブラナ(中世/ルネサンスギターとも呼ばれる)、およびスペイン中世/ルネサンス4コース、特にカナリア諸島のスペインラウド である[citation needed] 。

単弦4本の「クアトロ・アンティグオ」、4本の2重コースに8本の弦を張った「クアトロ」、そして5本の2重コースを持つ現代の「クアトロ」がある。しか し、その名前とは裏腹に、起源は明らかではない。[citation needed]。
Types of Puerto Rican cuatros

There are three main types of cuatro: cuatro antiguo of four orders and four strings, the "Southern" cuatro of four orders and eight strings, and the cuatro "moderno" of five orders and ten strings.[citation needed]

The four string cuatro antiguo: This is the original Puerto Rican cuatro. It was made from a single block of wood and used four gut strings. This instrument may have evolved from the vihuela poblana. It was used to mostly play jíbaro music.
The eight-string "Southern" cuatro: This cuatro evolved from the old four-string cuatro. It was made like a guitar and had four pairs of steel strings. It was used to play salon genres like the mazurka, danza, waltz, polka, etc.
The ten string cuatro "moderno": This cuatro evolved from the Baroque era ten string bandurria and laúd from Spain. It is made from a single block of wood and it has five pairs of steel strings. It is the most commonly used today and is used to play jíbaro music, salon genres, salsa, pop, rock, classical, jazz, and even American bluegrass and many more styles.
プエルトリコのクアトロの種類

クアトロには大きく分けて、4オーダー4弦のクアトロ・アンティグオ、4オーダー8弦の「南部」クアトロ、5オーダー10弦のクアトロ・モデルノの3種類 がある[要出典]。

4弦のクアトロ・アンティグオです。プエルトリコのクアトロの原型である。1つの木の塊から作られ、4本のガット弦が使われていました。この楽器はビウエ ラポブラナから発展したものと思われる。主にヒバロの演奏に使われた。8弦の「南部」クアトロ。このクアトロは、古い4弦クアトロから発展したものであ る。ギターのような形状で、4対のスチール弦を備えている。マズルカ、ダンツァ、ワルツ、ポルカなどのサロンのジャンルを演奏するのに使われた。10弦の クアトロ「モダノ」。バロック時代のスペインの10弦バンドゥリアやラウドから発展したクアトロ。スペインのバロック時代の10弦バンドゥリアやラウドか ら発展したクアトロで、1つの木の塊から作られ、5対のスチール弦が張られています。現在最もよく使われており、ヒバロ音楽、サロンジャンル、サルサ、 ポップス、ロック、クラシック、ジャズ、さらにはアメリカのブルーグラスなど、さまざまなスタイルの演奏に使われる。
Cuatro shapes, sizes and variants

Sound Box designs

The antiguo design: This box resembles a medieval keyhole, also known as cuatro cuadrao, or cuatro araña. This shape has been found on some old dotars and citolas. Four-string, eight-string and ten-string cuatros were made using this design. This was the very first design and it might be 400 years old. Sometimes some ten-string cuatros are still made with this design.

The aviolinado design: This box resembles a violin. It is the most common shape used today. Eight string and ten-string cuatros were made using this design starting in the 19th century.

The dos puntos design: This box looked like some old mandolinas made by Martin in the United States during the 20th century. However, it was first used in the 19th century in Yauco, Puerto Rico. Eight string cuatros were made using this design.

The tulipán design: This box looked like the antiguo design but with no straight lines and all curves and thus resembled a tulip. Eight-string and ten-string cuatros were made using this design during the 1900s near Yauco and Ponce.

The higuera design: This is the rarest design. This box was shaped like an organic oval. This was because the soundboxes were made from domed gourds instead of wood. Four-string cuatros were made using this design in the 19th century in Puerto Rico by enslaved Africans on the island. Now they are made with ten metal strings and often have designs carved onto their backs.

Besides these, many other lesser-known and one-of-a-kind designs also exist.

Variants

In the 1950s, there was an effort to produce a "classical" ensemble of cuatros, with various-sized instruments taking on the role of the violins, violas, cellos, and double basses in a classical orchestra. To meet these roles cuatros of the aviolinado style were produced in four different sizes and tunings: Cuatro Soprano, Cuatro Alto, Cuatro Tradicional (the standard instrument, also called Cuatro Tenor), and Cuatro Bajo (Bass Cuatro): all have ten strings and are tuned in fourths. The project met with only limited success and today most of these variants are rare, with the cuatro tradicional surviving as the standard instrument.[3]

There is also a Cuatro Lírico ("lyrical cuatro"), which is about the size of the Tenor, but has a deep jelly-bean shaped body; a Cuatro Sonero, which has fifteen strings in five courses of three strings each; and a Seis, which is a Cuatro Tradicional with an added two string course (usually a lower course), giving it a total of twelve strings in six courses.[4][5][6][7]
クアトロの形状、サイズ、バリエーション

サウンドボックスデザイン

アンティグオのデザイン。中世の鍵穴に似たデザインで、「クアトロ・クアドラオ」「クアトロ・アラーニャ」とも呼ばれます。この形は、古いドターやシトラ で見つかっています。4弦、8弦、10弦のクアトロがこのデザインで使われました。これは最初のデザインであり、400年前のものかもしれない。今でも 10弦のクアトロがこのデザインで作られていることがあります。

アビオリナードのデザイン。アビオリナードデザイン:バイオリンに似た形の箱です。現在、最も一般的に使われている形です。19世紀以降、8弦や10弦の クアトロがこのデザインで作られるようになりました。

ドス・プントス(Dos puntos)デザイン。20世紀にアメリカのマーチン社で作られた古いマンドリンに似た箱です。しかし、この箱は19世紀にプエルトリコのヤウコで使わ れたのが最初である。8弦のクアトロがこのデザインで使われた。

トゥリパンのデザイン。アンティグオのデザインに似ているが、直線がなく曲線ばかりなので、チューリップのような箱。1900年代にヤウコやポンセで8弦 と10弦のクアトロが使われた。

ヒグエラのデザイン。最も希少なデザインです。このボックスは、有機的な楕円のような形をしています。これは、サウンドボックスが木の代わりにドーム型の 瓢箪で作られていたためです。4弦のクアトロは、19世紀にプエルトリコで、島の奴隷になったアフリカ人によってこのデザインで使われた。現在は10本の 金属弦で作られ、背中にデザインが彫られていることが多い。

このほかにも、あまり知られていない一点もののデザインも多く存在する。

バリエーション

1950年代、クラシックオーケストラのヴァイオリン、ヴィオラ、チェロ、コントラバスの役割を担うクアトロのアンサンブルを、さまざまなサイズの楽器で 実現しようとする試みがなされた。そのため、アビオリナードスタイルのクアトロは、4種類のサイズとチューニングで製作された。クアトロ・ソプラノ、クア トロ・アルト、クアトロ・トラディシオナル(標準楽器、クアトロ・テナーとも呼ばれる)、クアトロ・バホ(バス・クアトロ)の4種類で、いずれも10弦、 4分音符で調律されている。このプロジェクトは限られた成功しか収められず、現在ではこれらのバリエーションはほとんど存在せず、クアトロ・トラディシオ ナルが標準楽器として存続している[3]。

また、テナーとほぼ同じ大きさで、深いジェリービーンズ型のボディを持つクアトロ・リコ(「リリカル・クアトロ」)、3弦ずつ5コースで15弦のクアト ロ・ソネーロ、クアトロ・トラディショナルに2弦コース(通常は下コース)を加え、6コースで12弦とするセイスもある[4][5][6][7]。
Cuatro orchestras of Puerto Rico

The original cuatro orchestra was the orquesta jíbara which consisted of a various number of different string instruments:

Puerto Rican Tiple
Cuatro Tradicional
Bordonúa
At least two configurations of "classical" cuatro orchestra were formed in the 1950s and 1960s:

Primero Cuatro Concertino
Segundo Cuatro Concertino
Cuatro Bajo
Cuatro Rítmico
Cuatro Tradicional
Or:

Cuatro Soprano
Cuatro Tenor
Cuatro Alto
Cuatro Bajo
As noted, most of the instrumental variants are now rare, as are these classical groupings. There have been, however, modern efforts to revive the orquesta jíbara.[citation needed]
プエルトリコのクアトロ・オーケストラス

クアトロオーケストラの原型は、様々な数の異なる弦楽器で構成されたオルケスタ・ジバラである。

プエルトリコのティプル
クアトロ・トラディショナル(Cuatro Tradicional
ボルドヌア
1950年代から1960年代にかけて、少なくとも2つの構成の「クラシック」クアトロ・オーケストラが結成されました。

プリメロ・クアトロ・コンチェルティーノ
セグンド・キュアトロ・コンチェルティーノ
クアトロ・バホ(Cuatro Bajo
クアトロ・リトミカ(Cuatro Rítmico
クアトロ・トラディショナル(Cuatro Tradicional
または

クアトロ・ソプラノ(Cuatro Soprano
クアトロテナー
クアトロアルト
クアトロ・バホ(Cuatro Bajo
前述のように、ほとんどの楽器編成は、これらの古典的なグループと同様に、現在では珍しいものとなっています。しかし、現代ではオルケスタ・ジバラを復活 させようとする動きがある[citation needed]。
The Puerto Rican Cuatro Project"

William Cumpiano and Christina Sotomayor founded the Puerto Rican Cuatro Project, a non-profit organization dedicated to fostering the traditions that surround the national instrument of Puerto Rico, by means of gathering, promoting and preserving the cultural memories of Puerto Rican musical traditions, folkloric stringed instruments and musicians. The Cuatro Project is also dedicated to promoting and preserving the Puerto Rican décima verse form and the traditional song as created by its greatest troubadours, living and past.[8]

Cumpiano, together with Sotomayor and Wilfredo Echevarría, wrote, directed and produced two DVD documentaries for The Cuatro Project. They are: OUR CUATRO Vol. 1, the first feature-length documentary about the cuatro and its music and OUR CUATRO Vol. 2: A Historic Concert. Cumpiano and cultural researcher David Morales produced another DVD documentary THE DÉCIMA BORINQUEÑA: An ancient poetic singing tradition, directed by Myriam Fuentes. The proceeds of these recordings were to be used for the research and documentation activities of the Puerto Rican Cuatro Project.[9]

"Nuestro Cuatro: Volumen 1", The Puerto Ricans and their stringed instruments. An unprecedented documentary that reveals the emotional story of the development and the history of the music and stringed instruments traditions of Puerto Rico.

"Nuestro Cuatro: Volumen 2", Un Concierto Histórico/A Historical Concert. The conclusion of the video documentary Nuestro Cuatro, a cultural and musical history of the Puerto Rican cuatro and Puerto Rico's stringed instruments.
プエルトリカン・クアトロ・プロジェクト

「William CumpianoとChristina Sotomayorは、プエルトリコの音楽伝統、民俗弦楽器、音楽家の文化的記憶を収集、促進、保存することにより、プエルトリコの民族楽器を取り巻く伝 統を育むことを目的とした非営利団体、Puerto Rican Cuatro Projectを設立しました。また、クアトロ・プロジェクトは、プエルトリコのデシマ詩の形式と、生前および過去の偉大なトルバドゥールによって作られ た伝統的な歌の普及と保存に力を注いでいる[8]。

クアトロ・プロジェクトでは、ソトマヨール、ウィルフレド・エチェバリアとともに、2本のDVDドキュメンタリーの脚本・監督・制作を担当しました。それ らは クアトロとその音楽に関する初の長編ドキュメンタリー「OUR CUATRO Vol.1」と「OUR CUATRO Vol.2: A Historic Concert」です。また、クンパイアーノと文化研究者のデビッド・モラレスは、ミリアム・フエンテス監督によるDVDドキュメンタリー「THE DÉCIMA BORINQUEÑA: An ancient poetic singing tradition」を制作しました。これらの録音の収益は、プエルトリコ・クアトロ・プロジェクトの研究・記録活動に使われることになった[9]。

"Nuestro Cuatro: Volumen 1」プエルトリコ人とその弦楽器。プエルトリコの音楽と弦楽器の伝統の発展と歴史の感動的な物語を明らかにする、前代未聞のドキュメンタリーです。

"ヌエストロ・クアトロ Volumen 2", Un Concierto Histórico/A Historical Concert. プエルトリコのクアトロとプエルトリコの弦楽器の文化的・音楽的歴史を描いたビデオドキュメンタリー「Nuestro Cuatro」の完結編です。
Use in popular music

Jon Anderson used a cuatro on the Yes album Tormato,[10] although the sleeve-notes misdescribe the instrument as an Álvarez ten string guitar. Puerto Rican singer-songwriter Christian Nieves played a cuatro on the 2017 hit single "Despacito" by Luis Fonsi featuring Daddy Yankee;[11] the instrument, as strung for left-handed playing, appears at 3:32 of the song's official music video, which became the most-viewed video on YouTube on August 4, 2017.[12]

Famous cuatro player (cuatrista) Yomo Toro.
ポピュラー音楽での使われ方

ジョン・アンダーソンはYesのアルバム『Tormato』でクアトロを使われたが[10]、スリーブノートにはアルバレスの10弦ギターと誤記されてい る。プエルトリコのシンガーソングライターであるChristian Nievesは、Luis Fonsi featuring Daddy Yankeeによる2017年のヒットシングル「Despacito」でクアトロを演奏しており[11]、左手演奏用に弦を張った楽器は、同曲の公式 ミュージックビデオの3分32秒で登場しており、このビデオはYouTubeで最も視聴数の多いビデオとなった(2017年8月4日)[12]。
El Cuatro (Spanish Wikipedia)
Music of Puerto Rico
Cuatro (Venezuela)

https://en.wikipedia.org/wiki/Puerto_Rican_cuatro

The Music of Puerto Rico has evolved as a heterogeneous and dynamic product of diverse cultural resources. The most conspicuous musical sources of Puerto Rico have primarily included European, Indigenous, and African influences, although many aspects of Puerto Rican music reflect origins elsewhere in the Caribbean. Puerto Rican music culture today comprises a wide and rich variety of genres, ranging from essentially native genres such as bomba, danza, and plena to more recent hybrid genres such as salsa, Latin trap and reggaeton. Broadly conceived, the realm of "Puerto Rican music" should naturally comprise the music culture of the millions of people of Puerto Rican descent who have lived in the United States, especially in New York City. Their music, from salsa to the boleros of Rafael Hernández, cannot be separated from the music culture of Puerto Rico itself.
プエルトリコの音楽は、多様な文化資源の異質かつダイナミックな産物と して発展してきた。プエルトリコの最も顕著な音楽源は、主にヨーロッパ、先住民、アフリカの影響を受けているが、プエルトリコ音楽の多くの側面はカリブ海 の他の地域の起源を反映している。今日のプエルトリコの音楽文化は、ボンバ、ダンザ、プレナといった本質的にネイティブなジャンルから、サルサ、ラテント ラップ、レゲトンといった最近のハイブリッドなジャンルまで、幅広く豊かなバラエティで構成されている。広く考えれば、「プエルトリコ音楽」の領域は、当 然、米国、特にニューヨークに住む数百万人のプエルトリコ系住民の音楽文化で構成されるはずだ。サルサからラファエル・エルナンデスのボレロまで、彼らの 音楽はプエルトリコの音楽文化そのものと切り離すことはできない。
Traditional, folk, and popular music

Early music

The music culture in Puerto Rico during the 16th, 17th, and 18th centuries is poorly documented. Certainly, it included Spanish church music, military band music, and diverse genres of dance music cultivated by the jíbaros and enslaved Africans and their descendants. While these later never constituted more than 11% of the island's population, they contributed to some of the island's most dynamic musical features becoming distinct indeed.

In the 19th century Puerto Rican music begins to emerge into historical daylight, with notated genres like danza being naturally better documented than folk genres like jíbaro music and bomba y plena and seis.

The African people of the island used drums made of carved hardwood covered with untreated rawhide on one side, commonly made from goatskin. A popular word derived from creole to describe this drum was shukbwa, which translates to 'trunk of tree'
伝統音楽、民族音楽、ポピュラー音楽

アーリーミュージック

16世紀、17世紀、18世紀のプエルトリコの音楽文化は、ほとんど記録されていない。確かに、スペインの教会音楽、軍楽隊の音楽、ヒバロや奴隷にされた アフリカ人とその子孫が育てた多様なジャンルのダンスミュージックがあった。これらの音楽は島の人口の11%以上を占めることはなかったが、島の最もダイ ナミックな音楽的特徴が実際に明確なものとなるのに貢献した。

19世紀になると、プエルトリコの音楽は歴史に名を残すようになり、ヒバロ音楽、ボンバ・イ・プレナ・セイスのような民俗音楽よりも、ダンザのような楽譜 のあるジャンルの方が、当然記録されている。

この島のアフリカの人々は、彫りの深い広葉樹の片面を未処理の生皮で覆った太鼓、一般的には山羊の皮で作られた太鼓を使っていた。このドラムを表すクレ オール語から派生した一般的な言葉はシュクブワで、「木の幹」と訳される。
Folk music

If the term "folk music" is taken to mean music genres that have flourished without elite support[clarification needed], and have evolved independently of the commercial mass media, the realm of Puerto Rican folk music would comprise the primarily Hispanic-derived jíbaro music, the Afro-Puerto Rican bomba, and the essentially "creole" plena. As these three genres evolved in Puerto Rico and are unique to that island[citation needed], they occupy a respected[neutrality is disputed] place in island culture, even if they are not currently as popular as contemporary music such as salsa or reggaeton.
民俗音楽

民俗音楽」という用語が、エリートの支援なしに栄え[clearification needed]、商業的マスメディアとは無関係に発展してきた音楽ジャンルを意味するとすると、プエルトリコの民俗音楽の領域は、主にヒスパニック由来の ヒバロ音楽、アフロプエルトリコのボンバ、本質的に「クロール」のプレナからなる。これら3つのジャンルはプエルトリコで発展したものであり、プエルトリ コ独自のものであるため[citation needed]、サルサやレゲトンなどの現代音楽ほどの人気はないにせよ、島の文化において尊敬に値する[中立性には異論がある]位置を占めている。
Jíbaro music

Jíbaros are small farmers of mixed descent who constituted the overwhelming majority of the Puerto Rican population until the mid-twentieth century.[1] They are traditionally recognized as romantic icons of land cultivation, hard-working, self-sufficient, hospitable, and with an innate love of song and dance. Their instruments[2] were relatives of the Spanish vihuela, especially the cuatro — which evolved from four single strings to five pairs of double strings —[3] and the lesser known tiple.[4] A typical jíbaro group nowadays might feature a cuatro, guitar, and percussion instrument such as the güiro scraper and/or bongo. Lyrics to jíbaro music are generally in the décima form, consisting of ten octosyllabic lines in the rhyme scheme abba, accddc. Décima form derives from 16th century Spain. Although it has largely died out in that country (except the Canaries), it took root in various places in Latin America—especially Cuba and Puerto Rico—where it is sung in diverse styles. A sung décima might be pre-composed, derived from a publication by some literati, or ideally, improvised on the spot, especially in the form of a “controversia” in which two singer-poets trade witty insults or argue on some topic. In between the décimas, lively improvisations can be played on the cuatro. This music form is also known as "típica" as well as "trópica".

The décimas are sung to stock melodies, with standardized cuatro accompaniment patterns. About twenty such song types are in common use. These are grouped into two broad categories, viz., seis (e.g., seis fajardeño, seis chorreao) and aguinaldo (e.g., aguinaldo orocoveño, aguinaldo cayeyano). Traditionally, the seis could accompany dancing, but this tradition has largely died out except in tourist shows and festivals. The aguinaldo is most characteristically sung during the Christmas season, when groups of revelers (parrandas) go from house to house, singing jíbaro songs and partying. The aguinaldo texts are generally not about Christmas, and also unlike Anglo-American Christmas carols, they are generally sung by a solo with the other revelers singing the chorus. In general, the Christmas season is a time when traditional music—both seis and aguinaldo—is most likely to be heard. Fortunately, many groups of Puerto Ricans are dedicated to preserving traditional music through continued practice.

Jíbaro music came to be marketed on commercial recordings in the twentieth century, and singer-poets like Ramito (Flor Morales Ramos, 1915–90) are well documented. However, jíbaros themselves were becoming an endangered species, as agribusiness and urbanization have drastically reduced the numbers of small farmers on the island. Many jíbaro songs dealt accordingly with the vicissitudes of migration to New York. Jíbaro music has in general declined accordingly, although it retains its place in local culture, especially around Christmas time and special social gatherings, and there are many cuatro players, some of whom have cultivated prodigious virtuosity.


HOMENAJE JIBARO 2007(1940-2007)
ヒバロ音楽

ヒバロは、20世紀半ばまでプエルトリコの人口の圧倒的多数を占めていた混血の小農民である[1]。彼らは伝統的に、勤勉で自給自足、もてなし好きで、生 来の歌と踊りを愛する、土地開拓のロマンあふれる象徴と認識されている。彼らの楽器[2]はスペインのビウエラの親戚で、特にクアトロ(4本の単弦から5 対の複弦に進化した)[3]とあまり知られていないティプル[4]がある。現在、ヒバロのグループはクアトロ、ギター、グイロスクレイパーやボンゴなどの 打楽器を特徴とするかもしれません。ヒバロ音楽の歌詞は一般的にデシマ形式であり、abba, accddcの韻律で10行の八音節からなる。デシマ形式は、16世紀のスペインに由来する。スペインではカナリア諸島を除いてほとんど廃れてしまった が、ラテンアメリカの各地、特にキューバとプエルトリコで定着し、さまざまなスタイルで歌われている。歌われるデシマは、あらかじめ作曲されたもの、文学 者の出版物に由来するもの、あるいは理想的にはその場で即興的に作られるもので、特に2人の歌い手詩人が気の利いた侮辱を交わしたり、何らかのテーマにつ いて議論する「論争」のような形がとられます。デシマの合間には、クアトロで生き生きとした即興演奏が行われることもある。この音楽形式は、 「trópica」だけでなく「típica」とも呼ばれます。

デシマス(décimas)」は、標準的なメロディーに、標準的なクアトロの伴奏パターンで歌われる。このような歌は約20種類あり、一般的に使われている。これらは大 きく分けて、セイス(セイス・ファジャルデーニョ、セイス・コレアオなど)とアギナルド(アギナルド・オロコベーニョ、アギナルド・カエヤノなど)の2種 類に分類される。伝統的に、セイスは踊りの伴奏として使われることもあったが、観光客向けのショーや祭りを除いては、その伝統はほとんどなくなっている。 アギナルドが最も特徴的に歌われるのは、クリスマスの時期で、お祭り好きのグループ(パランダ)が家々を回り、ヒバロの歌を歌いながらパーティーをする。 アギナルドのテキストは一般にクリスマスに関するものではなく、また英米のクリスマスキャロルとは異なり、一般にソロで歌われ、他の酒宴の参加者がコーラ スを担当する。一般に、クリスマスシーズンは、セイとアギナルドの両方の伝統音楽が最もよく聴かれる時期である。幸いなことに、多くのプエルトリコ人グ ループが、継続的な練習によって伝統音楽を守ることに専念している。

ヒバロ音楽は20世紀に入ると商業用レコードで販売されるようになり、ラミート(Flor Morales Ramos, 1915-90)のような歌手詩人もよく知られている。しかし、アグリビジネスと都市化によって島の小規模農家が激減したため、ヒバロ自体が絶滅危惧種に なりつつあった。ヒバロの歌の多くは、ニューヨークへの移住の波乱万丈をそれなりに扱っていた。ヒバロの音楽は、一般的には衰退していったが、特にクリス マスの時期や特別な社交の場では、地元の文化の中でその地位を保っており、多くのクアトロ奏者がいて、その中には天才的な名人芸を身につけた人もいる。
Bomba (Puerto Rico)

Historical references indicate that by the decades around 1800 plantation slaves were cultivating a music and dance genre called bomba. By the mid-twentieth century, when it started to be recorded and filmed, bomba was performed in regional variants in various parts of the island, especially Loíza, Ponce, San Juan, and Mayagüez. It is not possible to reconstruct the history of bomba; various aspects reflect Congolese derivation, though some elements (as suggested by subgenre names like holandés) have come from elsewhere in the Caribbean. French Caribbean elements are particularly evident in the bomba style of Mayagüez, and striking choreographic parallels can be seen with the bélé of Martinique. All of these sources were blended into a unique sound that reflects the life of the Jibaro, the slaves, and the culture of Puerto Rico.

In its call-and-response singing set to ostinato-based rhythms played on two or three squat drums (barriles), bomba resembles other neo-African genres in the Caribbean. Of clear African provenance is its format in which a single person emerges from an informal circle of singers to dance in front of the drummers, engaging the lead drummer in a sort of playful duel; after dancing for a while, that person is then replaced by another. While various such elements can be traced to origins in Africa or elsewhere, bomba must be regarded as a local Afro-Puerto Rican creation. Its rhythms (e.g. seis corrido, yubá, leró, etc.), dance moves, and song lyrics that sometimes mimic farm animals(in Spanish, with some French creole words in eastern Puerto Rico) collectively constitute a unique Puerto Rican genre.

In the 1950s, the dance-band ensemble of Rafael Cortijo and Ismael Rivera performed several songs in they had labeled as "bombas"; although these bore some similarities to the sicá style of bomba, in their rhythms and horn arrangements they also borrowed noticeably from the Cuban dance music which had long been popular in the island. Giving rise to Charanga music. As of the 1980s, bomba had declined, although it was taught, in a somewhat formalized fashion, by the Cepeda family in Santurce, San Juan, and was still actively performed informally, though with much vigor, in the Loíza towns, home to the then Ayala family dynasty of bomberos. Bomba continues to survive there and has also experienced something of a revival, being cultivated by folkloric groups such as Son Del Batey, Los Rebuleadores de San Juan, Bomba Evolución, Abrane y La Tribu, and many more elsewhere on the island. In New York City with groups such as Los Pleneros de la 21,[5] members of La Casita de Chema, and Alma Moyo. In Chicago Buya, and Afro-Caribe have kept the tradition alive and evolving. In California Bomba Liberte, Grupo Aguacero, Bombalele, La Mixta Criolla, Herencia de los Carrillo, and Los Bomberas de la Bahia are all groups that have promoted and preserved the culture. Women have also played a role in its revival, as in the case of the all-female group Yaya, Legacy Woman, Los Bomberas de la Bahia, Grupo Bambula (Originally female group), and Ausuba in Puerto Rico.

There has also been a strong commitment towards Bomba Fusion. Groups such as Los Pleneros de la 21, and Viento De Agua have contributed greatly towards fusing Bomba and Plena with Jazz and other Genres. Yerbabuena has brought a popular cross-over appeal. Abrante y La Tribu have made fusions with Hip Hop. Tambores Calientes, Machete Movement, and Ceiba have fused the genres with various forms of Rock and Roll.

The Afro-Puerto Rican bombas, developed in the sugarcane haciendas of Loíza, the northeastern coastal areas, in Guayama and southern Puerto Rico, utilize barrel drums and tambourines, while the rural version uses stringed instruments to produce music, relating to the bongos. (1) “The bomba is danced in pairs, but there is no contact. The dancers each challenge the drums and musicians with their movements by approaching them and performing a series of fast steps called floretea piquetes, creating a rhythmic discourse. Unlike normal dance routines, the drummers are the ones who follow the performers and create a beat or rhythm based on their movements. Women who dance bomba often use dresses or scarves to enhance bodily movements.[6] Unlike normal dance terms, the instruments follow the performer.

Like other such traditions, bomba is now well documented on sites like YouTube, and a few ethnographic documentary films.


Bomba Puertorriqueña
ボンバ

歴史的な文献によると、1800年頃の数十年間、プランテーションの奴隷たちがボンバと呼ばれる音楽とダンスのジャンルを育てていたようです。20世紀半 ばになると、記録や映像が作られるようになり、ボンバは島の各地、特にロイザ、ポンセ、サンファン、マヤグェスで地域的なバリエーションで演奏されてい る。ボンバの歴史を再構築することは不可能である。様々な側面がコンゴ由来であることを反映しているが、いくつかの要素(ホランデスのようなサブジャンル 名で示唆される)はカリブ海の他の地域から来たものである。フランス領カリブ海の要素は、マヤグエスのボンバスタイルに特に顕著であり、マルティニークの ベレと顕著な振付上の類似性が見られる。これらのソースはすべて、ヒバロの生活、奴隷、プエルトリコの文化を反映したユニークなサウンドにブレンドされ た。

2つまたは3つのスクワットドラム(バリレス)で演奏されるオスティナートに基づくリズムに合わせてコール&レスポンスで歌うボンバは、カリブ海の他のネ オアフリカのジャンルに似ている。アフリカに起源があることは明らかで、その形式は、歌い手の非公式な輪の中から一人が出てきて、ドラムの前で踊り、リー ド・ドラマーと遊びのような決闘をする。このような様々な要素は、アフリカやその他の地域に起源を求めることができるが、ボンバはアフロ・プエルトリコの ローカルな創作と見なさなければならない。そのリズム(seis corrido、yubá、leróなど)、ダンスの動き、時に農作物を模した歌詞(スペイン語、プエルトリコ東部ではフランス語のクレオール語もある) などは、プエルトリコ独自のジャンルを形成している。

1950年代、ラファエル・コルティージョとイスマエル・リベラのダンスバンドアンサンブルは、彼らが「ボンバ」と名付けた数曲を演奏した。これらは、シ カのスタイルのボンバに似ているが、リズムやホルンのアレンジは、この島で長く親しまれていたキューバのダンスミュージックから顕著に引用している。チャ ランガ音楽が誕生する 1980年代には、ボンバは衰退したが、サントゥルセ、サンフアンのセペダ家では、やや正式な形で教えられ、当時のアヤラ家のボンバロ家の本拠地であるロ イザの町では、非公式ながら活発に演奏されていた。ボンバはこの地で生き続け、また、Son Del Batey、Los Rebuleadores de San Juan、Bomba Evolución、Abrane y La Tribuなどのフォークロア・グループによって、島の他の場所で培われ、いくつかの復活を経験している。ニューヨークでは、Los Pleneros de la 21、[5] La Casita de Chemaのメンバー、Alma Moyoといったグループと。シカゴでは、ブヤ、アフロ・カリベが伝統を守り、進化させています。カリフォルニアでは、Bomba Liberte、Grupo Aguacero、Bombalele、La Mixta Criolla、Herencia de los Carrillo、Los Bomberas de la Bahiaなどが、文化の普及と保存に取り組んでいる。また、プエルトリコの女性グループ「ヤヤ」「レガシー・ウーマン」「ロス・ボンベラス・デ・ラ・バ イア」「グルポ・バンブラ(元々女性グループ)」「アウスバ」のように、女性がその復活に一役買っていることもある。

また、ボンバ・フュージョンへの取り組みも盛んである。Los Pleneros de la 21やViento De Aguaなどのグループは、ボンバやプレナをジャズや他のジャンルと融合させることに大きく貢献しました。Yerbabuenaは、人気のあるクロスオー バーの魅力をもたらしている。Abrante y La Tribuは、ヒップホップとの融合を実現した。タンボレス・カリエンテス、マチェーテ・ムーブメント、セイバは、これらのジャンルを様々な形態のロック ンロールと融合させた。

アフロ・プエルトリコのボンバは、ロイザのサトウキビ農園、北東部の海岸地域、グアヤマ、プエルトリコ南部で発展し、樽太鼓やタンバリンを使うが、地方で はボンゴに関連した弦楽器を使って音楽を奏でるものである。(1) 「ボンバは2人1組で踊られるが、接触はない。ダンサーはそれぞれ、ドラムやミュージシャンに近づいて、フロレテア・ピケテスと呼ばれる速いステップを連 発し、リズムの談話を作りながら、その動きに挑戦する。通常のダンスとは異なり、太鼓奏者はパフォーマーに追従し、その動きをもとに拍子やリズムを作り出 す存在である。ボンバを踊る女性は、ドレスやスカーフを使って身体の動きを強調することが多い[6]。通常のダンス用語とは異なり、楽器は演奏者に付いて いく。

他の伝統と同様に、ボンバも現在ではYouTubeなどのサイトや、いくつかの民族ドキュメンタリー映画でよく記録されています。




プエルトリコのボンバ音楽が抵抗となる理由(日本語サブタイトル)
Plena

Around 1900 plena emerged as a humble proletarian folk genre in the lower-class, largely Afro-Puerto Rican urban neighborhoods in San Juan, Ponce, and elsewhere. Plena subsequently came to occupy its niche in island music culture. In its quintessential form, plena is an informal, unpretentious, simple folk-song genre, in which alternating verses and refrains are sung to the accompaniment of round, often homemade frame drums called panderetas (like tambourines without jingles), perhaps supplemented by accordion, guitar, or whatever other instruments might be handy. An advantage of the percussion arrangement is its portability, contributing to the plena's spontaneous appearance at social gatherings. Other instruments commonly heard in plena music are the cuatro, the maracas, and accordions.

The plena rhythm is a simple duple pattern, although a lead pandereta player might add lively syncopations. Plena melodies tend to have an unpretentious, "folksy" simplicity. Some early plena verses commented on barrio anecdotes, such as "Cortarón a Elena" (They stabbed Elena) or "Allí vienen las maquinas" (Here come the firetrucks). Many had a decidedly irreverent and satirical flavor, such as "Llegó el obispo" mocking a visiting bishop. Some plenas, such as "Cuando las mujeres quieren a los hombres" and "Santa María," are familiar throughout the island. In 1935 the essayist Tomás Blanco celebrated plena—rather than the outdated and elitist danza—as an expression of the island's fundamentally creole, Taino or mulatto racial and cultural character. Plenas are still commonly performed in various contexts; a group of friends attending a parade or festival may bring a few panderetas and burst into song, or new words will be fitted to the familiar tunes by protesting students or striking workers which have long been a regular form of protest from occupation and slavery. While enthusiasts might on occasion dance to a plena, plena is not characteristically oriented toward dance.

In the 1920s–30s plenas came to be commercially recorded, especially by Manuel "El Canario" Jimenez, who performed old and new songs, supplementing the traditional instruments with piano and horn arrangements. In the 1940s Cesar Concepción popularized a big-band version of plena, lending the genre a new prestige, to some extent at the expense of its proletarian vigor and sauciness. In the 1950s a newly invigorated plena emerged as performed by the smaller band of Rafael Cortijo and vocalist Ismael "Maelo" Rivera, attaining unprecedented popularity and modernizing the plena while recapturing its earthy vitality. Many of Cortijo's plenas present colorful and evocative vignettes of barrio life and lent a new sort of recognition to the dynamic contribution of Afro-Puerto Ricans to the island's culture (and especially music). This period represented the apogee of plena's popularity as a commercial popular music. Unfortunately, Rivera spent much of the 1960s in prison, and the group never regained its former vigor. Nevertheless, the extraordinarily massive turnout for Cortijo's funeral in 1981 reflected the beloved singer's enduring popularity. By then, however, plena's popularity had been replaced by that of salsa, although some revivalist groups, such as Plena Libre, continue to perform in their lively fashion, while "street" plena is also heard on various occasions.




Los de La Isla - Los Pleneros de La Cresta
プレナ

1900年頃、プレナは、サンフアンやポンセなどの下層階級、主にアフロ・プエルトリカンの都市部で、質素なプロレタリアの民俗ジャンルとして出現しまし た。その後、プレナは島の音楽文化の中でそのニッチを占めるようになった。その典型的な形として、プレナは非公式で気取らないシンプルな民謡のジャンルで あり、パンデレタ(ジングルのないタンバリンのようなもの)と呼ばれる丸い、しばしば自家製のフレームドラムの伴奏に合わせて詩とリフレインを交互に歌 い、おそらくアコーディオンやギター、その他の手近な楽器で補足されることになる。打楽器は持ち運びが便利なため、社交の場などで自然に演奏されることが 多い。プレナでは、クアトロ、マラカス、アコーディオンなどの楽器がよく使われる。

プレナのリズムは単純な二重パターンであるが、リードのパンデレタ奏者は活発なシンコペーションを加えることがある。プレナのメロディーは、気取らない、 「庶民的」なシンプルさを持つ傾向がある。初期のプレナの詩は、「エレナを刺した」「消防車が来た」など、バリオの逸話を題材にしたものがある。また、 「Llegó el obispo」のように、来日した司教を揶揄するような、明らかに不遜で風刺の効いたものも多い。また、「Cuando las mujeres quieren a los hombres」や「Santa María」のように、島中で親しまれているプレナもある。1935年、エッセイストのトマス・ブランコは、時代遅れでエリート主義的なダンスではなく、 この島の基本的なクレオール、タイノ、マルチーズの人種と文化の特徴を表現するものとして、プレナを賞賛しました。パレードや祭りに参加する友人たちがパ ンデレタを持って来て歌い出したり、占領や奴隷制度への抗議として昔から行われてきた学生や労働者のストライキでおなじみの曲に新しい言葉が付けられたり と、プレナは今でも様々な文脈でよく演奏されています。愛好家がプレナに合わせて踊ることもあるが、プレナは特徴的に踊りを志向しているわけではない。

1920年代から30年代にかけて、プレナは商業的に録音されるようになり、特にマヌエル・エル・カナリオ・ヒメネスは、伝統的な楽器をピアノやホルンの アレンジで補いながら、古い曲や新しい曲を演奏した。1940年代には、セザール・コンセプシオンがプレナのビッグバンド版を普及させ、このジャンルに新 たな名声を与えたが、プロレタリアの活気や洒落た雰囲気はある程度犠牲になっていたようである。1950年代に入ると、ラファエル・コルティージョとイス マエル・マエロ・リベラの小編成バンドによるプレナが登場し、空前の人気を博し、プレナの土俗的な活力を取り戻しながら現代化されました。コルティージョ のプレナの多くは、バリオの生活を色鮮やかに表現しており、島の文化(特に音楽)に対するアフロ・プエルトリコ人のダイナミックな貢献が新たに認識される ようになった。この時期は、商業的なポピュラー音楽としてのプレナの人気の絶頂期であった。しかし、残念ながらリベラは1960年代の大半を刑務所で過ご し、グループはかつての活気を取り戻すことはなかった。しかし、1981年のコルティージョの葬儀には多くの参列者が集まり、この歌手の人気は衰えること がなかった。しかし、プレナ・リブレのような復活グループもあり、生き生きとした演奏が続けられ、また、「ストリート」プレナも様々な場面で聞かれる。


他の伝統と同様に、ボンバも現在ではYouTubeなどのサイトや、いくつかの民族ドキュメンタリー映画でよく記録されています。


Los Pleneros de la 21 performs Somos Boricuas

Danza

By the late 1700s, the country dance (French contredanse, Spanish contradanza) had come to thrive as a popular recreational dance, both in courtly and festive vernacular forms, throughout much of Europe, replacing dances such as the minuet. By 1800 a creolized form of the genre, called contradanza, was thriving in Cuba, and the genre also appears to have been extant, in similar vernacular forms, in Puerto Rico, Venezuela, and elsewhere, although documentation is scanty. By the 1850s, the Cuban contradanza—increasingly referred to as danza—was flourishing both as a salon piano piece, or as a dance-band item to accompany social dancing, in a style evolving from collective figure dancing (like a square dance) to independent couples dancing ballroom-style (like a waltz, but in duple rather than ternary rhythm). According to local chroniclers, in 1845 a ship arrived from Havana, bearing, among other things, a party of youths who popularized a new style of contradanza/danza, confusingly called "merengue." This style subsequently became wildly popular in Puerto Rico, to the extent that in 1848 it was banned by the priggish Spanish governor Juan de la Pezuela. This prohibition, however, does not seem to have had much lasting effect, and the newly invigorated genre—now more commonly referred to as "danza"—went on to flourish in distinctly local forms. As in Cuba, these forms included the pieces of music played by dance ensembles as well as sophisticated light-classical items for solo piano (some of which could subsequently be interpreted by dance bands). The danza as a solo piano idiom reached its greatest heights in the music of Manuel Gregorio Tavárez (1843–83), whose compositions have a grace and grandeur closely resembling the music of Chopin, his model. Achieving greater popularity were the numerous danzas of his follower, Juan Morel Campos (1857–96), a bandleader and extraordinarily prolific composer who, like Tavárez, died in his youthful prime (but not before having composed over 300 danzas). By Morel Campos' time, the Puerto Rican Danza had evolved into a form quite distinct from that of its Cuban (not to mention European) counterparts. Particularly distinctive was its form consisting of an initial paseo, followed by two or three sections (sometimes called "merengues"), which might feature an arpeggio-laden "obbligato" melody played on the tuba-like bombardino (euphonium). Many danzas achieved island-wide popularity, including the piece "La Borinqueña", which is the national anthem of Puerto Rico. Like other Caribbean creole genres such as the Cuban danzón, the danzas featured the insistent ostinato called "cinquillo" (roughly, ONE-two-THREE-FOUR-five-SIX-SEVEN-eight, repeated).

The danza remained vital until the 1920s, but after that decade its appeal came to be limited to the Hispanophilic elite. The danzas of Morel Campos, Tavárez, José Quintón, and a few others are still performed and heard on various occasions, and a few more recent composers have penned their idiosyncratic forms of danzas, but the genre is no longer a popular social dance idiom. During the first part of the dancing danza, to the steady tempo of the music, the couples promenade around the room; during the second, with a lively rhythm, they dance in a closed ballroom position and the orchestra would begin by leading dancers in a "paseo," an elegant walk around the ballroom, allowing gentlemen to show off their lady's grace and beauty. This romantic introduction ended with a salute by the gentlemen and a curtsey from the ladies in reply. Then, the orchestra would strike up and the couples would dance freely around the ballroom to the rhythm of the music.[7]
ダンス曲(舞曲)

1700年代後半には、メヌエットなどの舞曲に代わって、カントリーダンス(フランス語のコントルダンス、スペイン語のコントルダンザ)が、ヨーロッパ全 土で宮廷や祝祭のヴァナキュラー形式として、人気のレクリエーションダンスとして盛んになっていました。1800年頃には、このジャンルをクレオール化し たコントラダンザという形式がキューバで盛んになり、プエルトリコ、ベネズエラなどでも同様のヴァナキュラー形式で現存していたようだが、資料は乏しいも のだった。1850年代までに、キューバのコントラバンザは、サロンでのピアノ曲として、あるいは社交ダンスに伴うダンスバンドのアイテムとして、集団的 なフィギュアダンス(スクエアダンスのようなもの)から独立したカップルが踊る社交ダンス(ワルツのようだが3進法ではなく2進法)へと発展するスタイル で繁栄していた。1845年、ハバナから一隻の船が到着し、その船には、「メレンゲ」と紛らわしい名前で呼ばれる新しいスタイルのコントランサ/ダンザを 広めた若者たちの一団が乗っていたと、地元の年代記者は伝えている。その後、このスタイルはプエルトリコで大流行し、1848年には、気難しいスペイン総 督フアン・デ・ラ・ペズエラによって禁止されたほどである。しかし、この禁止令はそれほど長続きしなかったようで、新たに活性化したジャンルは、現在では 「ダンツァ」と呼ばれるようになり、その土地特有の形で繁栄していった。キューバと同様、ダンス・アンサンブルで演奏される曲や、ピアノ独奏のための洗練 されたライト・クラシックの曲(一部はダンス・バンドが解釈することもある)などがその形式である。ピアノ独奏のイディオムとしてのダンザは、マヌエル・ グレゴリオ・タバレス(1843-83)の音楽で最高の高みに達し、その曲は、彼のモデルであるショパンの音楽に近い優雅さと壮大さを備えている。タバレ ス同様、若くしてこの世を去ったが、300曲以上の舞曲を作曲し、バンドリーダーであり、非常に多作な作曲家でもあった。モレル・カンポスの時代には、プ エルトリコのダンサは、キューバやヨーロッパのダンサとは全く異なる形式へと進化していた。特に特徴的だったのは、最初のパセオに続く2~3つのセクショ ン(「メレンゲ」と呼ばれることもある)で、チューバのようなボンバルディーノ(ユーフォニアム)で演奏されるアルペジオを含む「オブリガート」メロディ を特徴とする形式であった。プエルトリコの国歌である「La Borinqueña」をはじめ、多くのダンスが島中で人気を博しています。キューバのダンソンのようなカリブ海のクレオールのジャンルと同様に、ダン ツァは「チンキージョ」(ONE-two-THREE-FOUR-5-SIX-SEVEN-8を繰り返す)というしつこいオスティナートを特徴とする。

1920年代まで活況を呈したが、それ以降、その魅力はイスパノフィルのエリートに限定されるようになった。モレル・カンポス、タバレス、ホセ・キントン など数人の作曲家のダンスは、今でも様々な場面で演奏され、耳にすることができますし、最近の作曲家の中には、独自の形式のダンスもあるが、このジャンル は、もはや社交ダンスのイディオムとしては人気がない。ダンス・ダンサの第1部では、安定したテンポの音楽に合わせて、カップルは部屋の中をプロムナード する。第2部では、活発なリズムで、彼らは閉じたボールルームの位置で踊り、オーケストラはまずダンサーを「パセオ」(ボールルームを優雅に歩き、男性が 女性の優雅さと美しさをアピールできる)に導く。このロマンティックな導入は、紳士が敬礼し、淑女がそれに応えて礼をすることで終わる。その後、オーケス トラの演奏が始まり、カップルは音楽のリズムに合わせて舞踏場を自由に踊り歩いた[7]。
Puerto Rican pop

Much music in Puerto Rico falls outside the standard categories of "Latin music" and is better regarded as constituting varieties of "Latin world pop." This category includes, for example, Ricky Martin (who had a #1 Hot 100 hit in the U.S. with "Livin' La Vida Loca" in 1999), the boy-band Menudo (with its changing personnel), Los Chicos, Las Cheris, Salsa Kids and Chayanne. Famous singers include the Despacito singer Luis Fonsi. Also, singer and virtuoso guitarist Jose Feliciano born in Lares, Puerto Rico, became a world pop star in 1968 when his Latin-soul version of "Light My Fire" and the LP Feliciano! became great successes in the American and international rankings and allowed Feliciano to be the first Puerto Rican to win Grammy awards, during that year. Feliciano's "Feliz Navidad" remains one of the most popular Christmas songs.
プエルトリカンポップ

プエルトリコの音楽の多くは、標準的な「ラテン音楽」のカテゴリーから外れており、「ラテン・ワールド・ポップ」の一種と見なすのが妥当である。このカテ ゴリーには、例えば、リッキー・マーティン(1999年に「Livin' La Vida Loca」で全米Hot100の1位を獲得)、ボーイズバンドのメヌード(メンバーは変更あり)、ロス・チコス、ラス・チェリス、サルサキッズ、チャヤン ヌが含まれます。有名な歌手としては、デスパシート(Despacito)のボーカル、ルイス・フォンシ(Luis Fonsi)がいます。また、プエルトリコのラレスで生まれた歌手で名ギタリストのホセ・フェリシアーノは、1968年にラテン・ソウル・バージョンの 「Light My Fire」とLP「Feliciano!」がアメリカや世界のランキングで大成功し、その年にプエルトリコ人として初めてグラミー賞を受賞し、世界のポッ プスターとなった。フェリシアーノの "Feliz Navidad "は、今でも最も人気のあるクリスマスソングの1つである。
https://en.wikipedia.org/wiki/Music_of_Puerto_Rico
https://www.deepl.com/ja/translator
Tiple (Puerto Rico)

The tiple is the smallest of the three string instruments of Puerto Rico that make up the orquesta jibara (i.e., the Cuatro, the tiple and the Bordonua). According to investigations made by Jose Reyes Zamora, the tiple in Puerto Rico dates back to the 18th century. It is believed to have evolved from the Spanish guitarrillo. There was never a standard for the tiple and as a result there are many variations throughout the island of Puerto Rico. Most tiples have four or five strings and most tiple requintos have three strings. Some tiples have as many as 6 strings and as few as a single string, though these types are rare.[4]

The main types of tiple in Puerto Rico are:

Tiple requinto de la montaña - a tiny version of the tiple doliente with only three strings. It is usually smaller than 12 inches.
Tiple requinto costanero - a smaller version of the tiplón with only three strings. It is usually about 15 inches in length.
Tiple doliente - this tiple has 5 single strings and is the most common used today. It is usually about 15 inches in length.
Tiplón or tiple con macho - a larger version of the tiple with a fifth string peg like an American banjo, located on its neck. It is usually about 21 inches in length.
Tiple grande de Ponce - the largest version (about 21 inches in length) with 5 strings. It is considered a link between tiples and bordonuas. It is sometimes also called "bordonua chiquita" (small bordonua).[5]

Puerto Rican Tiple Doliente
The tiple that is now most often played in Puerto Rico is the tiple doliente. It has recently acquired a more or less fixed body shape narrowing at the top and having 5 metal strings (see the accompanying photo). It is usually made like the cuatro, so either constructed like a guitar, or from one piece of wood hollowed out. The bottom half of the body is rounded like a guitar, however the top half is square, or triangular. All other features (like neck and bridge) resemble the construction of a normal Spanish guitar. The peghead has tuning machines either from the side or from the back. The strings of the tiple doliente are tuned: E3 A3 D4 G4 C5.

https://en.wikipedia.org/wiki/Tiple_(Puerto_Rico)
ティプル(プエルトリコ)

ティプルは、オルケスタ・ジバラを構成するプエルトリコの3つの弦楽器(すなわち、クアトロ、ティプル、ボルドヌア)の中で最も小さい。ホセ・レイエス・ サモラの調査によると、プエルトリコにおけるティプルの歴史は18世紀まで遡る。スペインのギタリロから発展したと考えられている。ティプルに標準はな く、プエルトリコ全土で多くのバリエーションがある。ほとんどのティプルは4弦か5弦で、ほとんどのティプル・レキントは3弦である。中には6本の弦を持 つものや1本の弦しか持たないものもあるが、このようなタイプは稀である[4]。

プエルトリコの主なティプルの種類は以下の通り:

ティプル・レキント・デ・ラ・モンテーニャ(Tiple requinto de la montaña)-ティプル・ドリエンテ(Tiple doliente)の小型版で、弦は3本のみ。通常12インチより小さい。
ティプル・レキント・コスタネロ(Tiple requinto costanero)-ティプロンの小型版で、弦は3本のみ。長さは通常15インチ程度。
ティプル・ドリエンテ(Tiple doliente)-5本の単弦を持つティプルで、現在最も一般的に使用されている。長さは15インチ程度。
ティプロンまたはティプ・コン・マッチョ(Tiple con macho)-ティプロンより一回り大きなタイプで、アメリカのバンジョーのように5弦のペグが棹に付いている。長さは通常約21インチ。
ティプル・グランデ・デ・ポンセ(Tiple grande de Ponce)-5弦を持つ最も大きなバージョン(長さ約21インチ)。ティプレとボルドヌアの中間とされる。ボルドヌア・チキータ」(小型ボルドヌア)と呼ばれることもある[5]。

プエルトリコのティプル・ドリエンテ
プエルトリコで現在最もよく演奏されているティプルはティプル・ドリエンテである。最近、上部が細く、5本の金属弦を持つ、多かれ少なかれ固定されたボ ディ形状を獲得した(添付の写真参照)。通常、クアトロのようにギターのように作られるか、1本の木をくりぬいて作られる。ボディの下半分はギターのよう に丸みを帯びているが、上半分は正方形か三角形をしている。他のすべての特徴(ネックやブリッジなど)は、通常のスパニッシュ・ギターの構造に似ている。 ペグヘッドにはチューニング・マシンが横からも後ろからも付いている。ティプル・ドリエンテの弦のチューニングは以下の通り: e3 a3 d4 g4 c5.




A modern Puerto rican cuatro ; A plan of three cuatro body designs. From left to right, the traditional cuatro antiguo design, the "Southern" soft waisted cuatro antiguo, and the modern "aviolinado" cuatro

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Luis Fonsi - Despacito ft. Daddy Yankee; GERMAN ROSARIO- PELANDO MORCILLA

 

GERMAN ROSARIO, YOMO TORO- COSAS DE LA VIDA; Wally Rita Y Los Kauianos

FLOR MORALES RAMOS- (RAMITO) EL DILUVIO UNIVERSAL

The cuatro is a family of Latin American string instruments played in Puerto Rico, Venezuela and other Latin American countries.


Wally Rita Y Los Kauaianos ; El Cuatro Puertorriqueño (1938): Guitar player above the swamp water. The workers' quarter of Puerto de Tierra. San Juan, Puerto Rico

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文献

その他の情報

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