身体化された音楽認知
Embodied music cognition
☆ 身体化された音楽認知は、音楽との身体的な相互作用が音楽認知に著しく影響するという考えを提唱するパラダイムである。[194] 研究者たちは、音楽を聴くことで呼び起こされる音楽的な感情、意味、感覚は、抽象的な思考を具現化する手段であると提案している。したがって、音楽にはこ のような可能性を可能にする特定の認知機能がある。[195] 研究者たちは、身体化された音楽認知には2つのレベルがあることを示唆している。すなわち、表層レベルと一次レベルである。表層レベルには、音楽演奏者の 精神運動活動、音楽に対する目に見える身体反応、リズム同調などが含まれる。身体化された音楽認知の一次レベルは、その音調/時間的エンコーディングであ り、表層レベルを制御する。[196]
Embodied music cognition is a paradigm that puts forward the idea that bodily interactions with music significantly affect music cognition.[194] Researchers
proposed that musical emotions, meaning, and the feelings evoked by
listening to music, are the vehicle for the embodiment of abstract
thoughts. Thus music has a specific cognitive function that
allows for this possibility.[195] Researcher have suggested embodied
music cognition occurs at two levels: the surface level and the primary
level. The surface level includes psychomotor activities of a music
performer, visible bodily reactions to music, and rhythmic entrainment.
The primary level of embodied music cognition is the tonal/temporal
encoding of it; it commands the surface level.[196] |
身体化された音楽認知は、音楽との身体的な相互作用が音楽認知に著しく影響するという考えを提唱するパラダイムである。[194] 研究者たちは、音楽を聴くことで呼び起こされる音楽的な感情、意味、感覚は、抽象的な思考を具現化する手段で
あると提案している。したがって、音楽にはこのような可能性を可能にする特定の認知機能がある。[195]
研究者たちは、身体化された音楽認知には2つのレベルがあることを示唆している。すなわち、表層レベルと一次レベルである。表層レベルには、音楽演奏者の
精神運動活動、音楽に対する目に見える身体反応、リズム同調などが含まれる。身体化された音楽認知の一次レベルは、その音調/時間的エンコーディングであ
り、表層レベルを制御する。[196] |
The
research on embodied music cognition focuses on two main trends:
exploring embodiment and expanding the concept of embodiment in music.
The first trend includes studies investigating bodily articulation and
gesturing in relation to music.[194] Embodied music cognition considers
musical experiences from an action and perception viewpoint.[197] One
can observe that many people move when they listen to music; in many
cultures there is no clear distinction between music and dance. Through
the different movements of the body, it is assumed that people are able
to give meaning to music. This perspective is different from the
traditional approach to music cognition, which bases musical meaning on
merely perception-based analysis of musical structure. Through the
measurement of sounds, movement, human physiology, and computational
modeling, embodied music cognition is constantly building up reliable
knowledge about the role of the human body in musical meaning
formation. Embodied music cognition is potentially applicable to better
understand the role of music in social interactions. Multiple studies
show that children move more synchronously with music when they dance
as a group.[198] |
身
体化された音楽認知の研究は、主に2つの傾向に焦点を当てている。すなわち、身体化の探求と、音楽における身体化の概念の拡大である。最初の傾向には、音
楽に関連した身体の動きや身振りに関する研究が含まれる。[194] 身体化された音楽認知は、行動と知覚の観点から音楽体験を考察する。[197]
多くの人が音楽を聴く際に体を動かすことが観察されている。多くの文化において、音楽とダンスの間に明確な区別はない。身体の異なる動きを通して、人々は
音楽に意味を与えることができると考えられている。この視点は、音楽の意味を音楽構造の知覚に基づく分析のみに基づいて解釈する従来の音楽認知アプローチ
とは異なる。音、動き、人間の生理学、計算モデリングの測定を通じて、身体化された音楽認知は、音楽の意味形成における人間の身体の役割に関する信頼性の
高い知識を絶えず蓄積している。身体化された音楽認知は、社会的相互作用における音楽の役割をより深く理解する上で潜在的に応用可能である。複数の研究
が、子どもたちがグループで踊るとき、音楽とより同期した動きをすることを示している。[198] |
The
second trend includes studies that strive to connect embodied music
cognition to other research fields such as neurology and
psychology.[194] For example, a study showed that people who have
Parkinson's disease and are primed by music instead of metronomes beeps
are capable of both entrainment and control. The study suggests that
using the body to produce timed sequences of action, particularly when
music is used as a pacing cue, allows people who have Parkinson's
disease to achieve similar performance levels as healthy
individuals.[199] |
2 つ目の傾向としては、身体化された音楽認知を神経学や心理学などの他の研究分野と結びつけようとする研究がある。[194] 例えば、パーキンソン病を患う人々を対象に、メトロノームのビープ音ではなく音楽で準備運動をさせたところ、同調と制御の両方が可能であることが示され た。この研究は、身体を使ってタイミングを合わせた一連の動作を行うこと、特に音楽をペースの合図として使用することで、パーキンソン病患者が健常者と同 等のパフォーマンスレベルを達成できる可能性を示唆している。[199] |
https://en.wikipedia.org/wiki/Embodied_cognition#Music |
|
Embodied music cognition
is a direction within systematic musicology interested in studying the
role of the human body in relation to all musical activities. It considers the human body as the natural mediator between mind (focused on musical intentions, meanings, significations) and physical environment (containing musical sound and other types of energy that affords human action). |
身体化された音楽認知は、体系的な音楽学の一分野であり、音楽活動における人間の身体の役割を研究するものである。 人間の身体を、精神(音楽の意図、意味、意義に焦点を当てる)と物理的環境(音楽の音や人間の行動を可能にするその他のエネルギーを含む)の間の自然な媒介者とみなす。 |
Introduction Given the impact of body movement on musical meaning formation and signification, the musical mind is said to be embodied. Embodiment assumes that what happens in the mind is depending on properties of the body, such as kinaesthetic properties. Embodied music cognition tends to see music perception as based on action. For example, many people move when they listen to music. Through movement, it is assumed that people give meaning to music. This type of meaning-formation is corporeal, rather than cerebral because it is understood through the body. This is different from a disembodied approach to music cognition, which sees musical meaning as being based on a perception-based analysis of musical structure. The embodied grounding of music perception is based on a multi-modal encoding of auditory information and on principles that ensure the coupling of perception and action. During the last decade, research in embodied music cognition has been strongly motivated by a demand for new tools in view of the interactive possibilities offered by digital media technology. With the advent of powerful computing tools, and in particular real-time interactive music systems, gradually more attention has been devoted to the role of gesture in music. This musical gestures research has been rather influential in that it puts more emphasis on sensorimotor feedback and integration, as well as on the coupling of perception and action. With new sensor technology, gesture-based research has meanwhile become a vast domain of music research, with consequences for the methodological and epistemological foundations of music cognition research. |
はじめに 身体の動きが音楽の意味の形成や解釈に影響を与えることから、音楽的な心は身体化されていると言われる。身体化とは、心の中で起こることは、運動感覚特性などの身体の特性に依存しているという前提である。 身体化された音楽認知では、音楽の知覚は行動に基づくと考えられる傾向にある。例えば、多くの人は音楽を聴くときに体を動かす。動きを通して、人は音楽に 意味を与えると考えられている。この種の意味形成は、身体を通して理解されるため、脳よりも身体的なものである。これは、音楽の意味を音楽構造の知覚に基 づく分析に基づくと考える、身体化されていない音楽認知のアプローチとは異なる。音楽知覚の身体化は、聴覚情報のマルチモーダルエンコーディングと、知覚 と行動の結合を確実にする原理に基づいている。 この10年間、身体化された音楽知覚の研究は、デジタルメディア技術が提供するインタラクティブな可能性を踏まえた新たなツールの必要性から、強い動機づけを受けてきた。 強力なコンピューティングツール、特にリアルタイムのインタラクティブな音楽システムの登場により、音楽におけるジェスチャーの役割に徐々に注目が集まる ようになった。この音楽におけるジェスチャーの研究は、知覚と行動の結合だけでなく、感覚運動のフィードバックと統合にも重点を置いている点で、かなり影 響力がある。新しいセンサー技術により、ジェスチャーに基づく研究は、音楽研究の広大な領域となり、音楽認知研究の方法論的および認識論的基盤に影響を及 ぼしている。 |
Method The scientific apparatus draws upon an empirical and evidence-based methodology, which is based on measurement of sound (via audio-recording), human movement (via video-recording, kinematic recording), human biology (via bioparameter-recording) and semantics (via questionnaires). Using a scientific apparatus for measurement, statistical analysis and computational modelling, embodied music cognition aims to build up reliable knowledge about the role of the human body in meaning formation. |
方法 科学装置は、音の測定(音声録音)、人間の動き(ビデオ録画、運動学的記録)、人間の生物学(生体パラメータの記録)、意味論(アンケート)に基づく経験 的かつ証拠に基づく方法論を活用している。測定、統計分析、計算モデリングのための科学装置を使用することで、身体化された音楽認知は、意味の形成におけ る人間の身体の役割に関する信頼性の高い知識の構築を目指している。 |
Applications Research in embodied music cognition has a strong connection with technology development, more particularly, in fields related to interactive music systems, and music information retrieval. Mediation technology is the technology by which the human body, and consequently also the human mind, can be given an extension in the digital musical domain. |
応用 音楽認知の研究は、技術開発、特にインタラクティブな音楽システムや音楽情報検索に関連する分野と密接な関係がある。媒介技術とは、人間の身体、ひいては人間の精神をデジタル音楽領域で拡張できる技術である。 |
How it is distinct from (disembodied) music cognition Cartesian dualism had a tremendous impact on cognitive science and in particular on cognitive musicology.[citation needed] Influenced by Gestalt psychology, music cognition research of the last decades of the 20th Century was mainly focusing on the perception of structure, that is, the perception of pitch, melody, rhythm, harmony and tonality. It considered music perception as a faculty on its own, completely dissociated from musical action.[citation needed] Instead, in studies on embodied musical activity (such as listening and music performance), subjects are invited to actively engage in the signification process. This engagement is articulated by means of corporeal expression which can be measured, analyzed, modelled and related to the musical stimulus. René Descartes' idea that mental activity is of a separate order from body movement is refuted and, in fact reversed. |
(身体性を伴わない)音楽認知との違い デカルト主義的二元論は認知科学、特に認知音楽学に多大な影響を与えた。[要出典] ゲシュタルト心理学の影響を受け、20世紀後半の音楽認知研究は主に構造の知覚、すなわち、音高、旋律、リズム、和声、調性の知覚に焦点を当てていた。音 楽知覚は、音楽的行動とは完全に切り離された独自の能力であると考えられていた。[要出典] その代わり、身体化された音楽活動(リスニングや音楽パフォーマンスなど)に関する研究では、被験者は意味付けのプロセスに積極的に関与することが求めら れる。この関与は、身体表現によって明確化され、測定、分析、モデル化され、音楽的刺激に関連付けられる。精神活動は身体運動とは別個の秩序であるという ルネ・デカルトの考えは否定され、実際には逆転される。 |
How it is distinct from traditional musicology The difference with the traditional phenomenological and hermeneutic approaches to musical meaning formation is that embodied music cognition has a focus on an empirical and evidence-based methodology, rather than on subjective first-person descriptions. Embodied music cognition aims at giving a full account of the subjective involvement by taking into account the role of the social-cultural context, subjective background (involving gender, age, familiarity with music, degree of music education). Embodied music cognition adopts a scientific methodology but its aim is not to reduce music to physics, nor to reduce gesture and embodied meaning to the biomechanics of the human body. Instead, embodied music cognition fully recognizes the contribution of all mental and bodily systems including subjective feelings, emotions and coinaesthetic (or body image) awareness. |
従来の音楽学との違い 従来の音楽の意味形成に対する現象学的・解釈学的アプローチとの違いは、身体化音楽認知が主観的な一人称による記述ではなく、経験的・実証的な方法論に重 点を置いている点である。身体化音楽認知は、社会的・文化的背景や主観的背景(性別、年齢、音楽への親しみ、音楽教育の程度など)を考慮することで、主観 的な関与を十分に説明することを目的としている。 身体化された音楽認知は科学的アプローチを採用しているが、その目的は音楽を物理学に還元することでも、ジェスチャーや身体化された意味を人体の生体力学 に還元することでもない。むしろ、身体化された音楽認知は、主観的な感覚、感情、共感覚(または身体イメージ)の認識を含む、あらゆる精神および身体シス テムの貢献を十分に認識している。 |
Embodied cognition Music psychology Musical gesture Music philosophy Music therapy |
身体化された認知 音楽心理学 音楽的ジェスチャー 音楽哲学 音楽療法 |
Further reading Godøy, Rolf, y Marc Leman, eds. (2010). Musical gestures : sound, movement, and meaning, New York: Routledge. Leman, Marc (2007). Embodied Music Cognition and Mediation Technology, Cambridge, Massachusetts: MIT Press. López Cano, Rubén (2003). “Setting the body in music. Gesture, Schemata and Stylistic-Cognitive Types”. International Conference on Music and Gesture University of East Anglia 28–31 August 2003. (available on line) López Cano, Rubén (2006). “What kind of affordances are musical affordances? A semiotic approach”. Paper presented at L’ascolto musicale: condotte, pratiche, grammatiche. Bologna 23–25 February 2006. (available on line) López Cano, Rubén (2008). “Che tipo di affordances sono le affordances musicali? Una prospettiva semiotica”. En Daniele Barbieri, Luca Marconi e Francesco Spampinato (eds.). L'ascolto: condotte, pratiche, grammatiche. Lucca: LIM. pp. 43–54. Matyja, J. R. (2016). Embodied Music Cognition: Trouble Ahead, Trouble Behind. Frontiers in Psychology, 7. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2016.01891 Reybrouck, Mark. (2001a). “Biological roots of musical epistemology: Functional Cycles, Umwelt, and enactive listening”. Semiotica, 134 (1-4): 599-633. Reybrouck, Mark. (2001b). "Musical Imagery between Sensory Processing and Ideomotor Simulation[dead link]". En Musical Imagery, eds. I. Godøy y H.Jörgensen, 117-136, Lisse: Swets & Zeitlinger. Reybrouck, Mark. (2005a). “A Biosemiotic and Ecological Approach to Music Cognition: Event Perception between Auditory Listening and Cognitive Economy”. Axiomathes. An International Journal in Ontology and Cognitive Systems, 15 (2): 229-266. Reybrouck, Mark. (2005b). “Body, mind and music: musical semantics between experiential cognition and cognitive economy”. TRANS 9. (available on line) Zbikowski, Lawrence M. (2002). Conceptualizing Music: Cognitive Structure, Theory, and Analysis, New York: Oxford University Press. |
さらに読む Godøy, Rolf, y Marc Leman, eds. (2010). Musical gestures : sound, movement, and meaning, New York: Routledge. Leman, Marc (2007). Embodied Music Cognition and Mediation Technology, Cambridge, Massachusetts: MIT Press. López Cano, Rubén (2003). “Setting the body in music. Gesture, Schemata and Stylistic-Cognitive Types”. 2003年8月28日~31日、イースト・アングリア大学にて開催された「音楽とジェスチャーに関する国際会議」で発表。オンラインで入手可能 López Cano, Rubén (2006). 「音楽におけるアフォーダンスとはどのようなものか?記号論的アプローチ」。2006年2月23日~25日、ボローニャで開催された「音楽の聴取:手法、実践、理論」で発表。オンラインで入手可能 López Cano, Rubén (2008). 「音楽におけるアフォーダンスとはどのようなものか? 記号論的視点」。Daniele Barbieri, Luca Marconi, Francesco Spampinato(編)『リスニング:手法、実践、理論』Lucca: LIM. pp. 43–54. Matyja, J. R. (2016). 身体化された音楽認知:前途に待ち受ける困難、後方に待ち受ける困難。心理学の最前線、7。https://doi.org/10.3389/fpsyg.2016.01891 Reybrouck, Mark. (2001a). 「音楽的認識論の生物学的根拠:機能的サイクル、環境、および実行的なリスニング」. Semiotica, 134 (1-4): 599-633. Reybrouck, Mark. (2001b). 「Musical Imagery between Sensory Processing and Ideomotor Simulation[dead link]」. En Musical Imagery, eds. I. Godøy y H.Jörgensen, 117-136, Lisse: Swets & Zeitlinger. Reybrouck, Mark. (2005a). “音楽認知に対する生体記号論的および生態学的アプローチ:聴覚的リスニングと認知的経済性の間の事象知覚”. Axiomathes. 存在論と認知システムに関する国際ジャーナル, 15 (2): 229-266. Reybrouck, Mark. (2005b). “Body, mind and music: musical semantics between experiential cognition and cognitive economy”. TRANS 9. (onlineで入手可能) Zbikowski, Lawrence M. (2002). Conceptualizing Music: Cognitive Structure, Theory, and Analysis, New York: Oxford University Press. |
https://en.wikipedia.org/wiki/Embodied_music_cognition |
リ ンク
文 献
そ の他の情報
Copyleft,
CC, Mitzub'ixi Quq Chi'j, 1996-2099
Copyleft, CC, Mitzub'ixi Quq Chi'j, 1996-2099
☆☆