脱領域化・脱領土化
Deterritorialization
☆批判理論において、脱領土化=脱領土化(deterritorialization) とは、領土と呼ばれる社会的関係が、その現在の組織や文脈が変化、変質、または破壊されるプロセスを指す。その構成要素はその後、新たな領土を構成し、こ れが再領土化のプロセスとなる。 この概念は、ジル・ドゥルーズとフェリックス・ガタリの著作で発展し、提唱された。例えば、『アンチ・オイディプス』において、彼らは、ジグムント・フロ イトの「リビドー」と「多形性倒錯」の概念が心理の理解を革命化し、心理が最初に脱領土化されたが、その後、フロイトは「オイディプス複合体」という新た な領土を概念化し、抑圧を是認する心理の緊張の理解を提示することで、それを再領土化したと指摘している。彼らはまた、資本主義を「その脱領土化の極限ま で至る社会的生産の運動」と定義し、「新たな大規模な脱領土化、脱領土化された流れの結合」と描写している。 この考えは、社会、文化、経済、政治の慣習、そして人々、物、言語、伝統、信念など、それぞれの起源となる主体との関係における変化を説明するために適用 されてきた。一部の理論家は、この言葉を文字通りの意味で解釈し、地理的な領域とそのそれぞれの関係に適用している。
★グローバリゼーションは、私たちが暮らす場所と、私たちの文化活動、経験、アイデンティティとの関係を変容させる—— This means that globalization transforms the relation between the places where we live and our cultural activities, experiences and identities.
In critical theory,
deterritorialization is the process by which a social relation, called
a territory, has its current organization and context altered, mutated
or destroyed. The components then constitute a new territory, which is
the process of reterritorialization. The idea was developed and proposed in the work of Gilles Deleuze and Félix Guattari. For instance, in Anti-Oedipus, they observe that the understanding of the psyche was revolutionized by Sigmund Freud's concepts of libido and polymorphous perversity, and thus the psyche was initially deterritorialized, but he then conceptualized a new territory, the Oedipus complex, an understanding of tension in the psyche that is in favor of repression, thus reterritorializing it. They also observed that capitalism is "the movement of social production that goes to the very extremes of its deterritorialization", and describe it as "the new massive deterritorialization, the conjunction of deterritorialized flows". The idea has been applied to describe the shifting of social, cultural, economic and political practices, as well as of people, objects, languages, traditions and beliefs in relation to their respective originating bodies. Some theorists have adopted a literal understanding of the word, applying it to geographical territories and their respective relations.[citation needed] |
批判理論において、脱領土化=脱領土化(deterritorialization)とは、領土と呼ばれる社会的関係が、その現
在の組織や文脈が変化、変質、または破壊されるプロセスを指す。その構成要素はその後、新たな領土を構成し、これが再領土化(reterritorialization)のプロセスとなる。 この概念は、ジル・ドゥルーズとフェリックス・ガタリの著作で発展し、提唱された。例えば、『アンチ・オイディプス』において、彼らは、ジグムント・フロ イトの「リビドー」と「多形性倒錯」の概念が心理の理解を革命化し、心理が最初に脱領土化されたが、その後、フロイトは「オイディプス複合体」という新た な領土を概念化し、抑圧を是認する心理の緊張の理解を提示することで、それを再領土化したと指摘している。彼らはまた、資本主義を「その脱領土化の極限ま で至る社会的生産の運動」と定義し、「新たな大規模な脱領土化、脱領土化された流れの結合」と描写している。 この考えは、社会、文化、経済、政治の慣習、そして人々、物、言語、伝統、信念など、それぞれの起源となる主体との関係における変化を説明するために適用 されてきた。一部の理論家は、この言葉を文字通りの意味で解釈し、地理的な領域とそのそれぞれの関係に適用している。 |
Overview Gilles Deleuze and Félix Guattari note that deterritorialization and reterritorialization occur simultaneously. The function of deterritorialization is defined as "the movement by which one leaves a territory", also known as a "line of flight", but deterritorialization also "constitutes and extends" the territory itself. In A Thousand Plateaus, the second volume of Capitalism and Schizophrenia, they distinguish between relative and an absolute deterritorialization. Relative deterritorialization is always accompanied by reterritorialization, while positive absolute deterritorialization is more akin to the construction of a "plane of immanence", akin to Spinoza's ontological constitution of the world.[1] There is also a negative absolute deterritorialization, for example in the subjectivation process which is described as a construction of "the face" and an establishing of "faciality". |
概要 ジル・ドゥルーズとフェリックス・ガタリは、脱領土化と再領土化が同時に起こることを指摘している。脱領土化の機能は「ある領域から離れる動き」と定義さ れ、「逃走線」とも呼ばれるが、脱領土化は領域そのものを「構成し、拡張する」ものでもある。『資本主義と精神分裂』の第2巻『千の平原』において、彼ら は相対的脱領土化と絶対的脱領土化を区別している。相対的な脱領域化は常に再領域化を伴っているが、積極的な絶対的な脱領域化は、スピノザのオントロジー 的な世界構成に似た「内在性の平面」の構築に似ている[1]。また、例えば「顔」の構築や「顔面性」の確立として説明される主観化プロセスに見られるよう な、消極的な絶対的な脱領域化もある。 |
Deterritorialization and reterritorialization Mediatization works as a preferential source of deterritorialization, while it becomes a catalyser of other sources of deterritorialization (migrations, tourism, vast shopping centres, and economical transformations). As Tomlinson points out,[1] mediatization is absolutely omnipresent in everyday contemporary cultural experiences, it therefore appears as clearly decisive in deterritorialized cultural experience. The aforementioned experience implies opening up to the world and amplifying cultural horizons through the globalized mass media. This means that globalization transforms the relation between the places where we live and our cultural activities, experiences and identities. Paradoxically, deterritorialization also includes reterritorialized manifestations, which García Canclini defines as "certain relative, partial territorial relocalizations of old and new symbolic productions".[2] According to the concept of glocalization proposed by Robertson, deterritorialization and reterritorialization constitute both sides of the same coin of cultural globalization.[3] Deterritorialization speaks of the loss of the "natural" relation between culture and the social and geographic territories, and describes a deep transformation of the link between our everyday cultural experiences and our configuration as preferably local beings. As Giddens argues, "the very tissue of spatial experience alters, conjoining proximity and distance in ways that have few close parallels in prior ages". Nevertheless, it is very important not to interpret the deterritorialization of localized cultural experiences as an impoverishment of cultural interaction, but as a transformation produced by the impact the growing cultural transnational connections have on the local realm, which means that deterritorialization generates a relativization and a transformation of local cultural experiences, whether it is from the local event itself or by the projection of symbolical shapes from the local event.[4] |
非領土化と再領土化 メディア化は、非領土化の優先的な源泉として機能する一方で、他の非領土化の源泉(移住、観光、巨大ショッピングセンター、経済的変容)の触媒となる。ト ムリンソンが指摘するように[1]、メディア化は現代の日常的な文化体験に絶対的に遍在しており、それゆえメディア化は、非領土化された文化体験において 決定的に重要である。前述した経験は、グローバル化したマスメディアを通じて世界に開かれ、文化的地平を拡大することを意味する。つまり、グローバリゼーションは、私たちが暮らす場所と、私たちの文化活動、経験、アイデンティティとの関係を変容させるのである。 逆説的だが、非領土化には再領土化も含まれ、ガルシア・カンクリーニはこれを「新旧の象徴的生産物の、ある種の相対的で部分的な領土的再定位」と定義して いる[2]。ロバートソンが提唱したグローカリゼーションの概念によれば、非領土化と再領土化は、文化的グローバリゼーションの同じコインの両面を構成し ている。[3]非領土化は、文化と社会的・地理的領域との間の「自然な」関係の喪失について語り、私たちの日常的な文化的経験と、好ましくはローカルな存 在としての私たちの構成との間の結びつきの深い変容について述べている。ギデンズが論じているように、「空間的経験の組織そのものが変化し、以前の時代に はほとんど見られなかったような方法で、近接と距離を結びつける」のである。とはいえ、ローカライズされた文化的経験の非領土化を、文化的相互作用の貧困 化として解釈するのではなく、文化的なトランスナショナルなつながりの増大がローカルな領域に与える影響によって生み出される変容として解釈することが非 常に重要である。つまり、非領土化は、ローカルな出来事そのものからであれ、ローカルな出来事から象徴的な形が投影されることによってであれ、ローカルな 文化的経験の相対化と変容を生み出すということである[4]。 |
Displacement Although the process of across-boundaries flow was imbalanced, it cannot be denied that it has profound influence on politics, economics, and culture from every dimension. Although there were imbalanced power presences in different nations, it is undeniable that people will gradually realize that in addition to their own lives around are mutually implicated in the distant shore, but also to reconcile the impact between their lives around and the distant side. That is, the flow process of beyond the boundaries not only the representatives of strengthening interdependence, but also representatives that they both have the cognitive of globalization. It formed an easily comprehensive characteristics about "superterritorial" and "transworld". In other words, the original divide in the territorial boundaries between them have lost some authority, what is the main phenomenon of deterritorialization.[5] Therefore, no matter from what angle to explore globalization, deterritorialization has been a general consensus.[6] The word "deterritorialization" may have different meanings. Tomlinson had pointed out that many scholars use the vocabulary of deterritorialization to explain the process of globalization, however, there are still some scholars who prefer the use of related words, such as "delocalization" or "displacement".[7] It emphasized different point in the use of different terms, but basically we can understand the meaning of these words that is to understand the transformation between local and cultures of the global modernity. In the text of Tomlinson, however, we found that he uses "deterritorialization" to explain the phenomenon instead of using "delocalization". But we can unearth that "deterritorialization" was more focused on liberating the people from the "local", is a process which no longer just only affected by neighborhood and familiar local, but also deeply influenced by the distant place. Sociologist Anthony Giddens has defined modernity in terms of an experience of 'distanciation', in which familiar, local environments are interlaced with distant forces as a result of globalization.[8] He has argued that related perceptions of "displacement" (and estrangement from the local community) may be mitigated by global media, which allow some broader experience of community.[8] |
変位 国境を越えた流動のプロセスは不均衡であったが、それが政治、経済、文化にあらゆる次元から多大な影響を及ぼしていることは否定できない。異なる国民に不 均衡な権力の存在があったとはいえ、人々は次第に、自分たちの周りの生活だけでなく、遠くの海岸にも相互に関与していることに気づき、自分たちの周りの生 活と遠くの海岸との間の影響を調整するようになることは否定できない。つまり、境界を越える流れは、相互依存の強化の代表であるだけでなく、両者がグロー バル化の認識を持っていることの代表でもある。それは「超領土」と「トランスワールド」についての包括的な特徴を容易に形成した。言い換えれば、両者の間 に元々あった領土的境界の分断は権威を失っており、それが非領土化という主な現象である。 非領土化」という言葉には異なる意味があるかもしれない。トムリンソンは、多くの学者がグローバリゼーションのプロセスを説明するために非領域化という語 彙を使用していることを指摘しているが、「非局在化」や「変位」といった関連する言葉の使用を好む学者も依然として存在する。しかし、トムリンソンのテク ストでは、「非局在化」ではなく「脱領域化」を使って現象を説明している。しかし、「非局所化」は人民を「ローカル」から解放することに重点を置いてお り、もはや近隣や慣れ親しんだローカルだけに影響されるのではなく、遠い場所にも深く影響されるプロセスであることがわかる。 社会学者のアンソニー・ギデンズは、グローバリゼーションの結果、見慣れたローカルな環境が遠くの力と交錯する「距離化」の経験という観点から近代を定義 している[8]。彼は、関連する「居場所の喪失」(およびローカル・コミュニティからの疎外)の認識は、コミュニティをある程度広く経験できるグローバ ル・メディアによって緩和されるかもしれないと論じている[8]。 |
Disjunctive relationships However, communication technology may act not only to fill the field of local cultural significance and identity which corroded by deterritorialization, but also to establish global cultural politics. Politics of deterritorialization and the displacement of sociological will lead the struggle between state and nation. One important new feature of global cultural politics, tied to the disjunctive relationships among the various landscapes which proposed by Appadurai, is that state and nation are at each other's throats, and the hyphen that links them is now less an icon of conjuncture than an index of disjuncture. |
分断された関係 しかし、コミュニケーション・テクノロジーは、非領土化によって腐食されたローカルな文化的意義やアイデンティティの場を埋めるだけでなく、グローバルな 文化政治を確立するためにも作用するかもしれない。非領土化の政治と社会学的変位は、国家と国民の闘争を導くだろう。アパデュライが提唱した様々なランド スケープ間の分断的関係と結びついたグローバルな文化政治の重要な新特徴のひとつは、国家と国民が互いに喉元まで迫っていることであり、両者を結ぶハイフ ンは今や接続の象徴ではなく、分断の指標となっている。 |
In anthropology When referring to culture, anthropologists use the term deterritorialized to refer to a weakening of ties between culture and place. This means the removal of cultural subjects and objects from a certain location in space and time.[9] It implies that certain cultural aspects tend to transcend specific territorial boundaries in a world that consists of things fundamentally in motion. In cultural globalization In the context of cultural globalization, Hernandez argues that deterritorialization is a cultural feature developed by the "mediatization, migration, and commodification which characterize globalized modernity".[10] According to the works of Arjun Appadurai, the cultural distancing from the locality is intensified when people are able to expand and alter their imagination through the mediatization of alien cultural conditions, making the culture of remote origin one of a familiar material. That makes it difficult for a local entity to sustain and retain its own local cultural identity, which also affects the national identity of the region.[11][12] Appadurai writes in his 1990 essay "Disjuncture and Difference" that: Deterritorialization, in general, is one of the central forces of the modern world because it brings laboring populations in to the lower-class sectors and spaces of relatively wealthy societies, while sometimes creating exaggerated and intensified senses of criticism or attachment to politics in the home state. Deterritorialization, whether of Hindus, Sikhs, Palestinians, or Ukrainians, is now at the core of a variety of global fundamentalisms, including Islamic and Hindu fundamentalism. In the Hindu case, for example, it is clear that the overseas movement of Indians has been exploited by a variety of interests both within and outside India to create a complicated network of finances and religious identifications, by which the problem of cultural reproduction for Hindus abroad has become tied to the politics of Hindu fundamentalism at home. At the same time, deterritorialization creates new markets for film companies, art impressions, and travel agencies, which thrive on the end of the deterritorialized population for contact with its homeland. Naturally, these invented homelands, which constitute the mediascapes of deterritorialized groups, can often become sufficiently fantastic and one-sided that they provide the material for new ideoscapes in which ethnic conflicts can begin to erupt.[12] |
人類学において 文化について言及する際、人類学者は文化と場所の結びつきが弱まることを指して非領土化という言葉を使う。これは、文化的主体や主体が空間や時間における 特定の場所から排除されることを意味する[9]。これは、基本的に運動するものからなる世界において、特定の文化的側面が特定の領土的境界を超越する傾向 があることを意味している。 文化的グローバリゼーションにおいて 文化的グローバリゼーションの文脈において、エルナンデスは非領土化が「グローバル化された近代を特徴づけるメディア化、移動、商品化」によって発展した文化的特徴であると論じている[10]。 アルジュン・アパデュライの著作によれば、人民が異質な文化的状況のメディア化を通じて想像力を拡大し、変化させることができるようになると、地元からの 文化的な距離感が強まり、遠隔地の文化が身近な素材のひとつとなる。そのため、地域主体が独自の地域文化的アイデンティティを維持・保持することが難しく なり、それは地域の国民的アイデンティティにも影響を及ぼす。アパドゥライは1990年のエッセイ『分断と差異』の中で次のように書いている: 異域化は一般的に、近代世界の中心的な力のひとつである。なぜなら、異域化は労働人口を比較的裕福な社会の下層階級の部門や空間に取り込む一方で、時には 自国の政治に対する批判や愛着の感覚を誇張され、激化させるからである。ヒンドゥー教徒であれ、シーク教徒であれ、パレスチナ人であれ、ウクライナ人であ れ、異領土化は現在、イスラム原理主義やヒンドゥー原理主義を含むさまざまなグローバル原理主義の中核をなしている。たとえばヒンドゥー教の場合、イン ディアンの海外移動がインド内外のさまざまな利害関係者によって利用され、財政的・宗教的アイデンティフィケーションの複雑なネットワークを作り出してい ることは明らかであり、それによって海外のヒンドゥー教徒にとっての文化的再生産の問題が、国内のヒンドゥー原理主義の政治と結びついている。同時に、非 領土化は、映画会社、美術品販売会社、旅行代理店など、非領土化された人々が祖国と接触することで繁栄する新たな市場を生み出す。当然のことながら、非領 土化された集団のメディアスケープを構成する、こうした発明された祖国は、しばしば十分に幻想的で一方的なものとなり、民族紛争が勃発し始めるような新た なイデオスケープの材料となりうる[12]。 |
Accelerationism Empire Fleet in being, a naval example of a "vector of deterritorialization", according to Deleuze & Guattari quoting Paul Virilio Social alienation |
加速主義 帝国 ドゥルーズ&ガタリは、ポール・ヴィリリオの言葉を引用しながら、「非領土化のベクトル」の海軍の例として、艦隊の存在を挙げている。 社会的疎外 |
Antonio
Negri, The Savage Anomaly: The Power of Spinoza's Metaphysics and
Politics, Translated by Michael Hardt. University of Minnesota Press,
1991. |
アントニオ・ネグリ、『野蛮な異常:スピノザの形而上学と政治の力』、マイケル・ハート訳、ミネソタ大学出版、1991年。 |
1. Tomlinson, J. (1999): Globalization and Culture, Chicago. University of Chicago Press. 2. García Canclini, N. (1990): Culturas híbridas: estrategias para entrar y salir de la modernidad, Mexico. Consejo Nacional para la Cultura y las Artes/Grijalbo. 3. Robertson, R. (1992): Globalization: Social Theory and Global Culture, London. Sage. – (2000): "Globalización: tiempo-espacio y homogeneidad-heterogeneidad", Zona Abierta, 92/93, pp. 213-241. 4. Giddens, A. (1990) The Consequences of Modernity, Cambridge. Polity Press. 5. Scholte, Jan Aart. 2005. Globalization: A Critical Introduction. Basingstoke/New York: Palgrave Macmillan. pp. 14-15 6. Larner, Wendy and William Walters. 2004. "Globalization as Governmentality," Alternatives. Vol.29, pp. 495-517. 7. John Tomlinson. 1999. Globalization and Culture. pp. 119-121 8. Tomlinson, John (1994). "A Phenomenology of Globalization? Giddens on Global Modernity". European Journal of Communication. 9 (2): 149–172. doi:10.1177/0267323194009002003. S2CID 143139659. 9. See, for example,Roy, Olivier (2013). Holy Ignorance: When Religion and Culture Part Ways. New York: Oxford University Press. ISBN 978-0-19-932802-4. 10 Hernandez, G. M. (2002). The deterritorialization of cultural heritage, p. 91 11. Hernandez, G. M. (2002). The deterritorialization of cultural heritage, p. 2 12. Appadurai, Arjun. (1990). Disjuncture and Difference in the Global Cultural Economy. |
1. Tomlinson, J. (1999): Globalization and Culture, Chicago. シカゴ大学出版局。 2. García Canclini, N. (1990): Culturas híbridas: estrategias para entryar y salir de la modernidad, Mexico. Consejo Nacional para la Cultura y las Artes/Grijalbo. 3. Robertson, R. (1992): Globalization: Social Theory and Global Culture, London. Sage. - (2000): グローバリゼーション:時間空間と同質性-異質性」『オープンゾーン』92/93号、213-241頁。 4. Giddens, A. (1990) The Consequences of Modernity, Cambridge. Polity Press. 5. Scholte, Jan Aart. 2005. グローバリゼーション: A Critical Introduction. Basingstoke/New York: Palgrave Macmillan. 6. Larner, Wendy and William Walters. 2004. 「政府性としてのグローバリゼーション」, Alternatives. 29巻、495-517頁。 7. ジョン・トムリンソン. 1999. グローバリゼーションと文化」119-121頁。 8. Tomlinson, John (1994). 「A Phenomenology of Globalization? Giddens on Global Modernity". European Journal of Communication. 9 (2): 149–172. doi:10.1177/0267323194009002003. s2cid 143139659. 9. 例えば、Roy, Olivier (2013). Holy Ignorance: When Religion and Culture Part Ways. New York: Oxford University Press. ISBN 978-0-19-932802-4. 10 Hernandez, G. M. (2002). 文化遺産の非領土化, p. 91. 11. Hernandez, G. M. (2002). 文化遺産の非領土化, p. 2. 12. Appadurai, Arjun (1990). グローバル文化経済における分断と差異。 |
Sources Gilles Deleuze and Félix Guattari. 1972. Anti-Œdipus. Trans. Robert Hurley, Mark Seem and Helen R. Lane. London and New York: Continuum, 2004. Vol. 1 of Capitalism and Schizophrenia. 2 vols. 1972–1980. Trans. of L'Anti-Oedipe. Paris: Les Editions de Minuit. ISBN 0-8264-7695-3. ---. 1980. A Thousand Plateaus. Trans. Brian Massumi. London and New York: Continuum, 2004. Vol. 2 of Capitalism and Schizophrenia. 2 vols. 1972–1980. Trans. of Mille Plateaux. Paris: Les Editions de Minuit. ISBN 0-8264-7694-5. Guattari, Félix. 1984. Molecular Revolution: Psychiatry and Politics. Trans. Rosemary Sheed. Harmondsworth: Penguin. ISBN 0-14-055160-3. ---. 1995. Chaosophy. Ed. Sylvère Lotringer. Semiotext(e) Foreign Agents Ser. New York: Semiotext(e). ISBN 1-57027-019-8. ---. 1996. Soft Subversions. Ed. Sylvère Lotringer. Trans. David L. Sweet and Chet Wiener. Semiotext(e) Foreign Agents Ser. New York: Semiotext(e). ISBN 1-57027-030-9. Inda, Jonathon Xavier. The Anthropology of Globalization. Massumi, Brian. 1992. A User's Guide to Capitalism and Schizophrenia: Deviations from Deleuze and Guattari. Swerve editions. Cambridge, USA and London: MIT. ISBN 0-262-63143-1. Further Reading Shilina-Conte, Tanya. Black Screens, White Frames: Gilles Deleuze and the Filmmaking Machine. New York and London: Oxford University Press, 2024 (on the black or white screen and deterritorialization in cinema). |
出典 ジル・ドゥルーズ、フェリックス・ガッタリ。1972年。『アンチ・エディプス』。翻訳:ロバート・ハーレー、マーク・シーム、ヘレン・R・レーン。ロン ドンおよびニューヨーク:Continuum、2004年。『資本主義と精神分裂』第1巻。全2巻。1972年~1980年。L'Anti-Oedipe の翻訳。パリ:Les Editions de Minuit。ISBN 0-8264-7695-3。 ---。1980. A Thousand Plateaus。翻訳:ブライアン・マサムイ。ロンドンおよびニューヨーク:Continuum、2004年。Capitalism and Schizophrenia 第2巻。2巻。1972年~1980年。『千のプラトー』の翻訳。パリ:レ・エディション・ド・ミニュイ。ISBN 0-8264-7694-5。 グアタリ、フェリックス。1984年。『分子革命:精神医学と政治』。ローズマリー・シード訳。ハーモンズワース:ペンギン。ISBN 0-14-055160-3。 ---. 1995. 『カオソフィー』. 編者: シルヴェール・ロトリンジャー. Semiotext(e) Foreign Agents Ser. ニューヨーク: Semiotext(e). ISBN 1-57027-019-8. ---. 1996. 『ソフト・サブバージョンズ』. 編者: シルヴェール・ロトリンジャー. 訳者: デイヴィッド・L・スウィート、チェット・ウィーナー. セミオテキスト(e)外国エージェント・シリーズ。ニューヨーク:セミオテキスト(e)。ISBN 1-57027-030-9。 インダ、ジョナサン・ザビエル。『グローバル化の人類学』。 マッスミ、ブライアン。1992年。『資本主義と統合失調症:ドゥルーズとガタリからの逸脱』ユーザー・ガイド。Swerve editions。ケンブリッジ、アメリカ合衆国およびロンドン:MIT。ISBN 0-262-63143-1。 さらに読む Shilina-Conte, Tanya. Black Screens, White Frames: Gilles Deleuze and the Filmmaking Machine. ニューヨークおよびロンドン:オックスフォード大学出版局、2024年(黒または白のスクリーンと映画における脱領域化について)。 |
https://en.wikipedia.org/wiki/Deterritorialization |
★再領土化・再領域化(Reterritorialization)——ただし、この項目は改訂が求められている(2025年8月15日現在)
Reterritorialization
(French: reterritorialisation) is the restructuring of a place or
territory that has experienced deterritorialization.
Deterritorialization is a term created by Deleuze and Guattari in their
philosophical project Capitalism and Schizophrenia (1972–1980). They
distinguished that relative deterritorialization is always accompanied
by reterritorialization. It is the design of the new power. For
example, when the Spanish (Hernán Cortés) conquered the Aztecs, and
after the Spanish deterritorialized by eliminating the symbols of the
Aztecs' beliefs and rituals, the Spanish then reterritorialized by
putting up their own beliefs and rituals. This form of propaganda
established their takeover of the land. Propaganda is an attempt to
reterritorialize by influencing people's ideas through information
distributed on a large scale. For example, during World War I, the U.S.
put up posters everywhere to encourage young men to join the military
and fight. |
再領土化(フランス語:reterritorialisation)と
は、非領土化を経験した場所や領土を再構築することである。非領土化とは、ドゥルーズとガタリが『資本主義と分裂症』(1972-1980)という哲学的
プロジェクトの中で生み出した用語である。彼らは、相対的な非領土化は常に再領土化を伴うと区別した。それは新しい権力の設計である。例えば、スペイン人
(エルナン・コルテス)がアステカを征服したとき、スペイン人がアステカの信仰や儀礼の象徴を消去法によって非領土化した後、スペイン人は自分たちの信仰
や儀礼を掲げることによって再領土化した。このような形のプロパガンダによって、彼らの土地支配が確立されたのである。プロパガンダとは、大規模に配信さ
れる情報によって人々の考えに影響を与え、再領土化を図る試みである。例えば、第一次世界大戦中、アメリカはいたるところにポスターを貼り、若者に軍隊に
入って戦うことを奨励した。 |
Use in anthropology Reterritorialization is when people within a place start to produce an aspect of popular culture themselves, doing so in the context of their local culture and making it their own. An example would be the Indonesian Hip Hop. Although hip hop and rap grew out of the inner cities of New York City and Los Angeles during the 1980s and 1990s, by the time it reached Indonesia through Europe and Central Asia, it had already lost some of its original characteristics. Imported hip hop diffused first to a small group of people in Indonesia; then, Indonesians began to create hip hop music. Although the music was hip hop, the local artists integrated their local culture with the practises of the “foreign” hip hop to create a hybrid that was no longer foreign. Most current work in human geography uses anthropological definitions of culture and often views the practice associated with popular culture as cultural expressions that may reveal or create aspects of place, space landscape, and identity. The continuous cycles of deterritorialization and reterritorialization through axiomatization makes up one of the basic rhythms of capitalist society. Karl Marx referred to this as the constant revolution of the means of production and uninterrupted disturbances of all social conditions that distinguish the bourgeois era from all the previous. The fundamental mechanism of capital accompanies the process of deterritorialization and reterritorialization. It conjoins deterritorialized resources and appropriates the surplus from their reterritorialized conjunction. Deterritorialization and reterritorialization presuppose and reinforce the notice of a common essence of desire and labor. This refers to the detachment and reattachment of the energies of production in general of investments of all kinds, whether conventionally considered psychological or economical. Kataria (2019), in his work on 'Re-territorialization of persecuted identity', examines 're-territorialization' as an expression of refugees who try to re-establish a territorial connection after their arrival in their host societies, a process which tends to ignite ethno-national conflict with outgroups. |
人類学での使用 再領土化とは、ある土地に住む人々が、その土地の文化の文脈の中でポピュラーカルチャーの一面を自分たちで作り出し、それを自分たちのものにすることであ る。例えば、インドネシアのヒップホップである。ヒップホップやラップは、1980年代から1990年代にかけてニューヨークやロサンゼルスのインナーシ ティから生まれたが、ヨーロッパや中央アジアを経てインドネシアに到達したときには、すでに本来の特徴を失っていた。輸入されたヒップホップはまずインド ネシアの一部の人々に広まり、その後、インドネシア人がヒップホップ・ミュージックを作り始めた。その音楽はヒップホップであったが、現地のアーティスト たちは現地の文化を「外国の」ヒップホップの実践と融合させ、もはや外国ではないハイブリッドを生み出した。 現在の人文地理学の研究の大半は、人類学的な文化の定義を用い、ポピュラーカルチャーに関連する実践を、場所、空間景観、アイデンティティの側面を明らか にしたり創造したりする文化的表現とみなすことが多い。公理化による非領土化と再領土化の連続的なサイクルは、資本主義社会の基本的なリズムのひとつを構 成している。カール・マルクスはこれを、生産手段の絶え間ない革命と、ブルジョア時代をそれ以前のすべての時代と区別する、あらゆる社会条件の絶え間ない 撹乱と呼んだ。資本の基本的メカニズムは、非領土化と再領土化の過程に付随している。それは、非領土化された資源を結合させ、再領土化された結合から余剰 を充当する。 非領土化と再領土化は、欲望と労働の共通の本質の告知を前提とし、それを強化する。これは、従来心理的と考えられてきたものであれ、経済的と考えられてきたものであれ、あらゆる種類の投資全般の生産エネルギーの切り離しと再付着を指している。 カタリア(2019)は、「迫害されたアイデンティティの再領土化」に関する著作の中で、「再領土化」を、受け入れ社会への到着後に領土的なつながりを再 確立しようとする難民の表現として考察しており、このプロセスはアウトグループとの民族的・国民的対立に火をつける傾向がある。 |
Mass media This section possibly contains original research. Please improve it by verifying the claims made and adding inline citations. Statements consisting only of original research should be removed. (October 2022) (Learn how and when to remove this message) Since the introduction of the mass media, reterritorialization has become more prevalent. The mass media have expedited the process of deterritorialization and reterritorialization and allowed it to occur at a global level. Communications technology has connected the entire world and, in a sense, created a global culture that encompasses everyone who has access to these communications technologies. Anyone who has the internet is part of this culturally diffused community. Once a local culture is part of the global community the process of deterritorialization and reterritorialization continues as the global culture takes from and feeds to all the communities that take part in it. A pop culture example that comments on global reterritorialization is the song "Californication" by the Red Hot Chili Peppers. The song is about how California's culture influences the world; a trend that is picked up in California will likely be picked up everywhere in the global community. One of the final verses of the song mentions the destruction that takes place during deterritorialization, but how that opens up the opportunity for reterritorialization: “Destruction leads to a very rough road but it also breeds creation, and earthquakes are to a girl's guitar, they're just another good vibration, and tidal waves couldn't save the world from Californication.” These lyrics capture the essence of reterritorialization at a global level. California is, in a sense, a cultural node in the global community; a place where international trends begin. Deterritorialization and reterritorialization are a continuous part of the evolution of the global culture, and the mass media is its catalyst. |
マスメディア このセクションにはオリジナルの研究が含まれている可能性がある。主張を検証し、インライン引用を追加することで改善してほしい。独自研究のみからなる記述は削除すること。(2022年10月)(このメッセージを削除する方法とタイミングを学ぶ) マスメディアが登場して以来、再領土化がより広まった。マスメディアは非領土化と再領土化のプロセスを加速させ、それが世界レベルで起こることを可能にし た。通信技術は全世界を結びつけ、ある意味で、通信技術にアクセスできるすべての人を包含するグローバルな文化を作り上げた。インターネットを持っている 人は誰でも、この文化的に拡散したコミュニティの一員なのだ。ひとたびローカルな文化がグローバル・コミュニティの一部となれば、グローバル文化がそれに 参加するすべてのコミュニティから取り込み、それに供給するように、非領土化と再領土化のプロセスは続く。グローバルな再領土化について述べたポップカル チャーの例として、レッド・ホット・チリ・ペッパーズの「カリフォルニケーション」という曲がある。この曲は、カリフォルニアの文化がいかに世界に影響を 与えるかを歌っている。カリフォルニアで拾われたトレンドは、グローバル・コミュニティのあらゆる場所で拾われる可能性が高い。この曲の最後の詩のひとつ は、非領土化の際に起こる破壊について触れている: 「破壊はとても険しい道につながるが、それはまた創造を生む。」地震は少女のギターにとって、ただの良い振動に過ぎず、高波はカリフォルニア化から世界を 救うことはできなかった。この歌詞は、世界レベルでの再領土化の本質をとらえている。カリフォルニアはある意味、グローバル・コミュニティーの文化的結節 点であり、国際的なトレンドが始まる場所なのだ。非領土化と再領土化は、グローバル文化の進化の継続的な部分であり、マスメディアはその触媒である。 |
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https://en.wikipedia.org/wiki/Reterritorialization |
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