はじめによんでください

グイド・フォン・リスト

Guido von List, 1848-1919


池田光穂

☆グ イド・カール・アントン・リスト(1848年10月5日 - 1919年5月17日)は、グイド・フォン・リストの名で知られ、オーストリアのオカルティスト、ジャーナリスト、劇作家、小説家であった。彼は、ヴォー タニズムとして知られる現代の異教の新宗教運動を唱え、それは古代ゲルマン民族の宗教の復活であると主張し、また、彼がアルマニズムと呼ぶ、一連の秘教的 な教えも含まれていた。

Guido Karl Anton List (5 October 1848 – 17 May 1919), better known as Guido von List, was an Austrian occultist, journalist, playwright, and novelist. He expounded a modern Pagan new religious movement known as Wotanism, which he claimed was the revival of the religion of the ancient German race, and which included an inner set of Ariosophical teachings that he termed Armanism.

Born to a wealthy middle-class family in Vienna, List claimed that he abandoned his family's Roman Catholic faith in childhood, instead devoting himself to the pre-Christian god Wotan. Spending much time in the Austrian countryside, he engaged in rowing, hiking, and sketching the landscape. From 1877 he began a career as a journalist, primarily authoring articles on the Austrian countryside for nationalist newspapers and magazines. In these he placed a völkisch emphasis on the folk culture and customs of rural people, believing that many of them were survivals of pre-Christian, pagan religion. He published three novels, Carnuntum (1888), Jung Diethers Heimkehr (1894), and Pipara (1895), each set among the German tribes of the Iron Age, as well as authoring several plays. During the 1890s he continued writing völkisch articles, now largely for the nationalist Ostdeutsche Rundschau newspaper, with his works taking on an anti-semitic dimension halfway through that decade. In 1893, he co-founded the Literarische Donaugesellschaft literary society, and involved himself in Austria's Pan-German nationalist movement, a milieu which sought the integration of Austria into the German Empire.

During an 11-month period of blindness in 1902, List became increasingly interested in occultism, in particular coming under the influence of the Theosophical Society, resulting in an expansion of his Wotanic beliefs to incorporate Runology and the Armanen Futharkh. The popularity of his work among the völkisch and nationalist communities resulted in the establishment of a List Society in 1908; attracting significant middle and upper-class support, the Society published List's writings and included an Ariosophist inner group, the High Armanen Order, over whom List presided as Grand Master. Through these ventures he promoted the millenarian view that modern society was degenerate, but that it would be cleansed through an apocalyptic event resulting in the establishment of a new Pan-German Empire that would embrace Wotanism. After having erroneously prophesied that this empire would be established by victory for the Central Powers in World War I, List died on a visit to Berlin in 1919.

During his lifetime, List became a well-known figure among the nationalist and völkisch subcultures of Austria and Germany, influencing the work of many others operating in this milieu. His work, propagated through the List Society, influenced later völkisch groups such as the Reichshammerbund and Germanenorden, and through those exerted an influence on both the burgeoning Nazi Party, the SS and the German Faith Movement. After World War II his work continued to influence an array of Ariosophic and Heathen practitioners in Europe, Australia, and North America.


グイド・カール・アントン・リスト(1848年10月5日 - 1919年5月17日)は、グイド・フォン・リストの名で知られ、オーストリアのオカルティスト、ジャーナリスト、劇作家、小説家であった。彼は、ヴォー タニズムとして知られる現代の異教の新宗教運動を唱え、それは古代ゲルマン民族の宗教の復活であると主張し、また、彼がアルマニズムと呼ぶ、一連の秘教的 な教えも含まれていた。

ウィーンの富裕な中流家庭に生まれたリストは、幼少期に家族のローマ・カトリック信仰を捨て、代わりにキリスト教以前の神ヴォータンに身を捧げたと主張し た。オーストリアの田舎で多くの時間を過ごし、彼はボート漕ぎやハイキング、風景のスケッチに没頭した。1877年からジャーナリストとしてのキャリアを スタートさせ、主にオーストリアの田舎に関する記事を民族主義的な新聞や雑誌に寄稿した。彼は、農村の人々の民族文化や慣習を民族主義的に強調し、それら の多くはキリスト教以前の異教の宗教の名残であると信じていた。彼は3つの小説、『カルヌントゥム』(1888年)、『ユング・ディーターの帰郷』 (1894年)、『ピパラ』(1895年)を出版し、それぞれ鉄器時代のゲルマン民族を舞台とした作品であった。また、いくつかの戯曲も執筆した。 1890年代には、民族主義的な新聞『オストドイチェ・ルンシャウ』に民族主義的な記事を書き続け、その作品は1890年代半ばには反ユダヤ主義的な色合 いを帯びていた。1893年には文学協会「リテラリッシェ・ドナウゲゼルシャフト」を共同設立し、オーストリアのドイツ民族主義運動に関与した。この運動 は、オーストリアをドイツ帝国に統合することを目指すものであった。

1902年の11ヶ月間、失明状態にあったリストは、オカルティズムにますます興味を抱くようになり、特に神智学協会の影響を受け、その結果、ヴォータン 信仰は拡大し、ルーン文字学やアルマン人フサルクを取り入れるようになった。民族主義者や国家社会主義者の間で彼の作品が人気を博した結果、1908年に リスト協会が設立された。中流階級や上流階級の多くの支持を集めたこの協会は、リストの著作を出版し、リストがグランドマスターとして主宰するアリオソ フィストの内部グループ、ハイ・アルマネン・オーダーを含んでいた。これらの事業を通じて、リストは、現代社会は退廃しているが、終末論的な出来事によっ て浄化され、ヴォータン信仰を掲げる新たな全ドイツ帝国が樹立されるという千年王国説を唱えた。第一次世界大戦における中央同盟国の勝利によってこの帝国 が樹立されると誤って予言したリストは、1919年にベルリンを訪問中に死去した。

存命中、リストはオーストリアとドイツのナショナリストおよび民族派(ヴェルキッシュ)サブカルチャーの間で著名な人物となり、この分野で活動する多くの 人々に影響を与えた。リスト協会を通じて広められた彼の思想は、ライヒザマーバントやゲルマノオデンといった民族主義グループに影響を与え、それらのグ ループを通じて、急成長を遂げていたナチス党、親衛隊、ドイツ信仰運動にも影響を与えた。第二次世界大戦後も、彼の思想はヨーロッパ、オーストラリア、北 米のさまざまなアーリア学派や異教主義者の実践者に影響を与え続けた。

Biography
Early life: 1848–77
Guido Karl Anton List was born on 5 October 1848 in Vienna, then part of the Austrian Empire.[1] Born to a prosperous middle-class family, he was the eldest son of Karl Anton List, a leather goods dealer who was the son of Karl List, a publican and vintner.[2] Guido's mother, Marian List, was the daughter of builder's merchant Franz Anton Killian.[1] List was raised in the city's second bezirk, on the eastern side of the Danube canal.[3] Like most Austrians at the time, his family were members of the Roman Catholic denomination of Christianity, with List being christened into this faith at St Peter's Church in Vienna.[3] Reflecting the family's wealth and bourgeoisie status, in 1851 a watercolour portrait of List was painted by the artist Anton von Anreiter.[3]


Heidentor, the Pagan Gate at Carnuntum where List buried wine bottles in 1875
Accounts suggest that List had a happy childhood.[3] Developing a preference for rural areas rather than urban ones,[4] he enjoyed family visits to the countryside of Lower Austria and Moravia, and – encouraged by his father – he began to sketch and paint the castles, prehistoric monuments, and natural scenery of these areas.[3] According to his later account, he developed an early interest in the pre-Christian religions of Austria, coming to believe that the catacombs beneath St. Stephen's Cathedral in Vienna had once been a shrine devoted to a pagan deity. He claimed that on an 1862 visit to the catacombs with his father, he knelt before a ruined altar and swore that when an adult he would construct a temple to the ancient god Wotan.[5]

Although List wanted to become an artist and scholar, he reluctantly agreed to his father's insistence that he enter the family's leather goods business.[3] During his leisure time he devoted himself to writing and sketching as well as rambling, riding, or rowing in the countryside, becoming both a member of the Viennese rowing club Donauhort and the secretary of the Austrian Alpine Association (Österreichischer Alpenverein).[6] He was involved in both solitary and group expeditions into the Austrian Alps, and it was on one of the latter journeys that he left his mountaineering group to spend Midsummer night alone atop the Geiselberg hillfort.[4] On 24 June 1875 he and four friends rowed down the Danube before camping for the night at the site of the ancient Roman fortification of Carnuntum to commemorate the 1500th anniversary of the Battle of Carnuntum, in which Germanic tribes defeated the Roman Army. List later claimed that while his friends caroused, he celebrated the event with a fire and by burying eight bottles of wine in the shape of a swastika beneath the arch of the monument's Pagan Gate.[7]

Early literary endeavours: 1877–1902

A photograph of List in 1878
In 1877, List's father died.[8] List soon abandoned the leather goods business that he inherited, intent on devoting himself to literary endeavours as a journalist, even if this meant a significant reduction in his income.[9] On 26 September 1878 he married his first wife, Helene Förster-Peters.[8] From 1877 to 1887 he wrote for the nationalist magazines Neue Welt ("New World"), Heimat ("Homeland"), Deutsche Zeitung ("German Newspaper"), and the Neue Deutsche Alpenzeitung ("New German Alpine Newspaper"), with his articles being devoted to the Austrian countryside and the folk customs of its inhabitants.[8] His interpretations emphasised what he believed were the pagan origins of Austrian place-names, customs, and legends, describing the landscape as being embodied by genius loci, and expressing clear German nationalist and völkisch sentiment.[8]

In 1888, he published his first novel, Carnuntum, in two volumes. Set in the late fourth century CE, the narrative focused on a romance set against the background of the conflict between Germanic tribes and the Roman Empire around the area of the eponymous Roman fort.[9] The novel established List as a recognised figure within Austria's Pan-German community, a movement of individuals unified in their belief that the majority German-speaking areas of the multi-linguistic and multi-ethnic Austro-Hungarian state should cede and join with the newly established German Empire.[10] The book also brought him to the attention of Friedrich Wannieck, a wealthy industrialist who was the chairman of both the Prague Iron Company and the First Brno Engineering Company. Wannieck was also president of the Verein 'Deutsches Haus' ("'German House' Association"), a nationalist organisation of linguistically German inhabitants of Brno who felt encircled by the largely Czech population of South Moravia.[10] List and Wannieck began corresponding, resulting in a lifelong friendship between the two men.[10] The Verein 'Deutsches Haus' subsequently published three of List's works in its series on German nationalist studies of history and literature.[10]

List began regularly writing for a weekly newspaper, the Ostdeutsche Rundschau ("East German Review"), which had been established in 1890 by the Austrian Pan-German parliamentary deputy Karl Wolf.[11] In 1891, List anthologised many of the magazine articles that he had written over the previous decades in his book Deutsch-Mythologische Landschaftsbilder ("German Mythological Landscape Scenes"), extracts of which were then published in the Ostdeutsche Rundschau.[11] Further völkisch articles on various topics pertaining to Austria's folk culture and to its ancient Germanic tribes followed during the 1890s, although midway through that decade his work took on an explicitly anti-semitic nature with articles such as "Die Juden als Staat und Nation" ("The Jews as a State and Nation").[11] Other Austrian German nationalist newspapers which published his articles during this period included the Bote aus dem Waldviertel ("The Waldviertel Herald") and Kyffhäuser.[11]


A scenic view of Höllental from List's Deutsch-Mythologische Landschaftsbilder
List began lecturing on these subjects; for instance, in February 1893 he spoke to the nationalist Verein 'Deutsches Geschichte' ("'German History' Association) on the ancient priesthood of Wotan.[12] He also worked as a playwright, and in December 1894 his play Der Wala Erweckung ("The Wala's Awakening") was premiered at an event organised by the Bund der Germanen (Germanic League) which was devoted to the German nationalist cause, with Jews being explicitly banned from attending the event.[12] Alongside his affiliation with the Bund, List was also a member of the Deutscher Turnverein (Germanic Gymnastic League), a strongly nationalistic group to whom he contributed literary works for their events.[12]

In 1893, List and Fanny Wschiansky founded a belletristic society devoted to encouraging German nationalist and neo-romantic literature in Vienna, the Literarische Donaugesellschaft ("Danubian Literary Society").[12] The group was partly based upon the 15th-century Litteraria Sodalita Danubiana created by the Viennese humanist Conrad Celtes, about whom List authored a brief biography in 1893.[12] He also authored two further novels during the 1890s, both of which were historical romances set in Iron Age Germany.[12] The first appeared in 1894 as Jung Diethers Heimkehr ("Young Diether's Homecoming"), which told the story of a young Teuton living in the fifth century who has been forcefully converted to Christianity but who returns to his original solar cult.[12] The second was Pipara, a two-volume story published in 1895 which told the story of an eponymous Quadi maiden who escaped captivity from the Romans to become an empress.[12] In 1898, he then authored a catechism exhibiting a form of pagan deism titled Der Unbesiegbare ("The Invincible").[13]

List's activities had made him a celebrity within the Austrian Pan-German movement, with the editors of the Ostdeutsche Rundschau convening a Guido List evening in April 1895 and South Vienna's Wieden Singers' Club holding a List festival in April 1897.[13] Having divorced his previous wife, in August 1899 List married Anna Wittek, who was from Stecky in Bohemia. Despite List's modern Pagan faith, the wedding was held in an evangelical Protestant church, reflecting the growing popularity of Protestantism among Austria's Pan-German community, who perceived it as a more authentically German form of Christianity than the Catholicism that was popular among Austria-Hungary's other ethnic and linguistic communities.[13] Wittek had previously appeared in a performance of List's Der Wala Erweckung and had publicly recited some of his poetry.[13] Following their marriage, List devoted himself fully to drama, authoring the plays König Vannius ("King Vannius") in 1899, Sommer-Sonnwend-Feuerzauber ("Summer Solstice Fire Magic") in 1901 and Das Goldstück ("The Gold Coin") in 1903.[14] He also authored a pamphlet titled Der Wiederaufbau von Carnuntum ("The Reconstruction of Carnuntum") in 1900, in which he called for the reconstruction of the ancient Roman amphitheatre at Carnuntum as an open-air stage through which Wotanism could be promoted.[15]

Later life: 1902–19

"List... belonged to an older generation than most of his pre-war fellow ideologues and thus became a cult figure on the eastern edge of the German world. He was regarded by his readers and followers as a bearded old patriarch and a mystical nationalist guru whose clairvoyant gaze had lifted the glorious Aryan and Germanic past of Austria into full view from beneath the debris of foreign influences and Christian culture. In his books and lectures List invited true Germans to behold the clearly discernible remains of a wonderful theocratic Ario-German state, wisely governed by priest-kings and gnostic initiates, in the archaeology, folklore, and landscape of his homeland."

— Historian of esotericism Nicholas Goodrick-Clarke.[1]

According to the historian Nicholas Goodrick-Clarke, 1902 marked "a fundamental change in the character of [List's] ideas: occult ideas now entered his fantasy of the ancient Germanic faith."[15] This began when he received an operation to remove a cataract from his eye, after which he was left blind for eleven months. During this period of rest and recuperation, he contemplated questions surrounding the origins of the German language and the use of runes.[16] He subsequently produced a manuscript detailing what he deemed to be a proto-language of the Aryan race, in which he claimed that occult insight had enabled him to interpret the letters and sounds of both runes and emblems and glyphs found on ancient inscriptions.[15] Terming it "a monumental pseudo-science", Goodrick-Clarke also noted that it constituted "the masterpiece of his occult-nationalist researches".[15] List sent a copy to the Imperial Academy of Sciences in Vienna, but they declined to publish it.[15] In 1903 List published an article in Die Gnosis magazine, which reflected a clear influence from the ideas of the Theosophical Society.[15]

List had occasionally used the title of von in his name from 1903 onward, but began using it permanently in 1907. The term was used to denote that an individual was a member of the nobility, and when the nobility archive ordered an official enquiry into List's use of the term, he was called before magistrates in October 1907. He defended his usage of the term with the claim that he was the descendant of aristocrats from Lower Austria and Styria, and that his great-grandfather had abandoned the title to become an inn keeper.[17] Goodrick-Clarke noted that whatever the legitimacy of List's unproven claims, claiming the title of von was "an integral part of [List's] religious fantasy" because in his mind it connected him to the ancient Wotanist priesthood, from whom he believed Austria's aristocrats were descended.[18] It is possible that List decided to adopt the usage of the term after his friend, the fellow prominent Ariosophist Lanz von Liebenfels, had done so in 1903.[18]


An 'Armanist pilgrimage' to the Pagan Gate, June 1911. List is third from left.
List's popularity among the Pan-Germanist movement resulted in suggestions that a society devoted to the promotion of List's work be established.[19] This materialised as the Guido-von-List-Gesellschaft in March 1908, which was largely funded by the Wannieck family but which also included many prominent figures from middle and upper-class Austrian and German society.[20] At Midsummer 1911, List founded the High Armanen Order (Hoher Armanen-Ordem), or HAO, as an inner group of Armanist practitioners within the List Society with whom he went on pilgrimages to various places that he believed had been ancient cultic sites associated with the worship of Wotan.[21] He operated as leader of this group, using the title of Grand Master.[22] The List Society also produced six booklets authored by List himself between 1908 and 1911. Titled "Ario-Germanic research reports", they covered List's opinions on the meaning and magical power of runes, the ancient Wotanic priesthood, Austrian folklore and place-names, and the secret messages within heraldic devices.[23] In 1914, the Society then published List's work on runes and language that the Imperial Academy had turned down.[23] The first three of these publications furthered List's reputation across both the völkisch and nationalist subcultures within both Austria and Germany.[23] Many other writers were inspired by List, with a number of works being specifically dedicated to him.[24] The editor of Prana, Johannes Balzli, authored a biography of List that was published in 1917.[24]

During World War I, List erroneously proclaimed that there would be victory for the Central Powers of Germany and Austria-Hungary, claiming to have learned this information from a vision that he experienced in 1917.[25] By 1918, List was in declining health, furthered by the food shortages experienced in Vienna as a result of the war.[25] In the spring of 1919, at the age of 70, List and his wife set off to recuperate and meet followers at the manor house of Eberhard von Brockhusen, a List Society patron who lived at Langen in Brandenburg, Germany.[26] On arrival at the Anhalter Station at Berlin, List felt too exhausted to continue the journey. After a doctor had diagnosed a lung inflammation his health deteriorated quickly, and he died in a Berlin guesthouse on the morning of 17 May 1919.[27] He was cremated in Leipzig and his ashes laid in an urn and then buried at the Vienna Central Cemetery, Zentralfriedhof.[27] An obituary of List authored by Berlin journalist Philipp Stauff then appeared in the Münchener Beobachter.[27]


経歴
幼少期:1848年~1877年
グイド・カール・アントン・リストは1848年10月5日、当時オーストリア帝国の一部であったウィーンで生まれた。[1] 裕福な中流階級の家庭に生まれた彼は、酒場経営者でブドウ栽培者でもあったカール・リストの息子で、皮革製品販売業者のカール・アントン・リストの長男で あった。[2] グイドの母マリアン・リストは、建築資材商フランツ・アントン・キリアンの娘であった。[1] リストは 市の第2区、ドナウ運河の東側で育った。[3] 当時のオーストリア人の大半と同様に、彼の家族はキリスト教のローマ・カトリック教徒であり、リストはウィーンの聖ペテロ教会で洗礼を受けた。[3] 家族の裕福さとブルジョワ階級の地位を反映して、1851年には画家アントン・フォン・アンライターによってリストの水彩画が描かれた。[3]


1875年にリストがワインボトルを埋めたカルヌントゥムの異教の門、ヘーデントール
リストは幸せな子供時代を過ごしたと言われている。[3] 都市よりも田舎を好み、[4] ニーダーエスターライヒ州やモラヴィアの田舎に家族で出かけることを楽しんだ。また、父親の影響で、 これらの地域の自然風景を描き始めた。[3] 後の彼の証言によると、彼はオーストリアのキリスト教以前の宗教に早くから興味を抱くようになり、ウィーンの聖シュテファン大聖堂の地下にあるカタコンベ がかつて異教の神を祀る神殿であったと信じるようになった。1862年に父親とともにカタコンベを訪れた際、彼は廃墟となった祭壇の前に跪き、大人になっ たら古代神ヴォータンを祀る神殿を建設すると誓ったと主張している。

リストは芸術家や学者になりたかったが、父親の主張に渋々従い、家業の皮革製品事業に入ることになった。[3] 余暇には執筆やスケッチに没頭し、田舎で乗馬やボートを楽しんだ。また、ウィーンの ウィーンのボートクラブ「ドナウホルト」のメンバーとなり、オーストリア山岳会の書記も務めた。[6] 彼は単独およびグループでのオーストリア・アルプス探検に参加し、後者の探検の1つで、ガイゼルベルクの丘の上で真夏の夜を単独で過ごすために登山グルー プから離れた 。1875年6月24日、彼は友人4人とともにドナウ川をボートで下り、古代ローマの要塞カルヌントゥムの跡地でキャンプをしながら、ゲルマン部族がロー マ軍を打ち負かしたカルヌントゥムの戦いから1500年目を記念した。リストは後に、友人たちが騒いでいる間、彼は火を灯し、記念碑の異教徒の門のアーチ の下に8本のワインボトルを卍の形に埋めて、この出来事を祝ったと主張した。[7]

初期の文学的試み:1877年~1902年

1878年のリストの写真
1877年、リストの父が死去した。[8] リストはすぐに、相続した皮革製品事業を放棄し、収入が大幅に減少しても、ジャーナリストとして文学に専念することを決意した。[9] 1878年9月26日、彼は最初の妻、ヘレーネ・フォースター=ピータースと結婚した。[8] 1877年から1887年にかけて、彼は民族主義的な雑誌に寄稿した。『ノイエ・ヴェルト(Neue Welt)』、『ハイマート(Heimat)』、『ドイチェ・ツァイトゥング(Deutsche Zeitung)』、『ノイエ・ドイチェ・アルペンツァイトゥング(Neue Deutsche Alpenzeitung)』などの雑誌に寄稿し、記事ではオーストリアの田舎や住民の民族風習について論じた。[8] 彼の解釈では、オーストリアの地名、風習、伝説の異教的な起源を強調し、風景はゲニウス・ロキによって体現されていると表現し、明確なドイツ民族主義と民 族感情を表明した。[8]

1888年、リストは2巻からなる処女作『カルヌントゥム』を出版した。西暦4世紀後半を舞台に、ローマ帝国の同名の要塞の周辺で繰り広げられるゲルマン 民族とローマ帝国の対立を背景にした恋愛物語である。[9] この小説により、リストはオーストリアの汎ドイツ主義者たちの間で認められた存在となった。汎ドイツ主義とは、 多言語・多民族国家であったオーストリア=ハンガリー帝国のドイツ語話者が多数を占める地域は、新たに建国されたドイツ帝国に割譲され、その一部となるべ きであるという信念のもとに団結した個人による運動である。この小説により、リストはプラハ鉄鋼会社とブルノ第一エンジニアリング会社の会長を務める大実 業家フリードリヒ・ワニエックの目に留まることにもなった。ヴァニエックは、南モラヴィアのチェコ人が大半を占める地域に囲まれていると感じていたブルノ の言語的にドイツ人の住民による民族主義団体「ドイツの家協会」の会長でもあった。[10] リストとヴァニエックは文通を始め、生涯にわたる友情を育んだ。[10] その後、「ドイツの家協会」は、ドイツ民族主義の歴史と文学に関する研究シリーズで、リストの著作3点を出版した。[10]

リストは、1890年にオーストリアの汎ドイツ主義の国会議員カール・ヴォルフによって創刊された週刊新聞『東ドイツ・ルンデシャウ (Ostdeutsche Rundschau)』に定期的に寄稿するようになった。[11] 1891年、リストは過去数十年間に執筆した同誌の記事の多くを自身の著書『 Deutsch-Mythologische Landschaftsbilder(「ドイツ神話的風景画」)にまとめ、その抜粋はOstdeutsche Rundschauに掲載された。[11] 1890年代には、オーストリアの民族文化や古代ゲルマン民族に関するさまざまなトピックに関する民族主義的な記事がさらに続いたが、1890年代半ばに は、彼の作品は 「Die Juden als Staat und Nation」(「国家と国民としてのユダヤ人」)などの記事で、明白な反ユダヤ主義の性質を帯びるようになった。[11] この時期にリストの論文を掲載したオーストリア・ドイツ民族主義の新聞としては、『Bote aus dem Waldviertel』(「ヴァルトフィアテルの使者」)や『Kyffhäuser』などがある。[11]


リストの『ドイツ神話的風景画』より、ヘルンタール渓谷の景観
リストはこれらのテーマについて講義を始めた。例えば、1893年2月には民族主義団体「ドイツの歴史協会」で、古代の神官ヴォータンについて講演してい る。[12] また、劇作家としても活動し、1894年12月には、 ドイツ民族主義の運動に専念する「ゲルマン同盟」が主催するイベントで初演された。このイベントにはユダヤ人の参加は明確に禁止されていた。[12] 同盟に所属する一方で、リストは「ゲルマン体操同盟」のメンバーでもあった。このグループは強い民族主義的傾向を持つグループであり、リストは彼らのイベ ントのために文学作品を提供していた。[12]

1893年、リストとファニー・ヴシャンスキーは、ウィーンにおけるドイツ民族主義と新ロマン主義文学の奨励を目的とした文芸団体「ドナウ文学協会」を設 立した。[12] この団体は、15世紀にウィーンの人文主義者コンラート・チェルテスが創設した「リテラリア・ソダリタ・ダヌビアーナ」を基盤としていた。リストは 1893年にチェルテスについて短い伝記を執筆している。1893年に簡潔な伝記を著している。[12] また、1890年代にはさらに2つの小説を著しており、いずれも鉄器時代のドイツを舞台にした歴史ロマンス小説であった。[12] 最初の作品は1894年に『ユング・ディーターの帰郷』(Jung Diethers Heimkehr)として発表された。これは、5世紀に暮らす若いチュートン人が、強制的にキリスト教に改宗させられたものの、 元の太陽崇拝に戻ったという話である。[12] 2作目は『Pipara』という2巻構成の物語で、1895年に発表された。この物語は、ローマ人による捕虜生活から逃れて女帝となったクァディ族の乙女 の物語である。[12] 1898年には、異教の自然神論の一形態を示す『Der Unbesiegbare』(「無敵」)という題の教理問答書を著した。[13]

リストの活動は、オーストリアの汎ドイツ運動において彼を有名人にした。1895年4月には『オストドイチェ・ルンダシャウ』の編集者たちが「ギド・リス トの夕べ」を、1897年4月にはウィーン南部のウィーデン・シンガーズ・クラブが「リスト祭」を開催した。リストは近代ペイガニズムを信仰していたが、 結婚式は福音派プロテスタント教会で行われた。これは、オーストリアの汎ドイツ人社会の間でプロテスタントが人気を集めていたことを反映したものであり、 プロテスタントは、オーストリア=ハンガリー帝国の他の民族や言語集団の間で人気があったカトリックよりも、より正統的なドイツのキリスト教の形態である と認識されていた。[13] ヴィッテクは以前、リストの『 の『ヴァラの目覚め』に出演し、自身の詩を朗読したこともある。[13] 結婚後、リストは演劇に専念し、1899年に『ヴァニウス王』、1901年に『夏至の火の魔法』、1903年に『 1903年には『金貨』を著した。[14] また、1900年には『カルヌントゥムの再建』と題するパンフレットを著し、カルヌントゥムの古代ローマ円形闘技場を野外ステージとして再建し、そこを舞 台にヴォータニズムを推進すべきだと主張した。[15]

晩年:1902年~19年

「リストは、戦前の同調者たちの大半よりも古い世代に属していたため、ドイツ語圏の東端ではカルト的な存在となった。読者や信奉者からは、髭を生やした家 長であり、透視能力でオーストリアの輝かしいアーリア人およびゲルマン人の過去を、外国の影響やキリスト教文化の瓦礫の下から完全に浮かび上がらせた神秘 的な民族主義の指導者とみなされていた。リストは著書や講演で、真のドイツ人に対して、神権政治による素晴らしいアリオ・ゲルマン国家の明確な遺跡を、故 郷の考古学、民俗学、景観の中に見るよう呼びかけた。

— 秘教史家ニコラス・グッドリック=クラーク

歴史家ニコラス・グッドリック=クラークによると、1902年は「リストの思想の性格に根本的な変化が起こった年である。オカルト思想が古代ゲルマン信仰 の幻想に入り込んだ」年であった。[15] きっかけは、白内障の手術を受け、その後11ヶ月間失明状態になったことだった。この休息と療養期間中、彼はドイツ語の起源とルーン文字の使用に関する問 題について熟考した。[16] その後、彼はアーリア人の原言語とみなしたものを詳細に記した原稿を作成した。その原稿の中で、彼はオカルト的な洞察力によって、古代の碑文に記された ルーン文字とエンブレムやグリフの文字と音を解釈することができたと主張した。[15] グッドリック=クラークはこれを「 「記念碑的な疑似科学」と称し、グッドリック=クラークはまた、リストの研究が「彼のオカルト民族主義的研究の最高傑作」であると指摘した。[15] リストはウィーンの帝国科学アカデミーに論文を送ったが、彼らはその出版を断った。[15] 1903年、リストは雑誌『Die Gnosis』に論文を発表したが、そこには神智学協会の思想からの明らかな影響が反映されていた。[15]

リストは1903年以降、時折自分の名前にフォンという称号を使用していたが、1907年には恒久的に使用し始めた。この称号は、個人が貴族の一員である ことを示すために使用されていた。貴族の記録保管所がリストの称号の使用について正式に調査を命じたため、1907年10月に彼は裁判官の前に召喚され た。彼は、自分がニーダーエスターライヒとシュタイアーマルクの貴族の子孫であり、曽祖父が爵位を捨てて宿屋の主人になったと主張し、その用語の使用を正 当化した。[17] グッドリック=クラークは、リストの証明されていない主張の正当性はともかく、フォンという称号を名乗ることは「リストの 。なぜなら、彼の中では、フォンという称号は彼を古代のヴォータン教の司祭と結びつけ、オーストリアの貴族は彼らの子孫であると信じていたからである。 [18] リストがこの称号の使用を始めたのは、友人の著名なアリオソフィスト、ランツ・フォン・リーベンフェルスが1903年にそうした後に続いた可能性がある。 [18]


1911年6月、異教徒の門への「アルマニスト巡礼」。リストは左から3番目。
リストの汎ドイツ主義運動における人気は、リストの業績の推進に専念する団体の設立を提案する結果となった。[19] これが1908年3月に実現し、グイド・フォン・リスト協会として発足した。この協会は主にワニエック家によって資金提供されたが、 オーストリアおよびドイツの中流・上流階級の著名人たちも含まれていた。[20] 1911年の夏至に、リストはリスト協会内のアルマン教信者の内輪のグループとして、ハイ・アルマネン・オーダー(HAO)を創設した。 彼はこのグループのリーダーとして、グランドマスターの肩書きを用いていた。[22] リスト協会は1908年から1911年の間に、リスト自身が執筆した6冊の小冊子も出版した。「アリオ・ゲルマン研究報告書」と題されたそれらの小冊子 は、ルーン文字の意味と魔力、古代のヴォータン神官、オーストリアの民話と地名、紋章に秘められたメッセージなど、リストの意見をまとめたものであった。 [23] 1914年には、帝国学士院が却下したリストのルーン文字と言語に関する著作を協会が出版した。[23] これらの出版物のうち最初の3つは、オーストリアとドイツの両国における民族主義と国家主義のサブカルチャーの両方において、リストの名声を高めることと なった。[23] リストに影響を受けた作家は多く、リストに捧げられた作品も数多く存在した。[24] 『プラナ』誌の編集者ヨハネス・バルツリは、1917年にリストの伝記を著した。[24]

第一次世界大戦中、リストはドイツとオーストリア=ハンガリー帝国の中央同盟国が勝利を収めるだろうと誤って宣言し、その情報を1917年に見たビジョン から得たものだと主張した。[25] 1918年までに、リストは健康を損ない、戦争の結果ウィーンで経験した食糧不足によってさらに悪化した。[25] 1919年の春、70歳になったリストとその妻は、ブランデンブルク州ランゲンに住むリスト協会の後援者エバーハルト・フォン・ブロックハウゼンの邸宅で 療養し、支持者たちと会うために出発した。[26] ベルリンのアンハルター駅に到着したとき、リストは疲れ果てており、それ以上旅を続けることはできなかった。医師に肺の炎症と診断された後、健康状態は急 速に悪化し、1919年5月17日の朝、ベルリンのゲストハウスで死去した。[27] 彼はライプツィヒで火葬され、遺灰は骨壷に納められ、ウィーン中央墓地に埋葬された。[27] ベルリンのジャーナリスト、フィリップ・シュタウフが執筆したリストの死亡記事が『Münchener Beobachter』に掲載された。[27]

Ideology
Main article: Ariosophy

Odin the Wanderer (1896) by Georg von Rosen
List promoted a religion termed "Wotanism", which he saw as the exoteric, outer form of pre-Christian Germanic religion, while "Armanism" was the term he applied to what he believed were the esoteric, secret teachings of this ancient belief system.[28] He believed that while Wotanism expounded polytheism for the wider population, those who were members of the Armanist elite were aware of the reality of monotheism.[29] List's Armanism would later be classified as a form of "Ariosophy", a term which was coined by Lanz von Liebenfels in 1915.[30] Goodrick-Clarke considered List's ideas to be a "unique amalgam of nationalist mythology and esotericism".[23] Religious studies scholar Olav Hammer noted that List's Wotanism "increasingly came to consist of an original synthesis of his reading of Germanic mythology with Theosophy".[31] List's early Theosophical influence came largely from the writings of German Theosophist Max Ferdinand Sebaldt von Werth, who had combined Theosophical ideas with his own interpretations of Germanic mythology and emphasis on racial doctrines, thus anticipating Ariosophy.[32] In later work, this Theosophical influence over List's thinking grew, and he began referencing works such as Helena Blavatsky's Die Geheimlehre ("The Secret Doctrine") and William Scott-Elliot's The Lost Lemuria in his publications.[33] He expressed the view that Norse mythology accorded with – and thus proved – the cosmogonical teachings of Theosophy.[34]

Much of List's understanding of the ancient past was based not on empirical research into historical, archaeological, and folkloric sources, but rather on ideas that he claimed to have received as a result of clairvoyant illumination.[35] Later writer Richard Rudgley thus characterised List's understanding of the "pagan past" as an "imaginative reconstruction".[36] List's Wotanism was constructed largely on the Prose Edda and the Poetic Edda, two Old Norse textual sources which had been composed in Iceland during the late Middle Ages; he nevertheless believed that they accurately reflected the belief systems of Germany, having been authored by "Wotanist" refugees fleeing Christianity.[37] He believed that prior to the spread of Christianity into Northern Europe, there had once been a culturally unified German civilisation that had been spread across much of Europe, which came to be degraded and divided under the impact of Christianity.[38] He believed that the Danubian region of modern Austria had thus been part of this unified German civilisation before the growth of the Roman Empire, an idea in contrast to the view accepted by historians of the time that linguistically German communities only settled in the area during the reign of the Frankish king Charlemagne in the ninth century CE, pushing out the pre-existing linguistically Celtic groups.[39]

Runes and the Armanenschaft
List believed that the basic teachings of Wotanism were found in the runic alphabet, believing that they could be deciphered by linking these letters with particular runic spells which appear in the Old Norse Havamal.[40] He claimed to have deciphered these secret meanings himself, translating them as statements such as "Know yourself, then you know everything", "Do not fear death, he cannot kill you", "Marriage is the root of the Aryan race!", and "Man is one with God!"[41] List emphasised the importance of a mystical union between humans and the universe,[41] viewing divinity as being immanent in nature, with all life being an emanation of it.[42] Connected to this, he believed in a close identification between the racial group – the volk or folk – and the natural world.[41] List believed that human beings had an immortal soul, and that it would be reincarnated according to the laws of karma until eventually uniting with divinity.[43]


Runic Circle of the Armanen Futharkh.
In the 1890s, List initially devised the idea that ancient German society had been led by a hierarchical system of initiates, the Armanenschaft, an idea which had developed into a key part of his thinking by 1908.[44] List's image of the Armanenschaft's structure was based largely on his knowledge of Freemasonry. He claimed that the ancient brotherhood had consisted of three degrees, each with their own secret signs, grips, and passwords.[45] He believed that the Armanenschaft had societal control over the ancient German people, acting as teachers, priests, and judges.[46] In List's interpretation of history, the Christian missionaries persecuted the Armanenschaft, resulting in many fleeing northward into Scandinavia and Iceland.[47] He believed that they developed a secretive language for transmitting their teachings, known as kala.[48]

List claimed that after the Christianisation of Northern Europe, the Armanist teachings were passed down in secret, thus resulting in their transmission through later esoteric traditions such as Freemasonry and Rosicrucianism.[49] He also claimed that the Medieval Knights Templar had been keepers of these Armanist secrets, and that they had been persecuted by the Christian establishment as a result of this; he believed that the deity they were accused of worshiping, Baphomet, was actually a sigil of the Maltese Cross representing Armanist teachings.[50] According to List, a number of prominent Renaissance humanists – including Giovanni Pico della Mirandola, Giordano Bruno, Johannes Trithemius, Heinrich Cornelius Agrippa, and Johann Reuchlin – were also aware of this ancient Armanist teaching, with List claiming that he was actually the reincarnation of Reuchlin.[51] In addition, List claimed that in the eighth century, Armanists had imparted their secret teachings to the Jewish rabbis of Cologne in the hope of preserving them from Christian persecution; he believed that these teachings became the Kabbalah, which he therefore reasoned was an ancient German and not Jewish innovation, thus legitimising its usage in his own teachings.[52] Rudgley stated that this "tortuous argument" was used to support List's anti-semitic agenda.[53]

Millenarian views
List generally saw the world in which he was living as one of degeneration,[54] comparing it with the societies of the Late Roman and Byzantine Empires.[55] He bemoaned the decline of the rural peasantry through urbanisation, having witnessed how Vienna's population tripled between 1870 and 1890, resulting in overcrowding, a growth in diseases like tuberculosis, and a severe strain on the city's resources.[56] A staunch monarchist, he opposed all forms of democracy, feminism, and modern trends in the arts, such as those of the Vienna Secessionists.[54] Influenced by the Pan-Germanist politician Georg Ritter von Schönerer and his Away from Rome! movement, List decried the growing influence of linguistically Slavic communities within the Austro-Hungarian Empire.[57] He was opposed to laissez-faire capitalism and large-scale enterprise, instead favouring an economic system based on small-scale artisans and craftsmen, being particularly unhappy with the decline in tradesmen's guilds.[58] He was similarly opposed to the modern banking sector and financial institutions, deeming it to be dominated by Jews; in criticising these institutions, he expressed anti-semitic sentiments.[54] Such views of the country's economic situation were not uncommon in Austria at the time, having become particularly widespread following the Panic of 1873.[54] The later Heathen and runologist Edred Thorsson noted that List's "theories were to some degree based on the anti-semitic dogmas of the day",[59] while Hammer stated that the Ariosophic tradition promulgated by List and others was "unambiguously racist and anti-semitic".[31]

List believed that the degradation of modern Western society was as a result of a conspiracy orchestrated by a secret organisation known as the Great International Party,[60] an idea influenced by anti-semitic conspiracy theories.[61] Adopting a millenarianist perspective, he believed in the imminent defeat of this enemy and the establishment of a better future for the Ario-German race.[62] In April 1915 he welcomed the start of World War I as a conflict that would bring about the defeat of Germany's enemies and the establishment of a golden age for the new Ario-German Empire.[63] Toward the war's end, he believed that the German war dead would be reincarnated as a generation who would push through with a national revolution and establish this new, better society.[64] For List, this better future would be intricately connected to the ancient past, reflecting his belief in the cyclical nature of time, something which he had adopted both from a reading of Norse mythology and from Theosophy.[65] Reflecting his monarchist beliefs, he envisioned this future state as being governed by the House of Habsburg,[66] with a revived feudal system of land ownership being introduced through which land would be inherited by a man's eldest son.[67] In List's opinion, this new empire would be highly hierarchical, with non-Aryans being subjugated under the Aryan population and opportunities for education and jobs in public service being restricted to those deemed racially pure.[68] He envisioned this Empire following the Wotanic religion which he promoted.[32]


イデオロギー
詳細は「アリオソフィー」を参照

ゲオルク・フォン・ローゼンによる『さまよえるオーディン』(1896年)
リストは「ヴォータン信仰」と称する宗教を推進した。これは、キリスト教以前のゲルマン宗教の顕教的な外見であると彼は考えていた。一方、「アルマニズ ム」は、彼がこの古代信仰体系の秘教的な秘密の教えであると信じたものに適用した用語であった。[28] リストは、ヴォータン信仰が広範な人々に対して多神教を説く一方で、アルマニストのエリート層に属する人々は 一神教の現実を認識していた。[29] リストのアルマニズムは後に「アリオソフィー」の一形態として分類されることになるが、この用語は1915年にランツ・フォン・リーベンフェルスによって 造られたものである。[30] グッドリック=クラークは、リストの思想を「民族神話と秘教のユニークな融合」であるとみなしている。[23] 宗教学者のオラフ・ハマーは、リストの ヴォータニズムは「次第に、ゲルマン神話に対する彼の解釈と神智学との独自の総合から成るようになった」と指摘している。[31] リストの初期の神智学的な影響は、主にドイツの神智学者マックス・フェルディナント・ゼバルト・フォン・ヴェルトの著作によるものであった。彼は神智学的 な考えをゲルマン神話の独自の解釈と人種的教義の強調と組み合わせ、こうしてアリオソフィーを予見した。[32 。後の著作では、リストの思想に対するこの神智学の影響はさらに強まり、ヘレナ・ブラヴァツキーの『秘密教義』やウィリアム・スコット=エリオットの『失 われたレムリア』などの著作を引用するようになった。[33] 彼は、北欧神話は神智学の宇宙創世論と一致しており、したがって神智学の宇宙創世論を証明しているという見解を示した。[34]

リストの古代に関する理解の多くは、歴史、考古学、民間伝承の資料に関する実証的な研究ではなく、むしろ透視による啓示の結果として受け取ったと主張する 考えに基づいている。[35] 後に著述家となったリチャード・ラドリーは、リストの「異教徒の過去」に関する理解を「想像力豊かな再構成」と評している。[36] リストのヴォータン信仰は、主に エッダと詩エッダという2つの古ノルド語のテキスト資料を基に構築された。それにもかかわらず、彼はそれらがキリスト教から逃れた「ヴォータン主義者」の 亡命者たちによって著されたものであり、ドイツの信仰体系を正確に反映していると信じていた。[37] 彼は、キリスト教が北欧に広まる前には、かつてはヨーロッパの大部分に広がっていた文化的に統一されたゲルマン文明が存在していたが、それがキリスト教の 影響で衰退し、分裂したと信じていた。キリスト教の影響で衰退し分裂したと考えていた。[38] 彼は、ローマ帝国の拡大以前には、現在のオーストリアのドナウ川流域は、この統一されたゲルマン文明の一部であったと考えていた。これは、言語学的にゲル マン系の人々がこの地域に定住したのは、西暦9世紀のフランク王国のシャルルマーニュ王の治世下で、それ以前から存在していた言語学的にケルト系の人々を 追い出したという、当時の歴史家の受け入れている見解とは対照的な考えである。[39]

ルーン文字とアルマネスチャフト
リストは、ヴォータニズムの基本的な教えはルーン文字に含まれていると考え、それらの文字を古ノルド語のハヴァマルに登場する特定のルーン呪文と結びつけ ることで解読できると信じていた。[40] 彼はこれらの秘密の意味を自ら解読したと主張し、それらを「汝自身を知り、そうすればすべてを知るだろう 」、「死を恐れるな、死は汝を殺すことはできない」、「結婚はアーリア人種の根源である!」、「人間は神と一体である!」などと訳した。[41] リストは人間と宇宙の神秘的な結合の重要性を強調し、[41] 神性を自然に内在するものと考え、すべての生命は自然の放射であるとみなした 。これに関連して、彼は民族集団(フォルクまたはフォーク)と自然界が密接に同一であると信じていた。リストは、人間には不滅の魂があり、それはカルマの 法則に従って転生を繰り返し、最終的には神性と一体化すると考えていた。


アルマンエン族のルーン文字サークル
1890年代、リストは当初、古代ゲルマン社会は階層的な入門者組織であるアルマンエン族によって統治されていたという考えを考案した。この考えは 1908年までに彼の思想の重要な一部へと発展した。[44] リストのアルマンエン族の構造に関するイメージは、フリーメイソンに関する彼の知識に大きく基づいている。彼は、古代の同胞団は3つの階級から成り、それ ぞれが独自の秘密の合図、握り方、合い言葉を持っていたと主張した。[45] 彼は、アルマネスアハフトが古代のゲルマン民族に対して社会的統制力を持ち、教師、司祭、裁判官として行動していたと信じていた。[46 リストの歴史解釈では、キリスト教宣教師がアルマニエンシャフトを迫害した結果、多くのアルマニエンシャフトの信者がスカンディナヴィアやアイスランドへ と北へ逃れたという。[47] リストは、彼らは彼らの教えを伝えるために秘密の言語を開発したと信じていた。それは「カラ」として知られている。[48]

リストは、北欧のキリスト教化後、アルマニストの教えは秘密裏に受け継がれ、フリーメイソンや薔薇十字団などの後世の秘教的な伝統を通じて伝達されたと主 張した。[49] また、中世のテンプル騎士団はこれらのアルマニストの秘密を守り、その結果としてキリスト教の体制から迫害されたと主張した。リストは、彼らが崇拝してい ると非難された神バフォメットは 、実際にはアルマニズムの教えを表すマルタ十字の紋章であると信じていた。リストによると、ジョヴァンニ・ピコ・デッラ・ミランドーラ、ジョルダーノ・ブ ルーノ、ヨハネス・トリテミウス、ハインリヒ・コルネリウス・アグリッパ、ヨハン・ロイヒリンなど、ルネサンス期の著名なヒューマニストの多くも、この古 代のアルマニズムの教えを知っていた。リストは、自分がロイヒリンの生まれ変わりであると主張していた。8世紀にアルマニストたちが、キリスト教徒の迫害 から自分たちの秘密の教えを守るために、ケルンのユダヤ教のラビたちにその教えを伝えたと主張した。彼は、この教えがカバラとなったと考え、したがって、 それは古代ドイツの思想であり、ユダヤ人の創案ではないと論じた。そのため、彼は自身の教えにおけるその使用を正当化した。[52] ラドグリーは、この「複雑な論法」はリストの反ユダヤ主義の主張を裏付けるために使われたと述べた。[53]

千年王国説
リストは一般的に、自分が生きている世界は退化の1つであると見ていた。[54] 彼は、都市化による農村部の農民の衰退を嘆き、ウィーンの人口が1870年から1890年の間に3倍に膨れ上がり、過密状態となり、結核などの病気が蔓延 し、都市の資源に深刻な負担がかかっているのを目の当たりにした。[56] 忠実な君主制支持者であった彼は、あらゆる形態の民主主義、フェミニズム、そしてウィーン分離派のような芸術の近代的な傾向に反対した。[54] 汎ドイツ主義の政治家ゲオルク・リッター・フォン・ショーネラーと彼の「ローマから離れろ!」運動の影響を受けたリストは、オーストリア=ハンガリー帝国 におけるスラブ系言語話者のコミュニティの拡大する影響力を非難した。[57] 彼は自由放任 自由放任の資本主義や大規模な事業に反対し、小規模な職人や手工業者を基盤とする経済システムを支持し、特に商人ギルドの衰退を嘆いていた。[58] また、同様に近代的な銀行部門や金融機関にも反対し、それらはユダヤ人に支配されていると考えていた。これらの機関を批判する中で、反ユダヤ主義的な感情 を表明していた。[54] このような同国の経済状況に対する見方は、 1873年の恐慌の後には特に広まった。[54] 後に異教主義者となり、文字学者となったエドレッド・ソルソンは、リストの「理論はある程度当時の反ユダヤ主義の教義に基づいている」と指摘している。 [59] 一方、ハマーは、リストや他の人々によって広められたアリオソフィの伝統は「明白な人種差別主義であり、反ユダヤ主義である」と述べている。[31]

リストは、現代の西洋社会の退廃は、グレート・インターナショナル・パーティー(Great International Party)と呼ばれる秘密結社が企てた陰謀の結果であると考えていた。この考えは反ユダヤ主義の陰謀論の影響を受けていた。[61] 千年王国説的な視点に立ったリストは、この敵の敗北が間近に迫っており、アーリア・ゲルマン人種にとってより良い未来が確立されると信じていた。[62] 1915年4月、 1915年4月、第一次世界大戦の勃発を、ドイツの敵の敗北と新アーリア・ドイツ帝国の黄金時代の到来をもたらす紛争として歓迎した。[63] 戦争末期には、ドイツの戦死者たちは、国民革命を推し進め、この新しいより良い社会を確立する世代として生まれ変わると信じていた。[64 リストにとって、このより良い未来は古代の過去と複雑に結びついており、これは彼が北欧神話と神智学の両方から取り入れた、時間の循環的な性質に対する彼 の信念を反映している。[65] 君主制を支持する彼の信念を反映して、彼はこの未来の状態がハプスブルク家によって統治されると想定し、[66] 土地は長男が相続する。リストの見解では、この新しい帝国は極めて階層的であり、アーリア人以外の民族はアーリア人支配下に置かれ、教育や公共サービスで の雇用機会は純粋な人種とみなされた者にのみ制限されることになる。[68] 彼は、この帝国が彼が推進するヴォータン信仰に従うことを想定していた。[32]

Writing in 2003, the historian of religion Mattias Gardell believed that List had become the "revered guru of Ariosophic paganism".[34] Gardell considered the Austrian esotericist to have been "a legend in his lifetime",[61] with List's ideas being embraced by many völkisch groups in Germany.[24] German members of the List Society included Philipp Stauff, Eberhard von Brockhusen, Karl Hellwig, Georg Hauerstein, and Bernhard Koerner, who were founding members of the Reichshammerbund and Germanenorden; through the Germanenorden's Munich offshoot, the Thule Society, a vague lineage can be drawn between the List Society and the early Nazi Party as it was established after World War I.[24] List's ideas of Ariosophy and the occult influenced the beliefs of the German Faith Movement in Nazi Germany to revive pre-Christian Germanic spiritual traditions focused on Aryan racial purity. Goodrick-Clarke opined that "this channel of influence certainly carries most weight in any assessment of List's historical importance."[24] Rudgley claimed that List's vision of a future German Empire constituted "a blueprint for the Nazi regime".[69]

Other German völkisch figures promoted Listian ideas to the wider public during and after the First World War.[24] Further individuals — notably Rudolf John Gorsleben, Werner von Bülow, Friedrich Bernhard Marby, Herbert Reichstein, and Frodi Ingolfson Werhmann — took List's Ariosophical ideas alongside those of Liebenfels and built upon them further, resulting in a flourishing Ariosophical movement in the late 1920s and 1930s, with some of these individuals being within the coterie of prominent Nazi Heinrich Himmler and influencing the symbolism and rituals of the SS.[70] He has also exerted an influence on the Australian Odinist and Ariosophist Alexander Rud Mills.[71]

Both Goodrick-Clarke and later the religious studies scholar Stefanie von Schnurbein described List as "the pioneer of völkisch rune occultism",[42] with the latter adding that "the roots of modern esoteric runology are found in Guido List's visions."[72] In 1984, Thorsson expressed the view that List's impact was such that he was "able to shape the runic theories of German magicians (although not necessarily their political ones) from that time to the present day."[59] In 1976, two longstanding activists in the völkisch and far-right milieu, Adolf and Sigrun Schleipfer, established the Armanen-Order in order to revive List's ideas, adopting a strong anti-modernist stance and a desire to revive pre-Christian religion.[73] It was through the Armanen-Order that Thorsson, who joined it, learned about List's work.[74] Thorsson then spearheaded "the post-war runic revival",[75] founding an initiatory organisation known as the Rune Gild in 1980.[75] Thorsson was responsible for translating a number of List's works into English, alongside those of other völkisch mystics like Siegfried Adolf Kummer.[76] These publications brought awareness of List to an English-speaking readership,[74] with his 1988 translation of List's The Secret of the Runes initiating a surge of interest in Ariosophy among the Heathen community of the United States.[77] List's runology also made an appearance in Stephan Grundy's 1990 book Teutonic Magic.[78] List's Armanist ideas have been cited as an inspiration for the American Odinist militant David Lane,[79] with Wotansvolk, a group that List was involved in establishing, viewing their own activism as a continuation of that begun by List.[80] List was also of interest to the Heathen Michael Moynihan, who spent time visiting the places in Austria that are associated with List's life.[81]


2003年に著述した宗教学者の マッティアス・ガルデルは、リストは「崇敬されるアリオソフィック異教のグル」となったと考えた。[34] ガルデルは、オーストリアの秘教主義者リストは「存命中から伝説的人物」であったと考えた。[61] リストの思想はドイツの多くの民族主義グループに受け入れられた。 。リスト協会のドイツ人会員には、フィリップ・シュタウフ、エーベルハルト・フォン・ブロックハウゼン、カール・ヘルヴィヒ、ゲオルク・ハウアシュタイ ン、ベルンハルト・ケルナーなどがおり、彼らはライヒザマーバントおよびゲルマノルデンの創設メンバーであった。ゲルマノルデンのミュンヘン支部である 第一次世界大戦後に結成されたため、リスト協会と初期のナチス党とのあいだには曖昧な系譜が存在する。[24] リストのアーリア神智学とオカルトの思想は、ナチス・ドイツにおけるドイツ信仰運動の信念に影響を与え、アーリア人の人種的純血に焦点を当てたキリスト教 以前のゲルマン精神伝統の復活を促した。グッドリック=クラークは、「この影響の経路は、リストの歴史的重要性を評価する上で、最も大きな意味を持つ」と 主張している。[24] ラドグリーは、リストの未来のドイツ帝国のビジョンは「ナチス体制の青写真」であったと主張している。[69]

他のドイツ民族主義者たちも、第一次世界大戦中および大戦後に、リストの思想をより広範な一般市民に広めた。[24] さらに、ルドルフ・ジョン・ゴルスレーベン、ヴェルナー・フォン・ビューロー、フリードリヒ・ベルンハルト・マービー、ハーバート・ライヒシュタイン、フ ロディ・インゴルフソン・ヴェルマンといった人物が、リストのアーリア学派の思想をリーベンフェルスの思想と並行して受け入れ、さらに発展させた その結果、1920年代後半から1930年代にかけて、アリオソフィカル運動が盛んになり、一部の人物はナチス党の有力者ハインリヒ・ヒムラーの側近とな り、親衛隊の象徴や儀式に影響を与えた。[70] また、彼はオーストラリアのオーディニストでありアリオソフィストのアレクサンダー・ルド・ミルズにも影響を与えた。[71]

グッドリック=クラークと、後に宗教学者のシュテファニー・フォン・シュヌアベインは、リストを「民族主義ルーンオカルティズムのパイオニア」と表現して いる。[42] シュヌアベインはさらに、「現代の秘教的ルーン文字学のルーツは、グイド・リストのビジョンにある」と付け加えている。[72] 1984年、ソルソンは、リストの影響力は「 (ただし、必ずしも政治的なものではないが)当時から今日に至るまで、ドイツの魔術師たちのルーン文字理論を形作ることができた」と述べている。[59] 1976年、民族主義および極右の活動家であったアドルフとジグルン・シュライファー夫妻は、リストの思想を復活させるために、強い反近代主義の姿勢とキ リスト教以前の宗教を復活させたいという願いを掲げ、アーマンエン・オーダーを設立した。[73] アルマニア騎士団を通じて、同団に入団したトースソンはリストの業績を知った。[74] トースソンはその後、「戦後のルーン文字復興」の先頭に立ち、[75] 1980年にルーン・ギルドとして知られる秘儀結社を設立した。[75] トースソンは、ジークフリート・アドルフ・クンマーのような民族主義的神秘主義者の著作とともに、リストの著作の多くを英語に翻訳した。 ジークフリート・アドルフ・クンマーのような民族主義的神秘主義者の作品も翻訳した。[76] これらの出版により、英語話者の読者層にリストの存在が知られるようになった。[74] 1988年にリストの『ルーン文字の秘密』を翻訳したことで、米国の異教徒コミュニティの間でアリオソフィーへの関心が急激に高まった。[77] リストのルーン文字学は、1990年に出版されたステファン・グランディの著書『ゲルマン魔術』にも登場している。[7 8] リストのアルマン主義の思想は、アメリカのオディニストで好戦的なデビッド・レーンに影響を与えたとされている。[79] リストが設立に関与したグループであるWotansvolkは、自分たちの活動はリストが始めた活動の継続であるとみなしている。[80] リストは、オーストリアのリストゆかりの地を訪れる時間を費やした、ヘイゼンのマイケル・モイニハンにとっても興味深い存在であった。[81]

Bibliography
省略
https://en.wikipedia.org/wiki/Guido_von_List









リ ンク

文 献

そ の他の情報

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