知識格差
Knowledge divide
☆知識格差(knowledge divide)
とは、情報または知識を発見し、創造し、管理し、処理し、普及させることができる者と、この過程で障害を持つ者との間の隔たりである。2005年のユネス
コ世界報告書によれば、21世紀におけるグローバル情報社会の台頭は、知識が貴重な資源として台頭する結果をもたらし、権力と利益へのアクセスをますます
決定づけるようになった。[1] 新しい情報メディア[2]
による潜在的に地球規模での情報の急速な拡散と、知識や情報を吸収する能力の地球規模での不均等さは、個人や国民間の知識格差が拡大する可能性をもたらし
た。[3] デジタルデバイドは知識格差の延長であり、インターネットにアクセスできる者とできない者を分断する。[出典必要]
知識格差はまた、人種、経済的地位、性別など異なるアイデンティティ間の知識の不平等をも表している。
The knowledge divide
is the gap between those who can find, create, manage, process, and
disseminate information or knowledge, and those who are impaired in
this process. According to a 2005 UNESCO World Report, the rise in the
21st century of a global information society has resulted in the
emergence of knowledge as a valuable resource, increasingly determining
who has access to power and profit.[1] The rapid dissemination of
information on a potentially global scale as a result of new
information media[2] and the globally uneven ability to assimilate
knowledge and information has resulted in potentially expanding gaps in
knowledge between individuals and nations.[3] The digital divide is an
extension of the knowledge divide, dividing people who have access to
the internet and those who do not.[citation needed] The knowledge
divide also represents the inequalities of knowledge among different
identities, including but not limited to race, economic status, and
gender. |
知識格差とは、情報
または知識を発見し、創造し、管理し、処理し、普及させることができる者と、この過程で障害を持つ者との間の隔たりである。2005年のユネスコ世界報告
書によれば、21世紀におけるグローバル情報社会の台頭は、知識が貴重な資源として台頭する結果をもたらし、権力と利益へのアクセスをますます決定づける
ようになった。[1] 新しい情報メディア[2]
による潜在的に地球規模での情報の急速な拡散と、知識や情報を吸収する能力の地球規模での不均等さは、個人や国民間の知識格差が拡大する可能性をもたらし
た。[3] デジタルデバイドは知識格差の延長であり、インターネットにアクセスできる者とできない者を分断する。[出典必要]
知識格差はまた、人種、経済的地位、性別など異なるアイデンティティ間の知識の不平等をも表している。 |
Overview In the 21st century, the emergence of the knowledge society becomes pervasive.[4] The transformations of world's economy and of each society have a fast pace. Together with information and communication technologies (ICT), these new paradigms have the power to reshape the global economy.[5] In order to keep pace with innovations, to come up with new ideas, people need to produce and manage knowledge. This is why knowledge has become essential for all societies. While knowledge has become essential for all societies due to the growth of new technologies, the increase of mass media information continues to facilitate the knowledge divide between those with educational differences.[6] |
概要 21世紀において、知識社会の出現は普遍的となった。[4] 世界経済と各社会の変革は急速に進んでいる。情報通信技術(ICT)と相まって、これらの新たなパラダイムは世界経済を再構築する力を有している。[5] 革新に遅れを取らず、新たなアイデアを生み出すためには、人民は知識を生産し管理する必要がある。これが、知識が全ての社会にとって不可欠となった理由 だ。新技術の成長により知識が全ての社会にとって不可欠となった一方で、マスメディア情報の増加は、教育格差を持つ者たちの間の知識格差を助長し続けてい る。[6] |
Between nations According to UNESCO and the World Bank,[7] knowledge gaps between nations may occur due to the varying degrees by which individual nations incorporate the following elements: Human rights and fundamental freedoms: An absence of freedom within a society can diminish or delay the ability of its members to acquire, debate, and transmit knowledge. Vital to the spread of knowledge and information between nations are such freedoms as freedom of expression, an absence of censorship, free circulation of information, and freedom of the press.[8] Democracy Plurality of knowledge and information: This includes a diverse media[9] and the acceptance of diverse forms of knowledge.[10] Quality infrastructure: For instance, a poor electrical grid makes the existence of computer networks or of higher education institutions less attainable. Effective communication system: This will affect the dissemination of knowledge or movement of ideas within and between nations.[11] Effective education system: Gaps in knowledge between nations can exist when individual countries invest too little in primary school education, which acts as the base for the entire education system.[12] According to UNESCO, in order for a nation to become a knowledge society, primary education must focus on basic literacy and must be universally accessible.[13] However, as others have pointed out, higher education may be equally important for closing knowledge gaps between nations, particularly between newly industrialized nations, such as the Republic of Korea, and more advanced industrial societies.[14] For the former, higher education can play an important role in bridging knowledge gaps, but must benefit more than a small elite portion of the population and must be taught at international standards.[15] The poor development of educational institutions from a society affects the creativity of people belonging to that society. Focus on Research and Innovation: As the World Bank suggests, Research & Development within a nation can enable it to follow current developments in global knowledge and also to understand how to adapt external knowledge and technology to meet its needs.[16] In nations with low degrees of R&D, government funding can provide a significant portion of support that can later be taken over by private investment.[17] Closely tied to effective education systems is the need for a nation to allow for academic freedom.[18] Because higher educational institutions are significant contributors to R&D,[19] these institutions must be granted freedom to create and disseminate knowledge.[20] An environment supportive of research and innovation may also help stem the "brain drain" of educated individuals from knowledge-poor nations to knowledge-rich nations.[21] Intellectual Property Rights: Closely connected to a focus on research and innovation are national and international Intellectual Property Rights. Within a nation, Intellectual Property Rights can spawn research and innovation by providing economic incentives for investing in new knowledge development.[22] However, as stated by the World Bank, by protecting innovations, intellectual property rights may also inhibit knowledge-sharing and may prevent developing nations from benefitting from knowledge produced in other countries.[23] |
国家間における知識格差 ユネスコと世界銀行によれば[7]、国民間の知識格差は、各国民が以下の要素をどの程度取り入れるかによって生じうる。 人権と基本的自由:社会内に自由が欠如していると、その構成員が知識を獲得し、議論し、伝達する能力が低下したり遅延したりする。国民間の知識・情報拡散に不可欠なのは、表現の自由、検閲の不在、情報の自由な流通、報道の自由といった自由である[8]。 民主主義 知識・情報の多様性:これには多様なメディア[9]と多様な知識形態の受容が含まれる[10]。 質の高いインフラ:例えば、劣悪な電力網はコンピュータネットワークや高等教育機関の確立を困難にする。 効果的な通信システム:これは国民内および国民間の知識普及や思想の移動に影響する[11]。 効果的な教育システム:個々の国民が初等教育への投資を過少にすると、国民間の知識格差が生じうる。初等教育は教育システム全体の基盤となる[12]。ユ ネスコによれば、国民が知識社会となるためには、初等教育は基礎的な識字能力に焦点を当て、普遍的にアクセス可能でなければならない。しかし他者が指摘す るように、高等教育は国民間の知識格差、特に韓国のような新興工業国と先進工業社会との格差解消に同等に重要である[14]。前者にとって高等教育は知識 格差を埋める重要な役割を果たし得るが、少数のエリート層だけでなく広く国民に利益をもたらし、国際水準で教育されねばならない[15]。社会の教育機関 の発展が貧弱であることは、その社会に属する人々(人々)の創造性に影響を及ぼす。 研究と革新への焦点:世界銀行が示唆するように、国民の研究開発(R&D)は、国民が世界の知識における最新動向を追跡することを可能にし、また 外部からの知識や技術を自国のニーズに合わせて適応させる方法を理解することを可能にする。[16] R&Dの度合いが低い国々では、政府資金が支援の大部分を担い、後には民間投資に引き継がれることができる。[17] 効果的な教育制度と密接に関わるのが、国民が学術的自由を保障する必要性である。[18] 高等教育機関は研究開発の重要な担い手であるため、知識の創造と普及の自由が保障されねばならない。[20] 研究と革新を支援する環境は、知識不足の国民から知識豊富な国民への「頭脳流出」を食い止める効果もある。[21] 知的財産権:研究と革新への注力と密接に関わるのが、国内および国際的な知的財産権である。国内においては、知的財産権は新たな知識開発への投資に対する 経済的インセンティブを提供することで、研究と革新を生み出す可能性がある。[22] しかし世界銀行が指摘するように、革新を保護する一方で、知的財産権は知識共有を阻害し、発展途上国が他国で生み出された知識の恩恵を受けることを妨げる 恐れもある。[23] |
The knowledge divide in gender, race, ethnicity and socioeconomic status First, it was noticed that a great difference exists between the North and the South [where?] (rich countries vs. poor countries). The development of knowledge depends on spreading Internet and computer technology and also on the development of education in these countries. If a country has attained a higher literacy level then this will result in a higher level of knowledge. Indeed, UNESCO's report details many social issues in knowledge divide related to globalization. There was noticed a knowledge divide with respect to Gender: Socio-cultural inequalities between men and women, such as unequal access to education and technology, create the conditions for unequal access to knowledge. This can cause significant knowledge gaps both within and between nations, the latter resulting from individual nations' underutilization of their full knowledge workforce.[24] A gap in the use of the internet has been discovered as well. Women are more likely to use the internet for communication, while men are more likely to use it for commerce, information, and entertainment.[25] Race: Studies have shown that although gaps in access to IT has diminished over the decades, there is still a large gap in IT use between African Americans and other racial groups. These studies have shown that there is a difference in the ways African American use the internet in comparison with other American racial groups.[26] Socioeconomic: Based on the 2008-2009 American National Election Studies panel data, research has found that socioeconomic status is most closely related to informational use of the internet than access to the internet, and the differential use of the internet between socioeconomic groups is associated with a larger knowledge gap.[27] |
性別、人種、民族、社会経済的地位における知識格差 まず、南北(豊かな国と貧しい国)の間に大きな差があることが指摘された。知識の発展は、インターネットやコンピューター技術の普及、そしてこれらの国々 における教育の発展に依存している。ある国がより高い識字率を達成すれば、それはより高い知識レベルにつながる。実際、ユネスコの報告書はグローバル化に 関連する知識格差の多くの社会問題を詳述している。以下の点で知識格差が確認された。 性別:教育や技術への不平等なアクセスなど、男女間の社会文化的格差が知識への不平等なアクセスを生む条件を作り出す。これは国民内および国民間の双方で 重大な知識格差を引き起こし、後者は個々の国民が自国の知識労働力を十分に活用していないことに起因する。[24] インターネット利用における格差も確認されている。女性はコミュニケーション目的でインターネットを利用する傾向が強く、男性は商業・情報収集・娯楽目的 での利用が多い。[25] 人種:研究によれば、ITアクセス格差は数十年で縮小したものの、アフリカ系アメリカ人と他の人種グループ間では依然としてIT利用に大きな隔たりがあ る。これらの研究は、アフリカ系アメリカ人がインターネットを利用する方法は、他のアメリカ人種グループと比べて異なることを示している。[26] 社会経済的要因:2008-2009年の全米選挙調査パネルデータに基づく研究では、社会経済的地位はインターネットへのアクセスよりも情報利用と最も密 接に関連しており、社会経済的グループ間のインターネット利用格差はより大きな知識格差と関連していることが判明した。[27] |
Closing the knowledge divide Scholars have made similar possibilities in closing or minimizing the knowledge divide between individuals, communities, and nations. Providing access to computers and other technologies that disseminate knowledge is not enough to bridge the digital divide, rather importance must be out on developing digital literacy to bridge the gap.[28] Addressing the digital divide will not be enough to close the knowledge divide, disseminating relevant knowledge also depends on training and cognitive skills.[29] |
知識格差の解消 学者たちは、個人、コミュニティ、国民間の知識格差を解消または最小化する可能性について同様の見解を示している。知識を普及させるコンピューターやその 他の技術へのアクセスを提供するだけではデジタル格差を埋めるには不十分であり、むしろ格差を埋めるためにはデジタルリテラシーの育成に重点を置く必要が ある[28]。デジタル格差に対処するだけでは知識格差を解消するには不十分であり、関連する知識の普及は訓練と認知能力にも依存する[29]。 |
Digital citizen Digital divide Knowledge gap hypothesis |
デジタル市民 デジタルデバイド 知識格差仮説 |
1. UNESCO World Report: Toward Knowledge Societies (Paris: UNESCO, 2005), 158–159. 2. UNESCO 2005, 160. 3. Joseph Stiglitz, "Knowledge as a Global Public Good," in Global Public Goods: International Cooperation in the 21st Century, ed. I. Kahl et al. (Oxford University Press, 1999), 318. 4. UNESCO World Report (2005): Towards Knowledge Societies; retrieved from http://unesdoc.unesco.org/images/0014/001418/141843e.pdf 5. Information Society Commission (2002). Building the Knowledge Society – Report to Government, December 2002 retrieved from http://www.isc.ie/downloads/know.pdf Archived 2007-11-21 at the Wayback Machine 6. Lind, Fabienne; Boomgaarden, Hajo G. (2019-07-03). "What we do and don't know: a meta-analysis of the knowledge gap hypothesis". Annals of the International Communication Association. 43 (3): 210–224. doi:10.1080/23808985.2019.1614475. ISSN 2380-8985. 7. World Bank World Development Report: Knowledge for Development (New York: Oxford University Press, 1999). 8. UNESCO 2005, 28. 9. UNESCO 2005, 28. 10. UNESCO 2005, 60. 11. Stiglitz, 317–318. 12. Stiglitz, 317. 13. UNESCO 2005, 72. 14. Stiglitz, 317. 15. Stiglitz, 317. 16. World Bank World Development Report, 1999, 36. 17. World Bank World Development Report, 1999, 36. 18. UNESCO 2005, 96. 19. World Bank World Development Report 1999, 36. 20. UNESCO 2005, 28. 21. UNESCO 2005, 160. 22. Stiglitz, 311. 23. World Bank World Development Report 1999, 34. 24. UNESCO World Report 2005, 167–168. 25. Jackson, Linda A.; Zhao, Yong; Kolenic, Anthony; Fitzgerald, Hiram E.; Harold, Rena; Von Eye, Alexander (23 August 2008). "Race, Gender, and Information Technology Use: The New Digital Divide". CyberPsychology & Behavior. 11 (4): 437–442. CiteSeerX 10.1.1.463.213. doi:10.1089/cpb.2007.0157. ISSN 1094-9313. PMID 18721092. 26. Jackson, Linda A.; Zhao, Yong; Qiu, Wei; Kolenic, Anthony; Fitzgerald, Hiram E.; Harold, Rena; von Eye, Alexander (17 September 2008). "Culture, gender and information technology use: A comparison of Chinese and US children". Computers in Human Behavior. 24 (6): 2817–2829. doi:10.1016/j.chb.2008.04.007. ISSN 0747-5632. 27. Wei, Lu; Hindman, Douglas Blanks (2011-02-28). "Does the Digital Divide Matter More? Comparing the Effects of New Media and Old Media Use on the Education-Based Knowledge Gap". Mass Communication and Society. 14 (2): 216–235. doi:10.1080/15205431003642707. ISSN 1520-5436. S2CID 144745385. 28. "Learning to Bridge the Digital Divide". Education + Training. 43 (2). 1 March 2001. doi:10.1108/et.2001.00443bad.003. ISSN 0040-0912. 29. UNESCO 2005, 22. |
1. ユネスコ世界報告書:知識社会に向けて(パリ:ユネスコ、2005年)、158-159ページ。 2. ユネスコ 2005、160。 3. ジョセフ・スティグリッツ、「グローバル公共財としての知識」、『グローバル公共財:21 世紀の国際協力』I. Kahl ほか編(オックスフォード大学出版局、1999)、318。 4. ユネスコ世界報告書(2005年)『知識社会に向けて』http://unesdoc.unesco.org/images/0014/001418/141843e.pdf から引用。 5. 情報社会委員会 (2002)。知識社会の構築 – 政府への報告書、2002年12月、http://www.isc.ie/downloads/know.pdf から取得、2007年11月21日にウェイバックマシンにアーカイブ。 6. Lind, Fabienne; Boomgaarden, Hajo G. (2019-07-03)。「我々が知っていることと知らないこと:知識ギャップ仮説のメタ分析」. 国際コミュニケーション学会年報. 43 (3): 210–224. doi:10.1080/23808985.2019.1614475. ISSN 2380-8985. 7. 世界銀行『世界開発報告書:開発のための知識』(ニューヨーク:オックスフォード大学出版局、1999年)。 8. ユネスコ 2005, 28. 9. ユネスコ 2005, 28. 10. ユネスコ 2005, 60. 11. スティグリッツ, 317–318. 12. スティグリッツ、317頁。 13. ユネスコ2005、72頁。 14. スティグリッツ、317頁。 15. スティグリッツ、317頁。 16. 世界銀行『世界開発報告書』1999年、36頁。 17. 世界銀行『世界開発報告書』1999年、36頁。 18. ユネスコ 2005, 96. 19. 世界銀行『世界開発報告』1999, 36. 20. ユネスコ 2005, 28. 21. ユネスコ 2005, 160. 22. スティグリッツ, 311. 23. 世界銀行『世界開発報告』1999, 34. 24. ユネスコ世界報告書 2005、167–168。 25. ジャクソン、リンダ A.、趙勇、コレニック、アンソニー、フィッツジェラルド、ハイラム E.、ハロルド、レナ、フォン・アイ、アレクサンダー (2008年8月23日)。「人種、性別、および情報技術の利用:新しいデジタルデバイド」。サイバー心理学と行動。11 (4): 437–442。CiteSeerX 10.1.1.463.213。doi:10.1089/cpb.2007.0157。ISSN 1094-9313。PMID 18721092。 26. ジャクソン、リンダ A.、趙、ヨン、邱、ウェイ、コレニック、アンソニー、フィッツジェラルド、ハイラム E.、ハロルド、レナ、フォン・アイ、アレクサンダー (2008年9月17日)。「文化、性別、情報技術の利用:中国と米国の子供たちの比較」。Computers in Human Behavior. 24 (6): 2817–2829. doi:10.1016/j.chb.2008.04.007. ISSN 0747-5632. 27. Wei, Lu; Hindman, Douglas Blanks (2011-02-28). 「デジタルデバイドはより重要か?教育に基づく知識格差に対する新メディアと旧メディアの利用の影響の比較」. マスコミュニケーションと社会。14 (2): 216–235。doi:10.1080/15205431003642707。ISSN 1520-5436。S2CID 144745385。 28. 「デジタルデバイドを埋める学習」。『教育+トレーニング』。43巻2号。2001年3月1日。doi:10.1108/et.2001.00443bad.003。ISSN 0040-0912。 29. ユネスコ 2005年、22頁。 |
Hakkarainen,
K., & Palonen, T. (2003). Patterns of female and male students'
participation in peer interaction in computer-supported learning.
Computers & Education, 40, 327–342.([1][permanent dead link]) Scardamalia, M. (2003). Crossing the digital divide: Literacy as by-product of knowledge building. Journal of Distance Education, 17 (Suppl. 3, Learning Technology Innovation in Canada), 78–81. ([2]) Scardamalia, M., & Bereiter, C. (2003). Knowledge building environments: Extending the limits of the possible in education and knowledge work. In A. DiStefano, K. E. Rudestam, & R. Silverman (Eds.), Encyclopedia of distributed learning (pp. 269–272). Thousand Oaks, CA: Sage Publications. ([3]) |
ハッカライネン、K.、& パロネン、T. (2003). コンピュータ支援学習における男女学生のピア・インタラクション参加パターン. Computers & Education, 40, 327–342. ([1][永久リンク切れ]) Scardamalia, M. (2003). デジタルデバイドの克服:知識構築の副産物としてのリテラシー. Journal of Distance Education, 17 (Suppl. 3, Learning Technology Innovation in Canada), 78–81. ([2]) Scardamalia, M., & Bereiter, C. (2003). 知識構築環境:教育と知識労働における可能性の限界を拡張する。A. DiStefano, K. E. Rudestam, & R. Silverman (編), 分散学習百科事典 (pp. 269–272). Thousand Oaks, CA: Sage Publications. ([3]) |
https://en.wikipedia.org/wiki/Knowledge_divide |
|
リ ンク
文 献
そ の他の情報
CC
Copyleft,
CC, Mitzub'ixi Quq Chi'j, 1996-2099