はじめによんでください

フンミラヨ・ランソメ=クティ

Funmilayo Ransome-Kuti, 1900-1978


Coffin for Head of State

池田光穂

☆ フンミラヨ・ランソメ=クティ主任(/ˌ(ˈʊ ˈˈrænsəm ː/; Frances Abigail Olufunmilayo Olufela Folorunso Thomasとして生まれる; 1900年10月25日-1978年4月13日)、フミラヨ・アニクラーポ=クティとしても知られるナイジェリアの教育者、政治運動家、参政権運動家、女 性の権利活動家である。 フミラヨ・ランサム・クティは、現在のオグン州アベオクタに生まれ、アベオクタ文法学校に通う最初の女学生であった[1]。若い頃は教師として働き、国内 初の幼児教室のいくつかを組織し、低所得層の女性のための識字教室を開いた。 1940年代、ランソム・クティはアベオクタ女性組合を設立し、女性の権利を主張し、地方行政機関における女性の代表権の向上や、市場女性に対する不当な 課税の廃止を要求した。メディアから「リサビの獅子」と評され[2][77]、1万人に及ぶ女性たちの行進や抗議行動を率い、1949年には支配者アラケ を一時退位に追い込んだ。ランソメ=クティの政治的影響力が高まるにつれ、彼女はナイジェリア独立運動に参加し、国民憲法案を議論する会議に出席したり、 海外代表団に参加したりした。ナイジェリア女性組合とナイジェリア女性協会連盟の設立を主導し、ナイジェリア女性の選挙権を提唱し、国際的な平和運動や女 性の権利運動のメンバーとしても知られるようになった。

★Family pic of her on 70th birthday from Funmilayo Ransome-Kuti And The Women’s Union of Abeokuta Comic strip Illustrations: Alaba Onajin Script and text: Obioma Ofoego - Published by UNESCO with share alike license

ファ ンミラヨ・ランソメ=クティとアベオクタ女性ユニオンの70歳の誕生日を祝う家族写真: アラバ・オナジン 台本・テキスト:オビオマ・オフォエゴ オビオマ・オフォエゴ - ユネスコ発行(Share alike license

Chief Funmilayo Ransome-Kuti, MON ( /ˌfʊnmiˈlaɪjoʊ ˈrænsəm ˈkuːti/; born Frances Abigail Olufunmilayo Olufela Folorunso Thomas; 25 October 1900 – 13 April 1978), also known as Funmilayo Aníkúlápó-Kuti, was a Nigerian educator, political campaigner, suffragist, and women's rights activist.

Fumilayo Ransome Kuti was born in Abeokuta in what is now in Ogun State, and was the first female student to attend the Abeokuta Grammar School.[1] As a young adult, she worked as a teacher, organizing some of the first preschool classes in the country and arranging literacy classes for lower-income women.

During the 1940s, Ransome-Kuti established the Abeokuta Women’s Union and advocated for women’s rights, demanding better representation of women in local governing bodies and an end to unfair taxes on market women. Described by media as the "Lioness of Lisabi",[2]: 77  she led marches and protests of up to 10,000 women, forcing the ruling Alake to temporarily abdicate in 1949. As Ransome-Kuti’s political influence grew, she took part in the Nigerian independence movement, attending conferences and joining overseas delegations to discuss proposed national constitutions. Spearheading the creation of the Nigerian Women’s Union and the Federation of Nigerian Women’s Societies, she advocated for Nigerian women’s right to vote and became a noted member of international peace and women's rights movements.

Ransome-Kuti received the Lenin Peace Prize and was awarded membership in the Order of the Niger for her work. In her later years, she supported her sons' criticism of Nigeria's military governments. She died at the age of 77 after being wounded in a military raid on family property. Ransome-Kuti's children included the musician Fela Kuti (born Olufela Ransome-Kuti), doctor and activist Beko Ransome-Kuti, and health minister Olikoye Ransome-Kuti.
フンミラヨ・ランソメ=クティ主任(/ˌ(ˈʊ ˈˈrænsəm ː/; Frances Abigail Olufunmilayo Olufela Folorunso Thomasとして生まれる; 1900年10月25日-1978年4月13日)、フミラヨ・アニクラーポ=クティとしても知られるナイジェリアの教育者、政治運動家、参政権運動家、女 性の権利活動家である。

フミラヨ・ランサム・クティは、現在のオグン州アベオクタに生まれ、アベオクタ文法学校に通う最初の女学生であった[1]。若い頃は教師として働き、国内 初の幼児教室のいくつかを組織し、低所得層の女性のための識字教室を開いた。

1940年代、ランソム・クティはアベオクタ女性組合を設立し、女性の権利を主張し、地方行政機関における女性の代表権の向上や、市場女性に対する不当な 課税の廃止を要求した。メディアから「リサビの獅子」と評され[2][77]、1万人に及ぶ女性たちの行進や抗議行動を率い、1949年には支配者アラケ を一時退位に追い込んだ。ランソメ=クティの政治的影響力が高まるにつれ、彼女はナイジェリア独立運動に参加し、国民憲法案を議論する会議に出席したり、 海外代表団に参加したりした。ナイジェリア女性組合とナイジェリア女性協会連盟の設立を主導し、ナイジェリア女性の選挙権を提唱し、国際的な平和運動や女 性の権利運動のメンバーとしても知られるようになった。

ランソメ=クティは、その功績によりレーニン平和賞を受賞し、ニジェール勲章を授与された。晩年は、ナイジェリアの軍事政権に対する息子たちの批判を支持 した。軍の家宅捜索で負傷し、77歳で死去した。ランソメ=クティの子どもたちには、ミュージシャンのフェラ・クティ(オルフェラ・ランソメ=クティ出 身)、医師で活動家のベコ・ランソメ=クティ、保健大臣のオリコエ・ランソメ=クティがいる。
Early life and education

Frances Abigail Olufunmilayo Olufela Folorunso Thomas was born on 25 October 1900 in Abeokuta, Ogun State, Nigeria, which at the time was a part of the Southern Nigeria Protectorate, a Protectorate of the British Empire.[3] She was born to Chief Daniel Olumeyuwa Thomas (1869–1954), a member of the aristocratic Jibolu Coker-Taiwo family, and Lucretia Phyllis Omoyeni Adeosolu (1874–1956).[2]: 20  Her father farmed and traded palm produce, and her mother worked as a dressmaker.[4]

Frances' father was born to Ebenezer Sobowale Thomas, who was himself born in Freetown, Sierra Leone, and Abigail Fakemi, who was born in the Yoruba town of Ilesa. Frances' oldest known paternal ancestor was her paternal great-grandmother, Sarah Taiwo (mother of Ebenezer Sobowale Thomas), a Yoruba woman who had been captured by slave traders in the early 19th century before eventually returning home to her family in Abeokuta. Sarah's first husband was Sobowale Thomas. Sarah's descendants through Thomas and her other two husbands - the Jibolu Coker-Taiwos - became some of the first Christians in the area, and had a large influence on the growth of Christianity in Abeokuta.

Frances' mother was born to Isaac Adeosolu, who was from Abeokuta, and Harriet, the daughter of Adeboye, who was from the ancient Yoruba town of Ile-Ife. Her parents married in 1897, and they had two children who died in infancy before Frances was born.[2]: 19–23 

An aerial view of Abeokuta in 1929
Abeokuta in 1929

Image of Funmilayo Ransome-Kuti seated, with husband and children
Funmilayo Ransome-Kuti (centre) with husband and children c. 1940
Although it was uncommon at the time for Nigerian families to invest in much education for girls, Frances' parents believed in the importance of education for both boys and girls.[2]: 28  She attended Abeokuta Grammar School for her secondary education.[5] The school had initially been open only to male students, but it admitted its first female students in 1914, and Frances was first among the six girls registered for study that year.[2]: 28–29  From 1919 to 1922, she went abroad and attended a finishing school for girls in Cheshire, England, where she learned elocution, music, dressmaking, French, and various domestic skills. It was there that she made the permanent decision to use her shortened Yoruba name, Funmilayo, instead of her Christian name Frances,[2]: 30–31  likely in response to personal experiences of racism in England.[6] Afterwards, she returned to Abeokuta and worked as a teacher.[3]

On 20 January 1925, Funmilayo married Reverend Israel Oludotun Ransome-Kuti, a member of the Ransome-Kuti family.[2]: 33  Israel had studied at the Abeokuta Grammar School several years ahead of Funmilayo, and while she was still in school the two had developed a friendship followed by a courtship.[2]: 29  Israel found work as a school principal, and he strongly believed in bringing people together and overcoming ethnic and regional divisions. He later became a co-founder of both the Nigeria Union of Teachers and of the Nigerian Union of Students.[2]: 46–47  His marriage with Funmilayo would last 30 years – until Israel's death – and was marked by a sense of equality and deep mutual respect between the couple.[2]: 42 

After marriage, Funmilayo Ransome-Kuti had quit her old job as a teacher, but she soon found other projects. In 1928 she established one of the first preschool classes in Nigeria. Around the same time, she started a club for young women of elite families to encourage their "self-improvement", while also organizing classes for illiterate women.[2]: 38  Between 1935 and 1936, the couple arranged to purchase a secondhand car and had it shipped to them from England. Ransome-Kuti was the first woman in Abeokuta to drive a car.[2]: 48 

Ransome-Kuti and her husband had four children: a daughter named Dolupo (1926) and sons Olikoye "Koye" (1927), Olufela "Fela" (1938), and Bekololari "Beko" (1940).[2]: 47 & 49 
生い立ちと教育

フランシス・アビゲイル・オルフンミラヨ・オルフェラ・フォロルンソ・トーマスは1900年10月25日、当時大英帝国の保護領であった南ナイジェリア保 護領の一部であったナイジェリアのオグン州アベオクタで生まれた。 [3]。貴族のジボル・コーカー・タイウォ家の族長ダニエル・オルメユワ・トーマス(1869-1954)とルクレティア・フィリス・オモイエニ・アデオ ソル(1874-1956)の間に生まれた[2]。

フランシスの父は、シエラレオネのフリータウン生まれのエベネゼル・ソボワレ・トーマスと、ヨルバの町イレサ生まれのアビゲイル・ファケミの間に生まれ た。フランシスの最も古い父方の祖先は、父方の曾祖母サラ・タイウォ(エベネゼル・ソボワレ・トーマスの母)で、19世紀初頭に奴隷商人に捕らえられ、や がてアベオクタの家族のもとに戻ったヨルバ人女性である。サラの最初の夫はソボワレ・トーマスだった。トーマスと他の2人の夫を通じたサラの子孫(ジボ ル・コーカー・タイウォ族)は、この地域で最初のキリスト教徒となり、アベオクタのキリスト教の発展に大きな影響を与えた。

フランシスの母は、アベオクタ出身のアイザック・アデオソルと、古代ヨルバの町イレ・イフェ出身のアデボエの娘ハリエットの間に生まれた。両親は1897 年に結婚し、2人の子供をもうけたが、フランシスが生まれる前に幼児期に亡くなった[2]: 19-23 

1929年のアベオクタの航空写真
1929年のアベオクタ

フンミラヨ・ランソメ=クティが夫と子供たちとともに座っている姿。
フンミラヨ・ランソメ=クティ(中央)と夫と子供たち 1940年頃
当時、ナイジェリアの家庭が女子教育に投資することは一般的ではなかったが、フランシスの両親は男女両方の教育の重要性を信じていた[2]: 28 彼女は中等教育のためにアベオクタ・グラマー・スクールに通った。 [1919年から1922年にかけて、フランシスは海外に渡り、イギリスのチェシャーにある女子のためのフィニッシング・スクールに通い、口話術、音楽、 洋裁、フランス語、さまざまな家事技術を学んだ。そこで彼女は、クリスチャン・ネームのフランシスではなく、ヨルバ語の短縮名であるフンミラヨを使うとい う永久的な決断をした[2]: その後、彼女はアベオクタに戻り、教師として働いた[3]。

1925年1月20日、フンミラヨはランソメ=クティ家のイスラエル・オルドトゥン・ランソメ=クティ牧師と結婚した[2]: 33 イスラエルはフンミラヨより数年早くアベオクタ・グラマー・スクールで学んでおり、彼女が在学中に2人は友情を育み、その後求婚した[2]: 29 イスラエルは校長として職を見つけ、人々をひとつにまとめ、民族や地域の分裂を克服することを強く信じた。後にナイジェリア教職員組合とナイジェリア学生 組合の共同設立者となる[2]: 46-47フンミラヨとの結婚生活はイスラエルが亡くなるまで30年間続き、夫婦の間には平等意識と深い相互尊重があっ た[2]: 42 

結婚後、フンミラヨ・ランソメ=クティは教師としての仕事を辞めたが、すぐに他の仕事を見つけた。1928年、彼女はナイジェリアで最初の幼児教室のひと つを設立した。同じ頃、彼女はエリート家庭の若い女性のためのクラブを立ち上げ、彼女たちの「自己向上」を奨励する一方、読み書きのできない女性のための クラスも開催した[2]: 38 1935年から1936年にかけて、夫妻は中古車の購入を手配し、イギリスから輸送させた。ランソム・クティはアベオクタで初めて自動車を運転した女性 だった[2]: 48 

娘のドルポ(1926年)、息子のオリコエ(1927年)、オルフェラ(1938年)、ベコロラリ(1940年)である[2]: 47 & 49
Activism
Abeokuta Women's Union
Main article: Abeokuta Women's Revolt
In 1932, Ransome-Kuti had helped establish the Abeokuta Ladies Club.[3] The club focused on charity work, sewing, catering and adult education classes,[4] and its early members were mostly Christian, Western-educated women[3] from the middle class. By the 1940s, however, the club was moving in a more political direction. Inspired by an illiterate friend who asked her for help learning how to read, Ransome-Kuti began organizing literacy workshops for market women through the club, and she subsequently gained a greater understanding of social and political inequalities faced by many Nigerian women.[6] Writing about the freedoms granted by her own more privileged background, Ransome-Kuti noted that "the true position of Nigerian women had to be judged from the women who carried babies on their backs and farmed from sunrise to sunset … not women who used tea, sugar, and flour for breakfast".[7]: 174  In 1944 she developed a successful campaign to stop local authorities seizing rice from market women under false pretenses.[8]

In 1946 the club was formally renamed the Abeokuta Women's Union (AWU), now open to all women in Abeokuta. The organisation now turned its focus to fighting unfair price controls and taxes imposed on market women, with Ransome-Kuti as the AWU's president.[3] She had founded the union along with Grace Eniola Soyinka[9] (her husband's niece and the mother of Nobel Laureate Wole Soyinka),[10][2]: 157  and the AWU gradually grew to represent 20,000 official members, with up to 100,000 additional supporters.[11] In an effort to unify women and avoid class conflict, Ransome-Kuti and other formally educated members spoke Yoruba and wore traditional Yoruba clothing to union meetings and events.[4]


The Alake's palace in Abeokuta.
Ransome-Kuti's first well-known political activity came when she led the AWU in a protest against a tax on women. In Abeokuta, alongside regular taxes for income and water usage, market women were also forced to pay a special tax that went directly to market supervisors or "parakoyis".[2]: 78  The Alake Ademola II, a local traditional ruler of Abeokuta who now became part of the colonial administration via indirect rule, had imposed taxes on women after the Egba Native Administration had been established in 1914. After a failed appeal to British authorities to remove the current Alake from power and halt the tax, Ransome-Kuti and the AWU began contacting newspapers and circulating petitions.[4] Aiming to put more pressure on authorities, AWU members publicly refused to pay their taxes, staged long vigils outside the Alake's palace, and arranged an audit of the Sole Native Authority System (SNA) finance records. Along with their objective of ending the tax on women, they demanded representation for women on the SNA's executive council.[6]

By late 1947, Abeokuta authorities began forbidding women from organizing parades or demonstrations, denying them the necessary permits. Undeterred, Ransome-Kuti and her fellow organisers declared that they were planning "picnics" and "festivals" instead, drawing up to 10,000 participants to their demonstrations – some of which involved altercations with police.[2]: 81  Ransome-Kuti trained women in how to deal with the tear gas canisters sometimes thrown at them, and the AWU used its membership dues to fund legal representation for arrested members.[2]: 81  According to one story, when a British district officer shouted at Ransome-Kuti to shut her women up, she responded "You may have been born, but you were not bred! Would you speak to your mother like that?"[2]: 84  The West African Pilot described her as the "Lioness of Lisabi".[2]: 77 

Tensions between AWU protesters and authorities came to a head in February 1948 when the Alake compared AWU women to "vipers that could not be tamed" and banned Ransome-Kuti from entering the palace for political meetings. Immediately afterwards, AWU members blocked the palace entrance and refused to let the visiting British district officer leave. The incident concluded with a scuffle when Ransome-Kuti grabbed hold of the steering wheel of the district officer's car and refused to let go "until he pried her hand loose".[2]: 85  Public sympathy grew in support of the women. Throughout early 1948, AWU members continued to protest the tax, fighting with petitions, press conferences, letters to newspapers, and demonstrations. After more demonstrations in late April of that year, the Alake finally responded to the women's demands, suspending the tax on women and appointing a special committee to look into the AWU's complaints.[2]: 86 

In early 1949, the AWU's efforts led to the temporary abdication of the Alake.[4][12] Newspapers across Nigeria published stories about the event, and Ransome-Kuti's work with the AWU became widely publicised.[6]


活動
アベオクタ女性ユニオン
主な記事 アベオクタ婦人一揆
1932年、ランソム・クティはアベオクタ・レディース・クラブの設立を支援していた[3]。 このクラブは慈善活動、裁縫、ケータリング、成人教育クラス[4]に重点を置いており、初期のメンバーはキリスト教徒で西洋教育を受けた中産階級の女性 [3]が中心だった。しかし1940年代になると、クラブはより政治的な方向へと進んでいった。ランソム・クティは、文字の読めない友人から読み方を教え てほしいと頼まれたことに触発され、クラブを通じて市場の女性のための識字ワークショップを開催し始め、その後、ナイジェリアの多くの女性が直面している 社会的・政治的不平等について理解を深めた。 [6] ランソメ=クティは、自身の恵まれた背景によって与えられた自由について書きながら、「ナイジェリアの女性の真の立場は、赤ん坊を背負い、日の出から日没 まで農業を営む女性たちから判断されなければならない......朝食に紅茶、砂糖、小麦粉を使う女性たちからではない」と指摘した[7]: 174 1944年、彼女は地方当局が偽りの口実で市場の女性たちから米を差し押さえるのを阻止するキャンペーンを展開し、成功を収めた[8]。

1946年、クラブは正式にアベオクタ女性組合(AWU)と改名され、アベオクタのすべての女性が参加できるようになった。ランソム・クティはグレース・ エニオラ・ソインカ[9](夫の姪でノーベル賞受賞者ヴォレ・ソインカの母)とともに組合を設立した[10][2]: 157とAWUは徐々に成長し、 20,000人の正式な組合員を代表するようになり、さらに100,000人の支持者が加わった[11]。 女性を団結させ、階級間の対立を避けるために、ランソメ=クティや他の正式な教育を受けた組合員はヨルバ語を話し、伝統的なヨルバの服を着て組合の会議や 行事に参加した[4]。


アベオクタにあるアラケの宮殿。
ランソメ=クティが初めて有名な政治活動を行ったのは、AWUを率いて女性への課税に抗議したときだった。アベオクタでは、所得税や水道使用税といった通 常の税金に加えて、市場の女性たちは市場監督官や「パラコイ」[2]に直接支払われる特別税の支払いも強いられていた。1914年にエグバ先住民管理局が 設立された後、アベオクタの伝統的な支配者であったアラケ・アデモラ2世は、間接統治によって植民地行政の一部となったが、女性に税金を課していた。ラン ソム・クティとAWUは、英国当局に現アラケの罷免と税金の停止を訴えたが失敗したため、新聞社に連絡し、嘆願書を配布し始めた[4]。当局にさらに圧力 をかけるため、AWUのメンバーは公然と税金の支払いを拒否し、アラケの宮殿の前で長期間の警戒活動を行い、単独先住民自治制度(SNA)の財務記録の監 査を手配した。女性への課税を廃止するという目的とともに、彼らはSNAの執行委員会に女性の代表権を要求した[6]。

1947年後半になると、アベオクタ当局は女性たちがパレードやデモを組織することを禁じ始め、必要な許可証を拒否した。それでも、ランソメ=クティと彼 女の仲間の主催者たちは、代わりに「ピクニック」や「フェスティバル」を計画すると宣言し、デモに1万人もの参加者を集めた。 [2]: 81 ランソム・クティは、時折投げつけられる催涙ガスに対処する方法を女性たちに 訓練し、AWUは逮捕された組合員の法的代理人に資金を提供するために会費を使った[2]: 81 ある話によると、イギリスの地区担当官がランソム・クティに女性たちを黙らせるよう怒鳴 ったとき、彼女はこう答えた!母親にそんな口をきくか!」[2]: 84 西アフリカの『パイロット』は彼女を「リサビの獅子」と評した[2]: 77。 

1948年2月、アラケがAWUの女性たちを「飼いならすことのできない毒蛇」になぞらえ、ランソム・クティが政治的会合のために宮殿に入ることを禁止し たことで、AWUの抗議者たちと当局との間の緊張は頂点に達した。その直後、AWUメンバーは宮殿の入り口を封鎖し、訪問中の英国地方官を退去させること を拒否した。この事件は、ランソメ=クティが地方公務員の車のハンドル をつかんで「彼女の手をこじ開けるまで」放そうとしなかったため、もみ合いになって終わった[2]。1948年初頭を通じて、AWU組合員は嘆願書、記者 会見、新聞への手紙、デモで闘い、課税に抗議し続けた。同年4月下旬にさらにデモが行われた後、アレイクはついに女性たちの要求に応え、女性への課税を停 止し、AWUの不満を調査する特別委員会を任命した[2]: 86。 

1949年初頭、AWUの努力によってアラケは一時的に退位した[4][12]。ナイジェリア全土の新聞がこの出来事に関する記事を掲載し、ランソム・ク ティのAWUでの活動が広く知られるようになった[6]。

National work
In 1947, the National Council of Nigeria and the Cameroons party (NCNC) sent a delegation to London, England, to protest a proposed Nigerian constitution. Ransome-Kuti was the sole woman in the delegation.[13] While in London, Ransome-Kuti gave speeches about Nigerian women's issues at the London Women's Parliamentary Committee, the National Federation of Women's Institutes, and other organizations. She also caused a stir after writing an article for the Daily Worker that argued colonial rule had "severely marginalized" Nigerian women both politically and economically.[6] When a Western Provinces conference was held in Nigeria in 1949 to discuss a new national constitution, Ransome-Kuti represented Abeokuta and was once again the only woman involved in the discussions. She made strong arguments for the inclusion of women's enfranchisement and against the creation of an indirect electoral system.[2]: 79 

In May 1949, Ransome-Kuti proposed the creation of the Nigerian Women's Union (NWU) in order to better support women's rights and enfranchisement across the country. The AWU supported her proposal, and the organisation subsequently became the Abeokuta branch of the NWU.[2]: 94  Over the next several years, Ransome-Kuti travelled widely to help set up NWU branches in towns and cities all over Nigeria. She served as president of both the NWU and her hometown union in Abeokuta. The NWU pursued goals of achieving women's suffrage, dismantling electoral colleges, and supporting a more balanced representation of women in politics.[2]: 100–101 

Ransome-Kuti was a founding member of the NCNC party, and in 1951 she ran as an NCNC candidate for the regional assembly but was unsuccessful,[3] in part because a special tax requirement for voters meant that many of her supporters – particularly women – were disqualified from participating.[4] She acted as treasurer for the NCNC Western Working Committee and later President of the NCNC Women's Organization in the Western Region.[14]: 402 

In 1953, Ransome-Kuti organized a conference in Abeokuta to discuss women's suffrage and political representation, and 400 women delegates attended the two-day event. The participants subsequently formed the Federation of Nigerian Women's Societies (FNWS).[8] The FNWS campaigned for women's political inclusion, improved educational opportunities, and the creation of new social services and healthcare.[4]

During the early 1950s, Ransome-Kuti was appointed to the Western House of Chiefs[15] and granted the chieftaincy title[16] of Oloye of the Yoruba people. She was the first woman appointed to the Western House[17] and one of the few women to have a position in any Nigerian House of Chiefs at the time.[18][19] She also served as a board member for the Nigerian Union of Teachers.[4]
国民運動
1947年、ナイジェリア・カメルーン国民評議会(NCNC)は、ナイジェリア憲法案に抗議する代表団をイギリスのロンドンに派遣した。ランソメ=クティ は代表団の中で唯一の女性であった[13]。ロンドン滞在中、ランソメ=クティはロンドン女性議会委員会、全国女性協会連合会、その他の団体でナイジェリ アの女性問題についてスピーチを行った。また、植民地支配がナイジェリアの女性を政治的にも経済的にも「著しく疎外」しているとする記事を『デイリー・ ワーカー』紙に寄稿し、波紋を呼んだ[6]。1949年、ナイジェリアで新しい国民憲法を議論する西部州会議が開かれたとき、ランソメ=クティはアベオク タの代表として、再び唯一の女性として議論に参加した。彼女は、女性の参政権を含めること、間接選挙制度の創設に反対することを強く主張した[2]: 79。 

1949年5月、ランソム・クティは、ナイジェリア全土で女性の権利と参政権をよりよく支援するため、ナイジェリア女性組合(NWU)の設立を提案した。 AWUは彼女の提案を支持し、同組織はその後NWUのアベオクタ支部となった[2]: 94 その後数年間、ランソメ=クティはナイジェリア全土の町や都市でNWU支部の設立を支援するため、広く旅をした。彼女はNWUと故郷のアベオクタの組合の 両方で会長を務めた。NWUは、女性参政権の実現、選挙人団の解体、政治における女性のよりバランスの取れた代表の支持という目標を追求した[2]:  100-101 

ランソメ=クティはNCNC党の創設メンバーであり、1951年にはNCNCの地方議会候補として立候補したが落選した[3]。その理由のひとつは、有権 者に特別税が課されたため、彼女の支持者の多く(特に女性)が参加資格を失ったことであった[4]。彼女はNCNC西部作業委員会の会計を務め、後に西部 地域におけるNCNC女性組織の会長を務めた[14]: 402 

1953年、ランソム・クティは女性の参政権と政治的代表権について話し合う会議をアベオクタで開催し、2日間のイベントに400人の女性代表が参加し た。FNWSは、女性の政治的参加、教育機会の改善、新たな社会サービスや医療の創設を求めるキャンペーンを行った[4]。

1950年代初頭、ランソム・クティは西部酋長会議に任命され[15]、ヨルバ族のオロイエの酋長称号[16]を与えられた。彼女は西部酋長家に任命され た最初の女性であり[17]、当時のナイジェリアの酋長家では数少ない女性の一人であった[18][19]。またナイジェリア教職員組合の役員も務めた [4]。
Travel bans and independence
On 6 April 1955, Israel Ransome-Kuti died from prostate cancer after an extended period of illness. Funmilayo was hit hard by the loss of her husband, having struggled over the past several years with the question of whether to abandon her political work in order to spend more time with him.[2]: 155–157  Over the next two decades, alongside her political work, Ransome-Kuti began investing time and money to establish new schools throughout Abeokuta – a project that arose from the deep belief in the importance of education and literacy that both she and her husband had shared.[2]: 158–159 

Ransome-Kuti continued to travel widely. On the African continent, she developed strong ties with Algerian, Egyptian, and Ghanaian women's organisations,[6] and her visits further abroad included trips to England, China, the Soviet Union, Switzerland, Austria, Czechoslovakia, and Poland.[13]

On a visit to China in 1956, Ransome-Kuti gave public lectures on Nigerian women and culture[4] and met Mao Zedong.[2]: 56  Ransome-Kuti believed in a number of socialist ideals,[6] defining herself as an "African Socialist";[4] although she did not consider herself a communist, she was "not frightened or repelled by communism either".[7]: 173  Because she had visited China with the financial assistance of the Women's International Democratic Federation (WIDF), however, Ransome-Kuti attracted the attention of British authorities who feared the WIDF had recruited her to spread communist ideologies. Her passport renewal was denied the following year.[6]: 151–152  In 1958, when Ransome-Kuti was invited to attend a women's rights conference in the United States, she was denied an American visa because authorities felt "she had too many Communist connections".[13] Although Ransome-Kuti received support from high-profile friends and wrote letters of protest to government officials, even holding a press conference to declare that she was not a communist, her protests were ignored. It was not until Nigeria became independent in 1960 that Ransome-Kuti's passport was renewed.[6]: 151–152 

Image of Ransome-Kuti shaking hands with Abubakar Tafawa Balewa, the first Prime Minister of Nigeria
Ransome-Kuti (left) greeting Abubakar Tafawa Balewa, first Prime Minister of Nigeria
In 1959, when Ransome-Kuti was denied a second chance to run as an NCNC candidate, she ran as an independent candidate instead, but her campaign split the vote and helped an opponent of the NCNC win the seat. Afterwards, the party revoked Ransome-Kuti's membership.[3] She went on to found a political party, the Commoners' People's Party, but the party failed to gain momentum, dissolving after only a year.[6] Around this time, Ransome-Kuti's political rivals created the National Council of Women's Societies in an attempt to replace the FNWS.[4]

After independence in 1960, Nigeria introduced universal adult suffrage for both men and women through its new constitution. The Northern Region of Nigeria, which was a primarily Muslim region, did not immediately implement voting rights for women (although women's suffrage in the region was later granted by military decree in 1976).[8]


Funmilayo Ransome-Kuti
Nigeria's early years of independence became mired in political disagreements between leaders and representatives. When a 1966 military coup brought a change of power, Ransome-Kuti felt that this was a positive and necessary step forward for the country, but she condemned the violence that followed after the counter-coup that same year.[4] She was actively involved with the Women's International League for Peace and Freedom (WILPF), being president for the organization's Nigerian branch since 1963.[4]

In 1965, Ransome-Kuti received the national honour of membership in the Order of the Niger. The University of Ibadan bestowed an honorary doctorate of laws upon her in 1968,[6]: 155  and she received the Lenin Peace Prize in 1970.[20][21]

In 1969, Ransome-Kuti was appointed chairman of the Advisory Board of Education by the western Nigeria state government, and she served as a consultant to the Federal Ministry of Education on recruitment of teachers from other countries.[4]

Inspired by her son Fela, who had altered his surname to reflect a discarding of colonial European influences, Ransome-Kuti informally changed her surname to "Anikulapo-Kuti" during the early 1970s. The name "Anikulapo" is a Yoruba word and can be translated to mean "hunter who carries death in a pouch" or "warrior who carries strong protection".[2]: 168 
渡航禁止と独立
1955年4月6日、イスラエル・ランソメ=クティは長期の闘病の末、前立腺がんで死去した。フンミラヨは夫を失った悲しみに打ちのめされ、夫と過ごす時 間を増やすために政治活動を放棄するかどうかという問題に過去数年間苦しんでいた[2]: 155-157 それからの20年間、ランソメ=クティは政治活動と並行して、アベオクタ中に新しい学校を設立するために時間と資金を投資し始めた: 158-159 

ランソメ=クティは広く旅を続けた。アフリカ大陸では、アルジェリア、エジプト、ガーナの女性組織と強い絆を築き[6]、さらに海外にはイギリス、中国、 ソビエト連邦、スイス、オーストリア、チェコスロバキア、ポーランドを訪れた[13]。

1956年に中国を訪れた際、ランソム・クティはナイジェリアの女性と文化について公開講演を行い[4]、毛沢東に会った[2]: 56 ランソメ=クティは多くの社会主義的理想を信じており[6]、自らを「アフリカの社会主義者」と定義していた[4]。彼女は自らを共産主義者とは考えてい なかったが、「共産主義に怯えたり反発したりもしなかった」[7]: 173 しかし、彼女は女性国際民主連盟(WIDF)の資金援助を受けて中国を訪問していたため、ランソム・クティはWIDFが共産主義イデオロギーを広めるため に彼女をリクルートしたのではないかと危惧した英国当局の注目を集めた。彼女のパスポートの更新は翌年却下された[6]: 1958年、ランソメ=クティ はアメリカで開かれた女性の権利に関する会議に招待されたが、「共産主義者とのつながりが多すぎる」という理由でアメリカのビザを拒否された[13]。ラ ンソメ=クティは著名な友人たちから支援を受け、政府高官に抗議の手紙を書き、記者会見を開いて共産主義者ではないと宣言したが、彼女の抗議は無視され た。ランソメ=クティのパスポートが更新されたのは、ナイジェリアが1960年に独立してからであった[6]: 151-152 

ナイジェリアの初代首相アブバカル・タファワ・バレワと握手するランソメ=クティの写真。
ナイジェリア初代首相アブバカル・タファワ・バレワに挨拶するランサム・クティ(左)
1959年、ランソメ=クティはNCNC候補としての再出馬を拒否され、代わりに無所属候補として出馬したが、彼女のキャンペーンは票を二分し、NCNC の対立候補が議席を獲得するのを助けた。その後、党はランソメ=クティの党員資格を剥奪した[3]。彼女はその後、政党「平民人民党」を設立したが、この 政党は勢いを増すことができず、わずか1年で解散した[6]。この頃、ランソメ=クティの政敵たちは、FNWSに取って代わろうと「国民女性協会評議会」 を設立した[4]。

1960年の独立後、ナイジェリアは新憲法によって男女ともに普通選挙権を導入した。主にイスラム教徒の地域であったナイジェリア北部地域は、女性の選挙 権をすぐには導入しなかった(ただし、同地域における女性の参政権は、後に1976年に軍令によって認められた)[8]。


フンミラヨ・ランソメ=クティ
ナイジェリアの独立初期は、指導者と代表者の間の政治的不一致に陥った。1966年の軍事クーデターが政権交代をもたらしたとき、ランソメ=クティはこれ が国にとって前向きで必要な前進だと感じたが、同年の反クーデター後に起こった暴力を非難した[4]。

1965年、ランソム・クティは国民栄誉賞であるニジェール勲章を受章した。1968年にはイバダダン大学から名誉法学博士号を授与された[6]:  155、1970年にはレーニン平和賞を受賞した[20][21]。

1969年、ランソメ=クティはナイジェリア西部州政府から教育諮問委員会の委員長に任命され、他国からの教師の採用に関する連邦教育省のコンサルタント を務めた[4]。

ランソメ=クティは、息子のフェラが植民地時代のヨーロッパの影響を排除するために姓を変えたことに触発され、1970年代初頭に非公式に姓を「アニクラ ポ=クティ」に変えた。アニクラポ」という名前はヨルバ語で、「死を袋に入れた狩人」または「強い守りを持つ戦士」という意味に訳すことができる[2]:  168
Death
In the later years of Anikulapo-Kuti's life, her son Fela, a musician and activist, became known for his vocal criticisms of Nigerian military governments. Fela had been arrested and briefly imprisoned during the early 1970s, and authorities had raided his home and properties several times. To show his disdain for the Federation of Nigeria's authority, he named his home property "the Kalakuta Republic"[2]: 168  and transformed it into a commune where friends and supporters could gather and spend time without fear of the military authorities.[22] In November 1974, Nigerian police raided his nightclub in town with axes and tear gas, leaving Fela with injuries.[23] In 1976, Fela released an album called Zombie, in which he compared the army to mindless machines,[24] and many believe that this album acted as a final straw in the conflict between Fela and the government.[22][24]

Anikulapo-Kuti often visited her son at his compound, and she was there on 18 February 1977 when close to 1,000 armed soldiers surrounded and stormed the property.[1] As soon as the soldiers broke inside they began destroying property and assaulting the residents. Fela and Bekolari were beaten and severely injured.[2]: 168–169  Anikulapo-Kuti was thrown from a second-floor window.[3] Following the attack, she was hospitalized and eventually lapsed into a coma. She died on 13 April 1978 as a result of her injuries.[2]: 169–170 

Anikulapo-Kuti's remains were interred in Abeokuta in the same vault as her husband. Her funeral services were attended by thousands, and many market women and traders shut down shops and markets across the city to mark her death.[2]: 171  Major Nigerian news outlets published eulogies, naming the activist "a progressive revolutionary" and "a Pan-African visionary".[2]: 170 

On the one-year anniversary of Anikulapo-Kuti's death,[2]: 171  Fela took a coffin and travelled nearly 20 kilometres to Dodan Barracks in Lagos (then Nigeria's Supreme Military Headquarters), leaving the coffin at the gate in an attempt to shame the government.[23][24][25] The invasion, her death, and the movement of the coffin is detailed in his song "Coffin for Head of State".[26]

アニクラポ=クティの晩年、息子のフェラはミュージシャン兼活動家として、ナイジェリアの軍事政権を声高に批判したことで知られるようになった。フェラは 1970年代初頭に逮捕され、短期間投獄されたことがあり、当局は何度も自宅や財産を家宅捜索した。ナイジェリア連邦の権威を軽蔑していることを示すた め、彼は自宅の敷地を「カラクタ共和国」と名付けた[2]: 1976 年、フェラは『ゾンビ』というアルバムをリリースし、その中で軍隊を心ない機械に例えており[24]、このアルバムがフェラと政府との対立の最後の藁に なったと多くの人が信じている[22][24]。

アニクラポ=クティはしばしば息子の屋敷を訪れており、1977年2月18日、1000人近い武装した兵士が屋敷を取り囲み、襲撃した際にも彼女はそこに いた[1]。フェラとベコラリは殴られ重傷を負った[2]: 168-169アニクラポ=クティは2階の窓から投げ落とされた[3]。攻撃後、彼女は入院 し、やがて昏睡状態に陥った。1978年4月13日、負傷のため死亡した[2]: 169-170 

アニクラポ=クティの遺骨はアベオクタで夫と同じ納骨室に埋葬された。彼女の葬儀には数千人が参列し、多くの市場の女性や商人たちは彼女の死を記念して街 中の店や市場を閉鎖した[2]: 171 ナイジェリアの主要な報道機関は弔辞を発表し、活動家を「進歩的な革命家」「汎アフリカの先見者」と称した[2]: 170 

アニクラポ=クティの一周忌に、[2]: 171 フェラは棺を持ってラゴスのドダン兵舎(当時のナイジェリア最高軍事司令部)まで20キロ近く移動し、政府に恥をかかせようと棺を門に置いた[23] [24][25]。 侵略、彼女の死、そして棺の移動については、彼の曲「Coffin for Head of State」に詳しく書かれている[26]。
Legacy

Biographer Cheryl Johnson-Odim notes that Funmilayo Ransome-Kuti's name remains well known throughout Nigeria and that "no other Nigerian woman of her time ranked as such a national figure or had [such] international exposure and connections".[6]: 144  Nigerian activist Hajiya Gambo and politician Margaret Ekpo both named Ransome-Kuti as a strong influence on their work,[2]: 174  and Nigerian-British feminist writer Amina Mama has cited Ransome-Kuti's activism as having shaped her personal beliefs and perspectives.[7] Ghanaian politician Kwame Nkrumah (later the first Prime Minister of Ghana) was heavily inspired by Ransome-Kuti in his early organizing of the Ghana Women's Association.[13]

In 2012, the Nigerian government proposed the inclusion of Ransome-Kuti's image on the new N5000 currency note. In August of that year, Ransome-Kuti's grandson, musician Seun Kuti, stated to media that he found the proposal "ludicrous to say the least", in light of the government's role in his grandmother's death.[27] Kuti said that his family had never received an apology for the assault on their compound, with official government statements declaring that Ransome-Kuti had been attacked by "1000 unknown soldiers".[27]

Ransome-Kuti was portrayed in the 2014 film October 1 by actress Deola Sagoe.[28] On 25 October 2019, Ransome-Kuti was posthumously honored with a Google Doodle[29] created by Nigerian-Italian illustrator Diana Ejaita.[19]

In 2022, Bolanle Austen-Peters directed a biopic Funmilayo Ransome-Kuti which tells the story of Funmilayo; from her pioneering days as the first female student at Abeokuta Grammar School to her marriage to Israel Ransome-Kuti.[14] The movie the won Best Overall Feature Film and the Best Screenplay awards at the 2023 Africa International Film Festival.[11][12] The film features movie stars like Joke Silva, Kehinde Bankole, Ibrahim Suleiman, Jide Kosoko, and Dele Odule.[10]

In 17 May 2024 Tunde Babalola wrote a play called Funmilayo Ransome -kuti, The film depicts Funmilayo Ransome Kuti's life, beginning with her groundbreaking years as the first female student at Abeokuta Grammar School and continuing through her marriage to Israel Ransome-Kuti. Together, they confronted injustice by establishing the Abeokuta Women's Union, which led to a violent conflict with traditional and colonial leaders opposed to their pursuit of justice and equality.[30] The film was directed by Bolanle Austen-Peters and also included other Nigerian Nollywood actors and actresses such as Kehinde Bankole, Joke Silva, Iyimide Ayo-Olumoko, Ibrahim Suleiman, Iremide Adeoye, Funmi Abe, Adunni Ade and so on [31]
遺産

伝記作家のシェリル・ジョンソン=オディムは、フンミラヨ・ランソメ=クティの名前はナイジェリア全土で今もよく知られており、「同時代のナイジェリアの 女性で、これほど国民的な人物にランクされ、国際的な露出やコネクションを持った人は他にいない」と述べている[6]: 144 ナイジェリアの活動家ハジヤ・ガンボと政治家マーガレット・エクポは、ともにランソメ=クティの名前を挙げ、自分たちの仕事に強い影響を与えたとしている [2]: 174、ナイジェリア系イギリス人のフェミニスト作家であるアミーナ・ママは、ランソメ=クティの活動主義が彼女の個人的な信念や視点を形成し たと述べている[7]。ガーナの政治家クワメ・ンクルマ(後のガーナ初代首相)は、ガーナ女性協会の初期の組織化においてランソメ=クティに大きな影響を 受けた[13]。

2012年、ナイジェリア政府は新しいN5000紙幣にランソム・クティの肖像を入れることを提案した。その年の8月、ランソメ=クティの孫でミュージ シャンのセウン=クティは、祖母の死における政府の役割に鑑みて、この提案を「控えめに言ってもおかしなこと」だと思うとメディアに述べた[27]。ク ティは、ランソメ=クティが「1000人の見知らぬ兵士」によって襲撃されたと政府の公式声明が宣言する中、彼の家族は彼らの屋敷への襲撃に対する謝罪を 受けていないと述べた[27]。

ランソメ=クティは2014年の映画『October 1』で女優のデオラ・サゴエによって描かれた[28]。 2019年10月25日、ランソメ=クティはナイジェリア系イタリア人のイラストレーター、ダイアナ・エジャイタによって制作されたGoogle Doodle[29]で死後表彰された[19]。

2022年、ボランレ・オーステン・ピーターズは伝記映画『Funmilayo Ransome-Kuti』を監督し、アベオクタ・グラマー・スクールで初の女子学生として過ごした草創期から、イスラエル・ランソメ=クティとの結婚ま でを描いた。 [14]この映画は、2023年アフリカ国際映画祭で最優秀長編映画賞と最優秀脚本賞を受賞した[11][12]。ジョーク・シルヴァ、ケヒンデ・バン コール、イブラヒム・スレイマン、ジデ・コソコ、デレ・オスクルなどの映画スターが出演している[10]。

2024年5月17日、トゥンデ・ババロラは『Funmilayo Ransome -kuti』という戯曲を書いた。この映画は、アベオクタ・グラマー・スクールで最初の女学生として画期的な時代を過ごしたことから始まり、イスラエル・ ランソム・クティとの結婚まで、ファンミラヨ・ランソム・クティの人生を描いている。この映画はBolanle Austen-Petersが監督し、Kehinde Bankole、Joke Silva、Iyimide Ayo-Olumoko、Ibrahim Suleiman、Iremide Adeoye、Funmi Abe、Adunni Adeなどのナイジェリアのノリウッドの俳優や女優も出演している[31]。
https://en.wikipedia.org/wiki/Funmilayo_Ransome-Kuti

Amen, Amen, Amen!
Through Jesus Christ our Lord
By the grace of Almighty Lord
Through Jesus Christ our Lord
By the grace of Almighty Lord
"In Spiritus Christus .. ."
"Allah Wakubar Mohammed Salamalekum .....
Waka, waka, waka!
So I waka waka waka
I go many places
I see my people
Them dey cry cry cry
Amen, Amen, Amen
Amen, Amen, Amen
Amen, Amen, Amen
Amen, Amen, Amen
I say I waka waka waka ...
I waka many village anywhere in Africa
I waka many village anywhere in Africa
Pastor's house na him dey fine pass
My people them dey stay for poor surroundings
Pastor's dress na him dey clean pass
E hard for my people for them to buy soap
Pastor na him them give respect pass
And them do bad bad bad bad bad bad things
Through Jesus Christ our Lord
(Amen, Amen, Amen!) ...
Waka, waka, waka!
So I waka waka waka
I go many places
I go business places
I see see see
All the bad bad bad things
Them dey do do do
Call corruption
Them dey call nepotism
Inside the promotions
And inside all business
I say I waka waka waka
I see see see
So I waka waka waka ...
アーメン、アーメン、アーメン!
私たちの主イエス・キリストを通して
全能の主の恵みによって
私たちの主イエス・キリストによって
全能の主の恵みによって
「スピリトゥス・クリストゥスにおいて... ...」
「アッラー ワクバル モハメッド サラマレクム.
ワカ、ワカ、ワカ!
だから私はワカワカワカワカ
私は多くの場所に行く
私は同胞を見る
彼らは泣き叫ぶ
アーメン アーメン アーメン
アーメン アーメン アーメン
アーメン、アーメン、アーメン
アーメン、アーメン、アーメン
私はワカワカと言う.
私はアフリカのどこの村でも、たくさんの村の歌を歌う。
私はアフリカのどこの村でも多くの村に行く
牧師の家は立派な通り道だ
私の仲間は貧しい環境にいる
牧師の服は汚れていない
私の民は石鹸を買うのに苦労している
牧師は尊敬を払わない
そして彼らは悪い悪い悪い悪いことをする
私たちの主イエス・キリストを通して
(アーメン、アーメン、アーメン!) ...
ワカ、ワカ、ワカ
だから私はワカワカワカワカ
いろんなところに行く
私はビジネスの場所に行く
I see see see
悪い悪い悪いことばかりだ
それらはすべて
汚職と呼ばれる
ネポティズムと呼ばれる
昇進の中で
そしてすべてのビジネスの中で
I say I waka waka waka
なるほど、なるほど
だから、私は...私は...私は...私は...私は...私は...
I waka many business anywhere In Africa
I waka many business anywhere In Africa
North and South them get them pOlicies
One Christian and the other one Muslim
Anywhere the Muslims them they reign
Na Senior AlhaJI na him be Director
Anywhere the Christians them they reign
Na the best friend to Bishop na him be Director
It is a known fact that for many thousand years
We Africans we had our own traditions
These moneymaking organizations
Them come put we Africans in total confusion
Through Jesus Christ our Lord
(Amen, Amen, Amen!) ...
Waka, waka, waka!
So I waka waka waka
I go many places
I go government places
I see see see
All the bad bad bad things
Them dey do do do
Look ObasanJo!
Before anything at all, him go dey shout:
·Oh Lord, oh Lord, oh Lord, Almighty Lord!"
·Oh Lord, oh God!"
And them do bad bad bad bad bad bad things
Through Jesus Christ our Lord
(Amen, Amen, Amen!)
By the grace of Almighty Lord
(Amen, Amen, Amen!)
アフリカのどこでも、私はたくさんのビジネスをする
私はアフリカのどこでも多くのビジネスをする
北も南も、彼らは協定を結んでいる
一方はキリスト教徒、もう一方はイスラム教徒だ
イスラム教徒が支配するところならどこでもだ
シニア・アルハジは監督である
キリスト教徒が支配するところならどこでも
ビショップの親友である彼が監督を務める
何千年もの間、私たちアフリカ人は独自の伝統を持っていたことは周知の事実である。
我々アフリカ人は独自の伝統を持っていた
これらの金儲け組織は
私たちアフリカ人を混乱に陥れた
私たちの主イエス・キリストを通して
(アーメン、アーメン、アーメン!) ...
ワカ、ワカ、ワカ
だから私はワカワカワカワカ
いろんなところに行く
私は政府の場所に行く
私は見る
すべての悪い悪い悪いことを
それらはすべて
オバサンジョを見ろ!
どんなことの前にも、彼は叫ぶのだ:
甍主よ、主よ、全能の主よ。
甍主よ、神よ!」。
そして、彼らは悪い悪い悪い悪い悪い悪いことをする。
私たちの主イエス・キリストを通して
(アーメン、アーメン、アーメン!)。
全能の主の恵みによって
(アーメン、アーメン、アーメン!)
I say, look Yar'Adua!
I say, look Yar'Adua!
Before anything at all, him go dey shout
"Habba Allah, habba Allah , habba Allah!"
"Habba Allah, habba Allah!"
And them do, yes yes
And them do bad bad bad bad bad bad things
Through Mohammed our Lord
(Amen, Amen, Amen!)
By the grace of Almighty Allah
(Amen, Amen, Amen!)
Waka, waka, waka!
So I waka waka waka
I go many places
I go government places
I see see see
All the bad bad bad things
Them they do do do
Them steal all the money
Them kill many students
Them burn many houses
Them burn my house too
Them kill my mama
So I carry the coffin
I waka waka waka
Movement of the People
Them waka waka waka
Young African Pioneers
Them waka waka waka
We go Obalende
We go Dodan barracks
We reach them gate 0
We put the coffin down
Obasanjo dey there
With him big fat stomach
Yar'Adua dey there
With him neck like ostrich
We put the coffin down
But them take am!
ヤラドゥアを見ろと言いたい!
私はヤラドゥアを見ろと言う!
何かする前に、彼は叫ぶんだ。
「ハッバ・アッラー、ハッバ・アッラー、ハッバ・アッラー!」
「ハッバ・アッラー、ハッバ・アッラー、ハッバ・アッラー!」
そうだ、そうだ。
そして、彼らは悪い悪い悪い悪い悪いことをする
私たちの主、モハメッドを通して
(アーメン、アーメン、アーメン!)。
全能のアッラーの恩恵によって
(アーメン、アーメン、アーメン!)。
ワカ、ワカ、ワカ
だから私はワカワカワカワカ
私は多くの場所に行く
私は政府の場所に行く
I see see see
悪いこと 悪いこと 悪いこと
奴らのやることなすこと
彼らはすべてのお金を盗む
多くの学生を殺した
多くの家を燃やした
私の家も燃やされた
ママも殺された
だから俺は棺を運ぶ
私は棺を運ぶ
人々の動き
奴らはワカワカワカ
若きアフリカの開拓者たち
彼ら
我々はオバレンデを行く
我々はドダン兵舎を行く
ゲート0にたどり着く
棺を置く
オバサンジョはそこにいる
でっぷり太った腹で
ヤラドゥアはそこにいる
ダチョウのような首で
我々は棺を置いた
しかし、彼らは私を連れて行く
Them no want take am
Them no want take am
Who go want take coffin?
Them must take am
Na the bad bad bad things
Wey they don do
Them no want take am
Obasanjo grab am
Yar'Adua carry am
Yes, them no want take am
Obasanjo carry am
Yar'Adua tow am
Them no want take am
Them no want take am
E dey for them office
E dey there now now now now now
E dey there now now now now now
E dey there now now now now now
E dey there now now now now now ...
But them take am!
彼らはそれを欲しがらない
彼らはそれを欲しがらない
誰が棺を欲しがるというのか?
彼らはそれを欲しがらない
悪い悪い悪いことを
彼らがしないという理由で
彼らはそれを欲しがらない
オバサンジョはそれを抱える
ヤラドゥアはそれを運ぶ
そうだ、彼らはそれを欲しがらない
オバサンジョはそれを抱える
ヤラドゥアはそれを引っ張る
彼らはそれを欲しがらない
彼らはそれを欲しがらない
彼らのためにそこにいる
今、今、今、今、今
彼らのためにそこにいる 今、今、今、今、今
彼らのためにそこにいる 今、今、今、今、今
彼らのためにそこにいる 今、今、今、今、今
しかし、彼らはそれを取る!
https://x.gd/JvJLt






Fela Kuti - Coffin For Head of State

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Mitzub'ixi Quq Chi'j