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柄谷行人

Kojin Karatani, b.1941

池田光穂

☆柄谷行人(からたにこうじん、1941年8月6日、尼崎市生まれ)は、日本の哲学者、文芸評論家である[1]。

Kōjin Karatani (柄谷 行人, Karatani Kōjin, born August 6, 1941, Amagasaki) is a Japanese philosopher and literary critic.[1]
柄谷行人(からたにこうじん、1941年8月6日、尼崎市生まれ)は、日本の哲学者、文芸評論家である[1]。
Biography
Karatani entered the University of Tokyo in 1960, where he joined the radical Marxist Communist League, better known as "The Bund," and participated in the massive 1960 Anpo protests against the U.S.-Japan Security Treaty, which he would later come to view as a formative political experience.[2]

Karatani graduated with a B.A. in economics in 1965, and added an M.A. in English literature in 1967. The Gunzō Literary Prize, which he received at the age of 27 for an essay on Natsume Sōseki, was his first critical acclaim as a literary critic. While teaching at Hosei University, Tokyo, he wrote extensively about modernity and postmodernity with a particular focus on language, number, and money, concepts that form the subtitle of one of his central books: Architecture as Metaphor.[citation needed]

In 1975, he was invited to Yale University to teach Japanese literature as a visiting professor, where he met Paul de Man and Fredric Jameson and began to work on formalism. He started from a study of Natsume Sōseki.[citation needed]

Karatani collaborated with novelist Kenji Nakagami, to whom he introduced the works of Faulkner. With Nakagami, he published Kobayashi Hideo o koete (Overcoming Kobayashi Hideo). The title is an ironic reference to “Kindai no chokoku” (Overcoming Modernity), a symposium held in the summer of 1942 at Kyoto Imperial University (now Kyoto University) at which Hideo Kobayashi (whom Karatani and Nakagami did not hold in great esteem) was a participant.[citation needed]

He was also a regular member of ANY, the international architects' conference that was held annually for the last decade of the 20th century and that also published an architectural/philosophical series with Rizzoli under the general heading of Anyone.[citation needed]

Since 1990, Karatani has been regularly teaching at Columbia University as a visiting professor.[citation needed]

Karatani founded the New Associationist Movement (NAM) in Japan in the summer of 2000.[3] NAM was conceived as a counter–capitalist/nation-state association, inspired by the experiment of LETS (Local Exchange Trading Systems, based on non-marketed currency). He was also the co-editor, with Akira Asada, of the Japanese quarterly journal Hihyōkūkan (Critical Space), until it ended in 2002.

In 2006, Karatani retired from the chair of the International Center for Human Sciences at Kinki University, Osaka, where he had been teaching.

In 2022, Karatani was awarded the $1 million Berggruen Prize for Culture and Philosophy.[4]


略歴
1960年に東京大学に入学した柄谷は、「ブンド」として知られる急進的なマルクス主義共産主義者同盟に参加し、1960年の日米安全保障条約に反対する大規模な安保デモに参加した。

柄谷は1965年に経済学部を卒業し、1967年には英文学修士号を取得した。27歳の時に夏目漱石に関するエッセイで受賞した群像文学賞は、文芸評論家 として初めての評価であった。法政大学で教鞭をとるかたわら、言語、数、貨幣に特に焦点を当て、モダニティとポストモダニティについて幅広く執筆した: メタファーとしての建築』[要出典]というサブタイトルにもなっている概念である。

1975年、イェール大学の客員教授として日本文学を教えるために招かれ、そこでポール・ド・マンやフレドリック・ジェイムソンと出会い、形式主義に取り組み始める。彼は夏目漱石の研究から出発した[要出典]。

唐谷は小説家の中上健次と協力し、フォークナーの作品を紹介した。中上とともに『小林秀雄を越えて』を出版した。タイトルは、1942年夏に京都帝国大学 (現・京都大学)で開催され、柄谷や中上があまり評価していなかった小林秀雄も参加したシンポジウム「近代の超克」を皮肉ったものである[要出典]。

また、20世紀最後の10年間、毎年開催されていた国際建築家会議「ANY」のレギュラーメンバーでもあり、リッツォーリ社から「Anyone」という総称で建築/哲学シリーズも出版していた[要出典]。

1990年以降、柄谷はコロンビア大学の客員教授として定期的に教鞭をとっている[要出典]。

2000年夏、柄谷は日本で新結社運動(NAM)を創設した[3]。NAMは、LETS(非市場通貨に基づく地域交換取引システム)の実験に触発された、 反資本主義/国民国家の結社として構想された。また、2002年に季刊誌『批評空間』が終刊するまで、浅田彰との共同編集者でもあった。

2006年、柄谷は教鞭を執っていた近畿大学国際人間科学センターの主任教授を退いた。

2022年、柄谷は100万ドルのベルクグリューエン文化哲学賞を受賞した[4]。

Philosophy
Karatani has produced philosophical concepts, such as "the will to architecture", which he calls the foundation of all Western thinking,[5] but the best-known of them is probably that of "Transcritique", which he proposed in his book Transcritique, where he reads Kant through Marx and vice versa. Writing about Transcritique in the New Left Review of January–February 2004, Slavoj Žižek brought Karatani's work to greater critical attention. Žižek borrowed the concept of "parallax view" (which is also the title of his review) for the title of his own book.

Karatani has interrogated the possibility of a (de Manian) deconstruction and engaged in a dialogue with Jacques Derrida at the Second International Conference on Humanistic Discourse, organized by the Université de Montréal. Derrida commented on Karatani's paper "Nationalism and Ecriture" with an emphasis on the interpretation of his own concept of écriture.[6]
哲学
柄谷は「建築への意志」など、西洋思想の根底にあるとされる哲学的概念を提示しているが[5]、そのなかでも最もよく知られているのは、おそらく著書『ト ランスクリティーク』で提唱した「トランスクリティーク」という概念であろう。2004年1月~2月の『ニュー・レフト・レビュー』誌上でトランスクリ ティークについて書いたスラヴォイ・ジジェクは、柄谷の作品をより大きな批評的注目を集めるものとした。ジジェクは「パララックス・ビュー」(これは彼の 書評のタイトルでもある)という概念を自身の著書のタイトルに借用した。

柄谷は、ド・マン的な脱構築の可能性を問い、モントリオール大学が主催した第2回人文科学国際会議でジャック・デリダと対話を交わした。デリダは、柄谷の論文「ナショナリズムとエクリチュール」について、自身のエクリチュール概念の解釈に重点を置いてコメントした。[6]
Bibliography
In English

Origins of Modern Japanese Literature, Duke University Press, 1993. Translated by Brett de Bary
Architecture as Metaphor; Language, Number, Money MIT Press, 1995. Translated by Sabu Kohso
Transcritique: On Kant and Marx, MIT Press, 2003. Translated by Sabu Kohso
History and Repetition, Columbia University Press, 2011. Translated by Seiji M. Lippit
The Structure of World History : From Modes of Production to Modes of Exchange, Duke University Press, 2014. Translated by Michael K. Bourdaghs
Nation and Aesthetics: On Kant and Freud, Oxford University Press USA, 2017. Translated by Jonathan E. Abel, Hiroki Yoshikuni and Darwin H. Tsen
Isonomia and the Origins of Philosophy, Duke University Press, 2017. Translated by Joseph A. Murphy
Marx: Towards the Centre of Possibility, Verso, 2020. Edited, translated, and with an introduction by Gavin Walker
In Japanese

畏怖する人間 [Human in Awe], Tōjūsha, 1972
意味という病 [Meaning as Illness], Kawadeshobō, 1975
マルクスその可能性の中心 [Marx: The Center of Possibilities], Kōdansha, 1978
日本近代文学の起源 [Origins of Modern Japanese literature], Kōdansha, 1980
隠喩としての建築 [Architecture as Metaphor], Kōdansha, 1983
内省と遡行 [Introspection and Retrospection], Kōdansha,1984
批評とポストモダン[Postmodernism and Criticism], Fukutake, 1985
探究 1 [Philosophical Inquiry 1], Kōdansha, 1986
言葉と悲劇[Language and Tragedy], Daisanbunmeisha, 1989
探究 2 [Philosophical Inquiry 2], Kōdansha,1989
終焉をめぐって[On the 'End' ], Fukutake, 1990
漱石論集成 [Collected Essays on Sōseki], Daisanbunmeisha, 1992
ヒューモアとしての唯物論 [Materialism as Humor], Chikumashobō, 1993
“戦前”の思考 [Thoughts before the war], Bungeishunjusha, 1994
坂口安吾と中上健次[Sakaguchi Ango and Nakagami Kenji], Ohta Press, 1996
倫理21[Ethics 21], Heibonsha, 2000
可能なるコミュニズム[A Possible Communism], Ohta Press, 2000
トランスクリティーク:カントとマルクス[Transcritique: On Kant and Marx], Hihyōkūkansha, 2001
日本精神分析[Psychoanalysis of Japan or Analysis of Japanese Spirit], Bungeishunjusha, 2002
ネーションと美学 [Nation and Aesthetics], Iwanami Shoten, 2004
歴史と反復[History and Repetition], Iwanami Shoten, 2004
近代文学の終わり[The End of Modern Literature], Inscript, 2005
思想はいかに可能か[How the ideas can be created], Inscript, 2005
世界共和国へ[Toward the World Republic], Iwanami Shoten, 2006
日本精神分析[Psychoanalyzation on Japan and/or Japanese Spirit], Kōdansha, 2007
柄谷行人 政治を語る[Talks on politics], Tosyo Shinbun, 2009
世界史の構造[The Structure of World History], Iwanami Shoten, 2010
"世界史の構造"を読む[Reading "The Structure of World History"], Inscript, 2011
政治と思想 1960-2011[Politics and Thought:1960-2011], Heibonsha, 2012
脱原発とデモ[Denuclearization and Demonstration], Chikuma Shobo, 2012
哲学の起源[The Origin of Philosophy], Iwanami Shoten, 2012
柳田國男論[On Kunio Yanagita], Inscript, 2013
遊動論:柳田国男と山人[On Nomadization : Kunio Yanagita and Yamabito people], Bungeishunjusha, 2014
帝国の構造[The Structure of Empire], Seitosha, 2014
定本 柄谷行人 文学論集[Symposium on Literature], Iwanami Shoten, 2016
憲法の無意識[Unconsciousness of the Constitution of Japan], Iwanami Shoten, 2016
力と交換様式[Power and Modes of Exchange], Iwanami Shoten, October 5th, 2022

Fredric Jameson
Arata Isozaki
List of deconstructionists
フレドリック・ジェイムスン
磯崎 新
脱構築主義者一覧
https://en.wikipedia.org/wiki/Kojin_Karatani









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