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虚偽意識

False consciousness

池田光穂

☆ マルクス主義理論において、虚偽意識(false consciousness)とは、資本主義社会においてプロレタリアートやその他の階級主体を誤導し、階級間の社会関係に内在する搾取と不平等を 隠蔽する物質的・イデオロギー的・制度的過程を説明する概念である[1]。したがって、それは異なる社会階級の存在を正当化し、正常化するものである。 [2] マルクス主義者によれば、偽りの意識とは現実から乖離した意識である。したがって、それは人類の進歩に対する重大な障害であり、これを是正することが弁証 法的唯物論の主要な焦点となる。[1]

In Marxist theory, false consciousness is a term describing the ways in which material, ideological, and institutional processes are said to mislead members of the proletariat and other class actors within capitalist societies, concealing the exploitation and inequality intrinsic to the social relations between classes.[1] As such, it legitimizes and normalizes the existence of different social classes.[2]

According to Marxists, false consciousness is consciousness which is misaligned from reality. Thus, it is a serious impediment to human progress and correcting it is a major focus of dialectical materialism.[1]
マルクス主義理論において、虚偽意識とは、資本主義社会においてプロレ タリアートやその他の階級主体を誤導し、階級間の社会関係に内在する搾取と不平等を隠蔽する物質的・イデオロギー的・制度的過程を説明する概念である [1]。したがって、それは異なる社会階級の存在を正当化し、正常化するものである。[2]

マルクス主義者によれば、偽りの意識とは現実から乖離した意識である。したがって、それは人類の進歩に対する重大な障害であり、これを是正することが弁証 法的唯物論の主要な焦点となる。[1]
Origin of terminology

Although Marx never used the term "false consciousness" in his writings, he made references to workers having misguided or harmful ideas, and he suggested how those ideas get reinforced by powerful elites. For example, in an 1870 letter to Sigfrid Meyer and August Vogt, Marx discussed the antagonism between English proletarians and Irish proletarians that was rampant in his day:

The ordinary English worker hates the Irish worker as a competitor who lowers his standard of life. In relation to the Irish worker he regards himself as a member of the ruling nation and consequently he becomes a tool of the English aristocrats and capitalists against Ireland, thus strengthening their domination over himself. He cherishes religious, social, and national prejudices against the Irish worker... This antagonism is artificially kept alive and intensified by the press, the pulpit, the comic papers, in short, by all the means at the disposal of the ruling classes."[3]

Marx considered this type of manipulated animosity among workers to be, in Ashley Crossman's words, "the opposite of class consciousness. Individualistic rather than collective in nature, it produces a view of oneself as a single entity engaged in competition with others of one's social and economic standing, rather than as part of a group with unified experiences, struggles, and interests."[4]

The coinage of "false consciousness" is commonly traced to an 1893 letter from Friedrich Engels to Franz Mehring. It was ten years after Marx's death. Engels was seeking to explain how ideological notions come about, as he and Marx had understood it:
Ideology is a process accomplished by the so-called thinker consciously, it is true, but with a false consciousness. The real motive forces impelling him remain unknown to him; otherwise it simply would not be an ideological process.[5]

Joseph McCarney notes in "Ideology and False Consciousness" that Engels was referring to "a quite specific kind of cognitive failure on the part of an individual, a failure of self-awareness, a lack of insight into the 'motive forces' of their own thinking."[6] Engels was not using the term in its full modern sense, i.e., as the mindset of a subordinate class which wittingly or unwittingly adopts the ideology of the ruling class.[7] As it turns out, Engels only made this one reference to false consciousness. He died two years later and never had an opportunity to expound on its meaning and significance.
用語の起源

マルクスは著作の中で「偽りの意識」という用語を一度も使わなかったが、労働者が誤った考えや有害な思想を持つことについて言及し、そうした思想が権力を 持つエリート層によって強化される仕組みを示唆した。例えば1870年にジークフリート・マイヤーとアウグスト・フォクトに宛てた書簡で、当時のイギリス とアイルランドのプロレタリアート間に蔓延していた対立について論じている:

普通の英国労働者は、自らの生活水準を低下させる競争相手としてアイルランド人労働者を憎む。アイルランド人労働者に対しては、支配する国民の一員として 自らを位置づけ、結果として英国貴族や資本家たちのアイルランドに対する道具となり、それによって彼ら自身の支配を強化する。彼はアイルランド人労働者に 対する宗教的、社会的、ナショナリズム的な偏見を大切にしている... この対立は、新聞、説教壇、風刺紙、つまり支配階級が利用できるあらゆる手段によって、人為的に維持され、激化されている。」[3]

マルクスはこの種の労働者間の操作された敵意を、アシュリー・クロスマンの言葉を借りれば「階級意識の対極」と見なした。本質的に集団的ではなく個人主義 的なこの意識は、統一された経験・闘争・利益を持つ集団の一員としてではなく、自らの社会的・経済的地位にある他者と競争する単独の存在として自己を認識 させるのだ。[4]

「誤った意識」という用語は、1893年にフリードリヒ・エンゲルスがフランツ・メーリングに宛てた手紙に由来すると一般に考えられている。それはマルク スの死から10年後のことだった。エンゲルスは、彼とマルクスが理解していたように、イデオロギー的概念がどのように生じるかを説明しようとしていた。
イデオロギーは、いわゆる思想家によって意識的に達成されるプロセスである。それは確かにそうだが、誤った意識によるものである。彼を駆り立てる真の動機は、彼自身にはわからない。そうでなければ、それはイデオロギー的なプロセスとはならないのだ。[5]

ジョセフ・カーニーは「イデオロギーと偽りの意識」の中で、エンゲルスが「個人に特有の認知の失敗、自己認識の失敗、自身の思考の『動機』に対する洞察力 の欠如」を指していたと述べている。エンゲルスは、この用語を現代的な意味、すなわち、支配階級のイデオロギーを、意識的あるいは無意識的に採用する被支 配階級の考え方として、完全には使用していなかった。結局、エンゲルスは、この偽りの意識について、この1回だけ言及しただけだった。彼は2年後に亡くな り、その意味と重要性を詳しく説明する機会は決してなかった。
Later development

It wasn't until the 1923 book History and Class Consciousness by Hungarian philosopher György Lukács that the concept of false consciousness was explored in depth. Ron Eyerman writes that Lukács defined false consciousness as "the distorted perception and beliefs an individual or a social class acquires through their life activities in capitalist society."[8] Lukács didn't regard false consciousness as a static condition but rather as a dialectical stage in the movement toward a true class consciousness.[9]

In the 1930s, the Italian Marxist theorist Antonio Gramsci emphasized how false consciousness is a tool of ideological control. In his Prison Notebooks, he introduced the notion of cultural hegemony, the process under capitalism whereby the ruling classes create particular norms, values, and stigmas, amounting to a culture in which their continued dominance is considered both commonsensical and beneficial.[10] In Eyerman's assessment, Gramsci "sought to explain the hold bourgeois ideologies had over the working class" and that "[any] movement for progressive social change under such conditions must work to re-educate and transform the false consciousness that makes hegemonic rule possible."[8]

The false consciousness concept was further developed by Max Horkheimer, Herbert Marcuse and the early Frankfurt School of critical theory, as well as by French philosopher Henri Lefebvre.[8][11] In the latter part of the 20th century, "false consciousness" began to be used in a non-Marxian context, specifically in relation to oppression based on sexual orientation, gender, race and ethnicity.[2]


後の展開

偽りの意識という概念が深く探求されたのは、ハンガリーの哲学者ゲオルグ・ルカーチが1923年に著した『歴史と階級意識』においてであった。ロン・アイ ヤーマンによれば、ルカーチは偽りの意識を「個人または社会階級が資本主義社会における生活活動を通じて獲得する歪んだ認識と信念」と定義した。[8] ルカーチは偽りの意識を静的な状態とは見なさず、真の階級意識へ向かう運動における弁証法的段階と捉えた。[9]

1930年代、イタリアのマルクス主義理論家アントニオ・グラムシは、偽りの意識がいかにイデオロギー的支配の道具であるかを強調した。彼の『監獄ノー ト』では、文化ヘゲモニーという概念が導入された。これは資本主義下で支配階級が特定の規範、価値観、スティグマを創出し、彼らの継続的な支配が常識的か つ有益と見なされる文化を形成する過程を指す。[10] アイヤーマンの評価によれば、グラムシは「ブルジョア的イデオロギーが労働者階級に及ぼす支配力を説明しようとした」ものであり、「そのような状況下での 進歩的な社会変革運動は、ヘゲモニー的支配を可能にする偽りの意識を再教育し変革する努力をしなければならない」とされた。[8]

虚偽的意識の概念は、マックス・ホルクハイマー、ヘルベルト・マルクーゼ、初期フランクフルト学派の批判理論、そしてフランス人哲学者アンリ・ルフェーブ ルによってさらに発展した。[8][11] 20世紀後半には、「虚偽的意識」は非マルクス主義的文脈、特に性的指向、性別、人種、民族に基づく抑圧に関連して用いられるようになった。[2]


Structuralist interpretation

During the late 1960s and 1970s, structuralism gained popularity among academics and public intellectuals. In his 1970 essay "Ideology and Ideological State Apparatuses (Notes Towards an Investigation)", Louis Althusser offered a structuralist interpretation of ideology. He asserted that the "ideological apparatus" of the capitalist state⁠—particularly that of the education system⁠—inculcated a false consciousness which favored obedience and conformity.[12]
構造主義的解釈

1960年代後半から1970年代にかけて、構造主義は学界や公共知識人の間で人気を博した。ルイ・アルチュセールは1970年の論文『イデオロギーとイ デオロギー的国家装置(研究へのノート)』において、イデオロギーの構造主義的解釈を示した。彼は資本主義国家の「イデオロギー的装置」——特に教育制度 ——が、服従と順応を促す虚偽の意識を植え付けると主張した。[12]
Other explanations

In subsequent decades, numerous scholars and political analysts proposed explanations for why false consciousness arises and proliferates. In a 1984 paper, the economist Marshall I. Pomer argued that members of the proletariat disregard the true nature of class relations because of their faith in the possibility, and even likelihood, of upward mobility.[13] Such faith is necessary according to economics theory with its presumption of rational agency; otherwise wage laborers would not support social relations antithetical to their self-interest.

Some political analysts have focused on where people's understanding of their interests originates. In an essay entitled "False Consciousness", Michael Parenti challenges the assumption that working-class Americans freely define their interests but then choose, for various reasons, to think and act against those interests. Instead he writes that "the development of one's own interests and political consciousness in general may be stunted or distorted by misinformation, disinformation, and a narrow but highly visible mainstream political agenda that rules out feasible alternatives."[14] Parenti's contention is that ideological confusion is being propagated in the nation's politics and mass media and thereby causes people to misjudge what their real interests are.

Jon Wiener makes a similar point in a Dissent article, "Working-Class Republicans and 'False Consciousness'". He says that Thomas Frank's influential 2004 book What's the Matter with Kansas? was to a large extent an examination of how false consciousness had spread across the poorest counties of the Great Plains states: "He [Frank] shows how the Republicans and their media voices⁠—Rush Limbaugh, Fox News, and so on⁠—appeal to ordinary people with a class-conscious anger at 'the elite.' This elite is not the capitalist class; it is the liberals, who are held responsible for the 'decline' in 'values' that voters are called on to reverse."[15]
その他の説明

その後数十年にわたり、多くの学者や政治分析家が、なぜ誤った意識が生まれ、広まるのかについて説明を試みた。1984年の論文で、経済学者マーシャル・ I・ポマーは、プロレタリアートの成員が階級関係の真の性質を無視するのは、上昇移動の可能性、さらにはその可能性が高いことへの信仰ゆえだと主張した。 [13] 経済学理論が前提とする合理的行動主体の仮定によれば、この信念は不可欠である。さもなければ賃金労働者は自己利益に反する社会関係を支え続けるはずがな い。

一部の政治分析家は、人々の利益理解がどこに起源を持つかに焦点を当てた。マイケル・パレンティは「偽りの意識」と題した論考で、労働者階級のアメリカ人 が自らの利益を自由に定義しながら、様々な理由でその利益に反する思考や行動を選択するという前提に異議を唱えている。代わりに彼は「個人の利益や政治的 意識の発達は、誤った情報や偽情報、そして実現可能な選択肢を排除する狭隘だが目立つ主流政治アジェンダによって阻害され歪められる」と記している [14]。パレンティの主張は、国民の政治やマスメディアでイデオロギー的混乱が拡散され、人々が自らの真の利益を誤認する原因となっているというもの だ。

ジョン・ウィーナーも『ディセント』誌の論文「労働者階級の共和党員と『誤った意識』」で同様の指摘をしている。トーマス・フランクの影響力ある2004 年の著書『カンザスはどうした?』は、主にグレートプレーンズ州の最も貧しい郡に誤った意識がどのように広がったかを検証したものであると彼は述べる: 「彼[フランク]は、共和党とそのメディアの代弁者たち——ラッシュ・リンボー、フォックス・ニュースなど——が『エリート』に対する階級意識的な怒りを 抱く一般市民に訴えかける手法を明らかにしている。このエリートとは資本家階級ではなく、有権者に『価値観の衰退』を逆転させるよう求められるリベラル派 を指す」[15]
Capitalist realism
Character mask
Class consciousness
Cognitive dissonance
Consciousness raising
Cultural hegemony
Culture industry
Democratic centralism
Dominant ideology
Hermeneutics of suspicion
"Ideology and Ideological State Apparatuses"
Introspection illusion
Marx's theory of alienation
Political consciousness
Propaganda model
Spectacle
System justification
Turkeys voting for Christmas
Vanguardism
資本主義リアリズム
キャラクター・マスク
階級意識
認知的不協和
意識向上
文化的ヘゲモニー
文化産業
民主的集中制
支配的イデオロギー
疑いの解釈学
「イデオロギーとイデオロギー的国家装置」
内省の錯覚
マルクスの疎外理論
政治的意識
プロパガンダモデル
スペクタクル
体制正当化
七面鳥がクリスマスを支持する
先鋒主義
References
1. Ministry of Education and Training (Vietnam) (2023). Curriculum of the Basic Principles of Marxism-Leninism. Vol. 1. Translated by Nguyen, Luna. Banyan House Publishing. p. 231. ISBN 9798987931608.
2. "False consciousness". Encyclopædia Britannica. Retrieved 2023-07-28.
3. Marx, Karl (April 9, 1870). "Marx letter to Sigfrid Meyer and August Vogt" – via Marx/Engels Archive.
4. Crossman, Ashley (July 25, 2019). "Understanding Karl Marx's Class Consciousness and False Consciousness". ThoughtCo.
5. Engels, Friedrich (July 14, 1893). "Engels to Franz Mehring" – via Marx Engels Internet Archive.
6. McCarney, Joseph (2005). "Ideology and False Consciousness" – via Joe McCarney Archive.
7. Peter Hossler (2020). "False Consciousness". Encyclopedia of Critical Whiteness Studies in Education. Brill. ISBN 9789004444836.
8. Eyerman, Ron (1981). "False Consciousness and Ideology in Marxist Theory". Acta Sociologica. 24 (1/2): 43–56. JSTOR 4194332. S2CID 154909272.
9. Lukács, György (1967). History and Class Consciousness: Studies in Marxist Dialectics. London: Merlin Press. ISBN 9780850361971.
10. Gramsci, Antonio (2003). Selections from the Prison Notebooks. International Publishers. p. 258.
11. Merrifield, Andy (March 1, 2020). "Mystified Consciousness". Monthly Review.
12. Althusser, Louis (1970). "Ideology and Ideological State Apparatuses (Notes towards an Investigation)" – via Louis Althusser Archive.
13. Marshall I. Pomer (October 1984). "Upward Mobility of Low-Paid Workers: A Multivariate Model for Occupational Changers". Sociological Perspectives. 27 (4): 427–442. doi:10.2307/1389035. ISSN 0731-1214. JSTOR 1389035. S2CID 147390452.
14. Parenti, Michael (1996). "False Consciousness". Dirty Truths. City Lights Books. pp. 209–214. ISBN 9780872863170.
15. Wiener, Jon (Spring 2024). "Working-Class Republicans and 'False Consciousness'". Dissent.
参考文献
1. ベトナム教育訓練省 (2023). 『マルクス・レーニン主義基本原理カリキュラム』第1巻. 訳者:グエン・ルナ. バニヤンハウス出版. p. 231. ISBN 9798987931608.
2. 「虚偽意識」. ブリタニカ百科事典. 2023年7月28日閲覧.
3. マルクス, カール (1870年4月9日). 「シグフリート・マイヤー及びアウグスト・フォクト宛てマルクス書簡」 – マルクス・エンゲルス文書アーカイブ経由.
4. クロスマン, アシュリー (2019年7月25日). 「カール・マルクスの階級意識と誤った意識を理解する」。ThoughtCo。
5. エンゲルス、フリードリッヒ(1893年7月14日)。「エンゲルスからフランツ・メーリングへ」 – マルクス・エンゲルス・インターネット・アーカイブ経由。
6. マッカーニー、ジョセフ(2005)。「イデオロギーと誤った意識」 – ジョー・マッカーニー・アーカイブ経由。
7. ピーター・ホスラー (2020). 「誤った意識」. 教育における批判的白人研究事典. ブリル. ISBN 9789004444836.
8. アイヤーマン、ロン (1981). 「マルクス主義理論における誤った意識とイデオロギー」. Acta Sociologica. 24 (1/2): 43–56. JSTOR 4194332. S2CID 154909272.
9. Lukács, György (1967). History and Class Consciousness: Studies in Marxist Dialectics. London: Merlin Press. ISBN 9780850361971.
10. グラムシ、アントニオ(2003)。『監獄ノート選集』。インターナショナル・パブリッシャーズ。p. 258.
11. メリフィールド、アンディ(2020年3月1日)。「神秘化された意識」。『月刊レビュー』。
12. アルチュセール、ルイ(1970)。「イデオロギーとイデオロギー的国家装置(調査に向けたノート)」 – ルイ・アルチュセール・アーカイブ経由。
13. マーシャル・I・ポマー(1984年10月)。「低賃金労働者の上昇移動:職業転換者のための多変量モデル」。Sociological Perspectives. 27 (4): 427–442. doi:10.2307/1389035. ISSN 0731-1214. JSTOR 1389035. S2CID 147390452.
14. パレンティ、マイケル(1996)。「虚偽意識」。『汚れた真実』。シティ・ライツ・ブックス。pp. 209–214。ISBN 9780872863170。
15. ウィーナー、ジョン(2024年春)。「労働者階級の共和党員と『虚偽意識』」。『ディセント』。
https://en.wikipedia.org/wiki/False_consciousness




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