かならずよんで ね!

水は敵を持たず

Water No Get Enemy, by Fela Kuti

池田光穂

フェラ・アニクーラポ・クティFela Aníkúlápó Kuti、本名Olufela Olusegun Oludotun Ransome-Kuti、1938年10月15日[1] - 1997年8月2日)は、ナイジェリアの音楽家、バンドリーダー、作曲家、政治活動家、パンアフリカニストであり、アバミ・エダとしても知られている。西 アフリカの音楽とアメリカのファンクやジャズを組み合わせたナイジェリアの音楽ジャンルであるアフロビートのパイオニアとみなされている

“From the brutalities exposed on 1974’s “Alagbon Close” -named after the headquarters of the Nigerian Criminal Investigation Department in Lagos- to the ridiculous. “Water No Get Enemy” took up the second side of Fela’s 1975 album Expensive Shit, whose title track chronicles in hilarious detail a failed attempt to charge him for possesion of weed – and ridicules the police involved in the bust.

“Water No Get Enemy” has a less contentious, but for its time no less thought-provoking lyrics. It’s based on a Yoruba proverb concerning the power of nature. Live in harmony with nature, Fela advises, and you will be live longer and wiser.

In “Water No Get Enemy” Fela also suggests that, if the Nigerian political opposition work with nature, their ultimate victory is assured.

The story behind Expensive Shit album is telling evidence of Fela’s determination to resist abuse of power by the Nigerian regime…

Fela would habitually face down soldiers tooled up with guns and machetes. He acted with same scant regard for his safety in confrontations with senior police or army officers.

Busted in 1974 – police raiding his home saw him swallow a joint (possession was then punishable in Nigeria by up to 10 years in jail) – Fela was taken to Alagbon Close and interviewed by succession of goons, who tried and failed to get him to fess up.

Fela was eventually taken in front of the ranking officer. “I’m going to talk you in my office” the man said. “You get office?” Fela asked sarcastically. “You foolish stupid bastard! You low-down sonofabitch, you dog, you goat.”

Fela spent the next three days in detention, while the police waited for him to produce an incriminating “sample. But he and his cell mates swapped their slop buckets around and finally, lacking any tangible evidence, the police had to let him go.

By Afrobeat Historian, Chris May
「ラゴスにあるナイジェリア犯罪捜査局の本部にちなんで名付けられた 1974年の「Alagbon Close」で暴かれた残忍な行為から、ばかばかしいものまで。ウォーター・ノー・ゲット・エネミー」はフェラ・クティの1975年のアルバム「エクスペ ンシブ・シット」のB面を占め、そのタイトル・トラックは彼をマリファナ所持で告発しようとした失敗を面白おかしく詳細に描き、その捜査に関わった警察を 揶揄している。

「Water No Get Enemy "は、それほど騒がれてはいないが、当時としては示唆に富む歌詞である。この曲は、自然の力に関するヨルバの諺が元になっている。自然と調和して生きれ ば、より長く、より賢く生きることができる、とフェラはアドバイスしている。

また、「Water No Get Enemy」では、ナイジェリアの政治的対立が自然とともにあるならば、彼らの最終的な勝利は確実であることを示唆している。

アルバム『Expensive Shit』の裏話は、ナイジェリアの政権による権力の乱用に抵抗するフェラの決意を物語るものだ...。

フェラは銃やナタで武装した兵士に立ち向かうのが常だった。警察や陸軍の幹部と対峙するときも、同じように自分の身の安全を顧みない行動をとった。

1974年に逮捕されたとき、警察が彼の家に踏み込んできて、彼がマリファナを吸っているのを「発見された」(当時ナイジェリアではマリファナの所持は最 高で10年の懲役刑だった)フェラはアラボン クローズに連れて行かれ、チンピラ警官たちからに次々と尋問され、白状させようとしたが失敗した。

フェラは結局、上官の前に連れて行かれた。その男は「私のオフィスで話そう」と言った。「オフィス?フェラは皮肉っぽく聞いた。このバカヤロー!」。この 下衆野郎、犬野郎、山羊野郎」。

フェラはそれから3日間拘留され、警察は彼が証拠となる「サンプル」を提出するのを待った。しかし、彼と彼の同房の仲間は、バケツを交換しあい、結局、何 の証拠もないまま、警察は彼を釈放せざるを得なかった。

アフロビート史家、クリス・メイ著
Fela Aníkúlápó Kuti (born Olufela Olusegun Oludotun Ransome-Kuti; 15 October 1938[1] – 2 August 1997), also known as Abami Eda, was a Nigerian musician, bandleader, composer, political activist, and Pan-Africanist. He is regarded as the pioneer of Afrobeat, a Nigerian music genre that combines West African music with American funk and jazz.[2] At the height of his popularity, he was referred to as one of Africa's most "challenging and charismatic music performers".[3] AllMusic described him as a musical and sociopolitical voice of international significance.[4]

Kuti was the son of Nigerian women's rights activist Funmilayo Ransome-Kuti. After early experiences abroad, he and his band Africa 70 (featuring drummer and musical director Tony Allen) shot to stardom in Nigeria during the 1970s, during which he was an outspoken critic and target of Nigeria's military juntas.[4] In 1970, he founded the Kalakuta Republic commune, which declared itself independent from military rule. The commune was destroyed in a 1978 raid.[5] He was jailed by the government of Muhammadu Buhari in 1984, but released after 20 months. He continued to record and perform through the 1980s and 1990s. Since his death in 1997, reissues and compilations of his music have been overseen by his son, Femi Kuti.[4]

Olufela Olusegun Oludotun Ransome-Kuti[6] was born into the Ransome-Kuti family, an upper-middle-class Nigerian family, on 15 October 1938 in Abeokuta (the modern-day capital of Ogun State[7]), which at the time was a city in the British Colony of Nigeria.[8] His mother, Chief Funmilayo Ransome-Kuti, was an anti-colonial feminist, and his father, Reverend Israel Oludotun Ransome-Kuti, was an Anglican minister, school principal, and the first president of the Nigeria Union of Teachers.[9] Kutis' parents both played active roles in the anti-colonial movement in Nigeria, most notably the Abeokuta Women's Riots which was led by his mother in 1946.[10] His brothers Beko Ransome-Kuti and Olikoye Ransome-Kuti, both medical doctors, were well known nationally.[5] Kuti was a first cousin[11] once removed to the writer and Nobel laureate Wole Soyinka, the first black African to win the Nobel Prize for Literature. They are both descendants of Josiah Ransome-Kuti, who is Kuti's paternal grandfather and Soyinka's maternal great-grandfather.[12]

Kuti attended Abeokuta Grammar School. In 1958, he was sent to London to study medicine but decided to study music instead at the Trinity College of Music, with the trumpet being his preferred instrument.[5] While there, he formed the band Koola Lobitos and played a fusion of jazz and highlife.[13] In 1960, Kuti married his first wife, Remilekun (Remi) Taylor, with whom he had three children (Femi, Yeni, and Sola).[14] In 1963, Kuti moved back to the newly independent Federation of Nigeria, re-formed Koola Lobitos, and trained as a radio producer for the Nigerian Broadcasting Corporation. He played for some time with Victor Olaiya and his All-Stars.[15]

He called his style Afrobeat, a combination of Fuji music, funk, jazz, highlife, salsa, calypso, and traditional Yoruba music.[2] In 1969, Kuti took the band to the United States and spent ten months in Los Angeles. While there, he discovered the Black Power movement through Sandra Smith (now known as Sandra Izsadore or Sandra Akanke Isidore),[16] a partisan of the Black Panther Party. This experience heavily influenced his music and political views.[17] He renamed the band Nigeria 70. Soon after, the Immigration and Naturalization Service was tipped off by a promoter that Kuti and his band were in the US without work permits. The band performed a quick recording session in Los Angeles that would later be released as Fela Fela Fela.[18]

The Ransome-Kuti family around 1940: Reverend Israel and Chief Funmilayo seated, Dolu at back, Fela in the foreground and baby Beko, with Olikoye at right

フェ ラ・アニクーラポ・クティ(Fela Aníkúlápó Kuti、本名Olufela Olusegun Oludotun Ransome-Kuti、1938年10月15日[1] - 1997年8月2日)は、ナイジェリアの音楽家、バンドリーダー、作曲家、政治活動家、パンアフリカニストであり、アバミ・エダとしても知られている。西 アフリカの音楽とアメリカのファンクやジャズを組み合わせたナイジェリアの音楽ジャンルであるアフロビートのパイオニアとみなされている[2]。 人気の絶頂期には、アフリカで最も「挑戦的でカリスマ的な音楽演奏者」と呼ばれた[3] AllMusicは、彼を国際的に意義ある音楽と社会政治的発言者として記述した[4]。

クティはナイジェリアの女性権利活動家ファンミラヨ・ランソメ・クティの息子であった。1970年、彼はカラクタ共和国というコミューンを設立し、軍事政 権からの独立を宣言した[4]。1984年にムハマド・ブハリ政権によって投獄されたが、20ヶ月で釈放された[5]。1980年代から1990年代にか けて録音と演奏を続けた。1997年の死後、彼の音楽の再発やコンピレーションは、息子のフェミ・クティが監督している[4]。

1938年10月15日、当時ナイジェリアのイギリス植民地の都市であったアベオクタ(現在のオグン州の州都[7])で、ナイジェリアの上流中産階級のラ ンソメ・クティ家に生まれる[6]。 母親のチーフ・ファンミラヨ・ランソメ=クティは反植民地主義のフェミニストであり、父親のイスラエル・オルドトゥン・ランソメ=クティ牧師は聖公会の牧 師、学校長、ナイジェリア教職員組合の初代理事長であった[8]。 [クティの両親はナイジェリアの反植民地運動で積極的な役割を果たし、特に1946年に母親が率いたアベオクタ女性暴動は有名である[10]。クティの兄 弟であるベコ・ランソメ・クティとオリコエ・ランソメ・クティは共に医師で、全国的に有名だった[5] クティは作家でノーベル賞受賞者のウォール・ソインカ(黒人アフリカ人として最初にノーベル文学賞を獲得)と1回親戚であり[11]、またクティは最初の 兄弟である。二人ともクティの父方の祖父であるジョサイア・ランソメ・クティとソインカの母方の曽祖父の子孫である[12]。

クティはアベオクタ・グラマー・スクールに通っていた。1958年、医学を学ぶためにロンドンに送られたが、代わりにトリニティ音楽院で音楽を学ぶことを 決め、トランペットを好んで使用した[5]。その間、バンド・クーラ・ロビトスを結成し、ジャズとハイライフを融合させた演奏をした。 [1960年、クティは最初の妻であるレミレクン(レミ)・テイラーと結婚し、3人の子供(フェミ、イェニ、ソラ)をもうけた[14]。1963年、ク ティは独立したばかりのナイジェリア連邦に戻り、クーラ・ロビトスを再び結成、ナイジェリア放送局でラジオプロデューサーとして訓練を受ける。彼はビク ター・オライヤと彼のオールスターズとしばらくの間演奏した[15]。

彼は自分のスタイルを富士音楽、ファンク、ジャズ、ハイライフ、サルサ、カリプソ、ヨルバの伝統音楽を組み合わせたアフロビートと呼んだ[2]。 1969年にクティはバンドを連れてアメリカに行き、ロサンゼルスで10ヶ月を過ごした。その間に、ブラックパンサー党の党員であったサンドラ・スミス (現サンドラ・イズサドールまたはサンドラ・アカンケ・イシドール)を通じてブラックパワー運動を知ることになる[16]。この経験は彼の音楽と政治的見 解に大きな影響を与えた[17]。その直後、移民帰化局はプロモーターからクティと彼のバンドが労働許可証なしでアメリカにいることを密告された。バンド はロサンゼルスで簡単なレコーディング・セッションを行い、後に『Fela Fela Fela』としてリリースされることになる[18]。

1940年頃のランソメ・クティ一家。イスラエル牧師とフンミラヨ首長が着席、後方にドル、前方にフェラ、赤ん坊のベコ、右側にオリコイエ


After Kuti and his band returned to Nigeria, the group was renamed (the) Africa '70 as lyrical themes changed from love to social issues.[13] He formed the Kalakuta Republic—a commune, recording studio, and home for many people connected to the band—which he later declared independent from the Nigerian state.

Kuti set up a nightclub in the Empire Hotel, first named the Afro-Spot and later the Afrika Shrine, where he both performed regularly and officiated at personalised Yoruba traditional ceremonies in honor of his nation's ancestral faith. He also changed his name to Anikulapo (meaning "He who carries death in his pouch", with the interpretation: "I will be the master of my own destiny and will decide when it is time for death to take me").[5][19] He stopped using the hyphenated surname "Ransome" because he considered it a slave name.

Kuti's music was popular among the Nigerian public and Africans in general.[20] He decided to sing in Pidgin English so that individuals all over Africa could enjoy his music, where the local languages they speak are diverse and numerous. As popular as Kuti's music had become in Nigeria and elsewhere, it was unpopular with the ruling government, and raids on the Kalakuta Republic were frequent. During 1972, Ginger Baker recorded Stratavarious, with Kuti appearing alongside vocalist and guitarist Bobby Tench.[21] Around this time, Kuti became even more involved with the Yoruba religion.[3]

In 1977, Kuti and Africa 70 released the album Zombie, which heavily criticized Nigerian soldiers, and used the zombie metaphor to describe the Nigerian military's methods. The album was a massive success and infuriated the government, who raided the Kalakuta Republic with 1,000 soldiers. During the raid, Kuti was severely beaten, and his elderly mother was fatally injured after being thrown from a window.[5] The commune was burnt down, and Kuti's studio, instruments, and master tapes were destroyed. Kuti claimed that he would have been killed had it not been for a commanding officer's intervention as he was being beaten. Kuti's response to the attack was to deliver his mother's coffin to the Dodan Barracks in Lagos, General Olusegun Obasanjo's residence, and to write two songs, "Coffin for Head of State" and "Unknown Soldier," referencing the official inquiry that claimed an unknown soldier had destroyed the commune.[22]

Kuti and his band took up residence in Crossroads Hotel after the Shrine had been destroyed along with the commune. In 1978, he married 27 women: Kikelomo Oseyni, Folake Oladejo, Tejumade Adebiyi, Naa Lamiley, Sewaa Kuti, Omotola Osaeti, Omowunmi Oyedele, Alake Anikulapo Kuti, Shade Shodeinde, Adeola Williams, Najite Kuti, Emaruagheru Osawe, Kevwe Oghomienor, Ihase Anikulapo, Adejonwo Iyabode Ogunitro, Bose Anikulapo Kuti, Lara Anikulapo Kuti, Suru Eriomola, Tokunbo Akran, Funmi Kuti, Omowunmi Afesumo, Laide Anikulapo Kuti, Ronke Edason, Damiregba Anikulapo Kuti, Aduni Idowu, and Omolara Shosanya Remilekun Taylor. Many of them were dancers, composers, and singers with whom he worked. The marriage served not only to mark the anniversary of the attack on the Kalakuta Republic but also to protect Kuti and his wives from authorities' false claims that Kuti was kidnapping women.[23] Later, he adopted a rotation system of maintaining 12 simultaneous wives.[24] There were also two concerts in the year: the first was in Accra, in which rioting broke out during the song "Zombie", which caused Kuti to be banned from entering Ghana; the second was after the Berlin Jazz Festival when most of Kuti's musicians deserted him due to rumours that he planned to use all of the proceeds to fund his presidential campaign.

In 1979, Kuti formed his political party, which he called Movement of the People (MOP), to "clean up society like a mop",[5] but it quickly became inactive due to his confrontations with the government of the day. MOP preached Nkrumahism and Africanism.[25][26]
ク ティと彼のバンドがナイジェリアに戻った後、歌詞のテーマが愛から社会問題へと変化したため、グループは(アフリカ)'70と改名した[13]。彼はカラ クタ共和国(コミューン、録音スタジオ、バンドに関わる多くの人々の家)を結成し、後にナイジェリア国家からの独立を宣言することになる。

クティはエンパイア・ホテル内に、最初はアフロ・スポット、後にアフリカ・シュラインと名付けられたナイトクラブを設立し、定期的に演奏を行い、祖先の信 仰に敬意を表してヨルバの伝統儀式を個人的に執り行うようになった。また、彼は名前をアニクラポ(「死を袋に入れた者」の意、解釈は自由)に変えた。「ハ イフンで繋がれた「ランサム」という姓は奴隷の名前だと考え、使うのをやめた[5][19]。

クティの音楽はナイジェリア国民やアフリカ人一般に人気があったが[20]、アフリカ全土で多様な言語を話す人々が彼の音楽を楽しめるようにとピジン英語 で歌うことにした。クティの音楽はナイジェリアやその他の地域で人気を博したが、統治政府には不評で、カラクタ共和国への襲撃は頻繁に行われた。1972 年、ジンジャー・ベイカーが『ストラタヴァリウス』を録音し、クティはボビー・テンチのボーカル兼ギタリストと共に出演した[21]。この頃、クティはヨ ルバ宗教とさらに深く関わるようになった[3]。

1977年、クティとアフリカ70はアルバム『ゾンビ』をリリースし、ナイジェリア軍を激しく批判し、ゾンビの比喩を使ってナイジェリア軍のやり方を表現 した。このアルバムは大成功を収め、政府を激怒させ、政府は1000人の兵士を連れてカラクタ共和国に踏み込んだ。襲撃の際、クティはひどく殴られ、老い た母親は窓から投げ出されて致命傷を負った[5]。コミューンは焼き払われ、クティのスタジオ、楽器、マスターテープは破壊された。クティは、殴られてい るときに指揮官が介入しなければ殺されていたと主張している。この攻撃に対するクティの対応は、母親の棺をオルセグン・オバサンジョ将軍の住居であるラゴ スのドーダン兵舎に届け、「Coffin for Head of State」と「Unknown Soldier」の2曲を書き、これは未知の兵士がコミューンを破壊したという公式調査に言及するものであった[22]。

クティと彼のバンドは、シュラインがコミューンとともに破壊された後、クロスロード・ホテルに住み着いた。1978年、彼は27人の女性と結婚した。キケ ロモ・オセイニ、フォラケ・オラデジョ、テジュマデ・アデビイ、ナア・ラミレイ、セワア・クティ、オモトラ・オサエティ、オモウンミ・オイデレ、アラケ・ アニクラポ・クティ、シェイド・ショデインデ、アデオラ・ウィリアムズ、ナジテ・クティ、エマルアゲル・オサウェ、ケヴウェ・オゴミエノ、イハセ・アニク ラポ、イハセ・アニクラフォ、イハセ・アニクラホ、イハセ・アニクラホ、イアセ・アニクラホ。Adejonwo Iyabode Ogunitro, Bose Anikulapo Kuti, Lara Anikulapo Kuti, Suru Eriomola, Tokunbo Akran, Funmi Kuti, Omowunmi Afesumo, Laide Anikulapo Kuti, Ronke Edason, Damiregba Anikulapo Kuti, Aduni Idowu, そして Omolara Shosanya Remilekun Taylor. その多くは、彼が一緒に仕事をしたダンサー、作曲家、歌手たちであった。この結婚は、カラクタ共和国襲撃の記念日を祝うだけでなく、クティが女性を誘拐し ているという当局の誤った主張からクティと妻たちを守る役割も果たした[23]。その後、彼は12人の妻を同時に維持する輪番制を採用した[24]。 [24] また、この年には2回のコンサートがあった。1回目はアクラでのコンサートで、「ゾンビ」の曲中に暴動が起こり、クティはガーナへの入国を禁止された。2 回目はベルリン・ジャズ・フェスティバルの後、彼が収益のすべてを大統領選挙の資金として使うつもりだという噂のため、クティのミュージシャンのほとんど が彼を見捨てるようになったことだった。

1979年、クティは「モップのように社会をきれいにする」ためにムーヴメント・オブ・ザ・ピープル(MOP)と名付けた政党を結成するが[5]、当時の政府との対立からすぐに活動停止となった。MOPはンクルマ主義やアフリカ主義を説いた[25][26]。
1980s and beyond

In 1983, Kuti nominated himself for president[5] in Nigeria's first elections in decades, but his candidature was refused. At this time, Kuti created a new band, Egypt 80, which reflected the view that Egyptian civilization, knowledge, philosophy, mathematics, and religious systems are African and must be claimed as such. Kuti stated in an interview: "Stressing the point that I have to make Africans aware of the fact that Egyptian civilization belongs to the African. So that was the reason why I changed the name of my band to Egypt 80."[27] Kuti continued to record albums and tour the country. He further infuriated the political establishment by implicating ITT Corporation's vice-president, Moshood Abiola, and Obasanjo in the popular 25-minute political screed entitled "I.T.T. (International Thief-Thief)".[5]

In 1984, Muhammadu Buhari's government, of which Kuti was a vocal opponent, jailed him on a charge of currency smuggling. Amnesty International and others denounced the charges as politically motivated.[28] Amnesty designated him a prisoner of conscience,[29] and other human rights groups also took up his case. After 20 months, General Ibrahim Babangida released him from prison. On his release, Kuti divorced his 12 remaining wives, citing "marriage brings jealousy and selfishness" since his wives would regularly compete for superiority.[24][30]

Kuti continued to release albums with Egypt 80 and toured in the United States and Europe while continuing to be politically active. In 1986 he performed in Giants Stadium in New Jersey as part of Amnesty International's A Conspiracy of Hope concert along with Bono, Carlos Santana, and the Neville Brothers. In 1989, Kuti and Egypt 80 released the anti-apartheid album Beasts of No Nation that depicted U.S. President Ronald Reagan, UK Prime Minister Margaret Thatcher, and South African State President Pieter Willem Botha on its cover. The title of the composition evolved out of a statement by Botha: "This uprising [against the apartheid system] will bring out the beast in us."[5]

Kuti's album output slowed in the 1990s, and eventually, he ceased releasing albums altogether. On 21 January 1993,[31] he and four members of Africa 70 were arrested and were later charged on 25 January for the murder of an electrician.[32] Rumours also speculated that he was suffering from an illness for which he was refusing treatment. However, there had been no confirmed statement from Kuti about this speculation.

Death
On 3 August 1997, Kuti's brother Olikoye Ransome-Kuti, already a prominent AIDS activist and former Minister of Health, announced that Kuti had died on the previous day from complications related to AIDS. Kuti had been an AIDS denialist,[33] and his widow maintained that he did not die of AIDS.[34][35] His youngest son Seun took the role of leading Kuti's former band Egypt 80. As of 2022, the band is still active, releasing music under the moniker Seun Kuti & Egypt 80.[36]
1980年代以降

1983年、クティはナイジェリアで数十年ぶりに行われた大統領選挙に立候補[5]したが、拒否された。この頃、クティは新しいバンド「エジプト80」を 結成し、エジプトの文明、知識、哲学、数学、宗教システムはアフリカのものであり、そのように主張しなければならないという見解を反映させた。クティはイ ンタビューの中でこう述べている。"エジプト文明はアフリカ人のものであるという事実をアフリカ人に認識させなければならないという点を強調した。だか ら、それが自分のバンドの名前をエジプト80に変えた理由だ」[27]。クティはアルバムを録音し、国内ツアーを続けた。彼はさらに、「I.T.T. (International Thief-Thief)」と題した25分間の人気のある政治スクリームでITT Corporationの副社長モシュード・アビオラとオバサンジョを巻き込み、政治体制を激昂させた[5]。

1984年、クティが声高に反対していたムハンマド・ブハリ政権が、通貨密輸の罪で彼を投獄した。アムネスティ・インターナショナルなどはこの告発を政治 的動機によるものと非難し[28]、アムネスティは彼を良心の囚人と指定し[29]、他の人権団体も彼のケースを取り上げている。20ヶ月後、イブラヒ ム・ババンギダ将軍は彼を刑務所から解放した。釈放後、クティは残された12人の妻と離婚し、妻たちが定期的に優劣を競うため「結婚は嫉妬と利己主義をも たらす」ことを理由とした[24][30]。

クティはエジプト80からアルバムをリリースし続け、政治的な活動を続けながらアメリカとヨーロッパでツアーを行った。1986年にはニュージャージーの ジャイアンツ・スタジアムで、アムネスティ・インターナショナルのコンサート「A Conspiracy of Hope」の一部として、ボノ、カルロス・サンタナ、ネヴィル・ブラザーズと共に演奏した。1989年、クティとエジプト80は反アパルトヘイトのアルバ ム『ビースト・オブ・ノー・ネイション』をリリースし、そのジャケットにはロナルド・レーガン米大統領、マーガレット・サッチャー英首相、ピーテル・ウィ レム・ボータ南ア州大統領が描かれている。この曲のタイトルは、ボタの「(アパルトヘイト体制に対する)この蜂起は、我々の中の獣を引き出すだろう」とい う発言から発展したものである[5]。

1990年代に入るとクティのアルバム制作は減速し、最終的にはアルバムのリリースを完全に止めた。1993年1月21日、彼とアフリカ70の4人のメン バーが電気技師殺害の容疑で逮捕され、その後1月25日に起訴された[32]。噂では、彼が治療を拒否している病気に苦しんでいるとも言われていた。しか し、この憶測についてクティから確認された声明はない。

死去
1997年8月3日、クティの弟で、すでに著名なエイズ活動家であり元保健大臣であったオリコエ・ランソメ・クティは、クティが前日にエイズに関する合併 症で死亡したことを発表した。クティはエイズ否定論者であり[33]、彼の未亡人は彼がエイズで死んだのではないと主張していた[34][35]。末っ子 のセウンがクティの元バンド、エジプト80を率いる役割を担った。2022年現在、バンドはまだ活動しており、セウン・クティ&エジプト80とい う名義で音楽をリリースしている[36]。
Kuti's musical style is called[37] Afrobeat. It is a style he largely created, and is a complex fusion of jazz, funk, highlife, and traditional Nigerian, African chants and rhythms. It contains elements of psychedelic soul and has similarities to James Brown's style of composition. Afrobeat also borrows heavily from the native "tinker pan".[38] Tony Allen (Kuti's drummer of twenty years) was instrumental in the creation of Afrobeat. Kuti once stated that "there would be no Afrobeat without Tony Allen".[39]

Kuti's band was notable for featuring two baritone saxophones when most groups only used one. This is a common technique in African and African-influenced musical styles and can be seen in funk and hip hop. His bands sometimes performed with two bassists at the same time both playing interlocking melodies and rhythms. There were always two or more guitarists. The electric West African style guitar in Afrobeat bands is a key part of the sound, and is used to give basic structure, playing a repeating chordal/melodic statement, riff, or groove.

Some elements often present in Kuti's music are the call-and-response within the chorus and figurative but simple lyrics. His songs were also very long, at least 10–15 minutes in length, and many reached 20 or 30 minutes, while some unreleased tracks would last up to 45 minutes when performed live. Their length was one of many reasons that his music never reached a substantial degree of popularity outside Africa. His LP records frequently had one 30-minute track per side. Typically there is an "Instrumental Introduction" jam part of the song roughly 10–15 minutes long before Kuti starts singing the "main" part of the song, featuring his lyrics and singing, for another 10–15 minutes. On some recordings, his songs are divided into two parts: Part 1 being the instrumental, and Part 2 adding in vocals.

Kuti's songs are mostly sung in Nigerian pidgin English, although he also performed a few songs in the Yoruba language. His main instruments were the saxophone and the keyboards, but he also played the trumpet, electric guitar, and the occasional drum solo. Kuti refused to perform songs again after he had already recorded them, which hindered his popularity outside Africa[citation needed].

The subject of Kuti's songs tended to be very complex. They regularly challenged common received notions in the manner of political commentary through song. Many of his songs also expressed a form of parody and satire. The main theme he conveyed through his music was the search for justice through exploration of political and social topics that affected the common people.[40]

Kuti was known for his showmanship, and his concerts were often outlandish and wild. He referred to his stage act as the "Underground Spiritual Game". Many expected him to perform shows like those in the Western world, but during the 1980s, he was not interested in putting on a "show". His European performance was a representation of what was relevant at the time and his other inspirations.[3] He attempted to make a movie but lost all the materials to the fire that was set to his house by the military government in power.[41] He thought that art, and thus his own music, should have political meaning.[3]

Kuti's concerts also regularly involved female singers and dancers, later dubbed as "Queens." The Queens were women who helped influence the popularization of his music. They were dressed colorfully and wore makeup all over their bodies that expressed their visual creativity. The singers of the group played a backup role for Kuti, usually echoing his words or humming along, while the dancers would put on a performance of an erotic manner. This began to spark controversy due to the nature of their involvement with Kuti's political tone, along with the reality that a lot of the women were young.[30]


Kuti was part of an Afro-Centric consciousness movement that was founded on and delivered through his music. In an interview included in Hank Bordowitz's Noise of the World, Kuti stated:

Music is supposed to have an effect. If you're playing music and people don't feel something, you're not doing shit. That's what African music is about. When you hear something, you must move. I want to move people to dance, but also to think. Music wants to dictate a better life, against a bad life. When you're listening to something that depicts having a better life, and you're not having a better life, it must have an effect on you.[42]
ク ティの音楽スタイルは[37]アフロビートと呼ばれる。これは彼がほぼ作り出したスタイルで、ジャズ、ファンク、ハイライフ、ナイジェリアやアフリカの伝 統的なチャントやリズムを複雑に融合させたものである。サイケデリック・ソウルの要素を含み、ジェームス・ブラウンの作曲スタイルと類似している。また、 アフロビートは先住民の「ティンカーパン」からの引用も多い[38]。トニー・アレン(クティの20年来のドラマー)は、アフロビートの創造に大きく貢献 した。クティはかつて「トニー・アレンがいなければ、アフロビートは存在しない」と述べている[39]。

クティのバンドは、ほとんどのグループが1本しか使わなかったのに、2本のバリトンサックスをフィーチャーしたことで注目された。これはアフリカやアフリ カの影響を受けた音楽スタイルによく見られる手法であり、ファンクやヒップホップにも見られる。彼のバンドは、時には2人のベーシストが同時に演奏し、両 者がメロディーとリズムを連動させて演奏することもあった。ギタリストは常に2人以上いた。アフロビート・バンドにおける西アフリカ・スタイルのエレクト リック・ギターは、サウンドの重要な部分であり、基本的な構造を与えるために使われ、コード/メロディーの繰り返し、リフ、またはグルーヴを演奏する。

クティの音楽には、コーラスでのコール・アンド・レスポンスや、比喩的だがシンプルな歌詞がよく登場する。また、彼の曲は非常に長く、少なくとも10〜 15分、多くは20〜30分に達し、未発表曲ではライブで45分にも及ぶものもある。その長さが、彼の音楽がアフリカの外で大きな人気を得ることができな かった理由の一つである。彼のLPレコードは、片面30分の曲が1曲入っていることが多い。通常、曲の「インストゥルメンタル紹介」のジャム部分がおよそ 10〜15分あり、その後クティが「メイン」部分を歌い始め、彼の歌詞と歌をフィーチャーしてさらに10〜15分かかる。録音によっては、彼の曲は2つの パートに分かれている。パート1はインストゥルメンタルで、パート2はボーカルが入る。

クティの曲はほとんどがナイジェリアのピジン英語で歌われているが、ヨルバ語の曲も数曲演奏している。主な楽器はサックスとキーボードだが、トランペッ ト、エレキギターも演奏し、時にはドラムソロも演奏した。クティはすでに録音した曲を再び演奏することを拒んだため、アフリカ外での人気を阻害した [citation needed]。

クティの歌の主題は非常に複雑である傾向があった。彼らは歌を通して政治的なコメントをするように、一般的に受け入れられている概念に定期的に挑戦してい た。彼の曲の多くはパロディや風刺の形式も表現していた。彼が音楽を通して伝えた主なテーマは、庶民に影響を与える政治的・社会的トピックの探求を通した 正義の追求であった[40]。

クティはショーマンシップで知られ、彼のコンサートはしばしば奇想天外でワイルドなものであった。彼は自分のステージを「アンダーグラウンド・スピリチュ アル・ゲーム」と呼んでいた。多くの人が彼に西洋の世界のようなショーを行うことを期待したが、1980年代、彼は「ショー」を行うことに興味を示さな かった。彼のヨーロッパでのパフォーマンスは、その時々に関連するものと彼の他のインスピレーションを表現したものだった[3]。彼は映画を作ろうとした が、政権を握っていた軍事政権によって彼の家に放たれた火によってすべての材料を失った[41]。彼は芸術、ひいては彼自身の音楽が政治的意味を持つべき と考えていたのである[3]。

クティのコンサートには、後に "クイーン "と呼ばれる女性シンガーやダンサーも定期的に出演していた。クイーンたちは、彼の音楽の普及に影響を与えた女性たちであった。彼女たちはカラフルな服を 着て、全身にメイクを施し、視覚的な創造性を表現していた。シンガーたちはクティのバックダンサーとして、彼の歌声に合わせたり、鼻歌を歌ったり、ダン サーたちはエロティックなパフォーマンスを繰り広げました。これは、クティの政治的なトーンに彼らが関わるという性質と、女性の多くが若かったという現実 から、論争を巻き起こし始めた[30]。


クティはアフロ・セントリックな意識運動の一部であり、それは彼の音楽によって築かれ、伝達されたものであった。ハンク・ボルドウィッツの『ノイズ・オブ・ザ・ワールド』に収録されたインタビューの中で、クティは次のように述べている。

音楽は影響を与えるものだ。音楽を演奏していても、人々が何かを感じないなら、何もしていないのと同じだ。アフリカの音楽はそういうものだ。何かを聴いた ら、動かなければならない。私は人々を踊らせるだけでなく、考えさせるようにしたいのだ。音楽は、悪い人生に対して、より良い人生を指示したいのだ。より 良い人生を送ることを描いているものを聴いていて、自分がより良い人生を送れていないとき、それはあなたに影響を与えるに違いない[42]。
Activism

Kuti was highly engaged in political activism in Africa from the 1970s until his death. He criticized the corruption of Nigerian government officials and the mistreatment of Nigerian citizens. He spoke of colonialism as the root of the socio-economic and political problems that plagued the African people. Corruption was one of the worst political problems facing Africa in the 1970s and Nigeria was among the most corrupt countries. Its government rigged elections and performed coups that ultimately worsened poverty, economic inequality, unemployment, and political instability, further promoting corruption and crime. Kuti's protest songs covered themes inspired by the realities of corruption and socio-economic inequality in Africa. Kuti's political statements could be heard throughout Africa.[41]

Kuti's open vocalization of the violent and oppressive regime controlling Nigeria did not come without consequence. He was arrested on over 200 different occasions and spent time in jail, including his longest stint of 20 months after his arrest in 1984. On top of jail time, the corrupt government sent soldiers to beat Kuti, his family and friends, and destroy wherever he lived and whatever instruments or recordings he had.[43][44]

In the 1970s, Kuti began to run outspoken political columns in the advertising space of daily and weekly newspapers such as The Daily Times and The Punch, bypassing editorial censorship in Nigeria's predominantly state-controlled media.[45] Published throughout the 1970s and early 1980s under the title "Chief Priest Say", these columns were extensions of Kuti's famous Yabi Sessions—consciousness-raising word-sound rituals, with himself as chief priest, conducted at his Lagos nightclub. Organized around a militantly Afrocentric rendering of history and the essence of black beauty, "Chief Priest Say" focused on the role of cultural hegemony in the continuing subjugation of Africans. Kuti addressed many topics, from fierce denunciations of the Nigerian Government's criminal behavior, Islam and Christianity's exploitative nature, and evil multinational corporations; to deconstructions of Western medicine, Black Muslims, sex, pollution, and poverty. "Chief Priest Say" was eventually canceled by The Daily Times and The Punch. Many have speculated that the paper's editors were pressured to stop publication, including threats of violence.[citation needed]
活動家

クティは、1970年代から亡くなるまで、アフリカで政治活動に深く関わっていた。彼は、ナイジェリア政府高官の腐敗やナイジェリア市民の虐待を批判しま した。彼は、アフリカの人々を苦しめている社会経済的、政治的問題の根源は植民地主義であると語りました。汚職は、1970年代のアフリカが直面した最悪 の政治問題の一つであり、ナイジェリアは最も汚職の進んだ国の一つでした。ナイジェリア政府は不正選挙やクーデターを行い、結果的に貧困、経済格差、失 業、政情不安を悪化させ、汚職や犯罪をさらに促進させました。クティのプロテスト・ソングは、アフリカの腐敗と社会経済的不平等の現実に触発されたテーマ を扱っていた。クティの政治的発言はアフリカ全土で聞くことができた[41]。

ナイジェリアを支配する暴力的で抑圧的な政権に対するクティの率直な発言は、結果的にそうなることもあった。彼は200回以上逮捕され、1984年に逮捕 された後、最長で20ヶ月間刑務所での生活を送った。刑務所に入るだけでなく、腐敗した政府は兵士を送り込み、クティと彼の家族や友人を殴り、彼が住む場 所や彼が持つ楽器やレコーディングを破壊した[43][44]。

1970年代、クティはデイリー・タイムズやパンチなどの日刊紙や週刊紙の広告欄に、ナイジェリアの国営メディアにおける編集検閲を回避して、率直な政治 コラムを掲載し始めた。 1970年代から1980年代初頭にかけて、「チーフプリースト・セイ」というタイトルで発表されたこれらのコラムは、ラゴスのナイトクラブでクティ自身 が司祭となって行った、意識を高めるための言葉や音の儀式、ヤビー・セッションを拡大したものとなっている。歴史と黒人美の本質を過激なまでにアフロセン トリックに描くことを中心に構成された「チーフ・プリースト・セイ」は、アフリカ人を従属させ続ける文化的ヘゲモニーの役割に焦点を当てたものだった。ナ イジェリア政府の犯罪行為、イスラム教とキリスト教の搾取的性質、悪の多国籍企業に対する激しい非難から、西洋医学、黒人イスラム教徒、セックス、公害、 貧困に対する脱構築まで、クティは多くのテーマを取り上げた。"Chief Priest Say "は結局、The Daily TimesとThe Punchによってキャンセルされた。多くの人が、同紙の編集者が暴力の脅しなど出版中止の圧力をかけられたと推測している[citation needed]。
Kuti's lyrics expressed his inner thoughts. His rise in popularity throughout the 1970s signaled a change in the relation between music as an art form and Nigerian socio-political discourse.[47] In 1984, he critiqued and insulted the authoritarian then-president of the Federal Republic of Nigeria, Muhammadu Buhari.[48] "Beast of No Nation", one of his most popular songs, refers to Buhari as an "animal in a madman's body"; in Nigerian Pidgin: "No be outside Buhari dey ee / na craze man be dat / animal in craze man skini." Kuti strongly believed in Africa and always preached peace among its people. He thought the most important way for them to fight European cultural imperialism was to support traditional religions and lifestyles in their continent.[3] The American Black Power movement also influenced Kuti's political views; he supported Pan-Africanism and socialism and called for a united, democratic African republic.[49][50] African leaders he supported during his lifetime include Kwame Nkrumah and Thomas Sankara.[25] Kuti was a candid supporter of human rights, and many of his songs are direct attacks against dictatorships, specifically the militaristic governments of Nigeria in the 1970s and 1980s. He also criticized fellow Africans (especially the upper class) for betraying traditional African culture.

In 1978 Kuti became a polygamist when he simultaneously married 27 women.[51][52] The highly publicized wedding served many purposes: it marked the one-year anniversary of Kuti and his wives surviving the Nigerian government's attack on the Kalakuta Republic in 1977,[53] and also formalized Kuti's relationships with the women living with him; this legal status prevented the Nigerian government from raiding Kuti's compound on the grounds that Kuti had kidnapped the women.[53] Kuti also described polygamy as logical and convenient: "A man goes for many women in the first place. Like in Europe, when a man is married when the wife is sleeping, he goes out and sleeps around. He should bring the women in the house, man, to live with him, and stop running around the streets!"[54] Some characterize his views towards women as misogyny and typically cite songs like "Mattress" as further evidence.[55][56] In a more complex example, he mocks African women's aspiration to European standards of ladyhood while extolling the values of the market woman in "Lady".[56] However, Kuti also critiqued what he considered aberrant displays of African masculinity. In his songs "J.J.D. (Johnny Just Drop)" and "Gentleman", Kuti mocks African men's culturally and politically inappropriate adoption of European standards and declares himself "African man: Original".[53]

Kuti was also an outspoken critic of the United States. At a meeting during his 1981 Amsterdam tour, he "complained about the psychological warfare that American organizations like ITT and the CIA waged against developing nations in terms of language". Because terms such as Third World, undeveloped, or non-aligned countries imply inferiority, Kuti felt they should not be used.[51]
ク ティの歌詞は彼の内面的な考えを表現したものであった。1984年には、権威主義的なナイジェリア連邦共和国の大統領であったムハマド・ブハリを批判し、 侮辱した[48]。最も人気のある曲の一つである「ビースト・オブ・ノーネーション」は、ブハリを「狂人の体をした動物」と呼び、ナイジェリアのピジン語 で ナイジェリアのピジン語で「No be outside Buhari dey ee / na craze man be dat / animal in craze man skini」(ブハリの外にはいない/狂った男の中にいる動物)。クティはアフリカを強く信じており、常にアフリカの人々の間に平和を説いていた。アメリ カのブラック・パワー運動もクティの政治的見解に影響を与えた。 [クティは人権を率直に支持し、彼の曲の多くは独裁政権、特に1970年代と1980年代のナイジェリアの軍国主義的な政府に対する直接的な攻撃であった [25]。また、アフリカ人(特に上流階級)がアフリカの伝統文化を裏切っていると批判した。

1978年、クティは27人の女性と同時に結婚し、一夫多妻制となった[51][52]。 [1977年にナイジェリア政府によるカラクタ共和国への攻撃からクティと彼の妻たちが生き延びた1周年を記念し[53]、またクティと同居する女性たち の関係を正式なものとした。この法的地位により、クティが女性たちを誘拐したという理由でナイジェリア政府がクティの屋敷に踏み込むことを防いだ[53] クティも一夫多妻を論理的かつ便利だと述べている。「男はそもそも多くの女性に手を出す。ヨーロッパでもそうだが、結婚すると妻が寝ているときに男は外に 出て寝まくる。彼は女を家に連れてくるべきだ、男よ、一緒に暮らそう、そして通りを走り回るのは止めよう!」[54]彼の女性に対する見方を女性差別と特 徴付ける者もおり、典型的には「マットレス」のような曲をさらなる証拠として挙げている[55][56]。 より複雑な例では、「レディ」で市場の女性の価値を称賛する一方でアフリカの女性がヨーロッパの標準の女性らしさを熱望していることを嘲っている [56]。しかしクチはアフリカの男性性の異常ともいえる表現についても批判している。J.J.D. (Johnny Just Drop)」と「Gentleman」という曲で、クティはアフリカの男性が文化的、政治的に不適切なヨーロッパの基準を採用することを嘲り、自分自身を 「アフリカの男」と宣言している[53]。オリジナル」である[53]。

クティはまた、アメリカに対する率直な批判者であった。1981年のアムステルダム・ツアー中の会合で、彼は「ITTやCIAのようなアメリカの組織が言 語の面で発展途上国に対して行っている心理戦について不満を述べた」。第三世界、未開発国、非同盟国といった言葉は劣等感を意味するため、クティはそれら が使われるべきではないと考えていた[51]。
Kuti is remembered as an influential icon who voiced his opinions on matters that affected the nation through his music. Since 1998, the Felabration festival, an idea pioneered by his daughter Yeni Kuti,[57] is held each year at the New Afrika Shrine to celebrate the life of this music legend and his birthday. Since Kuti's death in 1997, there has been a revival of his influence in music and popular culture, culminating in another re-release of his catalog controlled by UMG, Broadway and off-Broadway biographically based shows, and new bands, such as Antibalas, who carry the Afrobeat banner to a new generation of listeners.

In 1999, Universal Music France, under Francis Kertekian, remastered the 45 albums that it owned and released them on 26 compact discs. These titles were licensed globally, except in Nigeria and Japan, where other companies owned Kuti's music. In 2005, the American operations of UMG licensed all of its world-music titles to the UK-based label Wrasse Records, which repackaged the same 26 discs for distribution in the United States (where they replaced the titles issues by MCA) and the UK. In 2009, Universal created a new deal for the US and Europe, with Knitting Factory Records and PIAS respectively, which included the release of the Broadway cast recording of the musical Fela! In 2013, FKO Ltd., the entity that owned the rights to all of Kuti's compositions, was acquired by BMG Rights Management.

In 2003, the Black President exhibition debuted at the New Museum for Contemporary Art, New York, and featured concerts, symposia, films, and 39 international artists' works.[58][51][59]

American singer Bilal recorded a remake of Kuti's 1977 song "Sorrow Tears and Blood" for his second album, Love for Sale, featuring a guest rap by Common. Bilal cited Kuti's mix of jazz and folk tastes as an influence on his music.[60]

The 2007 film The Visitor, directed by Thomas McCarthy, depicted a disconnected professor (Richard Jenkins) who wanted to play the djembe; he learns from a young Syrian (Haaz Sleiman) who tells the professor he will never truly understand African music unless he listens to Kuti. The film features clips of Kuti's "Open and Close" and "Je'nwi Temi (Don't Gag Me)".

In 2008, an off-Broadway production about Kuti's life, entitled Fela! and inspired by the 1982 biography Fela, Fela! This Bitch of a Life by Carlos Moore,[61][62] began with a collaborative workshop between the Afrobeat band Antibalas and Tony award-winner Bill T. Jones. The production was a massive success, and sold-out performances during its run and gained critical acclaim. On 22 November 2009, Fela! began a run on Broadway at the Eugene O'Neill Theatre. Jim Lewis helped co-write the script (along with Jones) and obtained producer backing from Jay-Z and Will Smith, among others. On 4 May 2010, Fela! was nominated for 11 Tony Awards, including Best Musical, Best Book of a Musical, Best Direction of a Musical for Bill T. Jones, Best Leading Actor in a Musical for Sahr Ngaujah, and Best Featured Actress in a Musical for Lillias White.[63] In 2011, the London production of Fela! (staged at the Royal National Theatre) was filmed.[51] On 11 June 2012, it was announced that Fela! would return to Broadway for 32 performances.[64]

On 18 August 2009, DJ J.Period released a free mixtape to the general public, entitled The Messengers. It is a collaboration with Somali-born hip-hop artist K'naan paying tribute to Kuti, Bob Marley, and Bob Dylan.

Two months later, Knitting Factory Records began re-releasing the 45 titles controlled by UMG, starting with yet another re-release in the US of the compilation The Best of the Black President, which was completed and released in 2013.[65]

Fela Son of Kuti: The Fall of Kalakuta is a stage play written by Onyekaba Cornel Best in 2010. It has had triumphant acclaim as part of that year's Felabration and returned in 2014 at the National Theatre and Freedom Park in Lagos. The play deals with events in a hideout, a day after the fall of Kalakuta.

The full-length documentary film Finding Fela, directed by Alex Gibney, premiered at the 2014 Sundance Film Festival.

A biographical film by Focus Features, directed by Steve McQueen and written by Biyi Bandele, was rumoured to be in production in 2010, with Chiwetel Ejiofor in the lead role.[66] However, by 2014, the proposal was no longer produced under Focus Features, and while he maintained his role as the main writer, McQueen was replaced by Andrew Dosunmu as the director. McQueen told The Hollywood Reporter that the film was "dead".[67]

The 2019 documentary film My Friend Fela (Meu amigo Fela), made by Joel Zito Araújo, explores the complexity of Kuti's life "through the eyes and conversations" of his biographer Carlos Moore.[68]

The collaborative jazz/afrobeat album Rejoice by Tony Allen and Hugh Masekela, released in 2020, includes the track "Never (Lagos Never Gonna Be the Same)", a tribute to Kuti, through whom Allen and Masekela first met in the 1970s.[69][70]

Kuti's song "Zombie" has appeared in the video game Grand Theft Auto: IV, and he was posthumously nominated to the Rock & Roll Hall of Fame in 2021.[71]

In 2021, Hulu released a six-episode documentary entitled "McCartney 3, 2, 1," in which Paul McCartney is quoted as saying of a visit to see Fela Kuti at the African Shrine, Kuti's club outside of Lagos, in the early 1970s: "The music was so incredible that I wept. Hearing that was one of the greatest music moments of my life."[72]

On 1 November 2021, a blue plaque was unveiled by the Nubian Jak Community Trust at 12 Stanlake Road, Shepherd's Bush, where Kuti first lived when he came to London in 1958 and was studying music at Trinity College.[73][74] The event included tributes from Kuti's daughter Shalewa Ransome-Kuti, Resonance FM broadcaster Debbie Golt, Kuti's former manager Rikki Stein, cover artist Lemi Ghariokwu, and others.[75][76][77]

In 2022, Kuti was inducted into the Black Music & Entertainment Walk of Fame.[78]
ク ティは、国家に影響を与える事柄について、音楽を通じて意見を述べた影響力のあるアイコンとして記憶されている。1998年からは、娘のイェニ・クティが 発案したフェラブレーション・フェスティバル[57]が毎年ニュー・アフリカ・シュラインで開催され、この音楽界の伝説的人物の生涯と誕生日を祝ってい る。1997年にクティが亡くなって以来、音楽と大衆文化における彼の影響の復活があり、UMGが管理する彼のカタログの再リリース、ブロードウェイやオ フブロードウェイでの伝記に基づくショー、新しい世代のリスナーにアフロビートの旗を掲げるアンティバラスなどの新しいバンドで最高潮に達した。

1999年、フランシス・ケルテキアン率いるユニバーサルミュージック・フランスは、所有していた45枚のアルバムをリマスターし、26枚のコンパクト ディスクに収録して発売しました。これらのタイトルは、他の会社がクティの音楽を所有していたナイジェリアと日本を除いて、世界中でライセンスされた。 2005年、UMGのアメリカ事業は、そのワールド・ミュージックの全タイトルをイギリスのレーベル、Wrasse Recordsにライセンスし、同社は同じ26枚のディスクを再パッケージして、アメリカ(ここではMCAが発行したタイトルに代わる)とイギリスでの流 通を開始した。2009年、ユニバーサルはアメリカとヨーロッパで、それぞれニッティング・ファクトリー・レコードとPIASと新たな契約を結び、ミュー ジカル『フェラ!』のブロードウェイ・キャスト盤をリリースした。 2013年、クティの全作曲の権利を所有していたFKO Ltd.がBMGライツ・マネジメントによって買収された。

2003年、ニューヨークの現代美術館で「ブラック・プレジデント」展がデビューし、コンサート、シンポジウム、映画、39人の国際的なアーティストの作品が展示された[58][51][59]。

アメリカの歌手であるビラルは、自身のセカンドアルバム『ラブ・フォー・セール』のためにクティの1977年の曲「悲しみ涙と血」のリメイクを録音し、コ モンのラップをゲストとしてフィーチャーした。ビラルはクティのジャズとフォークが混ざったようなテイストが自分の音楽に影響を与えたと述べている [60]。

トーマス・マッカーシーが監督した2007年の映画『ビジター』は、ジャンベを演奏したい断絶した教授(リチャード・ジェンキンス)を描き、彼は若いシリ ア人(ハーズ・スレイマン)から学び、教授はクティを聴かない限りアフリカ音楽を本当に理解することはできないと話す。この映画では、クティの「Open and Close」と「Je'nwi Temi (Don't Gag Me)」のクリップが使用されています。

2008年、クティの生涯を描いたオフブロードウェイ作品『フェラ!』が、1982年のカルロス・ムーアによる伝記『フェラ!このクソみたいな人生』に触 発され、アフロビートバンド「アンティバラス」とトニー賞受賞者のビル・T・ジョーンズとの共同ワークショップから始まった[61][62]。この作品は 大成功を収め、上演期間中の公演は完売し、批評家の称賛を浴びた。2009年11月22日、ブロードウェイのユージン・オニール・シアターで「フェラ!」 が上演を開始しました。ジム・ルイスがジョーンズと共同で脚本を書き、ジェイ・Zやウィル・スミスなどからプロデューサーの支持を得ました。2010年5 月4日、『フェラ!』はトニー賞のミュージカル賞、ミュージカル本賞、ビル・T・ジョーンズのミュージカル演出賞、サール・ンガウジャーのミュージカル主 演男優賞、リリアス・ホワイトのミュージカル主演女優賞など11部門にノミネートされた。 2011年には、ロンドン公演(ロイヤルナショナルシアターで上演)が撮影された[51][64] 2012年6月11日には、32公演でフェラ!とブロードウェイを再開することが発表された[56]。

2009年8月18日、DJ J.Periodは『The Messengers』と題した無料のミックステープを一般に公開した。ソマリア生まれのヒップホップアーティスト、K'naanとのコラボレーション で、クティ、ボブ・マーリー、ボブ・ディランへのトリビュートである。

その2ヶ月後、ニッティング・ファクトリー・レコードはUMGが管理する45タイトルの再リリースを開始し、2013年に完成・発売されたコンピレーショ ン『ザ・ベスト・オブ・ブラック・プレジデント』のアメリカでの再リリースを皮切りに、さらに多くのタイトルをリリースした[65]。

Fela Son of Kuti: The Fall of Kalakuta』は、2010年にOnyekaba Cornel Bestによって書かれた舞台劇である。その年のFelabrationの一部として凱旋公演を行い、2014年にラゴスのNational TheatreとFreedom Parkで再演されました。この劇では、カラクタ陥落の翌日、隠れ家での出来事が扱われている。

アレックス・ギブニー監督による長編ドキュメンタリー映画『Finding Fela』は、2014年のサンダンス映画祭で初公開された。

スティーブ・マックイーン監督、ビイ・バンデレ脚本のフォーカス・フィーチャーズによる伝記映画は、2010年にチウェテル・エジョフォーを主役に製作中 と噂された[66]。 しかし2014年には、この案はフォーカス・フィーチャーズの下では製作できなくなり、彼は主筆としての役割は維持したものの、マックイーンは監督をアン ドリュー・ドスンムーに交代させられた。マックイーンはThe Hollywood Reporterに、この映画は「死んだ」と語っている[67]。

ジョエル・ジト・アラウージョが製作した2019年のドキュメンタリー映画『わが友フェラ(Meu amigo Fela)』は、彼の伝記作家カルロス・ムーアの「目と会話を通して」クティの人生の複雑さを探求するものである[68]。

2020年にリリースされたトニー・アレンとヒュー・マセケラによるジャズ/アフロビートのコラボレーション・アルバム『Rejoice』には、アレンと マセケラが1970年代に初めて出会ったクティへのトリビュートである「Never (Lagos Never Gonna Be the Same)」という楽曲が含まれている[69][70]。

クティの曲「Zombie」はビデオゲーム『グランド・セフト・オート:IV』に登場し、2021年に死後、ロックの殿堂にノミネートされた[71]。

2021年、Huluは「McCartney 3, 2, 1」と題した6話のドキュメンタリーを公開し、その中でポール・マッカートニーは、1970年代初頭にラゴス郊外のクティのクラブ、アフリカン・シュライ ンにフェラ・クティを見に行った時の言葉を引用している。「音楽があまりに素晴らしくて、涙が出たよ。それを聞いたことは、私の人生で最も素晴らしい音楽 の瞬間の一つでした」[72]。

2021年11月1日、ヌビアン・ジャク・コミュニティ・トラストによって、クティが1958年にロンドンに来てトリニティ・カレッジで音楽を学んでいた 時に初めて住んだ12 Stanlake Road, Shepherd's Bushで青いプレートが除幕された。 [73][74] イベントでは、クティの娘シャレワ・ランソメ・クティ、レゾナンスFM放送局のデビー・ゴルト、クティの元マネージャーのリッキ・スタイン、カバーアー ティストのレミ・ガリオクウらによる賛辞が述べられた[75][76][77]。

2022年、クティはブラック・ミュージック&エンターテインメント・ウォーク・オブ・フェイムに殿堂入りした[78]。
https://en.wikipedia.org/wiki/Fela_Kuti#Discography

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