レフ・ヴィゴツキーの生涯
On biography of Lev Semenovich
Vygotsky, 1896-1934
★レフ・セミョーノヴィチ・ヴィゴツキー(ロシア語: Лев Семёнович Выготский, [vɨˈɡotskʲɪj; Belarusian: Ле↪Ll_45E Сямёнавіч Выгоцкі; November 17 [O.S. 1896年11月5日 - 1934年6月11日)は、ロシアおよびソビエトの心理学者であり、子どもの心理発達に関する研究と、文化史的活動理論として知られる枠組みを構築したこ とで知られる。彼の死後、1953年にヨシフ・スターリンが亡くなるまで、彼の著書や研究はソビエト連邦で禁止されていたが、1956年に主要なテキスト の第一集が出版された。 彼の主な思想は以下の通りである: 『心の社会的起源』である:ヴィゴツキーは、人間の精神的・認知的能力は生物学的に決定されたものではなく、文化的・社会的環境との相互作用や構築の過程 において、言語や道具を使用することによって創造され、形成されると考えた。 仲介の重要性 文化的道具の使用につながり、内面化の過程を通じて心理的発達の道筋となるからである。 最近接発達領域:ヴィゴツキーはZPDの概念を導入した。ZPDとは、子どもの現在の発達水準と、より多くの知識を持つ他者から提供されたツールを用いて 到達できる水準とのギャップを指す。 遊びの意義 ヴィゴツキーは、遊びを子どもの発達の重要な側面とみなし、媒介の実践を構築し発展させるための最良の砂場とみなした。
★ヴィゴツキーの理論
| Outline Vygotsky was a pioneering psychologist with interests in extremely diverse fields: his work covered topics such as the origin and the psychology of art, development of higher mental functions, philosophy of science and the methodology of psychological research, the relation between learning and human development, concept formation, interrelation between language and thought development, play as a psychological phenomenon, learning disabilities, and abnormal human development (aka defectology). His philosophical framework includes interpretations of the cognitive role of mediation tools, as well as the re-interpretation of well-known concepts in psychology such as internalization of knowledge. Vygotsky introduced the notion of zone of proximal development, a metaphor capable of describing the potential of human cognitive development. His most important and widely known contribution is his theory for the development of "higher psychological functions," which emerge through unification of interpersonal connections and actions taken within a given socio-cultural environment (i.e. language, culture, society, and tool-use). It was during this period that he identified the play of young children as their "leading activity", which he understood to be the main source of preschoolers' psychological development, and which he viewed as an expression of an inseparable unity of emotional, volitional, and cognitive development. While Vygotsky never met Jean Piaget, he had read a number of his works and agreed on some of his perspectives on learning.[23] At some point (around 1929–30), Vygotsky came to disagree with Piaget's understanding of learning and development, and held a different theoretical position from Piaget on the topic of inner speech; Piaget thought that egocentric speech follows from inner speech and "dissolved away" as children matured. Vygotsky showed that egocentric speech became inner speech, and then called "thoughts".[24] Piaget only read Vygotsky's work after his death and openly praised him for his discovery of the social origin of children's thoughts, reasoning, and moral judgements.[citation needed] |
概観 ヴィゴツキーは先駆的な心理学者であり、極めて多様な分野に関心を持っていた。彼の研究は、芸術の起源と心理学、高次精神機能の発達、科学哲学と心理学研 究の方法論、学習と人間発達の関係、概念形成、言語と思考発達の相互関係、心理現象としての遊び、学習障害、異常発達(別名:障害学)といったテーマを網 羅していた。彼の哲学的枠組みには、媒介ツールの認知的役割に関する解釈や、知識の内面化といった心理学の既知概念の再解釈が含まれる。ヴィゴツキーは 「最接近発達領域」という概念を導入した。これは人間の認知発達可能性を説明できる隠喩である。 彼の最も重要かつ広く知られる貢献は、「高次心理機能」の発達理論である。これは、特定の社会文化的環境(言語、文化、社会、道具の使用など)における対 人関係と行動の統合を通じて出現する。この時期に彼は、幼児の遊びを彼らの「主導的活動」と位置付けた。これは就学前児童の心理的発達の主要な源泉であ り、感情的・意志的・認知的発達が不可分な統一体として現れるものと理解したのである。 ヴィゴツキーはジャン・ピアジェと直接会うことはなかったが、彼の著作を数多く読み、学習に関する見解の一部には同意していた。[23] ある時点(1929~30年頃)で、ヴィゴツキーはピアジェの学習と発達に関する理解に異議を唱えるようになり、内言(内なる言葉)のテーマにおいてピア ジェとは異なる理論的立場を取った。ピアジェは、自己中心的言語は内言から派生し、子どもが成長するにつれて「消滅する」と考えていた。ヴィゴツキーは、 自己中心的言語が内言となり、その後「思考」と呼ばれるようになることを示した。[24] ピアジェはヴィゴツキーの著作を彼の死後に初めて読み、子どもの思考・推論・道徳的判断の社会的起源を発見した点で彼を公に称賛した。[出典が必要] |
| Cultural-historical theory The hypothesis put forward by Vygotsky was a paradigm shift in psychology. He was first to propose that all psychological functions that govern mental, cognitive and physical actions of the individual are not immutable but have a history of cultural development (in human history and in everyone personally) through interiorization of cultural tools. Therefore, the process of transformation which is happening when current cultural tools are interiorized becomes the focus of psychological research. It was assumed before, that individual possess function in well done, half-done or raw form, that function would unfold in the society, become complex, bigger, is enriched or, vice versa - slowed down and suppressed etc. Now we have reasons to believe that in regard of higher mental functions things are opposite. Functions first appear in social group in form of social relations of a child, then they become mental functions of an individual. For example, assumption was that every child is able to think, make arguments and proofs and look for sound reasonings. Debates with others grow from collision of these reasonings. But things are different. Research shows - debates foster thinking. Research also leads us to the same conclusions in regard to all other mental functions.[25] Vygotsky posits the existence of lower and higher mental functions. The latter have social origins and complex system structure, mediated by cultural tools and controlled by an individual. Vygotsky came to the conclusion that consciousness is possible because of the mediated nature of higher psychological functions. Between the stimulus and the reaction of a person (both behavioral and mental), an additional connection arises through a mediating link - a stimulus-means, or a sign. Signs are tools that mediate higher psychological functions and control one's own behavior. A word could direct attention, create personal meaning, form a concept and coordinate. Vygotsky illustrated his idea of mediation via Buridan's ass paradox. A problematic situation of choosing between two equal possibilities, interested Vygotsky primarily from the point of view of solving it through a coin flip - redelegating decision to the outside object - an example of using cultural tools to govern one's own psychological function of volition. While developing a method for studying higher psychological functions, Vygotsky was guided by the principle of ex ungue leonem and additionally analyzed phenomena such as using a knot in the handkerchief for remembering and finger counting. |
文化歴史理論 ヴィゴツキーが提唱した仮説は心理学におけるパラダイムシフトであった。彼は初めて、個人の精神的・認知的・身体的行動を支配する全ての心理機能が不変で はなく、文化的道具の内面化を通じて(人類史および個人の両方で)文化的発展の歴史を持つと主張した。したがって、現在の文化的道具が内面化される際に生 じる変容の過程が心理学研究の焦点となる。 従来は、個人が完成形・未完成形・未熟な形で機能を保持し、社会の中でその機能が展開・複雑化・拡大・豊か化するか、逆に停滞・抑制されるなどと想定され ていた。しかし現在では、高次精神機能に関しては逆の過程が起きると考える根拠がある。機能はまず社会的集団において、子どもの社会的関係という形で現 れ、その後個人の精神機能となるのだ。例えば、従来は「全ての子供は思考し、論証や証明を行い、妥当な推論を探求できる」と考えられていた。他者との議論 はこうした推論の衝突から生まれると。しかし実際は異なる。研究によれば、議論こそが思考を育むのである。他の全ての精神機能についても、研究は同様の結 論に至っている。[25] ヴィゴツキーは低次精神機能と高次精神機能の存在を提唱した。後者は社会的起源を持ち、文化的道具を介した複雑なシステム構造を持ち、個人によって制御さ れる。ヴィゴツキーは、意識は高次心理機能の媒介性によって可能となるという結論に至った。刺激と人格の反応(行動的・精神的双方)の間には、媒介リンク ——刺激手段、すなわち記号——を通じて追加的な接続が生じる。記号は高次心理機能を媒介し、自身の行動を制御する道具である。言葉は注意を向けさせ、個 人的な意味を生み出し、概念を形成し、調整する役割を果たす。 ヴィゴツキーは仲介の概念をブリダンのロバのパラドックスで説明した。二つの同等の選択肢の間で迷う問題状況は、主にコイン投げによる解決——意思決定を 外部対象に委ねる行為——という観点からヴィゴツキーの関心を集めた。これは文化的道具を用いて自らの意思決定機能を制御する一例である。 より高い心理機能を研究する方法を開発するにあたり、ヴィゴツキーは「爪から獅子を見よ」の原則に導かれ、さらにハンカチの結び目を記憶に用いることや指折り計算といった現象を分析した。 |
| Cultural mediation and internalization Vygotsky studied child development and the significant roles of cultural mediation and interpersonal communication. He observed how higher mental functions developed through these interactions, and also represented the shared knowledge of a culture. This process is known as internalization. Internalization may be understood in one respect as "knowing how". For example, the practices of riding a bicycle or pouring a cup of milk, initially, are outside and beyond the child. The mastery of the skills needed for performing these practices occurs through the activity of the child within society. A further aspect of internalization is appropriation, in which children take tools and adapt them to personal use, perhaps using them in unique ways. Internalizing the use of a pencil allows the child to use it very much for personal ends rather than drawing exactly what others in society have drawn previously: The child acts and speaks at the same time, both are intertwined in one continuous operation for him. In this way, a blend of speech and action arises, a peculiar mixture from an adult's point of view, but a completely natural state for the child, who from the very first days of life, due to his helplessness, finds himself in conditions where the path from him to things and from things to him goes through another person.[26] |
文化的媒介と内面化 ヴィゴツキーは児童の発達と、文化的媒介および対人コミュニケーションの重要な役割を研究した。彼は、これらの相互作用を通じて高次精神機能が発達する様 子を観察し、また文化の共有知識を表現した。この過程は内面化として知られる。内面化は一つの観点から「やり方を知る」こととして理解できる。例えば、自 転車に乗る行為やコップ一杯のミルクを注ぐ行為は、当初は子供にとって外部にあり、その能力を超えている。これらの実践に必要な技能の習得は、社会におけ る子どもの活動を通じて起こる。内面化のさらなる側面は「取り込み」であり、子どもは道具を手にし、個人的な用途に適応させる。おそらく独自の方法で使う のだ。鉛筆の使い方を内面化することで、子どもは社会で他者が以前に描いたものと全く同じものを描くのではなく、非常に個人的な目的のために鉛筆を使える ようになる。 子供は行動と発話を同時に行う。両者は彼にとって一つの連続した営みとして絡み合っている。こうして発話と行動の混交が生まれる。大人の視点からは奇妙な 混合物だが、生後間もない無力な状態から、物への道も物からの道も他の人格を通さざるを得ない状況に置かれた子供にとっては、完全に自然な状態なのであ る。[26] |
| Zone of Proximal Development "Zone of Proximal Development" (ZPD) is a term Vygotsky used to characterize an individual's mental development. He originally defined the ZPD as "the distance between the actual developmental level as determined by independent problem solving and the level of potential development as determined through problem solving under adult guidance or in collaboration with more capable peers." He used the example of two children in school who originally could solve problems at an eight-year-old developmental level (that is, typical for children who were age 8). After each child received assistance from an adult, one was able to perform at a nine-year-old level and one was able to perform at a twelve-year-old level. He said "This difference between twelve and eight, or between nine and eight, is what we call the zone of proximal development." He further said that the ZPD "defines those functions that have not yet matured but are in the process of maturation, functions that will mature tomorrow but are currently in an embryonic state." The zone is bracketed by the learner's current ability and the ability they can achieve with the aid of an instructor of some capacity.[27] |
最接近発達領域 「最接近発達領域」(ZPD)とは、ヴィゴツキーが個人の精神発達を特徴づけるために用いた用語である。彼は当初、ZPDを「独立した問題解決によって決 定される実際の発達レベルと、大人の指導下またはより能力のある仲間との協働による問題解決を通じて決定される潜在的な発達レベルとの間の距離」と定義し た。彼は学校で学ぶ二人の子供を例に挙げた。二人は元々8歳児の発達レベル(つまり8歳児に典型的なレベル)で問題を解決できた。それぞれが大人から支援 を受けた後、一人は9歳児レベルで、もう一人は12歳児レベルで課題を達成できた。彼は「この12歳と8歳、あるいは9歳と8歳の差こそが、我々が最接近 発達領域と呼ぶものだ」と述べた。彼はさらに、ZPDは「まだ成熟していないが成熟過程にある機能、明日には成熟するが現在は未発達な状態にある機能を定 義する」と述べた。この領域は、学習者の現在の能力と、ある程度の能力を持つ指導者の助けを得て達成できる能力の間に位置する。[27] |
| Scaffolding According to Vygotsky, through the assistance of a more knowledgeable other, a child is able to learn skills or aspects of a skill that go beyond the child's actual developmental or maturational level. This assistance is defined as 'scaffolding'. The lower limit of ZPD is the level of skill reached by the child working independently (also referred to as the child's developmental level). The upper limit is the level of potential skill that the child is able to reach with the assistance of a more capable instructor. In this sense, the ZPD provides a prospective view of cognitive development, as opposed to a retrospective view that characterizes development in terms of a child's independent capabilities. The advancement through and attainment of the upper limit of the ZPD is limited by the instructional and scaffolding-related capabilities of the more knowledgeable other (MKO). The MKO is typically assumed to be an older, more experienced teacher or parent, but often can be a learner's peer or someone their junior. The MKO need not even be a person, it can be a machine or book, or other source of visual and/or audio input.[28] |
足場 ヴィゴツキーによれば、より知識のある他者の支援を通じて、子供は自身の実質的な発達段階や成熟度を超える技能や技能の側面を習得できる。この支援は「足 場」と定義される。ZPDの下限は、子供が単独で到達できる技能レベル(子供の発達段階とも呼ばれる)である。上限は、より有能な指導者の支援によって子 供が到達可能な潜在的な技能レベルである。この意味でZPDは、子供の独立した能力に基づく発達を特徴づける回顧的視点とは対照的に、認知発達に対する展 望的視点を提供する。ZPDの上限を通過し達成する進歩は、より知識のある他者(MKO)の指導能力と足場かけ能力によって制限される。MKOは通常、年 長で経験豊富な教師や親と想定されるが、学習者の同輩や後輩である場合も多い。MKOは必ずしも人格である必要はなく、機械や書籍、その他の視覚的・聴覚 的入力源となり得る[28]。 |
| Thinking and Speech In the last years of his life, Vygotsky paid most of his attention to the study of the relationship between thought and word in the structure of consciousness. This problem was explored in Vygotsky's book, Thinking and Speech, that was published posthumously in 1934.[29] The book was a collection of essays and scholarly papers that Vygotsky wrote during different periods of his thought development. It was edited by his closest associates Kolbanovskii, Zankov, and Shif. The book established the connection between speech and the development of mental concepts and awareness. Vygotsky described silent inner speech as being qualitatively different from verbal external speech, but both equally important. Vygotsky believed inner speech developed from external speech via a gradual process of "internalization" (i.e., transition from the external to the internal), with younger children only really able to "think out loud". He claimed that in its mature form, inner speech would not resemble spoken language as we know it (in particular, being greatly compressed). Hence, thought itself developed socially. Inner speech, according to Vygotsky, develops through the accumulation of long-term functional and structural changes. It branches off from the child's external speech along with the differentiation of the social and egocentric functions of speech, and, finally, the speech functions acquired by the child become the main functions of his thinking. In this work, Vygotsky points out the genesis of the development of thinking and speech and that the relationship between them is not a constant value. But since we wanted to express all this in one short formula, in one sentence, we might put it thus: if at the beginning of development there stands the act, independent of the word, then at the end of it there stands the word which becomes the act, the word which makes man's action free.[30] |
思考と言語 ヴィゴツキーは生涯の最後の数年間、意識の構造における思考と言葉の関係の研究に最も力を注いだ。この問題は、1934年に死後出版されたヴィゴツキーの 著書『思考と言語』で探求された。[29] この著作は、ヴィゴツキーが思考発展の異なる時期に執筆したエッセイや学術論文をまとめたものである。彼の最も親しい協力者であるコルバノフスキー、ザン コフ、シフによって編集された。本書は言語と精神的概念・意識の発達との関連性を確立した。ヴィゴツキーは、無声の内言が言語による外部言語とは質的に異 なるものの、両者が同等に重要であると述べた。ヴィゴツキーは、内言は外部言語から「内面化」(すなわち外部から内部への移行)という漸進的過程を経て発 達すると考えた。幼い子供は実際には「声に出して考える」ことしかできない。成熟した形態の内言は、我々が知る口頭言語とは似ていない(特に大幅に圧縮さ れている)と彼は主張した。したがって、思考そのものが社会的に発達するのだ。 ヴィゴツキーによれば、内言は長期的な機能的・構造的変化の蓄積を通じて発達する。それは、言語の社会的機能と自我中心的機能の分化に伴い、子どもの外部言語から分岐し、最終的に子どもが獲得した言語機能が思考の主要機能となる。 この著作でヴィゴツキーは、思考と言語の発達の起源を指摘し、両者の関係が不変の値ではないことを示している。 しかし我々はこれら全てを一つの短い定式、一つの文で表現したかったため、こう言い換えることができる:発達の始まりに言葉から独立した行為が立つならば、その終わりには行為となる言葉が立つ。すなわち人間の行動を自由にする言葉が立つのである。[30] |
| https://en.wikipedia.org/wiki/Lev_Vygotsky |
★ヴィゴツキーの生涯
| Lev Semyonovich
Vygotsky (Russian: Лев Семёнович Выготский, [vɨˈɡotskʲɪj];
Belarusian: Леў Сямёнавіч Выгоцкі; November 17 [O.S. November 5] 1896 –
June 11, 1934) was a Russian and Soviet psychologist, best known for
his work on psychological development in children and creating the
framework known as cultural-historical activity theory. After his early
death, his books and research were banned in the Soviet Union until
Joseph Stalin's death in 1953, with a first collection of major texts
published in 1956. His major ideas include: The Social Origin of Mind: Vygotsky believed that human mental and cognitive abilities are not biologically determined, but instead created and shaped by use of language and tools in the process of interacting and constructing the cultural and social environment. The Importance of Mediation: He saw mediation as the key to human development, because it leads to the use of cultural tools and becomes a pathway for psychological development through the process of interiorization. The Zone of Proximal Development: Vygotsky introduced the concept of the ZPD which refers to the gap between a child's current level of development and the level they are capable of reaching with tools provided by others with more knowledge. The Significance of Play: Vygotsky viewed play as a crucial aspect of children's development, as the best sandbox to build and develop practice of mediation. |
レフ・セミョーノヴィチ・ヴィゴツキー(ロシア語: Лев
Семёнович Выготский, [vɨˈɡotskʲɪj; Belarusian: Ле↪Ll_45E Сямёнавіч
Выгоцкі; November 17 [O.S. 1896年11月5日 -
1934年6月11日)は、ロシアおよびソビエトの心理学者であり、子どもの心理発達に関する研究と、文化史的活動理論として知られる枠組みを構築したこ
とで知られる。彼の死後、1953年にヨシフ・スターリンが亡くなるまで、彼の著書や研究はソビエト連邦で禁止されていたが、1956年に主要なテキスト
の第一集が出版された。 彼の主な思想は以下の通りである: 『心の社会的起源』である: ヴィゴツキーは、人間の精神的・認知的能力は生物学的に決定されたものではなく、文化的・社会的環境との相互作用や構築の過程において、言語や道具を使用 することによって創造され、形成されると考えた。 仲介の重要性 文化的道具の使用につながり、内面化の過程を通じて心理的発達の道筋となるからである。 最近接発達領域: ヴィゴツキーはZPDの概念を導入した。ZPDとは、子どもの現在の発達水準と、より多くの知識を持つ他者から提供されたツールを用いて到達できる水準と のギャップを指す。 遊びの意義 ヴィゴツキーは、遊びを子どもの発達の重要な側面とみなし、媒介の実践を構築し発展させるための最良の砂場とみなした。 |
| Biography Lev Simkhovich Vygodsky (his patronymic was later changed to Semyonovich and his surname to Vygotsky for unclear reasons)[1][2] was born on November 5, 1896,[3] in the town of Orsha in Mogilev Governorate of the Russian Empire (now Belarus) into a non-religious middle-class family of Russian Jewish extraction.[4] His father Simkha Leibovich (also known as Semyon Lvovich) was a banker and his mother was Tsetsilia Moiseevna.[5][6] Vygotsky was raised in the city of Gomel,[7] where he was homeschooled until 1911 and then obtained a formal degree with distinction in a private Jewish gymnasium, which allowed him entrance to a university. In 1913, Vygotsky was admitted to the Moscow University by mere ballot through a "Jewish Lottery": at the time a three percent Jewish student quota was administered for entry in Moscow and Saint Petersburg universities. He had an interest in the humanities and social sciences, but at the insistence of his parents he applied to the medical school at Moscow University. During the first semester of study, he transferred to the law school. In parallel, he attended lectures at Shanyavsky Moscow City People's University.[8] Vygotsky's early interests were in the arts and, primarily, in the topics of the history of the Jewish people, the tradition, culture and Jewish identity. In January 1924, Vygotsky took part in the Second All-Russian Psychoneurological Congress in Petrograd (soon thereafter renamed Leningrad). After the Congress, Vygotsky met with Alexander Luria and with his help received an invitation to become a research fellow at the Psychological Institute in Moscow which was under the direction of Konstantin Kornilov. Vygotsky moved to Moscow with his new wife, Roza Smekhova, with whom he would have two children.[9][10] He began his career at the Psychological Institute as a "staff scientist, second class".[11] He also became a secondary school teacher, covering a period marked by his interest in the processes of learning and the role of language in learning.[12] By the end of 1925, Vygotsky completed his dissertation titled "The Psychology of Art", which was not published until the 1960s, and a book titled "Pedagogical Psychology", which apparently drew on lecture notes he prepared in Gomel while he was a psychology instructor at local educational establishments. In the summer of 1925 he made his first and only trip abroad to a London congress on the education of the deaf.[13] Upon return to the Soviet Union, he was hospitalized due to tuberculosis and would remain an invalid and out of work until the end of 1926.[14][15] His dissertation was accepted as the prerequisite of a scholarly degree, which was awarded to Vygotsky in autumn 1925 in absentia. After his release from the hospital, Vygotsky did theoretical and methodological work on the crisis in psychology, but never finished the draft of the manuscript and interrupted his work on it around mid-1927. The manuscript was published later with notable editorial interventions and distortions in 1982 and was presented by the editors as one of the most important of Vygotsky's works.[16][17][18][19][20] In this early manuscript, Vygotsky argued for the formation of a general psychology that could unite the naturalist objectivist strands of psychological science with the more philosophical approaches of Marxist orientation. However, he also harshly criticized those of his colleagues who attempted to build a "Marxist Psychology" as an alternative to the naturalist and philosophical schools. He argued that if one wanted to build a truly Marxist Psychology, there were no shortcuts to be found by merely looking for applicable quotes in the writings of Marx. Rather one should look for a methodology that was in accordance with the Marxian spirit.[21] From 1926 to 1930, Vygotsky worked on a research program investigating the development of higher psychological functions, i.e. culturally governed lower psychological functions such as voluntary attention, selective memory, object-oriented action, and decision making. During this period he gathered a group of collaborators including Alexander Luria, Boris Varshava, Alexei Leontiev, Leonid Zankov, and several others. Vygotsky guided his students in researching this phenomenon from three different perspectives: The instrumental approach, which aimed to understand the ways humans use objects as mediation aids in memory and reasoning. A developmental approach, focused on how children acquire higher cognitive functions during development A culture-historical approach, studying how social and cultural patterns of interaction shape forms of mediation and developmental trajectories [21] Vygotsky died of a relapse of tuberculosis on June 11, 1934, at the age of 37, in Moscow. One of Vygotsky's last private notebook entries was: This is the final thing I have done in psychology – and I will like Moses die at the summit, having glimpsed the promised land but without setting foot on it. Farewell, dear creations. The rest is silence.[22] |
生涯 1896年11月5日、ロシア帝国モギレフ県(現ベラルーシ)のオルシャの町で、ロシア系ユダヤ人の非宗教的な中流家庭に生まれる[3]。 [4]父シムカ・ライボヴィッチ(セミョン・ライボヴィッチとしても知られる)は銀行家であり、母はツェツィリア・モイセーヴナであった[5][6]。 ヴィゴツキーはゴメル市で育ち[7]、1911年まで家庭教育を受けていたが、その後、ユダヤ系の私立ギムナジウムで優秀な成績を修め、大学への入学を許 可された。1913年、ヴィゴツキーは「ユダヤ人抽選」によってモスクワ大学に入学した。当時、モスクワとサンクトペテルブルクの大学には3パーセントの ユダヤ人学生枠が設けられていた。彼は人文科学や社会科学に興味を持っていたが、両親の強い希望でモスクワ大学の医学部を受験した。最初の学期中に法学部 に編入した。並行して、シャニャフスキー・モスクワ市人民大学の講義に出席した[8] 。ヴィゴツキーの初期の関心は芸術であり、主にユダヤ民族の歴史、伝統、文化、ユダヤ人のアイデンティティに関する話題であった。 1924年1月、ヴィゴツキーはペトログラード(その後すぐにレニングラードと改名)で開催された第2回全ロシア精神神経学会議に参加した。会議の後、 ヴィゴツキーはアレクサンドル・ルリアと会い、彼の助けで、コンスタンチン・コルニロフの指揮下にあったモスクワの心理学研究所の研究員への招待を受け た。ヴィゴツキーは、2人の子供をもうけることになる新妻ロザ・スメホヴァとともにモスクワに移り住んだ[9][10]。彼は心理学研究所で「二級科学職 員」としてキャリアをスタートさせた[11]。彼はまた中等学校の教師となり、学習の過程と学習における言語の役割に関心を寄せた。 1925年末までに、ヴィゴツキーは、1960年代まで出版されなかった「芸術の心理学」と題された学位論文と「教育心理学」と題された本を完成させた。 1925年の夏、彼は聾教育に関するロンドン会議に参加するため、最初で唯一の海外旅行をした[13]。ソ連に戻ると、結核のため入院し、1926年の終 わりまで病人として仕事を休んだ。 退院後、ヴィゴツキーは心理学の危機について理論的・方法論的な研究を行ったが、原稿は完成せず、1927年半ば頃に中断した。ヴィゴツキーはこの初期の 原稿の中で、心理学の自然主義的な客観主義的側面とマルクス主義的な方向性のより哲学的なアプローチを統合することができる一般的な心理学の形成を主張し ていた。しかし、彼はまた、自然主義学派や哲学学派に代わるものとして「マルクス主義心理学」を構築しようとする同僚たちを厳しく批判した。真にマルクス 主義的な心理学を構築したいのであれば、マルクスの著作の中から該当する引用を探すだけでは近道はないと主張した。むしろ、マルクス精神に則った方法論を 探すべきなのである[21]。 1926年から1930年まで、ヴィゴツキーは高次の心理的機能、すなわち自発的注意、選択的記憶、対象指向的行動、意思決定といった文化的に支配された 低次の心理的機能の発達を調査する研究プログラムに取り組んでいた。この時期、彼はアレクサンダー・ルリア、ボリス・ヴァルシャヴァ、アレクセイ・レオン ティエフ、レオニード・ザンコフ、その他数名を含む協力者を集めた。ヴィゴツキーは、3つの異なる視点からこの現象を研究するよう学生たちを指導した: 道具的アプローチとは、人間が記憶や推論において物を媒介として使用する方法を理解することを目的としたものである。 発達的アプローチ:子どもが発達の過程でどのように高次の認知機能を獲得していくかに焦点を当てた。 文化史的アプローチ:社会的・文化的相互作用のパターンが、媒介の形態や発達の軌跡をどのように形成するかを研究する [21] 。 ヴィゴツキーは1934年6月11日、結核の再発により37歳でモスクワで死去した。ヴィゴツキーの最後の私的なノートの記述のひとつは次のようなもので あった: 約束の地を垣間見たが、その地に足を踏み入れることなく、私はモーゼのように頂上で死ぬだろう。さらば、親愛なる創造物たちよ。あとは沈黙だ。 |
| Chronology of the most important
events of life and career 1922-24 - worked in the psychological laboratory which he organized in Gomel Pedagogical College; January of 1924 - meeting Luria at the II Psychoneurological Congress in Petrograd, moving from Gomel to Moscow, enrolling in graduate school and taking position at the State Institute of Experimental Psychology in Moscow; July of 1924 - the beginning of work as the head of the sub-department of the education of physically and intellectually disabled children in the department of social and legal protection of minors (SPON); November of 1924 - during II Congress of the Social and Legal Protection of Minors in Moscow, a turn of Soviet defectology to social education was officially announced and collection of articles and materials edited by Vygotsky "Issues of the upbringing of blind, deaf and mentally retarded children" was published; May 9, 1925 - the birth of the first child: the daughter Gita Summer of 1925 - the only trip abroad: went to London for a defectology conference; on the way passed through Germany, where he met with German psychologists November 5, 1925 - Vygotsky, in absence (due to illness), was awarded the title of senior researcher, equivalent to the modern degree of candidate of sciences for defense of the dissertation "Psychology of Art". The contract for the publication of The Psychology of Art was signed on November 9, 1925, but the text was published only in 1965; November 21, 1925 to May 22, 1926 - hospitalization in the Zakharyino sanatorium-type hospital due to tuberculosis; upon discharge qualified as a disabled person until the end of the year; 1926 - Vygotsky's first book, Pedagogical Psychology, was published; writes notes and essays that would be published years later under the title "The Historical Meaning of the Psychological Crisis"; 1927 - resumes work at the RANION Institute of Experimental Psychology and in a number of other institutions in Moscow and Leningrad; September 17, 1927 - approved as a professor by the scientific and pedagogical section of the State Academic Council (SUS); December 19, 1927 - appointed as the head of the Medical and Pedagogical Station of the Glavsotsvos of the People's Commissariat of Education of the RSFSR, remained in this position until October 1928 (dismissed on his own will); December 28, 1927 to January 4, 1928 - First All-Russian Pedological Congress, Moscow: Vygotsky works as co-editor of the section on difficult childhood, and also presents two reports: "The development of a difficult child and its study" and "Instrumental method in pedology"; these two articles together with Zankov's report "Principles for the construction of complex programs of an auxiliary school from a pedological point of view" and Luria "On the methodology of instrumental-psychological research" become the first public presentation of "Instrumental Psychology" as a research method associated with the names of Vygotsky and Luria; 1928 - Vygotsky's second book "Pedology of School Age" was published, along with a number of articles establishing "Instrumental Psychology" approach in Russian and English language journals; December of 1928 - after a conflict with the director of the Institute of Experimental Psychology (GIEP) K. N. Kornilov, the research activities of the Vygotsky-Luria group were curtailed in this organization, and experimental research was transferred to the Academy of Communications. 1929 - freelance scientific consultant, head of psychological laboratories at the Experimental Defectological Institute (transformed Medical-pedagogical station) |
人生とキャリアにおける最も重要な出来事の年表 1922-24年:ゴメル教育大学で組織した心理学研究室で働く; 1924年1月:ペトログラードで開催された第2回精神神経学会議でルリアと出会い、ゴメルからモスクワに移り、大学院に入学してモスクワの国立実験心理 学研究所に勤務する; 1924年7月-未成年者の社会的・法的保護部門(SPON)の身体的・知的障害児教育小部門の責任者として働き始める; 1924年11月 モスクワで開催された第2回未成年社会法的保護大会において、ソ連欠陥学の社会教育への転換が正式に発表され、ヴィゴツキーが編集した論文と資料のコレク ション「盲目、聾唖、知的障害児の養育の問題」が出版された; 1925年5月9日、最初の子供、娘ギタが誕生する。 1925年夏、唯一の海外旅行:欠陥学会議のためロンドンへ。途中ドイツを通過し、ドイツの心理学者と会う。 1925年11月5日-ヴィゴツキーは欠席中(病気のため)、学位論文「芸術の心理学」の擁護により、現代の科学者候補の学位に相当する上級研究者の称号 を授与される。芸術の心理学』の出版契約は1925年11月9日に結ばれたが、本文が出版されたのは1965年のことであった; 1925年11月21日から1926年5月22日-結核のためザハリノ療養所型病院に入院、退院後、年末まで身体障害者の資格を得る; 1926年 - ヴィゴツキーの最初の著書『教育心理学』が出版される。数年後に「心理学的危機の歴史的意味」というタイトルで出版されることになるノートやエッセイを書 く; 1927年 - ラニオン実験心理学研究所をはじめ、モスクワやレニングラードの多くの機関で仕事を再開する; 1927年9月17日-国家学術評議会(SUS)の科学・教育部門から教授として承認される; 1927年12月19日、ロシア連邦人民教育委員会のグラヴソツヴォス医学・教育局の局長に任命される; 1927年12月28日から1928年1月4日まで、モスクワで第1回全ロシア教育学会議が開催された: 1927年12月28日から1928年1月、モスクワで開催された第1回全ロシア教育学会議:ヴィゴツキーは、困難な幼児期に関するセクションの共同編集 者として活動し、2つの報告書も発表した: 「この2つの論文は、ザンコフの報告「教育学的観点からの補助学校の複雑なプログラム構築のための原則」、ルリアの「道具的心理学的研究の方法論につい て」とともに、ヴィゴツキーとルリアの名前に関連する研究方法としての「道具的心理学」の最初の公の発表となる; 1928年 - ヴィゴツキーの2冊目の著書「学齢期の教育学」が出版され、「道具的心理学」のアプローチを確立する多くの論文がロシア語と英語の雑誌に掲載される; 1928年12月 - 実験心理学研究所(GIEP)所長K.N.コルニロフとの対立の後、ヴィゴツキー-ルリアグループの研究活動はこの組織で縮小され、実験研究は通信アカデ ミーに移された。 1929年 - フリーランスの科学コンサルタント、実験欠陥学研究所(医学・教育学ステーションに改組)の心理学研究室長を務める。 |
| on the top of this page |
★冒頭のヴィゴツキーの理論で言及している(移転通知) |
| Legacy Soviet Union After Vygotsky's early death, his books and research were banned until Stalin's death in 1953, with a first collection of major texts published in 1956. A small group of his collaborators and students were able to continue his lines of thought in research.[31] The members of the group laid a foundation for the systematic development of Vygotskian psychology in such diverse fields as the psychology of memory (P. Zinchenko), perception, sensation, and movement (Zaporozhets, Asnin, A. N. Leont'ev), personality (Lidiya Bozhovich, Asnin, A. N. Leont'ev), will and volition (Zaporozhets, A. N. Leont'ev, P. Zinchenko, L. Bozhovich, Asnin), psychology of play (G. D. Lukov, Daniil El'konin) and psychology of learning (P. Zinchenko, L. Bozhovich, D. El'konin), as well as the theory of step-by-step formation of mental actions (Pyotr Gal'perin), general psychological activity theory (A. N. Leont'ev) and psychology of action (Zaporozhets).[31] Andrey Puzyrey elaborated the ideas of Vygotsky in respect of psychotherapy and even in the broader context of deliberate psychological intervention (psychotechnique), in general.[32] United States Only a couple of Vygotsky's texts were published in English before the translation of Thinking and Speech in 1962. Since then, the majority of his texts have been translated, and his ideas have become influential in some modern educational approaches.[33] The first proponents of Vygotsky in the USA were Michael Cole[34] and James Wertsch. Today, an umbrella term for theoretical framework based on Vygotsky's ideas is "Cultural-historical activity theory" (aka CHAT) or "Activity theory". |
レガシー ソビエト連邦 ヴィゴツキーの早い死後、彼の著書と研究は1953年のスターリンの死まで禁止され、1956年に主要なテキストの最初のコレクションが出版された。この グループのメンバーは、記憶の心理学(P. Zinchenko)、知覚、知覚の心理学(P. Zinchenko)、知覚・感覚・運動(Zaporozhets、Asnin、A. N. Leont'ev)、人格(Lidiya Bozhovich、Asnin、A. N. Leont'ev)、意志と意思(Zaporozhets、A. N. Leont'ev、P. Zinchenko、L. Bozhovich、Asnin)、遊びの心理学(G. D. Lukov、Daniil El'konin)、学習の心理学(P. Zinchenko、L. Bozhovich、D. El'konin)、さらに精神作用の段階的形成理論(Pyotr Gal'perin)、一般心理活動理論(A. アンドレイ・プジレイは、心理療法に関して、さらには一般的に意図的な心理学的介入(psychotechnique)という広範な文脈において、ヴィゴ ツキーの考えを精緻化した[32]。 米国 1962年に『Thinking and Speech』が翻訳されるまで、ヴィゴツキーのテキストは数冊しか英語で出版されていなかった。それ以来、ヴィゴツキーのテキストの大半は翻訳され、 ヴィゴツキーの考え方はいくつかの現代的な教育アプローチに影響を与えるようになっている。今日、ヴィゴツキーの考えに基づく理論的枠組みの包括的な用語 は、「文化歴史的活動理論」(別名CHAT)または「活動理論」である。 |
| Works Consciousness as a problem in the Psychology of Behavior, 1925 Educational Psychology, 1926 Historical meaning of the crisis in Psychology, unfinished and aborted in 1927 The Problem of the Cultural Development of the Child, 1929 The Fundamental Problems of Defectology, 1929 The Socialist alteration of Man, 1930 Ape, Primitive Man, and Child: Essays in the History of Behaviour, A. R. Luria and L. S. Vygotsky, 1930 Tool and symbol in child development, c.1930 Paedology of the Adolescent, 1929-1931 Play and its role in the Mental development of the Child, oral presentation 1933 Thinking and Speech, 1934 The Psychology of Art, 1971 (English translation by MIT Press) Mind in Society: The Development of Higher Psychological Processes, 1978 (Harvard University Press) The Collected Works of L. S. Vygotsky, 1987 |
著作 『行動心理学における問題としての意識』1925年 『教育心理学』1926年 『心理学の危機の歴史的意義』1927年未完・中断 『児童の文化的発達の問題』1929年 『障害学の基本的問題』1929年 人間の社会主義的変革、1930年 猿、原始人、そして子供:行動の歴史に関する論考、A. R. ルリアとL. S. ヴィゴツキー共著、1930年 児童発達における道具と記号、1930年頃 青年期の教育学、1929-1931年 遊びと子どもの精神発達におけるその役割、口頭発表 1933年 思考と言語、1934年 芸術の心理学、1971年(MITプレス英訳) 社会における精神:高次心理過程の発達、1978年(ハーバード大学出版局) L. S. ヴィゴツキー全集、1987年 |
| Cognitivism (learning theory) Cultural-Historical Activity Theory (CHAT) Laboratory of Comparative Human Cognition (LCHC) Leading Activity Organization Workshop PsyAnima, Dubna Psychological Journal Social constructivism Vygotsky Circle |
認知主義(学習理論) 文化歴史活動理論(CHAT) 比較人間認知研究室(LCHC) 活動をリードする 組織ワークショップ サイアニマ、ドゥブナ心理学雑誌 社会構成主義 ヴィゴツキー・サークル |
| https://en.wikipedia.org/wiki/Lev_Vygotsky |
以下はウィキペディア日本語の「レフ・ヴィゴツキー」の引用をベー スに、改造を加えた/加える予定のヴィゴツキーの生涯である。このページ制作の目的は、21世紀になり再評価著しいこのユニークな思想家の著作の翻訳を、 効率よく読むためのガイドあるいは手引きとして利用できるようにという配慮である。
1896 「ベラルーシのヴォルシャの裕 福なユダヤ人家庭に生まれ、南部のホメリで育つ」
1902 アレクサンドル・R・ルリア(Alexander
Luria,
1902-1977)——彼もユダヤ系——生まれる。
1913 「ラトネル中学を金メダルの成 績で卒業」
19** 「モスクワ大学に入学して法学 を専攻するが、当時から哲学に興味を持っていた彼は法学だけでは飽き足らず、並行してシャニャフスキー 人民大学にて歴史と哲学を学んだ」
1917 「モスクワ大学法学科及びシャ ニャフスキー人民大学歴史=哲学科を同時に卒業」
1918 「ホメリに帰って文学と心理学 担当の教師となり、同時に演劇学校で美学と美術史を講義。そのかたわら勉学を続ける」
1918-1920 「世紀と日々」と名 付けられた出版事業を開始。2冊の本を出版するが、紙不足を理由に事業は中止される。この頃、結核を発 病」
1921-1923 「のち(1926 年)に『教育心理学』として出版されることになる一連の講義をホメリ師範学校において行う」
1924 「レニングラードでの第2回全 露精神神経病理学会において「反射学及び心理学研究の方法について」と題する発表を行う」
1924 (アレクサンドル)「ルリヤ、 [アレクセイ・]レオンチェフらが同僚となり、心理学三人組がそろう」(Alexander Luria, 1902-1977)/(Alexei Nikolaevich Leont'ev, 1903-1979)
1925 「ゴメルスキー国民教育部の演 劇課に勤務していたときに書いた論文、特に師範学校における一連の講義内容を集め、『芸術心理学』を公 にし、学位を得る。このとき結核の病状が重く、公開審査は免除」。「10月に『行動心理学の問題としての意識』出版」
1926 「『心理学の危機(心理学にお ける危機の歴史的意義)』を執筆。『教育心理学』を出版。 また、ドミナント反応の実験結果を発表。」
1927 「『心理学の危機』を刊行」
1928
「「子どもの文化的発達の問題」を発表。通信教育用教科書『学童期の児童学』を刊行」「モスクワで行われた(二代目市川)左團次(Ichikawa Sadanji II, 1880-1940, [Sadanji II:1906-1940])による一週間の公演 を毎日観る」(ソ連で史上初の歌舞伎海外公演)

Ichikawa Sadanji II, 1880-1940, [Sadanji II:1906-1940]
1929 「タシケント市の第一中央アジ ア州大学で、教師および心理学者に対する講義と訓練とを行う。また、モスクワにおける障害児に関する心 理学研究機関組織の運動が、教育人民委員部における障害学研究所となって結実する。『児童期における随意的注意の発達』出版。「少数民族の児童学に関する 科学的−研究活動計画についての問題」を発表。また失語症についての執筆もなされる。通信教育用教科書『青年期の児童学』を刊行。ロシア精神分析学協会に 入会」
"The period of crisis, criticism, and self-criticism
(1929–1932):In 1930s Vygotsky was engaged in massive reconstruction of
his theory of his "instrumental"
period of the 1920s. Around 1929-1930
he realized numerous deficiencies and imperfections of the earlier work
of the Vygotsky Circle and
criticized it on a number of occasions: in
1929,[34] 1930,[35] in 1931,[36] and in 1932.[37] Specifically, Vygotsky criticized his earlier
idea of radical separation between the
"lower" and "higher" psychological functions and, around 1932, appears
to abandon it.[38]Vygotsky's self-criticism was complemented by
external criticism for a number of issues, including the separation
between the "higher" and the "lower" psychological functions,
impracticality and inapplicability of his theory in social practices
(such as industry or education) during the time of rapid social change,
and vulgar Marxist interpretation of human psychological processes. Critics also pointed to his
overemphasis on the role of language and,
on the other hand, the ignorance of the emotional factors in human
development. Major figures in Soviet psychology such as Sergei
Rubinstein criticized Vygotsky's notion of mediation and its
development in the works of students. Following criticism and in
response to generous offer from the highest officials in Soviet
Ukraine, a major group of Vygotsky's associates, the members of the Vygotsky Circle, including Luria, Mark Lebedinsky, and Leontiev, moved
from Moscow to Ukraine to establish the Kharkov school of psychology.
In the second half of the 1930s, Vygotsky was criticized again for his
involvement in the cross-disciplinary study of the child known as
paedology and uncritical borrowings from contemporary "bourgeois"
science. Considerable critique came from the alleged Vygotsky's
followers, such as Leontiev and members of his research group in
Kharkov. Much of this early criticism was later discarded by these
Vygotskian scholars as well.” - Lev Vygotsky.
1930 「『行動の歴史に関する試論』 をルリヤと共著」
1930-1931 「通信教育用教科書 『思春期の児童学』を刊行」
1930 スターリン時代の1930年代に政治的粛清を迎える。 アレクサンドル・R・ルリア(Alexander Luria, 1902-1977)の研究グループは、1930年代にウズベク地方で調査(→「白熊の三段論法」)
1931 「さらに精神病理学の研究の必 要性を感じ、心理学の教授兼医学部生とな」る。「『障害児のための発達診断および育児相談』、『高次精 神機能の発達』の執筆」
1932
ジャン・ピアジェ(Jean Piaget, 1896-1980)の『児 童の言語と思考(Le Langage et la pensée chez l'enfant, 1923)』の「ロシア語訳版を編集し、これに編者前書きを寄せる。(この文章「ピアジェの心理学説における児童 の言語と思考の問題」は、のちに『思考と言語』の第二章となる」
1933 「年齢の問題」を執筆(〜没年
1934年まで)
1934 この年に肺結核で死亡(38歳)。「没後、名著 『思考と言語』を刊行(柴田義松訳)。また、この年『児童期における教授と認識の発達』、『精神 分裂児の思考』も発表」
1936 「論文「俳優の創造性について の心理学的問題」がペ・エム・ヤコブソン著『俳優の舞台感覚の心理学』の付録として掲載」
1956
「ソビエト共産党大会で復権承認」(どの時期[スターリン主義時代【Stalinism era, 1924-1953】の1930年代?]にヴィゴツキーの著作が反社会主義とみされたのかはウィキの記述では不明瞭である)
Избранные психологические исследования /Л.С. Выготский, Москва : Изд-во
Академии педагогических наук РСФСР , 1956
1960 『高次精神機能の発達』刊行。
1962 思 考と言語 / ヴィゴツキー [著] ; 柴田義松訳、明治図書出版
1965 Thought
and language / L.S. Vygotsky ; edited and translated by Eugenia
Hanfmann and Gertrude Vakar, M.I.T. Press, Massachusetts Institute of
Technology , 1965
1978 L.S. Vygotsky, 1978. Mind in Society: Development of Higher Psychological Processes. Cambridge,Mass.: Harverd University Press.
リンク
文献
その他の情報
Copyleft, CC, Mitzub'ixi Quq Chi'j, 1996-2099
Do not paste, but [Re]Think our message for all undergraduate students!!!
++
Copyleft,
CC, Mitzub'ixi Quq Chi'j, 1996-2099